COVID-19 in de dierentuinen

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Gebruikersavatar
Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 751
Lid geworden op: 22 jan 2011, 20:06
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Renegade »

Gorilla Gust schreef:
26 jun 2021, 18:18
Het is een moeilijke evenwichtsoefening voor de politiek, maar het Nederlandse politieke klimaat helpt niet echt. Door schandalen en fouten is de populariteit vooral met versoepelingen snel weer op te krikken lijkt het. :sssst: Het is bizar te zien hoe men in een van de laatste oranje landen op de Europese kaart zo snel gaat versoepelen, doch kan je dit pas achteraf goed beoordelen. Mogelijk geeft dit weinig problemen. Of laten we zeggen hopelijk. ;)

Het is een onderwerp waarop terugkijken veel makkelijker is dan vooruitkijken. Maar ik ben het wel met je eens dat voorzichtigheid nu toch wel de moeder van de porseleinkast mag zijn.

Desondanks dat Nederland nu de mondmaskers afschaft, gaf de overheid en hun RIVM wel in alle stilte toe dat aerosolen de grote boosdoener zijn in dit verhaal, hetgeen waar mondmaskers dus mede voor bedoeld zijn. Helaas heeft de politiek er nooit echt veel publieke wil kunnen creëren, waardoor die boodschap ook stilzwijgend werd weggemoffeld, en amper aan bod kwam in de media. Media waarin tegenstanders zonder enige bewijzen en achtergrond evenveel aandacht krijgen als echte wetenschappers. 10 onderzoeken die het nut bewijzen van een masker klinken daarin minder hard dan één twijfelachtig en onvolledig onderzoek dat het tegendeel bewijst.

Maar alles hangt af van de nieuwe variant, en de mate waarin men het virus zal gaan importeren door terugkerende reizigers. Bij ons zou de hoge vaccinatiegraad er alvast voor moeten zorgen dat de hospitalisaties onder controle gaan blijven, en dat zodoende de maatschappij 'vrij normaal' kan blijven functioneren. Nederland gaat daarin iets achterlopen, maar alleszins veel beter scoren dan Frankrijk zoals het er nu naar uit ziet. Maar dat is slechts de theorie... de praktijk kan altijd anders uitdraaien. Niet elk vaccin zal zomaar even goed werken tegen elke nieuwe variant. Het Nederlandse Jansen vaccin zou zo bijvoorbeeld maar matig werken tegen de nieuwe Delta-variant die hier de vierde/ vijfde of zesde (naargelang het land/ telwijze) golf zal veroorzaken. Maar zo zullen er ongetwijfeld nog wel factoren gaan meespelen die we nu nog niet kennen.
Volgens mij is het evenwicht tussen volksgezondheid en andere maatschappelijke belangen alleszins in Nederland - en in mindere mate ook in België - ver zoek en is men wel erg snel heel ver in één richting gegaan. Ik hoop het met je dat dit niet verkeerd gaat uitpakken. Maar we zien in sommige landen al terug een ongunstige evolutie, dus we moeten daar ook realistisch in zijn.

Wat betreft de vaccins begrijp ik dat de meeste vaccins met twee injecties pas twee weken na de tweede dosis goed beschermen tegen de Deltavariant. Dus tot die tijd is voorzichtigheid zeker geboden (en ook daarna zou ik aanbevelen geen grote risico's te nemen).

Ik vrees een beetje dat we naar een "ieder voor zich" fase van de pandemie evolueren, waarin iedereen maar voor zich moet weten welke risico's ze al dan niet willen nemen en waaraan ze wel of niet willen meedoen. En dat zint mij toch niet helemaal.

Ik hoop in ieder geval dat de situatie nooit meer zodanig gaat escaleren dat de dierentuinen opnieuw volledig dicht moeten. Met een eventuele sluiting van de binnengedeeltes, reservaties, beperkte bezoekersaantallen, mondmaskers, enkelrichtingen en dergelijke valt wat mij betreft wel te leven, al zou het beter zijn zonder.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Limburg vooruit »

Zonder de huidige pandemie te willen ontkennen lees ik net dat er momenteel 4'000'000 Coronadoden geteld zijn. Op een bevolking van meer dan 7 miljard mensen.

De Spaanse griep heeft in 1918-1920 tussen de 130 en de 200 miljoen slachtoffers geëist, op een wereldbevolking van nog geen 2 miljard mensen toen.

