COVID-19 in de dierentuinen

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Niet onverwacht..

(NL) Naar aanleiding van de nieuwe maatregelen die onze regering heeft genomen, heeft Monde Sauvage besloten om haar “covid-safe” inspanningen voort te zetten.
Zo vragen we je vanaf 1 november om je Covid Safe Ticket te tonen bij de ingang van het park voor bezoekers van 16 jaar of ouder.

Zo wordt het voor u prettiger om ongehinderd toegang te krijgen tot horecagelegenheden of de educatieve voorstellingen.

Het dragen van een mondkapje is dus niet langer verplicht!

Monde Sauvage en al zijn teams wensen u een prachtig herfstseizoen.

Facebook Monde Sauvage

In Pakawi Park zien we een combinatie van de Waalse voorbeelden en de KMDA-tuinen in voege treden. Hier kan je vrijwillig een polsbandje nemen om te bewijzen dat je in het bezit bent van het CST. Zonder het polsbandje is er een mondmaskerplicht binnen, en een uitsluiting van het gebruik van de binnen horeca.

Boudewijn Seapark bevestigde het CST ondertussen ook... ik denk dat we beter de tuinen opnoemen waar het niet nodig is. ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Het coronatoegangsbewijs wordt uitgebreid naar meer sectoren en de mondkapjesplicht keert terug in Nederland. Dat kondigt het demissionaire kabinet volgens ingewijden morgen aan vanwege de oplopende besmettingscijfers.
Vanaf vrijdag is de coronapas verplicht in onder meer sportscholen en zwembaden en op zogenoemde doorstroomlocaties als dierentuinen, pretparken en musea.

Aldus https://nos.nl/artikel/2403970-coronapa ... komt-terug
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Dustin1999
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 670
Lid geworden op: 16 mei 2018, 14:32
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Pairi Daiza
Locatie: Amersfoort

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Dustin1999 »

De Nederlandse Dierentuin Vereniging en Club van Elf vrezen dat ze minder bezoekers zullen krijgen door de coronapas.

De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen (NVD) zegt dat de maatregel „er wel al een beetje aan zat te komen”, en „ongetwijfeld de bezoekersaantallen zal beïnvloeden.” Dierentuinen en pretparken werken al gedeeltelijk met QR-codes, bijvoorbeeld bij de horecavoorzieningen in parken. „Maar als we dat nu ook aan de poort moeten gaan doen, zal dat wel capaciteit vereisen”, aldus de NVD. Meer kan de vereniging er nog niet over zeggen.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/7843491 ... r-qr-codes

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Opletten als je de dierentuin van Duisburg opzoekt, net zoals in andere tuinen scherpen ze hun veiligheidsprotocollen aan. Zo stapt men af van 3G (getest, gevaccineerd of genezen), en gaan ze naar 2G. Hierdoor zijn bezoekers enkel welkom met een vaccinatiebewijs of een herstelbewijs.

Deze aanscherping van de COVID-protocollen ligt momenteel ook in andere regio's/ landen op tafel. Ook in Nederland is dat nog op de politieke tafel aldus bovenstaande artikel. :sssst:
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door rick04 »

Ik zal dan nu toch maar aan een vaccinatie moeten geloven nu het waarschijnlijk zelfs voor scholen verplicht gaat worden..

Te gek voor woorden
You can find me in the zoo :)

Gebruikersavatar
Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 751
Lid geworden op: 22 jan 2011, 20:06
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Renegade »

rick04 schreef:
01 nov 2021, 22:21
Ik zal dan nu toch maar aan een vaccinatie moeten geloven nu het waarschijnlijk zelfs voor scholen verplicht gaat worden..

Te gek voor woorden
Ik ben heel erg pro-vaccinatie en ik vind een verplichte vaccinatie voor bepaalde (kinder)ziektes in scholen zelfs aanvaardbaar, maar voor Covid is het volgens mij niet aanvaardbaar om het recht op onderwijs van een pasje te laten afhangen. Het grootste probleem met Covid situeert zich niet in de schoolgaande leeftijdsgroep, en met vaccinatie ga je de circulatie van het virus in de scholen ook niet kunnen tegengaan. Dus dit is compleet niet gerechtvaardigd.
Gorilla Gust schreef:
01 nov 2021, 21:29
Opletten als je de dierentuin van Duisburg opzoekt, net zoals in andere tuinen scherpen ze hun veiligheidsprotocollen aan. Zo stapt men af van 3G (getest, gevaccineerd of genezen), en gaan ze naar 2G. Hierdoor zijn bezoekers enkel welkom met een vaccinatiebewijs of een herstelbewijs.

