Algemeen dierentuinnieuws

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Raf
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 154
Lid geworden op: 08 mei 2021, 23:32
Favoriete dierentuin: Velen

Re: Algemeen dierentuinnieuws

Bericht door Raf »

Ik denk dat het hier hoort: met een paar weken vertraging is de Harpij vandaag op de mat gevallen. Kunnen we weer grasduinen door de nieuwtjes uit dierentuinland.

Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 531
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Algemeen dierentuinnieuws

Bericht door Asbolus »

Raf schreef:
27 mei 2022, 19:32
Ik denk dat het hier hoort: met een paar weken vertraging is de Harpij vandaag op de mat gevallen. Kunnen we weer grasduinen door de nieuwtjes uit dierentuinland.
Dat duurde even, ik verwacht hem dan morgen op de mat
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Algemeen dierentuinnieuws

Bericht door Apenarend »

Het lijkt er op dat het dierentuinbesluit uit 1999 dat bepaalde minimumnormen oplegt aan de inrichting en de oppervlakte van verblijven, zal verstrengd worden.

Het gaat enerzijds om de inrichting van perken: zo moeten beren meer klimmogelijkheden krijgen en moeten katten van op een verhoogde plaats ver kunnen kijken, en in de nachtkwartieren over een eigen slaapbox beschikken.

En anderzijds gaat het natuurlijk om hogere minimumoppervlaktenormen: zo moeten ijsberen over minstens 1100 m² beschikken, witte neushoorns over 2000 m² en tijgers over 550 m².

Toegepast op Antwerpen en PL lijkt het mij voor de katten en beren nog wel mee te vallen. Voor de neushoorns betekent het wellicht dat we vanaf 2029 geen olifanten meer zullen zien in Antwerpen, anders valt het aantal neushoorns terug op 1.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gibbon2000
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 426
Lid geworden op: 27 jun 2016, 15:22
Favoriete dierentuin: Planckendael

Re: Algemeen dierentuinnieuws

Bericht door Gibbon2000 »

Het valt nog af te wachten hoe de oppervlakte berekend gaat worden.
Wat met gemengde verblijven?
In principe kan het aantal neushoorns niet terugvallen op 1 dier, gezien de minimumoppervlakte berekend wordt voor 1 tot 2 dieren en pas vanaf 3 dieren er extra ruimte moet voorzien worden. Logischerwijs behouden ze datzelfde systeem en wordt het dus 2000m² waarop maximaal 2 dieren mogen worden gehouden. (dus 2 of geen dieren voor Antwerpen)

Ik vind het wel opvallend dat dit MB nog nergens te vinden is, dus voorlopig gaat het over een belofte die nog niet goedgekeurd is.
Het is wel zo dat die belofte al in 2019 gemaakt is (het jaar dat de normen voor primaten en zeezoogdieren verstrengd werd).
Gezien 1 september dichterbij komt en Weyts op vlak van onderwijs serieus in de problemen zit, lijkt dit mij eerder een poging om op een andere manier positief in het nieuws te komen met een belofte die al langer bekend is. (en op het eerste zicht nog niet is goedgekeurd???)

Vermits dit met advies van de dierentuincommisie gebeurt en de plannen al sinds 2019 bekend zijn, lijkt het mij sterk dat Antwerpen de runderstallen laat ombouwen voor neushoorns zonder hier op voorhand rekening mee te houden.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Algemeen dierentuinnieuws

Bericht door Apenarend »

Gemengde verblijven is een goed punt: voorlopig houdt/hield men daar geen rekening mee en sloegen de minimum bezettingen enkel op specimen van 1 bepaalde soort. Hierdoor kon men een aantal combi's uittekenen die niet mogelijk zouden geweest zijn mocht men alle minimale oppervlaktes van elke individuele soort zou moeten optellen.

