COVID-19 in de dierentuinen

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Limburg vooruit »

rick04 schreef:
19 jun 2021, 14:18
Persoonlijk vind ik het iets té snel gaan nu, maar wel fijn dat er meer mag en kan, al houd ik m'n hart vast voor komend najaar als iedereen varianten heeft meegenomen van vakantie.. ik zie liever dat ze tot na de zomer nog iets strenger waren geweest.
Ik volg u volledig, Nederland ziet nog altijd rood op de Europese kaart en toch versoepelen ze aan de lopende band. Ze houden blijkbaar van dat kleurtje.

Hier in België zitten we op oranje, ook hier willen ze zo snel mogelijk terug naar rood aan de huidige beleidsmaatregelen te zien.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
aardvarkentje15
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1323
Lid geworden op: 27 jan 2015, 18:46
Favoriete dierentuin: Dierenpark ziezoo
Locatie: Nootdorp

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door aardvarkentje15 »

rick04 schreef:
19 jun 2021, 14:18
Persoonlijk vind ik het iets té snel gaan nu, maar wel fijn dat er meer mag en kan, al houd ik m'n hart vast voor komend najaar als iedereen varianten heeft meegenomen van vakantie.. ik zie liever dat ze tot na de zomer nog iets strenger waren geweest.
Ik volg je hier in...... er zijn zelfs geruchten dat ALLE maatregelen vanaf september van de baan zijn..... (incl. 1,5 meter) maar dat is ook gelijk de reden dat ze nu als een gek aan het vaccineren zijn (om de varianten voor te zijn, voor zover ik weet is er nog geen enkele die imuun voor het vaccin is. Laten we dit vooral zo houden).
"It's a moral question about wether we have the right to exterminate species" - Sir David Attenborough

Gebruikersavatar
aardvarkentje15
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1323
Lid geworden op: 27 jan 2015, 18:46
Favoriete dierentuin: Dierenpark ziezoo
Locatie: Nootdorp

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door aardvarkentje15 »

Limburg vooruit schreef:
19 jun 2021, 14:23
rick04 schreef:
19 jun 2021, 14:18
Persoonlijk vind ik het iets té snel gaan nu, maar wel fijn dat er meer mag en kan, al houd ik m'n hart vast voor komend najaar als iedereen varianten heeft meegenomen van vakantie.. ik zie liever dat ze tot na de zomer nog iets strenger waren geweest.
Ik volg u volledig, Nederland ziet nog altijd rood op de Europese kaart en toch versoepelen ze aan de lopende band. Ze houden blijkbaar van dat kleurtje.

Hier in België zitten we op oranje, ook hier willen ze zo snel mogelijk terug naar rood aan de huidige beleidsmaatregelen te zien.
Nederland is als het goed is inmiddels oranje ;) .
"It's a moral question about wether we have the right to exterminate species" - Sir David Attenborough

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Ook de Nederlandse dierentuinen rekende op de overheid inzake coronaloonsteun voor het eerste kwartaal van 2021:

De lijst van Nederlandse dierentuinen wordt aangevoerd door Burgers' Zoo (1 miljoen euro), Wildlands Adventure Zoo Emmen (1 miljoen euro), Diergaarde Blijdorp (785.000 euro) en Artis (739.000 euro). Daarna volgen Beekse Bergen (672.000 euro), DierenPark Amersfoort (663.000 euro), het Dolfinarium (507.000 euro), Apenheul (503.000 euro), GaiaZOO (247.000 euro) en Ouwehands Dierenpark (248.000 euro).

Aldus https://www.looopings.nl/weblog/17109/R ... -2021.html
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Apenarend »

Ik vermoed dat het nog steeds verplicht reserveren is voor PL en Antwerpen?
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Limburg vooruit »

Gorilla Gust schreef:
24 jun 2021, 11:38
Ook de Nederlandse dierentuinen rekende op de overheid inzake coronaloonsteun voor het eerste kwartaal van 2021:

De lijst van Nederlandse dierentuinen wordt aangevoerd door Burgers' Zoo (1 miljoen euro), Wildlands Adventure Zoo Emmen (1 miljoen euro), Diergaarde Blijdorp (785.000 euro) en Artis (739.000 euro). Daarna volgen Beekse Bergen (672.000 euro), DierenPark Amersfoort (663.000 euro), het Dolfinarium (507.000 euro), Apenheul (503.000 euro), GaiaZOO (247.000 euro) en Ouwehands Dierenpark (248.000 euro).

