COVID-19 in de dierentuinen

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Vanaf vandaag werd het bezoek aan diverse Duitse tuinen complexer in het kader van de Corona-wetgeving. Sommige tuinen diende volop in het 3G protocol te werken (Gevaccineerd, Getest of Genezen).

Andere tuinen zoals Biotop wildpark Anholter of NaturZoo Rheine dienen dit enkel toe te passen op hun horeca. Je kan daar de dierentuin nog steeds bezoeken zonder dit bewijs, doch kan je dan geen gebruik maken van de overdekte horecapunten.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

meubilaie2
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 541
Lid geworden op: 16 jun 2020, 22:30
Favoriete dierentuin: CNME

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door meubilaie2 »

Mijn ervaring in duitsland afgelopen periode was bij de tuinen als volgt:

Zoo Duisburg: dolfijnenshow en regenwoudhuis gesloten. Aquarium 7 personen tegelijkertijd binnen. Alle binnen plekken, doorloopverblijven en bij het bestellen in de horeca buiten gebruik van mondkap. Ook in de rij voor de zoo en het aquarium werd gevraagd een mondkap te dragen.

Terrazoo Rheinberg: In de gehele binnen zoo mondkap op.

Tierpark Kalisto: Enkel in het restaurant een mondkap.

Gebruikersavatar
Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 751
Lid geworden op: 22 jan 2011, 20:06
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Renegade »

Na de beslissingen van het nieuwe overlegcomité gelden er vanaf 1 september minder strenge regels voor de horeca in dierentuinen, eigenlijk blijft alleen het mondmasker wanneer men rechtstaat/rondloopt verplicht. Het valt natuurlijk te bezien of de parken hier gebruik van gaan maken.

Wat er voor de rest al dan niet verandert zal nog moeten blijven. De onderstaande passage maakt voor mij nog niet heel veel écht duidelijk, dus we zullen de verdere uitwerking en het besluit nog moeten afwachten. Wel stel ik vast dat het raar zou zijn dat voor dierenparken, ook buiten, mondmaskerplicht en afstand houden (en bijgevolg dus ook beperkingen van capaciteit?) behouden zouden blijven terwijl bv. in de horeca weinig regels meer gelden en ook andere veel riskantere activiteiten weer toegelaten worden. Het valt natuurlijk ook nog te bezien welke regels de parken zelf nog willen handhaven. Maar ik denk dat de naleving ervan hoe dan ook niet heel goed meer gaat zijn.

Verplicht dragen van mondmasker en respecteren veilige afstand
Het dragen van een mondmasker en het respecteren van veilige afstand van anderhalve meter blijven belangrijke instrumenten om de verspreiding van het virus tegen te gaan.

Daarom blijft het dragen van een mondmasker verplicht in een hele reeks situaties, onder meer op het openbaar vervoer en in de stations, in winkels en winkelcentra, bij verplaatsingen in horecazaken, in conferentiezalen, handelsbeurzen, auditoria, gebouwen van de eredienst, gerechtsgebouwen, bibliotheken en tijdens betogingen. Ook op drukbezochte plaatsen zoals winkelstraten, jaarmarkten en kermissen blijft de mondmaskerplicht gelden, zoals bepaald door de bevoegde lokale overheid.

Vanaf 1 september is het dragen van het mondmasker niet meer verplicht in het publiek toegankelijke ruimtes van ondernemingen, openbare besturen of verenigingen en in de culturele, feestelijke, sportieve, recreatieve en evenementensector voor evenementen en private feesten met minder dan 200 toeschouwers binnen en 400 toeschouwers buiten, tenzij de lokale overheid daar anders over beslist.

https://crisiscentrum.be/nl/newsroom/ov ... kingen-weg

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Jarne »

Renegade schreef:
20 aug 2021, 22:11
Na de beslissingen van het nieuwe overlegcomité gelden er vanaf 1 september minder strenge regels voor de horeca in dierentuinen, eigenlijk blijft alleen het mondmasker wanneer men rechtstaat/rondloopt verplicht. Het valt natuurlijk te bezien of de parken hier gebruik van gaan maken.

