COVID-19 in de dierentuinen

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Limburg vooruit »

Ik heb het artikel ook gelezen, sorry en het zal niemand verbazen maar hier walg ik van. Dat een groep zoals de KMDA het nog maar in zijn hoofd haalt om te klagen!! Ze krijgen jaarlijks subsidies van de stad Antwerpen, de provincie Antwerpen en van de Vlaamse overheid. En dan durven ze klagen.

Trouwens dat gebedel bij de abonnee's is niet van deze crisis maar al veel langer bezig. Ik ken meerdere personen met een abonnement en ik hoor ze regelmatig klagen over het gebedel.
Dit hoort thuis in kleine particuliere tuinen zoals Olmen of Bouillon, maar hier zeker niet.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
PriMAAT
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 80
Lid geworden op: 23 mei 2019, 21:56
Favoriete dierentuin: Singapore Night Safari

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door PriMAAT »

In het artikel staat letterlijk dat de subsidies niet voor de dierenzorg zijn:

''De KMDA, die de dierentuinen overkoepelt, is overigens een vzw. Overheidssubsidies zijn er enkel voor het erfgoed en het wetenschappelijk onderzoek. Voor alle andere kosten staat de KMDA zélf in.''

En ze bedelen toch niet echt, ze vragen gewoon om abbonementen al te verlengen, zodat ze nu toch iets van inkomsten hebben?

zoofreak
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2136
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:13

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door zoofreak »

:) Noodlijdend is iets te dramatisch GG. Zij verwoorden het als 'het gaat niet goed'.

Fundamenteel is de kmda een gezonde vzw die tegen een stoot kan. Maar zoals bij alle parken, moet de situatie zoals ze nu is natuurlijk niet te lang blijven duren. Daarom de oproep om alvast de abonnementen te vernieuwen zonder compensaties te eisen. Dat lijkt me voor de hand liggend: je spreekt je loyale 'fans' aan die sowieso een groot hart hebben voor de kmda.
Belangrijke aderlating voor de kmda is de volledige (!) stillegging van het Elizabethcenter. En vermits de evenementen- en congressector nog niet direct zal herpakken is dat een zware streep door de rekening.

Wat ik me vooral afvraag, zowel voor de kmda als voor alle andere dierentuinen, is in hoeverre men zal moeten terugplooien op de 'core bussiness' (het puur operationeel houden van een dierenpark) en hoe dat effect zal hebben op uitgaven die je kan downsizen zonder het dierenwelzijn in gevaar te brengen (in situ conservatieprogramma's, wetenschappelijk onderzoek,...). Zal men op kortetermijn de beperkte middelen moeten kanaliseren naar de essentie? Wat betekent dat voor het personeel?

Een ander effect op de lange termijn is natuurlijk: wat zal het effect zijn op alle geplande investeringen in nieuwe projecten? Men moet vandaag misschien putten uit spaarpotten die voor investeringen waren aangelegd. Banken zullen wel bijspringen om de cash flow te voorzien voor operationele kosten, maar gaan die willen voorschieten voor grote projecten?

Even terug naar de kmda: de afwerking van het rundergebouw-project zit in een laatste finale rechtelijn en zal wel niet in het gedrang komen. Maar de grote aanpak van het Jubileumcomplex en het Orangproject in Planckendael? Ik verwacht minstens een aanpassing van de plannen: ofwel uitstel, ofwel gefaseerde afwerking, ofwel hertekenen en downsizen, ofwel...schrappen. Veel zal afhangen van de komende maanden. 2020 is sowieso een financieel rampjaar. Wat brengt 2021?

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6505
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Apenarend »

Met de vraag tot hernieuwing van abonnementen heb ik geen probleem: er wordt duidelijk over gecommuniceerd en het staat iedereen zelf vrij om er op in te gaan. Op dat moment beschouwt die abonneenemer zich eerder als een sponsor zonder directe return / een loyale fan die een gift doet, dan als een abonnee (die in ruil voor de prijs iets krijgt). En ik denk dat veel mensen daar een goed gevoel bij hebben.

Ik stel me bij deze crisis wel vragen bij de cash flow van veel ondernemingen (niet alleen dierentuinen): als de meerderheid van jouw werknemers op technische werkeloosheid staan, als je afbetalingsplannen kan neutraliseren en heronderhandelen met de banken, als je subsidies krijgt voor een aantal activiteiten, dan zou het toch niet mogen dat je zo snel in de problemen geraakt. Ik bedoel maar, deze crisis duurt nog maar anderhalve maand. Wat gaan we doen op het moment dat er in de nazomer een tweede uitbraak is?
Onze economie lijkt toch wat te zeer gebaseerd op bubbels en om de financiële middelen asap te herinvesteren ipv een spaarpotje te hebben. Dan kan je inderdaad wel eens over kop gaan.