Is het nog te verdedigen dat je wereldwijd de economie plat legt? Wil je dit in de toekomst vermijden moet het vliegverkeer drastisch aan banden gelegd worden met een quarantaine voor iedereen die tussen 2 continenten reist.
Maar dan raak je natuurlijk een gevoelige snaar bij de ikke ikke ikke mentaliteit van tegenwoordig.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Let wel, dit is het resultaat mét vergaande maatregelen. Zonder die maatregelen sprak je met enige zekerheid van héél andere cijfers. Dus ja, dit is wel degelijk te verantwoorden. Je kan het haast zelfs zien als het bewijs dat het nodig was. :sssst:

We kunnen trouwens de medische middelen om een epidemie te lijf te gaan uit 1920 niet bepaald gaan vergelijken met de huidige middelen. Had men toen dezelfde technologie, informatieverspreiding en wetenschap gehad als nu? Dan hadden we ook toen hele andere cijfers kunnen zien.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Limburg vooruit »

Gorilla Gust schreef:
08 jul 2021, 09:13
Let wel, dit is het resultaat mét vergaande maatregelen. Zonder die maatregelen sprak je met enige zekerheid van héél andere cijfers. Dus ja, dit is wel degelijk te verantwoorden. Je kan het haast zelfs zien als het bewijs dat het nodig was. :sssst:

We kunnen trouwens de medische middelen om een epidemie te lijf te gaan uit 1920 niet bepaald gaan vergelijken met de huidige middelen. Had men toen dezelfde technologie, informatieverspreiding en wetenschap gehad als nu? Dan hadden we ook toen hele andere cijfers kunnen zien.
Ben ik het mee eens hoor, je kan 100 jaar niet zomaar vergelijken. Maar toen woonde de mens veel minder op elkaars lip, en toch had je een dodental om u tegen te zeggen.
Veel mensen wijten dit aan het gebrek aan antibiotica die toen nog niet bestonden. Ze vergeten echter dat griep en corona virussen zijn waar antibiotica zo en zo niet tegen werkte.

De Spaanse griep heeft wel degelijk gelijkenissen die de huidige wetenschap niet wil inzien. Ze is verspreid door alle militairen die huiswaarts keerde na de 2de wereldoorlog, kan je vergelijken met het huidige reisgedrag van de mens. Je kan in 1 week alle werelddelen aandoen als je wil, en zo ook alle werelddelen besmetten.

Ik ben niet echt overtuigd van sommige maatregelen die zogezegd voor de gezondheidszorg zijn genomen. De horeca en kappers sluiten was zeker nooit nodig geweest, de cijfers zijn nooit zo hoog geweest als tijdens hun sluiting.

De grenzen terug openen is iets anders, de vakantie is 14 dagen bezig en de cijfers schieten weer omhoog. Maar de politiek wil op reis dus mag het nu wel, in September mag alles weer dicht en wassen zei hun handen in onschuld.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Hoe denk je nu politiek te kunnen verantwoorden dat er gesloten grenzen zijn? De politiek kan deels een draagvlak creëren, maar niet eindeloos. Zeker niet als ze het zelf nooit eens lijken te zijn, en zichzelf geregeld in de voet schieten. Op dat vlak mogen we nog blij zijn dat er in België nog geen groeiende anti-vaccinatie cultuur/ bible-belt was zoals in Nederland, die sprongen gretig en makkelijk in wanneer de politiek tekort schoot. Nu zijn ze haast mainstream te noemen in de media daar. Dan staat je fragiele draagvlak continu onder druk, en is het niet zo evident om een hoge vaccinatiegraad van +90% te halen.

Maar omtrent de grenzen. Los van het feit dat dat inderdaad verstandig was geweest, is dat praktisch zeer moeilijk. Zelfs indien we de grensregio's met hun grensoverschrijdende dagelijkse dagtaken vergeten is de mobiliteit van de mens deels verbonden aan onze huidige maatschappij en welvaart.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 751
Lid geworden op: 22 jan 2011, 20:06
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Renegade »

Volgens mij kunnen de vakantiegangers niet de enige oorzaak zijn van de stijging die we nu zien in de besmettingen, en nog erger, helaas inmiddels ook in de ziekenhuisopnames, maar spelen in eigen land zeker ook de versoepelingen, die misschien op zich op sommige punten te ver gaan, en de mentaliteit die erdoor is ontstaan, (nog) lakse(re) met de regels en toegenomen contacten, zeker bij jongeren, ook een belangrijke rol. En dan hebben we nog het geluk dat België nog niet zo veel heeft losgelaten als sommige andere landen (Nederland, Spanje).

Dat gezegd zijnde, hoewel ik uiterst streng van oordeel ben over en geen enkel begrip heb voor bijvoorbeeld de jongeren die op feestreis gingen - ik vind hen ronduit crimineel uitschot dat niet genoeg gedemoniseerd en niet hard genoeg aangepakt kan worden, samen met hun ouders en de organisatoren, en ze zouden trouwens allemaal ook juridisch vervolgd en extreem zwaar gestraft moeten worden hiervoor - vind ik ook dat niet alle reizigers over dezelfde kam gescheerd moeten worden - niet alleen waar je heen gaat, maar ook wat je doet telt. Maar we hadden wel strenger moeten blijven voor alle reizigers. Een algemene quarantaine- en testplicht voor iedereen die voor niet-essentiële redenen naar het buitenland gaat had hoe dan ook behouden moeten blijven, vind ik persoonlijk. Dan hoef je de grenzen zelfs niet te sluiten, maar moet je wel inzetten op controle van de quarantaine en het testen (iets wat trouwens veel meer zou moeten gebeuren, en met veel strengere straffen).

