COVID-19 in de dierentuinen

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Apenarend schreef:
23 okt 2021, 19:11
Je hoort toch dat de vierde golf voornamelijk mensen treft die niet gevaccineerd zijn, hopelijk zet hen dat aan tot het wijzigen van hun standpunt.

Ik zou zelf geen bezwaar hebben bij een algemeen verplichte vaccinatie, we doen dat immers ook al voor een aantal (kinder)ziekten.

Ik ben zelf gevaccineerd, het zou met dat vaccinatiebewijs eigenlijk moeten volstaan om overal te kunnen komen (tenzij er natuurlijk nieuwe resistente vormen opduiken). Een extra corona pas vind ik dus eigenlijk een beetje overdreven. Je kan ofwel zeggen dat iemand die niet gevaccineerd is, geen toegang krijgt. Of je kan een sneltest doen vooraleer iemand binnen te laten. Ik begrijp niet goed waarom men dan nog zo'n coronapas zou nodig hebben en ik vrees dat dat de bereidheid tot vaccineren nog verder doet verdwijnen.
Je beschrijft de gehele werking zoals het al is eigenlijk. ;)

Voor gevaccineerden veranderd er niets... hun digitaal bewijs is immers ook direct de covidpas.

Eén en dezelfde code, en je kan er overal mee binnen. Hier en in het buitenland. Je zou voor het gebruiksgemak alleen al ertoe opteren. :)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 751
Lid geworden op: 22 jan 2011, 20:06
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Renegade »

Gorilla Gust schreef:
25 okt 2021, 22:14

Je beschrijft de gehele werking zoals het al is eigenlijk. ;)

Voor gevaccineerden veranderd er niets... hun digitaal bewijs is immers ook direct de covidpas.

Eén en dezelfde code, en je kan er overal mee binnen. Hier en in het buitenland. Je zou voor het gebruiksgemak alleen al ertoe opteren. :)
Nog even ter info: je kan ook een versie van de coronapas aanvragen/downloaden via een overheidswebsite (al weet ik niet meer zeker dewelke) die je kan afdrukken, zodat je ook een papieren versie kan laten zien en scannen. Misschien handig voor diegenen onder ons die geen smartphone hebben.

Blijft wel dat die coronapassen vooral een controle- en drukkingsmiddel zijn voor de vaccinatiecampagne, en dat ze slechts in erg beperkte mate extra veiligheid bieden. Als gevaccineerden het virus nauwelijks nog konden verspreiden of nauwelijks besmet konden raken zou het anders zijn, maar dat is dus niet het geval. Zeker nu met de deltavariant werken activiteiten en sectoren waar gevaccineerden quasi alles mogen zoals pre-covid net de verspreiding van het virus in de hand. Akkoord, er zullen minder mensen (ernstig) ziek worden, maar hoe meer het virus circuleert hoe meer zieken, hoe meer virus bij de kwetsbaren en niet-gevaccineerden geraakt en hoe meer kans op nieuwe varianten. Daarom is de coronapas zonder andere maatregelen dus gewoon geen goed beleid, naast de ethische aspecten en de maatschappelijke problemen die ervan komen (ik las vandaag in GvA nog over bedreigingen met bommen tegen zaken die CST gebruiken). Als maximale algemene vaccinatie zo cruciaal is (wat ik zeker niet betwist) zou men beter gewoon een bredere of algemene vaccinatieplicht invoeren.

Ik kan ook niet zeggen dat ik mij veel veiliger zou voelen op een plek met te weinig of geen veiligheidsmaatregelen als ik wist dat iedereen gevaccineerd of eventueel getest was.

Ik blijf hopen dat de dierentuinen in Vlaanderen CST niet algemeen zullen moeten gebruiken. Maar minstens voor de winterevenementen en de horeca lijkt de kans mij helaas reëel dat het er toch komt. We zullen zien wat er morgen (of later) uit de bus komt. Maar een coronapas om een dierentuin gewoon maar binnen te mogen blijf ik belachelijk en compleet buiten proportie vinden.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Indien de vaccinatiegraad verhoogd wordt, verlaagt sowieso de druk op de ziekenhuizen. Dat hebben de cijfers al meer dan duidelijk aangetoond, en daar gaat het hem in dit verhaal ook om. Maar vaak gaat dat verloren in het ongenuanceerde debat tussen mensen die even vaak niet lijken te beseffen dat het niet voor niets een 'vakgebied' wordt genoemd.

