COVID-19 in de dierentuinen

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14924
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2020)

Bericht door Gorilla Gust »

Tec7 schreef:
27 nov 2020, 12:05
Benieuwd of de Zoo"s terug gaan open mogen :s
Normaal niet... men sprak van minimaal 6 weken, dan is tot circa midden december alvast.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

snoopy11
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 120
Lid geworden op: 27 dec 2016, 13:02
Favoriete dierentuin: pairi daiza

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2020)

Bericht door snoopy11 »

Ik vrees eerlijk gezegd dat die dit jaar niet meer zullen opengaan. Ik hoop natuurlijk van wel, maar als je hoort hoe laag de cijfers moeten zijn, vrees ik echt het ergste.

Gebruikersavatar
Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 753
Lid geworden op: 22 jan 2011, 20:06
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2020)

Bericht door Renegade »

We moeten echt niet hopen dat de dierentuinen dit jaar nog zullen mogen heropenen.

De Croo sprak vandaag in de persconferentie van versoepelingen ergens half januari - maar dat is als de cijfers aan het huidige tempo blijven dalen.

Ik ben minder optimistisch, ik denk dat een heropening er pas zal in zitten ergens in februari of maart, dus tegen het einde van het winter/het begin van de lente. Misschien wordt het zelfs nog later.

We moeten nu vooral hopen dat de daling verder kan gaan en dat we überhaupt in de veilige haven zullen geraken. Want dat is echt geen zekerheid.

Tec7
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 147
Lid geworden op: 12 okt 2017, 17:02
Favoriete dierentuin: PD

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2020)

Bericht door Tec7 »

Naar verluid was het nipt en stond de heropening van de dierenparken samen met zwembaden en musea op de tafel, maar was er toch teveel tegenkanting en hebben ze de dierenparken uiteindelijk uit de tekst gehaald.

Gebruikersavatar
Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 753
Lid geworden op: 22 jan 2011, 20:06
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2020)

Bericht door Renegade »

Tec7 schreef:
28 nov 2020, 10:39
Naar verluid was het nipt en stond de heropening van de dierenparken samen met zwembaden en musea op de tafel, maar was er toch teveel tegenkanting en hebben ze de dierenparken uiteindelijk uit de tekst gehaald.
Ik las het ook - blijkbaar vonden de voorstanders van de strengste lijn (met name De Croo en Vandenbroucke) de heropening van de dierentuinen te ver gaan en hebben ze dat als pasmunt gebruikt om alle versoepelingen behalve de winkels in twijfel te brengen. Wat een walgelijk spelletje, maar ja, dat is politiek zeker?

Ik zie sommigen op sociale media suggereren dat men bepaalde sectoren, zoals onder meer de dierentuinen en de horeca, kapot zou willen krijgen door ze gesloten te houden en geen perspectief te bieden. Dat lijkt me zeer sterk, maar ik zie hoe dan ook geen duidelijke logica in de beslissingen. De winkels vroeger dan gepland - wellicht te vroeg - heropenen en de musea en zwembaden, allemaal binnenruimtes, heropenen? Ik zie daar geen logica in, behalve enige economische logica voor de winkels. Maar men had wel gezegd dat men niet ging plooien voor economische druk, en nu doet men dat toch.

We kunnen alleen maar hopen dat de situatie in januari goed genoeg zal zijn om dan iets mogelijk te maken, en dat men dan opnieuw aan de dierentuinen zal denken. Maar ik vrees dat het ook in januari nog niet zal kunnen en dat het pas februari-maart zal worden, ten vroegste. Laat ons vooral hopen dat er ooit een heropening komt en dat de dierentuinen het kunnen redden tot die tijd. Want op steun zullen ze duidelijk niet moeten rekenen.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7647
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2020)

Bericht door Limburg vooruit »

De regering wil al langer een groot deel van de horeca dicht.
Vooral de dierentuin van Antwerpen (appartementen en bureaus) en de olmense zoo (windmolenpark) willen ze dicht. Op deze manier onder het valse voorwendsel van gezondheid gaat het hen lukken.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

snoopy11
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 120
Lid geworden op: 27 dec 2016, 13:02
Favoriete dierentuin: pairi daiza

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2020)

Bericht door snoopy11 »

Limburg vooruit schreef:
28 nov 2020, 12:42
De regering wil al langer een groot deel van de horeca dicht.
Vooral de dierentuin van Antwerpen (appartementen en bureaus) en de olmense zoo (windmolenpark) willen ze dicht. Op deze manier onder het valse voorwendsel van gezondheid gaat het hen lukken.
Deze stelling lijkt mij toch wel echt iets te verder gaan, zeker wat betreft de dierenparken. Feit is wel dat veel kleinere parken het moeilijk gaan krijgen.

