COVID-19 in de dierentuinen

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

aardvarkentje15 schreef:
19 okt 2021, 17:21
Nu maar hopen dat alles zo blijft en er geen grote versoepelingen teruggedraaid worden hier.
Dat zal aan het gedrag van de mensen liggen... dat is nog even af te wachten. Maar relatief gezien zouden dierentuinen toch (hetzij uiteraard wel met maatregelen op de moeilijkste momenten) open moeten kunnen blijven gezien de vaccinatiegraad. Toch voor mensen die gevaccineerd (of continu getest worden) zijn. Dat was min of meer het bijkomstige verhaal waarmee met het publiek overhaalde voor een prikje. ;) :sssst:
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 751
Lid geworden op: 22 jan 2011, 20:06
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Renegade »

Gorilla Gust schreef:
19 okt 2021, 18:04
aardvarkentje15 schreef:
19 okt 2021, 17:21
Nu maar hopen dat alles zo blijft en er geen grote versoepelingen teruggedraaid worden hier.
Dat zal aan het gedrag van de mensen liggen... dat is nog even af te wachten. Maar relatief gezien zouden dierentuinen toch (hetzij uiteraard wel met maatregelen op de moeilijkste momenten) open moeten kunnen blijven gezien de vaccinatiegraad. Toch voor mensen die gevaccineerd (of continu getest worden) zijn. Dat was min of meer het bijkomstige verhaal waarmee met het publiek overhaalde voor een prikje. ;) :sssst:
Maar in het gedrag van de mensen is er nauwelijks nog verschil met de pre-covid situatie. Er is geen voorzichtigheid meer en er zijn ook (behalve op het openbaar vervoer) bijna geen mondmaskers meer. Afstand houden gebeurd ook nauwelijks nog.

Ik vrees dan ook dat we alleen maar uiterst pessimistisch kunnen zijn over de evolutie van de situatie de komende weken en maanden. Het is alleen maar de vraag hoe ver het weer uit de hand gaat lopen. Ik begin me er in ieder geval ernstig zorgen over te maken.

Ik ben bang dat we alleen maar kunnen hopen (en die kans lijkt op zich redelijk goed) dat de vaccinatie voldoende zal werken dat niet alles opnieuw gesloten moet worden, en dat bijvoorbeeld dierenparken met bijkomende maatregelen (mondmaskers, sluiting van bepaalde of zelfs alle binnenruimtes) open kunnen blijven.

Op dit moment kunnen we het misschien nog aanzienlijk indijken met niet te zware maatregelen zoals afstand en mondmaskers. Specifiek voor de dierenparken lijkt het mij aangewezen om het herinvoeren van de mondmaskers binnen en eventueel een bepaalde capaciteitsbeperkingen op de drukste weekend- en vakantiedagen te overwegen.

Gebruikersavatar
aardvarkentje15
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1323
Lid geworden op: 27 jan 2015, 18:46
Favoriete dierentuin: Dierenpark ziezoo
Locatie: Nootdorp

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door aardvarkentje15 »

Gorilla Gust schreef:
19 okt 2021, 18:04
aardvarkentje15 schreef:
19 okt 2021, 17:21
Nu maar hopen dat alles zo blijft en er geen grote versoepelingen teruggedraaid worden hier.
Dat zal aan het gedrag van de mensen liggen... dat is nog even af te wachten. Maar relatief gezien zouden dierentuinen toch (hetzij uiteraard wel met maatregelen op de moeilijkste momenten) open moeten kunnen blijven gezien de vaccinatiegraad. Toch voor mensen die gevaccineerd (of continu getest worden) zijn. Dat was min of meer het bijkomstige verhaal waarmee met het publiek overhaalde voor een prikje. ;) :sssst:
Een lockdown zou er alvast niet komen, aldus Jaap van Dissel.
"It's a moral question about wether we have the right to exterminate species" - Sir David Attenborough

