COVID-19 in de dierentuinen

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14924
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Enkel Ernst Kuipers, voorzitter van het Landelijk Netwerk Acute Zorg in Nederland, heeft zich er echt openlijk (het AD) over uitgelaten toch?
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Dustin1999
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 672
Lid geworden op: 16 mei 2018, 14:32
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Pairi Daiza
Locatie: Amersfoort

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Dustin1999 »

Gorilla Gust schreef:
10 nov 2020, 12:23
Enkel Ernst Kuipers, voorzitter van het Landelijk Netwerk Acute Zorg in Nederland, heeft zich er echt openlijk (het AD) over uitgelaten toch?
Ja klopt en dat is wel betrouwbaar opzich aangezien hij volgens mij ook in OMT zit. Maar ik verwacht het ook wel dat het bij twee weken blijft aangezien de cijfers de goede kant op gaan. Maar goed we wachten af totdat het kabinet het heeft besloten.

Gebruikersavatar
Dustin1999
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 672
Lid geworden op: 16 mei 2018, 14:32
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Pairi Daiza
Locatie: Amersfoort

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Dustin1999 »

Groot nieuws dierentuinen kunnen vanaf volgende week weer open heeft Hugo de Jonge bevestigd.

Bibliotheken, bioscopen en musea kunnen vanaf volgende week weer open, zegt minister De Jonge. Deze maatregelen waren voor twee weken getroffen.

Bron: https://nos.nl/artikel/2356008-regional ... 2b8611vlR8

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14924
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Hopelijk niet te voorbarig waardoor alles nóg langer gaat aanslepen daar. Soms is kort (maar dan niet zo kort) en krachtig beter dan een lange tijd half half... zonder een echt grondige daling riskeer je al snel terug nieuwe stijgingen vrees ik.

Zeker in de koude maanden waarin we vaak dicht op elkaar binnen zitten. Met het oog op de feestdagen lijkt me dat een gewaagde zet eerlijk gezegd.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Dustin1999
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 672
Lid geworden op: 16 mei 2018, 14:32
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Pairi Daiza
Locatie: Amersfoort

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Dustin1999 »

Deze maatregelen gelden in principe voor 2 weken dat heeft Kabinet ook duidelijk gezegd. In Nederland gaan we vanaf 19 november terug naar de gedeeltelijke lockdown van 13 oktober die tot midden december zal duren. Ze gaan echt nog niet versoepelen alleen deze verscherpte maatregelen gaan ze schrappen omdat de cijfers een daling zien.

Ga er maar gewoon vanuit dat Nederlandse dierentuinen vanaf 19 november open gaan. Waarom zou minister de Jonge dit anders aan de media bekend maken?

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Joost »

Gorilla Gust schreef:
10 nov 2020, 17:34
Hopelijk niet te voorbarig waardoor alles nóg langer gaat aanslepen daar. Soms is kort (maar dan niet zo kort) en krachtig beter dan een lange tijd half half... zonder een echt grondige daling riskeer je al snel terug nieuwe stijgingen vrees ik.

Zeker in de koude maanden waarin we vaak dicht op elkaar binnen zitten. Met het oog op de feestdagen lijkt me dat een gewaagde zet eerlijk gezegd.
Ik snap wel wat je bedoelt.. Er is wel een grote daling nu in de cijfers, toen de maatregelen bekend werden gemaakt zaten "we" boven de 10.000 besmettingen per dag, dat is in een week tijd gedaald naar onder de 5000 en de R (reproductiegetal, waar de overheid veel aan refereert) is ook onder de 1 gedoken. De daling is dus al weldegelijk aanwezig, maar ik stel mezelf ook wel vragen bij of we dan nu meteen weer maatregelen af moeten schaffen.. Na de eerste golf mocht er al vrij snel een hele boel weer en namen veel mensen het niet zo nauw met de maatregelen waardoor we weer in een tweede golf terecht kwamen, het lijkt mij dat ze dat nu wel zouden willen voorkomen.