Aldus https://www.looopings.nl/weblog/17109/R ... -2021.html
En de kleine tuinen? Die mogen stikken in de door hen opgelegde sluiting?
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2837
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Joost »

Limburg vooruit schreef:
24 jun 2021, 12:12
En de kleine tuinen? Die mogen stikken in de door hen opgelegde sluiting?
Nee hoor. Dit is een vorm van coronasteun waar ieder Nederlands bedrijf aanspraak op kan maken, ook gewoon de kleinere tuinen. Net als dat kleinere tuinen in principe als ze aan (net als de grote parken) aan alle eisen voldeden ook aanspraak konden maken op de extra steun voor dierentuinen. Volgens mij is er qua landelijk beleid in Nederland nooit een onderscheid gemaakt tussen de kleine en grote tuinen. De kleine tuinen worden denk ik vooral niet genoemd is berichten zoals deze omdat het voor het grote publiek minder uitmaakt dat een een veredelde kinderboerderij een paar duizend euro heeft ontvangen om de lonen te dekken, hoe groter de bedragen hoe interessanter het is om ze te benoemen ;)

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door MennoPebesma »

Limburg vooruit schreef:
24 jun 2021, 12:12
En de kleine tuinen? Die mogen stikken in de door hen opgelegde sluiting?
Nee hoor. Waar het in dit artikel om gaat is de NOW (tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid). Deze is er om werkgevers die door de coronacrisis te maken hebben met omzetverlies tegemoet te komen. Met de tegemoetkoming NOW kunnen werkgevers hun werknemers met een vast en met een flexibel contract doorbetalen en in dienst houden. Zo blijven zo veel mogelijk banen behouden. Elk bedrijf in Nederland kan dit aanvragen. In het artikel van Looopings benoemen ze een aantal grotere dierentuinen, maar als je in de lijst kijkt (die hier te vinden is: https://www.uwv.nl/overuwv/Images/uwv-r ... eriode.pdf) staan ook de kleinere tuinen er gewoon tussen.

Naast deze maatregelen is er voor Nederlandse dierentuinen nog een extra maatregel, namelijk de 'subsidieregeling dierentuinen COVID-19'. Daar heeft de overheid 39 miljoen beschikbaar gesteld voor dierentuinen die in financiële problemen zijn gekomen door de coronapandemie. Alle dierentuinen in Nederland die een dierentuinvergunning hebben en betalende bezoekers ontvangen, kunnen aanspraak maken op de subsidie. De subsidie draagt bij aan de kosten voor het dierenwelzijn, zoals de noodzakelijke verzorging van de dieren en de kosten voor het onderhoud en inrichting van dierenverblijven.

Gebruikersavatar
Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 751
Lid geworden op: 22 jan 2011, 20:06
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Renegade »

Apenarend schreef:
24 jun 2021, 11:41
Ik vermoed dat het nog steeds verplicht reserveren is voor PL en Antwerpen?
Voor abonnees niet op weekdagen maar wel in het weekend en op feest- en vakantiedagen, voor gewone bezoekers altijd.

Maar nu de zomervakantie er aan komt neem ik aan dat het voor iedereen altijd reserveren zal worden, ook voor abonnees. En dat lijkt mij ook aangewezen.

