Niet-uitgevoerde dierentuinprojecten

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Niet-uitgevoerde dierentuinprojecten

Bericht door Gorilla Gust »

Klopt... maar Serpo hoort voorlopig nog niet in dit topic thuis. Al duurt 'voorlopig' al een hele tijd daar. ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Niet-uitgevoerde dierentuinprojecten

Bericht door MennoPebesma »

Onlangs vond ik online het document genaamd Zoo Parc Overloon, Visie op Verder. (Hier te vinden:https://docplayer.nl/32722386-Zoo-parc- ... erder.html). In dit document uit 2011 wordt de toekomstvisie van ZooParc Overloon beschreven voor de komende jaren. De meeste plannen die hier in staan zijn echter nooit uitgevoerd of slechts deels. Hierbij een aantal voorbeelden uit het document:

Europa
In het bestaande Europa deel zitten al Europese kraanvogels, knobbelzwanen, rendieren en zeehonden. De sneeuwuilen, Europese oehoes, Europese ooievaars, Europese flamingo's, de vlindervallei, de imkerij en de kinderboerderij bevinden zich momenteel in andere delen van het park maar zullen naar het Europa deel verhuizen. Daarnaast wordt een nieuw eiland ontwikkeld voor berberapen. Naast de berberaap komen ook de grote trap, steuren en muskusossen als nieuwe soorten naar het park.

Madagaskar
Madagaskar wordt een nieuw te realiseren gebied. De ringstaartmaki's, rode vari's, zwart-witte vari's, bamboemaki's, kroonmaki's en smalstreepmangoesten die momenteel al binnen het park leven zullen naar dit nieuw te realiseren gebied verhuizen. Daarnaast zullen er ook verblijven ontwikkeld worden voor nieuwe diersoorten als sifaka's en fossa's.

Outback
De Outback wordt een nieuw te realiseren gebied. De rode reuzenkangoeroes, Bennetts' wallaby's, parma wallaby's en strohalsibissen die momenteel al binnen het park leven zullen naar dit nieuw te realiseren gebied verhuizen. De kangaroesoorten zullen in een ruim en open doorloopgebied komen en de ibissen krijgen een grote natuurlijke volière. Nieuwe diersoorten voor dit gebied zijn kaketoes, emoes c.q. kasuarissen en op langere termijn ook koala's.

Zoo Camp Overloon
In Zoo Camp Overloon kunnen gasten overnachten tussen de dieren. Er zullen 10 luxueuze safaritenten en 23 comfortabele safaritenten worden geplaatst. Zoo Camp Overloon bevind zich in het Outback gedeelte en gasten zullen dus uitzicht hebben op de kangoeroes en wallaby's.

Tanganyika
Momenteel bevinden de cheetahs, dwergnijlpaarden en Afrikaanse wilde honden zich in dit gebied. De Noordelijke hoornraven, Von der Decken's toks, gieren, Kaapse grondeekhoorns, zebramangoesten en stokstaartjes die zich momenteel elders in het park bevinden zullen naar dit gedeelte verhuizen. Verder zal een grote savanne gecreëerd worden voor nieuwe soorten als neushoorns, giraffen, gnoes, impala's en thomsongazelles. Achter de savanne zal een leeuwenverblijf gerealiseerd worden. Naast deze soorten komen er ook nog soorten als zwart witte colobussen, kroonkraanvogels, struisvogels, maraboes, aldabra reuzenschildpadden en algazelles. Deze dieren zullen zoveel mogelijk in mixed exhibits gehuisvest worden.

Americana
Momenteel bevinden de Boliviaanse doodshoofdaapjes zich in het Americana gebied. De reuzenmiereneters, rode ibissen, dwergapen, krabbenetende wasberen, blauwgele ara's, boomstekelvarkens, roodpootseriema's, zwartstaartprairiehonden, vicuña's, nandoes en rode neusberen die momenteel al binnen het park leven zullen naar Americana verhuizen. Daarnaast zal een waterrijk biotoop ontwikkeld worden voor alligators en reuzenotters. Tevens zal er ook nog een nachtdierenhuis gerealiseerd worden.


