Niet-uitgevoerde dierentuinprojecten

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Gebruikersavatar
ZooMan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 jul 2021, 19:19
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen
Locatie: België

Niet-uitgevoerde dierentuinprojecten

Bericht door ZooMan »

Dit topic is gemaakt om te discussiëren over niet-uitgevoerde dierentuinprojecten. Dit kunnen (originele) plannen zijn voor een (nieuw) verblijf of gebouw, een masterplan of andere dingen zoals een restaurant. Plaats hier enkele projecten die jij kent die je liever wel of niet had zien gerealiseerd worden en waarom je deze liever of juist minder graag had uitgevoerd zien worden en of waarom deze projecten niet zijn doorgegaan :) .

Gebruikersavatar
ZooMan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 jul 2021, 19:19
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen
Locatie: België

Re: Niet-uitgevoerde dierentuinprojecten

Bericht door ZooMan »

Ik zou willen beginnen met het Roofdierengebouw van Diergaarde Blijdorp.
1 van de eerste plannen voor het Roofdierengebouw waren deze:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Voor grotere foto's (het lukt mij echt niet om deze groter te krijgen) mijn Flickr-pagina: https://www.flickr.com/photos/193657241@N06/
Misschien hoef ik zelfs niet te zeggen dat deze plannen er veel beter uitzagen ;) .
Deze verblijven zouden veel lager zijn en zouden het Roofdierengebouw langs de voorkant niet van het zicht onttrekken. Het achterste verblijf (aan de kant van de rendieren) zou er ongeveer hetzelfde uitzien, ik vind dit verblijf persoonlijk ook beter dan het verblijf aan de kant van de Rivièrahal. Het verblijf aan de kant van de Rivièrahal zag er op deze plannen ook veel natuurlijker uit, met meer gras, heuvels en bomen, beter dan het ietwat meer 'woestijnachtige' verblijf dat er nu ligt.
De lijnen die gebruikt werden pasten ook veel beter bij de vorm van het gebouw en de 'uit-de-losse-hand-lijnen' van Van Ravensteyn. Zo te zien kwam er zelfs een ooievaarsnest op de piek van de toren in het midden van het gebouw :-- .
De stalen bogen en netten komen nu tot erg hoog, tot misschien wel de dubbele hoogte van het gebouw terwijl dit bij deze plannen minder was en er bijgevolg ook mooier uitzagen. De afwerkingen aan de bovenkant van de netten die de bezoekers in het verblijf laten kijken zag er een beetje uit als de Rivièrahal en zagen er ook vele malen mooier uit dan nu.
Het verblijf voor de mannengroep is amper veranderd, alhoewel er een beekje kwam.
Dit verblijf zou veel beter recht doen aan dit historisch gebouw dan wat het nu is door het te herbouwen naar de vroegere stijl en hierbij ook mooie buitenverblijven te maken waarvan je zou denken dat ze er bij de opening van het gebouw ook stonden (op een goede manier bedoeld en wegens de historische look). Dit ontwerp zou het waarschijnlijk echter minder lang overleven dan de huidige constructie.
Wat denk jij hiervan?

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Niet-uitgevoerde dierentuinprojecten

Bericht door rick04 »

Het ziet er mooier en Van Ravensteyner uit, maar die brede bovenrand zou wel veel zonlicht wegnemen waardoor het denk ik wat donkerder gaat ogen. Ik hoop altijd nog dat ze het zuidelijke verblijf voor vogels als Zadelbekooievaars, Abdimsooievaars of andere leuke Afrikaanse vogelsoorten gaan maken. Een combi Gelada, Nubische steenbokken, Geelvlekklipdassen, Blauwvleugelganzen, Geelkeelfrankolijnen, Witruggieren en Schild/Witborstraven zou echt een hele mooie gave combi zijn voor dat verblijf!
You can find me in the zoo :)

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2837
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Niet-uitgevoerde dierentuinprojecten

Bericht door Joost »

Goh, ik was dit plan alweer helemaal vergeten, al is dat ook weer niet gek met de 883 verschillende ontwerpen die er voor dit verblijf zijn geweest. Ik vind dit inderdaad een mooi ontwerp en ik denk dat het zeker niet had misstaan in Blijdorp, maar ik vind persoonlijk dat wat ze nu hebben neergezet ook niet misstaan. De dikke rand die rick ook al aanhaalde vind ik persoonlijk echt niets, naast dat het veel licht blokkeert laat het het verblijf ook kleiner voelen dan dat het werkelijk is. Ik denk overigens dat dit ontwerp ook niet door de monumentencommissie is gekomen vanwege die dikke rand en dan vooral het stuk aan het gebouw, daarmee veranderen ze het originele ontwerp namelijk best wel. Het huidige ontwerp is voor mijn gevoel meer om het originele gebouw heen gebouwd in plaats van dat er structurele zaken aan het gebouw veranderd zijn en persoonlijk vind ik dat wel wat hebben. De bogen storen mij persoonlijk helemaal niet.