Ik ben angstig, bezorgd en pessimistisch over de huidige evolutie van de situatie. We zijn nu nog in een fase waarin we de situatie wellicht nog met vrij beperkte maatregelen opnieuw onder controle kunnen krijgen. Er gaat in ieder geval ingegrepen moeten worden in de situaties die het meeste risico met zich meebrengen en waar de huidige maatregelen misschien te soepel zijn, en op de naleving en handhaving van de huidige regels. Dit moet een wake-upcall zijn dat we niet in een situatie zijn waarin we er binnenkort vanaf zijn en het los kunnen laten, maar in een situatie waarin we hoewel er weer meer mogelijk is altijd voorzichtig moeten zijn en blijven. Het is ook heel hoog tijd dat men overtredingen van de maatregelen véél zwaarder en strenger gaat bestraffen, de huidige sancties zijn belachelijke flutstrafjes voor het in gevaar brengen van de volksgezondheid.

Wat de dierentuinen betreft hoop ik dat er daar voorlopig geen grote gevolgen gaan zijn. Maar het lijkt mij wel aangewezen dat zaken zoals de mondmaskerplicht (binnen maar ook buiten op drukke punten of drukke dagen), toezicht op gevoelige punten en bezoekers aansporen om de regels na te leven herbekijkt en eventueel aanpast. Als men wilt claimen dat ze een veilige uitstap vormen moet men ook maar de nodige moeite blijven om dat zoveel mogelijk te verzekeren. Men moet niet alleen maar rekenen op verantwoordelijkheid en gezond verstand. We weten ondertussen dat te veel mensen daar niet over beschikken.

Voor mij is de situatie op dit moment nog niet van die aard om "terug in mijn kot" te kruipen en alle plannen te schrappen (en ik ga niemand oproepen om dat te doen) maar wel om eventueel twee keer na te denken over wat, hoe en wanneer men doet, en om altijd zo voorzichtig mogelijk te zijn.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Renegade schreef:
09 jul 2021, 16:24
Volgens mij kunnen de vakantiegangers niet de enige oorzaak zijn van de stijging die we nu zien in de besmettingen, en nog erger, helaas inmiddels ook in de ziekenhuisopnames, maar spelen in eigen land zeker ook de versoepelingen, die misschien op zich op sommige punten te ver gaan, en de mentaliteit die erdoor is ontstaan, (nog) lakse(re) met de regels en toegenomen contacten, zeker bij jongeren, ook een belangrijke rol. En dan hebben we nog het geluk dat België nog niet zo veel heeft losgelaten als sommige andere landen (Nederland, Spanje).

Dat gezegd zijnde, hoewel ik uiterst streng van oordeel ben over en geen enkel begrip heb voor bijvoorbeeld de jongeren die op feestreis gingen - ik vind hen ronduit crimineel uitschot dat niet genoeg gedemoniseerd en niet hard genoeg aangepakt kan worden, samen met hun ouders en de organisatoren, en ze zouden trouwens allemaal ook juridisch vervolgd en extreem zwaar gestraft moeten worden hiervoor - vind ik ook dat niet alle reizigers over dezelfde kam gescheerd moeten worden - niet alleen waar je heen gaat, maar ook wat je doet telt. Maar we hadden wel strenger moeten blijven voor alle reizigers. Een algemene quarantaine- en testplicht voor iedereen die voor niet-essentiële redenen naar het buitenland gaat had hoe dan ook behouden moeten blijven, vind ik persoonlijk. Dan hoef je de grenzen zelfs niet te sluiten, maar moet je wel inzetten op controle van de quarantaine en het testen (iets wat trouwens veel meer zou moeten gebeuren, en met veel strengere straffen).

Ik ben angstig, bezorgd en pessimistisch over de huidige evolutie van de situatie. We zijn nu nog in een fase waarin we de situatie wellicht nog met vrij beperkte maatregelen opnieuw onder controle kunnen krijgen. Er gaat in ieder geval ingegrepen moeten worden in de situaties die het meeste risico met zich meebrengen en waar de huidige maatregelen misschien te soepel zijn, en op de naleving en handhaving van de huidige regels. Dit moet een wake-upcall zijn dat we niet in een situatie zijn waarin we er binnenkort vanaf zijn en het los kunnen laten, maar in een situatie waarin we hoewel er weer meer mogelijk is altijd voorzichtig moeten zijn en blijven. Het is ook heel hoog tijd dat men overtredingen van de maatregelen véél zwaarder en strenger gaat bestraffen, de huidige sancties zijn belachelijke flutstrafjes voor het in gevaar brengen van de volksgezondheid.

Wat de dierentuinen betreft hoop ik dat er daar voorlopig geen grote gevolgen gaan zijn. Maar het lijkt mij wel aangewezen dat zaken zoals de mondmaskerplicht (binnen maar ook buiten op drukke punten of drukke dagen), toezicht op gevoelige punten en bezoekers aansporen om de regels na te leven herbekijkt en eventueel aanpast. Als men wilt claimen dat ze een veilige uitstap vormen moet men ook maar de nodige moeite blijven om dat zoveel mogelijk te verzekeren. Men moet niet alleen maar rekenen op verantwoordelijkheid en gezond verstand. We weten ondertussen dat te veel mensen daar niet over beschikken.

