Bijzondere dierentuingeboorten 2021

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6505
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Bijzondere dierentuingeboorten 2021

Bericht door Apenarend »

Warschau heeft met de Congopauwen gekweekt in september, wellicht de enige kuikens dit jaar in Europa.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
JvG
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 859
Lid geworden op: 02 jul 2017, 06:31
Favoriete dierentuin: -

Re: Bijzondere dierentuingeboorten 2021

Bericht door JvG »

Apenarend schreef:
05 dec 2021, 21:58
Warschau heeft met de Congopauwen gekweekt in september, wellicht de enige kuikens dit jaar in Europa.
Eigenlijk wel erg dat een vogelsoort die best wel wat hulp zou kunnen gebruiken, er leuk eruitziet, interesant is voor educatie en
in de natuur leeft in een gebied dat best veel dierentuinen gebruiken als themagebied zo weinig wordt gehouden en nog minder gekweekt. De populatie is de laatste 20 jaar echt in Europa tot een dieptepunt gedaald...

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6505
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Bijzondere dierentuingeboorten 2021

Bericht door Apenarend »

JvG schreef:
05 dec 2021, 22:19
Apenarend schreef:
05 dec 2021, 21:58
Warschau heeft met de Congopauwen gekweekt in september, wellicht de enige kuikens dit jaar in Europa.
Eigenlijk wel erg dat een vogelsoort die best wel wat hulp zou kunnen gebruiken, er leuk eruitziet, interesant is voor educatie en
in de natuur leeft in een gebied dat best veel dierentuinen gebruiken als themagebied zo weinig wordt gehouden en nog minder gekweekt. De populatie is de laatste 20 jaar echt in Europa tot een dieptepunt gedaald...
Klopt helemaal. Er zijn nu meer houders in de VS (11) dan in Europa (8 - en daarvan beide KMDA tuinen).

Ik vraag me af wat er daar echt aan de hand is, zelfs betrouwbare grote tuinen zoals Keulen, Rotterdam, Berlijn, London, Franfurt houden ze niet meer. Leipzig heeft ze niet opgenomen in Gwondanaland en de grote projecten in Oost-Europa gaan ook aan deze soort voorbij.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

jackdw
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jun 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: Ja

Re: Bijzondere dierentuingeboorten 2021

Bericht door jackdw »

Je zou bijna denken dat ze minder zeldzaam zijn dan ze ons voorhouden?

Of slachtoffer van te veel inteelt in beschermd milieu? En niemand durft enkele dieren importeren?

Wie weet het? ... :google:

pangolin3
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 130
Lid geworden op: 01 mar 2021, 17:35
Favoriete dierentuin: Zoo Berlin

Re: Bijzondere dierentuingeboorten 2021

Bericht door pangolin3 »

Groot nieuws uit de Filipijnen, daar is op het fokstation van de “Phillipine Eagle Foundation” een Filipijnse apenarend geboren! Het is het 29ste kuiken dat hier is geboren :)

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6505
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Bijzondere dierentuingeboorten 2021

Bericht door Apenarend »

Ik heb even de totale wereldpopulatie in gevangenschap van de congopauw bekeken en het is toch bijzonder verontrustend:

Azie: 1 houder (2.2) : Zoorasia (Yokohama National Zoo)
Europa: 9 houders (16.10): Avifauna, Antwerpen, Kopenhagen, Dvur Kralove, Planckendael, Stutgart, Walsrode, Warschau, Wroclaw
Noord-Amerika: 11 houders (15.11.2): Brookfield, Cincinnatti, Dallas, Houston, Los Angeles, Milwaukee, Bronx, Philadelphia, San Antonio, San Diego en Saint-Louis.

Geboorten in 2021: 0.0.3 in Warschau en 0.0.2 in Houston

Antwerpen heeft 1.0 en Planckendael 1.2. D.w.z. dat op zijn best de wereldstamboekhouder nog over 1 koppel beschikt.

Nog erger wordt het wanneer men kijkt naar het aantal houders dat niet over een koppel beschikt:
In Europa: Antwerpen, Walsorde (!), Wroclaw en Dvur Kralove
In Amerika: Brookfield, Cincinnati, Dallas, Philadelphia, Saint-Louis
Van de 21 wereldwijde houders, hebben er slechts 12 (wellicht) een koppel.