Verder helemaal akkoord met het standpunt van Zoofreak hierboven wat betreft de financiering van projecten en (weliswaar belangrijke) nevenactiviteiten. In dat opzicht is het weer jammer dat de KMDA nooit voorstander is geweest van een actieve leden politiek. Het abonnementenbestand beschouw ik niet als een actieve ledengroep zoals Blijdorp er wel een heeft met de Vrienden van Blijdorp. Je mist wel wat projectsponsoring en een vast bestand van actieve donateurs waarop je een beroep kunt doen in tijden van nood.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

zoofreak
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2136
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:13

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door zoofreak »

De 'frut' brengt het allemaal een beetje genuanceerder ;) .

https://www.gva.be/cnt/dmf20200428_0493 ... es-per-dag

Hieruit blijkt trouwens dat er tot nader order wordt doorgewerkt aan het Jubileumcomplex.

Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2778
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Boomkangoeroe »

Hoe zie je dit Zoofreak (ik ben geen abonnee en kan het artikel dus niet lezen :) )
Maar wees gerust grote parken hoeven nu ook niet meteen zo te vrezen zoals Apenarend ook al ondermeer aanhaalt, ikzelf vrees hier meer over de kleinere parken zoals de zonnegloed. Ik ben er zeker van dat ook de KMDA een paar maanden zonder inkomsten kan overleven, kijk bvb maar naar parken zoals Pairi daiza die bijna 4 maanden toe zijn. Nu Pairi daiza heeft ook geen inkomen meer sinds begin januari als je dit alles in rekening brengt lopen ze nog meer schade op dan de KMDA...

zoofreak
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2136
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:13

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door zoofreak »