Naast deze plannen kwam ik op het forum van 'les zoos dans le monde' ook nog wat plannen tegen uit een masterplan van Zodiac Zoos uit 2009. (Link naar het bericht: http://www.leszoosdanslemonde.com/forum ... f=8&t=5474). Hierin staan ook twee nieuwe ontwikkelingen voor ZooParc Overloon, die allebei nooit uitgevoerd zijn:

- Voor 2010 was een herontwikkeling van het rendierenverblijf gepland. Dit zou een Euraziatische steppe genaamd "Turgai" worden. Hier zouden kamelen, kropgazelles, farasangazelles en onagers gaan samenleven.

- Voor 2012 was een gebied van één hectare gewijd aan de tropische bossen van Zuid-Oost Azië gepland. Hier zouden Indische neushoorns en orang-oetans gaan leven.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Niet-uitgevoerde dierentuinprojecten

Bericht door Apenarend »

Interessant docl file MennoPebesma, thx.

Ik ben maar 1 keer in Overloon geweest en ik herinner mij toen al dat de Maidan best een interessante plek was.

Het plan om daar een overgangsgebied tussen Aziatische grasland - regenwoud van te maken vind ik een origineel idee (de rest van die plannen lees je overal maar voor een tuin als Overloon vind ik dat normaal).
Wel wat twijfels over de voorziene soorten, Maleise tapir is een echte regenwoudsoort die daar niet voorkomt. Om de weidsheid van de Maidan te behouden zijn een aantal voor dat ecosysteem typische soorten wellicht moeilijk te houden, zeker als het op een of andere manier als doorwandelgebied moet fungeren. Soorten van zo'n systeem zijn gaur, banteng, wilde waterbuffel, lierhert, zwijnshert, barashinga, etc, beetje afhankelijk of je focust op het Indische subcontinent of Indochina.
Misschien een golvend bezoekerspad aan de rand van de Maidan die dan als gemeenschapsverblijf kan fungeren en enkele aparte verblijven langsheen het pad.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2837
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Niet-uitgevoerde dierentuinprojecten

Bericht door Joost »

Wauw, het was een mooi plan in elk geval! Mocht dit uitgevoerd zijn dan was Overloon meteen ook een van de toppers in Nederland geweest. Aan de andere kant is het plan ook wel weer een beetje typisch Zodiac Zoos: 't is eigenlijk te mooi om waar te zijn.. Muskusossen, sifaka's, koala's, ik zou ze graag eens naar Nederland (terug) zien komen!

Gebruikersavatar
ZooMan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 jul 2021, 19:19
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen
Locatie: België

Re: Niet-uitgevoerde dierentuinprojecten

Bericht door ZooMan »

Misschien wel 1 van de bekendste niet-gerealiseerde dierentuinprojecten is het masterplan van Artis uit 2004.
1 van de projecten in dit masterplan zou het Kamelenveld en het Planetarium omvatten, deze zouden namelijk volledig gesloopt worden.
Hier een afbeelding van dit gedeelte van het masterplan:
Afbeelding
Het Planetarium zou zoals je ziet helemaal gesloopt worden, waardoor er ruimte op deze plek vrijkwam voor een wisentenverblijf. Het ingangsgebouw zou dienen als binnenverblijf voor de wisenten.
Hoewel het Kamelenveld een beschermd monument is zou deze helemaal gesloopt worden voor een nieuw olifantenverblijf. Aan de afbeelding te zien zouden het Afrikaanse olifanten worden. Het verblijf zou helemaal lopen tot aan het Apengebouw en het Vogelhuis en lopen tot aan de vijver met o.a. het zwarte slingerapeneiland. De Apenrots zou behouden blijven en als verblijf voor Japanse makaken dienen. De stal voor de olifanten zou ondergronds komen. Net als het Kamelenveld nu zou het olifantenverblijf omringd zijn met een gracht.
Naar mijn mening maar goed dat ze deze plannen niet hebben uitgevoerd ;) .

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2837
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Niet-uitgevoerde dierentuinprojecten

Bericht door Joost »

Grappig, deze kende ik helemaal niet! Wat bij betreft ook maar goed dat ze het niet hebben uitgevoerd. Ook omdat het verblijf naar mijn inziens dan anno 2021 ook alweer te klein zou zijn voor olifanten, dan denk ik dat hoe men het nu gedaan heeft een betere oplossing is. Overigens denk ik dat het ook zomaar had gekund dat het wel voor Aziatische olifanten was, maar dat ze gewoon een verkeerd plaatje hebben gebruikt (gebeurd helaas nog altijd bij veel dierentuinen).

