COVID-19 in de dierentuinen

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Niels Grootegans
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 449
Lid geworden op: 17 jun 2020, 16:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Niels Grootegans »

Renegade schreef:
15 jan 2022, 09:11
Ik vrees dat de dierentuinen in Nederland andermaal minstens tot mei of zelfs nog langer gesloten gaan blijven. De situatie is op dit moment ernstiger dan vorig jaar, dus ik vrees dat de sluiting nog maanden gaat duren.
Wat is het nut van al die somberheid? Laten we de hoop niet verliezen en hopen dat de overheid gaat inzien dat dierentuinen veilig open kunnen.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

In het normaal drukke Spaanse Mallorca ziet het Palma Aquarium zich genoodzaakt om tijdelijk de deur te sluiten, in afwachting van toeristen. Een rechtstreeks gevolg van de vele covid-beperkingen en vooral onzekerheden.
https://www.google.com/amp/s/amp.majorc ... sions.html
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 751
Lid geworden op: 22 jan 2011, 20:06
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Renegade »

aardvarkentje15 schreef:
15 jan 2022, 16:23
Ik blijf optimistisch. Enkele Europese landen (Spanje en VK) hebben inmiddels bijna al hun regels al losgelaten, dus ik denk dat het niet al te lang duurt voordat Nederland gaat volgen (hopelijk van de zomer al). Bovendien is de volgende mogelijke versoepelronde al over anderhalve week, maar tis wel dan de vraag of de dierentuinen daarbij zullen zitten. Het plan was om eerst naar de horeca te kijken.
Niels Grootegans schreef:
15 jan 2022, 16:40
Wat is het nut van al die somberheid? Laten we de hoop niet verliezen en hopen dat de overheid gaat inzien dat dierentuinen veilig open kunnen.
Ik stel alleen maar vast dat de dierenparken de vorige keer ook achteraan het rijtje van sectoren stonden, dat men zeker nu wellicht erg voorzichtig zal willen zijn met plaatsen waar zeer veel mensen samen kunnen komen en je helaas niet echt aan heel doorgedreven crowd control kunt doen, en ook dat er voor sectoren zoals dierentuinen en pretparken geen grote, machtige of luide lobby bestaat die bijvoorbeeld voor winkels en horeca wel bestaan. En burgerlijke ongehoorzaamheid ga je in de sector van de attractieparken wellicht ook niet zien gebeuren (en ik wil hier meteen bij zeggen dat ik dat ook niet wil zien gebeuren).

Gebruikersavatar
Dustin1999
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 670
Lid geworden op: 16 mei 2018, 14:32
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Pairi Daiza
Locatie: Amersfoort

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Dustin1999 »

Dierentuinen vallen blijkbaar onder de cultuursector heb ik begrepen, dus misschien gaan die al vanaf 25 januari weer open!

Gebruikersavatar
Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 751
Lid geworden op: 22 jan 2011, 20:06
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Renegade »

Dustin1999 schreef:
15 jan 2022, 21:22
Dierentuinen vallen blijkbaar onder de cultuursector heb ik begrepen, dus misschien gaan die al vanaf 25 januari weer open!
Wat voor een redenering van mijn voeten is dat nu weer?

Hoe dan ook hoop ik dat de Nederlandse dierentuinen zo snel mogelijk weer mogen openen.

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2837
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Joost »

Dustin1999 schreef:
15 jan 2022, 21:22
Dierentuinen vallen blijkbaar onder de cultuursector heb ik begrepen, dus misschien gaan die al vanaf 25 januari weer open!
Waar heb je dat begrepen? Want naar mijn weten is dat niet zo. Het is regelmatig voorgekomen dat versoepelingen en nieuwe maatregelen voor dierentuinen en cultuur rond hetzelfde moment waren, maar ze worden echt wel apart behandeld. Vorig jaar werd er onderscheid gemaakt tussen doorstroomlocaties binnen en buiten, dus ik neem aan dat dat nog altijd zo is. En in het overzicht van de overheid worden 'Dierentuinen en pretparken' ook nog apart genoemd. Je moet ook niet vergeten dat wij vorig jaar hele periodes wél naar de dierentuin mochten, maar de theaters en popzalen dicht bleven.