Een Covid-safe ticket is sowieso het ideale drukkingsmiddel om als regering te verklaren dat vaccinatie een vrije keuze is.... maar om het praktisch toch niet vrij te maken. Andere landen gingen voor, dus het lijkt me sterk dat we daarin achterblijven. Is het niet nu, dan volgt het straks wel. ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Dustin1999
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 670
Lid geworden op: 16 mei 2018, 14:32
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Pairi Daiza
Locatie: Amersfoort

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Dustin1999 »

Zo te lezen heeft Belgie haar coronaregels aangescherpt.

https://nos.nl/artikel/2403220-belgie-s ... eren-terug

Gebruikersavatar
Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 751
Lid geworden op: 22 jan 2011, 20:06
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Renegade »

Voor zover ik begrijp zullen in de dierenparken in ieder geval mondmaskers weer verplicht worden in de binnenruimtes en wordt de coronapas/CST verplicht voor de horeca en voor evenementen. Of daar nog andere maatregelen bijkomen moeten we nog even afwachten.

Ik ga - met wat voorzichtigheid in de keuze van het moment van bezoek - nog wel naar Planckendael of eventueel Antwerpen gaan, maar daar iets eten ga ik voorlopig toch niet meer doen. Ik ben geen fan van de coronapas en het geeft mij echt geen bijkomend veiligheidsgevoel.

Gebruikersavatar
Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Berichten: 3806
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:22
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Locatie: Het forum
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Laafsekikker »

Covid Safe Ticket vanaf vrijdag 29 oktober in Bellewaerde

Gezien de extra maatregelen, aangekondigd door het Overlegcomité, werd beslist om vanaf 29 oktober het Covid Safe Ticket te verplichten voor iedereen die Bellewaerde Park en Bellewaerde Aquapark wenst te bezoeken.

Deze maatregel komt er om de verspreiding van het Covid-19 virus tegen te gaan en een veilige omgeving te creëren voor alle bezoekers en medewerkers van de parken.

Hoe werkt het Covid Safe Ticket?

Om toegang te krijgen tot het park, vragen we om een geldig Covid Safe Ticket te tonen in combinatie met je identiteitskaart. Dit is verplicht voor elke bezoeker vanaf 16 jaar.

Om je persoonlijke COVID-certificaat te verkrijgen, installeer je eenvoudigweg de CovidSafeBE-app. Je kan meer informatie terugvinden op https://covidsafe.be/nl/

Ik heb geen Covid Safe Ticket. Wat nu?
Ook als je niet gevaccineerd bent, kan je gebruik maken van het COVID-certificaat door aan te tonen dat je recent een PCR test onderging waarvan het resultaat negatief was.

Alvast bedankt voor je begrip.


Gebruikersavatar
Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 751
Lid geworden op: 22 jan 2011, 20:06
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Renegade »

Laafsekikker schreef:
27 okt 2021, 17:33

Covid Safe Ticket vanaf vrijdag 29 oktober in Bellewaerde

Gezien de extra maatregelen, aangekondigd door het Overlegcomité, werd beslist om vanaf 29 oktober het Covid Safe Ticket te verplichten voor iedereen die Bellewaerde Park en Bellewaerde Aquapark wenst te bezoeken.

Deze maatregel komt er om de verspreiding van het Covid-19 virus tegen te gaan en een veilige omgeving te creëren voor alle bezoekers en medewerkers van de parken.

Hoe werkt het Covid Safe Ticket?

Om toegang te krijgen tot het park, vragen we om een geldig Covid Safe Ticket te tonen in combinatie met je identiteitskaart. Dit is verplicht voor elke bezoeker vanaf 16 jaar.

Om je persoonlijke COVID-certificaat te verkrijgen, installeer je eenvoudigweg de CovidSafeBE-app. Je kan meer informatie terugvinden op https://covidsafe.be/nl/

Ik heb geen Covid Safe Ticket. Wat nu?
Ook als je niet gevaccineerd bent, kan je gebruik maken van het COVID-certificaat door aan te tonen dat je recent een PCR test onderging waarvan het resultaat negatief was.

Alvast bedankt voor je begrip.

Ik neem dat dat iets is wat Bellewaerde zelf om praktische, organisatorische of andere redenen heeft beslist? Een coronapas om gewoon in een themapark binnen te mogen vind ik er echt wel over. Voor evenementen of horeca ben ik er ook al geen fan van, maar kan ik het ergens nog een beetje begrijpen.