Overigens moet je qua natuurlijke omgeving niet vergeten dat dit een impressie is. Op impressies zie je altijd perfect groene gazonnetjes, ook op die van wat ze nu gebouwd hebben. Sterker nog, toen de dieren het huidige verblijf betraden was het gras ook hartstikke groen. Enige probleem is dat gelada's grazers zijn en binnen de kortste keren het verblijf kaal gegeten was, hier hebben overigens meer tuinen met deze soort last van..

Ik weet niet of je ze kent, maar hier zijn nog twee ontwerpen die ooit gemaakt zijn voor dit verblijf:
Een ontwerp waarbij het hele gebouw overkapt zou worden door een houten net constructie: https://sieboldnijenhuisarchitect.nl/pr ... -blijdorp/
En een ontwerp helemaal zonder netten en waar de terrassen aan de rendierenkant gelijk zouden blijven maar er aan de achterkant een groot eiland zou komen: https://www.noarch.nl/projects/gelade-e ... jdorp-zoo/

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Niet-uitgevoerde dierentuinprojecten

Bericht door rick04 »

Maar goed dat ze het hebben gemaakt zoals het nu is! Het ontwerp van Siebold Nijenhuis zou erg druk en heftig worden met zo'n bamboe-constructie eroverheen. Het Noarch ontwerp lijkt me te strak en vlak voor een mooi verblijf.

Weet iemand of er nog tekeningen online staan van de niet uitgevoerde Surinamehal aan het Oceanium? Of zijn daar nooit tekeningen van gemaakt?
You can find me in the zoo :)

Gebruikersavatar
ZooMan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 jul 2021, 19:19
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen
Locatie: België

Re: Niet-uitgevoerde dierentuinprojecten

Bericht door ZooMan »

rick04 schreef:
30 aug 2021, 21:51
Het ziet er mooier en Van Ravensteyner uit, maar die brede bovenrand zou wel veel zonlicht wegnemen waardoor het denk ik wat donkerder gaat ogen. Ik hoop altijd nog dat ze het zuidelijke verblijf voor vogels als Zadelbekooievaars, Abdimsooievaars of andere leuke Afrikaanse vogelsoorten gaan maken. Een combi Gelada, Nubische steenbokken, Geelvlekklipdassen, Blauwvleugelganzen, Geelkeelfrankolijnen, Witruggieren en Schild/Witborstraven zou echt een hele mooie gave combi zijn voor dat verblijf!
Ik denk dat Abdimsooievaars en witruggieren iets te groot zijn voor dat verblijf, want er zouden dan al veel grote soorten inzitten zoals geladas, steenbokken, schildraven en zadelbekooievaars (deze soort is beter omdat hij meer op de grond leeft dan de Abdimsooievaar).
Joost schreef:
30 aug 2021, 22:58
Goh, ik was dit plan alweer helemaal vergeten, al is dat ook weer niet gek met de 883 verschillende ontwerpen die er voor dit verblijf zijn geweest. Ik vind dit inderdaad een mooi ontwerp en ik denk dat het zeker niet had misstaan in Blijdorp, maar ik vind persoonlijk dat wat ze nu hebben neergezet ook niet misstaan. De dikke rand die rick ook al aanhaalde vind ik persoonlijk echt niets, naast dat het veel licht blokkeert laat het het verblijf ook kleiner voelen dan dat het werkelijk is. Ik denk overigens dat dit ontwerp ook niet door de monumentencommissie is gekomen vanwege die dikke rand en dan vooral het stuk aan het gebouw, daarmee veranderen ze het originele ontwerp namelijk best wel. Het huidige ontwerp is voor mijn gevoel meer om het originele gebouw heen gebouwd in plaats van dat er structurele zaken aan het gebouw veranderd zijn en persoonlijk vind ik dat wel wat hebben. De bogen storen mij persoonlijk helemaal niet.

