COVID-19 in de dierentuinen

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
meubilaie2
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 541
Lid geworden op: 16 jun 2020, 22:30
Favoriete dierentuin: CNME

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door meubilaie2 »

Ik gebruik de dierentuin ook arbeidsmatig en ben enorm blij dat deze open blijven.
Voor bepaalde groepen mensen is het min of meer van essentieel belang dat dergelijke voorzieningen open zijn.
In de algehele lockdown was dit geen pretje, vergelijkbare openbare voorzieningen waren enorm druk wat zeker niet hielp

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Helaas heeft ook Dierenpark Amersfoort moeten besluiten om de Warme Winteravonden niet door te laten gaan. Door de aangescherpte maatregelen vanuit de overheid is het onzeker of ze tijdens de kerstvakantie na 17.00 uur open mogen zijn. Daarom organiseert het dierenpark ditmaal de winterweken overdag!

In Ouwehands worden de mensen met een ticket voor China Light voor begin December om dezelfde reden gecontacteerd. De opening is voorlopig op hold gezet. Al kan je wel weer boeken voor data vanaf Kerstavond.

China Light in de oude dierentuin van Emmen speelt er creatiever op in met een namiddagsessie (14u-17u) én een ochtendsessie tussen 5u30 en 8u30!
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 751
Lid geworden op: 22 jan 2011, 20:06
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Renegade »

Het was mij ook niet helemaal duidelijk dat de nieuwe regels van vandaag hier in België voor dierenparken betekenen.

Op de website van het crisiscentrum staat "Alle activiteiten en bijeenkomsten binnen zijn voorlopig verboden, met inbegrip van georganiseerde activiteiten."

Maar eerder vandaag was Hans Bourlon van Studio 100 bij VRT NWS en volgens hem blijven hun binnenfaciliteiten wel open met een maximum van 200 personen en andere regels.

Buitenevenementen zouden overigens wel nog mogen, ook met meer dan 200 personen, maar daar moeten wel crowd control maatregelen genomen worden. En burgemeesters en gouverneurs mogen die evenementen geloof ik ook beperken of verbieden.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Renegade schreef:
03 dec 2021, 18:50
Het was mij ook niet helemaal duidelijk dat de nieuwe regels van vandaag hier in België voor dierenparken betekenen.

Op de website van het crisiscentrum staat "Alle activiteiten en bijeenkomsten binnen zijn voorlopig verboden, met inbegrip van georganiseerde activiteiten."

Maar eerder vandaag was Hans Bourlon van Studio 100 bij VRT NWS en volgens hem blijven hun binnenfaciliteiten wel open met een maximum van 200 personen en andere regels.

Buitenevenementen zouden overigens wel nog mogen, ook met meer dan 200 personen, maar daar moeten wel crowd control maatregelen genomen worden. En burgemeesters en gouverneurs mogen die evenementen geloof ik ook beperken of verbieden.
Voorlopig zijn er geen nieuwe beperkingen voor de dierentuinen, buiten dat alle buitenschoolse activiteiten verboden zijn voor scholen. Her en der zag je nog een schoolreisje passeren, dat is nu niet meer mogelijk. Verder was er ook wel de melding dat men strenger wilt toezien op het gehele pakket van maatregelen, in alle sectoren. Ik kan me inbeelden dat dierentuinen die er bekend omstaan de regels niet duidelijk aan te geven of op te volgen wellicht wel eens een controle krijgen. Maar meer voorlopig ook niet.

