Niet-uitgevoerde dierentuinprojecten

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Gebruikersavatar
ZooMan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 jul 2021, 19:19
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen
Locatie: België

Re: Niet-uitgevoerde dierentuinprojecten

Bericht door ZooMan »

MennoPebesma schreef:
02 sep 2021, 22:06
ZooMan schreef:
30 aug 2021, 20:14
Dit topic is gemaakt om te discussiëren over niet-uitgevoerde dierentuinprojecten. Dit kunnen (originele) plannen zijn voor een (nieuw) verblijf of gebouw, een masterplan of andere dingen zoals een restaurant. Plaats hier enkele projecten die jij kent die je liever wel of niet had zien gerealiseerd worden en waarom je deze liever of juist minder graag had uitgevoerd zien worden en of waarom deze projecten niet zijn doorgegaan.
Leuk idee voor een topic!

Ik ken nog wel een aantal plannen voor AquaZoo. Vooral in de Zodiac tijd waren er veel plannen die meestal niet uitgevoerd werden, maar dat was ook wel typisch Zodiac Zoos ;) . Aangezien het meestal gewoon wat ideeën waren is er van bijna geen enkel plan een tekening, in ieder geval niet openbaar.

Het eerste plan wat niet doorging was al in 2001. Libéma had toen het otterpark overgekocht. Het plan van Libéma was toen om van het park 'Dierenpark Friesland' te maken. In het park zouden dan dieren komen die op dat moment of in het verleden in de provincie voorkwamen. Om financiële redenen is dat hele plan toen niet doorgegaan en heeft Zodiac Zoos het park eind 2002 overgekocht. Zij openden op 1 januari 2003 het park als Aqua Zoo Friesland. Op zich had dat een leuk plan geweest natuurlijk, maar ik weet niet of het een geslaagd concept zou zijn geweest. Het Europa thema van Dierenrijk heeft het ook niet gered, en dit was nog een kleiner gebied waar je je dan op kan focussen.

Een plan van Zodiac Zoos waar ik nog wel een kleine tekening van heb kunnen vinden is dat van het waddengebiedje. Dit plan is maar gedeeltelijk uitgevoerd, maar is inmiddels al niet meer in gebruik door de diersoorten waarvoor het gemaakt is.

Afbeelding
(Groter wordt de afbeelding helaas niet)

Het rechter gedeelte is bijna volledig zo uitgevoerd als op de tekening. Hierin kwamen de zeehonden te leven, met onderwaterzicht. Het linkergedeelte zou een volière worden met wadvogels (op de tekening staat in ieder geval een kluut). De volière is er nooit gekomen, maar er hebben nog een tijdje bergeenden en brandganzen gezeten. Inmiddels is het gehele gebied voor de Afrikaanse pinguïns.


Op het terrein waar nu het tweede restaurant en bijbehorende speeltuin is (achterin het park) waren in de Zodiac tijd veel verschillende plannen (dit gebied hoorde overigens niet vanaf het begin al bij de dierentuin). Een van de eerste plannen was 'Oerlân Fryslân' (Oerland Friesland), hier zou de natuur in friesland van het verleden en het heden centraal komen te staan. Hier werdt eerste gesproken over de terugkeer van rendieren en ook ooievaars en aalscholvers. Later werdt er meer gesproken over een 'Noords' gebied en werden elanden en muskusossen als diersoorten genoemd. Daarna werdt het plan weer aangepast en zou er een groot verblijf komen met sitatoenga's. Zij zouden een waterrijk verblijf krijgen waarbij al het hekwerk volledig werdt weggewerkt (typisch Zodiac Zoos). Van dit alles is uiteindelijk nooit iets uitgevoerd.

Er zijn nog veel meer niet gerealiseerde plannen van AquaZoo, maar daar kom ik later op terug.
Ik ben blij dat je dit topic leuk vindt :)
Interresante mooie plannen die echt wel de moeite waard zouden zijn, vooral het plan van de sitatoenga's lijkt me echt geweldig, maar zoals je het zelf zegt, typisch Zodiac Zoos :p ;) . Ik ben geïnteresseerd voor andere niet-uitgevoerde projecten van Aquazoo Friesland of andere voormalige Zodiac-parken.
Apenarend schreef: Uiteindelijk vind ik het concept van Europese fauna te beperkt voor een dierentuin. Er is daar zeker ook moordende concurrentie met de wildparken, waarvan sommigen ook zijn uitgegroeid tot uit de kluiten gewassen zoos (bv. Bouillon).
Ik vind dat alleen Europa zeker wel kan voor een hele dierentuin. Er zijn veel soorten die zeker interresante genoeg zijn zoals beren, wolven, kraanvogels, gemzen, fazanten, flamingo's, elanden en zelfs gedomesticeerde waterbuffels. Dus een heel park met alleen Europese dieren zou zeker gaan, zelfs een stadsstuin zou hiermee verder kunnen.
Apenarend schreef: Het waterthema vind ik dan weer wel een uitstekend idee waarvan ik mij afvraag waarom men dat niet veel sterker heeft uitgebouwd. Het laat vrijwel alle soorten toe, en je kan je in het bijzonder focussen op de verblijven. Een jagoear in de llanos of de drogere regenwouden van Mexico past niet, maar dezelfde kat in een tropisch vloedbos of overstroomde pampa dan weer wel. Leeuwen uit de Kalahari (cfr Antwerpen) kan niet, leeuwen uit de Okavango dan weer wel. Het onderscheid moet dan voornamelijk liggen in de verblijven die allemaal bij uitstek het waterthema moeten benadrukken. Bezoekers zijn dan tweemaal tevreden: ze hebben een aantal iconische soorten ook in Friesland gezien en omwille van de specifieke inrichting van de verblijven hebben ze toch niet het gevoel alweer hetzelfde gezien te hebben uit andere zoos.
Bezoekers associëren bv. leeuwen niet echt met water, maar meer nijlpaarden, ijsberen of zelfs neushoorns met water, maar het hangt, zoals je zelf zegt, ook af van hoe je het verblijf maakt. Als je een savanne zonder uitleg over leeuwen maakt of een grasveld met bomen voor jaguars gaat een bezoeker niet meer zeggen dat Aquazoo Friesland echt iets met water te maken heeft, maar als je een (indoor) overstroomd bos voor bv. jaguars met uitleg maakt krijg je dat effect wel.

