Verwachtingen 2022

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1556
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Verwachtingen 2022

Bericht door Zoozot »

Limburg vooruit schreef:
01 jan 2022, 20:24
jackdw schreef:
01 jan 2022, 20:19
Voor dat ZOOtje in Olmen is er maar 1 ding goed ... alles platgooien en opnieuw beginnen ... ZOO'n trieste bedoening!
Niet volledig mee akkoord, de nieuwe eigenaar werkt vrij goed door om de fouten van de vorige recht te zetten. Die man kan er ook niet aan doen dat de coronacrisis 1 jaar na overname is losgebarsten. Was Charel nog eigenaar geweest was het er al gedaan geweest.
Daar treed ik je graag in bij. Natuurlijk zijn nog niet alle onvolkomenheden meteen bijgewerkt en is ook niet alles wat onder de nieuwe eigenaars gerealiseerd is perfect, maar sinds de machtsoverdracht is er duidelijk te merken dat er gewerkt wordt met een duidelijke wil en visie om het park consistent te verbeteren ten opzichte van vroeger.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Verwachtingen 2022

Bericht door Apenarend »

Voor Burgers hoop ik stiekem op de aankondiging van een nieuwe ecodisplay, te realiseren in het vijftal jaren nadien.

Wat mij betreft hoeft dat geen poolgebied of outback te worden.

Zelf zou ik heel blij zijn met een dubbele ecodisplay gebaseerd op Afrikaanse moerassen: een overdekte (met buitenperken) "Okavango" met onder water wandelende nijlpaarden, grote nijlkrokodillen, varanen, chacma bavianen, sitatoenga's, jassana's, leeuwen en Afrikaanse wilde honden, en aansluitend een openlucht "Congo Bai" met laaglandgorilla's, goudbuikmangabey's, colobussen, bongo's, rode woudbuffels, penseelzwijnen, duikers en kroonarenden. Naar analogie met de Rimba staat in de Congo Bai 1 groot gemeenschapsverblijf centraal voor de primaten en de hoefdieren.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Dustin1999
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 670
Lid geworden op: 16 mei 2018, 14:32
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Pairi Daiza
Locatie: Amersfoort

Re: Verwachtingen 2022

Bericht door Dustin1999 »

Apenarend schreef:
01 jan 2022, 21:36
Voor Burgers hoop ik stiekem op de aankondiging van een nieuwe ecodisplay, te realiseren in het vijftal jaren nadien.

Wat mij betreft hoeft dat geen poolgebied of outback te worden.

Zelf zou ik heel blij zijn met een dubbele ecodisplay gebaseerd op Afrikaanse moerassen: een overdekte (met buitenperken) "Okavango" met onder water wandelende nijlpaarden, grote nijlkrokodillen, varanen, chacma bavianen, sitatoenga's, jassana's, leeuwen en Afrikaanse wilde honden, en aansluitend een openlucht "Congo Bai" met laaglandgorilla's, goudbuikmangabey's, colobussen, bongo's, rode woudbuffels, penseelzwijnen, duikers en kroonarenden. Naar analogie met de Rimba staat in de Congo Bai 1 groot gemeenschapsverblijf centraal voor de primaten en de hoefdieren.
Dat zou een fantastisch project zijn voor Burgers Zoo, hiermee halen ze wel een karrevracht aan prachtige, spectaculaire en unieke diersoorten binnen waar andere Nederlandse dierentuinen jaloers op zouden zijn! Hopelijk komt jouw verwachting uit in 2022.

Gebruikersavatar
Dustin1999
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 670
Lid geworden op: 16 mei 2018, 14:32
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Pairi Daiza
Locatie: Amersfoort

Re: Verwachtingen 2022

Bericht door Dustin1999 »

De Bush zou ook goed kunnen dat ze die gaan opknappen dit jaar. Want Alex van Hooff had dat wel in een interview met Zooinside volgens mij gezegd, dat ze de Bush in fases willen gaan upgraden of vernieuwen de komende jaren?

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Verwachtingen 2022

Bericht door rick04 »

Was er ook geen sprake dat ze een tweede bush achtig hal erbij wilden hebben?
You can find me in the zoo :)

Micheltje
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 65
Lid geworden op: 28 sep 2016, 12:04
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp
Locatie: Rotterdam

Re: Verwachtingen 2022

Bericht door Micheltje »

Dustin1999 schreef:
01 jan 2022, 21:47
De Bush zou ook goed kunnen dat ze die gaan opknappen dit jaar. Want Alex van Hooff had dat wel in een interview met Zooinside volgens mij gezegd, dat ze de Bush in fases willen gaan upgraden of vernieuwen de komende jaren?
En waar praten we dan over?
Renovatie herziening van functie etc.

Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 531
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Verwachtingen 2022

Bericht door Asbolus »

Leuk spel, ik ga eens mijn voorspellingen doen

Voorspellingen (en dus zeker geen intel): Homezoo/oude werkplek Burgers' Zoo

- In de zomer keert het overnachten in het park terug op kleinere schaal, hier kijken ze naar minder tenten om zo meer dagen voller te krijgen.
- In de bush wordt er geprobeerd een zoogdier los te laten. Een voorbeeld hiervan zou een tamiops zijn. Ook langs de Bush Restaurant serre wordt er gekeken naar Kantjil in het nieuwe perkje. Een schuw dier die dan zo veel ruimte onder grote bladeren krijgt.
- Het capybara strand wordt groener en zal mogelijk een kleine nieuwe inwoner krijgen. Mogelijk een paar bomen die geen aanrijking hebben bij rest van de bomen om er luiaarden ook in te houden. (Vooral ingeperkt in ruimte tegen beschadiging van het dak)
- Meer een droom maar: Rond Ingang Oost komt een nieuw ecogebied rondom het hoge noorden. Denk hierbij aan veelvraten, rendieren, arenden, etc.
- Er wordt een renovatieproject aangekondigd waarin ze de fazanterie of het safari gaan opknappen.

Overige parken NL/BE
- Pairi Daiza kondigd de officiele soortenlijst aan van de twee nieuwe gebieden die ze aan het realiseren zijn.
- Dierenpark Overloon ontvangt manenwolven en plaatst deze in het huidige painted dog verblijf.
- Blijdorp zet in de nieuwe himalaya passage een verblijf voor Bharal of Ghoral. (oude hertenverblijf)
- Artis kondigd aan de ingang te renoveren en neemt hiermee ook afscheid van het Planetarium. De nieuwe ruimte wordt een groen verblijf voor kleine zoogdieren. De kamelenput (zoals ik het noem) verdwijnt en krijgt een nieuwe groene uitstaling.
- ZieZoo maakt vorderingen in het berggebied en het nachthuis. Het nachthuis zal dan opengaan begin 2023.
- Ouwehand kondigd aan het Ijsberenverblijf te renoveren. Het ontwerp zal net als de gorilla experience erg veel beton zijn.
- Amersfoort begint met het inkrimpen van het dinobos vanwege een daling in vraag (door alle dinoevents in andere parken.) Hier komen nieuwe verblijven voor terug over langere tijd.
- Apenheul kondigd aan een nieuwe ingang te bouwen dichter bij het business centrum. Waardoor ze nieuwe ruimte hebben voor meer kleine aapsoorten.

Ik denk dat dit al best veel plannen zijn, en zeker vooral ook semi-realistisch. Maar we gaan het zien.
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Verwachtingen 2022

Bericht door rick04 »

Anubite schreef:
27 jan 2022, 19:36
- Blijdorp zet in de nieuwe himalaya passage een verblijf voor Bharal of Ghoral. (oude hertenverblijf)
Dat wordt (helaas..?) ook voor de olifanten.
You can find me in the zoo :)

Gebruikersavatar
Choco115
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2017, 07:48
Favoriete dierentuin: Berlijn (Zoo en Tierpark)

Re: Verwachtingen 2022

Bericht door Choco115 »

rick04 schreef:
27 jan 2022, 21:43
Anubite schreef:
27 jan 2022, 19:36
- Blijdorp zet in de nieuwe himalaya passage een verblijf voor Bharal of Ghoral. (oude hertenverblijf)
Dat wordt (helaas..?) ook voor de olifanten.
In het oude hertenverblijf kwam toch de Indische neushoorn?
De natuur is het mooiste wat er is

Gebruikersavatar
Choco115
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2017, 07:48
Favoriete dierentuin: Berlijn (Zoo en Tierpark)

Re: Verwachtingen 2022

Bericht door Choco115 »

Anubite schreef:
27 jan 2022, 19:36
- Amersfoort begint met het inkrimpen van het dinobos vanwege een daling in vraag (door alle dinoevents in andere parken.) Hier komen nieuwe verblijven voor terug over langere tijd.
Dit zou gelijk het beste nieuws van het jaar zijn
De natuur is het mooiste wat er is

Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 531
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Verwachtingen 2022

Bericht door Asbolus »

Choco115 schreef:
27 jan 2022, 21:45
rick04 schreef:
27 jan 2022, 21:43
Anubite schreef:
27 jan 2022, 19:36
- Blijdorp zet in de nieuwe himalaya passage een verblijf voor Bharal of Ghoral. (oude hertenverblijf)
Dat wordt (helaas..?) ook voor de olifanten.
In het oude hertenverblijf kwam toch de Indische neushoorn?
Die gaat naar huidige indische antilopen verblijf dacht ik?