Het enige wat me stilaan in het gedrang lijkt te gaan komen, hetzij dan door sociale druk, zijn de licht-evenementen. Zeker nu men Federaal door onenigheid het onderwijs effectief als een 'motor' van de besmettingen erkend, maar wel twee weken langer gaat open houden. Zo is het eigenlijk wachten op lokale aflastingen van buiten-evenementen. Een opbod van beperkingen door lokale burgemeesters die zo laten zien dat ze het 'beter' kunnen inschatten dan de federale lijn lijkt me niet onrealistisch. :sssst:
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 751
Lid geworden op: 22 jan 2011, 20:06
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Renegade »

Gorilla Gust schreef:
03 dec 2021, 19:31

Voorlopig zijn er geen nieuwe beperkingen voor de dierentuinen, buiten dat alle buitenschoolse activiteiten verboden zijn voor scholen. Her en der zag je nog een schoolreisje passeren, dat is nu niet meer mogelijk. Verder was er ook wel de melding dat men strenger wilt toezien op het gehele pakket van maatregelen, in alle sectoren. Ik kan me inbeelden dat dierentuinen die er bekend omstaan de regels niet duidelijk aan te geven of op te volgen wellicht wel eens een controle krijgen. Maar meer voorlopig ook niet.

Het enige wat me stilaan in het gedrang lijkt te gaan komen, hetzij dan door sociale druk, zijn de licht-evenementen. Zeker nu men Federaal door onenigheid het onderwijs effectief als een 'motor' van de besmettingen erkend, maar wel twee weken langer gaat open houden. Zo is het eigenlijk wachten op lokale aflastingen van buiten-evenementen. Een opbod van beperkingen door lokale burgemeesters die zo laten zien dat ze het 'beter' kunnen inschatten dan de federale lijn lijkt me niet onrealistisch. :sssst:
Tot nu toe zijn de burgemeesters van Antwerpen en Mechelen niet echt streng geweest was betreft evenementen of extra regels. In Brugelette zijn ze op dat vlak eigenlijk strenger. Gouverneur Berx van de provincie Antwerpen durft dan weer wel doortastend op te treden, al is ze de laatste tijd niet echt meer op het voorplan geweest.

Het park waar naar mijn ervaring het meest los omgesprongen werd met de maatregelen was trouwens Pakawi Park, daar heb ik mij ook het vaakst toch wel wat onveilig gevoeld, en dat was dan op momenten dat de cijfers laag waren.

Ik zie voorlopig nog niet heel veel druk op buitenevenementen, en ik weet ook niet of de erkenning van het onderwijs al motor daar veel gaat aan veranderen. Volgens mij zullen sommige mensen, die voorstander zijn van een quasi-volledige lockdown, wellicht elke openstelling van de dierenparken aanvallen omdat daar nog redelijk wat mensen op dezelfde plaats kunnen zijn en in theorie contact zouden kunnen hebben.

Persoonlijk lijkt overigens, ook gezien de recente besmetting van de nijlpaarden in Antwerpen, een sluiting van de meeste, zo niet alle gebouwen mij wel aangewezen, zowel voor de dieren als voor de bezoekers.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Voor het sluiten van gebouwen in een dierentuin kan ik momenteel wel begrip opbrengen, toch voor de kleinere gebouwen.

Er is voor mij wel nog wel een verschil in gebouwen onderling, een tropicala zou ik bv eerder sluiten dan een Oasis (om even Pairi Daiza als voorbeeld te nemen).

Maar qua buiten-evenementen zijn her en der de eerste Kerstmarkten al weer geannuleerd of verboden. Al zijn Mechelen en Antwerpen inderdaad niet bepaald de voortrekkers daarin. Maar of dat vol te houden blijft?
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 751
Lid geworden op: 22 jan 2011, 20:06
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Renegade »

Gorilla Gust schreef:
03 dec 2021, 22:20
Voor het sluiten van gebouwen in een dierentuin kan ik momenteel wel begrip opbrengen, toch voor de kleinere gebouwen.

Er is voor mij wel nog wel een verschil in gebouwen onderling, een tropicala zou ik bv eerder sluiten dan een Oasis (om even Pairi Daiza als voorbeeld te nemen).