Wat er voor de rest al dan niet verandert zal nog moeten blijven. De onderstaande passage maakt voor mij nog niet heel veel écht duidelijk, dus we zullen de verdere uitwerking en het besluit nog moeten afwachten. Wel stel ik vast dat het raar zou zijn dat voor dierenparken, ook buiten, mondmaskerplicht en afstand houden (en bijgevolg dus ook beperkingen van capaciteit?) behouden zouden blijven terwijl bv. in de horeca weinig regels meer gelden en ook andere veel riskantere activiteiten weer toegelaten worden. Het valt natuurlijk ook nog te bezien welke regels de parken zelf nog willen handhaven. Maar ik denk dat de naleving ervan hoe dan ook niet heel goed meer gaat zijn.

Verplicht dragen van mondmasker en respecteren veilige afstand
Het dragen van een mondmasker en het respecteren van veilige afstand van anderhalve meter blijven belangrijke instrumenten om de verspreiding van het virus tegen te gaan.

Daarom blijft het dragen van een mondmasker verplicht in een hele reeks situaties, onder meer op het openbaar vervoer en in de stations, in winkels en winkelcentra, bij verplaatsingen in horecazaken, in conferentiezalen, handelsbeurzen, auditoria, gebouwen van de eredienst, gerechtsgebouwen, bibliotheken en tijdens betogingen. Ook op drukbezochte plaatsen zoals winkelstraten, jaarmarkten en kermissen blijft de mondmaskerplicht gelden, zoals bepaald door de bevoegde lokale overheid.

Vanaf 1 september is het dragen van het mondmasker niet meer verplicht in het publiek toegankelijke ruimtes van ondernemingen, openbare besturen of verenigingen en in de culturele, feestelijke, sportieve, recreatieve en evenementensector voor evenementen en private feesten met minder dan 200 toeschouwers binnen en 400 toeschouwers buiten, tenzij de lokale overheid daar anders over beslist.

https://crisiscentrum.be/nl/newsroom/ov ... kingen-weg
Mondmaskers in dierentuinen buiten zijn normaal al even niet meer verplicht

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Jarne schreef:
21 aug 2021, 12:25

Mondmaskers in dierentuinen buiten zijn normaal al even niet meer verplicht
Forestia heeft deze nog maar een goede week geleden afgeschaft, dus dat is relatief. ;) Op drukke plaatsen blijven ze immers verplicht, zo ook in Pairi Daiza nog steeds algemeen. Het toezicht erop wordt wel minder en minder toegepast, en verplaatst zich meer naar de drukste plaatsen/ apeneilanden. Maar veel is hierin weggelegd voor de parken en lokale overheden zelf. Gezond verstand gebruiken is de boodschap, desondanks de groeiende kloof tussen mede- en tegenstanders rondom dit politieke symbool. I

s het druk? Gewoon even beleefd het maskertje opzetten. Eenvoudigweg een aardig en beleefd gebaar naar je medebezoekers. Geloof je niet dat het helpt? Dan ben je zo alsnog beleefd, en dat is ook wel netjes toch? :)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 751
Lid geworden op: 22 jan 2011, 20:06
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Renegade »

Jarne schreef:
21 aug 2021, 12:25
Mondmaskers in dierentuinen buiten zijn normaal al even niet meer verplicht
Wettelijk inderdaad niet meer, maar het staat parken wel nog vrij om die regel te blijven toepassen, en sommigen doen dat ook. Ook in Han was het mondmasker bv. buiten nog steeds verplicht in de (drukkere) inkomzone, op/in alle uitkijkpunten (overdekt, maar wel met volledig open zijden), in de drukkere zone nabij de beren en natuurlijk in/bij de horecapunten.
Gorilla Gust schreef:
21 aug 2021, 12:35
Forestia heeft deze nog maar een goede week geleden afgeschaft, dus dat is relatief. ;) Op drukke plaatsen blijven ze immers verplicht, zo ook in Pairi Daiza nog steeds algemeen. Het toezicht erop wordt wel minder en minder toegepast, en verplaatst zich meer naar de drukste plaatsen/ apeneilanden. Maar veel is hierin weggelegd voor de parken en lokale overheden zelf. Gezond verstand gebruiken is de boodschap, desondanks de groeiende kloof tussen mede- en tegenstanders rondom dit politieke symbool. I

s het druk? Gewoon even beleefd het maskertje opzetten. Eenvoudigweg een aardig en beleefd gebaar naar je medebezoekers. Geloof je niet dat het helpt? Dan ben je zo alsnog beleefd, en dat is ook wel netjes toch? :)
Het lijkt mij niet onlogisch dat men vooral controleert op de mondmaskers daar waar het risico voor mens en/of dier het grootst is.