Sowieso vind ik het overigens wel opvallend dat men nu al spreekt over het afschaffen van mogelijke maatregelen, we zitten nog nauwelijks halverwege de periode en waarschijnlijk is er dinsdag pas weer een persco, wacht dan die week even af zou ik denken..

Overigens wat betreft de feestdagen: daar heeft men al redelijk duidelijk van gezegd dat mensen een streep kunnen zetten door de plannen met de hele familie, de maatregelen van met max 4 personen buiten en maximaal 3 personen per dag op bezoek blijven vanaf de 18e sowieso nog van kracht.

Gebruikersavatar
Dustin1999
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 672
Lid geworden op: 16 mei 2018, 14:32
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Pairi Daiza
Locatie: Amersfoort

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Dustin1999 »

Publieke locaties spelen nauwelijks een rol bij de besmettingen. Ze hebben de maatregelen genomen om minder reisbewegingen te krijgen door die locaties dicht te doen.

2 weken is meer dan zat voor die locaties om te sluiten. Dierentuinen nemen goede en strenge maatregelen zoals tijdsloten en ook de andere coronamaatregelen. Ik voel me veel veiliger in een dierentuin dan in een supermarkt of Ikea die wel gewoon open zijn. Natuurlijk moet je nu niet te ver versoepelen en minimaal tot 13 oktober die gedeeltelijke lockdown behouden. Maar die verscherpte maatregelen zijn echt bedoeld om de daling te versnellen en dat lijkt nu ook te werken.

Gebruikersavatar
JvG
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 861
Lid geworden op: 02 jul 2017, 06:31
Favoriete dierentuin: -

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door JvG »

Dustin1999 schreef:
10 nov 2020, 20:58
Publieke locaties spelen nauwelijks een rol bij de besmettingen. Ze hebben de maatregelen genomen om minder reisbewegingen te krijgen door die locaties dicht te doen.

2 weken is meer dan zat voor die locaties om te sluiten. Dierentuinen nemen goede en strenge maatregelen zoals tijdsloten en ook de andere coronamaatregelen. Ik voel me veel veiliger in een dierentuin dan in een supermarkt of Ikea die wel gewoon open zijn. Natuurlijk moet je nu niet te ver versoepelen en minimaal tot 13 oktober die gedeeltelijke lockdown behouden. Maar die verscherpte maatregelen zijn echt bedoeld om de daling te versnellen en dat lijkt nu ook te werken.
Ik vind het heel lief dat je het zo opneemt voor dierentuinen maar vandaag was er juist weer een stijging van het aantal besmettingen...
Mijn ervaring in dierentuinen is dat ze echt hun best doen maar dat er genoeg bezoekers zich niets van alles aantrekken. Het zou mij niets verbazen als de parken toch langer dicht zijn dan deze twee weken als de besmettingen toch weer gaan oplopen. Je moet niet vergeten dat ze in Nederland zeggen dat je pas na 2 weken iets kan zeggen over het effect van de maatregelen...

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14924
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

JvG schreef:
11 nov 2020, 21:32
Dustin1999 schreef:
10 nov 2020, 20:58
Publieke locaties spelen nauwelijks een rol bij de besmettingen. Ze hebben de maatregelen genomen om minder reisbewegingen te krijgen door die locaties dicht te doen.

