COVID-19 in de dierentuinen

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Uiteraard kan dat veilig... het probleem is enkel het grotere kader wanneer alle sectoren dat op het zelfde moment in de praktijk willen gooien. Zeker wanneer je bevolking een grote weerstand tegenover 'regeltjes' heeft loop je zo het risico om van een te enthousiaste vrijheidsgolf een volwaardige vierde of vijfde golf te maken. :s

Trouwens, buitenterassen waren hier niet aan de orde als een aparte fase doorheen het land (misschien aan de kust wel nog), wegens niet rendabel volgens de horecasector. :sssst:
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3456
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door MennoPebesma »

Gorilla Gust schreef:
09 mar 2021, 10:02
Uiteraard kan dat veilig... het probleem is enkel het grotere kader wanneer alle sectoren dat op het zelfde moment in de praktijk willen gooien. Zeker wanneer je bevolking een grote weerstand tegenover 'regeltjes' heeft loop je zo het risico om van een te enthousiaste vrijheidsgolf een volwaardige vierde of vijfde golf te maken. :s
Zeker waar. En dat is ook precies wat Rutte gisteren bij de persconferentie zei. O.a. terrassen, musea, en hogescholen kunnen in principe veilig open alleen alles tegelijk kan niet.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Ik zie op facebook diverse Nederlanders naar de Duitse heropende tuinen trekken, daar hun verplaatsing onder de 24u valt.
Maar als ik kijk naar de registratiesystemen van tuinen zoals Duisburg, dan lijkt het me dat dit niet de bedoeling is? https://einlasstermin.zoo-duisburg.de/

Wat zijn de regels juist in Nederland momenteel? Zover ik begrijp worden toeristische verplaatsingen naar het buitenland afgeraden, maar durft men dit niet wettelijk vast te leggen als een verbod? En ik meen daarboven dat Duitsland ook een open grens hanteert, of is dat laatste eerder een grijze zone?
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Na de Paasvakantie kunnen de Engelse Zoos wellicht weer heropenen. Doch vraagt ZSL London Zoo als een van de grootste dierentuinen/ non profitorganisatie dat de overheid haar reddingsplan voor de dierentuinen herbekijkt. De criteria binnen het Zoo Animal Fund zijn zo streng (met name naar grotere organisaties toe) dat momenteel 93 miljoen pond van de beschikbare 100 miljoen onbenut blijft. Dit terwijl de Engelse dierentuinen elke dag weer moeite hebben om de lopende kosten te betalen.

Hun open brief lezen we na op https://www.zsl.org/were-today-calling- ... eEknb4sowk
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3456
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door MennoPebesma »

Gorilla Gust schreef:
10 mar 2021, 13:16
Wat zijn de regels juist in Nederland momenteel? Zover ik begrijp worden toeristische verplaatsingen naar het buitenland afgeraden, maar durft men dit niet wettelijk vast te leggen als een verbod? En ik meen daarboven dat Duitsland ook een open grens hanteert, of is dat laatste eerder een grijze zone?
Het volgende advies geldt in Nederland:
Blijf in Nederland. Ga niet op reis tot en met 15 april. Elke reis verhoogt de kans op meer besmettingen in Nederland en in het buitenland. Reis alleen bij ernstige familieomstandigheden of voor werk dat echt niet uitgesteld kan worden en waarbij fysieke aanwezigheid absoluut nodig is.
Er is inderdaad geen verbod op het reizen naar het buitenland, of dat komt omdat ze het niet durven/willen of omdat het wettelijk niet kan weet ik niet.

