COVID-19 in de dierentuinen

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6542
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Apenarend »

De gele ster schreef:
05 mei 2020, 23:12
Gorilla Gust schreef:
05 mei 2020, 18:45


Gezien het grote verschil in de wijze waarop landen tellen kan je zo een vergelijking haast niet maken, er gaan ook statistieken rond waarbij het tegendeel zou blijken in de periode waarin Nederland haar cijfer reeds liet bijstellen... De echte cijfers komen pas op het einde (en zelfs pas een poosje daarna) naar boven op dat vlak. Maar weinig landen willen gezichtsverlies lijden in de algemene rankingen die op het internet de ronde doen. :sssst:
Het klopt helemaal dat er op allerlei verschillende manieren geteld wordt hoeveel mensen er al dan niet aan corona overleden zijn. Hoe dat er uiteindelijk per land zal uitzien is nog maar zeer de vraag. Italië bv. rekent kennelijk geen bejaarden mee die in bv. rusthuizen overleden zjn, maar nooit zijn getest, terwijl in België die 50% van de overlijdens uitmaken. Dat geeft te denken.

Het aantal ziekenhuisopnames voor covid is een iets beter manier om te vergelijken, en daarin rapporteert België bijzonder vaak ongeveer evenveel of zelfs meer opnames dan Nederland. Terwijl er toch nog altijd bijna de helft meer mensen wonen.
Het is juist dat in Belgie de totaal cijfers hoog liggen omdat er veel meer geregistreerd wordt buiten de ziekenhuizen (wat elders niet of nauwelijks gebeurde). Ik vond dat overigens altijd terecht (alsof dit virus enkel mensen deed sterven in de ziekenhuizen), hoewel de telling in de WZC wel heel losjes gebeurde (alle sterfgevallen worden meegerekend als covid, terwijl er in die WZC ook in een gewone periode dagelijks mensen sterven, gelet op de hoge leeftijd van de bewoners).

Maar men kan wel een vergelijking maken met de sterftecijfers in de ziekenhuizen, en ook dan lijken Nederland, Zweden en Duitsland, ondanks minder strenge maatregelen, er toch beter uit te komen dan België.

De vraag naar het waarom (minder strikte maatregelen en toch geen Italiaanse toestanden) is toch bijzonder interessant om te onderzoeken. We waren al geen land dat er financieel rooskleurig bijzat, en dan moet de economisch-financieel impact nog komen (en hoe strenger de maatregelen hoe groter de impact op de economie en dus op de financiële inkomsten). Zo'n onderzoek zou overigens ook een heel plausibele uitleg naar boven kunnen brengen, ik wil dus niet meteen de twitter-complotters volgen, maar ik vind minstens dat zo'n onderzoek er moet komen.

Het lijkt toch - alweer - geen toeval te zijn dat net de noordelijke landen het beter doen. Zij zullen er dus economisch ook weer sneller bovenop geraken, er financieel nog beter voor staan, en wij zullen een dure inhaalbeweging moeten maken (waarvoor we geen centen hebben).
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Choco115
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2017, 07:48
Favoriete dierentuin: Berlijn (Zoo en Tierpark)

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Choco115 »

Volgens bronnen zouden per 1 juni in Nederland de bioscopen en musea onder andere weer open kunnen. Ik hoop dat dierentuinen ook in deze categorie vallen.
De natuur is het mooiste wat er is

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2852
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Joost »

Choco115 schreef:
06 mei 2020, 16:11
Volgens bronnen zouden per 1 juni in Nederland de bioscopen en musea onder andere weer open kunnen. Ik hoop dat dierentuinen ook in deze categorie vallen.
Dezelfde media die nu massaal roepen dat er maatregelen versoepeld gaan worden riepen dat voor de vorige persconferentie ook al, ik geloof het pas als het uit de mond van Rutte of de Jonge komt.. Maar als die zaken weer open gaan dan zou het me gek lijken moesten de dierentuinen dicht blijven. We weten het om 19:00..