Maar qua buiten-evenementen zijn her en der de eerste Kerstmarkten al weer geannuleerd of verboden. Al zijn Mechelen en Antwerpen inderdaad niet bepaald de voortrekkers daarin. Maar of dat vol te houden blijft?
Daarom ook dat ik de grote hallen aanhaalde. Aquaria, reptielengebouwen, gebouwen met apen en andere vatbare dieren en kleine gebouwen of gebouwen met smalle gangen zou ik in ieder geval sluiten op dit moment.

Ik vind een kerstmarkt toch nog iets heel verschillend dan wat in essentie een georganiseerde wandeling is. Een lichtjeswandeling kan je volgens mij toch nog beter beveiligen.

Als je alle buitenevenementen gaat verbieden kun je ook een normale openstelling buiten in vraag gaan stellen - en ik geloof dat sommige mensen dat ook wel doen.

Ik vroeg me vandaag trouwens af hoe sterk en weersbestendig die lichtsculpturen eigenlijk zijn. Zou het mogelijk zijn ze een tijdje te laten staan en het lichtfestival eventueel tot later in de winter/lente uit te stellen? Of om ze deels af te breken en eventueel tijdelijk op te slaan?

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

De lichtevenementen zijn onderdeel van een externe firma toch? Geen idee of dat zo eenvoudig is, anders had men dat begin dit jaar met de heropening op 14 februari ook kunnen doen?


Maar terug naar het buitenland. In Duitland worden lokaal 2G+ eisen opgelegd aan bezoekers van dagattracties. Zo ook bij aparte Kerstmarkt van Tierpark Nordhorn. Een bezoek is enkel mogelijk met een volledige vaccinatie + boostervaccin. Zonder een boosterprik moet je alsnog ook een negatieve test voorleggen naast het verplichte CST-Ticket (bewijs van de standaard vaccinatie of genezing).
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Door een ongelukkige en onvolledige communicatie vanuit de overheid bleek vanochtend dat binnenspeeltuinen vandaag niet meer mogen openen. De sector kon dit vanochtend in de krant lezen.

Doordat dit bij Boudewijn Seapark binnen het winterse pakket met de dolfijnenshow zit, kan deze helaas onverwacht niet meer doorgaan. In tegenstelling tot eerder gecommuniceerd.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

En vrijwel heel de wereld draagt een masker omdat in België enkele ministers niet deugen? Of omdat een wetenschapper zonder naam ergens iets zei?

Sorry... maar ik denk dat we het in dit topic over dierentuinen en hun evenementen houden dan. Dat lijkt me alvast iets waar we wel iets van weten. Ieder zijn eigen vakgebied. ;)


Qua regels kan deze ook wel tellen. Het toestaan van een Kerstevenement in een dierentuin, maar dan op een manier waarop de interesse van het publiek verdwijnt... dan lijkt een lockdown (met financiële steun) me voor de betrokkenen minder hard.

Door de 2G plus-regel in de Grafschaft Bentheim komt de Weihnachtsmarkt in tierpark Nordhorn in het gedrang.

Er is feitelijk geen voedingsbodem meer voor. Bleef het aantal bezoekers in het begin van deze week al tot een minimum beperkt, de invoering van de 2G-plus-regel op woensdag zorgde helemaal voor een kaalslag.

De 2G plus-regel houdt in dat mensen die toegang willen krijgen tot een Weihnachtsmarkt behalve een vaccinatiebewijs of herstelbewijs, ook een recente negatieve test moeten kunnen laten zien. Diezelfde eis geldt in de Grafschaft Bentheim ook voor onder meer dierentuinen.

https://www.tubantia.nl/oldenzaal-e-o/h ... ~afb417a8/

Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Gorilla Gust schreef:
06 dec 2021, 20:03

Qua regels kan deze ook wel tellen. Het toestaan van een Kerstevenement in een dierentuin, maar dan op een manier waarop de interesse van het publiek verdwijnt... dan lijkt een lockdown (met financiële steun) me voor de betrokkenen minder hard.