Deze aanscherping van de COVID-protocollen ligt momenteel ook in andere regio's/ landen op tafel. Ook in Nederland is dat nog op de politieke tafel aldus bovenstaande artikel. :sssst:
Compleet bespottelijk, want net de mensen die wel getest zijn en waarvan je dus wel weet dat ze niet besmet zijn worden geweigerd. Met andere woorden de circulatie van het virus wordt zonder bijkomende preventiemaatregelen alleen maar bevorderd. Men wilt blijkbaar nieuwe varianten laten ontstaan.

Die hele pasjesmaatschappij is belachelijk, totaal verkeerd en walgelijk wanbeleid dat alleen maar medische apartheid creëert, ontoelaatbare vormen van controle installeert, burgers verplicht elkaar op een onaanvaardbare manier te controleren, mensen tegen elkaar opzet en aanzet tot haat en geweld, en vooral helemaal niks doet om de circulatie van het virus tegen te gaan of de druk op het gezondheidssysteem te verminderen.

In een van de artikelen hierboven werd een treffende vergelijking gebruikt: dit "heeft iets van een pleister op een pleister plakken zonder de wond goed schoon te maken". Het probleem wordt helemaal niet aangepakt waar het zich écht situeert - en we weten allemaal waar dat is - maar in de plaats daarvan wordt het burgers en sectoren compleet onterecht extra lastig gemaakt.

Hoog tijd dat er van aanpak wordt veranderd. Voer algemene preventiemaatregelen in, controleer die veel en streng en bestraf overtredingen (zeer) zwaar. Pak de problemen aan waar ze zich écht stellen. Wees streng op het vlak van ventilatie. Voer een zeer voorzichtig beleid voor activiteiten en evenementen, met name binnen tijdens de wintermaanden. De samenleving opnieuw op slot gooien is niet nodig, maar voorzichtig zijn wel. En de pasjesmaatschappij is helemaal niet voorzichtig, want eenmaal het pasje getoond mag zo goed als alles. Dat is geen correct beleid.

Tjomme
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 jan 2021, 19:11
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Tjomme »

In Nederland is het coronatoegangsbewijs nog niet nodig in dierentuinen. Hiervoor is een wetswijziging nodig en wordt mogelijk later wel ingevoerd, maar sowieso niet voor 12 november.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Voorlopig is de invoering van een coronapas uitgesteld in Nederlandse dagattracties zoals dierentuinen, al word de mondmaskerplicht wel uitgebreid.

Om ook het coronacertificaat te gebruiken zal er eerst een wetswijziging moeten worden doorgevoerd.

https://www.ad.nl/binnenland/coronabele ... ~ad29a3d3/
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Monde Verde en de Orchideeënhoeve besloten alsnog zelf al uit gebruiksgemak te starten met de covidpas. Zodoende scheelt dit extra controles in het park zelf.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 751
Lid geworden op: 22 jan 2011, 20:06
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Renegade »

In Nederland wordt er vandaag mogelijk een korte, beperkte lockdown afgekondigd.

De dierentuinen zouden open mogen blijven, maar de coronapas zou voor hen nu wel gaan gelden.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20211112_92697561
https://www.ad.nl/dossier-coronavirus/k ... ~a2bd7449/

Ik las van de week ook dat op steeds meer plekken in Duitsland en Oostenrijk de 2G-regel (gevaccineerd of genezen ) gaat gelden.

In België sturen de experts en de ziekenhuizen nu ook aan op meer maatregelen, maar voorlopig lijkt het hier niet zo ver te worden gedreven en lijkt het vooral te gaan over contactbeperkingen en preventiemaatregelen. Of dat voor dierentuinen veel extra gevolgen zou hebben is me niet echt duidelijk. Maar ik hoor verschillende experts nu spreken over het schrappen van grote evenementen, zeker buiten, dus misschien komen dierentuinen en pretparken als verzamelplaatsen van mensen, zelfs zonder evenementen te zijn, ook wel in het vizier? In ieder geval blijft het afwachten of de winterevenementen zullen kunnen doorgaan- misschien helpt het dat heel wat ervan buiten zou plaatsvinden. Al is grote drukte zelfs buiten nu niet meteen een correct signaal. En heel wat kerstmarkten en dergelijk worden ondertussen al geschrapt.

Hoe dan ook breekt er weer een moeilijke en onzekere periode aan...