Helaas is tijdens deze crisis ondertussen tot in den treure gebleken dat gezond verstand een ernstig bedreigde diersoort is.

Mij lijkt het in ieder geval aangewezen om het mondmasker op drukke plaatsen én in alle binnenruimtes te behouden. Wat de afstandsregel betreft vrees ik dat die nu nog meer overboord gegooid zal worden en dat daar in de praktijk nog minder van te merken gaat vallen dan al het geval was. Het was al moeilijk om die regel te doen naleven en dat gaat er niet op beteren nu. Je kan nog wat proberen aan crowd control te doen door capaciteitsbeperkingen of maatregelen op gevoelige punten of voor bepaalde gebouwen, maar de facto gaat het volgens mij nog meer dan nu al het geval was evolueren naar de situatie zoals voor Covid. En het zal voor een groot stuk aan mensen zelf zijn om te oordelen of ze al dan niet ergens bij of tussen willen gaan staan wellicht.

Ik blijf het een beetje onlogisch vinden dat heel wat activiteiten met veel meer risico opnieuw zonder afstand en/of mondmasker gaan mogen, maar dat er voor pretparken en dierentuinen weinig zou veranderen op dat vlak. Als de hele maatschappij voor een groot stuk terug naar normaal gaat, waarom dan daar nog wel strenger?



In een plusartikel van GVA las ik daarnet trouwens nog ik het volgende, weliswaar over pretparken. Volgens hetzelfde artikel is er op dit moment nog geen duidelijkheid over de reservatieplicht voor bv. dierenparken en musea (en dus ook niet over eventuele capaciteitsbeperkingen?).

https://www.gva.be/cnt/dmf20210821_91917682

Als je naar een pretpark gaat, moet je dan een Covid Safe Ticket tonen?
Daar beslist de uitbater zelf over, maar als hij het Covid Safe Ticket niet controleert, dan geldt wel een mondmaskerplicht én afstand houden.

Ik hoop écht dat men niet met die hele stierenstront van pasjes gaat beginnen voor pretparken en dierentuinen. Als het voor horeca, kleine evenementen en binnenkort zelfs nachtclubs zonder pasje kan, waarom zou het dan wel moeten gebruikt worden voor attractieparken?

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Renegade schreef:
21 aug 2021, 12:57
Mij lijkt het in ieder geval aangewezen om het mondmasker op drukke plaatsen én in alle binnenruimtes te behouden. Wat de afstandsregel betreft vrees ik dat die nu nog meer overboord gegooid zal worden en dat daar in de praktijk nog minder van te merken gaat vallen dan al het geval was. Het was al moeilijk om die regel te doen naleven en dat gaat er niet op beteren nu. Je kan nog wat proberen aan crowd control te doen door capaciteitsbeperkingen of maatregelen op gevoelige punten of voor bepaalde gebouwen, maar de facto gaat het volgens mij nog meer dan nu al het geval was evolueren naar de situatie zoals voor Covid. En het zal voor een groot stuk aan mensen zelf zijn om te oordelen of ze al dan niet ergens bij of tussen willen gaan staan wellicht.
Zullen we eens binnengluren bij Pairi Daiza? Beelden van vandaag... https://www.facebook.com/permalink.php? ... %2CO%2CP-R :sssst:

Veelal wel met mondmasker, maar verder is het daarmee ook wel gezegd. Afstand is niet evident nu de beperkingen qua aantallen eigenlijk zijn afgeschaft (stilletjes voorbijgekomen, samen met het afschaffen van de beperkingen in winkels).
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 751
Lid geworden op: 22 jan 2011, 20:06
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Renegade »

Gorilla Gust schreef:
21 aug 2021, 16:44
Zullen we eens binnengluren bij Pairi Daiza? Beelden van vandaag... https://www.facebook.com/permalink.php? ... %2CO%2CP-R :sssst:

Veelal wel met mondmasker, maar verder is het daarmee ook wel gezegd. Afstand is niet evident nu de beperkingen qua aantallen eigenlijk zijn afgeschaft (stilletjes voorbijgekomen, samen met het afschaffen van de beperkingen in winkels).
Ik zie behalve de mondmaskers eigenlijk geen verschil tussen die foto en drukke dagen pre-Covid.

