Niet-uitgevoerde dierentuinprojecten

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Niet-uitgevoerde dierentuinprojecten

Bericht door Apenarend »

meubilaie2 schreef:
06 sep 2021, 18:01
Hier een (nog) niet uitgevoerd project.
Almere Jungle 2.0 ik ben razend enthousiast en benieuwd.
https://almerejungle.nl/almerejungle20/
Van wanneer dateert dit?
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Niet-uitgevoerde dierentuinprojecten

Bericht door rick04 »

meubilaie2 schreef:
06 sep 2021, 18:01
Hier een (nog) niet uitgevoerd project.
Almere Jungle 2.0 ik ben razend enthousiast en benieuwd.
https://almerejungle.nl/almerejungle20/
Zodan! Dat ziet er goed uit! 4 hectare is wel serieus groot!
You can find me in the zoo :)

Gebruikersavatar
ZooMan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 jul 2021, 19:19
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen
Locatie: België

Re: Niet-uitgevoerde dierentuinprojecten

Bericht door ZooMan »

Joost schreef:
05 sep 2021, 20:22
ZooMan schreef:
05 sep 2021, 18:47
Boven dit gebied zouden zeevogels zoals meeuwen en papegaaiduikers vliegen. Hoe deze zonder net in dit gebied kunnen gehouden worden vraag ik me af (of zouden deze vogels hier blijven omdat ze hier alle voorzieningen zoals nestelplaatsen en voedsel hebben :s ?).
Nee dat kan niet, zeker omdat beide soorten (en dan vooral de meeuwen) prima in ons klimaat kunnen overleven. Wil je deze soorten houden dan moet daar wel een net over, maar die zouden ze denk ik nooit op een impressie zetten aangezien dat er natuurlijk minder aantrekkelijk uitziet dan als ze vrij lijken te leven ;)
Ik vermoede ook al zoiets ;) . Zou dan wel een enorme volière worden, 1 van de grootste van de wereld.
Joost schreef:
05 sep 2021, 20:22
Je vergeet de grootste van het noorden: Wildlands! Dat was en is voor veel mensen nog steeds wel dé dierentuin van noord Nederland
Helemaal vergeten :doh: . Ik zou deze dierentuin zeker ooit eens willen bezoeken, enige probleem is is dat het 3 uur rijden is van bij mij thuis :-\ .
Joost schreef:
05 sep 2021, 20:22
En vergeet niet ons aller DoeZoo Leens he! Hahaha. Ik zou ook graag meer dierentuinen in het noorden zien, maar als ik realistisch ben denk ik dat er niet meer ruimte is dan 1 middelgroot park er bij. Er moeten natuurlijk wel genoeg potentiele bezoekers zijn om het rendabel te maken en die heb je hier nou eenmaal minder dan in het rest van het land, omdat het dunbevolkter is (onbegrijpelijk want wie wil nou niet in de mooiste regio van NL wonen haha).
Ja, 1 middelgrote dierentuinen lijkt mij inderdaad ook het meest realistische.
Laatst gewijzigd door ZooMan op 06 sep 2021, 21:10, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Niet-uitgevoerde dierentuinprojecten

Bericht door MennoPebesma »

Joost schreef:
05 sep 2021, 22:56
Het een hoeft het ander niet uit te sluiten, gewoon allebei doen. Jaguartje dr bij, neushoorns... Kansen en dromen zijn er genoeg voor AquaZoo ;)
Allebei juich ik ook zeker toe! :bravo: En er zijn zeker kansen en dromen genoeg. Ik kan niet wachten om te zien hoe ze het nieuwe Amoergebied gaan maken, als dat er goed uit ziet dan heb ik er wel vertrouwen in dat Libéma er wat moois van wil/gaat maken.
freerk1982 schreef:
06 sep 2021, 12:12
Bij Aqua Zoo is ooit gesproken over een soort eilandengebied. Dit zou bij en achter de buitenring komen -het wandelpad (loopt nu vanaf de kangoeroes naar het voorm. zeeleeuwenverblijf, maar ook zou je de het hele zeehondenmeer rondlopen.) Men wilde ook een stuk van natuurgebied de Kleine Wielen gebruiken. Met had het over (voormalige) inheemse diersoorten. Wolven, bruine beren, maar ook aalscholvers, ooievaars, elanden en rendieren.
Was dit dan onderdeel van het plan Oerlân Fryslân? Zo klinkt het wel een beetje met deze diersoorten in ieder geval. Ik heb wel gehoord dat uitbreiden richting de kleine wielen niet (meer) mag omdat dat teveel ruimte zou innemen van het natuurgebied.