Ja, die dikke rand was naar mijn gevoel ook wat te groot en zo lijkt het verblijf kleiner, maar ik vond het persoonlijk een erg mooie afwerking.
Ik denk inderdaad ook dat deze schets het niet gehaald heeft doordat het zo groot was en er zo veel beton werkt gebruikt en het toch echt wel het ontwerp veranderd, maar ik vind het persoonlijk toch nog nét iets mooier dan wat het nu is.
Joost schreef:
30 aug 2021, 22:58
Overigens moet je qua natuurlijke omgeving niet vergeten dat dit een impressie is. Op impressies zie je altijd perfect groene gazonnetjes, ook op die van wat ze nu gebouwd hebben. Sterker nog, toen de dieren het huidige verblijf betraden was het gras ook hartstikke groen. Enige probleem is dat gelada's grazers zijn en binnen de kortste keren het verblijf kaal gegeten was, hier hebben overigens meer tuinen met deze soort last van..
Bij mij ging het er vooral om dat er meer klimtoestellen en heuvels waren op de impressies (wat bij het huidige verblijf ook nog steeds kan aangelegd worden).
Ik ben wel geschokt door te horen dat er bij de opening van het verblijf gras in het verblijf voor de familiegroep lag :-- , zou je nu niks meer van merken.
Joost schreef:
30 aug 2021, 22:58
Ik weet niet of je ze kent, maar hier zijn nog twee ontwerpen die ooit gemaakt zijn voor dit verblijf:
Een ontwerp waarbij het hele gebouw overkapt zou worden door een houten net constructie: https://sieboldnijenhuisarchitect.nl/pr ... -blijdorp/
En een ontwerp helemaal zonder netten en waar de terrassen aan de rendierenkant gelijk zouden blijven maar er aan de achterkant een groot eiland zou komen: https://www.noarch.nl/projects/gelade-e ... jdorp-zoo/
Ik kende deze nog niet, bedankt om ze te delen :) .
Dat eerste ontwerp vindt ik persoonlijk niets beter dan hoe het er nu uitziet, en er zijn geen mooie steunbalken zoals nu. Ook zou het gebouw dan IN het verblijf komen, wat de aandacht erop vermindert.
Het 2de ontwerp vind ik persoonlijk echt wel iets hebben en vind ik geweldig mooi. Zo kunnen er gemakkelijk dieren gescheiden worden (wat soms al is heeft moeten gebeuren in Blijdorp) en kan een ziek, gewond of gewoon vijandig dier dat apart gehouden moet worden toch nog steeds de buitenlucht voelen. Gelada's zijn echter niet echt zo'n klimmers, dus ik zou het het beste vinden als de 2 of 3 middelste eilanden samengevoegd worden en er een landschap gecreëerd wordt. De achterste verblijven vind ik er zo niet beter op worden, dus wat ze nu hebben gedaan met het achterste verblijf is veel beter. Ook zou er hier eindelijk eens iets gedaan worden met de oude Roofdierenrotonde, welke nu simpelweg een rotstuin is, door hem te gebruiken als eiland voor de geladas of andere apen (bv. berberapen die ze lang hadden voorgesteld als bewoners van het verblijf.
Ik vind persoonlijk het huidige verblijf zeker niet mis en is nog altijd van topkwaliteit, maar zou dus ook beter gekunnen hebben (in mijn ogen dan toch ;) :D ).

Gebruikersavatar
ZooMan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 jul 2021, 19:19
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen
Locatie: België

Re: Niet-uitgevoerde dierentuinprojecten

Bericht door ZooMan »

rick04 schreef:
31 aug 2021, 06:45
Weet iemand of er nog tekeningen online staan van de niet uitgevoerde Surinamehal aan het Oceanium? Of zijn daar nooit tekeningen van gemaakt?
Ik heb hier geen schetsen of impressies van gevonden, maar bij mijn zoektocht kwam ik wel een ander interessant artikel tegen, namelijk één over het masterplan dat Blijdorp in 2004 publiceerde en waar maar enkele dingen van zijn waargemaakt. Van sommige projecten vind ik het beter dat deze er niet zijn gekomen, van anderen vindt ik het toch spijtig dat hier nooit geen werk van is gemaakt. Hier een opsomming:
- Het 1ste project zou het tijgerverblijf worden, welke 1 van de weinige dingen is die zijn doorgegaan. Maar aan het artikel te lezen wilden ze er toch iets meer een Edinburgh Zoo-achtigs van maken.
- Het laatste project van het masterplan zou de heropbouw van de uiktijktoren op de Rivièrahal worden. Wat wel opvalt is dat ze hiervoor het hele restaurant wilden slopen :-- .
- Er zou een grote kas met nijlpaarden en krokodillen komen, welke geïnspireerd zou worden op de verblijven van de San Diego Zoo en Disney's Animal Kingdom. Deze zou moeten geopend worden in 2008. Ik denk dat dit uiteindelijk gewoon de Krokodillenrivier is geworden, welke zeker niet mis is.
- Ze wilden het treinspoor langs de Oceaniumkant van het zicht onttrekken door er een moerasgebied van te maken met snelgroeiende planten en verlaagde wandelpaden.
- De originele plannen voor het giraffenhuis waren veel spectaculairder en zou naast een verblijf voor netgiraffen ook verblijven voor neushoornvogels (tokken), Mhorr-gazellen en diverse reptielen bevatten.
- De Rivièrahal zou heringericht worden.
- Een ander project dat is doorgegaan is het ijsbeerverblijf. De rest van het toendra-gedeelte zou echter zeldzamere en andere coole dieren huisvesten zoals poolvossen (zijn er ook gekomen), sneeuwuilen en lemmingen. Dit zou het een meer Noordpool-achtig uiterlijk geven, dus ik geef de voorkeur aan hoe het er nu uitziet.
- Het Roofdierengebouw zou worden ingericht voor 'beerachtigen'. De huidige invulling van apen en enkele andere dieren vindt ik dan toch veel beter.
- De Bergdierenrots zou een Himalayagebied worden.
- Na 2010 zouden de volgende projecten komen: een Andes- en Rocky Mountain gebied achter de ijsberen- en bizonverblijven en de Vogelshow, een nieuw verblijf voor orang-oetans, afronding van de Savanne, aanleg van een groter Australië-gebied en het afmaken van het Europa-gedeelte.
Dan wordt er tot slot ook gesproken over de Surinamehal naast het Oceanium met apen, vogels, kaaimannen, anaconda's en vlinders. Als je het zo hoort lijkt het er toch op dat Amazonica eigenlijk dit project is maar dan aangepast. Persoonlijk vindt ik het toch beter dat Eilandhopen er komt, aangezien ze zo een '8ste continent' in beeld brengen: de eilanden (welke behalve 'politiek' eigenlijk tot geen enkel continent behoren).
als je dit hoort over een masterplan dat eigenlijk recent is gepubliceerd vraag ik me eigenlijk af of dit masterplan wel helemaal zou doorgaan :s .