In de krant stond deze week dat PD terugvalt op bezoekersaantallen van 2012 en dat de investeringen terug geschroefd zullen worden.

Het ene geeft natuurlijk de hand aan de andere. Minder bezoekers, minder inkomsten minder ruimte voor investeringen. Wat dit zal betekenen voor de geplande uitbreiding op de oude parking gaan we moeten afwachten. Ik veronderstel dat deze budgetten wel al rond zullen zijn, maar ik vrees voor de kleinere vernieuwingen in het park die we elk jaar zien verschijnen.

Hopelijk wordt volgend jaar beter, maar ik vrees ervoor. Wss nog steeds op afspraak en beperkte capaciteit. Ik kan mij niet voorstellen dat ze volgend jaar al naar het oude normaal zullen weerkeren.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7647
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2020)

Bericht door Limburg vooruit »

snoopy11 schreef:
28 nov 2020, 13:54
Limburg vooruit schreef:
28 nov 2020, 12:42
De regering wil al langer een groot deel van de horeca dicht.
Vooral de dierentuin van Antwerpen (appartementen en bureaus) en de olmense zoo (windmolenpark) willen ze dicht. Op deze manier onder het valse voorwendsel van gezondheid gaat het hen lukken.
Deze stelling lijkt mij toch wel echt iets te verder gaan, zeker wat betreft de dierenparken. Feit is wel dat veel kleinere parken het moeilijk gaan krijgen.

In de krant stond deze week dat PD terugvalt op bezoekersaantallen van 2012 en dat de investeringen terug geschroefd zullen worden.

Het ene geeft natuurlijk de hand aan de andere. Minder bezoekers, minder inkomsten minder ruimte voor investeringen. Wat dit zal betekenen voor de geplande uitbreiding op de oude parking gaan we moeten afwachten. Ik veronderstel dat deze budgetten wel al rond zullen zijn, maar ik vrees voor de kleinere vernieuwingen in het park die we elk jaar zien verschijnen.

Hopelijk wordt volgend jaar beter, maar ik vrees ervoor. Wss nog steeds op afspraak en beperkte capaciteit. Ik kan mij niet voorstellen dat ze volgend jaar al naar het oude normaal zullen weerkeren.
Je moet me niet geloven maar het is zo. De regeringen vinden dat er veel te veel horeca is. Al jaren.
En de gronden van genoemde parken zijn voor de regering veel te veel waard om er dieren op te zetten.
Iets waar in deze regering 3 partijen tegen zijn, moet ik er nog een tekening bij maken?
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 753
Lid geworden op: 22 jan 2011, 20:06
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2020)

Bericht door Renegade »

Limburg vooruit schreef:
28 nov 2020, 14:16
snoopy11 schreef:
28 nov 2020, 13:54
Limburg vooruit schreef:
28 nov 2020, 12:42
De regering wil al langer een groot deel van de horeca dicht.
Vooral de dierentuin van Antwerpen (appartementen en bureaus) en de olmense zoo (windmolenpark) willen ze dicht. Op deze manier onder het valse voorwendsel van gezondheid gaat het hen lukken.
Deze stelling lijkt mij toch wel echt iets te verder gaan, zeker wat betreft de dierenparken. Feit is wel dat veel kleinere parken het moeilijk gaan krijgen.

In de krant stond deze week dat PD terugvalt op bezoekersaantallen van 2012 en dat de investeringen terug geschroefd zullen worden.

Het ene geeft natuurlijk de hand aan de andere. Minder bezoekers, minder inkomsten minder ruimte voor investeringen. Wat dit zal betekenen voor de geplande uitbreiding op de oude parking gaan we moeten afwachten. Ik veronderstel dat deze budgetten wel al rond zullen zijn, maar ik vrees voor de kleinere vernieuwingen in het park die we elk jaar zien verschijnen.