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3456
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Niet-uitgevoerde dierentuinprojecten

Bericht door MennoPebesma »

Joost schreef:
02 sep 2021, 23:19
Tof! Ik kende het plan van Dierenpark Friesland helemaal niet. Ik had het best wel graag willen zien gebeuren, misschien dat alleen Friesland inderdaad wel wat beperkt zou zijn, maar enkel focussen op Nederland/Europa had best interessant kunnen zijn. Ik ben er persoonlijk van overtuigd dat een park met enkel diersoorten uit Europa weldegelijk een succes kan zijn, het ligt er alleen aan hoe je het aanpakt. Dierenrijk was, zeker aan het begin, een sfeerloos kaal park met vooral een heleboel hekwerk en beton. Dat had er natuurlijk ook mee te maken dat er daarvoor letterlijk niets was behalve grasveld. Ook zat/zit het in een regio waar de concurrentie moordend is. Qua concurrentie en omgeving in het groen heeft AquaZoo in elk geval alles voor op wat Dierenrijk had toen het begon. Daarnaast kan je met enkel Europese soorten denk ik echt best een leuke collectie samenstellen.
Ik ken het plan ook nog niet zo lang. Ik kwam het onlangs tegen toen ik door verschillende internetarchieven aan het lezen was over de geschiedenis van het park.

Ik denk ook dat een tuin die zich focust op Europa best succesvol kan zijn. Op foto's van de Otterpark tijd is ook te zien dat het park er toen ook best kaal uit zag hoor ;) .
Apenarend schreef:
03 sep 2021, 12:14
Het waterthema vind ik dan weer wel een uitstekend idee waarvan ik mij afvraag waarom men dat niet veel sterker heeft uitgebouwd. Het laat vrijwel alle soorten toe, en je kan je in het bijzonder focussen op de verblijven. Een jagoear in de llanos of de drogere regenwouden van Mexico past niet, maar dezelfde kat in een tropisch vloedbos of overstroomde pampa dan weer wel. Leeuwen uit de Kalahari (cfr Antwerpen) kan niet, leeuwen uit de Okavango dan weer wel. Het onderscheid moet dan voornamelijk liggen in de verblijven die allemaal bij uitstek het waterthema moeten benadrukken. Bezoekers zijn dan tweemaal tevreden: ze hebben een aantal iconische soorten ook in Friesland gezien en omwille van de specifieke inrichting van de verblijven hebben ze toch niet het gevoel alweer hetzelfde gezien te hebben uit andere zoos.
Het Otterpark focuste zich op het Nederlandse zoetwatermilieu. Hoewel Zodiac de naam veranderde naar Aqua Zoo deden ze helaas niet altijd wat met het waterthema, vooral de laatste jaren niet echt. Libéma heeft wel gezegd dat ze weer terug willen gaan naar de 'basis', en dus weer meer willen doen met het thema water. Dat is denk ik ook wel te zien aan de toevoegingen die zijn gedaan, zoals de reuzenotters, nieuwe vissoorten, zeeleeuwen, ijsberen, nijlkrokodillen, de Azië-volière en het Noordzeeaquarium.

Ik ben het met je eens dat je met een goede vormgeving van de verblijven veel diersoorten binnen het thema zou kunnen houden. Leeuwen zou natuurlijk heel goed bij de stad LEEUWarden passen, maar of een bezoeker dat helemaal zou begrijpen weet ik niet. Bordjes worden ook vaak niet gelezen dus die uitleg lezen ze dan ook niet.
ZooMan schreef:
03 sep 2021, 22:40
Interresante mooie plannen die echt wel de moeite waard zouden zijn, vooral het plan van de sitatoenga's lijkt me echt geweldig, maar zoals je het zelf zegt, typisch Zodiac Zoos :p ;) . Ik ben geïnteresseerd voor andere niet-uitgevoerde projecten van Aquazoo Friesland of andere voormalige Zodiac-parken.
Zoals ik zei ken ik er nog wel een aantal van AquaZoo (wat tegenwoordig overigens niet meer AquaZoo Friesland heet maar AquaZoo Leeuwarden), van de overige Zodiac tuinen ken ik er niet heel veel. Er is nog wel een Harpij uitgave waarin (master)plannen van verschillende Nederlandse tuinen staan, die kan ik ook nog wel eens opzoeken.


Verder met andere niet uitgevoerde plannen van AquaZoo:
Suridome:
Het Suridome zou een tropische kas worden van ongeveer 3.000 m2 waarbij het tropisch regenwoud van Suriname centraal zou staan. In de kas zouden tientallen vogel- en reptielensoorten vrij rondlopen tussen de vele exotische planten. Verder zouden er vaste verblijven komen voor tamanduas, reuzenotters, zeekoeien en anaconda's. Over de plek van deze kas waren verschillende locaties genoemd. Eerst werdt gezegd dat het aan de Noordzijde van het park zou komen op een gedeelte van het parkeerterrein. Later werd gesproken over de Westzijde van het park. Daar zou dan nieuwe grond bij het park gevoegd worden en bezoekers zouden er met een loopbrug over het water kunnen komen. Het plan staat nog steeds op de website van Zoo Consultants: https://www.zooconsultants.nl/portfolio/, nu wel als los project en ook groter.