freerk1982
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 nov 2020, 21:03
Favoriete dierentuin: Aqua Zoo

Re: Niet-uitgevoerde dierentuinprojecten

Bericht door freerk1982 »

Was dit dan onderdeel van het plan Oerlân Fryslân? Zo klinkt het wel een beetje met deze diersoorten in ieder geval.
Oerlân zou een plek krijgen bij het eiland naast de kangoeroes (aalscholvers was het plan daar), het speelgebied, vijvers van watervogels en voorm. Zeeleeuwen, oeverzaluwwand en emoegebied (voor ooievaars)

Het Kleine Wielengebied met eilanden was een apart plan. Men zou met een boot langs eilanden met dieren varen.

meubilaie2
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 541
Lid geworden op: 16 jun 2020, 22:30
Favoriete dierentuin: CNME

Re: Niet-uitgevoerde dierentuinprojecten

Bericht door meubilaie2 »

Apenarend schreef:
06 sep 2021, 18:17
meubilaie2 schreef:
06 sep 2021, 18:01
Hier een (nog) niet uitgevoerd project.
Almere Jungle 2.0 ik ben razend enthousiast en benieuwd.
https://almerejungle.nl/almerejungle20/
Van wanneer dateert dit?
half jaar geleden gepubliceerd geloof ik

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Niet-uitgevoerde dierentuinprojecten

Bericht door Apenarend »

meubilaie2 schreef:
07 sep 2021, 10:11
Apenarend schreef:
06 sep 2021, 18:17
meubilaie2 schreef:
06 sep 2021, 18:01
Hier een (nog) niet uitgevoerd project.
Almere Jungle 2.0 ik ben razend enthousiast en benieuwd.
https://almerejungle.nl/almerejungle20/
Van wanneer dateert dit?
half jaar geleden gepubliceerd geloof ik
Ok, dan is het mss nog wat vroeg om het al onder de niet-uitgevoerde projecten te plaatsen.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Niet-uitgevoerde dierentuinprojecten

Bericht door Gorilla Gust »

Apenarend schreef:
07 sep 2021, 12:26
meubilaie2 schreef:
07 sep 2021, 10:11
Apenarend schreef:
06 sep 2021, 18:17
meubilaie2 schreef:
06 sep 2021, 18:01
Hier een (nog) niet uitgevoerd project.
Almere Jungle 2.0 ik ben razend enthousiast en benieuwd.
https://almerejungle.nl/almerejungle20/
Van wanneer dateert dit?
half jaar geleden gepubliceerd geloof ik
Ok, dan is het mss nog wat vroeg om het al onder de niet-uitgevoerde projecten te plaatsen.
Klopt, dit lijkt me eerder nog een actueel masterplan of op zijn minst road-map te zijn. Of heeft het park ergens al het tegendeel laten weten?
Steeds weer onderweg enzo(o)!

meubilaie2
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 541
Lid geworden op: 16 jun 2020, 22:30
Favoriete dierentuin: CNME

Re: Niet-uitgevoerde dierentuinprojecten

Bericht door meubilaie2 »

Daarom ook omschreven als (nog) niet uitgevoerd plan.

Waterbok
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 66
Lid geworden op: 03 mar 2019, 20:05
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Niet-uitgevoerde dierentuinprojecten

Bericht door Waterbok »

Niet echt een groot project of beter gezegd het project is wel deels doorgegaan: de mustangs-bizoncombi in Pairi Daiza op de grote grasvlakte. Ik had bij deze aankondiging destijds grootse verwachtingen van dit project dus was dit wel een beetje balen toen deze niet kwamen. Ook de tayra's, kuifherten en witlipherten die ze zelf al in hun officiële gids hadden gezet zijn er nooit echt gekomen... Toch een beetje zonde om er dan al wel mee uit te pakken denk ik dan.