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2433
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door rick04 »

De musea mogen weer open, nog niks over dierentuinen.
You can find me in the zoo :)

Gebruikersavatar
Choco115
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2017, 07:48
Favoriete dierentuin: Berlijn (Zoo en Tierpark)

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Choco115 »

rick04 schreef:
06 mei 2020, 19:19
De musea mogen weer open, nog niks over dierentuinen.
Ze zeggen steeds niks over dierentuinen. Is me niet duidelijk of dierentuinen nou bij de groep van 1 juni of 1 juli horen.
De natuur is het mooiste wat er is

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2852
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Joost »

Choco115 schreef:
06 mei 2020, 19:33
rick04 schreef:
06 mei 2020, 19:19
De musea mogen weer open, nog niks over dierentuinen.
Ze zeggen steeds niks over dierentuinen. Is me niet duidelijk of dierentuinen nou bij de groep van 1 juni of 1 juli horen.
Moet ook wel bij genoteerd worden dat musea die weer open gaan op 1 juni maximaal 30 gasten tegelijkertijd binnen mogen hebben, ik vraag me af of dat dan rendabel gaat zijn.. Vanaf 1 juli mogen ze 100 personen toelaten. Het is denk ik wachten op wat de dierentuinen zelf meedelen, want als ik het zo bekijk lijkt het me 50/50 of het 1 juni of 1 juli wordt..

ulrik
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 23
Lid geworden op: 26 apr 2015, 17:04
Favoriete dierentuin: pairi daiza

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door ulrik »

het zal toch niet lang meer mogen duren hoor want dan vrees ik het ergste voor de dierentuinen hier in Belgie,zelfs voor pairi daiza

Gebruikersavatar
Choco115
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2017, 07:48
Favoriete dierentuin: Berlijn (Zoo en Tierpark)

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Choco115 »

Volgens het RIVM mogen dierentuinen en pretparken in Nederland gewoon open, sterker nog: ze zijn helemaal niet gedwongen door de overheid om te sluiten!

https://www.looopings.nl/weblog/14334/V ... ngaan.html
De natuur is het mooiste wat er is

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2852
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Joost »

Choco115 schreef:
06 mei 2020, 21:01
Volgens het RIVM mogen dierentuinen en pretparken in Nederland gewoon open, sterker nog: ze zijn helemaal niet gedwongen door de overheid om te sluiten!

https://www.looopings.nl/weblog/14334/V ... ngaan.html
Erg vreemd verhaal ja, dierenparken en dergelijke die met zn allen op antwoorden van de overheid en het kabinet zitten te wachten en dat vervolgens het RIVM hier mee komt, vooral gek omdat men aangeeft dat ze contact hebben gehad met de minister waar zij onder vallen, je zou verwachten dat die minister dit op zn minst had moeten weten.

Overigens, dat dierenparken en pretparken van de overheid nooit hebben hoeven sluiten is niet waar. Sowieso in Brabant moesten ze op last van de veiligheidsregio dicht en dat is ook gewoon een overheids instantie. Vervolgens voelden andere parken (waaronder Wildlands) zich genoodzaakt te sluiten omdat ze massaal berichten kregen van Brabanders die hun kant op wilden komen omdat ze vertier wouden, toen hebben veel parken in samenspraak met hun veiligheidsregio besloten dat het beter was om dicht te gaan. In het geval van Wildlands waren er op dat moment (en nogsteeds) behoorlijk weinig besmettingen in de regio, die wouden er niet verantwoordelijk voor zijn dat er wel een uitbraak zou komen doordat massaal mensen uit Brabant (de zwaarst getroffen provincie in NL) hun park bezochten, het park heeft toen contact gehad met de veiligheidsregio en het park gesloten.

Dat parken nu ook weer "gewoon" open zouden mogen is ook niet waar, want zoals in het artikel aangegeven wordt: dit moet nog steeds in overleg met de veiligheidsregio. Persoonlijk ga ik er van uit dat de parken aangesloten bij de Club van Elf en de NVD gezamenlijk met een nieuwe openingsdatum zullen komen om situaties zoals ik hiervoor beschreef te voorkomen en mensen meer in hun eigen regio te houden.