Akwarama:
Het Akwarama zou een infotainmentpark moeten worden van ongeveer 3.600 m2. Het zou een overdekt elk-weer-accommodatie worden op het parkeerterrein. Het plan is nooit echt concreet geworden maar er zou in ieder geval een waterrestaurant in komen en bezoekers konden ook ontdekken hoe Friesland er uit zou zien als het onderwater komt te staan (wat daar de reden van is begrijp ik niet helemaal). Een item van GPTV wat gedeeltelijk over deze nieuwe plannen gaat: https://www.youtube.com/watch?v=p9jGa-LxBWU, plannen zijn van 2007 (niet van 2015, dat is alleen de uploaddatum van dit filmpje).

Gibbons:
Al tijdens de Zodiac tijd waren er plannen voor gibbons. Op de plek waar nu de rode panda's en kleinklauwotters leven zou een eilandengebied ontwikkeld worden waartussen de gibbons via touwconstructies zich konden bewegen.

Zeeleeuwen:
Ook aan zeeleeuwen werd al gedacht tijdens de Zodiac tijd. Op de plek waar nu de verblijven van de reuzenotters en kleinklauwotters zitten zou een waterplas gemaakt worden voor zeeleeuwen (welke soort wordt niet genoemd).
Afbeelding

Dwergnijlpaarden:
Er zou een biotoop ontwikkeld van ongeveer 5.000 m2 voor dwergnijlpaarden. In het gebied zouden drie verblijven komen zodat het ook geschikt zou zijn om nageslacht te huisvesten. Het biotoop zou zich kenmerken door een bochtig padenstelsel met vele bruggetjes. Door de vele beplanting en groene uitstraling zal het lijken alsof bezoekers vrij tussen de dwergnijlpaarden lopen. Naast dwergnijlpaarden zou dit gebied tevens onderdak bieden aan penseelzwijnen, duikers en parelhoenders. Waar in het park dit biotoop zou moeten komen is mij niet bekend.

Ibissen:
Er zou een enorme doorloopvolière ontwikkeld worden waar verschillende soorten ibissen hun onderkomen zouden krijgen. Het looppad zou het publiek dicht bij de ibissen brengen. De kleurrijke ibissen zouden samen met de groene beplanting een heel mooi plaatje moeten vormen. Ook van dit project is mij niet bekend waar het zou komen.

Franjeapen:
Op de eilanden bij de roze pelikanen zouden in 2014 franjeapen gehuisvest worden. Deze zijn er echter nooit gekomen.

Van een aantal plannen ken ik alleen de naam, wat het precies inhoud en hoe het er uit zou komen te zien weet ik niet. Toch vind ik ze wel het vermelden waard:
- Roggenbiotoop
- Overdekte speeltuin
- Alligators

Voor een andere keer ken ik nog wel een aantal plannen/ideeën die wat recenter zijn.

freerk1982
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 422
Lid geworden op: 15 nov 2020, 21:03
Favoriete dierentuin: Aqua Zoo

Re: Niet-uitgevoerde dierentuinprojecten

Bericht door freerk1982 »

Van een aantal plannen ken ik alleen de naam, wat het precies inhoud en hoe het er uit zou komen te zien weet ik niet. Toch vind ik ze wel het vermelden waard:
- Roggenbiotoop
- Overdekte speeltuin
- Alligators

De roggenbiotoop zou komen op de plek waar nu de Nijlkrokodillen zitten. Naar voorbeeld van Harderwijk waar je roggen kunt aanraken. De alligators zouden buiten een plek krijgen. Dit zou vrij uniek zijn. Genoemd werd de plek waar nu de pelikanenvolière staat.

meubilaie2
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 541
Lid geworden op: 16 jun 2020, 22:30
Favoriete dierentuin: CNME

Re: Niet-uitgevoerde dierentuinprojecten

Bericht door meubilaie2 »

freerk1982 schreef:
05 sep 2021, 08:14

Van een aantal plannen ken ik alleen de naam, wat het precies inhoud en hoe het er uit zou komen te zien weet ik niet. Toch vind ik ze wel het vermelden waard:
- Roggenbiotoop
- Overdekte speeltuin
- Alligators

De roggenbiotoop zou komen op de plek waar nu de Nijlkrokodillen zitten. Naar voorbeeld van Harderwijk waar je roggen kunt aanraken. De alligators zouden buiten een plek krijgen. Dit zou vrij uniek zijn. Genoemd werd de plek waar nu de pelikanenvolière staat.
Offtopic maar kunnen alligators 365 dagen per jaar buiten gehouden worden?

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Niet-uitgevoerde dierentuinprojecten

Bericht door Limburg vooruit »

meubilaie2 schreef:
05 sep 2021, 11:08
freerk1982 schreef:
05 sep 2021, 08:14

Van een aantal plannen ken ik alleen de naam, wat het precies inhoud en hoe het er uit zou komen te zien weet ik niet. Toch vind ik ze wel het vermelden waard:
- Roggenbiotoop
- Overdekte speeltuin
- Alligators

De roggenbiotoop zou komen op de plek waar nu de Nijlkrokodillen zitten. Naar voorbeeld van Harderwijk waar je roggen kunt aanraken. De alligators zouden buiten een plek krijgen. Dit zou vrij uniek zijn. Genoemd werd de plek waar nu de pelikanenvolière staat.
Offtopic maar kunnen alligators 365 dagen per jaar buiten gehouden worden?
Vrij kort antwoord : nee
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
JvG
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 859
Lid geworden op: 02 jul 2017, 06:31
Favoriete dierentuin: -

Re: Niet-uitgevoerde dierentuinprojecten

Bericht door JvG »

Limburg vooruit schreef:
05 sep 2021, 11:16
meubilaie2 schreef:
05 sep 2021, 11:08
freerk1982 schreef:
05 sep 2021, 08:14

Van een aantal plannen ken ik alleen de naam, wat het precies inhoud en hoe het er uit zou komen te zien weet ik niet. Toch vind ik ze wel het vermelden waard:
- Roggenbiotoop
- Overdekte speeltuin
- Alligators

