COVID-19 in de dierentuinen

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14924
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Het is in België niet langer door de overheid verplicht om jullie bezoek aan een dierentuin vooraf te reserveren. Maar dit zorgt ervoor dat je als bezoeker mogelijk naar huis moet keren indien de verlaagde maximale capaciteit werd behaald. Daarom blijven parken zoals Pairi Daiza vasthouden aan hun reservaties voor zowel abonnementhouders als dagbezoekers. Al heeft Pairi Daiza vanaf nu ook regelmatig enkele niet-gereserveerde dagtickets ter beschikking die de dag zelf kunnen gebruikt worden. Let wel... op is op!


We waren zelfs trouwens in Frankrijk enkele dagen, en daar werd bijvoorbeeld in Doué-la-Fontaine gevraagd om gedurende het gehele bezoek (binnen en buiten) een mondmasker te dragen. De verplichte route in dit park was trouwens zeer eenvoudig maar ook effectief. Rechts houden, en zo het bezoek vervolgen. Met slechts enkele extra hekwerken konden ze moeiteloos het parcour doorheen de dierentuin afbakenen.

We waren eveneens in een groot themapark (Puy du Fou) alsook in de Zoo van Pescheray. Alle drie bijna volledig verlaten en desolaat op bepaalde stukken. Heerlijk genieten van de rust. Ik vraag me echter wel af wanneer voor hun op deze manier het 'seizoen' zal kunnen beginnen. In de dierentuinen waren de meeste horecapunten (op het gekende luxere giraffen-camp in Doué na) weliswaar toe, maar toch heb je extra personeel nodig voor de paar 100 bezoekers die je zo dagelijks binnen krijgt.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6542
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Apenarend »

Gorilla Gust schreef:
19 jun 2020, 19:52
Het is in België niet langer door de overheid verplicht om jullie bezoek aan een dierentuin vooraf te reserveren. Maar dit zorgt ervoor dat je als bezoeker mogelijk naar huis moet keren indien de verlaagde maximale capaciteit werd behaald. Daarom blijven parken zoals Pairi Daiza vasthouden aan hun reservaties voor zowel abonnementhouders als dagbezoekers. Al heeft Pairi Daiza vanaf nu ook regelmatig enkele niet-gereserveerde dagtickets ter beschikking die de dag zelf kunnen gebruikt worden. Let wel... op is op!


We waren zelfs trouwens in Frankrijk enkele dagen, en daar werd bijvoorbeeld in Doué-la-Fontaine gevraagd om gedurende het gehele bezoek (binnen en buiten) een mondmasker te dragen. De verplichte route in dit park was trouwens zeer eenvoudig maar ook effectief. Rechts houden, en zo het bezoek vervolgen. Met slechts enkele extra hekwerken konden ze moeiteloos het parcour doorheen de dierentuin afbakenen.

We waren eveneens in een groot themapark (Puy du Fou) alsook in de Zoo van Pescheray. Alle drie bijna volledig verlaten en desolaat op bepaalde stukken. Heerlijk genieten van de rust. Ik vraag me echter wel af wanneer voor hun op deze manier het 'seizoen' zal kunnen beginnen. In de dierentuinen waren de meeste horecapunten (op het gekende luxere giraffen-camp in Doué na) weliswaar toe, maar toch heb je extra personeel nodig voor de paar 100 bezoekers die je zo dagelijks binnen krijgt.
Eerlijk gezegd, een gans bezoek met zo'n mondmasker is een no go voor mij.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7647
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Limburg vooruit »

Apenarend schreef:
19 jun 2020, 20:16
Eerlijk gezegd, een gans bezoek met zo'n mondmasker is een no go voor mij.
x2!

ik heb het in PD opgezet waar het moest, dik tegen mijn zin en wij waren één van de enige.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14924
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

De pretparksector (met name Studio100) vermoed dat Pairi Daiza mee verantwoordelijk is voor het vroeger openen van de dierentuinen tegenover de pretparken. Met dank aan lobby-werk aan Waalse zijde. Een bemerking die men al eerder wist te maken in de pers. Zie ook https://youtu.be/26go1lLLAgk?t=521 (Vlaams Parlement.tv)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14924
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Nederland springt bij...

