COVID-19 in de dierentuinen

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2837
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Joost »

Optimisme in Nederland. Coronaminister Hugo de Jonge heeft gisteren aangegeven dat tegen juli iedereen in Nederland die wil gevaccineerd kan zijn of in elk geval 1 prik gehad kan hebben. Daardoor zouden we een "redelijk normale" zomer tegemoet kunnen gaan. De verwachting is nu dat rond mei een groot deel van de maatregelen opgeheven kan worden. Uiteraard wel met de slag om de arm dat het wel allemaal afhankelijk is van de leveringen van vaccins, mogelijk nieuwe mutaties etc.

In elk geval positief nieuws dus aangezien men eerst dacht dat dit tegen de herfst pas zou zijn! Hopelijk kunnen de dierentuinen dus een mooie zomer gaan draaien. En hopelijk kunnen ze al wel eerder open dan mei want ik heb er toch wel echt weer behoefte aan. Ik hoor steeds meer stemmen opgaan dat de doorstroomlocaties vanaf 15 maart weer open zouden gaan, maar ik vraag me af of dat niet wat té optimistisch is. We zullen het vanzelf horen...

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Op zich zeker positief nieuws. :)

Buiten het feit dat er toch betrekkelijk grote regio's zijn waarin er een groeiend aandeel is van mensen die hierin hun verantwoordelijkheid niet wensen te nemen. Zo ook hier in het Brusselse en Franstalige landsdeel. Zover ik begreep is dat in Nederland toch ook nog steeds te significant aanwezig om te kunnen spreken van een geslaagde campagne of groepsimmuniteit. Hopelijk raakt een deel van die mensen gaandeweg alsnog overtuigd... of gecharmeerd door eventuele voordelen die eraan verbonden kunnen zijn (makkelijker reizen, testvrij een dierentuin bezoeken etc).
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 751
Lid geworden op: 22 jan 2011, 20:06
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Renegade »

Gorilla Gust schreef:
03 mar 2021, 11:01
Op zich zeker positief nieuws. :)

Buiten het feit dat er toch betrekkelijk grote regio's zijn waarin er een groeiend aandeel is van mensen die hierin hun verantwoordelijkheid niet wensen te nemen. Zo ook hier in het Brusselse en Franstalige landsdeel. Zover ik begreep is dat in Nederland toch ook nog steeds te significant aanwezig om te kunnen spreken van een geslaagde campagne of groepsimmuniteit. Hopelijk raakt een deel van die mensen gaandeweg alsnog overtuigd... of gecharmeerd door eventuele voordelen die eraan verbonden kunnen zijn (makkelijker reizen, testvrij een dierentuin bezoeken etc).
Ik vrees dat de vaccinatiebereidheid door het huidige slechte verloop van de campagne en door alle bagger op sociale media alleen maar achteruit zal gaan.

Of het verstandig is om voordelen te verbinden aan vaccinatie of gevaccineerden meer toe te laten betwijfel ik - op basis van de recente berichtgeving daarrond vrees ik dat heel wat mensen daarop gaan afknappen die anders misschien wel zouden meedoen. En had men eerst ook niet gezegd dat men dat niet wou doen?

70% vaccinatie is echt een absoluut minimum met de nieuwe varianten, maar zelfs dat bereiken gaat bijzonder lastig worden, zelfs waar de vaccinatiebereidheid hoog is. Eigenlijk is minstens 90% nodig, maar dat is gewoon onmogelijk zonder verplichting. Uiteraard moet de inspanningen om te overtuigen en aan te moedigen geleverd worden, maar ik vrees dat het aantal mensen dat overtuigd zal kunnen worden niet voldoende groot zal zijn. In het huidige klimaat en met de hoeveelheid tegenstand en fake news die er zijn gaat het een bijzonder lastige opgave worden om zelfs maar het absolute minimum voor groepsimmuniteit te bereiken.