Voor mij is de situatie op dit moment nog niet van die aard om "terug in mijn kot" te kruipen en alle plannen te schrappen (en ik ga niemand oproepen om dat te doen) maar wel om eventueel twee keer na te denken over wat, hoe en wanneer men doet, en om altijd zo voorzichtig mogelijk te zijn.
Extreem zwaar aanpakken en demoniseren... het gaat om pubers die argeloos het verstand op nul hebben gezet, en gebruik maakte van de mazen van het net. Feesten in Spanje zonder veel regels, ik kan me voorstellen dat zoiets bij jongeren aantrekkelijk klinkt, net als bij andere groepen in de maatschappij. Het is vooral kwalijk dat het kon en min of meer mocht, en Spanje betaalt daar nu de tol van met haar kleurcode op de Europese kaart.

Weinig medeleven mee hebben en de compensaties beperken voor de jongeren? Akkoord. Streng toezien op de isolatie? Akkoord. Voorkomen dat verder nog gebeurd? Akkoord.
Maar verder houdt het wel een beetje op lijkt me hoor. Het demoniseren gebeurd nu al door de media en sociale media, daar hoeven wij heus niet aan bij te dragen.

In wezen gaat het nu in dit voorbeeld om gelukkig een beperkt aantal mensen, mede dankzij het feit dat Spanje niet naast de deur ligt. Pakweg 150 van de 350 jongeren zijn besmet? Vlakbij huis in Nederland loopt het ogenschijnlijk dagelijks mis in discotheken... en heb je na een avondje feesten met 600 mensen reeds 200 positieve meldingen. En zo zijn er al een kleine tiental brandhaarden, met name dankzij pijnlijke fouten in het toegangstestenproject (desondanks de maandenlange opbouw en start ervan) waarbij alle regels letterlijk overboord mochten gaan. Het zijn weliswaar mensen die slechts ziek worden zonder veel erg. Maar zover ik de cijfers juist heb, is slechts 37% volledig gevaccineerd in Nederland (cijfers eerste prik liggen uiteraard gevoelig hoger, circa 25% van de volwassen kreeg nog geen enkele prik). Aldus https://www.ad.nl/binnenland/de-vaccina ... ~aff11225/

Zolang je niet in een wereld leeft waarin minimaal 80, zoals men hier wilt ideaal gezien 90% van de mensen gevaccineerd is? Dan zou ik persoonlijk me daar eerder zorgen in maken, want die feestgangers komen uiteindelijk na het feest ook terug in de gewone maatschappij, waar ze zelf onbewust weer alles verderzetten. Er zijn nog steeds veel meer 'lokale' feestgangers, dan reizende jongeren naar Spanje. ;)

Nederland zou ook vanavond ingrijpen in dit verhaal, met name uit schrik voor het Spaanse verhaal. Een verhaal waarbij de buurlanden de rode kleur hanteren om hun inwoners beperkingen op te leggen, alsook het toerisme in te perken. De eerste berichten waarin Nederland binnen Europa de definitie van een 'rode zone' wilt laten aanpassen is daarin ook een goed voorbeeld. :sssst:
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 751
Lid geworden op: 22 jan 2011, 20:06
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Renegade »

Gorilla Gust schreef:
09 jul 2021, 17:42
Extreem zwaar aanpakken en demoniseren... het gaat om pubers die argeloos het verstand op nul hebben gezet, en gebruik maakte van de mazen van het net. Feesten in Spanje zonder veel regels, ik kan me voorstellen dat zoiets bij jongeren aantrekkelijk klinkt, net als bij andere groepen in de maatschappij. Het is vooral kwalijk dat het kon en min of meer mocht, en Spanje betaalt daar nu de tol van met haar kleurcode op de Europese kaart.

Weinig medeleven mee hebben en de compensaties beperken voor de jongeren? Akkoord. Streng toezien op de isolatie? Akkoord. Voorkomen dat verder nog gebeurd? Akkoord.
Maar verder houdt het wel een beetje op lijkt me hoor. Het demoniseren gebeurd nu al door de media en sociale media, daar hoeven wij heus niet aan bij te dragen.

In wezen gaat het nu in dit voorbeeld om gelukkig een beperkt aantal mensen, mede dankzij het feit dat Spanje niet naast de deur ligt. Pakweg 150 van de 350 jongeren zijn besmet? Vlakbij huis in Nederland loopt het ogenschijnlijk dagelijks mis in discotheken... en heb je na een avondje feesten met 600 mensen reeds 200 positieve meldingen. En zo zijn er al een kleine tiental brandhaarden, met name dankzij pijnlijke fouten in het toegangstestenproject (desondanks de maandenlange opbouw en start ervan) waarbij alle regels letterlijk overboord mochten gaan. Het zijn weliswaar mensen die slechts ziek worden zonder veel erg. Maar zover ik de cijfers juist heb, is slechts 37% volledig gevaccineerd in Nederland (cijfers eerste prik liggen uiteraard gevoelig hoger, circa 25% van de volwassen kreeg nog geen enkele prik). Aldus https://www.ad.nl/binnenland/de-vaccina ... ~aff11225/