Het Nederlandse UWV publiceerde een overzicht met subsidie voorschotten aan de dierentuinen voor de periode van maart-april en Mei.

Vanuit de Nederlandse noodmaatregel 'Overbrugging Werkgelegenheid' konden zij bij een omzetdaling van minimaal 20 procent, tot 90 procent van de salarissen laten door betalen door de Nederlandse overheid.

Heel wat dierentuinen maakte hier gebruik van, we kijken naar een overzicht door Zoo-inside:

Diergaarde Blijdorp: 1.268.844 euro
Beekse Bergen: 1.144.000 euro (exclusief resort)
Wildlands: 1.061.000
Burgers' Zoo: 954.000 euro
DierenPark Amersfoort: 914.000 euro
Artis: 875.000
Ouwehands Dierenpark: 634.000 euro
Dolfinarium: 534.000 euro
Apenheul: 512.000 euro
Gaiazoo: 470.448 euro
Safari Resort 181.770 euro
Avifauna: 144.384
Dierenrijk 129.561
Overloon 105.879
Aqua zoo: 99.153 euro
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2433
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door rick04 »

En de kleinere tuintjes?
You can find me in the zoo :)

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14924
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Voorlopig is daar weinig over bekend, wel was er met enige regelmaat te horen dat het aanvragen van steun voor hen niet evident was in Nederland.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14924
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Met net meer dan 30% van haar gebruikelijke zomerse bezoekersaantallen, vond Pairi Daiza het afgelopen zondag toch te druk. Daarom zal het park het bezoekersaantal terug lichtjes minderen, ook om tegemoet te komen aan klachten op sociale media.

Een omgekeerde beweging tegenover de Nederlandse parken, waar momenteel 40 tot 50% gehanteerd wordt bij de grotere (club van 11) parken.

We lezen mee met Sudinfo. https://www.sudinfo.be/id221133/article ... mesures-de
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2852
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Joost »

rick04 schreef:
13 jul 2020, 13:56
En de kleinere tuintjes?
Heb even snel wat kleinere tuintjes opgezocht in de database en kon het volgende vinden:
Landgoed Hoenderdaell: 149.382
De Oliemeulen: 43.386
Kasteelpark Born: 44.400
Plaswijckpark: 285.498
Texel Zoo: 3.660
Zeehondencentrum Pieterburen: 146.232

Voor als je nieuwsgierig bent staat de hele database met alle bedrijven hier: https://www.uwv.nl/overuwv/Images/regis ... 100720.pdf
Gorilla Gust schreef:
13 jul 2020, 18:42
Voorlopig is daar weinig over bekend, wel was er met enige regelmaat te horen dat het aanvragen van steun voor hen niet evident was in Nederland.
Als ik het goed begrepen heb is het zo dat alle bedrijven in Nederland, hoe groot of klein ook, recht hadden op deze steun, zolang ze maar aan kunnen tonen dat ze ten minste 20% van hun inkomsten verwachtte te verliezen over 3 maanden. Daarbij geldt tevens de eis dat in die periode (18 maart - 31 mei) geen personeel ontslagen mocht worden, dat de salarissen gelijk blijven en dat men tot 5 jaar na afloop inzage kan krijgen in de financiële cijfers van de organisatie. Als hieraan voldaan wordt zal dus 90% van de salarissen van het personeel door de overheid betaald worden. Veel andere vormen van steun verschillen per sector (die is er voorlopig niet voor dierenparken naar mijn weten) of gemeente, de ene gemeente is sneller bereid tot bijvoorbeeld het opschorten van de huren dan de andere (als er überhaupt al van de gemeente gehuurd wordt).