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

aardvarkentje15 schreef:
20 okt 2021, 19:19
Gorilla Gust schreef:
19 okt 2021, 18:04
aardvarkentje15 schreef:
19 okt 2021, 17:21
Nu maar hopen dat alles zo blijft en er geen grote versoepelingen teruggedraaid worden hier.
Dat zal aan het gedrag van de mensen liggen... dat is nog even af te wachten. Maar relatief gezien zouden dierentuinen toch (hetzij uiteraard wel met maatregelen op de moeilijkste momenten) open moeten kunnen blijven gezien de vaccinatiegraad. Toch voor mensen die gevaccineerd (of continu getest worden) zijn. Dat was min of meer het bijkomstige verhaal waarmee met het publiek overhaalde voor een prikje. ;) :sssst:
Een lockdown zou er alvast niet komen, aldus Jaap van Dissel.
Wetende dat Nederland nooit een lockdown heeft gehad, maar een zogenaamde intelligente versie ervan... zou ik niet te hard afgaan op dergelijke termen. ;) Maar laten we hopen dat het inderdaad niet zover komt, niet qua term of praktijk. :sssst:
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 751
Lid geworden op: 22 jan 2011, 20:06
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Renegade »

Gorilla Gust schreef:
20 okt 2021, 19:52
Wetende dat Nederland nooit een lockdown heeft gehad, maar een zogenaamde intelligente versie ervan... zou ik niet te hard afgaan op dergelijke termen. ;) Maar laten we hopen dat het inderdaad niet zover komt, niet qua term of praktijk. :sssst:
Het eerste Europese land is ondertussen weer in lockdown gegaan, dus ik begin ervoor te vrezen.

Het lijkt me hoe langer hoe onrealistischer dat we de winter zonder bijkomende maatregelen en verstrengingen zullen doorkomen. Maar het blijft de vraag hoeveel extra maatregelen er nodig zullen zijn. Laat ons hopen dat de vaccins voldoende helpen om het niet meer zover te laten komen als vorige winter. Maar ik ben er ook niet meer zo gerust is. Aan de andere kant lijken het draagvlak en de maatschappelijke en economische draagkracht voor veel strengere maatregelen ook erg beperkt, dus zullen die misschien ook niet zo snel genomen worden.

Ik hoop ook dat ze die onzin met coronapassen, Covid safe ticket of hoe je die zever ook wilt noemen niet verder gaan uitbreiden. Want je hoort meer en meer verhalen over agressie en bedreigingen daaromtrent, en dat moet je echt niet verder bevorderen. Daarnaast is het ook gewoon geen voldoende effectief middel zonder andere veiligheidsmaatregelen - en dus pas je in mijn ogen best gewoon veiligheidsmaatregelen voor iedereen toe.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Je focust je nu op excessen, met name in Nederland is er veel protest. Op een uitzondering na gaan de COVID-passen elders vrijwel probleemloos in zowel Frankrijk, Wallonië, als Duitsland.

Vergeet ook niet dat we afgelopen jaar reeds tijdens de situatie van februari de dierentuinen terug zagen open gaan, pas als de situatie op de zorg/ IC erger is als toen... zullen dierentuinen logischerwijs weer moeten sluiten. Niet eerder. ;)

Maar aangezien bijna uitsluitend niet-gevaccineerden ook daadwerkelijk op de IC terecht komen, is het nu een totaal andere situatie dan die van eerder dit jaar. Je moet je dan ook niet baseren op besmettingscijfers, maar op de bezetting in het zorgsysteem. Op dat laatste afgaande is er in België voorlopig geen groot probleem. Het is enkel de vraag wat er gebeurd indien alle niet-gevaccineerden tegelijk (of in grote aantallen) ziek worden, en ze de reguliere zorg van alle andere mensen ook in gevaar gaan brengen. In percentage zijn ze niet met velen... maar een klein percentage op zoveel miljoen inwoners is toch ook aanzienlijker dan je denkt.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 751
Lid geworden op: 22 jan 2011, 20:06
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Renegade »

Gorilla Gust schreef:
21 okt 2021, 17:34
Je focust je nu op excessen, met name in Nederland is er veel protest. Op een uitzondering na gaan de COVID-passen elders vrijwel probleemloos in zowel Frankrijk, Wallonië, als Duitsland.