Zolang je niet in een wereld leeft waarin minimaal 80, zoals men hier wilt ideaal gezien 90% van de mensen gevaccineerd is? Dan zou ik persoonlijk me daar eerder zorgen in maken, want die feestgangers komen uiteindelijk na het feest ook terug in de gewone maatschappij, waar ze zelf onbewust weer alles verderzetten. Er zijn nog steeds veel meer 'lokale' feestgangers, dan reizende jongeren naar Spanje. ;)

Nederland zou ook vanavond ingrijpen in dit verhaal, met name uit schrik voor het Spaanse verhaal. Een verhaal waarbij de buurlanden de rode kleur hanteren om hun inwoners beperkingen op te leggen, alsook het toerisme in te perken. De eerste berichten waarin Nederland binnen Europa de definitie van een 'rode zone' wilt laten aanpassen is daarin ook een goed voorbeeld. :sssst:
Wat die bende achterlijke pubers, ouders en organisatoren gedaan hebben is een symptoom van een algemene tendens in de samenleving en met name onder de jongere generaties: geen discipline, geen respect voor anderen, schijt aan regels, normen en waarden, vrijheid, blijheid, alles kan en alles mag als het maar leuk is, ook al is het schadelijk voor jezelf of anderen, ikke ikke en de rest kan stikken (misschien wel letterlijk als ze Covid oplopen). Dat er in de media nog wordt gepleit voor begrip en tolerantie voor die rotjongeren vind ik absoluut walgelijk en totaal onaanvaardbaar. Het wordt hoog tijd dat we als samenleving dit soort rotmentaliteit niet meer tolereren en er keihard tegen optreden. In dat verband vind ik dat die jongeren, hun ouders en de personeelsleden van de organisatoren minstens zeer zware werkstraffen, hoge boetes en jarenlange reis- en uitgaansverboden zouden moeten krijgen.

Dit gaat niet het laatste verhaal zijn in verband met Covid en reizigers, en er gaan helaas situaties zijn waar door het te lakse beleid ook officiële instanties veel minder zicht op zullen hebben, met alle gevolgen van dien. Deze situatie is gelukkig bekend en goed ingedijkt, maar dat gaat niet altijd zo zijn. Daarom dat het zo belangrijk is dat er streng toegekeken wordt op alle reizigers, met name zij die terugkeren uit risicozones of die risicogedrag hebben vertoond. Daar moet in ieder geval nog veel meer op ingezet worden.

België doet het qua vaccinatie eigenlijk heel goed, maar zelfs in Vlaanderen waar de vaccinatiebereidheid zeer hoog blijkt (veel hoger dan ik ooit had verwacht) wordt het vrees ik lastig om het percentage dat gezien de deltavariant nodig is vrijwillig te halen. En in Brussel en Wallonië (en misschien ook Nederland?) wellicht zelfs onmogelijk. Ik ben geen voorstander van verplichte vaccinatie (behalve eventueel voor zorgpersoneel), en ook mensen nog meer onder druk zetten om zich te laten vaccineren, bv. door deelname of toegang (zeg maar bv. tot dierentuin, pretpark of restaurant) afhankelijk te maken van vaccinatie, vind ik niet het beste idee. Maar hoe je het percentage dan wel moet opkrikken, daar heb ik geen goed antwoord op.

Ik passeerde vanavond trouwens nog even langs Looopings en ik kwam de volgende twee artikelen tegen die betrekking hebben op de coronasituatie.

Ten eerste: voorlopig hebben de stijgingen en de nieuwe coronamaatregelen geen gevolgen voor pretparken en dierentuinen en veranderen de regels daar niet. Ik neem aan dat in de horeca van dierentuinen en pretparken de horeca wellicht op anderhalve meter zal gebleven zijn, zodat er ook daar niet veel zal veranderen.

https://www.looopings.nl/weblog/17237/C ... issen.html

Ten tweede: een toch wel zorgwekkend artikel waarin de GGD van Groningen pretpark Walibi Holland noemt als mogelijke coronacluster. Een beetje vreemd gezien het karakter van de meeste andere clusters. Het park stelt dat ze de nodige maatregelen nemen en de regels van de overheid volgen.

Ik hoop maar dat dit in de toekomst geen nadelige gevolgen gaat hebben voor de dierentuinen en pretparken, maar ik vrees dat dit zeker kan worden gebruikt als argument voor eventuele nieuwe maatregelen of zelfs sluitingen.

Hoe dan ook toont dit zeker de noodzaak aan om ook dierentuinen en pretparken voorzichtig te blijven en te blijven inzetten op de naleving de maatregelen, en om nog niet te gaan doen zoals voor corona. We moeten zoveel mogelijk risico's blijven beheersen en uitsluiten, ook al zal er nooit een nulrisico zijn in dit verband.

https://www.looopings.nl/weblog/17233/G ... SNwoBV1-tA

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Als je de recente van Walibi Holland op sociale media vergelijkt met wat we nu zien in dierentuinen? Soms dag en nacht verschil, zelfs op drukkere weekend dagen.