Als er in Nederland nu al bommen gelegd worden bij coronatestcentra houd ik echt mijn hart vast voor wat we van de corona-ontkenners, anti-vaxxers and complotgekken nog allemaal gaan mogen verwachten als de vaccinatiecampagne voor de brede bevolking echt op gang komt. En op sociale media zagen we recent ook al dat mensen die meewerken aan het promoten van vaccinatie, die zich hebben laten vaccineren of aangeven dat van plan te zijn uitgescholden, dood gewenst en zelfs bedreigd worden. Ik vrees dat dat alleen maar nog erger gaat worden en dat dat toch minstens een aantal mensen zal tegenhouden om zich te laten vaccineren.

Puur theoretisch is het verplichten van vaccinatie een goede optie, maar in de praktijk levert dat alleen maar nog meer problemen op. Hooguit kun je misschien een verplichting invoeren voor bepaalde beroepscategorieën om zo kwetsbare mensen maximaal te beschermen.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Klopt uiteraard... maar we zullen ons misschien terug richten op de dierentuinen en COVID. Kunnen we uit deze aankondiging begrijpen dat de Nederlandse dierentuinen deze maand wellicht niet meer open zullen gaan? Onder de noemer van eerst 'goed nieuws en perspectief' daarna de harde feiten terug aan de mensen voorschotelen?
Steeds weer onderweg enzo(o)!

dehaas
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 138
Lid geworden op: 02 jan 2017, 15:16
Favoriete dierentuin: San Diego Zoo
Locatie: Delft

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door dehaas »

Gorilla Gust schreef:
03 mar 2021, 11:37
Klopt uiteraard... maar we zullen ons misschien terug richten op de dierentuinen en COVID. Kunnen we uit deze aankondiging begrijpen dat de Nederlandse dierentuinen deze maand wellicht niet meer open zullen gaan? Onder de noemer van eerst 'goed nieuws en perspectief' daarna de harde feiten terug aan de mensen voorschotelen?
Ja ik ben bang helaas van wel. Er is perspectief dat de tuinen weer open zullen gaan op termijn en zeker met de zomer lijkt dit haalbaar. Inachtneming dat de positieve ontwikkelingen door de steeds grotere versnelling in de vaccinatie campagne doorzetten en de leveringen op schema blijven. Maar zelf verwacht ik niet dat ik vóór Pasen weer door Blijdorp wandel. Hopelijk is Pinksteren wel mogelijk. Wat enig perspectief biedt.

Gebruikersavatar
Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 751
Lid geworden op: 22 jan 2011, 20:06
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Renegade »

dehaas schreef:
03 mar 2021, 11:45
Gorilla Gust schreef:
03 mar 2021, 11:37
Klopt uiteraard... maar we zullen ons misschien terug richten op de dierentuinen en COVID. Kunnen we uit deze aankondiging begrijpen dat de Nederlandse dierentuinen deze maand wellicht niet meer open zullen gaan? Onder de noemer van eerst 'goed nieuws en perspectief' daarna de harde feiten terug aan de mensen voorschotelen?
Ja ik ben bang helaas van wel. Er is perspectief dat de tuinen weer open zullen gaan op termijn en zeker met de zomer lijkt dit haalbaar. Inachtneming dat de positieve ontwikkelingen door de steeds grotere versnelling in de vaccinatie campagne doorzetten en de leveringen op schema blijven. Maar zelf verwacht ik niet dat ik vóór Pasen weer door Blijdorp wandel. Hopelijk is Pinksteren wel mogelijk. Wat enig perspectief biedt.
Ik vrees dat de situatie in België aantoont dat een vroege heropening van de dierentuinen gewoon geen goed idee is. Als er teveel mensen de regels (met name afstand houden, geen nauwe contacten buiten je bubbel en niet samenscholen) toch niet respecteren vormt het een onaanvaardbaar groot risico. En hoewel ik de heropening hier aanvankelijk voluit steunde stel ik die nu heel ernstig in vraag vanuit maatschappelijk en medisch standpunt. En ik stel me ook heel erg de vraag of het wel van burgerzin en verantwoordelijkheid getuigt om hier zelf nog opnieuw aan mee te doen - hoe dolgraag ik dat ook zou willen. Of zie ik het toch allemaal te zwart-wit en te negatief in?

