Algemeen dierentuinnieuws

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Gebruikersavatar
Choco115
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2017, 07:48
Favoriete dierentuin: Berlijn (Zoo en Tierpark)

Re: Algemeen dierentuinnieuws

Bericht door Choco115 »

JvG schreef:
13 mar 2021, 18:16
Choco115 schreef:
13 mar 2021, 15:17
Gorilla Gust schreef:
13 mar 2021, 09:48
Ondanks jarenlange ontradingscampagnes rookt nog steeds bijna een op de twee rokende ouders geregeld in het bijzijn van hun kinderen in België. Om vlugger tot een rookvrije generatie te komen, bekijkt minister van Volksgezondheid Frank Vandenbroucke (SP.A) daarom nu het ‘verbieden van roken op plaatsen waar veel kinderen zijn’. Hij denkt daarbij aan speeltuinen, sportterreinen, pretparken en ook de vele dierenparken.

We lezen mee met de Standaard https://www.standaard.be/cnt/dmf20210311_92772793
Ik vind dit wel goed nieuws. Roken doe je maar thuis of niet.
Dan zou je ook hetzelfde kunnen zeggen over alcohol in mijn ogen :s
Aan de ene kant wel aangezien een reden voor het roken is dat kinderen het zien, normaal vinden en later ook doen, maar aan de andere kant:
1. Roken is slechter voor je dan alcohol, roken bevat meer giftige stoffen
2. Het gaat mij er vooral om dat die smerige rook in anderen hun gezicht waait, en die dus ook die vieze stoffen inademen. Dat is bij alcohol niet zo. In wachtrijen voor kassa’s of pretparken vind ik het helemaal verschrikkelijk. En een aparte rookplek vind ik prima, maar niet zoals toen ik in burgers zoo was gewoon aan het hoofdpad, waardoor die vieze rook alsnog mijn gezicht binnenkwam. Doe dan echt rookplekken wat afgezonderd van het pad.
De natuur is het mooiste wat er is

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Algemeen dierentuinnieuws

Bericht door Gorilla Gust »

Ik volg die redenering wel in de mate dat alcohol ook tot overlast 'kan' leiden. Zeker in omgevingen met kinderen is dat niet het meest wenselijke, waardoor je ook van een zeker draagvlak kan spreken. Veel hangt af van de mate waarin het genuttigd wordt, waarbij één drankje geen kwaad kan... maar wel de aanzet kan zijn tot twee, drie, etc. En vanaf een bepaald moment spreek je dan van mogelijke overlast naar anderen (waarbij de veroorzaker vanuit zijn of haar perspectief dit toch niet zo zal aanvoelen).
:vriendjes: :party:

Maar op zich zeker geen brug te ver, er is wellicht een (kleiner) draagvlak voor... je ziet nu al dat dat het volgende doelwit wordt. :sssst:
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Algemeen dierentuinnieuws

Bericht door Limburg vooruit »

Als ex roker ken ik de beide kanten van de medaille. Ik weet hoe ik mij voel nu en toen.
Ik ben dan ook iedereen aan het aanraden om die vuiligheid buiten te gooien.

Maar ik heb veel gezien wat alcohol aanricht in mijn kindertijd en ik heb een haat op dat vergif. Onmiddellijk en wereldwijd verbieden is de beste en enige oplossing.
Ik begrijp ook niet dat er alcohol mag geschonken worden in pretparken, dierenparken,...
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
JvG
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 859
Lid geworden op: 02 jul 2017, 06:31
Favoriete dierentuin: -

Re: Algemeen dierentuinnieuws

Bericht door JvG »

Choco115 schreef:
13 mar 2021, 21:20
JvG schreef:
13 mar 2021, 18:16
Choco115 schreef:
13 mar 2021, 15:17
Gorilla Gust schreef:
13 mar 2021, 09:48
Ondanks jarenlange ontradingscampagnes rookt nog steeds bijna een op de twee rokende ouders geregeld in het bijzijn van hun kinderen in België. Om vlugger tot een rookvrije generatie te komen, bekijkt minister van Volksgezondheid Frank Vandenbroucke (SP.A) daarom nu het ‘verbieden van roken op plaatsen waar veel kinderen zijn’. Hij denkt daarbij aan speeltuinen, sportterreinen, pretparken en ook de vele dierenparken.