Door de 2G plus-regel in de Grafschaft Bentheim komt de Weihnachtsmarkt in tierpark Nordhorn in het gedrang.

Er is feitelijk geen voedingsbodem meer voor. Bleef het aantal bezoekers in het begin van deze week al tot een minimum beperkt, de invoering van de 2G-plus-regel op woensdag zorgde helemaal voor een kaalslag.

De 2G plus-regel houdt in dat mensen die toegang willen krijgen tot een Weihnachtsmarkt behalve een vaccinatiebewijs of herstelbewijs, ook een recente negatieve test moeten kunnen laten zien. Diezelfde eis geldt in de Grafschaft Bentheim ook voor onder meer dierentuinen.

https://www.tubantia.nl/oldenzaal-e-o/h ... ~afb417a8/

2G+ is ondertussen door Duitsland bijgesteld, mensen waarbij de laatste prik nog geen zes maanden geleden was (toch wel een groot deel van de bevolking nog) dienen eveneens geen extra test meer te ondergaan. Toch een meevaller voor velen...

Ondertussen is in eigen land het dolfinarium van Boudewijnpark weer te bezoeken, helaas wel enkel in combi met de schaatsbaan.

Door de nieuwe coronamaatregelen genomen door de overheid op 3 december, moesten we Bobo's Indoor helaas onmiddellijk sluiten - en dit wellicht tot 28 januari...
Gelukkig blijven de Boudewijn IJspiste en het dolfinarium open, mits maximum 200 bezoekers gelijktijdig binnen.

Om zoveel mogelijk bezoekers de kans te geven om langs te komen, zijn de openingstijden opgedeeld in tijdslots. Plan je een bezoek aan de schaatsbaan of wil je de dolfijnenvoorstelling zien? Dan moet je vanaf nu verplicht je bezoek vooraf online reserveren via onze website. Hou er rekening mee dat ook het Covid Safe Ticket (vanaf 12 jaar) en het mondmasker (vanaf 6 jaar) verplicht zijn om toegang te verkrijgen.

Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Dustin1999
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 670
Lid geworden op: 16 mei 2018, 14:32
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Pairi Daiza
Locatie: Amersfoort

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Dustin1999 »

De Europese Commissie heeft groen licht gegeven voor een regeling van 52,7 miljoen euro om Nederlandse dierentuinen te ondersteunen.

De regeling heeft grofweg betrekking op een week in november vorig jaar en de periode van 15 december 2020 tot 18 mei 2021 toen de dierentuinen gesloten waren vanwege de coronamaatregelen. Met het geld worden de vaste kosten vergoed voor de verzorging van de dieren.

Bron: https://www.ad.nl/rotterdam/europa-steu ... 1_deBRtPKQ

dehaas
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 138
Lid geworden op: 02 jan 2017, 15:16
Favoriete dierentuin: San Diego Zoo
Locatie: Delft

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door dehaas »

Dat is toch wel even mooi nieuws. Zo gaat er bij elkaar toch wel meer 80 miljoen euro als compensatie naar de Nederlandse dierentuinen. De verliezen zullen uiteraard groter zijn maar toch wel een goed gevuld doekje voor het bloeden. Hopelijk betekend het dat we niet te lang hoeven te wachten op weer mooie nieuwe investeringen in de parken.

Hier ook de link naar de kamerbrief van 7 juni 2021 over de steun.
https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... erentuinen

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6505
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Apenarend »

Weet je soms hoe dat geld is of wordt verdeeld? Is dat enkel onder de NVD of voor iedereen die erkend is als dierentuin (of is het nog breder)? Iedereen een gelijk bedrag of volgens bepaalde criteria?
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

dehaas
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 138
Lid geworden op: 02 jan 2017, 15:16
Favoriete dierentuin: San Diego Zoo
Locatie: Delft

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door dehaas »

Volgens mij is daar nog geen informatie over openbaar bekend. Ook in de kamerbrief staat niet benieuwd via welke criteria het geld verdeeld zal worden.