Hopelijk wordt volgend jaar beter, maar ik vrees ervoor. Wss nog steeds op afspraak en beperkte capaciteit. Ik kan mij niet voorstellen dat ze volgend jaar al naar het oude normaal zullen weerkeren.
Je moet me niet geloven maar het is zo. De regeringen vinden dat er veel te veel horeca is. Al jaren.
En de gronden van genoemde parken zijn voor de regering veel te veel waard om er dieren op te zetten.
Iets waar in deze regering 3 partijen tegen zijn, moet ik er nog een tekening bij maken?
Dus met andere woorden we kunnen een heropening wel definitief vergeten, we moeten geen hoop meer hebben om de parken ooit nog te bezoeken en we zoeken ons best een andere hobby?

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6542
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2020)

Bericht door Apenarend »

Limburg vooruit schreef:
28 nov 2020, 14:16
snoopy11 schreef:
28 nov 2020, 13:54
Limburg vooruit schreef:
28 nov 2020, 12:42
De regering wil al langer een groot deel van de horeca dicht.
Vooral de dierentuin van Antwerpen (appartementen en bureaus) en de olmense zoo (windmolenpark) willen ze dicht. Op deze manier onder het valse voorwendsel van gezondheid gaat het hen lukken.
Deze stelling lijkt mij toch wel echt iets te verder gaan, zeker wat betreft de dierenparken. Feit is wel dat veel kleinere parken het moeilijk gaan krijgen.

In de krant stond deze week dat PD terugvalt op bezoekersaantallen van 2012 en dat de investeringen terug geschroefd zullen worden.

Het ene geeft natuurlijk de hand aan de andere. Minder bezoekers, minder inkomsten minder ruimte voor investeringen. Wat dit zal betekenen voor de geplande uitbreiding op de oude parking gaan we moeten afwachten. Ik veronderstel dat deze budgetten wel al rond zullen zijn, maar ik vrees voor de kleinere vernieuwingen in het park die we elk jaar zien verschijnen.

Hopelijk wordt volgend jaar beter, maar ik vrees ervoor. Wss nog steeds op afspraak en beperkte capaciteit. Ik kan mij niet voorstellen dat ze volgend jaar al naar het oude normaal zullen weerkeren.
Je moet me niet geloven maar het is zo. De regeringen vinden dat er veel te veel horeca is. Al jaren.
En de gronden van genoemde parken zijn voor de regering veel te veel waard om er dieren op te zetten.
Iets waar in deze regering 3 partijen tegen zijn, moet ik er nog een tekening bij maken?
Soms is het echt vermoeiend hoor.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7647
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2020)

Bericht door Limburg vooruit »

Renegade schreef:
28 nov 2020, 16:58
Limburg vooruit schreef:
28 nov 2020, 14:16
snoopy11 schreef:
28 nov 2020, 13:54
Limburg vooruit schreef:
28 nov 2020, 12:42
De regering wil al langer een groot deel van de horeca dicht.
Vooral de dierentuin van Antwerpen (appartementen en bureaus) en de olmense zoo (windmolenpark) willen ze dicht. Op deze manier onder het valse voorwendsel van gezondheid gaat het hen lukken.
Deze stelling lijkt mij toch wel echt iets te verder gaan, zeker wat betreft de dierenparken. Feit is wel dat veel kleinere parken het moeilijk gaan krijgen.

In de krant stond deze week dat PD terugvalt op bezoekersaantallen van 2012 en dat de investeringen terug geschroefd zullen worden.

Het ene geeft natuurlijk de hand aan de andere. Minder bezoekers, minder inkomsten minder ruimte voor investeringen. Wat dit zal betekenen voor de geplande uitbreiding op de oude parking gaan we moeten afwachten. Ik veronderstel dat deze budgetten wel al rond zullen zijn, maar ik vrees voor de kleinere vernieuwingen in het park die we elk jaar zien verschijnen.