Gebruikersavatar
JvG
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 859
Lid geworden op: 02 jul 2017, 06:31
Favoriete dierentuin: -

Re: Niet-uitgevoerde dierentuinprojecten

Bericht door JvG »

ZooMan schreef:
31 aug 2021, 11:02
Ik kende deze nog niet, bedankt om ze te delen :) .
Dat eerste ontwerp vindt ik persoonlijk niets beter dan hoe het er nu uitziet, en er zijn geen mooie steunbalken zoals nu. Ook zou het gebouw dan IN het verblijf komen, wat de aandacht erop vermindert.
Het 2de ontwerp vind ik persoonlijk echt wel iets hebben en vind ik geweldig mooi. Zo kunnen er gemakkelijk dieren gescheiden worden (wat soms al is heeft moeten gebeuren in Blijdorp) en kan een ziek, gewond of gewoon vijandig dier dat apart gehouden moet worden toch nog steeds de buitenlucht voelen. Gelada's zijn echter niet echt zo'n klimmers, dus ik zou het het beste vinden als de 2 of 3 middelste eilanden samengevoegd worden en er een landschap gecreëerd wordt. De achterste verblijven vind ik er zo niet beter op worden, dus wat ze nu hebben gedaan met het achterste verblijf is veel beter. Ook zou er hier eindelijk eens iets gedaan worden met de oude Roofdierenrotonde, welke nu simpelweg een rotstuin is, door hem te gebruiken als eiland voor de geladas of andere apen (bv. berberapen die ze lang hadden voorgesteld als bewoners van het verblijf.
Ik vind persoonlijk het huidige verblijf zeker niet mis en is nog altijd van topkwaliteit, maar zou dus ook beter gekunnen hebben (in mijn ogen dan toch ;) :D ).
Ik ben het met je eens dat het eerste ontwerp echt niets is. Mocht zo'n constructie naast Amazonica staan zou ik het passend vinden als grote voliere. Maar hier heb je toch te maken met een geweldig mooi en tevens belangrijk gebouw wat je had verstopt.

Even een kleine kanttekening: gelada's zijn juist uitstekende klimmers... Ik heb ze zelf in Ethiopië gezien in de Simien Mountains. Ik kan je zeggen de rotswanden waar ze slapen zijn letterlijk loodrecht naar beneden met amper richels en uitstekende punten als houvast. Dat is ook de reden dat ik niet enthousiast ben over hun binnenverblijf in Blijdorp. Die had veel hoger moeten zijn zodat ze echt op een rotswand hadden kunnen slapen. Nu hebben ze hun bodem zelfs verhoogt in vergelijking met de bezoekers...

Het tweede ontwerp daarin tegen vind ik wel echt enorm gaaf :love:
Ik ben meer van de eilanden dan de huidige bogen. Zelf vind ik het namelijk jammer dat aan de kant van de rendieren het net niet het hele gedeelte meepakt en er op sommige plekken boven het water de betonrand uitsteekt voor het net. Met een echte gracht heb je dat probleem niet meer, maar toch vind ik dit de meest geslaagde van de huidige 2 verblijven.
Aan de kant van de Rivierahal vind ik het dit ontwerp echt een verbetering dan het huidige. Het oogt ruimer en vrijer. Het geeft me nu soms het gevoel dat het klein is, zonder het net is dat toch minder. De ronde vormen passen perfect in het totaalplaatje. Het gebouw is zo goed zichtbaar. Een paar losse rotspartijen om te klimmen en persoonlijk zou ik enkele bomen erin ook mooi vinden (in Ethiopië zag ik ze namelijk soms ook in een boom zitten).
Het losse eiland aan de zijkant is volgens mij op de plek van de oude kattenrotonde, echt een verwijzing naar vroeger die leuk en interesant is gedaan. Persoonlijk zou ik er geen gelada's plaatsen. Met al 2 grote verblijven is dat teveel. Maar bijvoorbeeld oudere geleewiekte gieren/raven en anders iets van klipdassen ofzo zou ook leuk zijn.
Zelf vind ik het een gemiste kans dat de 2 kleine verblijfjes aan de zijkant naast de verzorgers/bezoekersingangen niet meer gebruikt worden. Je zou er bijvoorbeeld kleine vogels in kunnen houden zoals het blauwfazantje die ook in Ethiopië te zien zijn. Een kleine en goedkope manier om het totale gebied interesanter te maken

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2837
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Niet-uitgevoerde dierentuinprojecten

Bericht door Joost »