Voor het overige ben ik benieuwd, maar ook wat bezorgd, over wat er de komende maanden qua coronaregels in de dierenparken gaat gebeuren.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Apenarend »

Thx. Niet ideaal voor een last minute beslisser als ik. Hopelijk in september anders.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Apenarend schreef:
24 jun 2021, 17:22
Thx. Niet ideaal voor een last minute beslisser als ik. Hopelijk in september anders.
Ik heb toch al een poosje geen volledig uitverkochte dagen (wel bepaalde tijdslots) tegengekomen, dus mogelijk kan je ook last-minute geluk hebben zo. :)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Berichten: 3812
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:22
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Locatie: Het forum
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Laafsekikker »

Extra steun van de staat voor dierentuinen en dierentuinen in Noordrijn-Westfalen

Duitsland stelt 8,4 miljoen euro beschikbaar om de gevolgen van corona te verzachten. Minister Heinen-Esser: “Dierentuinen zijn vaste punten in soortenbescherming en milieueducatie. Ik ben blij dat we weer een bijdrage kunnen leveren aan het behoud van de dierentuinen in Noordrijn-Westfalen."

Het deelstaatparlement van Noordrijn-Westfalen heeft vandaag unaniem besloten in de hoofd- en financiële commissie, op voorstel van de deelstaatregering, om de dierentuinen en dierentuinen van Noordrijn-Westfalen opnieuw te voorzien van steun van 8,417 miljoen euro om de financiële gevolgen van de sluitingen tijdens de tweede lockdown verminderen.

Minister Heinen-Esser: “Ik ben ontzettend blij dat we een verdere bijdrage leveren aan het behoud van de dierentuinen in Noordrijn-Westfalen en dat we ze in deze moeilijke tijden weer kunnen helpen. Het gebrek aan inkomsten betekent een aanzienlijk financieel verlies voor de dierentuinen en brengt de aanvoer van de dieren in gevaar. Dierentuinen vervullen door middel van conserveringsprogramma's voor bedreigde diersoorten belangrijke taken op het gebied van natuurbehoud en brengen de dieren en daarmee een stukje natuur dichter bij de mensen in de grootstedelijke gebieden. Ze nemen belangrijke taken in onze samenleving op zich en zijn vaste punten in soortenbescherming en milieueducatie. Zeker in tijden van de pandemie waren en zijn het waardevolle plekken om tot rust te komen."

Door de maatregelen die zijn genomen om de coronapandemie af te wenden, hebben de dierentuinen en dierentuinen een aanzienlijk inkomensverlies geleden door ze in de periode van 2 november 2020 tot 7 maart 2021 te sluiten voor bezoekersverkeer. Door de sluiting zijn entreegelden en verkoopopbrengsten achterwege gelaten. In de dierentuinen zijn er geen noemenswaardige financiële reserves om deze situatie te overbruggen. De algehele situatie leidt tot aanzienlijke financiële
Extra lasten voor de dierentuinen, die hun liquiditeit in gevaar brengen.

Prof. Theo B. Pagel, directeur van de dierentuin van Keulen en bestuurslid van de Association of Zoological Gardens e.V. verwelkomt de hernieuwde steun van de staat: “We zijn verheugd met deze steun. Het is nodig omdat de dierentuinen van NRW maandenlang geen kans hadden om zelfstandig inkomsten te genereren. Daarentegen bleef het kostenplaatje constant hoog, aangezien dieren moesten worden verzorgd, faciliteiten onderhouden en werknemers betaald moesten worden. De deelstaat Noordrijn-Westfalen houdt daar nu weer rekening mee. Dit erkent hoe belangrijk dierentuinen zijn met hun aanbod voor vrije tijd, recreatie, onderwijs, onderzoek en soortenbescherming in alle lagen van de bevolking."

De dierentuinen waren tijdens de eerste lockdown in het voorjaar van 2020 al gesloten voor het publiek. Om de gederfde inkomsten te compenseren en dreigende sluitingen af ​​te wenden, werd 5,673 miljoen euro uitgekeerd aan publieke en private dierentuinen. In het kader van de steun van november en december zou bij de federale overheid een aanvraag tot compensatie van het omzetverlies kunnen worden ingediend. Overheidsbedrijven zijn echter uitgesloten van de federale financiële steun die vanaf januari 2021 wordt aangeboden in het kader van Overbruggingssteun III.