Hopelijk wordt volgend jaar beter, maar ik vrees ervoor. Wss nog steeds op afspraak en beperkte capaciteit. Ik kan mij niet voorstellen dat ze volgend jaar al naar het oude normaal zullen weerkeren.
Je moet me niet geloven maar het is zo. De regeringen vinden dat er veel te veel horeca is. Al jaren.
En de gronden van genoemde parken zijn voor de regering veel te veel waard om er dieren op te zetten.
Iets waar in deze regering 3 partijen tegen zijn, moet ik er nog een tekening bij maken?
Dus met andere woorden we kunnen een heropening wel definitief vergeten, we moeten geen hoop meer hebben om de parken ooit nog te bezoeken en we zoeken ons best een andere hobby?
Hopen dat ze kapitaalkrachtiger zijn dan ze doen uitschijnen. Ze kunnen ze niet definitief sluiten nee, maar op hulp gaan ze niet moeten rekennen.

@Apenarend, ik weet het, maar dit heb ik niet zomaar gezegd.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Tec7
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 147
Lid geworden op: 12 okt 2017, 17:02
Favoriete dierentuin: PD

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Tec7 »

VDB kreeg de vraag waarom de dierenparken ook niet mochten openen en eigenlijk had hij geen reden buiten dat ze niet teveel uitzonderingen wilden.
Er komen ook geen verdere versoepelingen meer dit jaar, volgende verwachte versoepeling is 15 januari.

Pairi daiza gaat dit jaar dus niet meer open.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14924
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Het COVID-draadje uit Pairi Daiza is hierheen verhuisd... maar laten we alsnog niet te ver afwijken met complottheorieën. Het uitstellen van de opening tot na de Kerstvakantie in januari kan je beter kaderen in gezond verstand inzake het beperken van zogenaamde 'fun' verplaatsingen, net zoals men letterlijk het funshoppen de komende maand alsnog gaat verbieden. :sssst:
Steeds weer onderweg enzo(o)!

snoopy11
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 120
Lid geworden op: 27 dec 2016, 13:02
Favoriete dierentuin: pairi daiza

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door snoopy11 »

Ik vermoed dus ook dat het vooral omwille van veiligheid zal zijn dat men dierentuinen, pretparken pas na de kerstvakantie opnieuw zal laten heropenen.

Zeker als je de beelden ziet van de volkstoeloop voor Wintergloed in Brugge en Brussel by light in Brussel. Dat ze deze evenementen wel laten doorgaan en de lichtfestivals in de zoo's niet is mij een compleet raadsel. Bij de laatste heb je perfect een beeld van hoeveel personen er zijn en kan je de capaciteit sturen, bij die in Brugge en Brussel totaal niet. Je kon toch al van ver zien dat dit een volkstoeloop ging teweeg brengen, er is niks open, er is niks te beleven, dus allen daarheen.......

In elk geval voor alle parken veel geld en tijd weggesmeten voor de opbouw van hun kerstsfeer en dat bovenop een jaar met toch al serieus verlies.

Wat betreft het shoppen, ik denk ook niet dat het funshoppen zal doorgaan en al zeker niet de koopzondagen.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6542
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Apenarend »

snoopy11 schreef:
29 nov 2020, 10:47
Ik vermoed dus ook dat het vooral omwille van veiligheid zal zijn dat men dierentuinen, pretparken pas na de kerstvakantie opnieuw zal laten heropenen.

Zeker als je de beelden ziet van de volkstoeloop voor Wintergloed in Brugge en Brussel by light in Brussel. Dat ze deze evenementen wel laten doorgaan en de lichtfestivals in de zoo's niet is mij een compleet raadsel. Bij de laatste heb je perfect een beeld van hoeveel personen er zijn en kan je de capaciteit sturen, bij die in Brugge en Brussel totaal niet. Je kon toch al van ver zien dat dit een volkstoeloop ging teweeg brengen, er is niks open, er is niks te beleven, dus allen daarheen.......

In elk geval voor alle parken veel geld en tijd weggesmeten voor de opbouw van hun kerstsfeer en dat bovenop een jaar met toch al serieus verlies.

Wat betreft het shoppen, ik denk ook niet dat het funshoppen zal doorgaan en al zeker niet de koopzondagen.
Terechte opmerking. Daar waar men de toeloop van die evenementen in de openbare ruimte niet kan sturen, zouden de dierentuinen dit wel gekund hebben, en door enkel de toegang te geven aan bezoekers die op voorhand hun ticket gekocht hebben niet meer bezoekers toe te laten dan aanvaardbaar voor de volksgezondheid.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14924
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

De uitspraak van de Belgische federale minister van Volksgezondheid (Frank Vandenbroucke) zorgen voor beroering in de media, alsook in het bedrijfsleven en de dierentuinen.