Verbazend is dit dan niet, al kan je de explosieve toename in de groep 18-25 jarige moeilijk exact naar één plaats toe traceren als ze dagelijks wel ergens zitten. Het afschaffen van mondmaskers op zulke plaatsen (eigenlijk zou het op drukke plaatsen nog moeten daar, maar iedereen mag zelf die definitie bepalen) helpt natuurlijk niet, maar het is gelukkig nog veelal in de openlucht. Toch iets wezenlijks anders dan een afgesloten discotheek.

Verder is het niet volledig de schuld van deze groep. De excessen wel... maar de Nederlandse politiek faalde met 'alle remmen los' volledig qua boodschap en timing. Alle buurlanden keken verbaasd toe... ze nemen bijna exact de fout van de aftredende Belgische regering op het einde van de zomer in 2020 over, en doen er een flink schepje bovenop.

Met slechte cijfers gingen ze plots naar het snelste versoepelendste land in Europa. En nu omgekeerd amper enkele weken later het land met een ongezien explosieve stijging in absolute cijfers (al is er qua zorgsysteem momenteel nog geen probleem).

Het lijkt wel alsof men niet buiten de grenzen durfde te kijken naar de reeds werkende mechanismen, en alles opnieuw zelf wilde proberen en onderzoeken. Of zelf het deksel op de neus krijgen zoals nu. ;)

Als laatste land het erkennen dat het om vooral of mede om aerosolen gaat ipv handcontact, pas nu een buffer van twee weken instellen na je laatste prik voor het corona-paspoort, keer op keer de perikelen met de toegangstesten terwijl dit in Duitsland vrij probleemloos leek te lopen...

Pas nu Nederland binnen een week donkerrood zou kleuren, en alle andere landen Nederlanders een quarantaine zouden 'kunnen' opleggen (met dus economische/ toeristische gevolgen)... schrok de politiek schijnbaar wakker? Toch zo volgens de media uit de buurlanden, in de eigen media ontkent de politiek dit.

Hopelijk krijgt Nederland binnenkort een echt kabinet... en is het aftredende kabinet weer uit beeld. Voor zover dezelfde mensen niet alsnog verder achter de feiten mogen aanlopen. ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Apenarend »

Ik kan zeker begrijpen dat jonge mensen elkaar willen zien, fysiek vastpakken en feesten. Ik ben ook jong geweest, en zeker in de leeftijdscategorie 16-20 jaar zijn dat soort zaken cruciaal voor de uitbouw van je vriendenkringen.

Dat er zoiets gebeurt, in Spanje of elders, was te voorzien maar is wat mij betreft verschoonbaar. Hetzelfde zal gebeuren wanneer men in de zomer festivals zal toelaten, mensen kunnen zich daar onmogelijk altijd aan de afstandsregels houden. Dus ofwel niet organiseren ofwel de bluts met de builen nemen.

Maar waar ik helemaal geen begrip voor heb, en waar ik Renegade helemaal in bij treedt, is dus het gedrag van zij die, eenmaal besmet, daarvan niet de gevolgen willen dragen en zich niet willen schikken naar de regels, en dan een vliegtuig nemen, wetens en willens, en daarbij heel wat andere mensen in gevaar brengen + een ganse samenleving door dit soort onverantwoord gedrag opnieuw in lock down kunnen duwen. Deze jongeren, én hun ouders die dit blijkbaar organiseerden en het ticket betaalden, mogen wat mij betreft zeer streng worden aangepakt.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Voor de duidelijkheid. De incidenten inzake de Spaanse reizigers die weigerde te positieve bussen te nemen zijn inderdaad onverdedigbaar, daar kan je weinig verzachtend rond stellen.

Moedwillig zelf besmet opstappen in een vliegtuig (of laten opstappen in geval van de ouders/ minderjarigen) lijkt me ook strafbaar toch? Toch met het regulier parcours van de coronaboetes.

Sowieso begrijp ik dat landen geen continue grenscontroles kunnen uitvoeren om iedereen zijn administratie na te kijken, maar je zou van vliegtuigmaatschappijen of ander internationaal vervoer zoiets wel verwachten.

Maar blijkbaar kwamen er ook jongeren dankzij de mazen van het net erdoor (bewust niet testen/ uitslag verzwijgen, om daarna onmiddelijk thuis te testen was vreemd genoeg toegelaten). Dat de toeziende machten dat punt zo laten liggen en niet voldoende opvolgen en bijsturen begrijp ik niet echt.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Apenarend »

Gorilla Gust schreef:
10 jul 2021, 10:43
Voor de duidelijkheid. De incidenten inzake de Spaanse reizigers die weigerde te positieve bussen te nemen zijn inderdaad onverdedigbaar, daar kan je weinig verzachtend rond stellen.

Moedwillig zelf besmet opstappen in een vliegtuig (of laten opstappen in geval van de ouders/ minderjarigen) lijkt me ook strafbaar toch? Toch met het regulier parcours van de coronaboetes.