De staatssteun waartoe nu is besloten, is daarom gericht op het merendeel van de dierentuinen in Noordrijn-Westfalen, die overwegend in overheidsbezit zijn. De financieringsvoorwaarden voorzien in een subsidie ​​voor onvermijdelijke uitgaven (met name personeelskosten, veeteeltkosten, energie, huur) verminderd met verdienstelijke inkomsten (zoals pro-rata exploitatiesubsidies, betalingen van derden of federale financiering).

De financiering is gebaseerd op de financieringsvoorwaarden die in de 1e lockdown al voor financiering gelden. Overeenkomstige formulieren voor het aanvragen van de subsidie, de aanvraagdeadline is 30-07-2021, kunnen als pdf worden gedownload van de website van het ministerie van Milieu, Landbouw, Natuur en Consumentenbescherming van de deelstaat Noordrijn-Westfalen https://url.nrw/zoofoerdeung.

Het proces is bewust eenvoudig gehouden. De bevoegde instanties zijn de lokaal verantwoordelijke afdelingen 51 (hogere natuurbeschermingsautoriteiten) van de districtsbesturen. Dierentuinen en dierentuinen die zijn erkend in overeenstemming met 42 van de Federale Natuurbeschermingswet of Section 11, lid 1, nummer 4 van de Dierenwelzijnswet, komen in aanmerking voor aanvraag. Vanwege de staatssteunregelgeving "Federal Regulation Small Aid 2020"
De financiering is beperkt tot maximaal 1,8 miljoen euro per ontvanger.

Dierentuinen en dierentuinen bieden bijna natuurlijke recreatiegebieden in stedelijke gebieden op ongeveer 200 hectare in Noordrijn-Westfalen. De grotere dierentuinen en andere kleinere faciliteiten in Noordrijn-Westfalen houden in totaal meer dan 40.000 gewervelde dieren, waaronder zeer bedreigde soorten, waarvan sommige als uitgestorven in het wild worden beschouwd. De aangesloten dierentuinen van de Vereniging van Zoölogische Tuinen (VdZ) registreren jaarlijks ongeveer 6,6 miljoen bezoekers in Noordrijn-Westfalen. In loondienst zijn er ongeveer 1.000 mensen in dienst, alsook seizoensarbeiders die werkzaam zijn in de horeca en de dienstverlening.


Gebruikersavatar
Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 751
Lid geworden op: 22 jan 2011, 20:06
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Renegade »

Gorilla Gust schreef:
24 jun 2021, 17:37
Apenarend schreef:
24 jun 2021, 17:22
Thx. Niet ideaal voor een last minute beslisser als ik. Hopelijk in september anders.
Ik heb toch al een poosje geen volledig uitverkochte dagen (wel bepaalde tijdslots) tegengekomen, dus mogelijk kan je ook last-minute geluk hebben zo. :)
Vanmorgen was Planckendael nochtans al het volledige weekend bezet.

Ik vrees dat last-minute reservaties er deze zomer niet meer in gaan zitten. Niet altijd ideaal qua weer en dergelijke, maar het gaat plannen worden deze zomer, vrees ik.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Renegade schreef:
25 jun 2021, 21:47
Gorilla Gust schreef:
24 jun 2021, 17:37
Apenarend schreef:
24 jun 2021, 17:22
Thx. Niet ideaal voor een last minute beslisser als ik. Hopelijk in september anders.
Ik heb toch al een poosje geen volledig uitverkochte dagen (wel bepaalde tijdslots) tegengekomen, dus mogelijk kan je ook last-minute geluk hebben zo. :)
Vanmorgen was Planckendael nochtans al het volledige weekend bezet.