Gebruikersavatar
Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Berichten: 3812
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:22
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Locatie: Het forum
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Laafsekikker »

Zoals eerder aangehaald beperken we ons hier nu tot berichten die op zijn minst een vage link tot dierentuinen hebben. Dat is immers onze expertise. Dit was eerder ook reeds een verzoek, welke we nu echter zullen trachten te handhaven.

Algemene discussies over COVID worden nu verwijderd (zonder notificatie) als ze geen rechtstreekse bijdrage hebben tot de lopende (dierentuin)discussie. Dat hebben we zonet ook gedaan met enkele posts van vanochtend. Ongeacht deze nu pro of contra de wetenschappen/ beleidsmaatregelen zijn.

Dit forum is niet te plek voor felle discussies waarin persoonlijke opinies tegen wetenschappelijk onderzoek worden geplaatst. Wie dit graag opzoekt, kan altijd naar de commentaarsectie van de populaire online kranten.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Ondermeer de Nederlandse dierentuinen wachten vandaag bang de uitslag van nieuw politiek overleg af...

Een harde lockdown met een nieuwe (tijdelijke) sluiting hangt als het zwaard van Damocles over hun vele Kerstevents.

https://nos.nl/artikel/2409934-omt-advi ... eg-kabinet
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 751
Lid geworden op: 22 jan 2011, 20:06
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Renegade »

Gorilla Gust schreef:
18 dec 2021, 10:24
Ondermeer de Nederlandse dierentuinen wachten vandaag bang de uitslag van nieuw politiek overleg af...

Een harde lockdown met een nieuwe (tijdelijke) sluiting hangt als het zwaard van Damocles over hun vele Kerstevents.

https://nos.nl/artikel/2409934-omt-advi ... eg-kabinet
Ergens kan ik de redenering achter deze stap begrijpen, maar dit vind ik wel heel erg radicaal en ingrijpend. Hopelijk moet het allemaal niet te lang duren.

Ik hoop dat dit in België niet hoeft te gebeuren en dat de dierenparken hier de hele winter open mogen blijven, eventueel met bijvoorbeeld enkel de buitengedeeltes. Maar ik vrees dat het er heel slecht uitziet op dat vlak. De experten zeggen dat België ook zal moeten verstrengen, en als je spreekt over strenger dan nu dan blijven er alleen nog (gedeeltelijke) sluitingen van sectoren over, vrees ik.

Ik heb op dit moment eigenlijk bijna geen enkele hoop of optimisme meer. Het ziet er echt heel slecht uit, een meer normale samenleving zal er nog jaren niet kunnen komen, en wellicht zelfs nooit meer, we gaan ondanks alle inspanningen wellicht nog jaren van golf naar golf en van (semi-) lockdown naar (semi-)lockdown gaan, het ziet er naar uit dat het allemaal alleen maar nog erger gaat worden. Ik begin het heel erg zwart in te zien voor een realistische toekomst van de dierentuinen (en bij uitbreiding eigenlijk alle sectoren voor recreatie en entertainment buitenshuis). Ik denk dat we ons allemaal zullen moeten voorbereiden om ons voortaan in ons kot en zonder dierentuinen te ontspannen en bezig te houden.

Gebruikersavatar
Dustin1999
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 670
Lid geworden op: 16 mei 2018, 14:32
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Pairi Daiza
Locatie: Amersfoort

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Dustin1999 »

Helaas komt er vanaf morgen definitief een harde lockdown :(

Vanaf morgenochtend 05.00 uur geldt in Nederland een harde lockdown. Bronnen in Den Haag bevestigen dat het kabinet het advies van het Outbreak Management Team om zoveel mogelijk sectoren te sluiten overneemt. De nieuwe maatregelen blijven in elk geval tot 14 januari van kracht.