Wat de neushoorns betreft: het gaat natuurlijk om een lek uit de commissie (en nog geen beslissing) en het is idd nog onduidelijk of het effectief gaat om '1' zoals in het perslek, of zoals in het huidige besluit om '1 tot 2' dieren. Dat laatste zou mij meer logisch lijken.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 531
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Algemeen dierentuinnieuws

Bericht door Asbolus »

Apenarend schreef:
16 aug 2022, 10:40
Het lijkt er op dat het dierentuinbesluit uit 1999 dat bepaalde minimumnormen oplegt aan de inrichting en de oppervlakte van verblijven, zal verstrengd worden.

Het gaat enerzijds om de inrichting van perken: zo moeten beren meer klimmogelijkheden krijgen en moeten katten van op een verhoogde plaats ver kunnen kijken, en in de nachtkwartieren over een eigen slaapbox beschikken.

En anderzijds gaat het natuurlijk om hogere minimumoppervlaktenormen: zo moeten ijsberen over minstens 1100 m² beschikken, witte neushoorns over 2000 m² en tijgers over 550 m².

Toegepast op Antwerpen en PL lijkt het mij voor de katten en beren nog wel mee te vallen. Voor de neushoorns betekent het wellicht dat we vanaf 2029 geen olifanten meer zullen zien in Antwerpen, anders valt het aantal neushoorns terug op 1.
Even ter bevestiging.. Dit is een Belgisch besluit correct?
Omdat het er niet bij staat, maar vlaamse parken worden benoemd, check ik het wel even
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1556
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Algemeen dierentuinnieuws

Bericht door Zoozot »

Anubite schreef:
16 aug 2022, 13:06
Even ter bevestiging.. Dit is een Belgisch besluit correct?
Omdat het er niet bij staat, maar vlaamse parken worden benoemd, check ik het wel even
Het gaat om een opkomend Vlaams besluit om precies te zijn. Voor Waalse parken (Pairi Daiza, Monde Sauvage etc.) blijven de normen van 1999 gelden (dat geldt wel voor heel België).
Gibbon2000 schreef:
16 aug 2022, 11:17
Apenarend schreef:
16 aug 2022, 10:40
Het lijkt er op dat het dierentuinbesluit uit 1999 dat bepaalde minimumnormen oplegt aan de inrichting en de oppervlakte van verblijven, zal verstrengd worden.

Het gaat enerzijds om de inrichting van perken: zo moeten beren meer klimmogelijkheden krijgen en moeten katten van op een verhoogde plaats ver kunnen kijken, en in de nachtkwartieren over een eigen slaapbox beschikken.

En anderzijds gaat het natuurlijk om hogere minimumoppervlaktenormen: zo moeten ijsberen over minstens 1100 m² beschikken, witte neushoorns over 2000 m² en tijgers over 550 m².

Toegepast op Antwerpen en PL lijkt het mij voor de katten en beren nog wel mee te vallen. Voor de neushoorns betekent het wellicht dat we vanaf 2029 geen olifanten meer zullen zien in Antwerpen, anders valt het aantal neushoorns terug op 1.
Het valt nog af te wachten hoe de oppervlakte berekend gaat worden.
Wat met gemengde verblijven?
In principe kan het aantal neushoorns niet terugvallen op 1 dier, gezien de minimumoppervlakte berekend wordt voor 1 tot 2 dieren en pas vanaf 3 dieren er extra ruimte moet voorzien worden. Logischerwijs behouden ze datzelfde systeem en wordt het dus 2000m² waarop maximaal 2 dieren mogen worden gehouden. (dus 2 of geen dieren voor Antwerpen)

Ik vind het wel opvallend dat dit MB nog nergens te vinden is, dus voorlopig gaat het over een belofte die nog niet goedgekeurd is.
Het is wel zo dat die belofte al in 2019 gemaakt is (het jaar dat de normen voor primaten en zeezoogdieren verstrengd werd).
Gezien 1 september dichterbij komt en Weyts op vlak van onderwijs serieus in de problemen zit, lijkt dit mij eerder een poging om op een andere manier positief in het nieuws te komen met een belofte die al langer bekend is. (en op het eerste zicht nog niet is goedgekeurd???)