Want voor zover ik begrepen heb worden voor pretparken en dierentuinen vanaf morgen alleen de mondmaskerplicht binnen en vanaf 1 november het CST voor de horeca verplicht. Tenzij men de gewone openingstijden die inrichtingen ineens als evenementen gaat beschouwen?

Bij Zoo Antwerpen en Zoo Planckendael trouwens nog geen enkel bericht en geen enkele aanpassing op de website, ook al zou de mondmaskerplicht vanaf morgen opnieuw ingaan.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Apenarend »

Renegade schreef:
27 okt 2021, 18:28
Laafsekikker schreef:
27 okt 2021, 17:33

Covid Safe Ticket vanaf vrijdag 29 oktober in Bellewaerde

Gezien de extra maatregelen, aangekondigd door het Overlegcomité, werd beslist om vanaf 29 oktober het Covid Safe Ticket te verplichten voor iedereen die Bellewaerde Park en Bellewaerde Aquapark wenst te bezoeken.

Deze maatregel komt er om de verspreiding van het Covid-19 virus tegen te gaan en een veilige omgeving te creëren voor alle bezoekers en medewerkers van de parken.

Hoe werkt het Covid Safe Ticket?

Om toegang te krijgen tot het park, vragen we om een geldig Covid Safe Ticket te tonen in combinatie met je identiteitskaart. Dit is verplicht voor elke bezoeker vanaf 16 jaar.

Om je persoonlijke COVID-certificaat te verkrijgen, installeer je eenvoudigweg de CovidSafeBE-app. Je kan meer informatie terugvinden op https://covidsafe.be/nl/

Ik heb geen Covid Safe Ticket. Wat nu?
Ook als je niet gevaccineerd bent, kan je gebruik maken van het COVID-certificaat door aan te tonen dat je recent een PCR test onderging waarvan het resultaat negatief was.

Alvast bedankt voor je begrip.

Ik neem dat dat iets is wat Bellewaerde zelf om praktische, organisatorische of andere redenen heeft beslist? Een coronapas om gewoon in een themapark binnen te mogen vind ik er echt wel over. Voor evenementen of horeca ben ik er ook al geen fan van, maar kan ik het ergens nog een beetje begrijpen.

Want voor zover ik begrepen heb worden voor pretparken en dierentuinen vanaf morgen alleen de mondmaskerplicht binnen en vanaf 1 november het CST voor de horeca verplicht. Tenzij men de gewone openingstijden die inrichtingen ineens als evenementen gaat beschouwen?

Bij Zoo Antwerpen en Zoo Planckendael trouwens nog geen enkel bericht en geen enkele aanpassing op de website, ook al zou de mondmaskerplicht vanaf morgen opnieuw ingaan.
Ik begrijp niet goed je weerzin tegen dat coronabewijs. Ik veronderstel dat je bent ingeënt en daarvan kreeg je een bewijs via jouw smartphone. Je toont dat gewoon bij elke toegang waar dat gevraagd wordt samen met jouw identiteitskaart. Dat is toch heel simpel? Ik ben onlangs naar Boedapest geweest, dat werkte perfect op de luchthaven en op restaurant. Van mij mag men dat overal invoeren, veel liever dan dat vervelende mondmasker waarbij sommigen het dan nog verkeerd dragen, waarbij winkelpersoneel of andere mensen voortdurend verwensingen krijgen wanneer ze iemand op het dragen ervan wijzen, en waarvan mensen, zoals ik, na 1 uur mondmasker gewoon pompaf zijn en het benauwd krijgen. Wie het wil dragen, kan dat uiteraard gerust blijven doen.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Limburg vooruit »

Ik begrijp het ook niet eigenlijk. Ik probeer hem thans te begrijpen maar het lukt me niet.

Ik ben gevaccineerd spijtig genoeg, ik heb dus geen enkele reden om tegen dat bewijs te zijn, maar toch ben ik het.

Ze maken ons al meer dan een jaar blaasjes wijs dat ik er gek van word. Er is maar 1 oplossing en dat is de risicogroepen inenten en de rest van de bevolking het laten doormaken. Enkel zo overwin je een virus.
Is al honderden jaren zo, en ze zijn er altijd vanaf geraakt zonder de medicijnen van de laatste 75 jaar die de mensheid alleen maar verzwakt heeft.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Apenarend »

Limburg vooruit schreef:
27 okt 2021, 18:43
Ik begrijp het ook niet eigenlijk. Ik probeer hem thans te begrijpen maar het lukt me niet.