Overigens is er nu in Nederland de ludieke protestactie, het 'Kapsalon Theater'. Omdat je wel naar de kapper mag en niet naar het theater kan je je laten knippen in een theater terwijl er ondertussen een bekende artiest staat op te treden. Nu heeft het op het eerste gezicht weinig met dierentuinen te maken, maar nu komt ie: waarom gooit Wildlands de Nzuri Hairstudio in Serenga niet gewoon open? Het is een soort kapsalon (alleen vlechtjes), dus mag open, en heeeel toevallig is er maar 1 manier om er te komen: door het park. Ik boek dan meteen een afspraak :p

jackdw
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jun 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: Ja

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door jackdw »

Joost schreef:
16 jan 2022, 00:19
Nu heeft het op het eerste gezicht weinig met dierentuinen te maken, maar nu komt ie: waarom gooit Wildlands de Nzuri Hairstudio in Serenga niet gewoon open? Het is een soort kapsalon (alleen vlechtjes), dus mag open, en heeeel toevallig is er maar 1 manier om er te komen: door het park. Ik boek dan meteen een afspraak :p
Oeps, nu heb ik een probleem ... :blush:

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Wat zijn momenteel concreet de richtlijnen binnen de Belgische dierentuinen? Zijn het enkel richtlijnen, of echt verplicht te volgen protocollen? Ik zie grote verschillen, en interpretaties tussen was een binnendeel is... en wat niet. En in wat een mondmaskerplicht eventueel zou inhouden ook.

Zo dien je in bijvoorbeeld Forestia buiten overal een mondmasker te dragen, net zoals in Pairi Daiza. Maar in Pakawi weer niet? We zien in Antwerpen of Planckendael bijvoorbeeld gebouwen sluiten, en in Pairi Daiza slechts enkele (de boot, het aquarium en de smalle tropicala serre)... waarbij de pinguïns bijvoorbeeld opvallend konden openblijven. In Pakawi was er geen enkel gebouw gesloten, ook de niet de tropische serre of haar smalle reptielengang in die serre. Bij deze laatste zelfs zonder een duiding qua richtingsverkeer of maskerplicht(aanduiding).

Worden deze buiten het federaal niveau om nog eens apart gemeentelijk afgetoetst? Op zich, iedereen kan bezoeken wat hij of zij veilig acht, net als zaken overslaan in een specifieke dierentuin. Maar de wirwar aan details maakt het wel lastig om op voorhand nog een park in te kunnen schatten op dat vlak. :zaag:
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 751
Lid geworden op: 22 jan 2011, 20:06
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Renegade »

Gorilla Gust schreef:
16 jan 2022, 18:11
Wat zijn momenteel concreet de richtlijnen binnen de Belgische dierentuinen? Zijn het enkel richtlijnen, of echt verplicht te volgen protocollen? Ik zie grote verschillen, en interpretaties tussen was een binnendeel is... en wat niet. En in wat een mondmaskerplicht eventueel zou inhouden ook.

Zo dien je in bijvoorbeeld Forestia buiten overal een mondmasker te dragen, net zoals in Pairi Daiza. Maar in Pakawi weer niet? We zien in Antwerpen of Planckendael bijvoorbeeld gebouwen sluiten, en in Pairi Daiza slechts enkele (de boot, het aquarium en de smalle tropicala serre)... waarbij de pinguïns bijvoorbeeld opvallend konden openblijven. In Pakawi was er geen enkel gebouw gesloten, ook de niet de tropische serre of haar smalle reptielengang in die serre. Bij deze laatste zelfs zonder een duiding qua richtingsverkeer of maskerplicht(aanduiding).

Worden deze buiten het federaal niveau om nog eens apart gemeentelijk afgetoetst? Op zich, iedereen kan bezoeken wat hij of zij veilig acht, net als zaken overslaan in een specifieke dierentuin. Maar de wirwar aan details maakt het wel lastig om op voorhand nog een park in te kunnen schatten op dat vlak. :zaag:
Ik begrijp dat bv. de Oasis in Pairi Daiza dan wel geopend is?

In het verleden stond er ooit in een koninklijk/ministerieel besluit gespecifieerd dat alle binnenruimtes moesten sluiten, behalve toiletten, horeca, winkels en noodzakelijke toegangen. Maar in het meest recente besluit is er geen specificatie, er staat echter wel duidelijk dat de binnenruimtes gesloten moeten zijn, het is dus geen richtlijn maar effectief een verplichting. Hoe je kunt verkopen dat bv. een serre of hal geen binnenruimtes, begrijp ik toch echt niet.

Wat Pairi Daiza en Pakawi doen lijkt mij dan ook niet correct, zo niet zelfs een flagrante overtreding (maar van Pakawi verwondert het me in ieder geval niet gezien mijn ervaringen daar sinds Covid). Blijkbaar worden heel wat zaken gedoogd of zelfs niet gecontroleerd zodat men risico's neemt? Mij lijkt het toch zo te zijn dat enkel Antwerpen en Planckendael het correct doen wat de binnenruimtes betreft.

