Favoriete dierenverblijf

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Plaats reactie
Okapi27
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 38
Lid geworden op: 24 dec 2016, 16:18
Favoriete dierentuin: Pairi daiza

Favoriete dierenverblijf

Bericht door Okapi27 »

1/ het okapi verblijf in Blijdorp
2/ het gorilla verblijf in pairi daiza
3/ het savanne verblijf in Blijdorp

Ik benieuwd wat jullie de mooiste dierenverblijven vinden van de Benelux.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Favoriete dierenverblijf

Bericht door Limburg vooruit »

Benelux:

1. Burgers bush
2. Olifantenverblijf Pairi Saiza
3. Burgers mangrove
4. Savanne Planckendael
5. Burgers Dessert

West Europa:

1. Pandaverblijf Beauval
2. Leeuwenverblijf Heidelberg
3. Olifantenverblijf Beuaval
4. Savanne Augsburg
5. Mensapen Heidelberg (ook al is dit verblijf totaal niet meer geschikt, het is prachtig)
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Dustin1999
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 670
Lid geworden op: 16 mei 2018, 14:32
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Pairi Daiza
Locatie: Amersfoort

Re: Favoriete dierenverblijf

Bericht door Dustin1999 »

Benelux:
1. Burgers Mangrove
2. Haaientunnel Diergaarde Blijdorp
3. Burgers Bush
4. Gorillaverblijf Pairi Daiza
5. Burgers Ocean

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2837
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Favoriete dierenverblijf

Bericht door Joost »

Mijn top 5:
1. Burgers' Mangrove: Wat ze in Burgers telkens weer neer weten te zetten is echt uniek en wat mij betreft is dit echt het hoogtepunt in het park. Naast de populaire soorten voor het grote publiek met zeekoeien en vlinders hebben ze ook weer een geniale vondst gedaan met die krabbetjes!

2. Olifanten binnenverblijf in Wildlands: Persoonlijk vind ik het olifanten binnenverblijf in Emmen het mooiste binnenverblijf voor deze soort wat ik ooit gezien heb. De grote waterpartij waar de dieren uitgebreid gebruik van maken en waar je vlak langs de dieren kan varen is echt tof. Het buiten verblijf is (net als de meeste buitenverblijven voor olifanten) niet heel bijzonder.

3. Pandasia in Ouwehands: Ik moet eerlijk zeggen, ik heb persoonlijk weinig met panda's en ook niet zoveel met Ouwehands Dierenpark, maar wat ze hier hebben neer weten te zetten is heel mooi en altijd goed zicht op de dieren. In Ouwehands eigenlijk uniek qua uitwerking en daardoor past het misschien juist wel weer in de mengelmoes wat het park is. Binnenverblijf had van mij overigens wel anders gemogen, maar is prima.

4. Burgers' Bush: toch wel de tropenhal der tropenhallen, heerlijke plek om te zijn en om vogels te spotten, weinig tropenhallen waar je je zo in de jungle waant als in de Bush, mede door de vele kruip-door-sluip-door-paadjes die er zijn. Echter, wat mij betreft verdient de hal wel weer wat liefde, sommige paden etc. mag wel weer eens naar omgekeken worden (maar dat was volgens mij ook de planning).

5. Aziatisch moeras in Blijdorp: In tegenstelling tot de andere verblijven in mijn lijstje niet perse een groot verblijf, maar de sfeer die er rond dit gebied hangt vind ik erg fijn, een oase van rust binnen Blijdorp. Ik houd mijn hart dan ook vast met de geruchten dat dit mogelijk zou verdwijnen voor een vergroting van het olifanten verblijf.

Nog een Belgische tuinen in mijn lijstje, maar dat is simpelweg omdat ik alleen Antwerpen heb bezocht en die tuin lag half overhoop toen ik het bezocht. Pairi Daiza en Plankendeal staan allebei wel op de planning om eens te bezoeken (plan was dit voorjaar maar we weten allemaal hoe dat gelopen is), en als ik de foto's zie komt daar vast ook wat van in mijn top 5 ;)

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Favoriete dierenverblijf

Bericht door Apenarend »

ik maak een onderscheid tussen complexen met multiverblijven en individuele verblijven.

Complexen:
1. Congo Gorilla Forest (Bronx Zoo)
2. Masoala Rainforest Hall (Zurich Zoo)
3. Burgers' Desert (Burgers' Zoo)
4. Pongoland (Leipzig Zoo)
5. Grote rots (Boedapest Zoo)


Verblijven:
1. Ethiopische hooglanden (Bronx Zoo)
2. Sneeuwluipaarden (Zurich Zoo)
3. Zuidamerikaanse halfrond aquarium (Zoo Berlin Aquarium)
4. Leeuwensavanne (Wuppertal Zoo)
5. Kaffelbuffels (Zoo Antwerpen)
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Favoriete dierenverblijf

Bericht door rick04 »

Grote verblijven:
Okapi's, Diergaarde Blijdorp
Savanne, Burgers Zoo
Savanne, Doue la Fontaine

Hallen:
Bush + Desert, Burgers Zoo
Victoria serre, Diergaarde Blijdorp
Hippo dome, Kölner Zoo
Oceanium, Diergaarde Blijdorp

Verblijven:
Gorilla's, Diergaarde Blijdorp
Bass Rock, Diergaarde Blijdorp

Volières:
Taiga volière, Gaiazoo
The Living Coast
You can find me in the zoo :)

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Favoriete dierenverblijf

Bericht door Gorilla Gust »

Favorieten?

Ik ben zelf enorm gecharmeerd door de mix van oud, nieuw & thematisatie rondom de mensapenvallei in Zoo Antwerpen. Maar ik kan me inbeelden dat voor mensen die dit voor het eerst zien, en niet het oude perk kennen, een minder groot effect zal hebben. Eveneens de gorilla-vulkanen van Pairi Daiza blijf ik enorm waarderen, een vrij unieke invulling voor gorilla's.

Daarnaast vind ik de Taiga-volière van GaiaZOO ook een ondergewaardeerd pareltje... :bravo:

Net buiten de Benelux ben ik als een blok gevallen voor het Okapi-woud van Bioparc Doué-la-Fontaine. In Blijdorp heeft men goed gekeken hiernaar, maar het gewenste effect van een echt woud konden ze daar (gezien de beperkingen van het bestaande verblijf/ kas) nooit echt ten volle waarmaken. In Rotterdam stoort het beperkte vrije zicht me, het hekwerk is er té aanwezig om echt een woud-gevoel te bekomen.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Plaats reactie