Vergeet ook niet dat we afgelopen jaar reeds tijdens de situatie van februari de dierentuinen terug zagen open gaan, pas als de situatie op de zorg/ IC erger is als toen... zullen dierentuinen logischerwijs weer moeten sluiten. Niet eerder. ;)

Maar aangezien bijna uitsluitend niet-gevaccineerden ook daadwerkelijk op de IC terecht komen, is het nu een totaal andere situatie dan die van eerder dit jaar. Je moet je dan ook niet baseren op besmettingscijfers, maar op de bezetting in het zorgsysteem. Op dat laatste afgaande is er in België voorlopig geen groot probleem. Het is enkel de vraag wat er gebeurd indien alle niet-gevaccineerden tegelijk (of in grote aantallen) ziek worden, en ze de reguliere zorg van alle andere mensen ook in gevaar gaan brengen. In percentage zijn ze niet met velen... maar een klein percentage op zoveel miljoen inwoners is toch ook aanzienlijker dan je denkt.
Deze week waren er ook in België verhalen over bedreigingen, en in Brussel zelfs een steekpartij die te maken hadden met het Covid safe ticket. Dus ik vrees dat we dat soort verhalen nog veel gaan horen - en dat is volgens mij een van de redenen waarom je zo'n systeem echt niet breed moet gaan gebruiken. Er is al genoeg polarisatie, haat en geweld, dat moet je echt niet nog gaan bevorderen.

De bezetting van het zorgsysteem is momenteel nog haalbaar, maar er is wel al een belasting en die neemt toch wel verontrustend toe vind ik. De experts lijken voorlopig te denken dat het niet meer zo erg uit de hand gaat kunnen lopen als vorig jaar en dat een volledige lockdown niet meer gaat gebeuren (zie artikel hieronder), maar 500-600 patiënten op intensieve zorgen en nieuwe beperkingen zijn zeker nog wel mogelijk. In die situatie kan ik mij voorstellen dat er voor de dierenparken restricties zullen zijn zoals dit voorjaar, maar dat een gedeeltelijke opening misschien nog wel mogelijk is.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/10/21 ... erde-golf/

Het is onder meer omwille van het aandeel niet-gevaccineerden (dat toch groter is dan je denkt, zeker in de steden en er rondom) en het beperkte aantal gevaccineerden dat misschien toch nog in het ziekenhuis belandt dat het van cruciaal belang is om de circulatie van het virus opnieuw meer in te dijken, het is wellicht nog niet te laat om dat met de gekende maatregelen zoals afstand houden, mondmaskers binnen en op drukke plaatsen, ventileren en veiligheidsmaatregelen voor risico-activiteiten toch in zekere mate te doen. Maar we moeten ook niet treuzelen om nu snel weer wat strenger en voorzichtiger te zijn.

Specifiek voor attractieparken lijkt minstens een mondmaskerplicht in de binnenruimtes en zo veel mogelijk afstand houden mij toch belangrijk. Misschien vereist dat ook reservatie en/of capaciteitsbeperking op de drukste dagen. Ik heb mij ook al afgevraagd hoe het zit met de ventilatie van de gebouwen in dierenparken, zeker als je ook het klimaat voor dieren en/of planten in orde moet houden.

Ik hoop dat de najaar- en winteractiviteiten zoals de lichtfestivals en de kerstopeningen dit jaar in een of andere vorm, al dan niet met beperkingen of pasjes, kunnen doorgaan. Al die kitsch is absoluut niet mijn ding, maar ik kan mij voorstellen dat sommige mensen dat wel leuk vinden en dat het wel iets zal opbrengen. Maar vooral hoop ik dat het niet weer een dierentuinloze winter wordt. Niet dat ik vaak ga in de winter, wat echt mijn seizoen niet is, maar toch.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Vanaf 1 november is het Covid Safe Ticket verplicht in Wallonië. Dat betekent dat het Covid Safe Ticket voor alle bezoekers van 16 jaar en ouder, vereist is om Pairi Daiza te bezoeken.

De controle van uw Covid Safe Ticket én identiteitskaart gebeurt uitsluitend aan de ingang van het park. Verdere praktische details hierover worden meegedeeld van zodra de regionale autoriteiten een besluit hebben genomen.

https://www.pairidaiza.eu/nl/pairi-daiz ... veiligheid

Steeds weer onderweg enzo(o)!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Limburg vooruit »

Gorilla Gust schreef:
22 okt 2021, 07:23

Vanaf 1 november is het Covid Safe Ticket verplicht in Wallonië. Dat betekent dat het Covid Safe Ticket voor alle bezoekers van 16 jaar en ouder, vereist is om Pairi Daiza te bezoeken.

