COVID-19 in de dierentuinen

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Gebruikersavatar
Dustin1999
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 670
Lid geworden op: 16 mei 2018, 14:32
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Pairi Daiza
Locatie: Amersfoort

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Dustin1999 »

Positief nieuws :D :D

Het kabinet wil het land verder van het slot halen. Het plan is om de horeca en cultuursector te heropenen, zij moeten dan wel om 22.00 uur ‘s avonds de deuren sluiten. Ook bij binnen én buitenevenementen is publiek weer welkom, al komt er wel een maximum aan het aantal bezoekers en moet er gewerkt worden met de coronapas (3G).

Restaurants, theaters en evenementen mogen weer. Cafés, bioscopen en musea kunnen weer open. Net als pretparken en dierentuinen. Na felle kritiek uit het hele land en gunstige RIVM-prognoses durft het kabinet de versoepelstap aan, melden bronnen na het Catshuisoverleg vandaag.

Bron: https://www.ad.nl/politiek/kabinet-wil- ... ~ac2197a6/

Voor dierentuinen gaat dus een coronatoegangsbewijs (3G) en één derde van de maximumcapaciteit aan bezoekers gelden.

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door MennoPebesma »

Dustin1999 schreef:
24 jan 2022, 15:55
Voor dierentuinen gaat dus een coronatoegangsbewijs (3G) en één derde van de maximumcapaciteit aan bezoekers gelden.
Die conclusie zou ik uit de tot nu toe uitgelekte berichten nog niet willen trekken. Die regels zijn waarschijnlijk bedoeld voor de horeca en cultuursector. Via andere nieuwsmedia lees ik juist dat dierentuinen en andere doorstroomlocaties zich moeten houden aan de regels voor de niet-essentiële dienstverlening. Wat daar de regels voor zijn/worden is volgens mij nog niet bekend. Een verplichting van een coronatoegangsbewijs (CTB) is er in die sector voor zover ik weet nog niet, maar die mogelijkheid is er wel.

Ik zou vooral de persconferentie van morgenavond afwachten in plaats van afgaan van half uitgelekte berichten. Het definitieve besluit maken ze immers morgen pas ;)

Gebruikersavatar
Dustin1999
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 670
Lid geworden op: 16 mei 2018, 14:32
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Pairi Daiza
Locatie: Amersfoort

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Dustin1999 »

MennoPebesma schreef:
24 jan 2022, 16:55
Dustin1999 schreef:
24 jan 2022, 15:55
Voor dierentuinen gaat dus een coronatoegangsbewijs (3G) en één derde van de maximumcapaciteit aan bezoekers gelden.
Die conclusie zou ik uit de tot nu toe uitgelekte berichten nog niet willen trekken. Die regels zijn waarschijnlijk bedoeld voor de horeca en cultuursector. Via andere nieuwsmedia lees ik juist dat dierentuinen en andere doorstroomlocaties zich moeten houden aan de regels voor de niet-essentiële dienstverlening. Wat daar de regels voor zijn/worden is volgens mij nog niet bekend. Een verplichting van een coronatoegangsbewijs (CTB) is er in die sector voor zover ik weet nog niet, maar die mogelijkheid is er wel.

Ik zou vooral de persconferentie van morgenavond afwachten in plaats van afgaan van half uitgelekte berichten. Het definitieve besluit maken ze immers morgen pas ;)
Ja daar kom ik nu ook achter. Wat de precieze voorwaarden voor dierentuinen zijn is nog onduidelijk. Hoor allemaal verschillende berichtgeving daarover. Ze vallen idd onder de niet-essentiele dienstverlenging en de vorige keer gelden toen nog geen coronatoegangsbewijs.

Gebruikersavatar
aardvarkentje15
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1323
Lid geworden op: 27 jan 2015, 18:46
Favoriete dierentuin: Dierenpark ziezoo
Locatie: Nootdorp

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door aardvarkentje15 »

Het enige zekere is dus dat ze OPEN gaan! :party:
"It's a moral question about wether we have the right to exterminate species" - Sir David Attenborough

Gebruikersavatar
Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 751
Lid geworden op: 22 jan 2011, 20:06
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Renegade »

aardvarkentje15 schreef:
24 jan 2022, 17:16
Het enige zekere is dus dat ze OPEN gaan! :party:
Mijn ervaring in deze crisis is dat niks zeker is tot het is aangekondigd én de wetteksten zijn gepubliceerd.

Het is natuurlijk ook nog afwachten of de voorwaarden wat doenbaar gaan zijn.