Ik hoop inderdaad dat de zaken goed verlopen en dat er tegen of in de zomer weer een en ander mogelijk is, liefst minstens een regeling zoals in de zomer van 2020 of zelfs iets meer. Want de lente kunnen we op dit moment al wel als grotendeels of geheel verloren beschouwen, helaas.

dehaas
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 138
Lid geworden op: 02 jan 2017, 15:16
Favoriete dierentuin: San Diego Zoo
Locatie: Delft

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door dehaas »

Ik weet niet of het hier kan via het forum. Maar misschien is het wel leuk en grappig om een polltje te maken over wat de openingsdatum wordt van de Nederlandse dierentuinen. Houden we het allemaal ook nog een beetje luchtig en vrolijk in deze soms sombere tijden.

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1556
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Zoozot »

Renegade schreef:
03 mar 2021, 12:02
Ik vrees dat de situatie in België aantoont dat een vroege heropening van de dierentuinen gewoon geen goed idee is. Als er teveel mensen de regels (met name afstand houden, geen nauwe contacten buiten je bubbel en niet samenscholen) toch niet respecteren vormt het een onaanvaardbaar groot risico. En hoewel ik de heropening hier aanvankelijk voluit steunde stel ik die nu heel ernstig in vraag vanuit maatschappelijk en medisch standpunt. En ik stel me ook heel erg de vraag of het wel van burgerzin en verantwoordelijkheid getuigt om hier zelf nog opnieuw aan mee te doen - hoe dolgraag ik dat ook zou willen. Of zie ik het toch allemaal te zwart-wit en te negatief in?

Ik hoop inderdaad dat de zaken goed verlopen en dat er tegen of in de zomer weer een en ander mogelijk is, liefst minstens een regeling zoals in de zomer van 2020 of zelfs iets meer. Want de lente kunnen we op dit moment al wel als grotendeels of geheel verloren beschouwen, helaas.
Ik denk dat het achteraf natuurlijk altijd gemakkelijker is om te beoordelen of eerdere beslissingen al dan geen goed idee waren. Persoonlijk vind ik nog steeds dat een heropening van de dierentuinen medio februari wel gegrond was, enerzijds afhankelijk van de toen bestaande prognoses van de curve en anderzijds vanuit de redenering dat parken en musea al die tijd sowieso open mochten blijven, en dierentuinen in mijn ogen in het verlengde daarvan liggen. Ik heb dan ook niet direct de neiging om uit de gemaakte fouten in de zoo's en de huidige staat van de curve te gaan afleiden dat men beter geen heropening had gedaan. De grote druktes die we gezien hebben, hadden naar mijn gevoel ook veel te maken met de krokusvakantie, het mooie weer en de verademing bij veel van de vaste bezoekers om na lange tijd eindelijk weer eens naar de dierentuin te kunnen gaan.

Op basis van deze eerdere ervaringen plus de huidige richting van de curve, denk ik inderdaad dat het niet onverstandig is om het weer even wat voorzichtiger aan te doen (ik wacht zelf ook weer even af voorlopig), maar globaal gezien zou ik de invloed van dierentuinen op de cijfers ook niet teveel overschatten. Ik ga dan ook niet direct pleiten om de heropening direct weer terug in te trekken, tenzij het duidelijk is dat het compleet de verkeerde kant uit gaat en een harde lockdown de enige uitweg is (inclusief sluiting van winkels, parken en musea), maar op basis van wat ik momenteel in de kranten lees, staat dat op het moment van dit schrijven nog zeker niet vast en zou ik het dan ook echt zien als worst-casescenario.