ZooMan schreef:
31 aug 2021, 11:02
Bij mij ging het er vooral om dat er meer klimtoestellen en heuvels waren op de impressies (wat bij het huidige verblijf ook nog steeds kan aangelegd worden).
Ik ben wel geschokt door te horen dat er bij de opening van het verblijf gras in het verblijf voor de familiegroep lag :-- , zou je nu niks meer van merken.
Haha, dat snap ik! In deze video van vlak na de opening is goed te zien hoe groen het gras was (vanaf ongeveer 1:30): https://www.youtube.com/watch?v=k3btJTVFDGc
ZooMan schreef:
31 aug 2021, 11:28
- Een ander project dat is doorgegaan is het ijsbeerverblijf. De rest van het toendra-gedeelte zou echter zeldzamere en andere coole dieren huisvesten zoals poolvossen (zijn er ook gekomen), sneeuwuilen en lemmingen. Dit zou het een meer Noordpool-achtig uiterlijk geven, dus ik geef de voorkeur aan hoe het er nu uitziet.
De sneeuwuilen en de lemmingen zijn allebei ook gekomen maar inmiddels al weer weg. Ze gingen de sneeuwuilen proberen te houden in combinatie met poolvossen (mijn inziens nog steeds een leuk idee), maar nadat er uilen gegrepen waren door vossen zijn ze hier mee gestopt. De lemmingen hadden een verblijf bij de ingang van het onder water gedeelte van de ijsberen, maar dit is inmiddels gesloopt.
ZooMan schreef:
31 aug 2021, 11:28
Dan wordt er tot slot ook gesproken over de Surinamehal naast het Oceanium met apen, vogels, kaaimannen, anaconda's en vlinders. Als je het zo hoort lijkt het er toch op dat Amazonica eigenlijk dit project is maar dan aangepast.
Dit is volgens mij inmiddels ook wel toegegeven vanuit Blijdorp en mensen die toentertijd aan de Surinamehal werkten dacht ik.
ZooMan schreef:
31 aug 2021, 11:28
Persoonlijk vindt ik het toch beter dat Eilandhopen er komt, aangezien ze zo een '8ste continent' in beeld brengen: de eilanden (welke behalve 'politiek' eigenlijk tot geen enkel continent behoren).
Eilandhoppen was toch alweer definitief geschrapt?

Gebruikersavatar
ZooMan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 jul 2021, 19:19
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen
Locatie: België

Re: Niet-uitgevoerde dierentuinprojecten

Bericht door ZooMan »

Joost schreef:
31 aug 2021, 13:08
De sneeuwuilen en de lemmingen zijn allebei ook gekomen maar inmiddels al weer weg. Ze gingen de sneeuwuilen proberen te houden in combinatie met poolvossen (mijn inziens nog steeds een leuk idee), maar nadat er uilen gegrepen waren door vossen zijn ze hier mee gestopt. De lemmingen hadden een verblijf bij de ingang van het onder water gedeelte van de ijsberen, maar dit is inmiddels gesloopt.

Van de sneeuwuilen was ik even vergeten :doh: . Van de lemmingen is nieuw voor mij. Spijtig, want ik heb ze nog nooit in levende lijve gezien. Pairi Daiza ging iets soortgelijks doen bij de Stellerzeeleeuwen, waar ik weet niet of dit nog doorgaat :-\ .
Joost schreef:
31 aug 2021, 13:08
Eilandhoppen was toch alweer definitief geschrapt?
Ik dacht gewoon uitgesteld :s ?

meubilaie2
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 541
Lid geworden op: 16 jun 2020, 22:30
Favoriete dierentuin: CNME

Re: Niet-uitgevoerde dierentuinprojecten

Bericht door meubilaie2 »

Het tropisch krokodillenhuis in dierenpark Amersfoort. Kan alleen de tekeningen niet meer vinden.

Gebruikersavatar
ZooMan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 jul 2021, 19:19
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen
Locatie: België

Re: Niet-uitgevoerde dierentuinprojecten

Bericht door ZooMan »

meubilaie2 schreef:
31 aug 2021, 17:00
Het tropisch krokodillenhuis in dierenpark Amersfoort. Kan alleen de tekeningen niet meer vinden.
Klinkt interessant en mooi :) , heb je hier meer informatie of beschrijvingen over?

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2837
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Niet-uitgevoerde dierentuinprojecten

Bericht door Joost »

meubilaie2 schreef:
31 aug 2021, 17:00
Het tropisch krokodillenhuis in dierenpark Amersfoort. Kan alleen de tekeningen niet meer vinden.
Was dat niet die grap waarmee ze de dinoweken een paar jaar terug aankondigden? Beelden van die tekening staan in een video op facebook: https://www.facebook.com/watch/?v=1096254663745528. Bedoel je deze?

meubilaie2
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 541
Lid geworden op: 16 jun 2020, 22:30
Favoriete dierentuin: CNME

Re: Niet-uitgevoerde dierentuinprojecten

Bericht door meubilaie2 »

Joost schreef:
31 aug 2021, 18:21
meubilaie2 schreef:
31 aug 2021, 17:00
Het tropisch krokodillenhuis in dierenpark Amersfoort. Kan alleen de tekeningen niet meer vinden.
Was dat niet die grap waarmee ze de dinoweken een paar jaar terug aankondigden? Beelden van die tekening staan in een video op facebook: https://www.facebook.com/watch/?v=1096254663745528. Bedoel je deze?
Volgens mij was het eerder. Het gaat over een schets van Erik van vliet. Was iig geen filmpje.