De roggenbiotoop zou komen op de plek waar nu de Nijlkrokodillen zitten. Naar voorbeeld van Harderwijk waar je roggen kunt aanraken. De alligators zouden buiten een plek krijgen. Dit zou vrij uniek zijn. Genoemd werd de plek waar nu de pelikanenvolière staat.
Offtopic maar kunnen alligators 365 dagen per jaar buiten gehouden worden?
Vrij kort antwoord : nee
BestZoo had tot ergens in het Zodiac-tijdperk wel een Missisipialligator in de warme periode buiten zitten. Tussen de toenmalige panter en jaguar(??)kooi

meubilaie2
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 541
Lid geworden op: 16 jun 2020, 22:30
Favoriete dierentuin: CNME

Re: Niet-uitgevoerde dierentuinprojecten

Bericht door meubilaie2 »

Limburg vooruit schreef:
05 sep 2021, 11:16
meubilaie2 schreef:
05 sep 2021, 11:08
freerk1982 schreef:
05 sep 2021, 08:14

Van een aantal plannen ken ik alleen de naam, wat het precies inhoud en hoe het er uit zou komen te zien weet ik niet. Toch vind ik ze wel het vermelden waard:
- Roggenbiotoop
- Overdekte speeltuin
- Alligators

De roggenbiotoop zou komen op de plek waar nu de Nijlkrokodillen zitten. Naar voorbeeld van Harderwijk waar je roggen kunt aanraken. De alligators zouden buiten een plek krijgen. Dit zou vrij uniek zijn. Genoemd werd de plek waar nu de pelikanenvolière staat.
Offtopic maar kunnen alligators 365 dagen per jaar buiten gehouden worden?
Vrij kort antwoord : nee
Terrazoo Rheinberg had deze zomer met een graad of 18 ook een alligator en een brilkaaiman buiten. Ik had dit niet verwacht en schrok best ( ook omdat de afrastering slechts 30 centimeter hoog was :D ). Zelf heb ik redelijk wat reptielen en ongewervelden verzorgd maar nooit krokodilachtigen. Toen ik ging googlen of dit kon kwam ik bijvoorbeeld op deze link. https://nos.nl/artikel/2211215-alligato ... e-vrieskou . Zodoende deze vraag.

Gibbon2000
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 426
Lid geworden op: 27 jun 2016, 15:22
Favoriete dierentuin: Planckendael

Re: Niet-uitgevoerde dierentuinprojecten

Bericht door Gibbon2000 »

Limburg vooruit schreef:
05 sep 2021, 11:16
meubilaie2 schreef:
05 sep 2021, 11:08
freerk1982 schreef:
05 sep 2021, 08:14

Van een aantal plannen ken ik alleen de naam, wat het precies inhoud en hoe het er uit zou komen te zien weet ik niet. Toch vind ik ze wel het vermelden waard:
- Roggenbiotoop
- Overdekte speeltuin
- Alligators

De roggenbiotoop zou komen op de plek waar nu de Nijlkrokodillen zitten. Naar voorbeeld van Harderwijk waar je roggen kunt aanraken. De alligators zouden buiten een plek krijgen. Dit zou vrij uniek zijn. Genoemd werd de plek waar nu de pelikanenvolière staat.
Offtopic maar kunnen alligators 365 dagen per jaar buiten gehouden worden?
Vrij kort antwoord : nee
Het is weldegelijk mogelijk, mits het dier voldoende diep water terbeschikking heeft.
Het is wel verre van ideaal en in mijn ogen ook niet echt diervriendelijk.

freerk1982
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 422
Lid geworden op: 15 nov 2020, 21:03
Favoriete dierentuin: Aqua Zoo

Re: Niet-uitgevoerde dierentuinprojecten

Bericht door freerk1982 »

BestZoo had tot ergens in het Zodiac-tijdperk wel een Missisipialligator in de warme periode buiten zitten. Tussen de toenmalige panter en jaguar(??)kooi
Klopt een klein hoekverblijfje. Hier is nu een perkje/struiken. Het dier was in de winter achter de schermen.

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2839
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Niet-uitgevoerde dierentuinprojecten

Bericht door Joost »

MennoPebesma schreef:
04 sep 2021, 22:00
Verder met andere niet uitgevoerde plannen van AquaZoo:
Suridome:
Het Suridome zou een tropische kas worden van ongeveer 3.000 m2 waarbij het tropisch regenwoud van Suriname centraal zou staan. In de kas zouden tientallen vogel- en reptielensoorten vrij rondlopen tussen de vele exotische planten. Verder zouden er vaste verblijven komen voor tamanduas, reuzenotters, zeekoeien en anaconda's. Over de plek van deze kas waren verschillende locaties genoemd. Eerst werdt gezegd dat het aan de Noordzijde van het park zou komen op een gedeelte van het parkeerterrein. Later werd gesproken over de Westzijde van het park. Daar zou dan nieuwe grond bij het park gevoegd worden en bezoekers zouden er met een loopbrug over het water kunnen komen. Het plan staat nog steeds op de website van Zoo Consultants: https://www.zooconsultants.nl/portfolio/, nu wel als los project en ook groter.
Ik was bekend met deze ideeën, maar ik wist niet dat de oorspronkelijk voor AquaZoo bedoeld waren. Het was wel echt vet geweest als dit er was gekomen! Ik ben er heilig van overtuigd dat er meer potentie zit in AquaZoo dan er momenteel uit wordt gehaald en zo'n soort kas zou het park wel echt een enorme boost hebben kunnen geven (en nog steeds denk ik). Ik vraag me alleen af of Libema zo'n soort investering zou doen, zeker zeekoeien zijn natuurlijk duur om te houden. Overigens meen ik dat Zoo Consultants de schets die hier bij staat ook voor andere projecten heeft gebruikt. Sowieso waren de meeste plannen van Zoo Consultants/Zodiac (praktisch hetzelfde bedrijf) helaas te mooi om waar te zijn, ik vraag me daarom ook af of daar überhaupt nog partijen mee in zee gaan.