Wel geldt er een inreisverbod, behalve voor mensen uit de EU, een Schengenland, een 'veilig land' of als je een uitzondering hebt op het inreisverbod. Kom je via vliegtuig, schip, bus of trein het land binnen, moet je een negatieve testuitslag laten zien (behalve als je uit een veilig land komt). Reizigers uit het buitenland worden ook dringend geadviseerd om 10 dagen in quarantaine te gaan, er wordt momenteel gekeken of dat ook een quarantaineplicht kan worden. Voor mensen uit de Dominicaanse Republiek, Zuid-Afrika en landen uit Midden- of Zuid- Amerika geldt een vlieg- en aanmeerverbod.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Ja, las het net ook bij looopings een artikel met een praktisch voorbeeld inzake Zoo Münster. Deze zoo staat wel boekingen vanuit het buitenland toe, Duisburg dan weer niet.

https://www.looopings.nl/weblog/16277/F ... ening.html

Maar het reizen naar Duitse tuinen is dus nog even een grijze zone tot dat er een Nederlandse quarantaineplicht komt bij thuiskomst zover ik het nu zie.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door rick04 »

Even off-topic; weet iemand voor welk dier het verblijf op foto 14 is? Ziet er namelijk erg gaaf en inspirerend uit!
You can find me in the zoo :)

Gebruikersavatar
JvG
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 859
Lid geworden op: 02 jul 2017, 06:31
Favoriete dierentuin: -

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door JvG »

rick04 schreef:
10 mar 2021, 20:10
Even off-topic; weet iemand voor welk dier het verblijf op foto 14 is? Ziet er namelijk erg gaaf en inspirerend uit!
De orang-oetangs ;)

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2839
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Joost »

Gorilla Gust schreef:
10 mar 2021, 19:44
Ja, las het net ook bij looopings een artikel met een praktisch voorbeeld inzake Zoo Münster. Deze zoo staat wel boekingen vanuit het buitenland toe, Duisburg dan weer niet.

https://www.looopings.nl/weblog/16277/F ... ening.html

Maar het reizen naar Duitse tuinen is dus nog even een grijze zone tot dat er een Nederlandse quarantaineplicht komt bij thuiskomst zover ik het nu zie.
Opvallend dat ze stellen dat men bij Allwetterzoo Münster voorheen in coronatijd wel gewoon tickets kon kopen aan de deur. Ik was daar afgelopen zomer en toen was dat echt niet het geval, ook toen moest je een ticket online kopen met een tijdslot. Ik heb toen meerdere mensen gezien die weggestuurd werden bij de poort omdat ze geen ticket hadden en voor de ingang op de telefoon toch nog aan een ticket probeerden te komen.

Dan zeg ik maar niets over wat ik er van vind dat Looopings tegen alle adviezen van de overheid in naar Münster is afgereisd :sssst:
rick04 schreef:
10 mar 2021, 20:10
Even off-topic; weet iemand voor welk dier het verblijf op foto 14 is? Ziet er namelijk erg gaaf en inspirerend uit!
Als ik het me goed herinner Orang Utans maar 100% zeker ben ik niet, heb helaas zelf geen goede foto van het verblijf gemaakt.

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door rick04 »

JvG schreef:
10 mar 2021, 20:17
rick04 schreef:
10 mar 2021, 20:10
Even off-topic; weet iemand voor welk dier het verblijf op foto 14 is? Ziet er namelijk erg gaaf en inspirerend uit!
De orang-oetangs ;)
Thx, ziet er erg gaaf uit! Worden ze nog met andere dieren gecombineerd?
You can find me in the zoo :)

Gebruikersavatar
JvG
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 859
Lid geworden op: 02 jul 2017, 06:31
Favoriete dierentuin: -

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door JvG »

rick04 schreef:
10 mar 2021, 20:32
JvG schreef:
10 mar 2021, 20:17
rick04 schreef:
10 mar 2021, 20:10
Even off-topic; weet iemand voor welk dier het verblijf op foto 14 is? Ziet er namelijk erg gaaf en inspirerend uit!
De orang-oetangs ;)
Thx, ziet er erg gaaf uit! Worden ze nog met andere dieren gecombineerd?
Alleen dwergotters zover ik weet. Buiten is het zeker gaaf maar binnen vond ik het vrij beperkt. Mooi gethematiseerd maar naar mijn idee geen ruimte om dieren langere tijd apart te houden. Het zag eruit als 1 groot verblijf met achter de schermen alleen een paar seperatieplekken. Niet zoals de Apenheul of Ouwehands met meerdere ruimere binnenverblijven ;)