We lezen mee met de Standaard https://www.standaard.be/cnt/dmf20210311_92772793
Ik vind dit wel goed nieuws. Roken doe je maar thuis of niet.
Dan zou je ook hetzelfde kunnen zeggen over alcohol in mijn ogen :s
Aan de ene kant wel aangezien een reden voor het roken is dat kinderen het zien, normaal vinden en later ook doen, maar aan de andere kant:
1. Roken is slechter voor je dan alcohol, roken bevat meer giftige stoffen
2. Het gaat mij er vooral om dat die smerige rook in anderen hun gezicht waait, en die dus ook die vieze stoffen inademen. Dat is bij alcohol niet zo. In wachtrijen voor kassa’s of pretparken vind ik het helemaal verschrikkelijk. En een aparte rookplek vind ik prima, maar niet zoals toen ik in burgers zoo was gewoon aan het hoofdpad, waardoor die vieze rook alsnog mijn gezicht binnenkwam. Doe dan echt rookplekken wat afgezonderd van het pad.
Ik vind het in Burgers juist netjes geregeld. Ja aan het hoofdpad maar vaak wel ergens in een hoekje. Echte afgezonderde plekken hebben ze niet op dit moment. Persoonlijk trekt deze manier mij meer dan Artis die het volledig wilt verbieden.
Volledig verbieden is naar mijn mening niet goed, als je hiermee begint dan kan je op termijn steeds meer dingen verbieden zoals ik de reclameuitingen van de Partij voor de Dieren zo hoor over vlees...

Gebruikersavatar
Choco115
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2017, 07:48
Favoriete dierentuin: Berlijn (Zoo en Tierpark)

Re: Algemeen dierentuinnieuws

Bericht door Choco115 »

JvG schreef:
14 mar 2021, 17:18
Choco115 schreef:
13 mar 2021, 21:20
JvG schreef:
13 mar 2021, 18:16
Choco115 schreef:
13 mar 2021, 15:17
Gorilla Gust schreef:
13 mar 2021, 09:48
Ondanks jarenlange ontradingscampagnes rookt nog steeds bijna een op de twee rokende ouders geregeld in het bijzijn van hun kinderen in België. Om vlugger tot een rookvrije generatie te komen, bekijkt minister van Volksgezondheid Frank Vandenbroucke (SP.A) daarom nu het ‘verbieden van roken op plaatsen waar veel kinderen zijn’. Hij denkt daarbij aan speeltuinen, sportterreinen, pretparken en ook de vele dierenparken.

We lezen mee met de Standaard https://www.standaard.be/cnt/dmf20210311_92772793
Ik vind dit wel goed nieuws. Roken doe je maar thuis of niet.
Dan zou je ook hetzelfde kunnen zeggen over alcohol in mijn ogen :s
Aan de ene kant wel aangezien een reden voor het roken is dat kinderen het zien, normaal vinden en later ook doen, maar aan de andere kant:
1. Roken is slechter voor je dan alcohol, roken bevat meer giftige stoffen
2. Het gaat mij er vooral om dat die smerige rook in anderen hun gezicht waait, en die dus ook die vieze stoffen inademen. Dat is bij alcohol niet zo. In wachtrijen voor kassa’s of pretparken vind ik het helemaal verschrikkelijk. En een aparte rookplek vind ik prima, maar niet zoals toen ik in burgers zoo was gewoon aan het hoofdpad, waardoor die vieze rook alsnog mijn gezicht binnenkwam. Doe dan echt rookplekken wat afgezonderd van het pad.
Ik vind het in Burgers juist netjes geregeld. Ja aan het hoofdpad maar vaak wel ergens in een hoekje. Echte afgezonderde plekken hebben ze niet op dit moment. Persoonlijk trekt deze manier mij meer dan Artis die het volledig wilt verbieden.
Volledig verbieden is naar mijn mening niet goed, als je hiermee begint dan kan je op termijn steeds meer dingen verbieden zoals ik de reclameuitingen van de Partij voor de Dieren zo hoor over vlees...
Ik snap je punt wel, ik heb zelf ook liever afgezonderde rook plekken/hokjes (maar dan wel écht afgezonderd), maar aan de andere kant is niets verbieden uit de angst dat er meer verboden wordt ook een beetje gek. Je gaat toch ook niet de doodstraf niet verbieden omdat anders straks gevangenisstraffen ook verboden worden?
De natuur is het mooiste wat er is

