Nieuwbouwprojecten in 2021

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Gebruikersavatar
Dustin1999
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 670
Lid geworden op: 16 mei 2018, 14:32
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Pairi Daiza
Locatie: Amersfoort

Nieuwbouwprojecten in 2021

Bericht door Dustin1999 »

Ik zou het leuk vinden om in dit topic een overzicht willen zien van alle nieuw- en bouwprojecten willen zien die in 2021 gepland staan in de dierentuinen.

Ook zou ik graag willen bespreken wat voor nieuwbouwprojecten jullie verwachten in de dierentuinen.

Nederland:
Diergaarde Blijdorp: Het olifantenverblijf krijgt een extra doorgang, het flamingoverblijf wordt overnet en wordt hun verblijf vernieuwd, het wolvenverblijf wordt omgebouwd naar een bijenvallei en Visaya wrattenzwijn verblijf wordt opgeknapt en uitgebreid.

Artis: Aquarium renoveren.

AquaZoo Leeuwarden: Aquarium gedeelte opknappen en vernieuwen met o.a. nieuw axolotl verblijf.

Zoo Parc Overloon: Zuid-Amerika gebied Madidi uitbreiden en vernieuwen met o.a. rode brulapen en witgezichtsaki's.

GaiaZOO: Nieuw Zuid-Amerika gebied met reuzenmiereneters, vicuna's, tapirs, mara's en nandoe's daarnaast wordt er ook een Pampa lodge gebouwd.

Dierenpark ZieZOO: Is van plan om in 2021 het huidige thema van 7 continenten in het park te veranderen naar een nieuw thema van 5 biotopen in het park. Verder de opening van het nieuwe hoofdgebouw en opening wetland volière.

Jullie kunnen dit overzicht altijd op en aanvullen als er veranderingen of nieuwe projecten worden aangekondigd in de dierentuinen.

Zelf verwacht ik dat het vooral bij kleine nieuwbouwprojecten blijft in de Nederlandse dierentuinen, omdat de coronacrisis natuurlijk veel impact heeft op het financiële vermogen om te kunnen investeren.

Ben benieuwd naar jullie verwachtingen van nieuwbouwprojecten in 2021 in de dierentuinen?

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwbouwprojecten in 2021

Bericht door MennoPebesma »

Dustin1999 schreef:
02 jan 2021, 17:16
AquaZoo Leeuwarden: Aquarium gedeelte opknappen en vernieuwen met o.a. nieuw axolotl verblijf.
Tijgerverblijf bouwen (Omgevingsvergunning is eind vorig jaar aangevraagd, ik verwacht dat er dit jaar mee begonnen wordt)

Overigens is volgens mij het aquariumgedeelte al af. Het is door de sluiting alleen nog niet te zien geweest voor bezoekers.

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Nieuwbouwprojecten in 2021

Bericht door rick04 »

Avifauna: het afronden van de Stellerszeearendvolière, vervolgens het verbinden van de oude Stellerszeearendvolière en huidige gierenvolière tot één volière. Als het meezit een begin maken aan de nieuwe pampa.

Faunapark Flakkee: maken van een aantal nieuwe verblijven met o.a. wilde katten.

Best Zoo: nieuwe entree met zebra's, giraffen(?) En een volière met o.a. schildtoerako's en blauwkeelneushoornvogels.
You can find me in the zoo :)

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2837
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Nieuwbouwprojecten in 2021

Bericht door Joost »

Wildlands: opent komend jaar het nieuwe aquarium in Nortica (is al zo goed als af), wasberen verblijf wordt verbouwd tegen ontsnappingen, de SavanneLodge gaat nog aangekleed worden, de savanne wordt iets aangepast vanwege de ongelukken met neushoorns en ik verwacht/hoop dat de volière in Nortica er eindelijk gaat komen. Iets groots verwacht ik in elk geval niet.

Gebruikersavatar
Dustin1999
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 670
Lid geworden op: 16 mei 2018, 14:32
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Pairi Daiza
Locatie: Amersfoort

Re: Nieuwbouwprojecten in 2021

Bericht door Dustin1999 »

Beekse Bergen krijgt natuurlijk een nieuwe diersoort in 2021 dus daar verwacht ik sowieso een nieuwbouwproject en Erik van Vliet is met een geheim project bezig dus daar verwacht ik ook veel van dit jaar.