Vermits dit met advies van de dierentuincommisie gebeurt en de plannen al sinds 2019 bekend zijn, lijkt het mij sterk dat Antwerpen de runderstallen laat ombouwen voor neushoorns zonder hier op voorhand rekening mee te houden.
Het is natuurlijk wel zo dat in de dierentuincommissie ook mensen van de KMDA vertegenwoordigd zijn, dus ik neem wel aan dat men bij een recent project als het neushoornverblijf al rekening gehouden heeft met de opkomende nieuwe regels. Aannemende dat die 2000m2 voor witte neushoorns geldt voor een aantal 1-2 dieren zou men in Antwerpen niet in de problemen komen volgens mij. En weet ook dat men er nog steeds op zint om de neushoorns ook toegang te geven tot het giraffenperk. Wat me dan weer niet zou verbazen is dat hun recent boven water gekomen uitbreidingsplannen voor het olifantenperk wel iets te maken hebben met de nieuwe regels.
Laatst gewijzigd door Zoozot op 16 aug 2022, 13:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 531
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Algemeen dierentuinnieuws

Bericht door Asbolus »

Bijzonder concept! Ik ben benieuwd wat we er van gaan zien!
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1556
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Algemeen dierentuinnieuws

Bericht door Zoozot »

Anubite schreef:
16 aug 2022, 13:29
Bijzonder concept! Ik ben benieuwd wat we er van gaan zien!
Als je geïnteresseerd bent, hier is een link naar het besluit van 1999 met de minimumnormen voor zoogdieren voor heel België gelden: https://www.gaia.be/sites/default/files ... 1999_0.pdf
In 2019 heeft de Vlaamse regering al een wijziging op dat besluit doorgevoerd met vernieuwde minimumnormen voor primaten en zeezoogdieren (link: https://codex.vlaanderen.be/PrintDocume ... rint=false), maar dat geldt dus alleen voor de tuinen in Vlaanderen. Wat er nu dus op de plank ligt, is een vergelijkbare verstrenging van de maatregelen in Vlaanderen voor alle andere zoogdieren.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Algemeen dierentuinnieuws

Bericht door Gorilla Gust »

Ach, de KMDA tuinen maakte deel uit van het adviserende expertenpanel, en verwacht dus bijgevolg geen verrassingen. Net zoals Pakawi Park hier weinig problemen in verwacht...

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/08/16 ... se-normen/
Weyts verplicht dierentuinen om zoogdieren grotere verblijven te geven vanaf 2029

https://www.hln.be/binnenland/weyts-ver ... ~a6090cc1/

Dus in hoeverre het officieel verleggen van de lat ook in het 'veld' iets gaat veranderen? Dat valt nog af te wachten... :google:

Op zich is het goed dat de standaard steeds hoger ligt, maar het lijkt me dat de dierentuinmarkt dit al zelf had geanticipeerd (niemand ziet graag kleine verblijven of kooien in een tijd waarin één foto genoeg is voor een mediastorm), en dat de regulering pas achteraf aan komt hobbelen.

Op deze manier beschrijven de nieuwe regels eerder de huidige situatie dan dat ze ze echt zouden gaan hervormen toch? ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Algemeen dierentuinnieuws

Bericht door MennoPebesma »

Bij genetisch onderzoek bij orang-oetans in dierentuinen in de V.S. is ontdekt dat tenminste één dier geen Sumatraanse orang-oetan (Pongo abelii) was maar een Tapanuli orang-oetan (Pongo tapanuliensis). Dit dier, een vrouwtje, is in 1995 overleden in de San Diego Zoo maar heeft nog wel drie nakomelingen die nog in leven zijn. Een aantal daarvan hebben zelf ook weer nakomelingen gekregen. Waarschijnlijk worden al deze dieren nu uit het fokprogramma gehaald, aangezien ze hybride zijn.

Verder onderzoek leidde tot de ontdekking van bijkomende Tapanuli orang-oetans in dierentuinen in de V.S. en elders, daarnaast zijn er nog studies aan de gang in Europa. Binnenkort zal waarschijnlijk een rapport gepubliceerd worden over de omvang van de gevonden Tapanuli orang-oetans.