Gebruikersavatar
JvG
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 859
Lid geworden op: 02 jul 2017, 06:31
Favoriete dierentuin: -

Re: Algemeen dierentuinnieuws

Bericht door JvG »

Choco115 schreef:
14 mar 2021, 17:47
JvG schreef:
14 mar 2021, 17:18
Ik vind het in Burgers juist netjes geregeld. Ja aan het hoofdpad maar vaak wel ergens in een hoekje. Echte afgezonderde plekken hebben ze niet op dit moment. Persoonlijk trekt deze manier mij meer dan Artis die het volledig wilt verbieden.
Volledig verbieden is naar mijn mening niet goed, als je hiermee begint dan kan je op termijn steeds meer dingen verbieden zoals ik de reclameuitingen van de Partij voor de Dieren zo hoor over vlees...
Ik snap je punt wel, ik heb zelf ook liever afgezonderde rook plekken/hokjes (maar dan wel écht afgezonderd), maar aan de andere kant is niets verbieden uit de angst dat er meer verboden wordt ook een beetje gek. Je gaat toch ook niet de doodstraf niet verbieden omdat anders straks gevangenisstraffen ook verboden worden?
Gelukkig worden hier ook geen doodstraffen meer gegeven ;)
Maar ergens ben ik er wel klaar mee dat, tenminste in Nederland, er steeds meer dingen niet mogen. Als iemand wilt roken is dat zijn/haar eigen keuze en niet die van mij. Ik ben toevallig vegetarisch, maar vlees verbieden? No way, het is mijn keuze en voor andere mensen maak ik zonder problemen vlees klaar als ze andersom ook rekening houden met mijn keuze. Als je roken volledig verbied dan is de stap naar andere dingen verbieden wel steeds kleiner, en ergens moeten mensen ook nog een eigen keuze kunnen maken wat voor hun goed voelt. Liever dat je mensen probeerd bewust te maken en daarna zelf de keuze laat maken dan het verbieden en mensen gaan het "stiekum" doen zonder controle erop...

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Belangrijke dieren(tuin) & informatieve links

Bericht door rick04 »

Dierenrechtenorganisaties gaan nu 'zeuren' op de huisvesting van Giraffen in dierentuinen..

https://www.looopings.nl/weblog/16346/D ... affen.html
You can find me in the zoo :)

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Algemeen dierentuinnieuws

Bericht door Gorilla Gust »

Het gaat om één Engelse organisatie, welke ik nog niet kende. De 'Born Free foundation'. Hierbij ook hun rapport: https://issuu.com/bornfreeuk/docs/born_ ... K1uRN9RRF8
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Belangrijke dieren(tuin) & informatieve links

Bericht door rick04 »

Ik zit net te kijken op ZTL naar de Kagu's in de Europese dierentuinen, en ik schrok van de populatie van 12.2 dieren.
You can find me in the zoo :)

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1556
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Belangrijke dieren(tuin) & informatieve links

Bericht door Zoozot »

rick04 schreef:
17 mei 2021, 20:19
Ik zit net te kijken op ZTL naar de Kagu's in de Europese dierentuinen, en ik schrok van de populatie van 12.2 dieren.
Dat ziet er niet al te best uit. Ik dacht dat Walsrode tot over een paar jaren nog best redelijk fokte met deze soort, maar dan lijkt het erop dat er wat veel ongelukkige sterfgevallen onder de vrouwtjes zijn geweest?

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Belangrijke dieren(tuin) & informatieve links

Bericht door rick04 »

Zoozot schreef:
17 mei 2021, 20:27
rick04 schreef:
17 mei 2021, 20:19
Ik zit net te kijken op ZTL naar de Kagu's in de Europese dierentuinen, en ik schrok van de populatie van 12.2 dieren.
Dat ziet er niet al te best uit. Ik dacht dat Walsrode tot over een paar jaren nog best redelijk fokte met deze soort, maar dan lijkt het erop dat er wat veel ongelukkige sterfgevallen onder de vrouwtjes zijn geweest?
De fok ging ook een aantal jaar redelijk met jaarlijks een aantal jongen, maar de laatste jaren overleven de vrouwtjes het niet..
You can find me in the zoo :)