Gebruikersavatar
Dustin1999
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 670
Lid geworden op: 16 mei 2018, 14:32
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Pairi Daiza
Locatie: Amersfoort

Re: Nieuwbouwprojecten in 2021

Bericht door Dustin1999 »

MennoPebesma schreef:
02 jan 2021, 17:23
Dustin1999 schreef:
02 jan 2021, 17:16
AquaZoo Leeuwarden: Aquarium gedeelte opknappen en vernieuwen met o.a. nieuw axolotl verblijf.
Tijgerverblijf bouwen (Omgevingsvergunning is eind vorig jaar aangevraagd, ik verwacht dat er dit jaar mee begonnen wordt)

Overigens is volgens mij het aquariumgedeelte al af. Het is door de sluiting alleen nog niet te zien geweest voor bezoekers.
Wist niet zeker of dat tijgerverblijf nu een definitief plan was dus had hem voor de zekerheid niet bijgezet. Maar super tof om te horen dat dat project doorgaat in 2021 waarschijnlijk. Hopelijk krijgen we binnenkort meer info over dat nieuwe tijgerverblijf en natuurlijk ook de bouwtekeningen en concept arts.

meubilaie2
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 541
Lid geworden op: 16 jun 2020, 22:30
Favoriete dierentuin: CNME

Re: Nieuwbouwprojecten in 2021

Bericht door meubilaie2 »

Vind het eigenlijk wel jammer dat daar een tijgerverblijf komt. De ruimte die de zeeleeuwen en vogels hadden was fantastisch.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwbouwprojecten in 2021

Bericht door Gorilla Gust »

Voorlopig zijn in België enkel de (konings)pinguïns binnen Terre du Froid van Pairi Daiza en de markhors van Monde Sauvage bevestigd qua timing. Beide projecten zouden afgerond zijn zover ik hoor.

Bij de KMDA wordt er voorlopig geen timing op de plannen gezet. Net zoals op andere werken in Pairi Daiza. Maar dat laatste is ook veelal te verklaren door het administratief moeras waardoor de uitbreiding nog eerst moet gaan. ;)

De orang oetans van Planckcendael liggen zelfs volledig stil (met een kans op een herziene doorstart).
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwbouwprojecten in 2021

Bericht door MennoPebesma »

Dustin1999 schreef:
02 jan 2021, 17:50
Wist niet zeker of dat tijgerverblijf nu een definitief plan was dus had hem voor de zekerheid niet bijgezet. Maar super tof om te horen dat dat project doorgaat in 2021 waarschijnlijk. Hopelijk krijgen we binnenkort meer info over dat nieuwe tijgerverblijf en natuurlijk ook de bouwtekeningen en concept arts.
Het plan is wel definitief denk ik als ze een vergunning aanvragen. Of ze er dit jaar al aan beginnen is dan natuurlijk de vraag, maar dat verwacht ik wel.
meubilaie2 schreef:
02 jan 2021, 18:07
Vind het eigenlijk wel jammer dat daar een tijgerverblijf komt. De ruimte die de zeeleeuwen en vogels hadden was fantastisch.
Voor zover ik weet gaat het tijgerverblijf niet ook nog op de plek van het zeeleeuwenverblijf komen, als is het wel zo goed als zeker dat de zeeleeuwen gaan vertrekken. Met de vogels bedoel je waarschijnlijk de watervogelplas? Dat rondje wordt door de meeste mensen eigenlijk alleen maar gelopen omdat je ook bij de zeeleeuwen langs komt. Het voeren van de karpers en eenden vonden de meeste kinderen dan nog wel leuk. De eendensoorten kunnen in andere verblijven geplaatst worden mocht het park ze willen houden.
Joost schreef:
02 jan 2021, 17:42
Wildlands: ik verwacht/hoop dat de volière in Nortica er eindelijk gaat komen.
Dat hoop ik eigenlijk ook wel!

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwbouwprojecten in 2021

Bericht door MennoPebesma »

Ouwehands: afronden bouw Bonobo verblijf.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwbouwprojecten in 2021

Bericht door Limburg vooruit »

Koningspinguïns in Pairi Daiza, ik dacht dat ze keizerpinguïns gingen halen.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Nieuwbouwprojecten in 2021

Bericht door rick04 »

Is het dan al zeker??
You can find me in the zoo :)

Gebruikersavatar
Dustin1999
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 670
Lid geworden op: 16 mei 2018, 14:32
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Pairi Daiza
Locatie: Amersfoort

Re: Nieuwbouwprojecten in 2021

Bericht door Dustin1999 »

Ben ook benieuwd naar de plannen van Burgers Zoo en Landgoed Hoenderdael voor dit jaar.

En natuurlijk ook naar wat de Belgische dierentuinen dit jaar van plan zijn, hopelijk gaat dat jubileumcomplex gewoon door in Antwerpen al snap ik wel dat dat een kostbaar project is, maar denk dat ze wel kleine projecten of verblijven gaan vernieuwen/opknappen.

Pairi Daiza staat letterlijk nooit stil natuurlijk dus ik verwacht daar ook weer nieuwe verblijven en andere dingen.

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwbouwprojecten in 2021

Bericht door MennoPebesma »

Dustin1999 schreef:
02 jan 2021, 18:51
Ben ook benieuwd naar de plannen van Burgers Zoo en Landgoed Hoenderdael voor dit jaar.
In Hoenderdaell gaan ze denk ik beginnen met de bouw van de nieuwe locatie voor SOS Dolfijn.

freerk1982
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 nov 2020, 21:03
Favoriete dierentuin: Aqua Zoo

Re: Nieuwbouwprojecten in 2021

Bericht door freerk1982 »

Voor zover ik weet gaat het tijgerverblijf niet ook nog op de plek van het zeeleeuwenverblijf komen, als is het wel zo goed als zeker dat de zeeleeuwen gaan vertrekken. Met de vogels bedoel je waarschijnlijk de watervogelplas? Dat rondje wordt door de meeste mensen eigenlijk alleen maar gelopen omdat je ook bij de zeeleeuwen langs komt. Het voeren van de karpers en eenden vonden de meeste kinderen dan nog wel leuk. De eendensoorten kunnen in andere verblijven geplaatst worden mocht het park ze willen houden.