De controle van uw Covid Safe Ticket én identiteitskaart gebeurt uitsluitend aan de ingang van het park. Verdere praktische details hierover worden meegedeeld van zodra de regionale autoriteiten een besluit hebben genomen.

https://www.pairidaiza.eu/nl/pairi-daiz ... veiligheid

Ziek, heel ziek. Alles moet kapot, horeca, recreatie, winkels,...

Dit heeft niets meer met volksgezondheid te maken.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
aardvarkentje15
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1323
Lid geworden op: 27 jan 2015, 18:46
Favoriete dierentuin: Dierenpark ziezoo
Locatie: Nootdorp

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door aardvarkentje15 »

Gorilla Gust schreef:
20 okt 2021, 19:52
aardvarkentje15 schreef:
20 okt 2021, 19:19
Gorilla Gust schreef:
19 okt 2021, 18:04
aardvarkentje15 schreef:
19 okt 2021, 17:21
Nu maar hopen dat alles zo blijft en er geen grote versoepelingen teruggedraaid worden hier.
Dat zal aan het gedrag van de mensen liggen... dat is nog even af te wachten. Maar relatief gezien zouden dierentuinen toch (hetzij uiteraard wel met maatregelen op de moeilijkste momenten) open moeten kunnen blijven gezien de vaccinatiegraad. Toch voor mensen die gevaccineerd (of continu getest worden) zijn. Dat was min of meer het bijkomstige verhaal waarmee met het publiek overhaalde voor een prikje. ;) :sssst:
Een lockdown zou er alvast niet komen, aldus Jaap van Dissel.
Wetende dat Nederland nooit een lockdown heeft gehad, maar een zogenaamde intelligente versie ervan... zou ik niet te hard afgaan op dergelijke termen. ;) Maar laten we hopen dat het inderdaad niet zover komt, niet qua term of praktijk. :sssst:
Waarschijnlijk bedoelde hij inderdaad ook de intelligente lockdown (beide dus). Als reden voor het niet invoeren van een lockdown gaf hij het hoge percentage (85 procent) wat nu een eerste vaccinatie heeft gehad aan. Wel verwacht ik eventueel nog extra maategelen hier en daar, maar dan hoop ik dat ik als gevaccineerde (2 maal) er weinig tot geen last van zal hebben. Ik hoop vurig dat we hier dit jaar nog zover zijn om het aan de groepsimunniteit te kunnen overlaten. (Lees: dat de resterende maatregelen definitief geschrapt kunnen worden).
"It's a moral question about wether we have the right to exterminate species" - Sir David Attenborough

Gebruikersavatar
aardvarkentje15
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1323
Lid geworden op: 27 jan 2015, 18:46
Favoriete dierentuin: Dierenpark ziezoo
Locatie: Nootdorp

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door aardvarkentje15 »

Limburg vooruit schreef:
22 okt 2021, 08:00
Gorilla Gust schreef:
22 okt 2021, 07:23

Vanaf 1 november is het Covid Safe Ticket verplicht in Wallonië. Dat betekent dat het Covid Safe Ticket voor alle bezoekers van 16 jaar en ouder, vereist is om Pairi Daiza te bezoeken.

De controle van uw Covid Safe Ticket én identiteitskaart gebeurt uitsluitend aan de ingang van het park. Verdere praktische details hierover worden meegedeeld van zodra de regionale autoriteiten een besluit hebben genomen.

https://www.pairidaiza.eu/nl/pairi-daiz ... veiligheid

Ziek, heel ziek. Alles moet kapot, horeca, recreatie, winkels,...

Dit heeft niets meer met volksgezondheid te maken.
Bij ons in Nederland hoeft het gelukkig niet in de dierentuinen. Enkel in bioscopen, theaters en horeca. Maar ik vind dit ook vrij ver gaan.
"It's a moral question about wether we have the right to exterminate species" - Sir David Attenborough

Gebruikersavatar
Dustin1999
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 670
Lid geworden op: 16 mei 2018, 14:32
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Pairi Daiza
Locatie: Amersfoort

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Dustin1999 »

Is dat Covid Safe Ticket niet gewoon hetzelfde als je internationale coronabewijs? Maar vind dit ook veel te ver gaan hoor deze maatregel van Pairi Daiza.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Apenarend »