De minister verklaarde afgelopen vrijdag bij ‘Terzake’ dat de sluiting van de niet-essentiële winkels (en in haar kielzog de dierentuinen) begin deze maand vooral tot doel had een schokeffect te veroorzaken, waar het winkelen op zich geen groot risico vormt wanneer dat goed gecontroleerd kan verlopen. “Op een bepaald moment moet je zeggen: ‘Den blok erop’”, aldus de bevoegde minister.

En dit gebeurde ook... zonder een wetenschappelijke ondersteuning. Met de gekende gevolgen. Ook nu met de eerste versoepeling naar de winkels toe, bleven de dierentuinen echter gesloten. Iets wat Pairi Daiza stichter Eric Domb toch betreurd. We lezen mee met zijn open brief.

Beste en trouwe vrienden van Pairi Daiza,
Afgelopen vrijdag hebben we samen met jullie vernomen dat Pairi Daiza haar deuren niet mag heropenen voor dagbezoekers en abonnees vanaf 14 december. Behoudens een nieuw besluit van onze regering zullen we elkaar dus niet zien tijdens de eindejaarsperiode. Een bittere verrassing voor jullie en mezelf, maar ook een nieuwe tegenslag voor Pairi Daiza en haar werknemers.

Wat deze teleurstelling nog groter maakt is dat onze teams hard aan de slag waren om het park klaar te krijgen voor een heropening. Verzorgers, tuiniers, hulpverleners, stewards, technische ploegen, receptionistes, winkelpersoneel, hotelpersoneel, restaurantuitbaters en iedereen die in de coulissen van het park werkt… Allemaal wachtten ze - met veel ongeduld - op de heropening en bereidden ze deze met veel passie voor. Aan hen wil ik in deze brief eerst en vooral mijn warme steun uitdrukken, op dit moment dat ik tot de meest trieste van onze bedrijfsgeschiedenis reken. Ik beloof aan hen allen dat ik – ondanks de genadeloze financiële tegenslag die we als bedrijf ervaren, en met voorbehoud van een derde Covid-golf – hun tewerkstelling zal beschermen.

Ik wil ook alvast aan al onze fans een toekomstige heropening van ons park beloven die het wachten waard is. Elke dag krijgen we bij Pairi Daiza berichten van steun en van dank. Deze blijk van vertrouwen van onze fans voor zij die hier werken, fungeert als zuurstof die we broodnodig hebben, in tijden waarin we kopje onder dreigen te gaan. Sta mij toe om in mijn naam en die van onze werknemers iedereen te bedanken die ons een warm hart toedraagt. Jullie steun raakt ons recht in het hart.
Maar ik wil langs deze weg ook mijn visie op de laatste beslissingen van onze regering delen en een vraag opwerpen. Worden onze vrijheden door bepaalde politieke mandatarissen beperkt op basis van een discretionaire bevoegdheid die ze niet hebben, en dat op een moment dat we allen gedwongen zijn om ons leven aan banden te leggen in functie van maatregelen ter bescherming van de volksgezondheid? Als we goed luisteren naar Frank Vandenbroucke, federaal minister van Volksgezondheid, lijkt het antwoord op die vraag ja te zijn. En dat moet ons verontrusten.