Gebruikersavatar
ZooMan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 jul 2021, 19:19
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen
Locatie: België

Re: Niet-uitgevoerde dierentuinprojecten

Bericht door ZooMan »

Het volgende niet-uitgevoerde dierentuinproject dat ik zou willen duwen is dat voor een nieuw Roofdierengebouw in Zoo Antwerpen, welke veel mooier was dan hoe het er nu uitziet. De foto's (en link naar grotere versies) die hieronder staan zijn van een maquette voor het gebouw die in 1949 werd gemaakt:
AfbeeldingMaquette voor een nieuw roofdierengebouw by Mauro Heylen, on Flickr
AfbeeldingMaquette voor een nieuw roofdierengebouw by Mauro Heylen, on Flickr
AfbeeldingMaquette voor een nieuw roofdierengebouw by Mauro Heylen, on Flickr
AfbeeldingMaquette voor een nieuw roofdierengebouw by Mauro Heylen, on Flickr
Dit project was dus 1 van de 1ste schetsen voor het Jubileumcomplex. Het oude Roofdierengebouw van de Antwerpse Zoo werd vernietigd in de 2de wereldoorlog, dus men wou een nieuw Roofdierengebouw. In 1949 was deze schets (welke misschien wel de 1ste was) en in 1969 werd er uiteindelijk het Jubileumcomplex gerealiseerd, met verblijven voor roofdieren (beren, katten,...), nachtdieren, roofvogels en dolfijnen. Hoewel in deze schets geen dolfijnen inbegrepen waren was het wel mooier met vele rotsen en had deze nu niet helemaal gerenoveerd moeten worden. De rotsen waren iets waar de Antwerpse Zoo zich op specialiseerde in die tijd, met o.a. het met rotsen bedekte Nijlpaardengebouw (welke nu geen rotsen meer heeft) en dit idee voor een nieuw Roofdierengebouw.
Net zoals het Jubileumcomplex wordt er met verdiepen, lagen en eilanden gewerkt, met iets minder water dan bij de verblijven in het Jubileumcomplex.
Er zouden aan de bovenkant roofvogelvolières komen met een grotere uitstekende volière in het midden. Hierachter kwamen planten en bomen, welke nu toch wel wat ontbreken in het Jubileumcomplex. Deze roofvogelvolières werden dus wel gebouwd maar niet in deze spectaculaire vorm.
Er kwam een groot pad dat de mensen naar de voet van het bouwwerk loodst met direct aan de linkerkant de uitgang van het nachtdierenhuis+wc's en dienstruimtetoegang (deze 2 laatsten zijn ook gekomen in het Jubileumcomplex, net als het 'gat' in de muur).
Hiernaast kwamen 2 verblijven verwerkt in rotsen (zoals het hele gebouw) met aan de andere kant van de muur een verblijf voor grote katachtigen. Tussen dit verblijf en het volgende katachtigenverblijven kwamen verblijven voor kleinere katachtigen. Dan komt er dus nog een verblijf voor katachtigen en waar ook een grote gracht vertrok die zoals een rivier langs het gebouw ging en o.a. dienst deed als gracht voor dierenverblijven.
Dan kwam een grote rots met een brug over het water naar het Nachtdierenhuis (een concept dat door Zoo Antwerpen zelf werd uitgevonden maar uiteindelijk als 1ste werd toegepast in Diergaarde Blijdorp).
Dan kwamen de berenverblijven, welke groter werden dan hoe het origineel in het Jubileumcomplex kwam (maar even groot zou zijn als de huidige berenverblijven). Weer werd de achterkant bedekt met rotsen met daarbovenop planten. Er kwam ook een grote trap door de berenverblijven die de verblijven scheide (zoals het huidige verblijf maar dan met rotsen en meer planten). Deze indeling van grote katachtigen-kleine katachtigen-grote katachtigen-ingang nachtdierenhuis-berenverblijven is behouden in het Jubileumcomplex.
De ongebruikte ruimte op het gebouw achter de berenverblijven zou naar mijn inziens dan plaats kunnen bieden aan een dolfinarium, zodat dit helemaal af zou zijn en er veel beter uitzag dan hoe nu het geval is, maar helaas :( .
Wat denk jij hiervan :) :s ?

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Niet-uitgevoerde dierentuinprojecten

Bericht door Limburg vooruit »

Eigenlijk vreemd dat er niemand na 2 wereldoorlogen op nog geen 30 jaar die u telkens uw hele roofdierencollectie kost op het idee kwam om een roofdierengebouw in gewapend beton te maken.

Gelukkig is het niet nodig geweest, maar dat wisten ze toen niet natuurlijk.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3456
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Niet-uitgevoerde dierentuinprojecten

Bericht door MennoPebesma »

ZooMan schreef:
30 aug 2021, 20:14
Dit topic is gemaakt om te discussiëren over niet-uitgevoerde dierentuinprojecten. Dit kunnen (originele) plannen zijn voor een (nieuw) verblijf of gebouw, een masterplan of andere dingen zoals een restaurant. Plaats hier enkele projecten die jij kent die je liever wel of niet had zien gerealiseerd worden en waarom je deze liever of juist minder graag had uitgevoerd zien worden en of waarom deze projecten niet zijn doorgegaan :) .
Leuk idee voor een topic!

