Bijzondere dierentuingeboorten 2021

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2429
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Bijzondere dierentuingeboorten 2021

Bericht door rick04 »

Dit is een volière, er liggen een aantal dode takken op het gaas als je een beetje inzoomt. Dan zullen ze dus ook wel niet geleewiekt zijn waardoor het paren een stuk makkelijker gaat.

Net als in Zlín en Niendorf die ook kweken. Bij de rest zijn er nog geen jongen..
You can find me in the zoo :)

Gebruikersavatar
ZooMan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 jul 2021, 19:19
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen
Locatie: België

Re: Bijzondere dierentuingeboorten 2021

Bericht door ZooMan »

Hoeveel zadelbekooievaars heeft Pairi Daiza eigenlijk op dit moment? In 2008 hadden ze nog een koppel, maar bij mijn laatste bezoek in juli 2020 zag ik er echter maar 1.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Bijzondere dierentuingeboorten 2021

Bericht door Limburg vooruit »

1 als ik het goed voor heb
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Niels Grootegans
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 449
Lid geworden op: 17 jun 2020, 16:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Bijzondere dierentuingeboorten 2021

Bericht door Niels Grootegans »

De dieren in Ouwehand zijn ook steeds met nestbouw bezig en leven ook in een volière, maar volgens mij zijn ze wel gelee- of kortwiekt.

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Bijzondere dierentuingeboorten 2021

Bericht door Jarne »

Het probleem zou zitten in het paren zelf, waar vooral 1 v/d 2 geslachten (mannen dacht ik) niet geleewiekt mogen zijn.

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2429
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Bijzondere dierentuingeboorten 2021

Bericht door rick04 »

Klopt, en omdat in het verleden Zadelbekooievaars (eveneens als Afrikaanse nimmerzatten, Afrikaanse maraboes, kraanvogels en andere ooievaars) veel op open savannes werden gehouden komen we dat nu tegen met de kweek.
You can find me in the zoo :)

Gebruikersavatar
JvG
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 859
Lid geworden op: 02 jul 2017, 06:31
Favoriete dierentuin: -

Re: Bijzondere dierentuingeboorten 2021

Bericht door JvG »

Niels Grootegans schreef:
13 sep 2021, 18:25
De dieren in Ouwehand zijn ook steeds met nestbouw bezig en leven ook in een volière, maar volgens mij zijn ze wel gelee- of kortwiekt.
In het verleden hebben ze op het huidige kleine pandaverblijf gelopen (dan heb ik het het wel over ruim 10 jaar terug). Dit was toen ook gewoon open, als er geen nieuwe individuen zijn gekomen dan zullen ze denk ik inderdaad geleewiekt zijn...

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1556
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Bijzondere dierentuingeboorten 2021

Bericht door Zoozot »

In Warschau is een kongopauw geboren. Het is het derde kuiken van deze soort die dit jaar geboren wordt in Warschau en daarmee ook in Europa in het algemeen.
Bron: Facebook

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6505
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Bijzondere dierentuingeboorten 2021

Bericht door Apenarend »

Zoozot schreef:
30 sep 2021, 19:43
In Warschau is een kongopauw geboren. Het is het derde kuiken van deze soort die dit jaar geboren wordt in Warschau en daarmee ook in Europa in het algemeen.
Bron: Facebook
Das mooi maar er schieten maar 8 houders meer over in Europa. Als ik bekijk wie er allemaal mee gestopt is de laatste 5-6 jaar en hoe Antwerpen hiermee is omgesprongen....
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1556
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Bijzondere dierentuingeboorten 2021

Bericht door Zoozot »

Apenarend schreef:
30 sep 2021, 20:51
Zoozot schreef:
30 sep 2021, 19:43
In Warschau is een kongopauw geboren. Het is het derde kuiken van deze soort die dit jaar geboren wordt in Warschau en daarmee ook in Europa in het algemeen.
Bron: Facebook
Das mooi maar er schieten maar 8 houders meer over in Europa. Als ik bekijk wie er allemaal mee gestopt is de laatste 5-6 jaar en hoe Antwerpen hiermee is omgesprongen....
Ja het is best wel schokkend hoe sterk de soort is teruggevallen in de laatste jaren. Volgens het Facebookbericht dat Zoo Warschau naar aanleiding van de geboorte naar buiten bracht, zou de Europese populatie momenteel nog 24 exemplaren bedragen. En alleen Warschau, Kopenhagen en de KMDA (welke laatste er niet meer met dezelfde trots en voorzichtigheid mee om lijkt te gaan als pakweg 10 jaar geleden) lijken er in recente jaren nog mee gekweekt te hebben.