Sowieso begrijp ik dat landen geen continue grenscontroles kunnen uitvoeren om iedereen zijn administratie na te kijken, maar je zou van vliegtuigmaatschappijen of ander internationaal vervoer zoiets wel verwachten.

Maar blijkbaar kwamen er ook jongeren dankzij de mazen van het net erdoor (bewust niet testen/ uitslag verzwijgen, om daarna onmiddelijk thuis te testen was vreemd genoeg toegelaten). Dat de toeziende machten dat punt zo laten liggen en niet voldoende opvolgen en bijsturen begrijp ik niet echt.
Het is juist dat je schrijft dat de controle te wensen overlaat en dat het systeem in zijn totaliteit beter zou kunnen. Maar dat is geen verschoning voor dit gedrag: iedereen weet intussen wel wat hij moet doen. Men ontloopt dus moedwillig het proces. Ik hoop op strenge straffen voor dit soort gedrag, en ja dat mag correctioneel.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 751
Lid geworden op: 22 jan 2011, 20:06
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Renegade »

Volgens wat men vandaag in het nieuws zei is het in ieder geval mogelijk om de jongeren die besmet op het vliegtuig stapten te bestraffen. Ik zou zeggen laat dat geen theorie blijven en doe het absoluut én meteen, iets anders is geen correct signaal aan de samenleving en aan andere reizigers. Maar de straf zal helaas hoe dan ook te licht uitvallen.

Men zal op korte termijn toch de controle op de terugkerende reizigers moeten verbeteren en iets doen om die systemen flink te verbeteren, de mazen in die netten verkleinen en verantwoordelijkheid en het naleven van de regels sterk aan te moedigen. Het lijkt mij ook aangewezen dat in ieder geval naar landen met hoge en snel stijgende cijfers zoals Nederland, Spanje en Portugal niet-essentiële reizen opnieuw verboden of in ieder geval sterk ontmoedigd worden, en dat voor zeker voor dat soort landen de controle op de terugkerende reizigers opgevoerd wordt. Anders is het opnieuw instellen van een verbod op alle niet-essentiële reizen volgens mij misschien wel de enige optie. Maar aangezien dat misschien weer problemen zoals te grote drukte gaat geven in het binnenland is dat ook niet de beste optie. Het is echt een heel moeilijk probleem, maar er gaat toch snel een oplossing moeten komen. We zien heel duidelijk dat het reizen niet langer kan doorgaan zoals het nu gebeurt, en strengere regels en verbeterde systemen dringen zich daar dan ook zeer snel op. Nu er nog ruimte is om in te grijpen waar er zich problemen stellen, zonder de hele samenleving volledig te moeten verstoren, zou het heel erg verkeerd zijn om die kans niet te grijpen. Natuurlijk zal dat soms vervelend zijn voor reizigers, maar dat moet dan maar.

Ik ben niet volledig tegen buitenlandse reizen of uitstappen, maar op dit moment zijn de regels en systemen een zeef met hele grote gaten en een chaotische soep, onder meer door een gebrek aan goede opvolging en door onduidelijke, onlogische en overal verschillende regels. En dat moet echt heel snel beter, of men kan maar beter stoppen met reizen toe te laten. We kunnen nooit alle risico's uitsluiten, maar het is van groot belang om die zoveel mogelijk in te dijken, en dat gebeurt nu gewoon te weinig wat betreft reizigers.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Vanaf 21/7 word de 'Sanitaire Pass' verplicht in Frankrijk, een COVID-safe bewijs (recent doorgemaakt, volledige vaccinatie + 2 weken of test van minder dan 48u) op heel wat plaatsen. Het land steekt een tandje bij door de achterliggende vaccinatie-bereidheid, en dat lijkt te werken (circa 1.000.000 nieuwe afspraken na de aankondiging). Dit bewijs is straks nodig op openbaar vervoer, winkelcentra, restaurants en bars, heel wat overdekte zaken zoals ook musea. En mogelijk ook pretparken en eventueel dierentuinen, de details daaromtrent zijn nog niet bekend.

Hou er alvast rekening mee als je alsnog naar Frankrijk zou willen trekken!
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 751
Lid geworden op: 22 jan 2011, 20:06
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Renegade »

Gorilla Gust schreef:
13 jul 2021, 11:49
Vanaf 21/7 word de 'Sanitaire Pass' verplicht in Frankrijk, een COVID-safe bewijs (recent doorgemaakt, volledige vaccinatie + 2 weken of test van minder dan 48u) op heel wat plaatsen. Het land steekt een tandje bij door de achterliggende vaccinatie-bereidheid, en dat lijkt te werken (circa 1.000.000 nieuwe afspraken na de aankondiging). Dit bewijs is straks nodig op openbaar vervoer, winkelcentra, restaurants en bars, heel wat overdekte zaken zoals ook musea. En mogelijk ook pretparken en eventueel dierentuinen, de details daaromtrent zijn nog niet bekend.