@rick04 Dat stuk komt het een en ander nog leeg te staan/er is ruimte. Dus de hoop zal er blijven :p
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Verwachtingen 2022

Bericht door rick04 »

Choco115 schreef:
27 jan 2022, 21:45
rick04 schreef:
27 jan 2022, 21:43
Anubite schreef:
27 jan 2022, 19:36
- Blijdorp zet in de nieuwe himalaya passage een verblijf voor Bharal of Ghoral. (oude hertenverblijf)
Dat wordt (helaas..?) ook voor de olifanten.
In het oude hertenverblijf kwam toch de Indische neushoorn?
Klopt, maar zodra Namasté er niet meer is (en dat zal geen jaren meer duren denk ik) wordt het een seperatiestuk voor olifanten.

Anubite schreef:
27 jan 2022, 21:51
Choco115 schreef:
27 jan 2022, 21:45
rick04 schreef:
27 jan 2022, 21:43
Anubite schreef:
27 jan 2022, 19:36
- Blijdorp zet in de nieuwe himalaya passage een verblijf voor Bharal of Ghoral. (oude hertenverblijf)
Dat wordt (helaas..?) ook voor de olifanten.
In het oude hertenverblijf kwam toch de Indische neushoorn?
Die gaat naar huidige indische antilopen verblijf dacht ik?

@rick04 Dat stuk komt het een en ander nog leeg te staan/er is ruimte. Dus de hoop zal er blijven :p
Dan zal daar eerst de stal verbouwd moeten worden, tenzij de Bantengs gaan verdwijnen, die stal is wel groot genoeg.

Maar in Blijdorp weet je het natuurlijk nooit :p
You can find me in the zoo :)

jackdw
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jun 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: Ja

Re: Verwachtingen 2022

Bericht door jackdw »

Dat is wel een pak leuke dieren die moeten verdwijnen voor de grote dikke grijze slurfbeesten .... persoonlijk vind ik ze dat helemaal niet waard! :grr

Het wordt een soort "saai-grijze-eenheidsworst" in een groot deel van de tuin! :olifant:

Gebruikersavatar
Dustin1999
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 670
Lid geworden op: 16 mei 2018, 14:32
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Pairi Daiza
Locatie: Amersfoort

Re: Verwachtingen 2022

Bericht door Dustin1999 »

jackdw schreef:
27 jan 2022, 23:43
Dat is wel een pak leuke dieren die moeten verdwijnen voor de grote dikke grijze slurfbeesten .... persoonlijk vind ik ze dat helemaal niet waard! :grr

Het wordt een soort "saai-grijze-eenheidsworst" in een groot deel van de tuin! :olifant:
Ja dat vind ik dus ook. Niet alles hoeft alleen om olifanten te draaien in Blijdorp lijkt mij. Vind het doodzonde dat het ten kosten moet gaan van andere diersoorten zoals de Indische neushoorn die ernstig bedreigd is ook.

Ik heb niets tegen olifanten hoor, maar ze nemen gewoon veel te veel ruimte in beslag in een tuin als Blijdorp en dat vind ik te ver gaan!

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Verwachtingen 2022

Bericht door Jarne »

Ik snap de keuze, maar het lijkt me vooral jammer dat ze niet meer inzetten op combinaties met de olifanten. Buiten Indische antilopen zijn er vele bedreigde hertensoorten die erbij kunnen. En met wat moeite moeten soorten zoals hoelmans, laponders of gibbons ook wel kunnen. Dat ze bij één van de verblijven er iets van maken à la burgers Rimba maar dan met olifanten ipv bantengs.

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Verwachtingen 2022

Bericht door rick04 »

Dustin1999 schreef:
28 jan 2022, 00:03
jackdw schreef:
27 jan 2022, 23:43
Dat is wel een pak leuke dieren die moeten verdwijnen voor de grote dikke grijze slurfbeesten .... persoonlijk vind ik ze dat helemaal niet waard! :grr

Het wordt een soort "saai-grijze-eenheidsworst" in een groot deel van de tuin! :olifant:
Ja dat vind ik dus ook. Niet alles hoeft alleen om olifanten te draaien in Blijdorp lijkt mij. Vind het doodzonde dat het ten kosten moet gaan van andere diersoorten zoals de Indische neushoorn die ernstig bedreigd is ook.