Ik ken nog wel een aantal plannen voor AquaZoo. Vooral in de Zodiac tijd waren er veel plannen die meestal niet uitgevoerd werden, maar dat was ook wel typisch Zodiac Zoos ;) . Aangezien het meestal gewoon wat ideeën waren is er van bijna geen enkel plan een tekening, in ieder geval niet openbaar.

Het eerste plan wat niet doorging was al in 2001. Libéma had toen het otterpark overgekocht. Het plan van Libéma was toen om van het park 'Dierenpark Friesland' te maken. In het park zouden dan dieren komen die op dat moment of in het verleden in de provincie voorkwamen. Om financiële redenen is dat hele plan toen niet doorgegaan en heeft Zodiac Zoos het park eind 2002 overgekocht. Zij openden op 1 januari 2003 het park als Aqua Zoo Friesland. Op zich had dat een leuk plan geweest natuurlijk, maar ik weet niet of het een geslaagd concept zou zijn geweest. Het Europa thema van Dierenrijk heeft het ook niet gered, en dit was nog een kleiner gebied waar je je dan op kan focussen.

Een plan van Zodiac Zoos waar ik nog wel een kleine tekening van heb kunnen vinden is dat van het waddengebiedje. Dit plan is maar gedeeltelijk uitgevoerd, maar is inmiddels al niet meer in gebruik door de diersoorten waarvoor het gemaakt is.

Afbeelding
(Groter wordt de afbeelding helaas niet)

Het rechter gedeelte is bijna volledig zo uitgevoerd als op de tekening. Hierin kwamen de zeehonden te leven, met onderwaterzicht. Het linkergedeelte zou een volière worden met wadvogels (op de tekening staat in ieder geval een kluut). De volière is er nooit gekomen, maar er hebben nog een tijdje bergeenden en brandganzen gezeten. Inmiddels is het gehele gebied voor de Afrikaanse pinguïns.


Op het terrein waar nu het tweede restaurant en bijbehorende speeltuin is (achterin het park) waren in de Zodiac tijd veel verschillende plannen (dit gebied hoorde overigens niet vanaf het begin al bij de dierentuin). Een van de eerste plannen was 'Oerlân Fryslân' (Oerland Friesland), hier zou de natuur in friesland van het verleden en het heden centraal komen te staan. Hier werdt eerste gesproken over de terugkeer van rendieren en ook ooievaars en aalscholvers. Later werdt er meer gesproken over een 'Noords' gebied en werden elanden en muskusossen als diersoorten genoemd. Daarna werdt het plan weer aangepast en zou er een groot verblijf komen met sitatoenga's. Zij zouden een waterrijk verblijf krijgen waarbij al het hekwerk volledig werdt weggewerkt (typisch Zodiac Zoos). Van dit alles is uiteindelijk nooit iets uitgevoerd.

Er zijn nog veel meer niet gerealiseerde plannen van AquaZoo, maar daar kom ik later op terug.

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2837
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Niet-uitgevoerde dierentuinprojecten

Bericht door Joost »

Tof! Ik kende het plan van Dierenpark Friesland helemaal niet. Ik had het best wel graag willen zien gebeuren, misschien dat alleen Friesland inderdaad wel wat beperkt zou zijn, maar enkel focussen op Nederland/Europa had best interessant kunnen zijn. Ik ben er persoonlijk van overtuigd dat een park met enkel diersoorten uit Europa weldegelijk een succes kan zijn, het ligt er alleen aan hoe je het aanpakt. Dierenrijk was, zeker aan het begin, een sfeerloos kaal park met vooral een heleboel hekwerk en beton. Dat had er natuurlijk ook mee te maken dat er daarvoor letterlijk niets was behalve grasveld. Ook zat/zit het in een regio waar de concurrentie moordend is. Qua concurrentie en omgeving in het groen heeft AquaZoo in elk geval alles voor op wat Dierenrijk had toen het begon. Daarnaast kan je met enkel Europese soorten denk ik echt best een leuke collectie samenstellen.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Niet-uitgevoerde dierentuinprojecten

Bericht door Apenarend »