Ik ben gevaccineerd spijtig genoeg, ik heb dus geen enkele reden om tegen dat bewijs te zijn, maar toch ben ik het.

Ze maken ons al meer dan een jaar blaasjes wijs dat ik er gek van word. Er is maar 1 oplossing en dat is de risicogroepen inenten en de rest van de bevolking het laten doormaken. Enkel zo overwin je een virus.
Is al honderden jaren zo, en ze zijn er altijd vanaf geraakt zonder de medicijnen van de laatste 75 jaar die de mensheid alleen maar verzwakt heeft.
Ik begrijp niet waarom je je zo bang laat maken. We zijn allemaal ingeënt tegen mazzelen, windpokken, etc.
Ok, het vaccin was er verrassend snel, maar vergeet niet de enorme massa aan middelen dat er wereldwijd voor werd ingezet (vaak ten koste van andere onderzoeken) zodat hij mij wel logisch lijkt dat er snel(ler) een middel werd gevonden. Niet vergeten dat dit virus een soort van griepvirus is, men begrijpt de werking van dit soort virussen vrij goed.
Een beetje tricky was misschien dat men de testfases vrij kort heeft gehouden, maar we zijn nu reeds meer dan een half jaar verder en het aantal mensen dat is overleden ten gevolge van een complicatie door een vaccin is echt ontzettend minimaal. Dat gebeurt overigens ook bij andere vaccins die een veel langere testperiode hebben doorlopen: niets is volledig 100% risicoloos.

Die pasjesmaatschappij is natuurlijk vervelend en vergt blijvende aandacht. Maar veel staat er op dat vaccinatiebewijs niet op en we hebben allemaal al een identiteitskaart, rijbewijs, bankkaarten, etc. De meesten onder ons, ik bv. niet, zijn overal ingelogd en traceerbaar via hun google accounts, en daar maalt eigenlijk niemand ons. Ten onrechte, zo heeft het datamatics schandaal bewezen.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 751
Lid geworden op: 22 jan 2011, 20:06
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Renegade »

Apenarend schreef:
27 okt 2021, 18:36
Ik begrijp niet goed je weerzin tegen dat coronabewijs. Ik veronderstel dat je bent ingeënt en daarvan kreeg je een bewijs via jouw smartphone. Je toont dat gewoon bij elke toegang waar dat gevraagd wordt samen met jouw identiteitskaart. Dat is toch heel simpel? Ik ben onlangs naar Boedapest geweest, dat werkte perfect op de luchthaven en op restaurant. Van mij mag men dat overal invoeren, veel liever dan dat vervelende mondmasker waarbij sommigen het dan nog verkeerd dragen, waarbij winkelpersoneel of andere mensen voortdurend verwensingen krijgen wanneer ze iemand op het dragen ervan wijzen, en waarvan mensen, zoals ik, na 1 uur mondmasker gewoon pompaf zijn en het benauwd krijgen. Wie het wil dragen, kan dat uiteraard gerust blijven doen.
Ik ben volledig gevaccineerd en ik heb al een tijdje een afgedrukte versie van de coronapas altijd op zak, voor het geval dat (aangezien ik geen smartphone wens te gebruiken zolang het niet absoluut moet). Dus het heeft niks te maken met een persoonlijke situatie. Wel stel ik vast dat het mensen met weinig tot geen digitale vaardigheden (bv. ouderen) opnieuw extra moeilijk gemaakt wordt.

Nee, ik ben vooral tegen omdat een coronapas geen enkele extra veiligheid biedt zonder bijkomende maatregelen om de viruscirculatie maximaal te beperken, hetgeen volgens mij echt wel cruciaal is om de epidemie onder controle te houden. Want hoe meer virus er rondgaat hoe meer ernstig zieken en hoe meer het gezondheidssysteem weer wordt belast, en hoe hoger de kans op nieuwe gevaarlijkere varianten. Als een coronapas de circulatie van het virus zou beperken zou ik er voorstander van zijn, maar zoals die nu wordt gebruikt werkt het de verspreiding van het virus net in de hand. Zeker als men riskante binnenactiviteiten met weinig tot geen veiligheidsmaatregelen blijft toelaten. De situatie is gelukkig veel gunstig dan vorig jaar dankzij de vaccinatie, maar we zien nu helaas dat er nog wel degelijk een zekere voorzichtigheid nodig is, en daar draagt een coronapas vrijwel niks aan bij als alles mag nadat je het pasje hebt getoond.