Gebruikersavatar
Choco115
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2017, 07:48
Favoriete dierentuin: Berlijn (Zoo en Tierpark)

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Choco115 »

rick04 schreef:
10 mar 2021, 20:10
Even off-topic; weet iemand voor welk dier het verblijf op foto 14 is? Ziet er namelijk erg gaaf en inspirerend uit!
Eens! Die foto daarboven ziet er dan weer erg treurig uit...
De natuur is het mooiste wat er is

Niels Grootegans
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 449
Lid geworden op: 17 jun 2020, 16:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Niels Grootegans »

rick04 schreef:
10 mar 2021, 20:32
JvG schreef:
10 mar 2021, 20:17
rick04 schreef:
10 mar 2021, 20:10
Even off-topic; weet iemand voor welk dier het verblijf op foto 14 is? Ziet er namelijk erg gaaf en inspirerend uit!
De orang-oetangs ;)
Thx, ziet er erg gaaf uit! Worden ze nog met andere dieren gecombineerd?
In Pinguin, Löwe und co. uit 2009 zijn ook nog baardapen te zien.

Niels Grootegans
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 449
Lid geworden op: 17 jun 2020, 16:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Niels Grootegans »

Choco115 schreef:
10 mar 2021, 22:50
rick04 schreef:
10 mar 2021, 20:10
Even off-topic; weet iemand voor welk dier het verblijf op foto 14 is? Ziet er namelijk erg gaaf en inspirerend uit!
Eens! Die foto daarboven ziet er dan weer erg treurig uit...
Voor de grijze zeehonden ja... Weet iemand of ze sinds 2009 hun olifantenstal verbouwd hebben? Dat leek me toch wel nodig, evenals hun omgang met deze dieren...

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

In de persconferentie van maandag 8 maart 2021 heeft het Nederlandse demissionair kabinet aangekondigd te verwachten dat er rond Pasen weer verdere versoepelingen mogelijk zijn.

Hierbij is echter nog geen perspectief geboden voor de gecontroleerde dagrecreatie, zoals onder andere dierentuinen, attractieparken en musea.

Met het voorjaar in aantocht gaat Nederland er massaal op uit en is de trek naar stadsparken, stranden en bossen onhoudbaar. Dagattracties roepen het kabinet dan ook op om de doorstroomlocaties tegelijkertijd met de buitenterrassen van de horeca te openen om de drukte op een verantwoorde manier te spreiden.

We lezen er meer over op https://www.clubvanelf.nl/persbericht-11-maart-2021/
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Zoals helaas verwacht moeten diverse Duitse dierentuinen terug de poorten sluiten nu de incidentiecijfers met covid-besmettingen terug gestegen zijn in diverse regio's. Zoo Osnabrück is een van de tuinen welke na morgen weer de poort tijdelijk zal moeten sluiten.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 751
Lid geworden op: 22 jan 2011, 20:06
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Renegade »

Gorilla Gust schreef:
15 mar 2021, 17:56
Zoals helaas verwacht moeten diverse Duitse dierentuinen terug de poorten sluiten nu de incidentiecijfers met covid-besmettingen terug gestegen zijn in diverse regio's. Zoo Osnabrück is een van de tuinen welke na morgen weer de poort tijdelijk zal moeten sluiten.
Het is natuurlijk jammer, maar in Duitsland zijn de drempels voor ingrijpen en verstrengingen een stuk duidelijker en strenger dan elders.