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Niet-uitgevoerde dierentuinprojecten

Bericht door MennoPebesma »

Nog een aantal wat recentere plannen uit AquaZoo:

AquaZoo Binnendoar:
In 2017 zou het binnengedeelte van AquaZoo (AquaZoo Binnendoar) volledig verbouwd worden. In de vissengrot zou een aquarium komen met kwallen. Naast de kwallen zouden daar aquaria komen met o.a. zeekreeften. De ruimte daarnaast, dat voor een groot gedeelte leeg stond/staat, zou een groot aquarium komen met zwartpuntrifhaaien en warana zeeschildpadden (samen met Pairi Daiza opgehaald uit de malediven). Vanaf daar zou een muur opengebroken worden zodat je recht op de aquaria van de pacu's en piranha's af loopt. Vanaf deze aquaria liep je verder langs een nieuw verblijf voor nijlkrokodillen. Van dit gehele plan is alleen het verblijf van de nijlkrokodillen gerealiseerd, iets kleiner dan zoals het op deze tekening aangegeven stond.
Afbeelding

Nijlpaarden:
Niet lang na de overname werdt er gesproken over nijlpaarden. Deze werden zelfs aangekondigd in het park om in 2017 te komen. De locatie die genoemd werdt voor de nijlpaarden is bij de onderwatertunnel. Via deze tunnel zouden de dieren onderwater te zien zijn. De stallen zouden dan in een gedeelte van AquaZoo Binnendoar komen.

Beren & Wolven:
Al in het bericht van de overname werdt direct gesproken over beren en wolven. Daarna is hier nooit weer iets over gezegd. Daardoor weet ik ook niet waar ze eventueel zouden komen.

freerk1982
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 nov 2020, 21:03
Favoriete dierentuin: Aqua Zoo

Re: Niet-uitgevoerde dierentuinprojecten

Bericht door freerk1982 »

Beren & Wolven:
Al in het bericht van de overname werdt direct gesproken over beren en wolven. Daarna is hier nooit weer iets over gezegd. Daardoor weet ik ook niet waar ze eventueel zouden komen.

Volgens mij op het veldje bij de zeeleeuwen.

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2837
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Niet-uitgevoerde dierentuinprojecten

Bericht door Joost »

MennoPebesma schreef:
09 sep 2021, 22:02
AquaZoo Binnendoar:
In 2017 zou het binnengedeelte van AquaZoo (AquaZoo Binnendoar) volledig verbouwd worden. In de vissengrot zou een aquarium komen met kwallen. Naast de kwallen zouden daar aquaria komen met o.a. zeekreeften. De ruimte daarnaast, dat voor een groot gedeelte leeg stond/staat, zou een groot aquarium komen met zwartpuntrifhaaien en warana zeeschildpadden (samen met Pairi Daiza opgehaald uit de malediven). Vanaf daar zou een muur opengebroken worden zodat je recht op de aquaria van de pacu's en piranha's af loopt. Vanaf deze aquaria liep je verder langs een nieuw verblijf voor nijlkrokodillen. Van dit gehele plan is alleen het verblijf van de nijlkrokodillen gerealiseerd, iets kleiner dan zoals het op deze tekening aangegeven stond.
Afbeelding
Het blijft zonde dat dit plan nooit doorgevoerd is. Het had er voor kunnen zorgen dat het binnen gedeelte een mooi geheel werd en er meer samenhang in zat, nu blijft het toch een mengelmoesje van verschillende stijlen. Overigens dacht ik dat dit plan niet door ging vanwege de te hoge kosten toch?