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Belangrijke dieren(tuin) & informatieve links

Bericht door Apenarend »

Respectabele leeftijd: een 70 jarige bonobo

https://www.hessenschau.de/panorama/hoe ... a-100.html
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Raf
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 154
Lid geworden op: 08 mei 2021, 23:32
Favoriete dierentuin: Velen

Re: Belangrijke dieren(tuin) & informatieve links

Bericht door Raf »

Dit dier heeft ook veel nakomelingen in veel dierentuinen. Verbazingwekkend hoe ver haar genen verspreid zijn in de dierentuinpopulatie!

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3456
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Algemeen dierentuinnieuws

Bericht door MennoPebesma »

Goed nieuws! Vanaf middernacht vervalt de ophokplicht voor pluimvee in Nederland.

Ophokplicht voor pluimvee vervalt vanaf middernacht in heel Nederland
De landelijke ophokplicht voor pluimvee vervalt vanaf middernacht in heel Nederland. Volgens demissionair minister Carola Schouten (Landbouw) is dat nu verantwoord, omdat er de afgelopen weken geen wilde vogels meer gevonden zijn die besmet waren met de vogelgriep. Ook het aantal besmettingen in de rest van Europa loopt terug.
Bron: https://www.nu.nl/economie/6143738/opho ... rland.html


Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Belangrijke dieren(tuin) & informatieve links

Bericht door rick04 »

https://www.ad.nl/buitenland/waarschuwi ... ~ae038bbe/

Nooit geweten dat ze zo groot konden worden :--
You can find me in the zoo :)

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Belangrijke dieren(tuin) & informatieve links

Bericht door rick04 »

Ik weet nou niet echt wat ik hier van moet vinden.. De ondersoort is nou gewoon uitgestorven en ze kunnen dan beter geld, moeite en energie steken in de andere bedreigde soorten dan in deze ondersoort die het toch niet gaat halen en anders een onzuivere (door de genen) populatie wordt.

https://www.hln.be/dieren/wetenschapper ... ~aabab07c/
You can find me in the zoo :)

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Belangrijke dieren(tuin) & informatieve links

Bericht door Limburg vooruit »

rick04 schreef:
30 jul 2021, 17:31
Ik weet nou niet echt wat ik hier van moet vinden.. De ondersoort is nou gewoon uitgestorven en ze kunnen dan beter geld, moeite en energie steken in de andere bedreigde soorten dan in deze ondersoort die het toch niet gaat halen en anders een onzuivere (door de genen) populatie wordt.

https://www.hln.be/dieren/wetenschapper ... ~aabab07c/
Ben van dezelfde mening, steek dit geld in de 2 resterende Aziatische soorten die nog wel te redden zijn.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Belangrijke dieren(tuin) & informatieve links

Bericht door rick04 »

Limburg vooruit schreef:
30 jul 2021, 17:33
rick04 schreef:
30 jul 2021, 17:31
Ik weet nou niet echt wat ik hier van moet vinden.. De ondersoort is nou gewoon uitgestorven en ze kunnen dan beter geld, moeite en energie steken in de andere bedreigde soorten dan in deze ondersoort die het toch niet gaat halen en anders een onzuivere (door de genen) populatie wordt.

https://www.hln.be/dieren/wetenschapper ... ~aabab07c/
Ben van dezelfde mening, steek dit geld in de 2 resterende Aziatische soorten die nog wel te redden zijn.
Ja inderdaad, de Witte neushoorn red zich wel en de Indische neushoorn gaat ook de goede kant op. Er moet nu vooral gefocust worden op de Sumatraanse-, Javaanse- (voor zover deze twee nog te redden zijn) en de Zwarte neushoorn.
You can find me in the zoo :)

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Belangrijke dieren(tuin) & informatieve links

Bericht door rick04 »

Interessant artikel over vlinderpoppen en de handel hierin.

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/08/04/dr ... n-a4053698
You can find me in the zoo :)

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Algemeen dierentuinnieuws

Bericht door rick04 »

Dieren zijn het slachtoffer bij de Poolse/Wit-Rusissche grens.

https://www.trouw.nl/cs-bdabba3e
You can find me in the zoo :)

Plaats reactie