Voor de echt kleine Dierentuinen gok ik dat het lastige is dat er vaak voornamelijk beroep gedaan wordt op vrijwilligers, als je alleen maar vrijwilligers in dienst hebt heb je daar in principe geen salariskosten aan en kom je dus ook niet in aanmerking voor deze subsidieregeling.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14924
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

In het UK gaat het qua opvolging van de COVID-maatregelen helaas mis bij een deel van het publiek. Zowel uit Twycross als Colchester komen helaas negatieve berichten voorbij. Gezien de late en milde reactie van de overheid, sloeg het virus nochtans erger dan voorzien toe.

https://www.derbytelegraph.co.uk/burton ... B7FydyWDlg
https://www.bbc.com/news/uk-england-lei ... 3Kn7DfqzqY
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14924
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Ondertussen oppert men al hier en daar om in België fase 4 terug te draaien... met het sluiten van de pretparken (maar niet de dierenparken) tot gevolg. Of dit dan ook zal in houden dat met de grenzen terug gaat sluiten is nog niet bekend, principieel ging men dat immers niet meer uitvoeren binnen de Benelux. Ik ben benieuwd wat men morgen uit de mouw gaat schudden!

Een tussenoplossing en betere opvolging is immers ook mogelijk. Denk maar aan lagere bezoekersaantallen in alle dagattracties, mondmaskers overal dragen, etc... Om nog maar te zwijgen van controle's en handhaving ditmaal. :sssst:

https://www.nieuws365.be/news/pretparke ... 5.facebook
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7647
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Limburg vooruit »

Gorilla Gust schreef:
18 jul 2020, 17:19
Ondertussen oppert men al hier en daar om in België fase 4 terug te draaien... met het sluiten van de pretparken (maar niet de dierenparken) tot gevolg. Of dit dan ook zal in houden dat met de grenzen terug gaat sluiten is nog niet bekend, principieel ging men dat immers niet meer uitvoeren binnen de Benelux. Ik ben benieuwd wat men morgen uit de mouw gaat schudden!

Een tussenoplossing en betere opvolging is immers ook mogelijk. Denk maar aan lagere bezoekersaantallen in alle dagattracties, mondmaskers overal dragen, etc... Om nog maar te zwijgen van controle's en handhaving ditmaal. :sssst:

https://www.nieuws365.be/news/pretparke ... 5.facebook
Wie geloofd deze politiekers nog, er is geen soap die dit nog kan verzinnen.

Ik vraag me af wanneer de Vlamingen eindelijk in opstand gaan komen tegen deze nonsens.

Ja er is een probleem, ja het is zeer ernstig, maar als je iedereen zomaar naar het buitenland laat en vraagt om zich te laten testen bij terugkomst ben je daar echt niet mee bezig, alleen zakken vullen en vriendjes veilig stellen telt.
Te belachelijk voor woorden, iedereen die terug komt uit oranje of rode zone (en deze kleur was reeds gegeven voor vertrek wat makkelijk te controleren valt) 14 dagen in quarantaine zonder loon of enige tegemoetkoming.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14924
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Dat kan je doen... maar dan moet je wel consequent de kleurcode's hanteren.
En niet steeds op bijna dagelijkse basis deze veranderen door diplomatieke relletjes tussen de landen. ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14924
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Wellicht lopen we na donderdag in de gehele dierentuin met een mondmasker?
Toch als we de quote van de Minister van gezondheid horen in HLN.