Bron: https://madison.com/news/local/health-m ... Yo4RUNhEC4

Gebruikersavatar
JvG
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 859
Lid geworden op: 02 jul 2017, 06:31
Favoriete dierentuin: -

Re: Algemeen dierentuinnieuws

Bericht door JvG »

MennoPebesma schreef:
22 aug 2022, 21:25
Bij genetisch onderzoek bij orang-oetans in dierentuinen in de V.S. is ontdekt dat tenminste één dier geen Sumatraanse orang-oetan (Pongo abelii) was maar een Tapanuli orang-oetan (Pongo tapanuliensis). Dit dier, een vrouwtje, is in 1995 overleden in de San Diego Zoo maar heeft nog wel drie nakomelingen die nog in leven zijn. Een aantal daarvan hebben zelf ook weer nakomelingen gekregen. Waarschijnlijk worden al deze dieren nu uit het fokprogramma gehaald, aangezien ze hybride zijn.

Verder onderzoek leidde tot de ontdekking van bijkomende Tapanuli orang-oetans in dierentuinen in de V.S. en elders, daarnaast zijn er nog studies aan de gang in Europa. Binnenkort zal waarschijnlijk een rapport gepubliceerd worden over de omvang van de gevonden Tapanuli orang-oetans.

Bron: https://madison.com/news/local/health-m ... Yo4RUNhEC4
Ik heb maar weet van 3 soorten oerang-oetang... de Sumatraanse, de Borneo en een later ontdekte afsplitsing van de Borneose (ik dacht de Noord-Oostelijke ofzo).
Is de Tapanuli-oerang-oetang recentelijk ontdekt? En als ik het goedbegrijp is het een afsplitsing van de Sumatraanse??

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Algemeen dierentuinnieuws

Bericht door Jarne »

JvG schreef:
22 aug 2022, 23:14
MennoPebesma schreef:
22 aug 2022, 21:25
Bij genetisch onderzoek bij orang-oetans in dierentuinen in de V.S. is ontdekt dat tenminste één dier geen Sumatraanse orang-oetan (Pongo abelii) was maar een Tapanuli orang-oetan (Pongo tapanuliensis). Dit dier, een vrouwtje, is in 1995 overleden in de San Diego Zoo maar heeft nog wel drie nakomelingen die nog in leven zijn. Een aantal daarvan hebben zelf ook weer nakomelingen gekregen. Waarschijnlijk worden al deze dieren nu uit het fokprogramma gehaald, aangezien ze hybride zijn.

Verder onderzoek leidde tot de ontdekking van bijkomende Tapanuli orang-oetans in dierentuinen in de V.S. en elders, daarnaast zijn er nog studies aan de gang in Europa. Binnenkort zal waarschijnlijk een rapport gepubliceerd worden over de omvang van de gevonden Tapanuli orang-oetans.

Bron: https://madison.com/news/local/health-m ... Yo4RUNhEC4
Ik heb maar weet van 3 soorten oerang-oetang... de Sumatraanse, de Borneo en een later ontdekte afsplitsing van de Borneose (ik dacht de Noord-Oostelijke ofzo).
Is de Tapanuli-oerang-oetang recentelijk ontdekt? En als ik het goedbegrijp is het een afsplitsing van de Sumatraanse??
Het is niet van de Borneose maar van de Sumatraanse dat een paar jaar terug de Noord-Oostelijke is afgesplitst. Dat is die Tapanuli, een soort die in het gelijknamig gebergte leeft. De Borneose is al wel geruime tijd courant opgesplitst in 3 ondersoorten, maar wordt vooralsnog als 1 soort beschouwd.