Ik wist zelfs niet dat die beperkingen de facto opgeheven zouden zijn, want je moet nog altijd reserveren.

Ik hoop maar dat het 2 en 3 september in Pairi Daiza niet zo gaat zijn, maar dat verwacht ik ook wel niet echt.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Apenarend »

Renegade schreef:
21 aug 2021, 17:08
Gorilla Gust schreef:
21 aug 2021, 16:44
Zullen we eens binnengluren bij Pairi Daiza? Beelden van vandaag... https://www.facebook.com/permalink.php? ... %2CO%2CP-R :sssst:

Veelal wel met mondmasker, maar verder is het daarmee ook wel gezegd. Afstand is niet evident nu de beperkingen qua aantallen eigenlijk zijn afgeschaft (stilletjes voorbijgekomen, samen met het afschaffen van de beperkingen in winkels).
Ik zie behalve de mondmaskers eigenlijk geen verschil tussen die foto en drukke dagen pre-Covid.

Ik wist zelfs niet dat die beperkingen de facto opgeheven zouden zijn, want je moet nog altijd reserveren.

Ik hoop maar dat het 2 en 3 september in Pairi Daiza niet zo gaat zijn, maar dat verwacht ik ook wel niet echt.
Ook van plan om dan te gaan? Ik hoop het met je, ook dat reserveren liefst niet. Dan kan ik de dag zelf kiezen of ik ga of niet.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 751
Lid geworden op: 22 jan 2011, 20:06
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Renegade »

Apenarend schreef:
21 aug 2021, 17:55
Renegade schreef:
21 aug 2021, 17:08
Gorilla Gust schreef:
21 aug 2021, 16:44
Zullen we eens binnengluren bij Pairi Daiza? Beelden van vandaag... https://www.facebook.com/permalink.php? ... %2CO%2CP-R :sssst:

Veelal wel met mondmasker, maar verder is het daarmee ook wel gezegd. Afstand is niet evident nu de beperkingen qua aantallen eigenlijk zijn afgeschaft (stilletjes voorbijgekomen, samen met het afschaffen van de beperkingen in winkels).
Ik zie behalve de mondmaskers eigenlijk geen verschil tussen die foto en drukke dagen pre-Covid.

Ik wist zelfs niet dat die beperkingen de facto opgeheven zouden zijn, want je moet nog altijd reserveren.

Ik hoop maar dat het 2 en 3 september in Pairi Daiza niet zo gaat zijn, maar dat verwacht ik ook wel niet echt.
Ook van plan om dan te gaan? Ik hoop het met je, ook dat reserveren liefst niet. Dan kan ik de dag zelf kiezen of ik ga of niet.
Wij hebben een verblijf geboekt in het resort, dus het ligt sowieso vast.

Vorig jaar was het die dagen in ieder geval rustig tot zeer rustig, maar dit en vorig jaar zijn vrij lastig te vergelijken.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Renegade schreef:
21 aug 2021, 17:08

Ik zie behalve de mondmaskers eigenlijk geen verschil tussen die foto en drukke dagen pre-Covid.
Ik wist zelfs niet dat die beperkingen de facto opgeheven zouden zijn, want je moet nog altijd reserveren.
Ten eerste, deze foto is gewoon ook een druk pad... we zien een momentopname. Dat kon je vroeger ook meermaals op diverse plaatsen maken. Ik vrees dat je die nu in elke grote dierentuin kan maken, zowel hier als zeker ook in Frankrijk of Nederland.