Gebruikersavatar
Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Berichten: 3806
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:22
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Locatie: Het forum
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Laafsekikker »

Dierentuinen van Libéma willen, en kunnen, zo snel mogelijk open
Dierentuinen willen - en kunnen - zo snel mogelijk open om zo mensen een verantwoorde, veilige manier van ontspannen en recreëren in de buitenlucht te bieden. "Wat ons betreft openen we direct woensdag de deuren weer", zegt Dirk Lips, directeur van Libéma, waar Safaripark Beekse Bergen, Dierenrijk, AquaZoo Leeuwarden en ZooParc Overloon onder vallen.

"Mensen hebben een uitlaatklep nodig, de Nederlandse politiebond gaf dat vandaag nog aan, en wij kunnen die bieden", geeft Lips aan. "Dierentuinen zijn ruim opgezet, in de buitenlucht en bezoekersaantallen- en stromen zijn goed te organiseren. We bewijzen al twee jaar een veilige plek te zijn, dus laat ons mensen zo snel mogelijk de kans geven om bij ons te komen ontspannen."

Veilig open
Dierentuinen en attractieparken hebben al aan het begin van de pandemie, in 2020 samen met de veiligheidsregio's, RIVM en overheid een protocol opgesteld om veilig
open te kunnen. Lips: "Dat werkt: er zijn geen besmettingshaarden te herleiden naar de dierenparken.”

Bovendien komen bezoekers aan dierentuinen vooral uit de regio, benadrukt hij. "Het kan niet zo zijn dat regionaal bezoek aan binnen accommodaties zoals meubelboulevards of bouwmarkten wel mogelijk is en bezoek aan een buiten doorstroom locatie met 25 – 100 m2 per persoon niet."

Direct klaar voor
Lips hoopt dan ook dat de regering zal beslissen de dierenparken zo snel mogelijk te openen. "We kunnen grote mensenstromen managen en zo groepsvorming en mogelijke besmettingen beperken. Wij hebben bovendien geen week nodig om ons voor te bereiden, dus zodra het sein op groen gaat, kunnen we open. We zijn er direct klaar voor!”


Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Geen algemeen NVD-statement meer, maar specifiek een aparte oproep voor Libéma tuinen? Was dit vorige keer niet meer vanuit de algemene sector? Of kijken we naar een ongelukkige titel?
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Vanaf vandaag treed in Frankrijk een geheel 2G protocol in voor onder meer de dierentuinen. Zonder een volledig vaccinatie-schema is een dierentuinbezoek niet meer mogelijk. Wel zijn er uitzonderingen voor wie recent een tweede prik had, of deels gevaccineerd was en recent genas van Covid.

Een negatieve test of herstelbewijs mag niet meer aanvaard worden aan de toegangspoorten. We lezen mee met ZooActu https://www.zooactu.com/actualites/pass ... r0H3o5iJ9k
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door MennoPebesma »

Vanaf morgen 26 januari mogen o.a. de dierentuinen in Nederland weer open. Voor bezoekers vanaf 13 jaar is het verplicht een geldig Coronatoegangsbewijs (CTB) te tonen. In binnenlocaties in het verplicht een mondkapje te dragen.

Voor een overzicht van alle regels vanaf 26 januari in Nederland zie: https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... -22.00-uur

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2837
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Joost »

Een dag van te voren horen dat je open mag brengt ook complicaties met zich mee. Wildlands heeft zojuist bekend gemaakt dat hoewel ze vanaf morgen weer open zijn dit niet geldt voor alle horeca. Vanwege de bevoorrading en het inplannen van het personeel zal maar een beperkt aantal locaties open zijn, met ook een beperkt aanbod. Kortgezegd houdt dit in dat per wereld er 1 take away locatie en het kleine restaurant in Animazia morgen open zijn. Alle grote restaurants zijn dus in elk geval morgen nog gesloten. Vanaf vrijdag zal alles weer 'normaal' geopend zijn.

Bron: https://www.wildlands.nl/bezoeken

Gebruikersavatar
Dustin1999
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 670
Lid geworden op: 16 mei 2018, 14:32
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Pairi Daiza
Locatie: Amersfoort

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Dustin1999 »

Aan de reacties te zien onder het persbericht van Blijdorp, zijn heel veel bezoekers ontevreden over het coronatoegangsbewijs en zeggen veel mensen hun abonnement op.

Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2479
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door zoofan »

Daar kan Blijdorp toch niet aan doen. Vreemd dat ze daarvoor hun abonnement opzeggen.

Is een coronabewijs hetzelfde als het vaccinatiebewijs, de QR-code die je in België moet laten scannen via de covidsafe app?