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Niet-uitgevoerde dierentuinprojecten

Bericht door MennoPebesma »

Joost schreef:
10 sep 2021, 15:35
Het blijft zonde dat dit plan nooit doorgevoerd is. Het had er voor kunnen zorgen dat het binnen gedeelte een mooi geheel werd en er meer samenhang in zat, nu blijft het toch een mengelmoesje van verschillende stijlen. Overigens dacht ik dat dit plan niet door ging vanwege de te hoge kosten toch?
Helemaal met je eens. Vooral de grote lege ruimtes storen mij wel een beetje. Ik hoop echt dat ze in de toekomst toch nog iets met de binnenruimte gaan doen, en dan mogen ze van mij dit plan wel weer uit de kast halen. Volgens mij is het overgegaan omdat vooral het zoutwater erg duur zou worden. Ook met de zeeschildpadden waren wat problemen geloof ik.

meubilaie2
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 541
Lid geworden op: 16 jun 2020, 22:30
Favoriete dierentuin: CNME

Re: Niet-uitgevoerde dierentuinprojecten

Bericht door meubilaie2 »

Inmiddels is Serpo alweer 12 jaar gesloten en nog steeds spreken zij van een heropening in Rijswijk wanneer corona voorbij is.
Er waren aardig wat plannen met betrekking tot Serpo. Het uitzoeken van de nieuwe locatie ging niet moeiteloos.

https://www.omroepwest.nl/nieuws/o99930 ... onderkomen
Hier werd gesproken over Berkel en Rodenijs.

https://www.omroepwest.nl/nieuws/999817 ... we-locatie
Zoetermeer of Lansingerland.

https://www.delftopzondag.nl/nieuws/alg ... nafhankeli
Andere locatie in Delft.

Desondanks het al 12 jaar duurt hoop ik van harte dat Serpo de deuren weer opent en dan ga ik zeker langs.

Gebruikersavatar
aardvarkentje15
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1323
Lid geworden op: 27 jan 2015, 18:46
Favoriete dierentuin: Dierenpark ziezoo
Locatie: Nootdorp

Re: Niet-uitgevoerde dierentuinprojecten

Bericht door aardvarkentje15 »

Off-topic: Ze hebben de hele boel daar weer opgebouwd inmiddels, dus het zou gek zijn als ze niet open zouden gaan (al vrees ik daar wel voor soms).
"It's a moral question about wether we have the right to exterminate species" - Sir David Attenborough

Gebruikersavatar
aardvarkentje15
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1323
Lid geworden op: 27 jan 2015, 18:46
Favoriete dierentuin: Dierenpark ziezoo
Locatie: Nootdorp

Re: Niet-uitgevoerde dierentuinprojecten

Bericht door aardvarkentje15 »

Waterbok schreef:
09 sep 2021, 20:18
Niet echt een groot project of beter gezegd het project is wel deels doorgegaan: de mustangs-bizoncombi in Pairi Daiza op de grote grasvlakte. Ik had bij deze aankondiging destijds grootse verwachtingen van dit project dus was dit wel een beetje balen toen deze niet kwamen. Ook de tayra's, kuifherten en witlipherten die ze zelf al in hun officiële gids hadden gezet zijn er nooit echt gekomen... Toch een beetje zonde om er dan al wel mee uit te pakken denk ik dan.
Als aanvulling: de dwergpinguins die zouden komen zijn er tot nu toe nog steeds niet. Of was dat enkel een gerucht?
"It's a moral question about wether we have the right to exterminate species" - Sir David Attenborough

Gebruikersavatar
ZooMan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 jul 2021, 19:19
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen
Locatie: België

Re: Niet-uitgevoerde dierentuinprojecten

Bericht door ZooMan »

aardvarkentje15 schreef:
12 sep 2021, 14:58
Als aanvulling: de dwergpinguins die zouden komen zijn er tot nu toe nog steeds niet. Of was dat enkel een gerucht?
Ze waren althans begin dit jaar het 2de bassin van de Kaapse pelsrobben (voormalig Afrikaanse pinguïnbassin dacht ik) aan het aanpassen, waarschijnlijk voor dwergpinguïns. Ik heb hierna hier geen nieuws meer over gehoord en weet dus niet of dit al af is, en mijn volgende bezoek zal pas in november zijn, dus ik weet niet hoe het hier nu mee zit. Pairi Daiza stond althans 2de op de lijst met dierentuinen die dwergpinguïns zouden krijgen als ze beschikbaar zijn. 1 was Living Coasts, maar deze is ondertussen al gesloten dus staat Pairi Daiza nu op 1. Het park zij altijd dat deze pinguïns in de Australische volière zouden komen, maar nu lijkt het er toch meer op dat ze in het 2de pelsrobbenbassin zullen komen.