Grootste aantal : Warschau 4.5 Kopenhagen en Yokohama elk 2.2
Grootste aantal individuen: Warschau 9, San Antonio 5, San Diego, Bronx, Kopenhagen, Yokohama elk 4

Geen idee wat de oorzaak hiervan is. Ik heb mij toch altijd laten vertellen dat inteelt bij vogels veel minder speelt. De beslissing van de KMDA om de soort enkel nog in het kweekcentrum te houden lijken ook niet te hebben bijgedragen. Gelet op de kweekresultaten in het verleden, lijkt de soort mij niet helemaal onmogelijk te houden. Wellicht is de hoofdreden dus een gebrek aan aandacht (van de stamboekhouder in de eerste plaats). Waarom men bij alle verbouwingen deze soort niet heeft betrokken is mij een raadsel: had bv. perfect in het Mensapenhuis of de grote volière van het Vogelhuis gekund, of in het nieuwe bonoboverblijf van PL.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3456
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Bijzondere dierentuingeboorten 2021

Bericht door MennoPebesma »

Limburg vooruit schreef:
13 jun 2021, 15:35
In Praag is er een Nieuw Guinese mierenegel geboren.
Deze is helaas op 4 november overleden. https://www.zoopraha.cz/aktualne/novink ... ete-jezury

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Bijzondere dierentuingeboorten 2021

Bericht door Limburg vooruit »

MennoPebesma schreef:
06 dec 2021, 21:21
Limburg vooruit schreef:
13 jun 2021, 15:35
In Praag is er een Nieuw Guinese mierenegel geboren.
Deze is helaas op 4 november overleden. https://www.zoopraha.cz/aktualne/novink ... ete-jezury
Spijtig, blijft een soort die moeilijk te kweken is.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Bijzondere dierentuingeboorten 2021

Bericht door rick04 »

De problemen bij de Congopauwen lijken mij als volgt:

1. Stamboek:
Wat ook blijkt uit het mooie overzicht van @Apenarend is dat er dus veel parken zijn met losse dieren die dus geen paarvorming kunnen doen. Dit is opzich niet erg, maar met zo weinig individuen en zoveel parken zonder koppels lijkt het mij dat hier voor toekomstige successen snel verandering in moet komen. Hierbij zou je bijvoorbeeld kunnen denken aan overal in Europa (en wellicht in Amerika ook) waar er paartjes zijn die niet kweken deze te verwisselen zodat er weer nieuwe kansen komen. Ook datingvolières zouden mogelijkheden kunnen bieden (bijvoorbeeld volières naast elkaar met een vrouwtje in het midden en mannen eromheen). Dit heeft bij andere soorten die lastige kweekte voor een betere populatie gezorgd (gieren, neushoornvogels, paradijsvogel, ect.). Meerdere mannen gaan in ieder geval niet samen, zo heeft in Avifauna eens een mannetje het andere mannetje dodelijk verwondt en dat kan je zeker niet permiteren met de huidige populatie. Desnoods gaat het fokprogramma over aan Warschau als er dan meer vaart in komt.

Kortom; ik hoop dat de KMDA snel wat meer verantwoordelijkheid pakt en wat met de populatie gaat doen.


2. Huisvesting:
Wat niet meehelpt met de kweek is ook de huisvesting van sommige tuinen. Zo kweken de verblijven als de Okapi-volières van Diergaarde Blijdorp en Bioparc Doué la Fontaine (hoe mooi, natuurlijk en groot die ook zijn) helaas niet. Als je de verblijven van Warschau en Siant Louis bekijkt (op dit moment het beste kwekende parken) is dit verblijf; groen, binnen, hoog en verder ook best simpel, verder zijn deze verblijven niet te groot en erg rustig. Deze dingen mis ik (deels) in de verblijven van Avifauna (te klein), Blijdorp (te groot en te druk) en Doué (te groot en te druk). Andere verblijven beoordeel ik niet omdat ik deze niet ken.

Kortom; het zou erg goed zijn als er binnenkort een BPG komt voor Congopauwen, en we qua huisvesting Warschau en Saint Louis achteraan gaan.