Gibbon2000
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 426
Lid geworden op: 27 jun 2016, 15:22
Favoriete dierentuin: Planckendael

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gibbon2000 »

De heropening van de dierentuinen leek mij, puur objectief gezien, een goede zet.

Besmettingen vinden over het algmeen vooral plaats in de privé-kring, thuis en niet in de dierentuinen.
Door de dierentuinen te openen, geeft je veel mensen weer een extra ontspanningsmogelijkheid in een gecontroleerde omgeving. Hier zijn mondmaskers verplicht, wordt geen alcohol gedronken, moet men betalen wat ervoor zorgt dat men niet met een hoop vrienden wat onnozel gaat doen, wordt er min of meer controle gehouden op het naleven van de maatregelen...
En het belangrijkste is vooral dat je een zeer lichte versoepeling doorvoert die veel mensen ten goede komt.
De mensen hebben nood aan perspectief en beloning. Er wordt al maanden zeer veel van ons gevraagd en na elk overlegcomité wordt er steeds nog een beetje meer van de burger gevraagd.

Je kan blijven eisen, angst zaaien, dreigen en straffen, maar na een tijd werkt dit niet meer en wordt de motivatie om de maatregelen na te leven steeds kleiner.
In de huidige situatie heeft het geven van perspectief en het zorgen voor lichte versoepelingen een positiever effect dan het aan houden of verstrengen van de regels.

Gebruikersavatar
Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 751
Lid geworden op: 22 jan 2011, 20:06
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Renegade »

Gibbon2000 schreef:
03 mar 2021, 19:39
De heropening van de dierentuinen leek mij, puur objectief gezien, een goede zet.

Besmettingen vinden over het algmeen vooral plaats in de privé-kring, thuis en niet in de dierentuinen.
Door de dierentuinen te openen, geeft je veel mensen weer een extra ontspanningsmogelijkheid in een gecontroleerde omgeving. Hier zijn mondmaskers verplicht, wordt geen alcohol gedronken, moet men betalen wat ervoor zorgt dat men niet met een hoop vrienden wat onnozel gaat doen, wordt er min of meer controle gehouden op het naleven van de maatregelen...
En het belangrijkste is vooral dat je een zeer lichte versoepeling doorvoert die veel mensen ten goede komt.
De mensen hebben nood aan perspectief en beloning. Er wordt al maanden zeer veel van ons gevraagd en na elk overlegcomité wordt er steeds nog een beetje meer van de burger gevraagd.

Je kan blijven eisen, angst zaaien, dreigen en straffen, maar na een tijd werkt dit niet meer en wordt de motivatie om de maatregelen na te leven steeds kleiner.
In de huidige situatie heeft het geven van perspectief en het zorgen voor lichte versoepelingen een positiever effect dan het aan houden of verstrengen van de regels.
Ik wil er heel graag van uitgaan dat de rol dierentuinen in de epidemie zeer beperkt is, en er zijn inderdaad heel veel zaken die veel riskanter zijn, maar ik stel ook vast dat er toch te veel mensen zijn die de afstandsregels niet respecteren of die toch samenscholen en nauwe contacten hebben, en dat het op sommige plaatsen soms toch echt onverantwoord druk wordt. In die omstandigheden kunnen er mogelijk toch een aantal besmettingen optreden. En qua controle vind ik het in de dierentuinen echt heel beperkt hoor - in Planckendael was daar in ieder geval zo goed als niks van te zien op 14 en 23 februari. Overigens hebben die bezoekjes mijzelf toen ook goed gedaan, maar ik ben me achteraf ernstige vragen beginnen te stellen als gevolg van de stijgende cijfers en van berichten over onwenselijke situaties.