Mondmaskers zijn buiten inderdaad niet verplicht in de dierenparken, tenzij op drukke plaatsen waar je niet altijd voldoende afstand kan houden. Maar het staat parken (of gemeentebesturen) wel vrij om ze toch te verplichten.

Het lijkt erop dat de regels en de handhaving hoe langer hoe onduidelijker en minder consequent worden.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Renegade schreef:
16 jan 2022, 18:26
Ik begrijp dat bv. de Oasis in Pairi Daiza dan wel geopend is?
Klopt, mits een vaste looprichting buiten het restaurantgebeuren om. Je kan deze serre natuurlijk (deels) klasseren als een groot overdekt restaurant, maar inderdaad ook niet volledig. Maar dat zou zaken zoals de onderwatergang bij de ijsberen/ walrussen of de pinguïns niet verklaren. Of de overdekte inkijkjes bij de mensapen (bloementempel, vulkanen).

Wel dienen we even op te merken dat Pairi Daiza werkt met het CST-ticket, de overige parken op dit moment niet meen ik? Het wordt me alleszins toch niet gevraagd om te tonen buiten de restaurants om.
Renegade schreef:
16 jan 2022, 18:26
Het lijkt erop dat de regels en de handhaving hoe langer hoe onduidelijker en minder consequent worden.
Een understatement... :sssst:
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 751
Lid geworden op: 22 jan 2011, 20:06
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Renegade »

Gorilla Gust schreef:
16 jan 2022, 18:44
Renegade schreef:
16 jan 2022, 18:26
Ik begrijp dat bv. de Oasis in Pairi Daiza dan wel geopend is?
Klopt, mits een vaste looprichting buiten het restaurantgebeuren om. Je kan deze serre natuurlijk (deels) klasseren als een groot overdekt restaurant, maar inderdaad ook niet volledig. Maar dat zou zaken zoals de onderwatergang bij de ijsberen/ walrussen of de pinguïns niet verklaren. Of de overdekte inkijkjes bij de mensapen (bloementempel, vulkanen).

Wel dienen we even op te merken dat Pairi Daiza werkt met het CST-ticket, de overige parken op dit moment niet meen ik? Het wordt me alleszins toch niet gevraagd om te tonen buiten de restaurants om.
Renegade schreef:
16 jan 2022, 18:26
Het lijkt erop dat de regels en de handhaving hoe langer hoe onduidelijker en minder consequent worden.
Een understatement... :sssst:
Planckendael en Antwerpen werken inderdaad niet met het CST, behalve dan voor de horeca.

Hoe dat bij de andere parken zit weet ik niet. Ik ben al sinds september niet meer in een ander park dan Planckendael geweest.

Was er bij Pakawi niet iets met een polsbandje?

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Klopt, je krijgt een polsbandje in Pakawi. Op die manier maken ze een onderscheid tussen mensen mét of zonder een CST.

Maar dat bandje verdwijnt nu het winter is aan je arm onder je jas... waarna je hem eigenlijk nergens meer moet tonen. ;) In principe mogen mensen zonder dit bandje enkel niet meer neerzitten in het restaurant, andere (extra) beperkingen zijn er niet voor mensen zonder een CST.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

jackdw
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jun 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: Ja

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door jackdw »

Er is dacht ik wel degelijk verschil tussen Vlaanderen en Wallonië wat betreft mondmaskerplicht ... :-\

In Pairi Daiza is Oasis een "restaurant-met-dierenverblijven", wat je als aankleding van het restaurant kan zien. Horeca kan dus open. :D

Lijkt me de logica zelve, we overdrijven al genoeg ... :warm:

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

jackdw schreef:
16 jan 2022, 19:09
Er is dacht ik wel degelijk verschil tussen Vlaanderen en Wallonië wat betreft mondmaskerplicht ... :-\
Het gaat me meer om een min of meer gelijk speelveld voor de dierentuinen onderling, en vooral het op voorhand een beetje kunnen inschatten van je dagje dierentuin.
Sommige tuinen zijn immers net iets minder hun volle prijs waard als er veel zaken gesloten zijn. ;)