3. Samenwerking met Amerikaanse dierentuinen:
Dat er meer samenwerking moet komen met de Europese en Amerikaanse tuinen kunnen we hier allemaal wel instemmen. Dat het bij sommige soorten erg hard nodig is ook, daarom hoop ik dat er snel samen wordt gekeken hoe de EAZA en AZA hier samen iets voor kunnen betekenen.


4. Vruchtbaarheid:
Ik weet niet of het in meer parken speelt, maar ik weet dat in Avifauna het huidige koppel maar geen bevruchte eieren willen leggen. Als de verzorgers er dan kippen- en/of parelhoeneieren onder legde werden deze zeer goed uitgebroed en grootgebracht. Misschien dat het wisselen van vogels onderling wel kan helpen.


Het is in ieder geval te hopen dat er snel iets gebeurt op meerdere fronten zodat we deze zeer bijzondere en schitterende vogel niet verliezen!
You can find me in the zoo :)

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6505
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Bijzondere dierentuingeboorten 2021

Bericht door Apenarend »

Mooie aanvulling Rick04, thx!

1-2-3 lijken mij toch de (hoofd)verantwoordelijkheid va n de stamboekhouder te zijn.

Een nieuwe volière nabij het mensapencomplex was wellicht te moeilijk om in te planten. Maar de grote volière in het Vogelhuis kon m.i. vrij gemakkelijk omgebouwd worden tot een volière voor de congopauwen terwijl ook het nieuwe Bonoboverblijf in PL altijd een volière voor deze soort had moeten krijgen. Vooral dat laatste is voor mij volslagen onbegrijpelijk: je kon makkelijk drie van je belangrijkste kweekprogramma's aan elkaar koppelen (door 2 soorten te tonen en de derde te koppelen aan Congo biotoop), er is daar plaats en zelfs wanneer de congopauw uit de collectie zou verdwijnen, kunnen daar makkelijk toerako's of andere soorten in.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Bijzondere dierentuingeboorten 2021

Bericht door Limburg vooruit »

De kweekprogramma's van de congopauw, Mexikaanse soldatenara en Leeuwaapjes heeft geen prioriteit meer voor de KMDA. Dat trekt geen volk, zie je nu toch duidelijk.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Bijzondere dierentuingeboorten 2021

Bericht door rick04 »

Jammer, en dat neem ik ze echt kwalijk dat ze daar zo mee om gaan.
You can find me in the zoo :)

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Bijzondere dierentuingeboorten 2021

Bericht door Jarne »

Limburg vooruit schreef:
07 dec 2021, 12:17
De kweekprogramma's van de congopauw, Mexikaanse soldatenara en Leeuwaapjes heeft geen prioriteit meer voor de KMDA. Dat trekt geen volk, zie je nu toch duidelijk.
Congopauwen snap ik nog wel, soldatenara’s al wat minder (ze zijn juist bezig met een groot onderzoek naar de genetische zuiverheid) maar hoe je er op komt dat de goudkopleeuwaapjes worden verwaarloosd snap ik echt niet. Grote populatie, gehouden in beide parken, nauwe samenwerking met in-situ, …

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6505
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Bijzondere dierentuingeboorten 2021

Bericht door Apenarend »

Jarne schreef:
07 dec 2021, 18:40
Limburg vooruit schreef:
07 dec 2021, 12:17
De kweekprogramma's van de congopauw, Mexikaanse soldatenara en Leeuwaapjes heeft geen prioriteit meer voor de KMDA. Dat trekt geen volk, zie je nu toch duidelijk.
Congopauwen snap ik nog wel, soldatenara’s al wat minder (ze zijn juist bezig met een groot onderzoek naar de genetische zuiverheid) maar hoe je er op komt dat de goudkopleeuwaapjes worden verwaarloosd snap ik echt niet. Grote populatie, gehouden in beide parken, nauwe samenwerking met in-situ, …
Toch ook een pak minder dan vroeger, tenminste dat is mijn indruk. In Antwerpen hadden ze vroeger een buiten/binnenverblijf in de Wintertuin, een verblijf in het Apengebouw en ze hebben volgens mij ook nog gezeten in het Mensapengebouw, tussen de gorilla's en de orang oetans.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1556
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Bijzondere dierentuingeboorten 2021