Gebruikersavatar
Choco115
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2017, 07:48
Favoriete dierentuin: Berlijn (Zoo en Tierpark)

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Choco115 »

Nee je hebt gelijk dat ze idd wel moeten overleggen met de veiligheidsregio, maar parken als taman Indonesië die donaties vroegen om te blijven bestaan zullen denk ik echt niet geweten hebben dat ze open mochten blijven. Overigens verklaart dit wel waarom uilen en dierenpark de Paay stug open bleef :)
De natuur is het mooiste wat er is

Gebruikersavatar
Dustin1999
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 672
Lid geworden op: 16 mei 2018, 14:32
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Pairi Daiza
Locatie: Amersfoort

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Dustin1999 »

25 mei gaat Wildlands open, ik denk dat meer NVD tuinen zullen gaan volgen tenminste als ze slim zijn, want zo kan je beter de bezoekers verspreiden over Nederland, in plaats van dat iedereen straks naar Wildlands gaat?

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14924
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Er zit vooral een verschil in de term overheid, het 'rijk' Nederland heeft niets gesloten. De grote gezichten durfde met andere woorden geen beslissing te nemen, en blijven buiten schot wat dat betreft. De lokale en bereikbare overheden moeten het maar zelf oplossen. Het is een manier.... Maar voor een land dat vrij sterk is in Europa-kritiek doen ze nu gewoon Europa na op kleine schaal in hun eigen land. ;) :sssst:

Enkel (of bijna alle) lokale overheden sloten inderdaad de dierentuinen. Blijdorp was ook zo een voorbeeld die moest sluiten. Dat elke lokale overheid apart mag beslissen wanneer iets terug opengaat is echter wel apart. Zeker nu het openbaar vervoer wel landelijk wordt bepaald, en waarbij de parken (toch de pretparken) aangaven om het openbaar vervoer naar hun toe te beperken of te vermijden.

Door bijvoorbeeld maar één park te gaan openen ga je nu specifiek verkeerstromingen op gang brengen. Als je landelijke de dierentuinen gaat openen, gaan er meer mensen naar een tuin dichtbij hun locatie gaan.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14924
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Er zit vooral een verschil in de term overheid, het 'rijk' Nederland heeft niets gesloten. De grote gezichten durfde met andere woorden geen beslissing te nemen, en blijven buiten schot wat dat betreft. De lokale en bereikbare overheden moeten het maar zelf oplossen. Het is een manier.... Maar voor een land dat vrij sterk is in Europa-kritiek doen ze nu gewoon Europa na op kleine schaal in hun eigen land. ;) :sssst:

Enkel (of bijna alle) lokale overheden sloten inderdaad de dierentuinen. Blijdorp was ook zo een voorbeeld die moest sluiten. Dat elke lokale overheid apart mag beslissen wanneer iets terug opengaat is echter wel apart. Zeker nu het openbaar vervoer wel landelijk wordt bepaald, en waarbij de parken (toch de pretparken) aangaven om het openbaar vervoer naar hun toe te beperken of te vermijden.

Door bijvoorbeeld maar één park te gaan openen ga je nu specifiek verkeerstromingen op gang brengen. Als je landelijke de dierentuinen gaat openen, gaan er meer mensen naar een tuin dichtbij hun locatie gaan.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6542
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Apenarend »

Gorilla Gust schreef:
07 mei 2020, 12:23
Er zit vooral een verschil in de term overheid, het 'rijk' Nederland heeft niets gesloten. De grote gezichten durfde met andere woorden geen beslissing te nemen, en blijven buiten schot wat dat betreft. De lokale en bereikbare overheden moeten het maar zelf oplossen. Het is een manier.... Maar voor een land dat vrij sterk is in Europa-kritiek doen ze nu gewoon Europa na op kleine schaal in hun eigen land. ;) :sssst:

Enkel (of bijna alle) lokale overheden sloten inderdaad de dierentuinen. Blijdorp was ook zo een voorbeeld die moest sluiten. Dat elke lokale overheid apart mag beslissen wanneer iets terug opengaat is echter wel apart. Zeker nu het openbaar vervoer wel landelijk wordt bepaald, en waarbij de parken (toch de pretparken) aangaven om het openbaar vervoer naar hun toe te beperken of te vermijden.

Door bijvoorbeeld maar één park te gaan openen ga je nu specifiek verkeerstromingen op gang brengen. Als je landelijke de dierentuinen gaat openen, gaan er meer mensen naar een tuin dichtbij hun locatie gaan.
M.i. valt dat allemaal slechts te realiseren mits een elektronisch reservatiesysteem. Wat ga je anders doen als iemand 100 km rijdt en niet meer binnen mag wegens volzet?
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14924
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Aandringen op online reservaties, en duidelijk stellen dat wie dat niet doet het risico loopt op een saai dagje heen-en-weer. Zoo Keulen heeft dit bijvoorbeeld ook al letterlijk aangehaald.