Het afschaffen van de bezoekerslimieten is in alle stilte gebeurd, maar het stond in de kleine lettertjes enkele versoepelingen terug omtrent de grotere winkels. Het is aan de parken (of winkels) om daar verstandig mee om te springen. Niet iedereen kiest daarin het zelfde pad. En er zal heus nog wel een restrictie zijn, maar of die ver van de restrictie naar brandveiligheid af is? In bijna alle grote parken van België heb ik daar toch ernstige twijfels bij. Ik zie eigenlijk enkel nog in de Zonnegloed het oude systeem (evenveel bezoekers als parkeerplaatsen, te bezoeken in een half dagdeel) uit de tijd van de strenge beperkingen. De andere parken hebben steeds intern de grens opgetrokken.

Een druktebarometer of een reservatiesysteem maken daarin weinig verschil, men hanteert eigenlijk enkel een vorm van registratie nu. ;) In principe is het steeds met maskers en buiten... maar gevoelsmatig klopt dit niet helemaal. Maar goed, is dat gevoel terecht na anderhalf jaar gewenning? :sssst:
Renegade schreef:
21 aug 2021, 18:12

Wij hebben een verblijf geboekt in het resort, dus het ligt sowieso vast.
Augustus of September... dat is vaak een wereld van een verschil. Het is nu grote vakantie, en het is welgeteld één dag echt mooi weer dit weekend. Het nieuws en weerbericht riepen op om er vandaag van de profiteren. Als je weldra doordeweeks gaat, zal je dit heus niet tegenkomen. :)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 751
Lid geworden op: 22 jan 2011, 20:06
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Renegade »

Gorilla Gust schreef:
21 aug 2021, 18:15
Ten eerste, deze foto is gewoon ook een druk pad... we zien een momentopname. Dat kon je vroeger ook meermaals op diverse plaatsen maken. Ik vrees dat je die nu in elke grote dierentuin kan maken, zowel hier als zeker ook in Frankrijk of Nederland.

Het afschaffen van de bezoekerslimieten is in alle stilte gebeurd, maar het stond in de kleine lettertjes enkele versoepelingen terug omtrent de grotere winkels. Het is aan de parken (of winkels) om daar verstandig mee om te springen. Niet iedereen kiest daarin het zelfde pad. En er zal heus nog wel een restrictie zijn, maar of die ver van de restrictie naar brandveiligheid af is? In bijna alle grote parken van België heb ik daar toch ernstige twijfels bij. Ik zie eigenlijk enkel nog in de Zonnegloed het oude systeem (evenveel bezoekers als parkeerplaatsen, te bezoeken in een half dagdeel) uit de tijd van de strenge beperkingen. De andere parken hebben steeds intern de grens opgetrokken.

Een druktebarometer of een reservatiesysteem maken daarin weinig verschil, men hanteert eigenlijk enkel een vorm van registratie nu. ;) In principe is het steeds met maskers en buiten... maar gevoelsmatig klopt dit niet helemaal. Maar goed, is dat gevoel terecht na anderhalf jaar gewenning? :sssst:

Augustus of September... dat is vaak een wereld van een verschil. Het is nu grote vakantie, en het is welgeteld één dag echt mooi weer dit weekend. Het nieuws en weerbericht riepen op om er vandaag van de profiteren. Als je weldra doordeweeks gaat, zal je dit heus niet tegenkomen.
De laatste weken las ik uit verschillende parken wel verhalen over drukte, het is zeker niet alleen Pairi Daiza. Er zijn zeker plekken en momenten dat het erger is, maar het is gewoon druk momenteel, zeker als het weer toch een dag een beetje goed is. Gisteren zag ik ook nog een foto van een behoorlijk vol aquarium in Antwerpen verschijnen op Facebook. En in Han was het op het wandelpark wel heel rustig, maar zaten de Safari Cars eigenlijk gewoon volledig vol, weliswaar met mondmaskers (maar sommigen droegen die niet correct, of zelfs überhaupt niet, ook al was het verplicht). Als er nog restricties zijn, en ik betwist dat niet, zijn die toch in ieder geval een heel stuk opgetrokken ten opzichte van was het vorig jaar of dit voorjaar was.