Bericht door Zoozot »

Apenarend schreef:
07 dec 2021, 19:37
Jarne schreef:
07 dec 2021, 18:40
Limburg vooruit schreef:
07 dec 2021, 12:17
De kweekprogramma's van de congopauw, Mexikaanse soldatenara en Leeuwaapjes heeft geen prioriteit meer voor de KMDA. Dat trekt geen volk, zie je nu toch duidelijk.
Congopauwen snap ik nog wel, soldatenara’s al wat minder (ze zijn juist bezig met een groot onderzoek naar de genetische zuiverheid) maar hoe je er op komt dat de goudkopleeuwaapjes worden verwaarloosd snap ik echt niet. Grote populatie, gehouden in beide parken, nauwe samenwerking met in-situ, …
Toch ook een pak minder dan vroeger, tenminste dat is mijn indruk. In Antwerpen hadden ze vroeger een buiten/binnenverblijf in de Wintertuin, een verblijf in het Apengebouw en ze hebben volgens mij ook nog gezeten in het Mensapengebouw, tussen de gorilla's en de orang oetans.
Dat is inderdaad zo; in Antwerpen zitten er nu nog maar drie goudkopleeuwaapjes in het kleinapengebouw. Maar langs de andere kant houdt dat kweekprogramma zich binnen de dierentuinen uit zichzelf zo goed staande dat men het als stamboekhouder best kan riskeren om het wat rustiger aan te doen, en de focus meer te leggen op de ex-situ projecten voor die soort. Om dat laatste meer onder de aandacht te brengen hebben ze afgelopen voorjaar nog nieuwe educatieborden opgehangen in beide parken, dus men brengt het tenminste nog onder de aandacht dat men ermee bezig is.

Wat die kongopauwen betreft lijkt men bij de KMDA de laatste tijd daarentegen wel aan het slabakken geslagen te zijn. Ik wil best geloven dat men met goede intenties probeert om het programma uit het slop te trekken, maar daartegenover staat dan weer dat men in de KMDA-parken zelf nogal onverantwoordelijk met de dieren lijkt om te springen. Vijf jaar nadat men het oude kangoeroegebouw in Antwerpen nog speciaal had omgebouwd voor de kongopauwen, moesten de vogels weer naar de oude volières achter het varkensgebouw verkassen om plaats te maken voor koala's en heeft men ze uiteindelijk buiten het zicht van het publiek in Planckendael geplaatst. En dan plaatste men afgelopen jaar plots weer een koppel (waarschijnlijk het enige dat ze nog hadden) voor de schermen in de wevervolière van Planckendael, waarvan iedereen wel had kunnen indenken dat die voor kongopauwen totaal ongeschikt was. Geen wonder dat men de soort na één winter en een sterfgeval alweer achter de schermen gezet heeft. Nu is de enige zichtbare kongopauw binnen de KMDA een eenzame haan in een (eveneens niet enorm geschikte) buitenvolière van het vogelgebouw in Antwerpen... :(

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6505
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Bijzondere dierentuingeboorten 2021

Bericht door Apenarend »

Bairdt's tapir in Cottbus

Witkroonmangabey in Landau
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6505
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Bijzondere dierentuingeboorten 2021

Bericht door Apenarend »

Kopenhagen wist te kweken met de Moholi galago's, net als Jilhava trouwens.

https://www.instagram.com/p/CSE1Ti7K7sY/

Een zeldzaam gehouden soort maar tot mijn plezier zie ik op ZTL dat er de laatste twee jaar toch 5 nieuwe houders (w.o. Oliemeulen) zijn bijgekomen.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Bijzondere dierentuingeboorten 2021

Bericht door rick04 »

Oliemeulen heeft er ook mee gekweekt dit jaar voor het eerst.
You can find me in the zoo :)

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6505
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Bijzondere dierentuingeboorten 2021

Bericht door Apenarend »

Zurich zou opnieuw gekweekt hebben met de leljacana's.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Micheltje
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 65
Lid geworden op: 28 sep 2016, 12:04
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp
Locatie: Rotterdam

Re: Bijzondere dierentuingeboorten 2021

Bericht door Micheltje »


Plaats reactie