Daarnaast, twee van de plannen waren op de parkeerplaats gesitueerd, hoe hadden ze het dan gedaan qua parkeren? Want zo geweldig goed is AquaZoo nu ook niet bereikbaar met het OV, dus je zou dat ergens anders op moeten vangen.
MennoPebesma schreef:
04 sep 2021, 22:00
Dwergnijlpaarden:
Er zou een biotoop ontwikkeld van ongeveer 5.000 m2 voor dwergnijlpaarden. In het gebied zouden drie verblijven komen zodat het ook geschikt zou zijn om nageslacht te huisvesten. Het biotoop zou zich kenmerken door een bochtig padenstelsel met vele bruggetjes. Door de vele beplanting en groene uitstraling zal het lijken alsof bezoekers vrij tussen de dwergnijlpaarden lopen. Naast dwergnijlpaarden zou dit gebied tevens onderdak bieden aan penseelzwijnen, duikers en parelhoenders. Waar in het park dit biotoop zou moeten komen is mij niet bekend.
Deze plannen kende ik nog helemaal niet, wat tof! Hopelijk lees Libema mee, want dit zou ik zo in AquaZoo willen zien verschijnen (en het lijkt mij persoonlijk een logischere libema investering).

Overigens was AquaZoo niet de enige plek in het noorden van het land waar Zoo Consultants ooit plannen had. Er waren vergevorderde plannen voor een Wildpark bij het Gasselterveld (Drenthe), maar helaas werd er geen investeerder gevonden voor de zaak bij Zodiac op de fles ging. Een aantal diersoorten die er zouden komen: bruine beren, tijgers, muskusossen, wisenten, berberapen, zeehonden, edelherten, zeearenden, kamelen en nog wat soorten die ik niet helemaal uit de plattegrond kan opmaken: https://dvhn.nl/archief/Komt-er-nog-wel ... 08669.html. Ondanks dat het niet de meest spectaculaire collectie zou krijgen had ik het graag zien verschijnen. Ik denk dat het een mooie toevoeging geweest was, zeker in het noorden waar het dierentuinlandschap toch wat karig is en het had denk ik prima in het toeristische plaatje van Drenthe (buiten zijn in de natuur) gepast.

Gebruikersavatar
ZooMan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 jul 2021, 19:19
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen
Locatie: België

Re: Niet-uitgevoerde dierentuinprojecten

Bericht door ZooMan »

De volgende niet-gerealiseerde plannen die ik zou willen voorstellen zijn die van The Last Frontier in Pairi Daiza, geopend in 2019.
Deze plannen zijn eigenlijk even goed als hoe het is geworden, maar toch zou het leuk zijn als deze er waren gekomen.
Centraal gedeelte:
Plan:
AfbeeldingTLF2.4
Afbeeldinglastfrontier2
Hoe het is geworden:
Afbeelding2021-09-05 (3)
In het midden van dit gedeelte ligt 1 grote watermassa (zie laatste foto), welke een verlenging is van de voormalige Pelikanenvijver (deze vijver werd gebruikt voor de elanden en delen van de zwarte beren), en aan deze kant (waar nu de bevers en Stellerszeeleeuwen zijn) zou in plaats van eilanden een grote rots komen, zoals de rotsen bij de Stellerzeeleeuwen nu. Er zouden rotsen komen die uit het water steken en verschillende hoge rotsen met daarachter een heuvel met gras en dennenbomen voor sneeuwgeiten. In het water zouden dan de Stellerzeeleeuwen komen, waardoor hun verblijf dubbel zo groot zou zijn als nu het geval is. Tegen het terras en de 'strandhuishotels' zou een strand voor hen komen. Ongeveer bij het einde van het pad op de ondergrondse hotels voor de beren en wolven zou een 'boardwalk' beginnen die over en langs de rotsen gaat, welke cooler is als nu en waarvan ik me afvraag waarom deze er nooit gekomen is. Boven dit gebied zouden zeevogels zoals meeuwen en papegaaiduikers vliegen. Hoe deze zonder net in dit gebied kunnen gehouden worden vraag ik me af (of zouden deze vogels hier blijven omdat ze hier alle voorzieningen zoals nestelplaatsen en voedsel hebben :s ?).
Kant van de uitgang/houten hutjes:
Plan:
Afbeelding2021-09-05 (4)
Hoe het is geworden:
Afbeelding2021-09-05 (6)
Hier zouden meer eilanden komen dan nu het geval is en zouden beboster zijn. Er zou ook een leuke mix komen, zo ook een leuke mix, namelijk kraanvogels en elanden, wat nu ook nog gedaan kan worden. Ook zouden er herten bij de elanden komen (welke soort weet ik niet maar ik denk wapiti's). Door deze vele eilanden dicht bij de bezoekers zouden er zo ook nog enkele andere leuke dieren gekunnen hebben zoals veelvraten en vossen. Voor de rest is alles hetzelfde gebleven als bij de tekening.
Alles (overview):
Plan:
Afbeeldingdc3773e2-56d6-11e9-9308-6cfc5d06c257_web_scale_0.0443459_0.0443459__
Alles (overwiew), hoe het is geworden:
Afbeelding2021-09-05 (2)
Hierop kun je alles zien, zoals dat de boardwalk bij de zeeleeuwen en sneeuwgeiten in een grot onder de sneeuwgeiten overging en hoeveel eilanden en bruggen er kwamen. Het opmerkelijkste is toch het gedeelte van bij de uitgang van het gebied. Hier zouden 2 beboste niveau's komen, de onderste meer bebost dan de bovenste. Op de bovenste kwamen (waarschijnlijk) herten en op de onderste (waarschijnlijk) wolven, al is dit niet goed te zien op de tekening en zouden begrenst worden met rotsen en droge grachten. Die lagen lijkt me een leuk idee en ik vind het daarom ook spijtig dat ze niet zijn doorgegaan, omdat op deze ruimte nu niets staat en eigenlijk zelfs nog kan gebouwd worden. Zo hadden de Mackenzie Valley wolven een beter plekje dan waar ze nu zitten (ondanks dat hun verblijf zo mooi is zitten ze een beetje weggestopt op een plaats die nog vrij was :-\ ).
Wat denk jij hierover?