Wat betreft het planetarium, dat zou van mij wel morgen nog gesloopt mogen worden ;)

Gebruikersavatar
ZooMan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 jul 2021, 19:19
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen
Locatie: België

Re: Niet-uitgevoerde dierentuinprojecten

Bericht door ZooMan »

Joost schreef:
13 nov 2021, 20:58
Overigens denk ik dat het ook zomaar had gekund dat het wel voor Aziatische olifanten was, maar dat ze gewoon een verkeerd plaatje hebben gebruikt (gebeurd helaas nog altijd bij veel dierentuinen).
Ik denk dat je inderdaad gelijk hebt, aangezien ik niet onmiddellijk olifanten elders op het masterplan kan vinden. Ik zou het ook raar vinden dat ze ineens voor een nog grotere soort gaan aangezien je weet dat het verblijf toch niet zo heel groot zou zijn. Maar ja, het zouden Borneose dwergolifanten moeten zijn wilde je het geschikt houden voor olifanten ;) (en zelfs dan denk ik dat het nu anno 2021 te klein zou zijn).
Joost schreef:
13 nov 2021, 20:58
Wat betreft het planetarium, dat zou van mij wel morgen nog gesloopt mogen worden ;)
Wel, ik denk dat Artis daar min of meer hetzelfde over denkt :p . Bij een ander niet-gerealiseerd masterplan van Artis uit 2009 wilden ze namelijk het Planetarium nog steeds slopen om er een wisentenverblijf van te maken (in de versie van 2009 echter groter dan de versie van 2004, aangezien er in het masterplan van 2009 gelukkig geen olifanten op de plek van het Kamelenveld kwamen). Op het niet-uitgevoerde masterplan van 2004 wilden ze het Planetarium bouwen op de plek van Microtopia.

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2837
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Niet-uitgevoerde dierentuinprojecten

Bericht door Joost »

ZooMan schreef:
13 nov 2021, 21:27
Joost schreef:
13 nov 2021, 20:58
Overigens denk ik dat het ook zomaar had gekund dat het wel voor Aziatische olifanten was, maar dat ze gewoon een verkeerd plaatje hebben gebruikt (gebeurd helaas nog altijd bij veel dierentuinen).
Ik denk dat je inderdaad gelijk hebt, aangezien ik niet onmiddellijk olifanten elders op het masterplan kan vinden. Ik zou het ook raar vinden dat ze ineens voor een nog grotere soort gaan aangezien je weet dat het verblijf toch niet zo heel groot zou zijn. Maar ja, het zouden Borneose dwergolifanten moeten zijn wilde je het geschikt houden voor olifanten ;) (en zelfs dan denk ik dat het nu anno 2021 te klein zou zijn).
Haha precies! En qua oppervlakte zouden de dieren er ook niet mega veel op vooruit gaan qua oppervlakte volgens mij met het oude verblijf. Laat staan dat ondergrondse verblijven niet ideaal zijn voor dieren.
ZooMan schreef:
13 nov 2021, 21:27
Joost schreef:
13 nov 2021, 20:58
Wat betreft het planetarium, dat zou van mij wel morgen nog gesloopt mogen worden ;)
Wel, ik denk dat Artis daar min of meer hetzelfde over denkt :p . Bij een ander niet-gerealiseerd masterplan van Artis uit 2009 wilden ze namelijk het Planetarium nog steeds slopen om er een wisentenverblijf van te maken (in de versie van 2009 echter groter dan de versie van 2004, aangezien er in het masterplan van 2009 gelukkig geen olifanten op de plek van het Kamelenveld kwamen). Op het niet-uitgevoerde masterplan van 2004 wilden ze het Planetarium bouwen op de plek van Microtopia.
Volgens mij heeft het er vanuit Artis voornamelijk mee te maken dat het planetarium verouderd is en op termijn vervangen moet worden. Overigens zie ik, ondanks de grote geschiedenis met de soort, wistenen niet zo snel meer terugkeren in Artis.