Dustin1999 schreef:
22 okt 2021, 17:51
Is dat Covid Safe Ticket niet gewoon hetzelfde als je internationale coronabewijs? Maar vind dit ook veel te ver gaan hoor deze maatregel van Pairi Daiza.
Ik ga er idd vanuit dat het gaat om het vaccinatiebewijs.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Dustin1999
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 670
Lid geworden op: 16 mei 2018, 14:32
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Pairi Daiza
Locatie: Amersfoort

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Dustin1999 »

Apenarend schreef:
22 okt 2021, 18:19
Dustin1999 schreef:
22 okt 2021, 17:51
Is dat Covid Safe Ticket niet gewoon hetzelfde als je internationale coronabewijs? Maar vind dit ook veel te ver gaan hoor deze maatregel van Pairi Daiza.
Ik ga er idd vanuit dat het gaat om het vaccinatiebewijs.
Dat had ik ook al verwacht en denk al straks moet je perse voor Pairi Daiza een apart coronabewijs aanmaken terwijl ik beide al heb van zowel Nederland als Internationaal.

Gebruikersavatar
Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 751
Lid geworden op: 22 jan 2011, 20:06
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Renegade »

Dustin1999 schreef:
22 okt 2021, 17:51
Is dat Covid Safe Ticket niet gewoon hetzelfde als je internationale coronabewijs? Maar vind dit ook veel te ver gaan hoor deze maatregel van Pairi Daiza.
Covid Safe Ticket betreft inderdaad hetzelfde als het Europese coronacertificaat, volgens deze website van de Vlaamse Overheid.

https://www.vlaanderen.be/cjm/nl/inform ... afe-ticket
Gorilla Gust schreef:
22 okt 2021, 07:23

Vanaf 1 november is het Covid Safe Ticket verplicht in Wallonië. Dat betekent dat het Covid Safe Ticket voor alle bezoekers van 16 jaar en ouder, vereist is om Pairi Daiza te bezoeken.

De controle van uw Covid Safe Ticket én identiteitskaart gebeurt uitsluitend aan de ingang van het park. Verdere praktische details hierover worden meegedeeld van zodra de regionale autoriteiten een besluit hebben genomen.

https://www.pairidaiza.eu/nl/pairi-daiz ... veiligheid

Complete waanzin waar nu ook de dierenparken het slachtoffer van worden.

Men volgt gewoon zonder enig nadenken de waanzin van andere landen, zoals Frankrijk.

Behalve specifieke sectoren en situaties helpen die coronapassen helemaal niks met het indijken van de circulatie van het virus en zijn ze gewoon een schending van de burgerrechten.

Als het de bedoeling is om de vaccinatie te bevorderen is het verplichten van de vaccinatie voor iedereen een veel minder grote en veel meer legitieme inperking van de vrijheid.

Ik hoop maar dat het in Vlaanderen niet zover komt, en voorlopig houdt de Vlaamse regering de brede toepassing van CST ook tegen, maar als je de federale minister van volksgezondheid recent in de media hoorde over CST vrees ik dat de druk alleen maar opgevoerd wordt en uiteindelijk toch te groot zal worden. Ik vrees dat wij er vroeg of laat toch ook aan zullen hangen.


Maar goed, voor hetzelfde geld zal heel de discussie over CST een maat voor niks blijken. We zitten weer met exponentiële stijging en de situatie loopt aan een afschrikwekkend tempo uit de hand. De zorgsector kan het gelet op enkele berichten vandaag op onder meer HLN al bijna niet meer aan en wordt al overspoeld, en het is nog maar net begonnen. Ik geloof er niet meer in dat er zonder een nieuwe (grotendeels) lockdown nog een oplossing mogelijk is voor deze situatie en om een nieuw rampscenario te voorkomen. Ik geloof er helemaal niet meer in dat we het nog voldoende kunnen indijken met alleen maar het (her)invoeren van wat extra maatregelen zoals mondmaskers en wat meer afstand. Ik geloof er ook niet meer in dat de dierentuinen deze winter zullen kunnen openblijven en dat de winteractiviteiten zullen kunnen plaatsvinden. Ik vrees dat een situatie waarin we alleen nog voor essentiële zaken buitenkomen opnieuw de enige mogelijke oplossing zal blijken te zijn.