Gebruikersavatar
ZooMan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 jul 2021, 19:19
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen
Locatie: België

Re: Niet-uitgevoerde dierentuinprojecten

Bericht door ZooMan »

Joost schreef:
05 sep 2021, 18:16
Overigens was AquaZoo niet de enige plek in het noorden van het land waar Zoo Consultants ooit plannen had. Er waren vergevorderde plannen voor een Wildpark bij het Gasselterveld (Drenthe), maar helaas werd er geen investeerder gevonden voor de zaak bij Zodiac op de fles ging. Een aantal diersoorten die er zouden komen: bruine beren, tijgers, muskusossen, wisenten, berberapen, zeehonden, edelherten, zeearenden, kamelen en nog wat soorten die ik niet helemaal uit de plattegrond kan opmaken: https://dvhn.nl/archief/Komt-er-nog-wel ... 08669.html. Ondanks dat het niet de meest spectaculaire collectie zou krijgen had ik het graag zien verschijnen. Ik denk dat het een mooie toevoeging geweest was, zeker in het noorden waar het dierentuinlandschap toch wat karig is en het had denk ik prima in het toeristische plaatje van Drenthe (buiten zijn in de natuur) gepast.
Dit klinkt als geweldige plannen voor een wildpark, ik zou net dezelfde dieren in een wildpark willen hebben omdat dit toch niet echt typische-wildparkdieren zijn. Ook is Drenthe hier inderdaad een goede locatie voor en in het noorden van Nederland mogen van mij wel meer dierentuinen komen :) , nu is AquaZoo Leeuwaarden eigenlijk min of meer de enigste :-\ .

Gebruikersavatar
aardvarkentje15
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1323
Lid geworden op: 27 jan 2015, 18:46
Favoriete dierentuin: Dierenpark ziezoo
Locatie: Nootdorp

Re: Niet-uitgevoerde dierentuinprojecten

Bericht door aardvarkentje15 »

Na enige zoeken heb ik hier een PDF gevonden over de oorspronkelijke plannen van de uitbreiding van ziezoo. Helaas lukt het niet deze hier te posten.

Op de plek waar nu de rode honden zitten zou een verblijf komen geinspireerd op de Ngorongoro-krater in oost Afrika. (jammer dat dit niet door is gegaan) Verder zouden er veel meer (kleinere) verblijven gerealiseerd worden. Ik weet helaas niet de reden waarom dit niet is doorgegaan.

In latere plannen zouden er o.a. caracara's en struisvogels (ongeveer waar nu de rode honden zitten) komen. Verder zouden de manenwolven komen op de plek van het oude sikahertenverblijf. (op hun huidige locatie zou een soort kinderboerderij-achtig iets komen met o.a. kippen en fretten)
Ook waren er (toen aangegeven op de reptielenzolder) o.a. luiaards en Komodovaranen komen.
Als het lukt, kan ik hier later nog een afbeelding ervan plaatsen.
"It's a moral question about wether we have the right to exterminate species" - Sir David Attenborough

meubilaie2
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 541
Lid geworden op: 16 jun 2020, 22:30
Favoriete dierentuin: CNME

Re: Niet-uitgevoerde dierentuinprojecten

Bericht door meubilaie2 »

Kan je deze mailen oid dan zet ik ze er wel op.

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2839
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Niet-uitgevoerde dierentuinprojecten

Bericht door Joost »

ZooMan schreef:
05 sep 2021, 18:47
Boven dit gebied zouden zeevogels zoals meeuwen en papegaaiduikers vliegen. Hoe deze zonder net in dit gebied kunnen gehouden worden vraag ik me af (of zouden deze vogels hier blijven omdat ze hier alle voorzieningen zoals nestelplaatsen en voedsel hebben :s ?).
Nee dat kan niet, zeker omdat beide soorten (en dan vooral de meeuwen) prima in ons klimaat kunnen overleven. Wil je deze soorten houden dan moet daar wel een net over, maar die zouden ze denk ik nooit op een impressie zetten aangezien dat er natuurlijk minder aantrekkelijk uitziet dan als ze vrij lijken te leven ;)
ZooMan schreef:
05 sep 2021, 18:47
Het opmerkelijkste is toch het gedeelte van bij de uitgang van het gebied. Hier zouden 2 beboste niveau's komen, de onderste meer bebost dan de bovenste. Op de bovenste kwamen (waarschijnlijk) herten en op de onderste (waarschijnlijk) wolven, al is dit niet goed te zien op de tekening en zouden begrenst worden met rotsen en droge grachten. Die lagen lijkt me een leuk idee en ik vind het daarom ook spijtig dat ze niet zijn doorgegaan, omdat op deze ruimte nu niets staat en eigenlijk zelfs nog kan gebouwd worden. Zo hadden de Mackenzie Valley wolven een beter plekje dan waar ze nu zitten (ondanks dat hun verblijf zo mooi is zitten ze een beetje weggestopt op een plaats die nog vrij was :-\ ).
Ik heb de huidige situatie nog nooit gezien dus het is moeilijk zeggen voor mij of het beter zou zijn of niet, maar zo met twee niveaus klinkt een beetje zoals ze in hannover hebben met de wolven en de rendieren. Daar vond ik dit erg geslaagd en op basis van de foto's die ik gezien heb denk ik dat dat in Pairi Daiza ook goed zou passen.
ZooMan schreef:
05 sep 2021, 18:52
Dit klinkt als geweldige plannen voor een wildpark, ik zou net dezelfde dieren in een wildpark willen hebben omdat dit toch niet echt typische-wildparkdieren zijn. Ook is Drenthe hier inderdaad een goede locatie voor en in het noorden van Nederland mogen van mij wel meer dierentuinen komen :) , nu is AquaZoo Leeuwaarden eigenlijk min of meer de enigste :-\ .
Je vergeet de grootste van het noorden: Wildlands! Dat was en is voor veel mensen nog steeds wel dé dierentuin van noord Nederland. En vergeet niet ons aller DoeZoo Leens he! Hahaha. Ik zou ook graag meer dierentuinen in het noorden zien, maar als ik realistisch ben denk ik dat er niet meer ruimte is dan 1 middelgroot park er bij. Er moeten natuurlijk wel genoeg potentiele bezoekers zijn om het rendabel te maken en die heb je hier nou eenmaal minder dan in het rest van het land, omdat het dunbevolkter is (onbegrijpelijk want wie wil nou niet in de mooiste regio van NL wonen haha).
aardvarkentje15 schreef:
05 sep 2021, 19:27
Na enige zoeken heb ik hier een PDF gevonden over de oorspronkelijke plannen van de uitbreiding van ziezoo. Helaas lukt het niet deze hier te posten.