Voor de niet-abonnees van GvA:
Antwerpen / Muizen - De Zoo van Antwerpen en Planckendael hebben in de maand april 100.000 euro omzetverlies geleden per dag en per park. De Zoo vraagt haar abonnees om hun abonnement te verlengen. “In deze onzekere en moeilijke tijden vragen wij de steun van onze grootste fans”, zegt woordvoerster Ilse Segers. “Er zijn geen inkomsten en de kosten voor voeding en verzorging van de dieren lopen door.”
Gemiddeld trekken de Zoo van Antwerpen en Planckendael één miljoen bezoekers per jaar. Op topdagen zoals paasmaandag ontvangt de Zoo in Antwerpen 8.000 bezoekers, in Planckendael loopt dat aantal op tot 10.000 à 12.000. Door de lockdown zijn de parken sinds half maart gesloten. Geen inkomsten dus.
“Financieel is dit voor de Zoo een moeilijke periode”, zegt Ilse Segers. “We hebben geen inkomsten uit ticketverkoop, noch van onze shops of horecazaken. Intussen lopen de kosten voor de voeding en de verzorging van onze dieren door. Uiteraard willen we die zorg ook nu uitstekend houden.”
De Zoo heeft 75% van haar personeel op tijdelijke werkloosheid geplaatst. In Antwerpen is normaal een driehonderdtal medewerkers aan de slag, in Planckendael ongeveer honderd. “De zorg voor de dieren blijft gegarandeerd, maar bepaalde taken zoals onderhoud van het park en de gebouwen staan nu op een lager pitje”, zegt Ilse Segers.
“De verzorgers werken in beurtrol in teams van zeven en nemen alleen de basistaken op. Voederdemonstraties en verzorgingsbabbels met de bezoekers zijn uiteraard ook weggevallen. In de Zoo wordt intussen, met respect voor social distancing, wel verder gewerkt aan het Jubileumcomplex (aan de kant van het Centraal Station, red.). We hopen over anderhalf jaar het vernieuwde verblijf voor de zeeleeuwen te kunnen openen. Ook de werken aan het nieuwe verblijf van de neushoorns lopen verder.”
Steun of compensatie
Om de geleden verliezen op te vangen, vraagt de Zoo haar abonnees hun abonnement te verlengen. “De Zoo is gelukkig een gezonde vzw. Wij zijn dus niet pessimistisch. Toch hopen we te kunnen rekenen op de steun van onze grootste fans, onze abonnees. Zoals elk jaar tijdens de paasperiode hebben we hen gevraagd hun abonnement te verlengen. In deze bijzondere coronatijden doen we dat met extra aandrang om zo de Zoo te steunen.”
Wie zijn abonnement online verlengt, krijgt de keuze te verlengen of compensatie te vragen. “Wie wil, kan compensatie vragen voor de weken dat de Zoo gesloten is”, zegt Ilse Segers. “Dat kan in de vorm van een waardebon die in de horeca of in de shop kan worden gebruikt of een kortingsbon voor het abonnement. Maar er is ook de keuze om de Zoo te steunen, zonder compensatie.”
Volgens Ilse Segers hebben al heel wat mensen hun abonnement verlengd, maar er zijn er ook die hebben afgehaakt. “Hoeveel verlengingen er zijn, kan ik niet zeggen. Hoeveel mensen hebben afgehaakt ook niet. Die laatste zijn er trouwens elk jaar. We hebben in ieder geval ook heel wat nieuwe abonnees mogen verwelkomen.
Coronastewards
Volgens de laatste beslissingen van de Nationale Veiligheidsraad mogen dierenparken rekening houden met een heropening vanaf 18 mei, nog na de musea. “De Zoo en Planckendael staan klaar om onder veilige omstandigheden te heropenen”, zegt Ilse Segers.
“We wachten uiteraard de concrete richtlijnen van de overheid af. Hoeveel bezoekers mogen we tegelijkertijd binnenlaten, bijvoorbeeld? De Zoo heeft een oppervlakte van elf hectare, Planckendael veertig hectare. Moeten wij zorgen voor tien vierkante meter per persoon zoals in bedrijven en supermarkten? Of zullen er andere regels gelden?”
Er liggen in ieder geval enkele scenario’s klaar. “We denken er bijvoorbeeld aan te werken met tijdsloten en de openingsuren te vervroegen en te verlaten zodat we per dag zo veel mogelijk bezoekers kunnen binnenlaten, met respect voor de anderhalve meter afstand. Aan de ingang zullen we werken met wachtvakken, in de parken met aanduidingen van wandelrichtingen.”
“In de gebouwen – als die al open mogen – zullen we eenrichtingsverkeer aanhouden. In het aquarium is dat bijvoorbeeld perfect mogelijk: langs de ene zijde naar binnen, langs de andere naar buiten. Coronastewards zullen in het park en aan de ingang worden ingezet om te controleren of alle richtlijnen consequent worden opgevolgd. Verder zal er plexiglas worden geïnstalleerd, voorzien we handgels en indien nodig mondmaskers en handschoenen.”
Bron: GvA, 28/4/2020
Voor wie vaak kmda nieuws wil: Neem een abo op die krant ;)

Gebruikersavatar
JvG
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 859
Lid geworden op: 02 jul 2017, 06:31
Favoriete dierentuin: -

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door JvG »

Toch apart, ik heb in april mijn abbonement verlengt omdat hij zou verlopen maar nergens heb ik gezien tijdens het verlengen dat ik compensatie kon krijgen :s

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6505
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Apenarend »

Het worden alvast hoogdagen voor de verplichte-wandelroutes-fanaten ;)
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

De toon in de Gazet van Antwerpen is sowieso iets anders dan die van Het Laatste Nieuws, maar het lijkt me inderdaad correct om te stellen dat de dierentuin zelf (toch in haar essentie en dierenbestand) niets hoeft te vrezen. Vroeger konden de dierentuinen Wereldoorlogen meemaken en overleven, het lijkt me dat dat op zich toch een grotere impact heeft dan wat we tot op heden gezien hebben van het COVID-19 virus.

Het zal pijn doen, en uiteraard de dierentuinen tot keuze's dwingen die ze niet verwacht hadden. Maar daar zal het ook toe blijven. Als het water hen echt, maar dan 'echt' (niet enkel een omzetsverlies en terugval in de cijfers) aan de lippen zou staan, dan heeft een lobby-machine als de KMDA ook niet direct problemen om steun te krijgen verwacht ik. :sssst:
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6505
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Apenarend »

Gorilla Gust schreef:
30 apr 2020, 12:28
De toon in de Gazet van Antwerpen is sowieso iets anders dan die van Het Laatste Nieuws, maar het lijkt me inderdaad correct om te stellen dat de dierentuin zelf (toch in haar essentie en dierenbestand) niets hoeft te vrezen. Vroeger konden de dierentuinen Wereldoorlogen meemaken en overleven, het lijkt me dat dat op zich toch een grotere impact heeft dan wat we tot op heden gezien hebben van het COVID-19 virus.