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2429
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Bijzondere dierentuingeboorten 2021

Bericht door rick04 »

Ben benieuwd hoe de Europese populatie er over 10 jaar uitziet...

De meeste koppels leggen simpelweg geen (bevruchte) eieren. Dat maakt de kweek zo lastig. De vraag is alleen waaraan dit zou kunnen liggen, onjuiste koppels, onjuiste leefomstandigheden, ...?

De dieren in Avifauna hebben bijvoorbeeld al wel eens kippen en parelhoender eieren uitgebroed en grootgebracht maar gaan zelf helaas nooit over tot het leggen van eieren..
You can find me in the zoo :)

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6505
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Bijzondere dierentuingeboorten 2021

Bericht door Apenarend »

Zoozot schreef:
30 sep 2021, 21:13
Apenarend schreef:
30 sep 2021, 20:51
Zoozot schreef:
30 sep 2021, 19:43
In Warschau is een kongopauw geboren. Het is het derde kuiken van deze soort die dit jaar geboren wordt in Warschau en daarmee ook in Europa in het algemeen.
Bron: Facebook
Das mooi maar er schieten maar 8 houders meer over in Europa. Als ik bekijk wie er allemaal mee gestopt is de laatste 5-6 jaar en hoe Antwerpen hiermee is omgesprongen....
Ja het is best wel schokkend hoe sterk de soort is teruggevallen in de laatste jaren. Volgens het Facebookbericht dat Zoo Warschau naar aanleiding van de geboorte naar buiten bracht, zou de Europese populatie momenteel nog 24 exemplaren bedragen. En alleen Warschau, Kopenhagen en de KMDA (welke laatste er niet meer met dezelfde trots en voorzichtigheid mee om lijkt te gaan als pakweg 10 jaar geleden) lijken er in recente jaren nog mee gekweekt te hebben.
Er zijn nu meer houders in de VS (10 binnen de AZA en minstens 1 niet-lid) dan in Europa.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

jackdw
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jun 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: Ja

Re: Bijzondere dierentuingeboorten 2021

Bericht door jackdw »

Kongopauwen en inteelt? Zou het kunnen? ... :blush:

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6505
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Bijzondere dierentuingeboorten 2021

Bericht door Apenarend »

jakidw schreef:
30 sep 2021, 21:47
Kongopauwen en inteelt? Zou het kunnen? ... :blush:
Misschien. Maar ik dacht altijd dat het inteeltprobleem bij vogels minder groot is dan bij zoogdieren.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2429
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Bijzondere dierentuingeboorten 2021

Bericht door rick04 »

Apenarend schreef:
30 sep 2021, 21:54
jakidw schreef:
30 sep 2021, 21:47
Kongopauwen en inteelt? Zou het kunnen? ... :blush:
Misschien. Maar ik dacht altijd dat het inteeltprobleem bij vogels minder groot is dan bij zoogdieren.
Dat klopt, maar de genenpoel zal vast niet heel zuiver meer zijn. Nieuwe genen zouden de populatie zeker goed doen. Ook de leefomstandigheden kunnen beter, begroeide volières in rustige hoekjes van tuinen en ook achter de schermen zouden de soort beter doen!
You can find me in the zoo :)

Gebruikersavatar
ZooMan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 jul 2021, 19:19
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen
Locatie: België

Re: Bijzondere dierentuingeboorten 2021

Bericht door ZooMan »

De KMDA kweekte vroeger nog heel goed met congopauwen, voor ze de soort wat 'lieten links liggen'. Antwerpen behaalde zo vroeger goede kweekresultaten met hun Congopauwen pakweg 10 jaar geleden, maar na de sluiting van het Kangoeroegebouw als Congopauwverblijf stopten ze met het houden van de soort, tot nu. Misschien zou het een goed idee zijn als ze meer moeite deden om hen te kweken of als ze hen in een grotere volière laten, zoals in het hoornraafverblijf (met dan wel de hoornraven eruit) of in de moerasvolière. In Planckendael kweekten ze hen goed achter de schermen, dus ik begrijp niet echt waarom ze hiermee gestopt zijn.
Ik vind de soort ook wel goed passen in Diergaarde Blijdorp, waar ze hen zouden kunnen huisvesten in 1 of andere volière of in de Okapiserre, of misschien zouden ze het verblijf van de servals kunnen ombouwen tot congopauwverblijf, maar ik denk dat het het beste zou zijn als ze bij de okapi's of in een verblijf elders in de serre zouden houden :-\ .