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1556
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Algemeen dierentuinnieuws

Bericht door Zoozot »

Jarne schreef:
22 aug 2022, 23:23
JvG schreef:
22 aug 2022, 23:14
Ik heb maar weet van 3 soorten oerang-oetang... de Sumatraanse, de Borneo en een later ontdekte afsplitsing van de Borneose (ik dacht de Noord-Oostelijke ofzo).
Is de Tapanuli-oerang-oetang recentelijk ontdekt? En als ik het goedbegrijp is het een afsplitsing van de Sumatraanse??
Het is niet van de Borneose maar van de Sumatraanse dat een paar jaar terug de Noord-Oostelijke is afgesplitst. Dat is die Tapanuli, een soort die in het gelijknamig gebergte leeft. De Borneose is al wel geruime tijd courant opgesplitst in 3 ondersoorten, maar wordt vooralsnog als 1 soort beschouwd.
Ik denk dat hier twee dingen door elkaar worden gehaald. De Noord-Oostelijke waar JvG naar refereert is volgens mij één van die drie ondersoorten waarin de Borneose orang-oetan tegenwoordig onderverdeeld wordt (meer bepaald Pongo pygmaeus morio), maar het klopt dat deze vooralsnog geen aparte soort is, in tegenstelling tot de orang-oetans van de Tapanuli-regio op Sumatra die sinds kort wel als dusdanig (Pongo tapanuliensis) erkend worden. De Tapanuli-regio ligt overigens eerder in het noordwesten van Sumatra ipv. het noordoosten.

pangolin3
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 130
Lid geworden op: 01 mar 2021, 17:35
Favoriete dierentuin: Zoo Berlin

Re: Algemeen dierentuinnieuws

Bericht door pangolin3 »

Goed nieuws uit Ujong Kulon nationaal park, er is weer een jonge javaanse neushoorn gespot! Dit brengt het minimale aantal dieren op 77, 39 mannetjes en 38 vrouwtjes. Dit aantal is het hoogst sinds men is begonnen met meten!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Algemeen dierentuinnieuws

Bericht door Gorilla Gust »

De federale regering wil in België roken in attractieparken, dierentuinen, kinderboerderijen en speeltuinen vanaf 2025 verbieden. Dat staat in een antitabaksplan waarvan het kernkabinet het federale standpunt vrijdag heeft goedgekeurd.

https://m.standaard.be/cnt/dmf20221202_94853215
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 531
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Algemeen dierentuinnieuws

Bericht door Asbolus »

Gorilla Gust schreef:
03 dec 2022, 19:49
De federale regering wil in België roken in attractieparken, dierentuinen, kinderboerderijen en speeltuinen vanaf 2025 verbieden. Dat staat in een antitabaksplan waarvan het kernkabinet het federale standpunt vrijdag heeft goedgekeurd.

https://m.standaard.be/cnt/dmf20221202_94853215
Goed bezig! Nu ook dit ff in Nederland doen, en mogelijk komen we dan dichterbij een rookvrije generatie!
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

meubilaie2
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 541
Lid geworden op: 16 jun 2020, 22:30
Favoriete dierentuin: CNME

Re: Algemeen dierentuinnieuws

Bericht door meubilaie2 »

Jammer, in mijn ogen alleen maar betutteling.

Gebruikersavatar
Choco115
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2017, 07:48
Favoriete dierentuin: Berlijn (Zoo en Tierpark)

Re: Algemeen dierentuinnieuws

Bericht door Choco115 »

Anubite schreef:
03 dec 2022, 22:55
Gorilla Gust schreef:
03 dec 2022, 19:49
De federale regering wil in België roken in attractieparken, dierentuinen, kinderboerderijen en speeltuinen vanaf 2025 verbieden. Dat staat in een antitabaksplan waarvan het kernkabinet het federale standpunt vrijdag heeft goedgekeurd.

https://m.standaard.be/cnt/dmf20221202_94853215
Goed bezig! Nu ook dit ff in Nederland doen, en mogelijk komen we dan dichterbij een rookvrije generatie!
+1, jammer dat het pas over 3 jaar kan maar inderdaad hopen dat we onze zuiderburen zullen volgen
De natuur is het mooiste wat er is

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Algemeen dierentuinnieuws

Bericht door Apenarend »

Triestig. Laat mensen zelf beslissen. Voorzie op een beperkt aantal plaatsen een rokerszone waar niemand last van heeft. What's next?
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Plaats reactie