Ik vrees dat last-minute reservaties er deze zomer niet meer in gaan zitten. Niet altijd ideaal qua weer en dergelijke, maar het gaat plannen worden deze zomer, vrees ik.
Ik zie het nu ook inderdaad, terwijl er maar een druktebarometer van 53% voor de Zoo van Antwerpen is op dit eigenlijke moment. Blijkbaar ontvlucht men vandaag vooral de stad met de kinderen... Maar daaruit kan je wel concluderen dat er steeds wel opties zijn, maar niet steeds voor elke gewenste tuin op elk moment. ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Apenarend »

Gorilla Gust schreef:
26 jun 2021, 12:33
Renegade schreef:
25 jun 2021, 21:47
Gorilla Gust schreef:
24 jun 2021, 17:37
Apenarend schreef:
24 jun 2021, 17:22
Thx. Niet ideaal voor een last minute beslisser als ik. Hopelijk in september anders.
Ik heb toch al een poosje geen volledig uitverkochte dagen (wel bepaalde tijdslots) tegengekomen, dus mogelijk kan je ook last-minute geluk hebben zo. :)
Vanmorgen was Planckendael nochtans al het volledige weekend bezet.

Ik vrees dat last-minute reservaties er deze zomer niet meer in gaan zitten. Niet altijd ideaal qua weer en dergelijke, maar het gaat plannen worden deze zomer, vrees ik.
Ik zie het nu ook inderdaad, terwijl er maar een druktebarometer van 53% voor de Zoo van Antwerpen is op dit eigenlijke moment. Blijkbaar ontvlucht men vandaag vooral de stad met de kinderen... Maar daaruit kan je wel concluderen dat er steeds wel opties zijn, maar niet steeds voor elke gewenste tuin op elk moment. ;)
Kunnen we dan concluderen dat veel mensen reserveren, waardoor het op een bepaald ogenblik volzet is, en dan toch niet daadwerkelijk langskomen? Dat is behoorlijk sneu voor de zoo.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Nee, dat vermoed ik niet. De druktebarometer is wellicht wel gebaseerd op het aantal reserveringen, maar bij het ondertussen volzette Planckendael is de barometer offline gehaald. Ik vermoed effectief dat het in Antwerpen nu rustiger is dan in Planckendael. Het aantal 'no-show' tickets zal gezien de prijzen wel meevallen.

Hoogstens een kleine verliesmarge aan abonnementhouders, al heb je dat men abonnementen sowieso (gezien de lage consumptie, korte tijd dat ze maar langskomen).
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 751
Lid geworden op: 22 jan 2011, 20:06
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Renegade »

Gorilla Gust schreef:
26 jun 2021, 12:33
Ik zie het nu ook inderdaad, terwijl er maar een druktebarometer van 53% voor de Zoo van Antwerpen is op dit eigenlijke moment. Blijkbaar ontvlucht men vandaag vooral de stad met de kinderen... Maar daaruit kan je wel concluderen dat er steeds wel opties zijn, maar niet steeds voor elke gewenste tuin op elk moment. ;)
Gorilla Gust schreef:
26 jun 2021, 13:02
Nee, dat vermoed ik niet. De druktebarometer is wellicht wel gebaseerd op het aantal reserveringen, maar bij het ondertussen volzette Planckendael is de barometer offline gehaald. Ik vermoed effectief dat het in Antwerpen nu rustiger is dan in Planckendael. Het aantal 'no-show' tickets zal gezien de prijzen wel meevallen.

Hoogstens een kleine verliesmarge aan abonnementhouders, al heb je dat men abonnementen sowieso (gezien de lage consumptie, korte tijd dat ze maar langskomen).
Voor Antwerpen zijn voor morgenvoormiddag nu ook de tijdssloten volzet (behalve dat voor abonnees), dus morgen nog maar eens zien hoe het zit met de barometer.