We lezen er meer over op https://www.hln.be/nieuws/binnenland/av ... ~a1739737/
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14924
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Vandaag werd op nationaal niveau beslist dat vanaf 25 juli mondmaskers verplicht zijn op diverse publieke plaatsen in België. Het gaat om markten, rommel- of antiekmarkten, winkelstraten, kermissen maar ook alle plaatsen met veel bezoekers, of die nu publiek of privé zijn. Ook dierentuinen zullen door dit laatste hieronder vallen zover nu bekend. We lezen mee met HLN op https://www.hln.be/nieuws/buitenland/li ... ~a9484cd4/

Zoo Planckendael en Zoo Antwerpen bevestigde dit zonet ook, lees ook https://www.zooplanckendael.be/nl/coron ... lGcZUTfimA
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7647
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Limburg vooruit »

Dan blijf ik thuis, ik ga echt niet buiten met een mondmasker rondlopen.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14924
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Het is een nachtmerriescenario, maar het kan zomaar gebeuren: dierentuinen die door de coronacrisis moeten sluiten. Want 27 van de ruim 30 dierentuinen in Nederland hebben het financieel erg zwaar, zegt de Nederlandse Vereniging van Dierentuinen.

Mocht het misgaan, dan heeft dat gevolgen voor een groot aantal dieren. "In totaal hebben we het over zo'n 1000 diersoorten en 100.000 dieren in Nederlandse dierentuinen", zegt Lisette de Ruigh van de Nederlandse Vereniging van Dierentuinen (NVD). En daarom hebben ze bij het ministerie van Landbouw aangeklopt voor een noodpakket van 110 miljoen euro. Want door de lockdown en de bijhorende maatregelen leiden de dierentuinen een gezamenlijk verlies van 150 miljoen euro.

We lezen mee met 1Vandaag. https://eenvandaag.avrotros.nl/item/wat ... mpensatie/
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14924
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Limburg vooruit schreef:
23 jul 2020, 17:12
Dan blijf ik thuis, ik ga echt niet buiten met een mondmasker rondlopen.
Ik liep zo al eerder rond in Franse dierentuinen, en afgelopen week in Pairi Daiza (waar het momenteel nog steeds niet overal moet trouwens)... Het is doenbaarder dan het lijkt! :)

Bij Pakawi Park is het ook verplicht op vraag van de gemeente ondertussen, net als bij het Parc Gibier La Roche of Monde Sauvage
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14924
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Op Twitter roept viroloog Marc Van Ranst aan dagjestoeristen op om vooral weg te blijven uit Antwerpen. “Plan graag uw bezoek aan Antwerpen wanneer deze uitbraak weer onder controle is”, zegt hij. We lezen mee met Gazet van Antwerpen. https://www.gva.be/cnt/dmf20200725_9421 ... 7oQjLTr9Fo

Kortom, de vraag tot gezond verstand. Bezoek van buiten de stad liever niet de stad. Bezoek als niet-Antwerpenaar in plaats van de Zoo tijdelijk een andere dierentuin zoals Planckendael, of misschien zelfs een bosrijk en rustig wildpark tijdens jullie daguitstappen. En dat was ook te merken in een zeer rustige dierentuin zowel gisteren als vandaag!

Voor de rest... is er landelijk enkel een bijkomende beperking in de sociale bubbel gelegd praktisch tot 5 personen (en terug in je eentje winkelen). Eventueel mag je tien mensen zien in groepsverband, maar enkel mits je anderhalve meter afstand kan bewaren. Maar dat is hetzelfde als wat je met vreemden moet doen...

Maar verder is er weinig veranderd. Lockdowns en strengere zaken zijn vooral bespreekbaar op lokaal vlak.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7647
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Limburg vooruit »

Ik ben het kotsbeu, de politiekers zijn hier in België nog onbekwamer dan die in Congo. Daar waar wij het eens gaan uitleggen hoe het moet.

Ik hoop snel op verkiezingen, en ik hoop ook dat iedereen de huidige politieke klasse eens laat voelen wat ze van hun denken.

Iedereen wist dat reizen geen goed idee was, maar dat was nodig. De mensen moesten op reis kunnen gaan want dat mogen we niet afpakken!
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Plaats reactie