2 weken is meer dan zat voor die locaties om te sluiten. Dierentuinen nemen goede en strenge maatregelen zoals tijdsloten en ook de andere coronamaatregelen. Ik voel me veel veiliger in een dierentuin dan in een supermarkt of Ikea die wel gewoon open zijn. Natuurlijk moet je nu niet te ver versoepelen en minimaal tot 13 oktober die gedeeltelijke lockdown behouden. Maar die verscherpte maatregelen zijn echt bedoeld om de daling te versnellen en dat lijkt nu ook te werken.
Ik vind het heel lief dat je het zo opneemt voor dierentuinen maar vandaag was er juist weer een stijging van het aantal besmettingen...
Mijn ervaring in dierentuinen is dat ze echt hun best doen maar dat er genoeg bezoekers zich niets van alles aantrekken. Het zou mij niets verbazen als de parken toch langer dicht zijn dan deze twee weken als de besmettingen toch weer gaan oplopen. Je moet niet vergeten dat ze in Nederland zeggen dat je pas na 2 weken iets kan zeggen over het effect van de maatregelen...
Je hebt ook in België minimaal twee weken nodig om effecten te zien van je maatregelen. Alles werkt met vertraging. Eerst de besmettingen, na enkele weken de ziekenhuizen, en daarna (een maand later) pas de overlijdens.

We zien nu pas de eerste voorzichtige tekenen van wat de laatste lockdown verwezenlijkt voor de cijfers in België.

Daarnaast raad men hier ook steeds aan om maatregelen minimaal twee incubatieperioden vol te houden, (liefst zelfs driemaal) om er echt een effecten op te kleven. Als je weet dat die tot 7 of maximaal 10 dagen kan duren... dan is alles nu toch wat voorbarig. En kan je stellen dat twee weken echt een absoluut minimum is qua tijdelijke regels.

Het is nu ook de politieke keuze tussen een jo-jo effect... of hopen dat je het zwaar terugdringt en zodoende marges hebt om het in te dammen (met kleine lokale pieken). Voor beiden valt iets te zeggen. Maar als elk land binnen Europa een ander parcour kiest... zie ik nog niet snel de buitenlandse reizen/ zoo bezoeken gunstig hernomen worden.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Joost »

Aantal besmettingen in Nederland al voor de 3e dag op rij toch weer gestegen, naar 6100 in de afgelopen 24 uur. Mogelijk dat men toch wat te vroeg uitspraken gedaan heeft over het heropenen van de doorstroomlocaties.. Of het gevolg van het openen van een aantal XL teststraten waardoor er meer getest wordt?

Ik zie al meerdere pretparken/musea die er vanuit gaan dat ze vanaf donderdag "gewoon" weer open gaan, de dierentuinen lijken op het moment nog wat terughoudender..

Gebruikersavatar
Dustin1999
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 672
Lid geworden op: 16 mei 2018, 14:32
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Pairi Daiza
Locatie: Amersfoort

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Dustin1999 »

Mark Rutte heeft het ook bevestigd!!!

Bioscopen, zwembaden, musea, theaters, pretparken en dierentuinen mogen volgende week hoe dan ook weer open. Dat heeft minister-president Mark Rutte vanmiddag nog een keer benadrukt.

Bron: https://www.ad.nl/politiek/rutte-biosco ... ~a74113eb/

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7646
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Limburg vooruit »

Dustin1999 schreef:
13 nov 2020, 18:08
Mark Rutte heeft het ook bevestigd!!!

Bioscopen, zwembaden, musea, theaters, pretparken en dierentuinen mogen volgende week hoe dan ook weer open. Dat heeft minister-president Mark Rutte vanmiddag nog een keer benadrukt.

Bron: https://www.ad.nl/politiek/rutte-biosco ... ~a74113eb/
Hoog tijd dat ze die ook eens aanklagen voor vrijwillige doodslag.
Op deze manier blijft het duren, ik pleit voor het sluiten van alle grenzen met Nederland voor minstens één half jaar. Enkel beroepschauffeurs mogen nog door.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14924
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Joost schreef:
13 nov 2020, 15:21
Aantal besmettingen in Nederland al voor de 3e dag op rij toch weer gestegen, naar 6100 in de afgelopen 24 uur. Mogelijk dat men toch wat te vroeg uitspraken gedaan heeft over het heropenen van de doorstroomlocaties.. Of het gevolg van het openen van een aantal XL teststraten waardoor er meer getest wordt?