Hou er alvast rekening mee als je alsnog naar Frankrijk zou willen trekken!
Voor zover ik begrepen heb blijven de overige veiligheidsmaatregelen zoals maskers, afstand et cetera nog gewoon gelden, ook met de pas. Ik zie dan ook niet echt in waarom het dan zoveel meer veiligheid zou bieden én echt nodig zou zijn. Mij lijkt het vooral een manier om de Fransen serieus onder druk te zetten om zich te laten vaccineren (ook gezien de suggestie van Macron om eventueel het vaccin voor iedereen te verplichten). Ik kan begrijpen dat men dat wilt doen, maar dit gaat wel heel ver. Voorlopig lijkt het te werken qua aanzetten tot vaccinatie, al was het al maar omdat zonder een beetje normaal leven behoorlijk lastig gaat worden (en vooral met veel testen), maar dit is wel verregaand. Ik kan mij ook wel voorstellen dat dit nog politiek en/of juridisch aangevochten gaat worden, en nog wel weerstand en protest gaat oproepen. Dit gaat de regering-Macron misschien nog wel zuur opbreken.

Ik kan zo'n pas voor grote en risico-evenementen en voor reizen nog wel begrijpen, maar het systeem uitbreiden naar zo goed als de hele maatschappij vind ik toch niet meteen een gunstige evolutie. Ik hoop dat ze hier in België geen voorbeeld aan gaan nemen, ook al ben ik binnenkort zelf volledig gevaccineerd. Maar zoals ze zeggen, als het regent in Parijs druppelt het in Brussel...

Gebruikersavatar
Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 751
Lid geworden op: 22 jan 2011, 20:06
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Renegade »

De directeur van de Association française des parcs zoologiques, de heer Rodolphe Delord, tevens directeur van ZooParc de Beauval, heeft aangekondigd dat ze mogelijk naar de Conseil d'Etat zullen stappen tegen de verplichte pass sanitaire voor dierenparken, en dat ze in ieder geval uitstel vragen tot september. Hij haalt onder meer aan dat dierenparken geen ervaring hebben met dit soort identiteitscontroles, dat veel mensen, waaronder ook kinderen en jongeren die een belangrijk doelpubliek zijn, nog niet de kans hebben gekregen om gevaccineerd te worden, dat in de dierenparken al veel veiligheidsmaatregelen genomen worden en de vrees voor dalende bezoekersaantallen.

https://www.francetvinfo.fr/sante/malad ... 00387.html
Laatst gewijzigd door Renegade op 13 jul 2021, 17:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Een terechte bekommernis... ik zit zelf ook nog halverwege het vaccinatieproces, dus ik begrijp die bezorgdheid wel. Velen kregen gewoon nog niet te kans. Zeker als je vanaf 12-jaar gaat kijken hiernaar. Zelf ben ik ook benieuwd of deze pass ook zo snel gaat verdwijnen gezien de huidige golven, ik vermoed dat we volgend jaar nog wel een poosje met een QR-code kunnen gaan zwaaien, al dan niet met een booster-prik. ;)

Ik heb wel volledig begrip voor het idee en de achterliggende gedachte erachter, maar dit nu uitrollen is een beetje met de botte bijl de vaccinatiegraad omhoog proberen (nu ja, proberen? Het lukt duidelijk zo) te krijgen.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Niet onverwacht, maar het is zover... Nederland heeft grotendeel code rood (en deels donkerrood in het Noorden) gekregen op de recentste update. België is van een deels groene zone nu opgewaardeerd naar een oranje zone. Het is nu afwachten welke impact dit heeft op het reisadvies binnenkort.

https://www.ecdc.europa.eu/en/covid-19/ ... e-movement
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Dierentuinen kunnen nog bezocht worden door Nederlanders in België (en omgekeerd), overnachten in een dierentuinen is echter lastiger... vanaf 48u is er een negatieve test of een vaccinatiebewijs noodzakelijk voor Nederlanders in België. Het is nog niet duidelijk wanneer deze verplichting exact wordt uitgerold naar het terrein.

https://www.hln.be/binnenland/belgie-vr ... ~a8bb322d/
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Gorilla Gust schreef:
13 jul 2021, 11:49
Vanaf 21/7 word de 'Sanitaire Pass' verplicht in Frankrijk, een COVID-safe bewijs (recent doorgemaakt, volledige vaccinatie + 2 weken of test van minder dan 48u) op heel wat plaatsen. Het land steekt een tandje bij door de achterliggende vaccinatie-bereidheid, en dat lijkt te werken (circa 1.000.000 nieuwe afspraken na de aankondiging). Dit bewijs is straks nodig op openbaar vervoer, winkelcentra, restaurants en bars, heel wat overdekte zaken zoals ook musea. En mogelijk ook pretparken en eventueel dierentuinen, de details daaromtrent zijn nog niet bekend.

Hou er alvast rekening mee als je alsnog naar Frankrijk zou willen trekken!
Voor de Nederlandse dierentuinfans zonder een vaccinatie is er vanaf volgende week echter elke 24u een negatieve test nodig zolang het land een rode code toegewezen krijgt op de Europese kaart van het ECDC.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Plaats reactie