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Het zal, vooral voor de Nederlandse tuinen momenteel, een impact hebben op de avond-evenementen die dierentuinen willen houden. Zover ik het goed begrijp moeten ze immers verplicht om 18u de poorten sluiten. Avondopenstellingen en China-light evenementen lijken me daardoor moeizaam qua vergunning binnen een dierentuin?
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 751
Lid geworden op: 22 jan 2011, 20:06
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Renegade »

Gorilla Gust schreef:
13 nov 2021, 14:01
Het zal, vooral voor de Nederlandse tuinen momenteel, een impact hebben op de avond-evenementen die dierentuinen willen houden. Zover ik het goed begrijp moeten ze immers verplicht om 18u de poorten sluiten. Avondopenstellingen en China-light evenementen lijken me daardoor moeizaam qua vergunning binnen een dierentuin?
Uit een artikel dat ik net las (via Looopings) begrijp ik dat in Nederland enkel evenementen met zitplaatsen nog zijn toegestaan, ook buiten. Doorstroomevenementen zouden ook wel nog mogen, maar enkel tot 18 u. Dus in Nederland is er voor de winterevenementen in dierentuinen voorlopig weinig tot niks mogelijk.

In België is het nog afwachten wat er komende week gaat beslist worden. Maar de experts en de ziekenhuizen hebben al duidelijk gemaakt dat volgens onder meer hen het schrappen of beperken van evenementen nodig is, vooral binnen maar ook buiten als er veel mensen op afkomen (zie de kritiek op het zeer drukke lichtfestival in Gent). Ik verwacht hoe dan ook dat er daar strengere regels gaan komen, hopelijk blijft er voor de lichtfestivals en andere zaken, gezien ze buiten plaatsvinden en het toch niet over een enorme massa gaat, wel iets mogelijk. Ik denk dat je sommige zaken met de nodige ingrepen wel veilig kunt organiseren, dus zomaar alles verbieden lijkt me ook weer niet nodig.

Ik verwacht ook dat, gezien de stellingen van minister Vandenbroucke over mondmaskerplicht in alle binnenruimtes en op drukke plaatsen buiten, de algemene mondmaskerplicht in dierentuinen mogelijk opnieuw ingevoerd zal worden.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Wildlands stapt als eerste grotere dierentuin in Nederland over op een verplicht Coronatoegangsbewijs vanaf nu maandag. Zo dienen ze niet de anders verplichte 1,5m afstand tussen de gasten te garanderen.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Apenarend »

In the Lincoln Children Zoo (Nebraska, VS) zijn drie sneeuwluipaarden gestorven aan Covid-19.

https://www.msn.com/en-us/news/world/th ... ar-AAQDQww
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 751
Lid geworden op: 22 jan 2011, 20:06
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Renegade »

Volgens de nieuwe maatregelen die vandaag op de persconferentie van het Overlegcomité werden afgekondigd en die ingaan vanaf zaterdag 20/11, zouden mondmaskers in alle publieke binnenruimtes verplicht worden vanaf 10 jaar.

Daarnaast worden mondmasker én Covid Safe Ticket/coronapas onder meer ook verplicht voor indoor pret- en themaparken en voor evenementen met meer dan 100 personen buiten of meer dan 50 binnen.

De winterevenementen kunnen in theorie dus nog wel doorgaan, maar de organisatie zal wel lastiger worden.

https://crisiscentrum.be/nl/newsroom/ov ... -telewerk1
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/

Het is me niet helemaal duidelijk of dierentuinen ook onder themaparken worden gerekend hier. Want in dat geval zouden ook Planckendael, Antwerpen en Pakawi CST moeten gaan vragen voor de gebouwen - wat bijna niet te organiseren is, zeker niet in Antwerpen - of voor het hele park, of dat ze de gebouw weer moeten sluiten - en dat zou ik uiterst betreurenswaardig vinden. Ik sta voor de duidelijkheid absoluut achter een mondmaskerplicht en andere preventieve maatregelen, maar een coronapas voor dierentuinen en pretparken is belachelijk en helpt helemaal niks om deze golf onder controle te krijgen. Heel dat pasjesgedoe is gewoon overlast, uitsluiting en valse veiligheid.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

We kennen je mening onderhand wel over het CST... die moet je niet elke post herhalen. Het is er nu eenmaal, we moeten er mee verder. :sssst:

Maar in praktijk is dat eenvoudig beheersbaar door aan de kassa dit op te vragen, en te laten gelden voor de hele dierentuinen. Franse en Waalse tuinen doen het, Duitse tuinen... dadelijk de Nederlandse tuinen. Pakawi nu ook al deels. Dus waarom zou dat verder in Vlaanderen moeilijkheden moeten geven?
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Apenarend »

Gorilla Gust schreef:
18 nov 2021, 12:04


Maar in praktijk is dat eenvoudig beheersbaar door aan de kassa dit op te vragen, en te laten gelden voor de hele dierentuinen. Franse en Waalse tuinen doen het, Duitse tuinen... dadelijk de Nederlandse tuinen. Pakawi nu ook al deels. Dus waarom zou dat verder in Vlaanderen moeilijkheden moeten geven?
Idd, geldt in voetbalstadions ook, eenmaal binnen hoef je geen afstand meer te houden want je toont dit aan de ingang. Werkt goed.
De enige nuancering die je stilaan op dat systeem mag aanbrengen, is dat wanneer de vaccins uitgewerkt geraken dat oude vaccinatiebewijs eigenlijk niet meer geldig is.