Het zal pijn doen, en uiteraard de dierentuinen tot keuze's dwingen die ze niet verwacht hadden. Maar daar zal het ook toe blijven. Als het water hen echt, maar dan 'echt' (niet enkel een omzetsverlies en terugval in de cijfers) aan de lippen zou staan, dan heeft een lobby-machine als de KMDA ook niet direct problemen om steun te krijgen verwacht ik. :sssst:
Met Geert Bourgeois zijn ze wel een belangrijke steunpilaar kwijt, maar ik dacht dat de investerings- en subisdiebudgetten voor enkele jaren waren vastgelegd.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Op 11 mei worden in musea in Zwitserland (onder voorwaarden en aanpassingen) geopend, maar dierentuinen dienen minimaal te wachten tot 8 juni. De parken worden immers niet als een culturele instelling beschouwd door het land.

Daar zijn de plaatselijke dierentuinen het uiteraard niet mee eens. We lezen mee met de lokale pers. https://www.nau.ch/news/schweiz/zoos-be ... ISKBn-Oc_8
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Met een pakket van meer dan 63 miljoen Euro zal de Australische overheid de plaatselijke dierentuinen, opvangcentra, aquaria en wildlife-parken ondersteunen gedurende de Corona-crisis. Een opluchting voor de vele dierentuinen van het land!

https://www.facebook.com/officialWAZA/p ... &__tn__=-R
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Ook de Nederlandse recreatiesector krijgt harde klappen door de coronacrisis. De grote publiekstrekkers van Flevoland zoals bijvoorbeeld de Orchideeën Hoeve denken niet meteen in grote financiële problemen te komen, maar vooral de ondernemers met kleinere bedrijven zitten met hun handen in het haar.

We lezen met de Stentor mee hoe zij naar de huidige crisis kijken. https://www.destentor.nl/flevoland/over ... ebook.com/
Steeds weer onderweg enzo(o)!

De gele ster
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 okt 2019, 16:05
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door De gele ster »

Het trieste van heel dit verhaal is eigenlijk dat die overdreven strenge maatregelen vele mensen en bedrijven (en in het geval van dit forum: mogelijk dierentuinen) de das omdoen, zonder zinnige reden.

We zien in vele landen ter wereld dat er overal andere invullingen aan de lockdown gegeven worden, en dat een strengere lockdown helemaal niet betekent dat het virus zich minder verspreid.
Het belangrijkste lijkt dat er geen grote groepen mensen samenkomen (denk aan festivals of andere evenementen waar mensen dicht bij elkaar zitten) en er aandacht is voor basishygiëne. In Zweden slaagt men er zelfs in, ondanks zelfs het openhouden van horeca waar afstand helemaal geen sinecure is, de curve van het virus af te buigen. Het gaat pas mis als het virus initieel kan verspreiden zonder dat men er erg in heeft en dan al een groot deel van de bevolking getroffen heeft voordat er eender welke maatregel genomen kan worden (lees = afstand bewaren).

In Nederland zijn winkels en markten nooit verplicht gesloten geweest, maar er is wel gewezen op de afstandsregels. Toch zijn er in Nederland zeker niet meer coronaslachtoffers te betreuren dan in België, zelfs het omgekeerde is het geval.

Natuurlijk gaan regeringen plots in overdrive in zo'n crisissituatie. Dit betekent honderden of misschien zelfs duizenden faillissementen en tienduizenden banen die verdwijnen, vanwege overdreven en te lang aangehouden maatregelen, die sowieso al maar een betekenisloze rol spelen in het afremmen of stoppen van dit virus.

Dus zelfs wanneer de dierentuinen terug mogen openen (wat nog maar de vraag is) zal met niet meteen op volle kracht kunnen draaien. Ook dan is de kans op het goedmaken van de geleden verliezen maar klein. Dit gaat effectief voor verschillende parken (en bij uitbreiding alles wat met de ontspannings- en entertainmentsector te maken heeft, zoals pretparken, bioscopen, horeca) het einde betekenen. Misschien spartelen ze zich nog door de zomer, maar in het najaar, als er zicht komt op de jaarcijfers, ben ik wel is benieuwd wie er als eerste omver valt.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