Op het gebied van gezondheidswinst leveren coronapassen geen enkele winst op, en verder zorgen ze alleen maar voor onnodige kosten, overlast, frustraties, polarisatie en potentieel geweld of vernielingen. En als ze voor een vaccin een pasjesmaatschappij invoeren en mensen op die basis gaan uitsluiten, wat is dan het volgende waar ze pasjes voor gaan vragen om ergens binnen te mogen, of waarvoor men mensen gaat uitsluiten van bepaalde diensten? Dat is volgens mij een veel te riskant hellend vlak. Ik heb gewoon geen zin in een maatschappij waarin constant gecontroleerd wordt of je de juiste pasjes hebt om iets te mogen doen.

Ik heb weinig geduld met en tolerantie voor de vaccinweigeraars en de anti-vaxers, maar ik denk dat ze momenteel te eenzijdig gedemoniseerd worden voor de nieuwe golf, en dat hen nog meer wegzetten als paria's veel te weinig opbrengt voor de samenleving als geheel.

Als maximale vaccinatie zo cruciaal (waar ik het overigens wel degelijk mee eens ben) is lijkt een verplichting mij minder maatschappelijk en ethisch ingrijpend. En anders zijn er nog wel andere mogelijkheden om de vacccinweigeraars onder druk te zetten zonder iedereen last te bezorgen en constant te controleren.

Gebruikersavatar
Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 751
Lid geworden op: 22 jan 2011, 20:06
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Renegade »

Volgens Looopings wordt de coronapas verplicht in ALLE Belgische attractieparken.

https://www.looopings.nl/weblog/18091/C ... arken.html

Ik vrees dat het nu wel onvermijdelijk is dat Planckendael, Antwerpen en Pakawi ook zullen volgen, ze kunnen er nu bijna niet meer aan ontsnappen.

Waarom dit gebeurt is me niet duidelijk - vallen attractieparken voor de coronapas nu plots onder de regeling voor evenementen, of voeren ze de regeling voor het hele park in omdat het anders niet te regelen valt voor de horecagelegenheden?

Hoe dan ook blijft het een absurde en idiote beslissing van de politici.

Ik ben er zelf nog niet uit wat ik ga doen en of ik mee ga doen aan het systeem, aangezien ik het belachelijk en incorrect vind. Maar weer thuis zitten is het ook niet. Ik roep in ieder geval op om geen verwijten te maken aan de parken en hun personeelsleden en om niet massaal weg te blijven - het is niet hun schuld dat het zover is gekomen.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Limburg vooruit »

Dus iedereen vind de huidige gang van zaken normaal?
En wat met de privacy van de mensen. Daar schiet niks meer van over, allemaal onder de naam pandemie.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1556
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Zoozot »

Renegade schreef:
27 okt 2021, 22:05
Volgens Looopings wordt de coronapas verplicht in ALLE Belgische attractieparken.

https://www.looopings.nl/weblog/18091/C ... arken.html

Ik vrees dat het nu wel onvermijdelijk is dat Planckendael, Antwerpen en Pakawi ook zullen volgen, ze kunnen er nu bijna niet meer aan ontsnappen.

Waarom dit gebeurt is me niet duidelijk - vallen attractieparken voor de coronapas nu plots onder de regeling voor evenementen, of voeren ze de regeling voor het hele park in omdat het anders niet te regelen valt voor de horecagelegenheden?
Het is een beslissing van de attractieparken zelf om het coronabewijs in te voeren. De nieuwe maatregelen zijn volgens de website van de overheid (https://www.info-coronavirus.be/nl/news/occ-2610/) nl. alleen van toepassing op indoor pret- en themaparken.

Gebruikersavatar
Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 751
Lid geworden op: 22 jan 2011, 20:06
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Renegade »

Limburg vooruit schreef:
28 okt 2021, 13:55
Dus iedereen vind de huidige gang van zaken normaal?
En wat met de privacy van de mensen. Daar schiet niks meer van over, allemaal onder de naam pandemie.
Privacy is in de huidige hoogtechnologische samenleving sowieso al een moeilijk puntje geworden. Dat is ook niet echt hetgeen waar ik mij met de coronapassen het meeste zorgen over maak.