Nu kan je bijvoorbeeld in Vlaanderen terecht komen in een dierentuin waar alle binnendelen geopend zijn, of in ééntje waarin ze allemaal gesloten zijn. De onderlinge website vertellen dit soort details momenteel niet eenduidig helaas. Grosso modo zullen er wel forumgangers het hier kunnen inschatten, maar het blijft een tijd waarin zaken zeer snel veranderen.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 751
Lid geworden op: 22 jan 2011, 20:06
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Renegade »

jackdw schreef:
16 jan 2022, 19:09
Er is dacht ik wel degelijk verschil tussen Vlaanderen en Wallonië wat betreft mondmaskerplicht ... :-\

In Pairi Daiza is Oasis een "restaurant-met-dierenverblijven", wat je als aankleding van het restaurant kan zien. Horeca kan dus open. :D

Lijkt me de logica zelve, we overdrijven al genoeg ... :warm:
Als je het zo doet zou, zo lijkt het mij, volgens de letter van de wet iedereen die de Oasis binnen wilt verplicht iets moeten consumeren of minstens take-away kopen...

Persoonlijk vind ik het nu nog echt niet het moment om losjes en creatief om te springen met de regels.

Drukte in binnenruimtes moeten echt nog wel minstens enkele maanden absoluut vermijden, en het lijkt mij dan ook maar de logica dat alleen essentiële binnenruimtes of binnenruimtes die onder andere regelingen vallen (horeca, resort, winkels, noodzakelijke toegangen) open zouden mogen zijn.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Renegade schreef:
16 jan 2022, 19:16
jackdw schreef:
16 jan 2022, 19:09
Er is dacht ik wel degelijk verschil tussen Vlaanderen en Wallonië wat betreft mondmaskerplicht ... :-\

In Pairi Daiza is Oasis een "restaurant-met-dierenverblijven", wat je als aankleding van het restaurant kan zien. Horeca kan dus open. :D

Lijkt me de logica zelve, we overdrijven al genoeg ... :warm:
Als je het zo doet zou, zo lijkt het mij, volgens de letter van de wet iedereen die de Oasis binnen wilt verplicht iets moeten consumeren of minstens take-away kopen...
Of om een toilet op te zoeken... als we moeilijk mogen doen. ;)

Wat verstandig is... wat aangeraden wordt of niet is voor mij nu even minder van belang. En is in deze context ook minder belangrijk. Je kan immers steeds zelf beslissen om iets over te slaan als dat nodig blijkt, maar in andere gevallen beslist de dierentuin (of gemeente/ toezicht) reeds zelf. Zodoende is het aanbod vs de prijs nu maar moeizaam in te schatten, en dat is toch ook wel soms een probleem niet?
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 751
Lid geworden op: 22 jan 2011, 20:06
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Renegade »

Gorilla Gust schreef:
16 jan 2022, 19:23

Wat verstandig is... wat aangeraden wordt of niet is voor mij nu even minder van belang. En is in deze context ook minder belangrijk. Je kan immers steeds zelf beslissen om iets over te slaan als dat nodig blijkt, maar in andere gevallen beslist de dierentuin (of gemeente/ toezicht) reeds zelf. Zodoende is het aanbod vs de prijs nu maar moeizaam in te schatten, en dat is toch ook wel soms een probleem niet?
Het zou in ieder geval goed zijn als de parken duidelijk zouden aangeven op hun website wat er wel en niet open is, of als de regels duidelijk en consequent zouden worden toegepast zodat bezoekers zouden weten waar ze aan toe zijn.

De huidige losse omgang met en interpretatie en handhaving van de regels vind ik buitengewoon vervelend.

Gebruikersavatar
Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 751
Lid geworden op: 22 jan 2011, 20:06
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Renegade »

De binnenruimtes van de Belgische dierenparken zouden weer mogen openen vanaf 28 januari.

https://www.hln.be/binnenland/coronabar ... ~a7b7dc2e/

Gebruikersavatar
aardvarkentje15
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1323
Lid geworden op: 27 jan 2015, 18:46
Favoriete dierentuin: Dierenpark ziezoo
Locatie: Nootdorp

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door aardvarkentje15 »

Ook in NL lijkt het zeer waarschijnlijk dat dierentuinen weer zullen openen. Ze worden niet genoemd, maar het OMT adviseerd om alle sectoren (Horeca, cultuur, etc.) weer te openen vanaf 25 Januari. Echter, Onder strenge voorwaarden. Denk hierbij aan o.a. beperkt aantal bezoekers en de QR code. (dit laatste moet echter nog definitief besproken worden.)
"It's a moral question about wether we have the right to exterminate species" - Sir David Attenborough

Gebruikersavatar
Dustin1999
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 670
Lid geworden op: 16 mei 2018, 14:32
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Pairi Daiza
Locatie: Amersfoort

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Dustin1999 »


Plaats reactie