Ik vrees eerlijk gezegd dat hij ook in België die richting uitgaat en dat de kans op een nieuwe sluiting van de dierenparken steeds reëler wordt. De huidige stijging is opnieuw erg verontrustend en zorgwekkend, en bovendien neemt vooral wat de besmettingen betreft de snelheid van de stijging toe. Voorlopig lijkt het nog niet echt exponentieel toe te nemen of een nieuwe golf te zijn, maar dat kan zeker nog komen als het zo door blijft gaat. Vanuit de ziekenhuizen klinken er nu voor het eerst sinds lang weer roepen om verstrengingen, eerder dan het doorvoeren van verdere versoepelingen.

Het ziet er denk ik niet naar uit dat de versoepelingen van begin april zullen doorgaan, het ziet er eerder naar uit dat we weer een paar serieuze stappen terug zullen moeten zetten. Gezien de dierenparken bij vrij recente versoepelingen weer open mochten vrees ik dat ze als een van de eerste zaken weer dicht zullen moeten voor een tijdje. De verhalen over drukte in die eerste week zullen daar ook niet echt bij helpen. De situatie is momenteel te onstabiel en te ernstig om meer dan een heel klein beetje risico te nemen, en dus zal je situaties die onvoldoende controleerbaar zijn op een bepaald moment niet meer kunnen toelaten. En ik vrees dat dierentuinen zo'n situatie zijn en dat dat moment heel dichtbij aan het komen is.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Naast de gekende COVID beperkingen moet Zoo Keulen haar bezoekers vanaf aanstaande maandag ook vragen om een negatieve coronatest aan te kunnen tonen (minder dan 24u oud).

Zonder negatieve test mag de dierentuin niet meer bezocht worden. Vaccinatiebewijzen kunnen op dit moment nog niet gevraagd of aangetoond worden, daar wordt op Europees vlak aan gewerkt naar de zomer toe.

Ondertussen wordt de heropening van Franse tuinen wederom uitgesteld naar begin Mei, en ziet het er ook naar uit dat de Belgische pretparken niet kunnen heropenen begin April. Dat laatste wordt wellicht later vandaag nog bevestigd.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

De Duitse dierentuinen binnen de regio Nedersaksen wisten een sluiting op basis van de lokale incidentie-cijfers (inzake COVID-besmettingen) aan te vechten, en te winnen in de rechtbank. Hierdoor konden diverse parken hun deuren alsnog te openen voor het publiek, hetzij mits grondige voorzorgen, verplichte reservaties en vergaande crowd-control. De pretparken blijven wel gesloten in Duitsland. Combinatieparken zoals het gekende Tier- und Freizeitpark Thüle opende daarom enkel hun dierenpark.

https://www.kreiszeitung.de/lokales/nie ... 12849.html
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 751
Lid geworden op: 22 jan 2011, 20:06
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Renegade »

Openen en heropenen in deze tijden met stijgende cijfers, het is een lastige.

Ik vraag me af hoe het nu verder moet met de dierenparken in België, nu de cijfers zo fel stijgen, zelfs bijna exponentieel, en de derde golf nu echt wel begonnen lijkt. De experts sturen aan op maatregelen in alle sectoren, ook in vrije tijd en recreatie, en sommige laten al de ballon van een korte, hele strenge lockdown op.

Ik begrijp dat standpunt en aan de ene kant vind ik doorbijten en kort in een harde lockdown gaan om de cijfers te doen dalen en in een veiligere situatie te komen wel een goed idee. Aan de andere kant zou ik de dierenparken toch graag open zien blijven, al dan niet met aangescherpte maatregelen.

Er zijn zeker argumenten om de dierenparken open te laten of te heropenen, maar je ook argumenteren dat het bij een snelle toename op een gegeven moment toch te riskant of maatschappelijk niet meer te verantwoorden wordt.

We zullen moeten afwachten wat het wordt. Hoe dan ook hoop ik dat er snel weer beterschap komt in de situatie en dat we zomer nog gaan kunnen redden...

Plaats reactie