Ik begrijp heel goed dat de mensen nodig hebben aan mogelijkheden en aan perspectief, en dat er veel gevraagd wordt van mensen. Maar we zitten nog altijd op een punt in de epidemie dat we zeer voorzichtig moeten blijven en weinig risico's kunnen nemen. Ik vrees ook dat voor sommige mensen versoepelingen aanleiding kunnen geven tot losser en minder voorzichtig gedrag, omdat men gaat denken dat ze het allemaal niet meer zo ernstig moeten nemen. Overigens is er niet alleen in de dierenparken een probleem, zie bijvoorbeeld de berichten over de te drukke parken.

Het is in deze fase heel moeilijk een correct evenwicht te vinden tussen wat medisch verantwoord is en wat maatschappelijk wenselijk is. Op een moment dat de cijfers stijgen en er een mogelijke derde golf dreigt is het natuurlijk heel moeilijk om perspectief te bieden en kun je geen versoepelingen doorvoeren of op korte termijn beloven. Als de cijfers stijgen en een derde golf dreigt moet je durven op tijd de rem in te drukken en meer te handhaven en te straffen, hoe vervelend dat ook is. En voor echt grote versoepelingen zullen we nog verschillende maanden moeten wachten.

Nu de stijging van de cijfers toch iets minder alarmerend lijkt dan eind vorig week (maar nog steeds zeer zorgwekkend) ga ik zeker niet staan roepen voor verregaande verstrengingen of het opnieuw sluiten van de dierenparken. Maar ik blijf me wel afvragen of het wel echt helemaal veilig en te verantwoorden is en of er geen mogelijkheden zijn om zaken te verbeteren of nog beter in veilige banen te leiden. En hoewel ik heel graag snel weer een bezoekje zou doen vrees ik dat mijn bedenkingen me nog wel een tijdje zullen tegenhouden. Ik ben zelf altijd maximaal voorzichtig geweest, maar ook dan kun je door de verkeerde mensen het virus toch nog oplopen. En ook voor jonge, gezonde mensen kunnen de gevolgen erg zwaar zijn.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Renegade schreef:
03 mar 2021, 21:02
Nu de stijging van de cijfers toch iets minder alarmerend lijkt dan eind vorig week (maar nog steeds zeer zorgwekkend) ga ik zeker niet staan roepen voor verregaande verstrengingen of het opnieuw sluiten van de dierenparken. Maar ik blijf me wel afvragen of het wel echt helemaal veilig en te verantwoorden is en of er geen mogelijkheden zijn om zaken te verbeteren of nog beter in veilige banen te leiden. En hoewel ik heel graag snel weer een bezoekje zou doen vrees ik dat mijn bedenkingen me nog wel een tijdje zullen tegenhouden. Ik ben zelf altijd maximaal voorzichtig geweest, maar ook dan kun je door de verkeerde mensen het virus toch nog oplopen. En ook voor jonge, gezonde mensen kunnen de gevolgen erg zwaar zijn.
Het enige wat effectief beter had gekund was een sterkere beperking van het aantal mensen, of een opdrijving van het aantal stewards (of überhaupt stewards gebruiken in sommige parken). In wezen had je nu min of meer een gecontroleerde doorgang aan mensen die tijdens het zonnige weer buiten kwamen... die anders de parken (naar Nederlandse stijl) volledig en ongecontroleerd hadden overspoeld. In het meest pessimistische geval kan je het nog beschouwen als een noodzakelijk kwaad om ergere zaken te voorkomen?

Het was geen foutloos parcours, maar gezien de media-aandacht voor de drukte vermoed ik dat men er nu toch beter op gaat toezien.