Ik lees op meer plekken dat men de watervogelplas wil gaan dempen. Toch heb ik er wat twijfels bij. Weet dat men hier in het verleden een ibisvolière wilde neerzetten en dat dit niet doorging vanwege de beschermde status. De watervogelplas is een petgat of put.

meubilaie2
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 541
Lid geworden op: 16 jun 2020, 22:30
Favoriete dierentuin: CNME

Re: Nieuwbouwprojecten in 2021

Bericht door meubilaie2 »

freerk1982 schreef:
02 jan 2021, 19:18

Voor zover ik weet gaat het tijgerverblijf niet ook nog op de plek van het zeeleeuwenverblijf komen, als is het wel zo goed als zeker dat de zeeleeuwen gaan vertrekken. Met de vogels bedoel je waarschijnlijk de watervogelplas? Dat rondje wordt door de meeste mensen eigenlijk alleen maar gelopen omdat je ook bij de zeeleeuwen langs komt. Het voeren van de karpers en eenden vonden de meeste kinderen dan nog wel leuk. De eendensoorten kunnen in andere verblijven geplaatst worden mocht het park ze willen houden.

Ik lees op meer plekken dat men de watervogelplas wil gaan dempen. Toch heb ik er wat twijfels bij. Weet dat men hier in het verleden een ibisvolière wilde neerzetten en dat dit niet doorging vanwege de beschermde status. De watervogelplas is een petgat of put.
Daarbij begreep ik dat Aquazoo ook meer qua Europese soorten wou doen? Tijgers passen daar niet helemala in.

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwbouwprojecten in 2021

Bericht door MennoPebesma »

freerk1982 schreef:
02 jan 2021, 19:18
Ik lees op meer plekken dat men de watervogelplas wil gaan dempen. Toch heb ik er wat twijfels bij. Weet dat men hier in het verleden een ibisvolière wilde neerzetten en dat dit niet doorging vanwege de beschermde status. De watervogelplas is een petgat of put.
Ik weet ook niet 100% zeker dat het daar gaat komen. Ik heb ooit een gesprek opgevangen tussen een verzorger en een andere medewerker. Die hadden het over het (gedeeltelijk) dempen van de drie petgaten, en dat daar nieuwe diersoorten zouden komen. Het lijkt mij de meest logische plek voor het tijgerverblijf. We zullen het over een tijdje van ze horen.

Of die petgaten (nog steeds) beschermd zijn weet ik ook niet, net even wat op google gezocht maar kon niks vinden. Het is in ieder geval geen deel van een Natura 2000 gebied.
meubilaie2 schreef:
02 jan 2021, 19:39
Daarbij begreep ik dat Aquazoo ook meer qua Europese soorten wou doen? Tijgers passen daar niet helemala in.
Naast de 'exotische' diersoorten willen ze OOK wat meer met de lokale natuur doen. Met de nieuwe Wadden-/Noordzee aquaria hebben ze al wat lokale natuur in huis gehaald. Het is dus niet zo dat ze nu alleen nog maar Europese soorten gaan houden.

Gebruikersavatar
Choco115
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2017, 07:48
Favoriete dierentuin: Berlijn (Zoo en Tierpark)

Re: Nieuwbouwprojecten in 2021

Bericht door Choco115 »

rick04 schreef:
02 jan 2021, 17:33
L
Best Zoo: nieuwe entree met zebra's, giraffen(?) En een volière met o.a. schildtoerako's en blauwkeelneushoornvogels.
Die volière was in Ziezoo, niet Best Zoo. En in Best Zoo verwacht ik wel dat de wombats en pinguïns voor de schermen zullen komen, wombat verblijf is zelfs al (nagenoeg) af.
De natuur is het mooiste wat er is

Gebruikersavatar
Choco115
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2017, 07:48
Favoriete dierentuin: Berlijn (Zoo en Tierpark)

Re: Nieuwbouwprojecten in 2021

Bericht door Choco115 »

In Artis wordt het grootte museum afgerond.
Tierpark Berlin zal beginnen met de verbouwing van het dikhuidenhuis.
Zoo Berlin zal het vernieuwde roofdieren/nachtdierenhuis afronden en openen.
De natuur is het mooiste wat er is

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwbouwprojecten in 2021

Bericht door Apenarend »

In Keulen opent in de lente het 'Arnulf und Elisabeth Reichert Hauses' als Zuidamerikahuis en begint men met de renovatie van de Direktorenvilla en de bouw van een jagoearverblijf.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Plaats reactie