Ik zie al meerdere pretparken/musea die er vanuit gaan dat ze vanaf donderdag "gewoon" weer open gaan, de dierentuinen lijken op het moment nog wat terughoudender..
En op diezelfde dag dalen hier dag na dag de cijfers, en beslissen wij om verder te gaan met de lockdown... om een derde golf te vermijden rond de feestdagen.

Bijzonder jammer dat er niet een "beetje" een gelijkvormigheid in de regels en richtlijnen wordt gegoten. Gezien de open grenzen binnen Europa zou je toch min of meer eenzelfde leidraad verwachten. Of gewoon eenzelfde telsysteem, zonder grote correcties na een half jaar, want dat verschilt helaas ook sterk (waardoor vergelijkingen zoals deze ook weer eigenlijk niet gestaafd kunnen worden) per land nu.

Er wordt met sterke argwaan door de Belgische experts gekeken momenteel naar Nederland. Vooral omdat deze werkwijze ook twijfelende toeristen zal lokken... welke na een dagje Nederland weer naar België komen. Limburg_vooruit verwoord het drastisch, maar er zijn wel meer mensen die dit opperen momenteel. Ik ben benieuwd waar het gaat stranden. En of de Nederlandse dierentuinen op die manier ipv even langer dicht... straks weer opnieuw onverwacht kunnen sluiten voor een langere periode.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
JvG
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 861
Lid geworden op: 02 jul 2017, 06:31
Favoriete dierentuin: -

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door JvG »

Als Nederlander snap ik ook niet waarom onze regering zulke halve stappen nemen. Het moet in hun ogen volgens mij zo normaal mogelijk zijn terwijl een hardere aanpak zoals in andere landen in mijn ogen beter werkt op de lange termijn...
Kunnen dierentuinen en andere plekken waar mensen samenkomen en vaak ver voor reizen nu niet beter dicht blijven zodat het juist beter gaat dan nu :s

De gele ster
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 okt 2019, 16:05
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door De gele ster »

Ik sla de Belgische experts nu niet bijzonder hoog aan eerlijk gezegd. En de misplaatste arrogantie waarmee soms naar het buitenland, en met name Nederland gekeken wordt, helpt daar niet bij.

Ja, België rapporteert misschien wel het meest uitgebreid iedereen die (mogelijk) aan gevolgen van corona is overleden. Maar uit de oversterftegegevens (die in Nederland zelfs elke week gepubliceerd worden) blijkt dat er tijdens de eerste golf zowel in België als Nederland ongeveer 10.000 personen meer overleden dan te verwachten viel. Waarbij Nederland uiteraard 6 miljoen inwoners meer telt, dus verhoudingsgewijs een stuk minder getroffen was. Ondanks dat men daar veel minder bruusk ingreep.
Nu in de tweede golf zien we net dezelfde situatie, waarbij ook in België de ziekte heviger om zich heen grijpt. Men zou beter wat in eigen boezem kijken in plaats van met de vinger naar Nederland te wijzen.

Los daarvan: winkels, en al zeker dierentuinen, zijn absoluut niet de plekken waar de besmettingen zich voordien. Mijn schiet gewoon economisch en maatschappelijk nog een keer extra door zijn eigen voet door een soort misplaatste paniekreactie.

Gebruikersavatar
Dustin1999
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 672
Lid geworden op: 16 mei 2018, 14:32
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Pairi Daiza
Locatie: Amersfoort

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Dustin1999 »

Ja het kabinet maakt de beslissingen en die kijken niet alleen naar de gezondheid, ziekenhuizen, maar kijken natuurlijk ook naar het Maatschappelijk en Economisch belang. Het is nu eenmaal bekend dat je buiten minder kans hebt om besmet te raken en in dierentuinen en pretparken zijn nauwelijks besmettingen geconstateerd.

Je ziet nu de dierentuinen, pretparken enz gesloten zijn gaan mensen wel ergens anders heen om te vermaken zoals natuurgebieden, stranden, winkelcentrums. Kan je beter dierentuinen en pretparken openen om de drukte wat beter te verspreiden met strenge voorwaarden en maatregelen voor de dierentuinen wat ze al heel de tijd gedaan hebben.