Ik heb niets tegen olifanten hoor, maar ze nemen gewoon veel te veel ruimte in beslag in een tuin als Blijdorp en dat vind ik te ver gaan!
Gelukkig staan de Indische neushoorns als kwetsbaar op de Rode Lijst en stijgt de populatie trend. Maar alsnog jammer dat deze soort zal gaan verdwijnen.

Eens, maar ja, ze beheren het stamboek, vandaar al die extra ruimte en moeite. Kijk maar naar de Rode panda's en Kuifhertjes.

Jarne schreef:
28 jan 2022, 00:12
Ik snap de keuze, maar het lijkt me vooral jammer dat ze niet meer inzetten op combinaties met de olifanten. Buiten Indische antilopen zijn er vele bedreigde hertensoorten die erbij kunnen. En met wat moeite moeten soorten zoals hoelmans, laponders of gibbons ook wel kunnen. Dat ze bij één van de verblijven er iets van maken à la burgers Rimba maar dan met olifanten ipv bantengs.
Wie weet ooit nog eens in de toekomst.. Zou wel veel leuker zijn ja. Gibbons zullen het in ieder geval niet worden.
You can find me in the zoo :)

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Verwachtingen 2022

Bericht door Limburg vooruit »

Elke tuin begint een eenheidsworst te worden.
Alleen nog populaire en soorten die ze makkelijk kunnen verkrijgen.

Nu moet Blijdorp als coördinator van het kweekprogramma wel een beetje het voorbeeld geven.

Maar het is om te janken als je ziet wat moois er de laatste jaren uit dierentuinen is verdwenen voor soorten die je bijna overal ziet.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

jackdw
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jun 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: Ja

Re: Verwachtingen 2022

Bericht door jackdw »

Weet niet of het werkelijk ZOO is maar had hier en daar opgevangen dat sommige olifanten "splash" maken van herten en/of runderen als medebewoners. :bengeltje:

Als dat dan een damhert is is dat enkel niet fijn voor het beestje zelf, maar bij een bedreigde diersoort? :sssst:

Zal ook wel de reden zijn dat je weinig combi's ziet bij slurfbeesten!

Veel "combi ongelukjes", ook bij gorilla's bijvoorbeeld, worden verzwegen voor de media, wat begrijpelijk is ... :zoorro:

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Verwachtingen 2022

Bericht door Limburg vooruit »

jackdw schreef:
28 jan 2022, 07:51
Weet niet of het werkelijk ZOO is maar had hier en daar opgevangen dat sommige olifanten "splash" maken van herten en/of runderen als medebewoners. :bengeltje:

Als dat dan een damhert is is dat enkel niet fijn voor het beestje zelf, maar bij een bedreigde diersoort? :sssst:

Zal ook wel de reden zijn dat je weinig combi's ziet bij slurfbeesten!

Veel "combi ongelukjes", ook bij gorilla's bijvoorbeeld, worden verzwegen voor de media, wat begrijpelijk is ... :zoorro:
In Olmen lopen alle kleinere soorten ook in het olifantenverblijf, maar ze kunnen rondom overal komen waar de olifanten niet bij kunnen.
Heb nog nooit een olifant zien uithalen naar eender wat.

Maar ongelukken zijn nooit uit te sluiten. Veel hangt af van het karakter van de dieren en de beschikbare ruimte.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Verwachtingen 2022

Bericht door rick04 »

Limburg vooruit schreef:
28 jan 2022, 08:21
jackdw schreef:
28 jan 2022, 07:51
Weet niet of het werkelijk ZOO is maar had hier en daar opgevangen dat sommige olifanten "splash" maken van herten en/of runderen als medebewoners. :bengeltje:

Als dat dan een damhert is is dat enkel niet fijn voor het beestje zelf, maar bij een bedreigde diersoort? :sssst:

Zal ook wel de reden zijn dat je weinig combi's ziet bij slurfbeesten!

Veel "combi ongelukjes", ook bij gorilla's bijvoorbeeld, worden verzwegen voor de media, wat begrijpelijk is ... :zoorro:
In Olmen lopen alle kleinere soorten ook in het olifantenverblijf, maar ze kunnen rondom overal komen waar de olifanten niet bij kunnen.
Heb nog nooit een olifant zien uithalen naar eender wat.

Maar ongelukken zijn nooit uit te sluiten. Veel hangt af van het karakter van de dieren en de beschikbare ruimte.
Klopt, en aangezien de olifanten in Blijdorp niet de makkelijkste zijn verwacht ik niet veel combi's.

In Planckendael ging het toch ook niet goed met de herten en olifanten samen?
You can find me in the zoo :)

Plaats reactie