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Apenarend »

zoofan schreef:
25 jan 2022, 20:59
Daar kan Blijdorp toch niet aan doen. Vreemd dat ze daarvoor hun abonnement opzeggen.

Is een coronabewijs hetzelfde als het vaccinatiebewijs, de QR-code die je in België moet laten scannen via de covidsafe app?
Ik geloof het wel als ik het hier goed lees: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... atiebewijs
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Dustin1999
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 670
Lid geworden op: 16 mei 2018, 14:32
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Pairi Daiza
Locatie: Amersfoort

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Dustin1999 »

zoofan schreef:
25 jan 2022, 20:59
Daar kan Blijdorp toch niet aan doen. Vreemd dat ze daarvoor hun abonnement opzeggen.

Is een coronabewijs hetzelfde als het vaccinatiebewijs, de QR-code die je in België moet laten scannen via de covidsafe app?
Ja ik keur het ook absoluut niet goed hoor. De dierentuinen kunnen er niets aan doen, wordt bepaald door de overheid. Maar het viel me gewoon op.

Gebruikersavatar
Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 751
Lid geworden op: 22 jan 2011, 20:06
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Renegade »

Dustin1999 schreef:
25 jan 2022, 20:39
Aan de reacties te zien onder het persbericht van Blijdorp, zijn heel veel bezoekers ontevreden over het coronatoegangsbewijs en zeggen veel mensen hun abonnement op.
Ik vind het altijd heel jammer dat men zulke frustraties op bedrijven of parken uitwerkt die de regels ook maar opgelegd krijgen en wellicht ook liefst helemaal niet zouden toepassen. Ga dan desnoods berichten sturen naar politici of overheidsdiensten om je frustraties uit te werken, of (vreedzaam) protesteren als je daar de noodzaak toe voelt, maar je afreageren op bedrijven en hun inkomsten afpakken is niet de manier. Bedrijven en parken zijn slachtoffers van het idiote pasjesbeleid, geen daders.

Nog wel één ding wat ik mij afvraag: op de website van de Rijksoverheid staat "Op doorstroomlocaties, zoals een museum, geldt een maximum van 1 bezoeker per 5m2, tot maximaal 1.250 personen per ruimte." Ik vraag me af wat ze bedoelen met dat "per ruimte" - wilt dat zeggen dat in een heel dierenpark maar 1250 mensen binnen mogen? Of geldt die beperking voor bepaalde zones of gebouwen? Mij lijkt het in ieder geval wel dat er nog een beperkte capaciteit zal gelden?

Het is mij ook al een tijdje niet meer duidelijk of er in de Belgische dierenparken trouwens nog enige officiële capaciteitsbeperking geldt. Al denk ik wel dat de regel dat social distancing mogelijk moet zijn nog altijd geldt.

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2837
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Joost »

zoofan schreef:
25 jan 2022, 20:59
Daar kan Blijdorp toch niet aan doen. Vreemd dat ze daarvoor hun abonnement opzeggen.

Is een coronabewijs hetzelfde als het vaccinatiebewijs, de QR-code die je in België moet laten scannen via de covidsafe app?
Jaa, naar mijn weten is dat inderdaad hetzelfde. Als het goed is kan deze ook internationaal gebruikt worden.

Overigens zal het opzeggen van abonnementen allemaal wel meevallen verwacht ik. Het is (zo als zo vaak) een kleine minderheid die heel hard roept. Toen Wildlands het bewijs vorig jaar invoerde werd er op Facebook ook massaal gereageerd dat mensen hem op gingen zeggen, maar vervolgens waren alle tijdsloten die voor abonnees gereserveerd waren wel elke dag volgeboekt... :sssst: Ik durf me zelfs wel af te vragen hoeveel van de mensen die nu roepen dat ze hun abonnement opzeggen ook daadwerkelijk een abonnement hebben. Voor parken is het natuurlijk wel vervelend dat er zo gereageerd wordt, omdat het besluit nu niet bij hen zelf ligt. Het is een zure appel waar ze even doorheen moeten voor een hopelijk mooi dierentuin jaar wat nu echt gaat beginnen!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Apenarend schreef:
25 jan 2022, 21:02
zoofan schreef:
25 jan 2022, 20:59
Daar kan Blijdorp toch niet aan doen. Vreemd dat ze daarvoor hun abonnement opzeggen.