We zullen zien wat deze versoepeling doet, natuurlijk hoop ik dat er geen derde golf komt en dat we met de feestdagen weer iets meer mogen en de horeca weer open kan. Laten we gewoon hopen dat 2021 een beter jaar wordt.

meubilaie2
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 546
Lid geworden op: 16 jun 2020, 22:30
Favoriete dierentuin: CNME

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door meubilaie2 »

Dustin1999 schreef:
15 nov 2020, 11:32

Je ziet nu de dierentuinen, pretparken enz gesloten zijn gaan mensen wel ergens anders heen om te vermaken zoals natuurgebieden, stranden, winkelcentrums. Kan je beter dierentuinen en pretparken openen om de drukte wat beter te verspreiden met strenge voorwaarden en maatregelen voor de dierentuinen wat ze al heel de tijd gedaan hebben.

Als dierentuinliefhebber snap ik deze redenatie. Alleen gaat deze vlieger natuurlijk niet op.

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Joost »

meubilaie2 schreef:
15 nov 2020, 12:29
Dustin1999 schreef:
15 nov 2020, 11:32

Je ziet nu de dierentuinen, pretparken enz gesloten zijn gaan mensen wel ergens anders heen om te vermaken zoals natuurgebieden, stranden, winkelcentrums. Kan je beter dierentuinen en pretparken openen om de drukte wat beter te verspreiden met strenge voorwaarden en maatregelen voor de dierentuinen wat ze al heel de tijd gedaan hebben.

Als dierentuinliefhebber snap ik deze redenatie. Alleen gaat deze vlieger natuurlijk niet op.
Hoewel het mij persoonlijk beter lijkt om de parken nog even dicht te houden is het geen wat Dustin zegt deels wel waar. Ik hoor van meerdere kanten de dierentuinen, pretparken etc. niet perse pas later werden gesloten omdat ze zelf zo'n geweldige lobby hadden, maar omdat de burgemeesters/voorzitters van de veiligheidsregio's dat wouden. Die schenen graag de parken open te willen houden omdat hoe meer er dicht ging, hoe drukker het werd in de stadscentra (want alle winkels mochten gewoon open blijven). De burgemeesters vonden de dierenparken dan een mooie oplossing, omdat hier een paar duizend man per dag terecht kon die dan niet de stad in zouden gaan én omdat er in de parken over het algemeen strenger gehandhaafd wordt dan in binnensteden. Grootste probleem bij deze redenatie lijkt mij echter vooral dat het over grote gedeelte van bezoekers van een binnenstad ook uit die stad komt, terwijl dierentuinen bezoekers vanuit het hele land trekken en het dus niet betekend dat als er 2000 mensen in Artis lopen dat er dan ook 2000 mensen minder in de binnen stad aanwezig zijn.

Het is overigens wel een feit dat er nog maar weinig besmettingen direct naar dierentuinen terug te leiden zijn, enige nuance is daarbij dat er heel veel besmettingen überhaupt niet te herleiden zijn..

Persoonlijk zie ik liever dat men nu strengere maatregelen neemt en dan we er dan ook sneller vanaf zijn, dan dat we zo halfjes blijven aanmodderen zoals we nu aan het doen zijn. Ik snap werkelijk niet waarom we nu als maatregelen af zouden moeten schaffen, moeten we nu tevreden zijn met 5000 besmettingen per dag? Persoonlijk zou ik pas tevreden zijn als het aantal veel lager ligt.

Gebruikersavatar
Dustin1999
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 672
Lid geworden op: 16 mei 2018, 14:32
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Pairi Daiza
Locatie: Amersfoort

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Dustin1999 »

Joost schreef:
15 nov 2020, 14:02
meubilaie2 schreef:
15 nov 2020, 12:29
Dustin1999 schreef:
15 nov 2020, 11:32

Je ziet nu de dierentuinen, pretparken enz gesloten zijn gaan mensen wel ergens anders heen om te vermaken zoals natuurgebieden, stranden, winkelcentrums. Kan je beter dierentuinen en pretparken openen om de drukte wat beter te verspreiden met strenge voorwaarden en maatregelen voor de dierentuinen wat ze al heel de tijd gedaan hebben.