Qua poll naar de Nederlandse tuinen is het best lastig. Vooral om dat vanuit België je toch minder goed een vinger aan de pols kan leggen bij de Nederlandse beslissingen hieromtrent. Vorig jaar waren die sowieso vaak atypisch tegenover hetgeen dat hier gebeurde, met name inzake de vrij late en moeizame plicht naar mondmaskers toe. Het zou me gezien hun cijfers (en gesloten winkels) sterk lijken dat de tuinen voor April daar terug open gaan... maar bij het omgekeerde val ik ook niet echt van mijn stoel. :s :sssst:
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2837
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Joost »

Gorilla Gust schreef:
04 mar 2021, 12:30
Qua poll naar de Nederlandse tuinen is het best lastig. Vooral om dat vanuit België je toch minder goed een vinger aan de pols kan leggen bij de Nederlandse beslissingen hieromtrent. Vorig jaar waren die sowieso vaak atypisch tegenover hetgeen dat hier gebeurde, met name inzake de vrij late en moeizame plicht naar mondmaskers toe. Het zou me gezien hun cijfers (en gesloten winkels) sterk lijken dat de tuinen voor April daar terug open gaan... maar bij het omgekeerde val ik ook niet echt van mijn stoel. :s :sssst:
Eerder hoorde ik via via allerlei geruchten dat men in zou zetten op een opening half maart. Ondertussen hoor ik dat dat toch wat te positief gedacht was en dat het toch inderdaad waarschijnlijk een latere datum gaat worden. Daarop hoorde ik zojuist in de themapark podcast Themetalk dat de burgemeester van de gemeente waar de Efteling in ligt heeft aangegeven dat hij niet verwacht dat een opening deze maand nog te vroeg is, maar begin april zou wel een optie zijn. En aangezien in Nederland dierentuinen en pretparken wel in dezelfde categorie vallen ga ik er dus maar vanuit dat dat voor de dierenparken ook zo zou zijn..

Als ik nu moet inzetten zet ik in op 7 of 14 april (al hoop ik morgen) ;)

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door rick04 »

In Avifauna was het doel eerst 1 april maar nu hopen ze in de meivakantie open te gaan. Ik hoop ook dat alles snel weer open mag, want het is echt hard nodig!
You can find me in the zoo :)

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

De Club van 11 heeft een brief geschreven naar de bevoegde ministers omtrent de heropening van haar parken in Nederland.

Doorstroomlocaties zoals attractieparken, dierentuinen en musea - veelal buitenlocaties - zijn klaar om open te gaan. Voor velen begint het nieuwe seizoen de laatste week van maart om klaar te zijn voor de Paasdagen. In de sector staan 60.000 getrainde medewerkers paraat om gasten opnieuw op 1,5 meter te ontvangen in een gecontroleerde omgeving met de juiste hygiëne maatregelen en duidelijke communicatie.

Nederlanders snakken naar een veilig uitje. Mensen gaan spontaan op stap en de 1,5 meter komt vaak in het gedrang. Vaak is er beperkt inzetbare publieke handhaving wat leidt tot ongecontroleerde situaties. Burgerlijke ongehoorzaamheid lijkt toe te nemen naarmate het perspectief op ontspanning uitblijft. Onze leden zijn
professionele dagrecreactiebedrijven die Nederlanders perspectief bieden op een veilig uitje. Door goed overleg met de veiligheidsregio’s en burgemeesters en het constant bijstellen en verbeteren van de maatregelen is vorig jaar een veilige omgeving gecreëerd

https://www.museumvereniging.nl/60-000- ... -samen-uit
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Vanaf 1 April kunnen ook de pretparken (dus ook Bellewaerde) hun poorten weer heropenen voor de Belgen (de grens zelf blijft tot na de Paasvakantie halverwege April gesloten).

Vooralsnog spreekt men van buitengedeelten... of hiermee alle attracties en bijvoorbeeld ook Sealife kunnen heropenen is nog niet duidelijk.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 751
Lid geworden op: 22 jan 2011, 20:06
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Renegade »

Gorilla Gust schreef:
06 mar 2021, 16:25
Vanaf 1 April kunnen ook de pretparken (dus ook Bellewaerde) hun poorten weer heropenen voor de Belgen (de grens zelf blijft tot na de Paasvakantie halverwege April gesloten).