Gebruikersavatar
ZooMan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 jul 2021, 19:19
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen
Locatie: België

Re: Niet-uitgevoerde dierentuinprojecten

Bericht door ZooMan »

Joost schreef:
13 nov 2021, 22:38
Overigens zie ik, ondanks de grote geschiedenis met de soort, wistenen niet zo snel meer terugkeren in Artis.
Ik ook niet. De enigste plek die mogelijk een mogelijkheid is voor wisenten is het verblijf tussen de giraffen en de wolven. Ik zeg mogelijk omdat ik niet weet waarvoor dit op dit moment dient, maar het werd ooit (toch zeker in 2019) gebruikt als anoaverblijf.

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Niet-uitgevoerde dierentuinprojecten

Bericht door MennoPebesma »

ZooMan schreef:
14 nov 2021, 14:25
Ik zeg mogelijk omdat ik niet weet waarvoor dit op dit moment dient, maar het werd ooit (toch zeker in 2019) gebruikt als anoaverblijf.
Daar zit op dit moment de anoa.

Gebruikersavatar
ZooMan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 jul 2021, 19:19
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen
Locatie: België

Niet-uitgevoerde dierentuinprojecten

Bericht door ZooMan »

Hier is nog een deel van het niet-uitgevoerde masterplan van 2004.
Hieronder 2 afbeeldingen:
Afbeelding
Afbeelding
Hieronder een zeer-amateuristisch gemaakte afbeelding om te laten zien waar ergens in de huidige tuin de plannen die hierboven te zien zijn zouden komen:
Afbeelding
Zoals je ziet wilden ze de hele parking slopen en ondergronds bouwen. Het voornaamste wat op de plek van de parking kwam was een vijver met voornamelijk eilanden, aangesloten op het Entrepetdok. Achter het Kerberterras, op de huidige plek van de parking dus, kwam een gebouw dat dienst zou doen als binnenverblijf voor de neushoorns en nijlpaarden, al noemen ze het in het masterplan een pavilioen. Het gebouw zou (als ik het goed begrijp) een glazen dak krijgen dat groter was dan het gebouw zelf. Het gebouw zou 2 verdiepingen krijgen. Het gebouw is echter duidelijk geïnspireerd op het Nijlpaardengebouw van Zoo Antwerpen, aangezien er ook Afrikaanse vogels in kwamen en het een groot rechthoekig binnenbassin had met een glazen (?) voorkant die uitkijkt op het buitenverblijf. Aan de andere kant van het gebouw kwam een binnenverblijf voor een Afrikaanse neushoornsoort (lijkt me het meeste op een zwarte neushoorn maar wordt in het plan simpelweg omschreven als een neushoorn) dat iets kleiner was dan het binnenverblijf van de nijlpaarden. Aan de voorste ingang kwamen 2 deuren langs links en langs rechts en hadden trappen naar beneden om de nijlpaarden onder water te zien.
In het masterplan kwam er een bootrit door zowat alle vijvers en zo ook door de nieuwe. Vanuit de boot kon je dus o.a. ook de nijlpaarden in hun buitenverblijf zien. Verder kwam er nog een rond uitkijkpunt met uitzicht op de buitenverblijf van de nijlpaarden.
Hoewel de neushoorns een kleiner binnenverblijf kregen kregen ze wel een groter buitenverblijf. Er zijn echter 2 belangrijke dingen die lijken te ontbreken op het masterplan: de neushoorns kregen geen waterpartij en de nijlpaarden geen landgedeelte :s , aangezien dit nergens ingetekend lijkt te staan.
Aan de overkant van het neushoornverblijf kwam een verblijf voor leeuwen. Er zouden 3 grote bomen in het verblijf komen en het perk zou langs de neushoornkant begrenst worden door een gracht. Dit leeuwenverblijf zou ongeveer op de plek van een gedeelte van het huidige olifantenverblijf komen.
Naast het leeuwenverblijf (aan de kant van het Entrepetdok) kwam de uitgang van de ondergrondse parking.
Naar mijn mening was dit wel een mooi en goed plan, echter met wel wat gebreken (geen land voor de nijlpaarden). Toch is de huidige situatie waarschijnlijk beter, met het grote olifantenverblijf, die waren er anders wel echt op achteruitgegaan (zie mijn vorige post).

Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 531
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Niet-uitgevoerde dierentuinprojecten

Bericht door Asbolus »

grappig genoeg kwam ik vandaag een concept tegen van Jan Kempe die o.a. voor Wildlands en Emmen ontworpen heeft maar ook de avifauna Cuba Volière.
Het idee was waarschijnlijk te duur en dus zijn de huidige tropenkassen het alternatief.


Afbeelding
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Gebruikersavatar
JvG
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 859
Lid geworden op: 02 jul 2017, 06:31
Favoriete dierentuin: -

Re: Niet-uitgevoerde dierentuinprojecten

Bericht door JvG »

Anubite schreef:
29 apr 2022, 10:27
grappig genoeg kwam ik vandaag een concept tegen van Jan Kempe die o.a. voor Wildlands en Emmen ontworpen heeft maar ook de avifauna Cuba Volière.
Het idee was waarschijnlijk te duur en dus zijn de huidige tropenkassen het alternatief.


Afbeelding
De huidige kassen zijn ruim voor dit ontwerp al gebouwd/in gebruik genomen. Dit is meer een soort vervangingsidee voor de oude/huidige kassen. Er hing inderdaad een duur prijskaartje aan en iedereen weet denk ik wel dat Avifauna het niet zo heel breed heeft...

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Niet-uitgevoerde dierentuinprojecten

Bericht door rick04 »

Dit zou naast de tropenhal gerealiseerd worden tussen de gieren, demovijver en de tropenhal.
You can find me in the zoo :)

Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 531
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Niet-uitgevoerde dierentuinprojecten

Bericht door Asbolus »

rick04 schreef:
29 apr 2022, 15:15
Dit zou naast de tropenhal gerealiseerd worden tussen de gieren, demovijver en de tropenhal.
Er naast? Dat zou wel heel krap worden dan ook. Als ze slim waren hadden ze de vogels die in die kassen zitten tijdelijk achter de schermen geplaatst puur om dit groter te kunnen realiseren, gezien er in het concept ook een kabelbaan zit.
Maar hey laat avi eerst maar eens weer wat opknappen voor ze grote nieuwe projecten starten.
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Gebruikersavatar
JvG
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 859
Lid geworden op: 02 jul 2017, 06:31
Favoriete dierentuin: -

Re: Niet-uitgevoerde dierentuinprojecten

Bericht door JvG »

Anubite schreef:
29 apr 2022, 17:13
rick04 schreef:
29 apr 2022, 15:15
Dit zou naast de tropenhal gerealiseerd worden tussen de gieren, demovijver en de tropenhal.
Er naast? Dat zou wel heel krap worden dan ook. Als ze slim waren hadden ze de vogels die in die kassen zitten tijdelijk achter de schermen geplaatst puur om dit groter te kunnen realiseren, gezien er in het concept ook een kabelbaan zit.
Maar hey laat avi eerst maar eens weer wat opknappen voor ze grote nieuwe projecten starten.
Ik dacht dat destijds juist de grote vijver achterin het park als plek was bedacht...

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Niet-uitgevoerde dierentuinprojecten

Bericht door rick04 »

Het zou dan waarschijnlijk ook met de huidige gierenkooi erbij zijn geweest. Maar die tekening is niet meer dan een concept.

De grote vijver zal altijd vijver blijven omdat de diepte daar minstens dan 30 meter is omdat het een oude afgraving is.
You can find me in the zoo :)

Patrick
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 199
Lid geworden op: 26 nov 2013, 18:33
Favoriete dierentuin: Dierenpark Emmen

Re: Niet-uitgevoerde dierentuinprojecten

Bericht door Patrick »

Anubite schreef:
Er naast? Dat zou wel heel krap worden dan ook. Als ze slim waren hadden ze de vogels die in die kassen zitten tijdelijk achter de schermen geplaatst puur om dit groter te kunnen realiseren, gezien er in het concept ook een kabelbaan zit.
Maar hey laat avi eerst maar eens weer wat opknappen voor ze grote nieuwe projecten starten.
Waar kan ik die kabelbaan vinden? Is die te zien op de kaart?

Plaats reactie