Is een coronabewijs hetzelfde als het vaccinatiebewijs, de QR-code die je in België moet laten scannen via de covidsafe app?
Ik geloof het wel als ik het hier goed lees: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... atiebewijs
Een andere naam voor ons CST ticket inderdaad. Een vaccinatiebewijs, bewijs van genezing of een negatieve test van minder dan 24u. Afgelopen najaar was mijn groene CST alvast ook geldig in bv Wildlands.
Renegade schreef:
25 jan 2022, 21:07
Dustin1999 schreef:
25 jan 2022, 20:39
Aan de reacties te zien onder het persbericht van Blijdorp, zijn heel veel bezoekers ontevreden over het coronatoegangsbewijs en zeggen veel mensen hun abonnement op.

Het is mij ook al een tijdje niet meer duidelijk of er in de Belgische dierenparken trouwens nog enige officiële capaciteitsbeperking geldt. Al denk ik wel dat de regel dat social distancing mogelijk moet zijn nog altijd geldt.
Die is stilletjes afgeschaft geweest, samen met de beperking voor supermarkten.

Maar in het kader van social distancing behielden sommige parken alsnog een vorm van beperking (met name de zonnegloed). In andere tuinen zag men er dan weer geen noodzaak toe... of koos men een middenweg.
Joost schreef:
25 jan 2022, 21:09
zoofan schreef:
25 jan 2022, 20:59
Daar kan Blijdorp toch niet aan doen. Vreemd dat ze daarvoor hun abonnement opzeggen.

Is een coronabewijs hetzelfde als het vaccinatiebewijs, de QR-code die je in België moet laten scannen via de covidsafe app?
Jaa, naar mijn weten is dat inderdaad hetzelfde. Als het goed is kan deze ook internationaal gebruikt worden.
In België wilt men in Maart kijken om de boostervaccinatie deel uit te laten maken van een geldig CST-ticket, zoals nu bijvoorbeeld al in Frankrijk en haar dierentuinen.
Al vraagt slechts een minderheid van de tuinen nu dit bewijs in België, toch als je hun horeca buiten beschouwing plaatst.

Als ik het goed heb is in Nederland een derde prik nog niet vereist om zodoende een dierentuin te bezoeken/ een geldige QR te hebben toch?
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door MennoPebesma »

Gorilla Gust schreef:
25 jan 2022, 21:11
Als ik het goed heb is in Nederland een derde prik nog niet vereist om zodoende een dierentuin te bezoeken/ een geldige QR te hebben toch?
Op dit moment is een QR-code ook geldig met alleen de eerste twee prikken. Vanaf 1 februari wil het kabinet een geldigheid geven aan een vaccinatiebewijs (QR-code dus) met alleen deze eerste twee prikken, deze zou dan 270 dagen na de tweede prik verlopen. Met een boosterprik verloopt een QR-code voorlopig nog niet.

Gebruikersavatar
Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 751
Lid geworden op: 22 jan 2011, 20:06
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Renegade »

Gorilla Gust schreef:
25 jan 2022, 21:11

Een andere naam voor ons CST ticket inderdaad. Een vaccinatiebewijs, bewijs van genezing of een negatieve test van minder dan 24u. Afgelopen najaar was mijn groene CST alvast ook geldig in bv Wildlands.
Ik geloof dat een in België verstrekt vaccinatiecertificaat (digitaal of op papier) ook in andere Europese landen zou moeten worden aanvaard.

Ik begrijp wel dat als je Nederland binnenkomt, tenzij je minder dan 12 uur blijft, er ook voor Belgen wel nog een quarantaineplicht geldt. Dat maakt bezoeken verder dan Limburg of Noord-Brabant wel erg lastig, en je zou ook maar eens in een file of iets terechtkomen.

Ik weet ook niet goed hoe je bij een controle een kort verblijf zou kunnen bewijzen. En ik veronderstel dat zonder zwart op wit bewijs je automatisch zult worden verondersteld in overtreding te zijn, en dat de boetes of andere straffen niet mals zullen zijn.

Zonder soepelere inreisregels ziet het er naar uit dat bezoekjes aan Burgers en Avifauna die ik graag zou willen doen er niet zullen inzitten.

Gebruikersavatar
Choco115
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2017, 07:48
Favoriete dierentuin: Berlijn (Zoo en Tierpark)

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Choco115 »

Dustin1999 schreef:
25 jan 2022, 20:39
Aan de reacties te zien onder het persbericht van Blijdorp, zijn heel veel bezoekers ontevreden over het coronatoegangsbewijs en zeggen veel mensen hun abonnement op.
Wat mij op instagram opvalt is dat dit bij Blidorp inderdaad ontzettend veel is, terwijl bij de andere dierentuinen die hier op instagram over berichten het maar gaat om enkele of zelfs geen reacties. Of het nou komt omdat Rotterdammers tegen QR-Codes zijn weet ik niet, maar vreemd is het wel :s
De natuur is het mooiste wat er is

Plaats reactie