Op de plek waar nu de rode honden zitten zou een verblijf komen geinspireerd op de Ngorongoro-krater in oost Afrika. (jammer dat dit niet door is gegaan) Verder zouden er veel meer (kleinere) verblijven gerealiseerd worden. Ik weet helaas niet de reden waarom dit niet is doorgegaan.

In latere plannen zouden er o.a. caracara's en struisvogels (ongeveer waar nu de rode honden zitten) komen. Verder zouden de manenwolven komen op de plek van het oude sikahertenverblijf. (op hun huidige locatie zou een soort kinderboerderij-achtig iets komen met o.a. kippen en fretten)
Ook waren er (toen aangegeven op de reptielenzolder) o.a. luiaards en Komodovaranen komen.
Als het lukt, kan ik hier later nog een afbeelding ervan plaatsen.
Klinkt interessant! Misschien dat je de link kan delen van de plek waar je de pdf hebt gevonden?

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3456
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Niet-uitgevoerde dierentuinprojecten

Bericht door MennoPebesma »

Joost schreef:
05 sep 2021, 18:16
Ik was bekend met deze ideeën, maar ik wist niet dat de oorspronkelijk voor AquaZoo bedoeld waren. Het was wel echt vet geweest als dit er was gekomen! Ik ben er heilig van overtuigd dat er meer potentie zit in AquaZoo dan er momenteel uit wordt gehaald en zo'n soort kas zou het park wel echt een enorme boost hebben kunnen geven (en nog steeds denk ik). Ik vraag me alleen af of Libema zo'n soort investering zou doen, zeker zeekoeien zijn natuurlijk duur om te houden. Overigens meen ik dat Zoo Consultants de schets die hier bij staat ook voor andere projecten heeft gebruikt. Sowieso waren de meeste plannen van Zoo Consultants/Zodiac (praktisch hetzelfde bedrijf) helaas te mooi om waar te zijn, ik vraag me daarom ook af of daar überhaupt nog partijen mee in zee gaan.

Daarnaast, twee van de plannen waren op de parkeerplaats gesitueerd, hoe hadden ze het dan gedaan qua parkeren? Want zo geweldig goed is AquaZoo nu ook niet bereikbaar met het OV, dus je zou dat ergens anders op moeten vangen.
Er zit zeker meer potentie in AquaZoo! En zo'n kas zou zeker een mooie toevoeging zijn. Of je dat in de huidige tijd met dezelfde soorten zou doen weet ik niet, zeekoeien passen heel mooi in het thema maar zoals je al zei best duur. In Overloon hebben ze nu ook een kas gebouwd, dus waarom ze dat dan ook niet in AquaZoo zouden kunnen ;)

Mocht AquaZoo inderdaad die uitbreiding(en) gedaan hebben en het bezoekersaantal ook groeide, dan was een uitbreiding van de parkeermogelijkheden aan de westzijde mogelijk (parkeerterrein ligt er al, is nu voor dagrecreatie in het gebied). Ik kwam onlangs ook nog deze oude structuurvisie voor het gebied tegen: https://www.yumpu.com/nl/document/read/ ... 008-9-2012. Hierin een een tekening te vinden waarop het (mogelijke) uitbreidingsgebied van AquaZoo te zien is (pagina 14). Hierop is te zien dat er ten noorden van het park (parkeerterrein) sowieso uitbreiding mogelijk is. Een ander groot gedeelte is mogelijk uitbreidingsterrein, al is dat tegenwoordig niet meer overal mogelijk aangezien daar nu andere dingen zijn.
Joost schreef:
05 sep 2021, 18:16
Deze plannen kende ik nog helemaal niet, wat tof! Hopelijk lees Libema mee, want dit zou ik zo in AquaZoo willen zien verschijnen (en het lijkt mij persoonlijk een logischere libema investering).
Lijkt mij ook! Libèma zelf heeft het kort na de overname over de 'gewone' nijlpaarden gehad. Die zou ik zelf liever zien dan de dwergnijlpaarden omdat ik die wat spectaculairder vind. Maar ik zou het ook zeker heel gaaf vinden als er dwergnijlpaarden komen.
Joost schreef:
05 sep 2021, 18:16
Overigens was AquaZoo niet de enige plek in het noorden van het land waar Zoo Consultants ooit plannen had. Er waren vergevorderde plannen voor een Wildpark bij het Gasselterveld (Drenthe), maar helaas werd er geen investeerder gevonden voor de zaak bij Zodiac op de fles ging. Een aantal diersoorten die er zouden komen: bruine beren, tijgers, muskusossen, wisenten, berberapen, zeehonden, edelherten, zeearenden, kamelen en nog wat soorten die ik niet helemaal uit de plattegrond kan opmaken: https://dvhn.nl/archief/Komt-er-nog-wel ... 08669.html. Ondanks dat het niet de meest spectaculaire collectie zou krijgen had ik het graag zien verschijnen. Ik denk dat het een mooie toevoeging geweest was, zeker in het noorden waar het dierentuinlandschap toch wat karig is en het had denk ik prima in het toeristische plaatje van Drenthe (buiten zijn in de natuur) gepast.
Die plannen ken ik inderdaad. Had het wel heel leuk gevonden als dit gerealiseerd zou zijn!
ZooMan schreef:
05 sep 2021, 18:52
Dit klinkt als geweldige plannen voor een wildpark, ik zou net dezelfde dieren in een wildpark willen hebben omdat dit toch niet echt typische-wildparkdieren zijn. Ook is Drenthe hier inderdaad een goede locatie voor en in het noorden van Nederland mogen van mij wel meer dierentuinen komen :) , nu is AquaZoo Leeuwaarden eigenlijk min of meer de enigste :-\ .
Grote (NVD) dierentuinen zijn er inderdaad minder dan in het zuiden of westen van het land. Maar naast Wildlands en AquaZoo zijn er nog wel een aantal kleinere parken. Denk bijvoorbeeld aan Vlinderparadijs Papiliorama (geen aanrader wat mij betreft), Vogelpark Ruinen, Zoo Bizar, Sanjes Safari, Natuurcentrum Ameland en DoeZoo. Vlak buiten de grenzen van Friesland en Drenthe vind je nog Taman Indonesia en de Orchideeënhoeve.