Ik heb zelf een Johnson vaccin gekregen en ben de laatste tijd zeer voorzichtig omdat er intussen bekend is dat dat vaccin intussen zijn werking heeft verloren en bijzonder gevoelig is voor de Deltavariant. Normaal gezien ik krijg mijn boosterprik ergens in de december, dat is dus (slechts) enkele weken echt oppassen en niet te veel activiteiten bijwonen. Ik kan daar mee leven.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 751
Lid geworden op: 22 jan 2011, 20:06
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Renegade »

Gorilla Gust schreef:
18 nov 2021, 12:04
Maar in praktijk is dat eenvoudig beheersbaar door aan de kassa dit op te vragen, en te laten gelden voor de hele dierentuinen. Franse en Waalse tuinen doen het, Duitse tuinen... dadelijk de Nederlandse tuinen. Pakawi nu ook al deels. Dus waarom zou dat verder in Vlaanderen moeilijkheden moeten geven?
Stel die vraag binnenkort maar eens aan diegenen die de agressie van ontevreden of geweigerde bezoekers over zich heen gaan krijgen.
Apenarend schreef:
18 nov 2021, 13:22
Idd, geldt in voetbalstadions ook, eenmaal binnen hoef je geen afstand meer te houden want je toont dit aan de ingang. Werkt goed.
Pasjes invoeren zonder verdere veiligheidsmaatregelen (mondmaskers, afstand, ventilatie) is een extreem gevaarlijke en buitengewoon onverantwoorde strategie die het virus alle kansen geeft. Zo is het bijna verzekerd dat er binnenkort een nieuwe, nog gevaarlijkere variant zal opduiken. En de huidige cijfers tonen aan dat de viruscirculatie, zelfs bij hoge vaccinatiegraden, absoluut zo laag mogelijk gehouden moet worden om de situatie in de zorg onder controle te houden. De pasjes kunnen in bepaalde zéér specifieke gevallen misschien helpen, al zijn dat volgens mij situatie die beter gewoon niet zouden worden toegelaten in de huidige situatie, maar in de algemene maatschappij is het veel belangrijker dat er algemene preventiemaatregelen worden toegepast.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Renegade schreef:
18 nov 2021, 16:57
Gorilla Gust schreef:
18 nov 2021, 12:04
Maar in praktijk is dat eenvoudig beheersbaar door aan de kassa dit op te vragen, en te laten gelden voor de hele dierentuinen. Franse en Waalse tuinen doen het, Duitse tuinen... dadelijk de Nederlandse tuinen. Pakawi nu ook al deels. Dus waarom zou dat verder in Vlaanderen moeilijkheden moeten geven?
Stel die vraag binnenkort maar eens aan diegenen die de agressie van ontevreden of geweigerde bezoekers over zich heen gaan krijgen.
Uiteraard zal er een enkeling moeilijk doen, maar gezien de hoge vaccinatiegraad is het aandeel bezoekers daaromtrent toch eerder marginaal te noemen in de cijfers. ;)

Sowieso neem ik aan dat elke vorm van gastenservice niet bepaald altijd een cadeau zal zijn. Je zal altijd moeilijke mensen of verontwaardigde mensen tegenkomen. Of het nu gaat om een pas, een bewijs of een geweigerde kortingskaart. Elke vorm kan wel ergens enige wrevel veroorzaken. Ik heb al langer bewondering voor sommige medewerkers aan de poorten van dierentuinen.... :sssst:
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Apenarend »

Renegade schreef:
18 nov 2021, 16:57
Gorilla Gust schreef:
18 nov 2021, 12:04
Maar in praktijk is dat eenvoudig beheersbaar door aan de kassa dit op te vragen, en te laten gelden voor de hele dierentuinen. Franse en Waalse tuinen doen het, Duitse tuinen... dadelijk de Nederlandse tuinen. Pakawi nu ook al deels. Dus waarom zou dat verder in Vlaanderen moeilijkheden moeten geven?
Stel die vraag binnenkort maar eens aan diegenen die de agressie van ontevreden of geweigerde bezoekers over zich heen gaan krijgen.

Je kan toch echt geen beleid voeren op basis van het gedrag van sommigen. Dat zou pas een uitholling van de democratie zijn. Wie zich niet kan schikken blijft weg. Wie amok maakt moet bestraft worden.

Er zijn overal mensen die ontevreden zijn en (bijkomend) agressief, ook in de buurlanden. Ik zie het verschil met Vlaanderen echt niet.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Plaats reactie