Vooralsnog spreekt men van buitengedeelten... of hiermee alle attracties en bijvoorbeeld ook Sealife kunnen heropenen is nog niet duidelijk.
Gezien het huidige plan van het overlegcomité is om pas echt hele grote versoepelingen te doen en de meeste binnenactiviteiten, waaronder ook cultuur en recreatie, pas weer mogelijk te maken vanaf 1 mei, zullen de indoorattracties (behalve musea) zoals SeaLife of Serpentarium en delen van de pretparken maar ook de binnengedeeltes/gebouwen en de restaurants van de dierenparken wellicht ten vroegste op 1 mei heropenen.

Blijkbaar wilt men die zaken wel doen in combinatie met snel- of zelftesten - ik ben benieuwd of men dat ook voor dierenparken gaat willen toepassen. Hoewel begrijpelijk zou het een bezoek er toch iets gecompliceerder op maken.

Voor de dierenparken verandert er verder voorlopig weinig als ik het goed begrijp. Aangezien men volop wil inzetten op buitenactiviteiten vermoed ik dat ze gewoon met de huidige regels open zullen blijven.

Buitenbubbels van 10 zullen ook in de dierenparken mogen, mits afstand tussen de verschillende huishoudens. Ik heb het idee dat dat zeker niet altijd gerespecteerd gaat worden, maar laat ons hopen dat zoveel mogelijk mensen zich er toch aan houden. En ik hoop maar dat die grotere groepen niet te veel hinder gaan opleveren voor andere bezoekers.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Renegade schreef:
07 mar 2021, 08:28
Buitenbubbels van 10 zullen ook in de dierenparken mogen, mits afstand tussen de verschillende huishoudens. Ik heb het idee dat dat zeker niet altijd gerespecteerd gaat worden, maar laat ons hopen dat zoveel mogelijk mensen zich er toch aan houden. En ik hoop maar dat die grotere groepen niet te veel hinder gaan opleveren voor andere bezoekers.
Men moet binnen die groep anderhalve meter afstand bewaren tot elkaar... ik noem dat toch niet echt in groep wandelen of verplaatsen dan hoor. Op dat vlak zal alles min of meer hetzelfde blijven binnen dierentuinen vermoed ik. ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2837
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Joost »

Een heropening van de Nederlandse dierentuinen zit er voorlopig nog niet in. De maatregelen in Nederland zijn verlengt tot en met 30 maart en als het aantal besmettingen tegen die tijd dusdanig is afgenomen krijgen de buitenterrassen, de detailhandel en het hoger onderwijs eerst voorrang. Volgens de overheid wordt er nu eerst gekozen voor de horeca, omdat deze het langst dicht zijn:

Nederlandse pretparken en dierentuinen blijven dicht: kabinet geeft terrassen voorrang
Bron en meer: https://www.looopings.nl/weblog/16266/N ... rrang.html


Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Apart... alle andere landen opteren horeca pas in een latere fase te openen. Verkiezingskoorts? ;)

Dat detailhandel voorrang heeft op dierentuinen is ergens wel logisch, die keuze wordt ook min of meer elders steeds gevolgd.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door MennoPebesma »

Gorilla Gust schreef:
08 mar 2021, 21:33
Apart... alle andere landen opteren horeca pas in een latere fase te openen. Verkiezingskoorts? ;)
Het gaat dan alleen om de buitenterrassen. Mensen missen blijkbaar hun biertje of wijntje op een zonnig terras... :s

De horeca in Nederland heeft al meerdere keren gedreigd om de terrassen te openen als er geen 100% steun komt vanuit de overheid. Zij vinden dat hun buitenterrassen verantwoord en veilig open kunnen. Er zijn in Nederland overigens meerdere sectoren die zeggen dat ze veilig open kunnen.

Plaats reactie