De gele ster schreef:
05 mei 2020, 18:13
In Nederland zijn winkels en markten nooit verplicht gesloten geweest, maar er is wel gewezen op de afstandsregels. Toch zijn er in Nederland zeker niet meer coronaslachtoffers te betreuren dan in België, zelfs het omgekeerde is het geval.
Gezien het grote verschil in de wijze waarop landen tellen kan je zo een vergelijking haast niet maken, er gaan ook statistieken rond waarbij het tegendeel zou blijken in de periode waarin Nederland haar cijfer reeds liet bijstellen... De echte cijfers komen pas op het einde (en zelfs pas een poosje daarna) naar boven op dat vlak. Maar weinig landen willen gezichtsverlies lijden in de algemene rankingen die op het internet de ronde doen. :sssst:
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2840
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Joost »

Gorilla Gust schreef:
05 mei 2020, 18:45
De gele ster schreef:
05 mei 2020, 18:13
In Nederland zijn winkels en markten nooit verplicht gesloten geweest, maar er is wel gewezen op de afstandsregels. Toch zijn er in Nederland zeker niet meer coronaslachtoffers te betreuren dan in België, zelfs het omgekeerde is het geval.
Gezien het grote verschil in de wijze waarop landen tellen kan je zo een vergelijking haast niet maken, er gaan ook statistieken rond waarbij het tegendeel zou blijken in de periode waarin Nederland haar cijfer reeds liet bijstellen... De echte cijfers komen pas op het einde (en zelfs pas een poosje daarna) naar boven op dat vlak. Maar weinig landen willen gezichtsverlies lijden in de algemene rankingen die op het internet de ronde doen. :sssst:
Ook op het einde zal de vergelijking moeilijk te maken zijn, want naast dat ieder land zijn eigen regels heeft meet ook ieder land het aantal slachtoffers op een andere manier. In Nederland is het cijfer van het aantal doden wat door het RIVM bekend wordt gemaakt het aantal mensen dat positief getest is en vervolgens is overleden, wanneer iemand nooit getest is maar wel is overleden wordt er niet alsnog getest of daadwerkelijk corona de oorzaak was ook al zijn er sterke vermoedens dat diegene het virus had. Dus stel: er zijn 3 personen komen te overlijden waarvan er maar 1 getest is, dan meldt het RIVM 1 coronaslachtoffer. Andere landen meten op hele andere manieren, waarbij ik verschillende artikelen heb gelezen dat er bij jullie in België juist een completer (en misschien wel eerlijker) beeld van de situatie wordt gegeven dan in de meeste andere landen het geval is.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Limburg vooruit »

Dit begrijp ik niet, waarom mogen plantentuinen terug open en dierenparken niet?

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/pl ... ~a21adce2/

Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gibbon2000
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 426
Lid geworden op: 27 jun 2016, 15:22
Favoriete dierentuin: Planckendael

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gibbon2000 »

Ik stel mij eerlijk gezegd serieus vragen bij heel die lockdown, niet enkel bij het sluiten van de dierentuinen. Mijn inziens heeft deze voor minstens evenveel schade gezorgd als dat we erbij hebben gewonnen.
En als je dan kijkt naar hoe de boel wordt gemanaged, lijkt het wel alsof men de plaatselijke jeugdbeweging de taak heeft gegeven om het probleem op te lossen.

De gele ster
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 okt 2019, 16:05
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door De gele ster »

Gorilla Gust schreef:
05 mei 2020, 18:45


Gezien het grote verschil in de wijze waarop landen tellen kan je zo een vergelijking haast niet maken, er gaan ook statistieken rond waarbij het tegendeel zou blijken in de periode waarin Nederland haar cijfer reeds liet bijstellen... De echte cijfers komen pas op het einde (en zelfs pas een poosje daarna) naar boven op dat vlak. Maar weinig landen willen gezichtsverlies lijden in de algemene rankingen die op het internet de ronde doen. :sssst:
Het klopt helemaal dat er op allerlei verschillende manieren geteld wordt hoeveel mensen er al dan niet aan corona overleden zijn. Hoe dat er uiteindelijk per land zal uitzien is nog maar zeer de vraag. Italië bv. rekent kennelijk geen bejaarden mee die in bv. rusthuizen overleden zjn, maar nooit zijn getest, terwijl in België die 50% van de overlijdens uitmaken. Dat geeft te denken.

Het aantal ziekenhuisopnames voor covid is een iets beter manier om te vergelijken, en daarin rapporteert België bijzonder vaak ongeveer evenveel of zelfs meer opnames dan Nederland. Terwijl er toch nog altijd bijna de helft meer mensen wonen.

Plaats reactie