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2839
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Niet-uitgevoerde dierentuinprojecten

Bericht door Joost »

MennoPebesma schreef:
05 sep 2021, 21:21
Er zit zeker meer potentie in AquaZoo! En zo'n kas zou zeker een mooie toevoeging zijn. Of je dat in de huidige tijd met dezelfde soorten zou doen weet ik niet, zeekoeien passen heel mooi in het thema maar zoals je al zei best duur. In Overloon hebben ze nu ook een kas gebouwd, dus waarom ze dat dan ook niet in AquaZoo zouden kunnen ;)
Ik bedoelde dan vooral een invulling met deze soorten hoor. Libema vond de plannen die ze hadden voor haaien en schildpadden toen toch ook al te duur? Dan kan ik me niet voorstellen dat ze gaan investeren in zeekoeien. Terwijl een kas met zeekoeien denk ik voor een grotere boost in een keer kan zorgen dan een kas a la Overloon. Overigens zou ik zo'n kan ook een grote toevoeging vinden aan AquaZoo hoor!
MennoPebesma schreef:
05 sep 2021, 21:21
Mocht AquaZoo inderdaad die uitbreiding(en) gedaan hebben en het bezoekersaantal ook groeide, dan was een uitbreiding van de parkeermogelijkheden aan de westzijde mogelijk (parkeerterrein ligt er al, is nu voor dagrecreatie in het gebied). Ik kwam onlangs ook nog deze oude structuurvisie voor het gebied tegen: https://www.yumpu.com/nl/document/read/ ... 008-9-2012. Hierin een een tekening te vinden waarop het (mogelijke) uitbreidingsgebied van AquaZoo te zien is (pagina 14). Hierop is te zien dat er ten noorden van het park (parkeerterrein) sowieso uitbreiding mogelijk is. Een ander groot gedeelte is mogelijk uitbreidingsterrein, al is dat tegenwoordig niet meer overal mogelijk aangezien daar nu andere dingen zijn.
Oh Tof! Daar gaan we binnenkort dan maar eens even goed voor zitten :)
MennoPebesma schreef:
05 sep 2021, 21:21
Lijkt mij ook! Libèma zelf heeft het kort na de overname over de 'gewone' nijlpaarden gehad. Die zou ik zelf liever zien dan de dwergnijlpaarden omdat ik die wat spectaculairder vind. Maar ik zou het ook zeker heel gaaf vinden als er dwergnijlpaarden komen.
Het een hoeft het ander niet uit te sluiten, gewoon allebei doen. Jaguartje dr bij, neushoorns... Kansen en dromen zijn er genoeg voor AquaZoo ;)

freerk1982
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 422
Lid geworden op: 15 nov 2020, 21:03
Favoriete dierentuin: Aqua Zoo

Re: Niet-uitgevoerde dierentuinprojecten

Bericht door freerk1982 »

Bij Aqua Zoo is ooit gesproken over een soort eilandengebied. Dit zou bij en achter de buitenring komen -het wandelpad (loopt nu vanaf de kangoeroes naar het voorm. zeeleeuwenverblijf, maar ook zou je de het hele zeehondenmeer rondlopen.) Men wilde ook een stuk van natuurgebied de Kleine Wielen gebruiken. Met had het over (voormalige) inheemse diersoorten. Wolven, bruine beren, maar ook aalscholvers, ooievaars, elanden en rendieren.

Gebruikersavatar
aardvarkentje15
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1323
Lid geworden op: 27 jan 2015, 18:46
Favoriete dierentuin: Dierenpark ziezoo
Locatie: Nootdorp

Re: Niet-uitgevoerde dierentuinprojecten

Bericht door aardvarkentje15 »

"It's a moral question about wether we have the right to exterminate species" - Sir David Attenborough

meubilaie2
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 541
Lid geworden op: 16 jun 2020, 22:30
Favoriete dierentuin: CNME

Re: Niet-uitgevoerde dierentuinprojecten

Bericht door meubilaie2 »

Hier een (nog) niet uitgevoerd project.
Almere Jungle 2.0 ik ben razend enthousiast en benieuwd.
https://almerejungle.nl/almerejungle20/

Plaats reactie