En uiteraard wil ik het de parken wel gunnen na al die moeilijke maanden, maar het geeft in ieder geval niet meteen een heel comfortabel of veilig gevoel. Het lijkt me geen situatie met nulrisico, maar ook zeker niet de allergevaarlijkste situatie. Het maakt mij wel niet zo oncomfortabel als een vol festivalterrein, zelfs met Covid Safe Ticket, maar ik zou het toch liever wat minder zien, dat geef ik eerlijk toe. En het is niet iets waar ik voor sta te springen om tussen te lopen indien het niet echt moet. Momenteel lijken zelfs de experts niet superbezorgd over de situatie, dus misschien moeten we ook als burger niet superbezorgd zijn, maar ook niet te onvoorzichtig? Dat ik en velen echt zullen moeten wennen aan een opnieuw meer normale samenleving is zeker ook een feit. Voor mij is dat deze zomer al echt een probleem gebleken, maar ik ben eraan aan het werken.

Dan nog iets: ventilatie - ik heb me al afgevraagd hoe dat in dierentuingebouwen zit. Met de moderne gebouwen zal dat misschien nog redelijk geregeld zijn, maar bij de oude gebouwen zoals in Antwerpen en deels in Pairi Daiza kun je je daar misschien toch vragen bij stellen, lijkt me. Het zou ook problematisch kunnen zijn om daarin de balans te vinden met het behouden van de juiste leefomgeving voor sommige dieren en planten. In ieder geval lijken situaties zoals hierboven mij binnen nog wel te vermijden, en zouden er binnen in ieder geval best nog strengere gehanteerd worden.

Ik verwacht in ieder geval dat het op weekdagen in september niet heel druk gaat zijn, al sluit ik ook niet uit dat het niet zo rustig gaat zijn als het vorig jaar op de tweede dag was (toen hele stukken van het park (bijna) leeg waren).

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Jarne »

Gorilla Gust schreef:
21 aug 2021, 12:35
Jarne schreef:
21 aug 2021, 12:25

Mondmaskers in dierentuinen buiten zijn normaal al even niet meer verplicht
Forestia heeft deze nog maar een goede week geleden afgeschaft, dus dat is relatief. ;) Op drukke plaatsen blijven ze immers verplicht, zo ook in Pairi Daiza nog steeds algemeen. Het toezicht erop wordt wel minder en minder toegepast, en verplaatst zich meer naar de drukste plaatsen/ apeneilanden. Maar veel is hierin weggelegd voor de parken en lokale overheden zelf. Gezond verstand gebruiken is de boodschap, desondanks de groeiende kloof tussen mede- en tegenstanders rondom dit politieke symbool. I

s het druk? Gewoon even beleefd het maskertje opzetten. Eenvoudigweg een aardig en beleefd gebaar naar je medebezoekers. Geloof je niet dat het helpt? Dan ben je zo alsnog beleefd, en dat is ook wel netjes toch? :)
Had dus even gemist dat het om sommige plekken (al dan niet door de lokale overheid, al dan niet vanuit het park zelf) wel nog werd verplicht. Over dat aandoen op drukke plaatsen geef ik je uiteraard gelijk, daar dan even het mondmasker opzetten is een kleine moeite (of op afstand even kijken of de drukte snel wegebt/die drukke plekken zo veel mogelijk vermijden).

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Apenarend »

Vat ik de stavaza goed samen:

KMDA parken mondmaskerplicht enkel in de gebouwen, en geen verplichte reservatie nodig.
Pairi Daiza: binnen en buiten mondmaskerplicht en verplichte reservatie?
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Limburg vooruit »

Apenarend schreef:
02 sep 2021, 14:02
Vat ik de stavaza goed samen:

KMDA parken mondmaskerplicht enkel in de gebouwen, en geen verplichte reservatie nodig.
Pairi Daiza: binnen en buiten mondmaskerplicht en verplichte reservatie?
Vlaanderen - Wallonië misschien?
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Apenarend »

Limburg vooruit schreef:
02 sep 2021, 14:05
Apenarend schreef:
02 sep 2021, 14:02
Vat ik de stavaza goed samen:

KMDA parken mondmaskerplicht enkel in de gebouwen, en geen verplichte reservatie nodig.
Pairi Daiza: binnen en buiten mondmaskerplicht en verplichte reservatie?
Vlaanderen - Wallonië misschien?
Er is geen enkele wetgeving die verplicht om in Wallonië in buitenlucht een masker te dragen. Binnen een afgesloten domein kan een eigenaar/organisator daar zelf voor kiezen (ook in Vlaanderen).
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Limburg vooruit »