Ik heb het coronabeleid en de vaccinatie altijd voor een groot deel gesteund (en vaak zelfs gevonden dat men niet snel genoeg kwam of nog niet ver genoeg ging met de maatregelen), maar ik vind de invoering van de coronapas om allerlei redenen, nog los van het privacyluik, helemaal niet normaal én helemaal geen goed idee. En dan gaat het zowel om vrijheidsbeperking, polarisatie in de samenleving, het risico op gewelddadige protestacties en geweld tegen gezagsdragers of personen die de passen moeten controleren en het feit dat de coronapas, zeker bij een hoge vaccinatiegraad, zeer weinig positief effect heeft op de volksgezondheid omdat het de circulatie van het virus niet beperkt. De coronapas zou voor hoog-risicoactiviteiten alleen werken als men gevaccineerden ook nog een sneltest zou laten doen (terwijl niet gevaccineerden een negatieve PCR zouden moeten voorleggen), maar dat gaat niet op massale schaal en zou ook niet aanvaard worden, denk ik. Zoals de passen nu gaan worden gebruikt werken ze de verspreiding van het virus net in de hand en verhogen ze het risico op het ontstaan van een nieuwe gevaarlijke variant. Je kunt dit virus echt niet laten "uitrazen" onder de gevaccineerden en dat is wat we nu dreigen te gaan doen. Het is echt niet voldoende om alleen de ziekenhuiscijfers onder controle te houden.

En als ik vandaag dan lees dat bepaalde werkgeversorganisaties het blijkbaar zien zitten om de coronapas op de werkvloer te verplichten, dan denk ik dat mijn argument over een zéér gevaarlijk hellend vlak zeker steek houdt.

Mensen hun broodwinning afpakken omdat ze zich niet willen laten vaccineren of testen, dat gaat volgens mij geen mijlen maar astronomische eenheden te ver. Dit zijn zaken die je eerder zou verwachten in een totalitaire politiestaat zoals China, niet in een westerse democratie. Dit is gewoon het creëren van medische apartheid. Wat mij betreft zijn die dit soort idioterie voorstellen gevaarlijke extremisten.

https://www.hln.be/binnenland/het-debat ... ~abfb79af/

Hoog tijd dat we die coronapas volledig en definitief begraven, voordat het helemaal uit de hand loopt.

Een van de landen die het momenteel het beste doen in Europa, Spanje, heeft geen coronapas. Daar heeft men blijkbaar wel al beslist om preventiemaatregelen zoals mondmaskerplicht, afstand houden, ventilatie, capaciteitsbeperkingen, eventueel beperkingen op sociale contacten en geen massa-evenementen aan te houden tot de lente. En dat is, naast doortastend optreden waar zich echt grote problemen stellen, zoals in de lagere scholen, volgens mij de meest correcte en minst riskante manier om de winter door te komen. Niet de leukste, dat geef ik toe. Maar volgens mij is algemene voorzichtigheid de beste oplossing om ons met zo weinig mogelijk slachtoffers doorheen deze winter te loodsen, en daar gaan coronapassen absoluut niet toe bijdragen.

Ondertussen is er ook een update van Zoo Antwerpen en Zoo Planckendael:

UPDATE 28/10/2021 - Vanaf vrijdag 29/10 zullen wij in onze horeca een Covid Safe Ticket vragen en binnen in onze gebouwen is een mondmasker verplicht. Iedereen mag nog steeds zonder reservatie van ZOO Planckendael genieten. Van harte welkom!

https://www.zooplanckendael.be/nl/
https://www.zooplanckendael.be/nl/coronavirus/
https://www.zooantwerpen.be/nl/

Bij Pakawi Park vind ik behalve mondmaskerplicht in de binnengedeeltes nog niks terug.