Dat betekent dat onder meer de horeca, niet-essentiële winkels en de sport- en cultuursector weer dicht moeten. Professionele sportwedstrijden mogen wel -net als nu zonder publiek- doorgaan. Afhalen bij winkels en horeca zou wel mogelijk blijven. Ook moeten alle middelbare scholen en andere onderwijsinstellingen wat de deskundigen betreft dicht. De basisscholen zijn al vervroegd gesloten voor de Kerstvakantie. Op 3 januari wordt opnieuw bekeken of de scholen 10 januari open kunnen.

Bron: https://nos.nl/artikel/2410002-vanaf-mo ... 14-januari

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Renegade schreef:
18 dec 2021, 17:57
Ik heb op dit moment eigenlijk bijna geen enkele hoop of optimisme meer. Het ziet er echt heel slecht uit, een meer normale samenleving zal er nog jaren niet kunnen komen, en wellicht zelfs nooit meer, we gaan ondanks alle inspanningen wellicht nog jaren van golf naar golf en van (semi-) lockdown naar (semi-)lockdown gaan, het ziet er naar uit dat het allemaal alleen maar nog erger gaat worden. Ik begin het heel erg zwart in te zien voor een realistische toekomst van de dierentuinen (en bij uitbreiding eigenlijk alle sectoren voor recreatie en entertainment buitenshuis). Ik denk dat we ons allemaal zullen moeten voorbereiden om ons voortaan in ons kot en zonder dierentuinen te ontspannen en bezig te houden.
Dat is een erg zwarte kijk erop, dat de huidige scenario's nog wel zullen terugkeren is niet het einde van de wereld. Vergeet niet dat de Nederlandse maatregelen ditmaal uitzonderlijk voor de nakende (weliswaar onafwendbare) piek komt, normaal reageert de politiek eerder (te) laat. De beperkte zorgcapaciteit zit ditmaal nog min of meer op de piekbelasting van golf 5... dan kan krijgen golf 6 niet verwerken. Zelfs geen gewone griepgolf. Dat zal niet elk jaar of elke keer zo ongelukkig vallen dat ook de amper bezochte winterse dierentuinen moeten sluiten.

Misschien dat de tuinen beter wel minder op drukkere Kerstevenementen inzetten, dat wel. Avondopenstelling en echt drukke evenementen zijn nog iets anders dan een dagopening. Zodoende lopen ze ook minder sluitingsrisico's bij herhalingen.

Het is hier niet veel beter, maar wel ietsje. Dat moet je ook wel in gedachte houden. Met name dankzij de hogere procentuele IC capaciteit, maar ook de meeste kwetsbaren kregen hier wel reeds een boosterprik, waar men in Nederland pas is gestart. Zelfs een gezond en nog jong (hoop ik :p ) persoon als mezelf kreeg reeds een uitnodiging ervoor.

Je ziet ook dat de dierentuinen in België in de winter niet zo heel druk zijn, dus waarom zou dat allemaal het einde moeten betekenen? Zelfs als ze moet sluiten na Kerst.

Door creatief met hotels om te springen weet Pairi Daiza misschien zelfs nog net met groene cijfers te eindigen dit jaar. Desondanks dat zij ook een sluiting te verteren hadden. Omikron komt ook hier onafwendbaar, maar het is niet de apocalyps voor dierentuinen in hun rustigste periode qua bezoekers. Het invullen van je interne schema's om voor de dieren te zorgen is een groter punt als er veel zieken zijn vermoed ik.

Maar de bijna groene cijfers van Pairi Daiza geven aan dat men best wel inventief is wanneer het moet. Als de nood hoog is? Dan kunnen er soms onverwachte dingen! Misschien niet voor elke kleinere tuin, maar sommigen tuinen hadden ook buiten deze coronacrisis om eigenlijk maar een beperkt bestaansrecht als we eerlijk zijn.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Plaats reactie