Gebruikersavatar
ZooMan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 jul 2021, 19:19
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen
Locatie: België

Re: Niet-uitgevoerde dierentuinprojecten

Bericht door ZooMan »

meubilaie2 schreef:
12 sep 2021, 12:15
Inmiddels is Serpo alweer 12 jaar gesloten en nog steeds spreken zij van een heropening in Rijswijk wanneer corona voorbij is.
Er waren aardig wat plannen met betrekking tot Serpo. Het uitzoeken van de nieuwe locatie ging niet moeiteloos.

https://www.omroepwest.nl/nieuws/o99930 ... onderkomen
Hier werd gesproken over Berkel en Rodenijs.

https://www.omroepwest.nl/nieuws/999817 ... we-locatie
Zoetermeer of Lansingerland.

https://www.delftopzondag.nl/nieuws/alg ... nafhankeli
Andere locatie in Delft.

Desondanks het al 12 jaar duurt hoop ik van harte dat Serpo de deuren weer opent en dan ga ik zeker langs.
meubilaie2 schreef:
07 sep 2021, 13:10
Daarom ook omschreven als (nog) niet uitgevoerd plan.
Dit topic is meer bedoeld voor dierentuinprojecten die nooit zijn gerealiseerd, niet voor projecten die NOG niet zijn gerealiseerd, omdat er toch wel een serieus verschil zit tussen plannen die niet zijn gerealiseerd en waarschijnlijk ook nooit gaan gerealiseerd worden en plannen die er met bijna 100% zekerheid wel gaan komen. Mijn suggestie zou zijn als je hier een apart topic over maakt, wat zeker interessant zou zijn :).

meubilaie2
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 541
Lid geworden op: 16 jun 2020, 22:30
Favoriete dierentuin: CNME

Re: Niet-uitgevoerde dierentuinprojecten

Bericht door meubilaie2 »

ZooMan schreef:
12 sep 2021, 15:21
meubilaie2 schreef:
12 sep 2021, 12:15
Inmiddels is Serpo alweer 12 jaar gesloten en nog steeds spreken zij van een heropening in Rijswijk wanneer corona voorbij is.
Er waren aardig wat plannen met betrekking tot Serpo. Het uitzoeken van de nieuwe locatie ging niet moeiteloos.

https://www.omroepwest.nl/nieuws/o99930 ... onderkomen
Hier werd gesproken over Berkel en Rodenijs.

https://www.omroepwest.nl/nieuws/999817 ... we-locatie
Zoetermeer of Lansingerland.

https://www.delftopzondag.nl/nieuws/alg ... nafhankeli
Andere locatie in Delft.

Desondanks het al 12 jaar duurt hoop ik van harte dat Serpo de deuren weer opent en dan ga ik zeker langs.
meubilaie2 schreef:
07 sep 2021, 13:10
Daarom ook omschreven als (nog) niet uitgevoerd plan.
Dit topic is meer bedoeld voor dierentuinprojecten die nooit zijn gerealiseerd, niet voor projecten die NOG niet zijn gerealiseerd, omdat er toch wel een serieus verschil zit tussen plannen die niet zijn gerealiseerd en waarschijnlijk ook nooit gaan gerealiseerd worden en plannen die er met bijna 100% zekerheid wel gaan komen. Mijn suggestie zou zijn als je hier een apart topic over maakt, wat zeker interessant zou zijn :).
de projecten in Berkel en rodenijs, Zoetermeer, Lansingerland en Delft zijn niet gerealiseerd en gaan er ook niet komen.

Plaats reactie