Ik ben al blij dat je in Antwerpen en Planckendael nog zonder coronapas binnen mag, en de mondmaskers binnen vind ik zeer terecht, die regel had men beter nooit geschrapt. Maar om iets te eten zal ik mij wellicht wel wenden tot afhalen (als dat zonder coronapas kan) of tot een winkel of een supermarkt om iets te kopen voor nadien thuis. Principieel ga ik proberen het gebruik van de coronapas, ook al heb ik die, te vermijden als het niet echt moet. Want het is volgens mij de meest achterlijke en onzinnige maatregel die al genomen sinds het begin van deze crisis.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Limburg vooruit schreef:
28 okt 2021, 13:55
Dus iedereen vind de huidige gang van zaken normaal?
En wat met de privacy van de mensen. Daar schiet niks meer van over, allemaal onder de naam pandemie.
Maar we zwaaien wel allemaal met ons abonnement aan de ingang, of aan de kassa van de horeca/ shop voor korting in de dierentuin? Wat is het verschil? :sssst:
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 751
Lid geworden op: 22 jan 2011, 20:06
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Renegade »

Gorilla Gust schreef:
28 okt 2021, 17:44
Maar we zwaaien wel allemaal met ons abonnement aan de ingang, of aan de kassa van de horeca/ shop voor korting in de dierentuin? Wat is het verschil? :sssst:
Dat vind ik iets fundamenteel verschillend omdat we daar zelf voor gekozen (en betaald) hebben, en dat het niet iets is dat ons (en de dierentuin) wordt opgelegd door onzinnig en verkeerd overheidsbeleid.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Limburg vooruit »

Gorilla Gust schreef:
28 okt 2021, 17:44
Limburg vooruit schreef:
28 okt 2021, 13:55
Dus iedereen vind de huidige gang van zaken normaal?
En wat met de privacy van de mensen. Daar schiet niks meer van over, allemaal onder de naam pandemie.
Maar we zwaaien wel allemaal met ons abonnement aan de ingang, of aan de kassa van de horeca/ shop voor korting in de dierentuin? Wat is het verschil? :sssst:
Een abonnement is geen verplichting, nu is het de covid-pas, binnen 3 jaar geen paspoort of rijbewijs meer, alles via gsm-app. Want een gsm kunnen ze continu opvolgen, en dan moet je hem altijd bij hebben. Maar als je dat zegt ben je een pessimist.
Dit is hier nog erger dan Noord Korea aan het worden, dat hebben ze daar nog niet.

Ik ben geen pessimist trouwens, eerder een realist, en aan logisch en realistisch nadenken wordt er sinds Corona niet meer gedaan.
En 85% van de bevolking slikt dat gewoon, onbegrijpelijk.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Terug naar het nieuws dan maar... sommige meningen blijven vast in loopgraven vrees ik. ;)

Even de details van het CST in Pairi Daiza, waar men name de kinderen er bekaaid vanaf lijken te komen in eerste instantie.

Vanaf 1 november voert de overheid in Wallonië het Covid Safe Ticket in. Het CST zal dus nodig zijn voor uw bezoek aan Pairi Daiza vanaf maandag.

Aan de hoofdingang zal uw CST gecontroleerd worden, en tegelijk ook uw identiteitskaart. Een mondmasker dragen zal niet langer verplicht zijn, behalve voor 12- tot 16-jarigen (omdat zij geen CST moeten tonen).

😷 Gelieve wel een mondmasker te dragen voor u het park betreedt (parkings, toegangspaadjes, de receptie van het Resort), zoals opgelegd door de plaatselijke gemeente.

Steeds weer onderweg enzo(o)!

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Jarne »

Limburg vooruit schreef:
28 okt 2021, 19:39
Gorilla Gust schreef:
28 okt 2021, 17:44
Limburg vooruit schreef:
28 okt 2021, 13:55
Dus iedereen vind de huidige gang van zaken normaal?
En wat met de privacy van de mensen. Daar schiet niks meer van over, allemaal onder de naam pandemie.
Maar we zwaaien wel allemaal met ons abonnement aan de ingang, of aan de kassa van de horeca/ shop voor korting in de dierentuin? Wat is het verschil? :sssst:
Een abonnement is geen verplichting, nu is het de covid-pas, binnen 3 jaar geen paspoort of rijbewijs meer, alles via gsm-app. Want een gsm kunnen ze continu opvolgen, en dan moet je hem altijd bij hebben. Maar als je dat zegt ben je een pessimist.
Dit is hier nog erger dan Noord Korea aan het worden, dat hebben ze daar nog niet.

Ik ben geen pessimist trouwens, eerder een realist, en aan logisch en realistisch nadenken wordt er sinds Corona niet meer gedaan.
En 85% van de bevolking slikt dat gewoon, onbegrijpelijk.
Klein detail dat de Covid-Safe-Pass ook prima af te drukken is, zonder het gebruik van de Covid-Safe-App dus.

Plaats reactie