Tot tweemaal toe heeft Frank Vandenbroucke de voorbije dagen het ontnemen van een aantal vrijheden niet gerechtvaardigd om redenen van volksgezondheid – dat zouden nochtans goede redenen zijn, die wij altijd zouden steunen -, maar om politieke en psychologische redenen die op geen enkele wetenschappelijke basis berusten.
Te beginnen met uitspraken op de kanalen van de VRT, waar onze federale minister de beslissing om de sluiting van niet-essentiële winkels eind oktober op te leggen een manier noemde om een schokeffect teweeg te brengen bij de populatie, tegelijk erkende de minister dat een gecontroleerde opening van deze zaken geen gevaar vormde. Psychologie boven ratio, toverspreuk boven wetenschap: de betrokken handelaars zullen het graag horen, hun klanten ook.
Vervolgens, op VTM, rechtvaardigde diezelfde Frank Vandenbroucke het verbod op openluchtwandelingen in dierenparken niet door een of andere studie die het risico van zo’n dierentuinbezoek aantoont, maar louter en alleen door zijn onwil om extra versoepelingen toe te staan. Samengevat zit het zo: omdat niet iedereen kan gaan joggen in het bos, heropenen we de zwembaden om baantjes te trekken, en omdat niet iedereen kan gaan wandelen, heropenen we de musea. En de andere sectoren? Halt. Er werd zelfs niet over nagedacht. “Als je er de ene na de andere uitzondering aan toevoegt, dan krijg je een eindeloze discussie”, verduidelijkte de minster. “We hebben gewoon niet gewild dat er een eindeloze reeks van versoepelingen komt, je moet dus ergens stoppen. En we zijn gestopt bij: baantjes gaan zwemmen, en musea bezoeken.”
We steken dus lustig onze kop in het zand: dierentuinen en alle andere sectoren die reeds bewezen hebben op een veilige manier openluchtactiviteiten te kunnen laten plaatsvinden, moeten maar wachten tot de wetenschap opnieuw de bovenhand neemt in de besluitvorming, of tot Frank Vandenbroucke zin heeft om wetenschappelijke informatie te analyseren alvorens te beslissen.

Deze manier van besluitvormen, die door onze minister van Volksgezondheid complexloos uitgelegd werd, maakt ons sprakeloos. Het doet ons denken aan het antieke beeld van de gladiator die wacht op de duim van de keizer. Naar beneden? Dan sterft hij. Naar boven ? Dan leeft hij. Zo besluit de keizer.
Maar we leven niet in de tijd van gladiatoren, keizers en de Romeinse dictatuur. We leven in de 21ste eeuw, en in een democratie. In een tijd waarin sommige van onze individuele vrijheden tijdelijk beperkt worden om terechte gezondheidsredenen, is het meer dan ooit aan onze politieke leiders om hun beslissingen wetenschappelijk te rechtvaardigen en ze in alle transparantie te communiceren. Een maatregel die onze vrijheid inperkt mag nooit een voldongen feit zijn, maar moet beredeneerd en rationeel zijn, uitlegbaar én uitgelegd. Dan is zo’n maatregel logisch, legitiem en aanvaardbaar voor ons allen, en daardoor ook doeltreffend.
Maar tot op de dag van vandaag heeft geen enkele wetenschapper een wandeling in een dierentuin - die kan plaatsvinden in streng gecontroleerde omstandigheden - een gevaar genoemd. Er zijn er zelfs die het tegendeel beweren: dat een uitstapje in de buitenlucht naar een groot park als het onze goed kan zijn voor de fysieke en mentale gezondheid. Dit uiteraard wanneer alle nodige maatregelen (social distancing, bezoekerslimieten,…) gerespecteerd worden.
Nog tot op de dag van vandaag heeft geen enkele politieke leider, en al zeker niet Frank Vandenbroucke, op een rationele wijze de sluiting van de dierentuinen kunnen uitleggen. Nochtans zijn het plekken waar de verspreiding van een virus perfect gecontroleerd kan worden.
Het ontbreken van een rationele verantwoording maakt deze unilaterale beslissing - die een aanval op onze vrijheden (ondernemersvrijheid, bewegingsvrijheid, arbeidsvrijheid, vrijheid van ontspanning, educatieve vrijheid,…) met zich meebrengt - ondraaglijk. Ze toont enkel minachting voor de bedrijven, werknemers en hun families die zo hard gewerkt hebben om hun vrijheden te heroveren op een veilige manier voor iedereen.
Beste vrienden,

Bedankt om mij te lezen.
Zorg goed voor uzelf en uw naasten.

Eric Domb.

Steeds weer onderweg enzo(o)!