Het wordt er in ieder geval niet makkelijker op deze zomer met de reservaties. Het zal afwachten zijn wat het effect zal zijn van buitenlandse vakanties (meer of minder dan vorig jaar?).
Gorilla Gust schreef:
26 jun 2021, 12:45
Je bent gezien de regels voor 12u welkom in Nederland (12u voor de Nederlandse overheid, 48u voor onze overheid), en geheel wettelijk. Als je enkel in Zie-ZOO uitstapt is er weinig verschil in je uitstap in Planckendael of Zie-ZOO, wellicht is het in die laatste gezien de lagere bezoekersfrequentie zelfs veiliger. Doordeweeks helemaal vermoed ik. Wel zijn sinds vandaag de remmen vrij los in Nederland, dus mondmaskers dragen ze niet meer, ook niet binnen. Als je je onveilig voelt daarbij, een beetje vrijpostig afgaand op eerdere posts, dan stel je misschien sowieso je bezoekje je uit. :sssst:

Reservaties voor de Nederlandse dierentuinen werken momenteel ook voor Belgen zonder problemen. Zie-ZOO heeft ook een beperkt bezoekersaantal, maar in de praktijk hebben ze dat aantal nog nooit weten te behalen, daardoor is een reservatie niet nodig (en ook niet technisch mogelijk). Wel een eenvoudige korte registratie aan de ingang (voor zover dat nog nodig is met de nieuwe regels vanaf vandaag).
Hoe moet je die twaalf uur (of 48 u) effectief aantonen, of is dat op erewoord? Want ik zou toch denken dat als je bij een eventuele controle geen zwart-op-witbewijs kunt voorleggen, je zou worden verondersteld in overtreding te zijn en dus beboet en/of opgepakt zou kunnen worden. En zonder controle is dat systeem toch zo lek als een zeef?

Op de website van Zie-Zoo wordt wel gevraagd om te reserveren, maar er staat niet expliciet bij dat het verplicht is.

Maar gezien de recente op zijn zachtst gezegd merkwaardige en risicovolle beslissing om het grootste deel van de maatregelen los te laten, en gezien Nederland nog altijd oranje zone is (en met de teugels los wel snel weer rood zal zijn), lijkt het mij aangewezen om vanuit België geen daguitstapjes naar Nederland te maken. Als ik het zo hoor zou ik mij er ook helemaal niet veilig voelen. Want ik kan mij moeilijk voorstellen dat de afstandsregel nog gevolgd wordt. Dat was sowieso altijd al een probleem.

Verandert er voor de dierentuinen in Nederland in de praktijk eigenlijk iets? Want voor zover ik begrijp moet de afstandsregel nog wel worden gevolgd, tenzij er wordt gewerkt met vooraf testen en/of vaccinatiebewijs. En dat zie ik dierentuinen niet snel doen als ze niet moeten.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Nederlandse dierentuinen werken buiten het reserveren om nu nog enkel met sociale afstand. Maar hoe dat in de praktijk nagevolgd gaat worden... is nog even koffiedik kijken naargelang de drukte ter plaatse. Dat vernemen we vanzelf via sociale media of het forum de komende week. ;)

De 12/48u dat je uit België bent moet je inderdaad op je erewoord verklaren momenteel, toch als je per auto gaat reizen. Een foto nemen aan de grens waarop duidelijk de tijd in het systeem staat kan je daarbij helpen als je graag alsnog een bewijs hebt, maar dat is absoluut niet vereist. In Nederland zijn er zo goed als nooit controles geweest, zelfs nu de 12u regel effectief (in theorie) een boete zou kunnen opleveren. Maar dat is ook nog maar recent afdwingbaar... hetzij dus amper tot niet controleerbaar.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 751
Lid geworden op: 22 jan 2011, 20:06
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Renegade »

Gorilla Gust schreef:
26 jun 2021, 14:19
Nederlandse dierentuinen werken buiten het reserveren om nu nog enkel met sociale afstand. Maar hoe dat in de praktijk nagevolgd gaat worden... is nog even koffiedik kijken naargelang de drukte ter plaatse. Dat vernemen we vanzelf via sociale media of het forum de komende week. ;)