Maar zo sluiten we wel een groep mensen uit die bijvoorbeeld niet goed overweg kunnen met een computer, of geen internetverbinding hebben. Een kleine groep mensen weliswaar, maar ze bestaan... en gaan ook nog af en toe naar een dierentuin.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6542
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Apenarend »

Gorilla Gust schreef:
07 mei 2020, 12:35
Aandringen op online reservaties, en duidelijk stellen dat wie dat niet doet het risico loopt op een saai dagje heen-en-weer. Zoo Keulen heeft dit bijvoorbeeld ook al letterlijk aangehaald.

Maar zo sluiten we wel een groep mensen uit die bijvoorbeeld niet goed overweg kunnen met een computer, of geen internetverbinding hebben. Een kleine groep mensen weliswaar, maar ze bestaan... en gaan ook nog af en toe naar een dierentuin.
internetverbinding is 1 ding, een printer is iets anders. Dat laatste heb ik bv. ook niet.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2852
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Joost »

Apenarend schreef:
07 mei 2020, 12:56
Gorilla Gust schreef:
07 mei 2020, 12:35
Aandringen op online reservaties, en duidelijk stellen dat wie dat niet doet het risico loopt op een saai dagje heen-en-weer. Zoo Keulen heeft dit bijvoorbeeld ook al letterlijk aangehaald.

Maar zo sluiten we wel een groep mensen uit die bijvoorbeeld niet goed overweg kunnen met een computer, of geen internetverbinding hebben. Een kleine groep mensen weliswaar, maar ze bestaan... en gaan ook nog af en toe naar een dierentuin.
internetverbinding is 1 ding, een printer is iets anders. Dat laatste heb ik bv. ook niet.
Een printer is bij de meeste Nederlandse tuinen ook niet nodig, de meeste dringen er juist op aan om je toegangsbewijs op je smartphone mee te nemen. Nu moet je dan dus wel weer een smartphone hebben, het is lastig om een systeem te maken wat werkelijk voor iedereen werkt. Als ik het zo inschat op basis van mijn ervaringen met klantenservices van parken dan denk ik dat als je er heen belt en duidelijk maakt dat het onmogelijk voor jou is om op deze manier te reserveren dat daar vast wel een lieve mevrouw of meneer zit die kan helpen om het op een andere manier te regelen.

Gebruikersavatar
Dustin1999
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 672
Lid geworden op: 16 mei 2018, 14:32
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Pairi Daiza
Locatie: Amersfoort

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Dustin1999 »

Nederlandse dierentuinen die tot nu toe open gaan met de datums erbij:

Wildlands: vanaf 25 mei
GaiaZOO: vanaf 1 juni
Beekse Bergen: vanaf 15 mei voor abonnementhouders en 25 mei voor reguliere bezoekers
Diergaarde Blijdorp: vanaf 20 mei voor abonnementhouders en later voor reguliere bezoekers
AquaZoo Leeuwarden vanaf 11 mei voor abonnementhouders en op 18 mei voor reguliere bezoekers
BestZOO: Vanaf 9 mei geopend voor abonnementhouders, later voor reguliere bezoekers

Gebruikersavatar
Dustin1999
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 672
Lid geworden op: 16 mei 2018, 14:32
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Pairi Daiza
Locatie: Amersfoort

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Dustin1999 »

Even een update:

Nederlandse dierentuinen die tot nu toe open gaan met de datums erbij:

Wildlands: vanaf 25 mei
GaiaZOO: vanaf 1 juni
Beekse Bergen: vanaf 15 mei voor abonnementhouders en 25 mei voor reguliere bezoekers
Diergaarde Blijdorp: vanaf 20 mei voor abonnementhouders en later voor reguliere bezoekers
AquaZoo Leeuwarden vanaf 11 mei voor abonnementhouders en op 18 mei voor reguliere bezoekers
BestZOO: Vanaf 9 mei geopend voor abonnementhouders, later voor reguliere bezoekers
ZOO Veldhoven: Vanaf 9 mei geopend
Burgers Zoo: Vanaf 19 mei geopend
Faunapark Flakkee: Vanaf 15 mei geopend.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14924
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Langzaam maar zeker gaan er meer en meer dierentuinen open, hetzij onder voorwaarden. We zagen dit Europees hernemen vanuit Tsjechië en Duitsland (opwerkend van Oost naar West). Van de gekende Berlijnse dierenparken tot eindelijk ook dichterbij huis tuinen zoals Zoo Duisburg, Zoo Rheine, en vele anderen.