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Joost »

Ook na de persconferentie van afgelopen dinsdag blijven de coronabesmettingen weer toenemen in Nederland, op dit moment overlegt de regering daarom over nieuwe strengere maatregelen. Daarbij wordt gedacht aan het sluiten van niet essentiële winkels maar ook de doorstroomlocaties, waaronder de dierentuinen vallen, zouden volgens het AD rekening moeten houden dat ze voor de derde keer dit jaar de deuren moeten sluiten:

Kabinet overlegt in Catshuis: sluiting winkels en bioscopen lijkt aanstaande
Bron en meer: https://www.ad.nl/politiek/kabinet-over ... ~a786157f/


Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Joost »

Bronnen melden aan de NOS dat de Nederlandse regering een harde en lange lockdown voorbereid die tot 19 januari zal gaan duren. Vrijwel alles moet deze periode dicht, alleen essentiële winkels mogen open blijven. De maatregelen zullen dan vanavond om 00:00 in gaan om te voorkomen dat mensen morgen nog massaal gaan shoppen. Dierentuinen die dachten de kerstperiode te kunnen gebruiken om de cijfers van dit jaar toch nog iets op te kunnen krikken lijken dat definitief te kunnen vergeten, de dierentuinen zullen vandaag voor het laatst dit jaar open zijn.

Bijna alles dicht, harde lockdown tot en met 19 januari
Bron en meer: https://nos.nl/artikel/2360591-bijna-al ... nuari.html


Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14924
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

En vanaf nu tot middernacht gaan de mensen niet massaal hamsteren denken ze? Als we in heel deze crisis één ding geleerd hebben... dan is het het omgekeerde. ;)

Maar op zich is dit wel strenger dan verwacht. Een harde lockdown in navolging van Duitsland met andere woorden. Ik ben benieuwd wat België gaat doen na vrijdag.... want desondanks de betere cijfers, is het beter om vroeg in te grijpen dan laat. Zodoende zijn we er ook sneller weer van af. Of om strikter hand te haven, maar dat is weer een andere discussie. :sssst:
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Joost »

Gorilla Gust schreef:
14 dec 2020, 12:26
En vanaf nu tot middernacht gaan de mensen niet massaal hamsteren denken ze? Als we in heel deze crisis één ding geleerd hebben... dan is het het omgekeerde. ;)
Dat is natuurlijk zo, maar de berichtgeving die nu naar buiten komt is dan ook allemaal uitgelekt en nog niet definitief besloten, het kabinet geeft er vanmiddag waarschijnlijk nog een klap op en wordt het vanavond in de persco definitief bekend gemaakt. Veel mensen zullen vandaag ook "gewoon" aan het werk zijn gegaan en zullen het allemaal niet meteen mee krijgen, terwijl als je vandaag bekend maakt dat het woensdag ingaat dan kan je er donder op zeggen dat mensen morgen ff een dagje vrij nemen om hun laatste spulletjes te halen.. Maar je ziet nu al dat het drukker wordt in de binnensteden en dat winkeliers adverteren met "kom nu het nog kan", ik snap ergens dat ze het doen, maar ik erger me er kapot aan.

Daarnaast snap ik dat je als NOS graag een scoop wil hebben, maar je weet wat voor effect dit heeft en dat het juist niet helpt tegen het bestrijden van het virus. Tuurlijk als journalistiek moet je je werk doen, maar of het nu zo handig is.. Misschien beter om dan te wachten tot het eind van de middag waarna er nog maar weinig kan gebeuren. Aan de andere kant blijft het ook fascinerend dat mensen in de politiek dit ook allemaal maar dood leuk uit laten lekken naar de media, wat is het doel daarvan?
Gorilla Gust schreef:
14 dec 2020, 12:26
Maar op zich is dit wel strenger dan verwacht. Een harde lockdown in navolging van Duitsland met andere woorden. Ik ben benieuwd wat België gaat doen na vrijdag.... want desondanks de betere cijfers, is het beter om vroeg in te grijpen dan laat. Zodoende zijn we er ook sneller weer van af. Of om strikter hand te haven, maar dat is weer een andere discussie. :sssst:
Naast de besmettingscijfers waardoor het hard nodig is, lijken de nieuwe maatregelen in Duitsland ook meegespeeld te hebben in Nederland. Men is bang dat de Duitsers in het grensgebied massaal naar Nederland gaan komen om nog naar de winkel en de kapper te gaan, zoals dat eerder ook al met Belgen gebeurde. Overigens zal door de lockdown in Duitsland het vuurwerk verbod in Nederland wel makkelijker te handhaven zijn, aangezien men niet meer stiekem de grens over kan om vuurwerk te gaan halen.

Plaats reactie