De 12/48u dat je uit België bent moet je inderdaad op je erewoord verklaren momenteel, toch als je per auto gaat reizen. Een foto nemen aan de grens waarop duidelijk de tijd in het systeem staat kan je daarbij helpen als je graag alsnog een bewijs hebt, maar dat is absoluut niet vereist. In Nederland zijn er zo goed als nooit controles geweest, zelfs nu de 12u regel effectief (in theorie) een boete zou kunnen opleveren. Maar dat is ook nog maar recent afdwingbaar... hetzij dus amper tot niet controleerbaar.
Ik denk dat we wel kunnen raden hoe goed, of beter hoe slecht, de sociale afstand gerespecteerd zal worden. Voor zover ik heb vernomen werd daar vorig jaar in Nederland al losser mee omgesprongen dan in België, de opvolging van de regels is sowieso inmiddels overal flink achteruitgegaan en de manier waarop er nu wordt gecommuniceerd rond corona zal dat ook nog verder in de hand werken.

Ik hoop dat men ten minste nog probeert om minstens in de binnenruimtes toch nog iets te doen om het houden van afstand aan te moedigen, want anders vrees ik dat het iedereen op een kluitje gaat worden met weinig of geen verschil met pre-corona, en dan vrees ik dat er problemen van gaan komen. De besmettingscijfers zijn gelukkig nu redelijk laag geworden, maar ze zijn nog altijd flink hoger dan vorige zomer. En je hebt maar één superverspreider nodig om een zwaar probleem te hebben, en hoe meer mensen bij elkaar hoe groter die kans.

Ik begrijp absoluut de nood aan versoepelingen en om te evolueren naar een meer normale samenleving, maar volgens mij is Nederland nu toch wel roekeloos snel de teugels aan het vieren. België is voorlopig gelukkig nog iets voorzichtiger, al worden er ook hier risico's genomen.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Het is een moeilijke evenwichtsoefening voor de politiek, maar het Nederlandse politieke klimaat helpt niet echt. Door schandalen en fouten is de populariteit vooral met versoepelingen snel weer op te krikken lijkt het. :sssst: Het is bizar te zien hoe men in een van de laatste oranje landen op de Europese kaart zo snel gaat versoepelen, doch kan je dit pas achteraf goed beoordelen. Mogelijk geeft dit weinig problemen. Of laten we zeggen hopelijk. ;)

Het is een onderwerp waarop terugkijken veel makkelijker is dan vooruitkijken. Maar ik ben het wel met je eens dat voorzichtigheid nu toch wel de moeder van de porseleinkast mag zijn.

Desondanks dat Nederland nu de mondmaskers afschaft, gaf de overheid en hun RIVM wel in alle stilte toe dat aerosolen de grote boosdoener zijn in dit verhaal, hetgeen waar mondmaskers dus mede voor bedoeld zijn. Helaas heeft de politiek er nooit echt veel publieke wil kunnen creëren, waardoor die boodschap ook stilzwijgend werd weggemoffeld, en amper aan bod kwam in de media. Media waarin tegenstanders zonder enige bewijzen en achtergrond evenveel aandacht krijgen als echte wetenschappers. 10 onderzoeken die het nut bewijzen van een masker klinken daarin minder hard dan één twijfelachtig en onvolledig onderzoek dat het tegendeel bewijst.

Maar alles hangt af van de nieuwe variant, en de mate waarin men het virus zal gaan importeren door terugkerende reizigers. Bij ons zou de hoge vaccinatiegraad er alvast voor moeten zorgen dat de hospitalisaties onder controle gaan blijven, en dat zodoende de maatschappij 'vrij normaal' kan blijven functioneren. Nederland gaat daarin iets achterlopen, maar alleszins veel beter scoren dan Frankrijk zoals het er nu naar uit ziet. Maar dat is slechts de theorie... de praktijk kan altijd anders uitdraaien. Niet elk vaccin zal zomaar even goed werken tegen elke nieuwe variant. Het Nederlandse Jansen vaccin zou zo bijvoorbeeld maar matig werken tegen de nieuwe Delta-variant die hier de vierde/ vijfde of zesde (naargelang het land/ telwijze) golf zal veroorzaken. Maar zo zullen er ongetwijfeld nog wel factoren gaan meespelen die we nu nog niet kennen.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Plaats reactie