Als dierentuinliefhebber snap ik deze redenatie. Alleen gaat deze vlieger natuurlijk niet op.
Hoewel het mij persoonlijk beter lijkt om de parken nog even dicht te houden is het geen wat Dustin zegt deels wel waar. Ik hoor van meerdere kanten de dierentuinen, pretparken etc. niet perse pas later werden gesloten omdat ze zelf zo'n geweldige lobby hadden, maar omdat de burgemeesters/voorzitters van de veiligheidsregio's dat wouden. Die schenen graag de parken open te willen houden omdat hoe meer er dicht ging, hoe drukker het werd in de stadscentra (want alle winkels mochten gewoon open blijven). De burgemeesters vonden de dierenparken dan een mooie oplossing, omdat hier een paar duizend man per dag terecht kon die dan niet de stad in zouden gaan én omdat er in de parken over het algemeen strenger gehandhaafd wordt dan in binnensteden. Grootste probleem bij deze redenatie lijkt mij echter vooral dat het over grote gedeelte van bezoekers van een binnenstad ook uit die stad komt, terwijl dierentuinen bezoekers vanuit het hele land trekken en het dus niet betekend dat als er 2000 mensen in Artis lopen dat er dan ook 2000 mensen minder in de binnen stad aanwezig zijn.

Het is overigens wel een feit dat er nog maar weinig besmettingen direct naar dierentuinen terug te leiden zijn, enige nuance is daarbij dat er heel veel besmettingen überhaupt niet te herleiden zijn..

Persoonlijk zie ik liever dat men nu strengere maatregelen neemt en dan we er dan ook sneller vanaf zijn, dan dat we zo halfjes blijven aanmodderen zoals we nu aan het doen zijn. Ik snap werkelijk niet waarom we nu als maatregelen af zouden moeten schaffen, moeten we nu tevreden zijn met 5000 besmettingen per dag? Persoonlijk zou ik pas tevreden zijn als het aantal veel lager ligt.
Ja ik snap de keuze ook niet helemaal van het Kabinet. Maar ze zullen er vast goed over nagedacht hebben, anders zouden ze dit absoluut niet gedaan hebben denk ik. Las ergens dat er sowieso veel discussie is in het Kabinet tussen bepaalde ministers. Want de zorg-ministers als Hugo de Jonge en Tamara van Ark willen het liefst dat de maatregelen nog strenger worden en die gehandhaafd blijven. Terwijl je ook de 3 w's hebt dus Wopke Hoekstra van Financiën, Eric Wiebes van Economische Zaken en Wouter Koolmees van Sociale zaken en werkgelegenheid die het liefst willen dat de maatregelen minder streng zijn voor de economie en werkgelegenheid. Die dat dus willen tegenhouden een avondklok en strengere maatregelen.

Dus binnen het Kabinet zijn ook lang niet alle ministers het met elkaar eens wat betreft maatregelen nemen, omdat het gewoon ontzettend lastig blijft tussen gezondheid, economie, eenzaamheid en het maatschappelijk belang. Dus het is absoluut niet gemakkelijk om de juiste maatregelen te nemen met de juiste nuances.

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Joost »

De Nederlandse dierentuinen mogen zoals verwacht vanaf komende donderdag de deuren weer openen. Nederland gaat terug naar de maatregelen die tot twee week geleden golden, waarbij onder andere je met max. 4 personen tegelijk buiten mag zijn, 3 personen op bezoek in huis en alle horeca nog steeds dicht blijft. Voor de dierentuinen geldt ook nog steeds dat de afhaal horeca dicht moet blijven.

Plaats reactie