Apenarend schreef:
02 sep 2021, 14:12
Limburg vooruit schreef:
02 sep 2021, 14:05
Apenarend schreef:
02 sep 2021, 14:02
Vat ik de stavaza goed samen:

KMDA parken mondmaskerplicht enkel in de gebouwen, en geen verplichte reservatie nodig.
Pairi Daiza: binnen en buiten mondmaskerplicht en verplichte reservatie?
Vlaanderen - Wallonië misschien?
Er is geen enkele wetgeving die verplicht om in Wallonië in buitenlucht een masker te dragen. Binnen een afgesloten domein kan een eigenaar/organisator daar zelf voor kiezen (ook in Vlaanderen).
Dan hebben ze in PD meer verstand dan in Antwerpen blijkbaar.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Apenarend »

Limburg vooruit schreef:
02 sep 2021, 14:18
Apenarend schreef:
02 sep 2021, 14:12
Limburg vooruit schreef:
02 sep 2021, 14:05
Apenarend schreef:
02 sep 2021, 14:02
Vat ik de stavaza goed samen:

KMDA parken mondmaskerplicht enkel in de gebouwen, en geen verplichte reservatie nodig.
Pairi Daiza: binnen en buiten mondmaskerplicht en verplichte reservatie?
Vlaanderen - Wallonië misschien?
Er is geen enkele wetgeving die verplicht om in Wallonië in buitenlucht een masker te dragen. Binnen een afgesloten domein kan een eigenaar/organisator daar zelf voor kiezen (ook in Vlaanderen).
Dan hebben ze in PD meer verstand dan in Antwerpen blijkbaar.
Dat weet ik eigenlijk niet. In VL is vrijwel iedereen ingeënt, middelbare scholen inbegrepen. Echt noodzakelijk lijkt het mij ook niet meer.

Mijn probleem is dat ik een 9 uur durend bezoek in PD met mondmasker niet zie zitten.
Dan maar een KMDA park, maar daar vragen ze 31 euro terwijl belangrijke delen van zowel Antwerpen als PL niet toegankelijk zijn. Ik vind dat gewoonweg te veel.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

De vaccinatiegraad loopt in grote centrumsteden als Antwerpen toch ook achter, dus in die gedachte kan je dat doortrekken voor de Antwerpse Zoo. ;)

Maar er is geen verschil tussen Vlaanderen en Wallonië. Enkel tussen KMDA en niet-KMDA parken. De KMDA parken zijn nu de enige die reservatievrij te bezoeken zijn, zowel voor dagtickets als abonnementhouders. Qua mondmaskers is er vooral een wirwar aan lokale richtlijnen en politieke beslissingen lijkt het.

Maar afgaand op de druktebeelden die we tot vorige week in het park zagen? Dan was dat voor Pairi Daiza toch wel het minste dat ze nog konden verplichten. Op zich geen vreemde beslissing. Het bleef immers van toepassing voor drukke plaatsen in de algemene federale richtlijnen. Het is enkel een subjectief gegeven helaas.

Al moet ik zeggen dat men in Pairi Daiza de mondmaskerplicht enkel op cruciale delen (binnen, apeneilenden, het populaire terre du froid) handhaafde. Elders werd er niets gezegd op de enkeling die dit niet volgde.

Bellewaerde is sinds 1/9 trouwens soepeler, daar moet het buiten de wachtrijen of overdekte delen niet meer gedragen worden. Andere pretparken volgde dan weer niet hierin. Het lijkt er een beetje op dat elk park op zichzelf, of in samenspraak met de lokale politiek, probeert het beste te doen conform hun inzichten. Op zich correct... maar niet overzichtelijk.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Apenarend »

Ik begrijp niet waarom men de toegang niet koppelt aan een vaccinatiebewijs. Ik heb afgelopen week gewerkt op Waregem Koerse: niemand van de 20 tot 25,000 aanwezigen is binnengeraakt zonder een vaccinatiebewijs of test.

Enfin, ik geniet vandaag van de zon en heb besloten om geen zoo te bezoeken.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Plaats reactie