Exoten

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Plaats reactie
Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Exoten

Bericht door Limburg vooruit »

Eerst een bekentenis, misschien ben ik in het verleden te streng geweest voor de lijst soorten die niet meer gekweekt worden binnen de EU.

Nu heb ik hier een vraag over, de Muntjak staat op deze lijst, en gezien het feit ik hier 2 weken geleden 1 ben tegengekomen in het veld niet onterecht. Maar geld het kweekverbod ook voor Chinese muntjakken (zuiver) ende formossa muntjak?
Want de rode neusberen mogen niet meer gekweekt worden, maar de witsnuitneusberen wel. Waar ligt de lijn en kan iemand mij hier wat info geven.

Waarom mogen Halsbandparkieten nog wel verkocht en gekweekt worden (Brussel, Gent en ook Sint Truiden heeft een hele populatie) maar de Heilige ibis die vroeger in Europa voor kwam niet meer? Ik probeer het te begrijpen, maar de logica is mij zoek.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Exoten

Bericht door Jarne »

:lion:
Limburg vooruit schreef:
27 aug 2021, 08:56
Eerst een bekentenis, misschien ben ik in het verleden te streng geweest voor de lijst soorten die niet meer gekweekt worden binnen de EU.

Nu heb ik hier een vraag over, de Muntjak staat op deze lijst, en gezien het feit ik hier 2 weken geleden 1 ben tegengekomen in het veld niet onterecht. Maar geld het kweekverbod ook voor Chinese muntjakken (zuiver) ende formossa muntjak?
Want de rode neusberen mogen niet meer gekweekt worden, maar de witsnuitneusberen wel. Waar ligt de lijn en kan iemand mij hier wat info geven.

Waarom mogen Halsbandparkieten nog wel verkocht en gekweekt worden (Brussel, Gent en ook Sint Truiden heeft een hele populatie) maar de Heilige ibis die vroeger in Europa voor kwam niet meer? Ik probeer het te begrijpen, maar de logica is mij zoek.
Formosa muntjak valt onder de Chinese muntjak, dus mag normaal ook niet. Andere soorten zoals de Indische muntjak mogen nog wel.

Normaal komen vooral/enkel soorten op de lijst die in een aantal EU-lidstaten gevestigd zijn als invasieve exoten. Witsnuitneusberen zijn in tegenstelling tot rode neusberen nooit uitgegroeid tot een instandhoudende populatie in Europa. Daarom staan zij er dus niet op momenteel.

Waarom de halsbandparkieten nooit zijn aangekaart is me wel een raadsel, net als de monniks- en Alexanderparkieten. Sowieso is er een optie tot protest tijdens de aanvraagprocedure, dus dan krijg je automatisch dat het niet langer puur draait om de mening van wetenschappers maar ook de mening van andere belangensgroepen.

Plaats reactie