Ondertussen openen ook de eerste Franse dierenparken. Zoo de La Boissière-du-Doré was één van de grotere eerste namen, maar ook bijvoorbeeld Zoo Doué-la-Fontaine zal op 16 mei de deuren heropenen. Het gekende Zoo de Beauval mikt voorlopig (nog niet definitief) op 1 Juni. Let wel, deze parken gaan voorlopig enkel open voor mensen welke binnen een straal van 100km van het park wonen!

In Nederland werd afgelopen week duidelijk dat de overheid niet de beslissing wilde nemen om de dierentuinen al dan niet te heropenen, en konden de dierentuinen dit zelfs opnemen met hun plaatselijke gemeente en Veilgheidsregio. Diverse dierentuinen namen direct deze kans, en openen eerstdaags opnieuw. Al zijn er diverse Nederlandse dierentuinen welke eerst enkel voor abonnementhouders wensen te openen, om gestaag het testpubliek te kunnen laten groeien.

In België is er momenteel onduidelijkheid of dierenparken in fase 2 of fase 3 bij het afbouwen van de quarantaine-maatregelen zal horen. Dit werd oorspronkelijk in fase 3 (vooropgesteld om op 8 juni in te gaan) geplaatst, maar volgens huidige Eerste Minister Wilmes zou dit ook bespreekbaar zijn in fase 2, welke reeds op 18 mei ingaat. Komende woensdag horen we daar meer over na bij elkaar komen van de Veiligheidsraad.

Een korte ronde door de geopende tuinen van de lagen landen dan maar... Let wel, al deze dierentuinen zijn geopend met een aangepast aanbod, conform de plaatselijke voorschriften. Sommige kassa's blijven ook gesloten, raadpleeg steeds de website van de dierentuin voor een accurate update of online tickets!

Ook dienen we te vermelden dat nog niet alle landen hun grenzen hebben opgesteld voor toeristisch verkeer. Informeer je goed vooraleer je op pad gaat!

België
Voorlopig blijven alle dierenparken gesloten op laste van de overheid. Sommige dierentuinen sloten vrijwillig, maar alle dierentuinen moesten uiteindelijk verplicht sluiten van de Veiligheidsraad.Hierdoor is het wachten op officele goedkeuring vooraleer de dierentuinen gefaseerd zullen kunnen heropenen.

Nederland
* AquaZoo Friesland wenst opnieuw te openen op 11 mei voor abonnementhouders.
* Artis mikt voorlopig te heropenen op 1 juni, maar dit is onder voorbehoud
* BestZoo ging vandaag, op 9 mei, reeds open voor abonnementhouders.
* Burgers Zoo laat weer gasten toe vanaf 19 mei.
* Diergaarde Blijdorp opende vandaag op 9 mei reeds voor medewerkers en hun gezin, om daarna met 'Vrienden van Blijdorp' gefaseerd op te werken naar een opening voor abonnementhouders op 20 mei.
* Gaia Zoo Kerkrade mikt op een trage gefaseerde heropening vanaf 1 juni.
* Faunapark Flakkee is op reservatie terug open voor bezoekers vanaf 15 mei.
* Orchideeënhoeve zal heropenen op 16 mei.
* Safaripark Beekse Bergen gaat terug open voor bezoekers op 25 mei, en reeds vanaf 15 mei voor de abonnementhouders en gasten van het vakantiepark.
* Uilenpark de Paay is als enigste dierentuin nooit gesloten geweest in Nederland.
* Vogelpark de Lorkeershoeve is ondertussen geopend voor bezoekers.
* Vogelpark Ruinen is ondertussen geopend voor bezoekers.
* Wildlands Emmen wenst te heropenen op 25 mei.
* Zoo Veldhoven ging eveneens vandaag terug open, mits een op voorhand te boeken dagdeel.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Plaats reactie