ZooMan schreef:
31 aug 2021, 18:44

Dit project was dus 1 van de 1ste schetsen voor het Jubileumcomplex. Het oude Roofdierengebouw van de Antwerpse Zoo werd vernietigd in de 2de wereldoorlog, dus men wou een nieuw Roofdierengebouw. In 1949 was deze schets (welke misschien wel de 1ste was) en in 1969 werd er uiteindelijk het Jubileumcomplex gerealiseerd, met verblijven voor roofdieren (beren, katten,...), nachtdieren, roofvogels en dolfijnen. Hoewel in deze schets geen dolfijnen inbegrepen waren was het wel mooier met vele rotsen en had deze nu niet helemaal gerenoveerd moeten worden. De rotsen waren iets waar de Antwerpse Zoo zich op specialiseerde in die tijd, met o.a. het met rotsen bedekte Nijlpaardengebouw (welke nu geen rotsen meer heeft) en dit idee voor een nieuw Roofdierengebouw.
Net zoals het Jubileumcomplex wordt er met verdiepen, lagen en eilanden gewerkt, met iets minder water dan bij de verblijven in het Jubileumcomplex.
Er zouden aan de bovenkant roofvogelvolières komen met een grotere uitstekende volière in het midden. Hierachter kwamen planten en bomen, welke nu toch wel wat ontbreken in het Jubileumcomplex. Deze roofvogelvolières werden dus wel gebouwd maar niet in deze spectaculaire vorm.
Er kwam een groot pad dat de mensen naar de voet van het bouwwerk loodst met direct aan de linkerkant de uitgang van het nachtdierenhuis+wc's en dienstruimtetoegang (deze 2 laatsten zijn ook gekomen in het Jubileumcomplex, net als het 'gat' in de muur).
Hiernaast kwamen 2 verblijven verwerkt in rotsen (zoals het hele gebouw) met aan de andere kant van de muur een verblijf voor grote katachtigen. Tussen dit verblijf en het volgende katachtigenverblijven kwamen verblijven voor kleinere katachtigen. Dan komt er dus nog een verblijf voor katachtigen en waar ook een grote gracht vertrok die zoals een rivier langs het gebouw ging en o.a. dienst deed als gracht voor dierenverblijven.
Dan kwam een grote rots met een brug over het water naar het Nachtdierenhuis (een concept dat door Zoo Antwerpen zelf werd uitgevonden maar uiteindelijk als 1ste werd toegepast in Diergaarde Blijdorp).
Dan kwamen de berenverblijven, welke groter werden dan hoe het origineel in het Jubileumcomplex kwam (maar even groot zou zijn als de huidige berenverblijven). Weer werd de achterkant bedekt met rotsen met daarbovenop planten. Er kwam ook een grote trap door de berenverblijven die de verblijven scheide (zoals het huidige verblijf maar dan met rotsen en meer planten). Deze indeling van grote katachtigen-kleine katachtigen-grote katachtigen-ingang nachtdierenhuis-berenverblijven is behouden in het Jubileumcomplex.
De ongebruikte ruimte op het gebouw achter de berenverblijven zou naar mijn inziens dan plaats kunnen bieden aan een dolfinarium, zodat dit helemaal af zou zijn en er veel beter uitzag dan hoe nu het geval is, maar helaas :( .
Wat denk jij hiervan :) :s ?
Het valt mij eigenlijk wel op dat er eigenlijk veel van het initiële project uit 1949 terug te vinden is in het eigenlijke project van 1969. Gelet op de razendsnelle ontwikkelingen in de naoorlogse periode vind ik dat eigenlijk zeer opmerkelijk.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Niet-uitgevoerde dierentuinprojecten

Bericht door Apenarend »

Joost schreef:
02 sep 2021, 23:19
Tof! Ik kende het plan van Dierenpark Friesland helemaal niet. Ik had het best wel graag willen zien gebeuren, misschien dat alleen Friesland inderdaad wel wat beperkt zou zijn, maar enkel focussen op Nederland/Europa had best interessant kunnen zijn. Ik ben er persoonlijk van overtuigd dat een park met enkel diersoorten uit Europa weldegelijk een succes kan zijn, het ligt er alleen aan hoe je het aanpakt. Dierenrijk was, zeker aan het begin, een sfeerloos kaal park met vooral een heleboel hekwerk en beton. Dat had er natuurlijk ook mee te maken dat er daarvoor letterlijk niets was behalve grasveld. Ook zat/zit het in een regio waar de concurrentie moordend is. Qua concurrentie en omgeving in het groen heeft AquaZoo in elk geval alles voor op wat Dierenrijk had toen het begon. Daarnaast kan je met enkel Europese soorten denk ik echt best een leuke collectie samenstellen.
Uiteindelijk vind ik het concept van Europese fauna te beperkt voor een dierentuin. Er is daar zeker ook moordende concurrentie met de wildparken, waarvan sommigen ook zijn uitgegroeid tot uit de kluiten gewassen zoos (bv. Bouillon).

Het waterthema vind ik dan weer wel een uitstekend idee waarvan ik mij afvraag waarom men dat niet veel sterker heeft uitgebouwd. Het laat vrijwel alle soorten toe, en je kan je in het bijzonder focussen op de verblijven. Een jagoear in de llanos of de drogere regenwouden van Mexico past niet, maar dezelfde kat in een tropisch vloedbos of overstroomde pampa dan weer wel. Leeuwen uit de Kalahari (cfr Antwerpen) kan niet, leeuwen uit de Okavango dan weer wel. Het onderscheid moet dan voornamelijk liggen in de verblijven die allemaal bij uitstek het waterthema moeten benadrukken. Bezoekers zijn dan tweemaal tevreden: ze hebben een aantal iconische soorten ook in Friesland gezien en omwille van de specifieke inrichting van de verblijven hebben ze toch niet het gevoel alweer hetzelfde gezien te hebben uit andere zoos.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Plaats reactie