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Bijzondere dierentuingeboorten 2021

Bericht door Jarne »

ZooMan schreef:
01 okt 2021, 18:29
De KMDA kweekte vroeger nog heel goed met congopauwen, voor ze de soort wat 'lieten links liggen'. Antwerpen behaalde zo vroeger goede kweekresultaten met hun Congopauwen pakweg 10 jaar geleden, maar na de sluiting van het Kangoeroegebouw als Congopauwverblijf stopten ze met het houden van de soort, tot nu. Misschien zou het een goed idee zijn als ze meer moeite deden om hen te kweken of als ze hen in een grotere volière laten, zoals in het hoornraafverblijf (met dan wel de hoornraven eruit) of in de moerasvolière. In Planckendael kweekten ze hen goed achter de schermen, dus ik begrijp niet echt waarom ze hiermee gestopt zijn.
Ik vind de soort ook wel goed passen in Diergaarde Blijdorp, waar ze hen zouden kunnen huisvesten in 1 of andere volière of in de Okapiserre, of misschien zouden ze het verblijf van de servals kunnen ombouwen tot congopauwverblijf, maar ik denk dat het het beste zou zijn als ze bij de okapi's of in een verblijf elders in de serre zouden houden :-\ .
In Blijdorp zaten ze vroeger in de okapiserre samen met de andere vogels, en ook in Doué zaten ze mee in de okapivolière. Gezien ze beide niet langer dit doen lijkt het me toch niet ideaal om in ze in grote gemengde verblijven te houden.

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2429
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Bijzondere dierentuingeboorten 2021

Bericht door rick04 »

Grote volières zal te stressvol zijn voor Congopauwen, ze zullen het beter doen in kleinere dichtegroeide volières met een enkel verblijfsgenoot.

Een aantal tuinen moeten voor het mooie een aantal fokkoppels achter de schermen houden voor de kweek, Avifauna heeft bijvoorbeeld nog een hele fazanterie achter de schermen over met dichtbegroeide verblijven waar nooit iemand komt. Diergaarde Blijdorp heeft ook nog een hele boel losse volières en plekken door het hele park heen waar ze ook prima kunnen gehouden worden.

Hopelijk gaan ze snel een frisse doorstart maken en het helemaal anders doen!
You can find me in the zoo :)

Gebruikersavatar
ZooMan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 jul 2021, 19:19
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen
Locatie: België

Re: Bijzondere dierentuingeboorten 2021

Bericht door ZooMan »

rick04 schreef:
01 okt 2021, 20:54
Een aantal tuinen moeten voor het mooie een aantal fokkoppels achter de schermen houden voor de kweek, Avifauna heeft bijvoorbeeld nog een hele fazanterie achter de schermen over met dichtbegroeide verblijven waar nooit iemand komt. Diergaarde Blijdorp heeft ook nog een hele boel losse volières en plekken door het hele park heen waar ze ook prima kunnen gehouden worden.
Liggen er in Blijdorp zo niet enkele rijen volières achter de schermen links van de Oewanja Lodge-speeltuin? Deze lijken wel geschikt voor congopauwen, en passen ook in thema (en al zeker als ze van het rendier- en wallabyverblijf en de vroegere wolvenvallei een Congolees gebied willen maken met gorilla's en bongo's).

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2429
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Bijzondere dierentuingeboorten 2021

Bericht door rick04 »

Ja klopt, o.a. daar ja.

De invulling van het huidige Europa en Australië tot een Congolees gebied is nog niet helemaal zeker i.v.m. geldzaken.

Persoonlijk lijkt het me dan ook erg dubbel om 2 Congo gebieden te hebben.

Maar een mooie volière voor Congopauwen zou daar niet verkeerd staan!
You can find me in the zoo :)

Plaats reactie