Angstig, kwaad, hopeloos en ultra-pessimistisch, dat is mijn gemoedstoestand en mijn gevoel over deze toestand momenteel. Ik zou wel nog dierentuinenbezoekjes willen doen de komende tijd, maar mijn gevoel zegt dat het wellicht van onvoldoende burgerzin en gezond verstand getuigd om dat in de huidige situatie en met de huidige maatregelen (of het gebrek daaraan) nog te doen.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Limburg vooruit »

@Renegade: laat u niet bang maken, dat is wat ze willen. Ga gerust naar dierentuinen, parken,... maar gebruik uw gezond verstand.

Een mondmasker waar het te druk naar uw zin is, en u niets aantrekken wat de rest hiervan denkt.

Ik kom professioneel dagelijks met buitenlandse chauffeurs in contact, ik voel mij niet onveilig maar gebruik mijn mondmasker wel in de opleggers.

Corona is voor de Europese gezagsdragers een welkome basis geweest om iedereen te onderdrukken en angst in te boezemen.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Dustin1999 schreef:
22 okt 2021, 18:25
Apenarend schreef:
22 okt 2021, 18:19
Dustin1999 schreef:
22 okt 2021, 17:51
Is dat Covid Safe Ticket niet gewoon hetzelfde als je internationale coronabewijs? Maar vind dit ook veel te ver gaan hoor deze maatregel van Pairi Daiza.
Ik ga er idd vanuit dat het gaat om het vaccinatiebewijs.
Dat had ik ook al verwacht en denk al straks moet je perse voor Pairi Daiza een apart coronabewijs aanmaken terwijl ik beide al heb van zowel Nederland als Internationaal.
Sorry hoor, maar er is één en dezelfde pas/ QR code binnen Europa... toch nog een voordeel aan Europa. Ik kan met één en dezelfde huidige Belgische Covid-pas moeiteloos zaken betreden in België, Nederland, Duitsland of Frankrijk (en daarbuiten wellicht, maar nog niet getest). :sssst:

Daarnaast is het géén maatregel of eigen initiatief van Pairi Daiza, maar van het Waalse gewest.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 751
Lid geworden op: 22 jan 2011, 20:06
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Renegade »

Gorilla Gust schreef:
22 okt 2021, 20:52
Sorry hoor, maar er is één en dezelfde pas/ QR code binnen Europa... toch nog een voordeel aan Europa. Ik kan met één en dezelfde huidige Belgische Covid-pas moeiteloos zaken betreden in België, Nederland, Duitsland of Frankrijk (en daarbuiten wellicht, maar nog niet getest). :sssst:

Daarnaast is het géén maatregel of eigen initiatief van Pairi Daiza, maar van het Waalse gewest.
Maar het gaan wel de parken, horeca en andere en hun personeelsleden zijn die de verwijten, de agressie en de idioterie over zich heen gaan krijgen die onvermijdelijk het gevolg gaan zijn van die idiote pasjesmaatschappij.

Ik vrees ook dat heel wat mensen gewoon gaan weg blijven. Ik weet het eerlijk gezegd zelf nog niet wat ik er mee moet gaan doen als het ook hier zover komt (en gezien de druk van de federale regering en de experts vrees ik ervoor dat het er toch nog zal komen). Ik vind het pasjessysteem fundamenteel verkeerd, maar nergens heen kunnen is ook maar niks.
Limburg vooruit schreef:
22 okt 2021, 20:12

@Renegade: laat u niet bang maken, dat is wat ze willen. Ga gerust naar dierentuinen, parken,... maar gebruik uw gezond verstand.

Een mondmasker waar het te druk naar uw zin is, en u niets aantrekken wat de rest hiervan denkt.

Ik kom professioneel dagelijks met buitenlandse chauffeurs in contact, ik voel mij niet onveilig maar gebruik mijn mondmasker wel in de opleggers.

Corona is voor de Europese gezagsdragers een welkome basis geweest om iedereen te onderdrukken en angst in te boezemen.
Op basis van eerdere posts vermoed ik dat wij niet bepaald op dezelfde lijn zitten wat de coronamaatregelen betreft. Ik wil ook heel duidelijk stellen dat ik altijd voorstander ben geweest van een streng en voorzichtig coronabeleid en van de vaccinatie, en dat ik vooral specifiek tegen de pasjesmaatschappij ben. Ik kan u wel volgen wat betreft gezond verstand, alleen stel ik vast dat we dat helaas veel te weinig gezien hebben bij een veel te groot deel van de bevolking sinds deze crisis is begonnen.

Angstig ben ik al, dat gaat niet meer weggaan.

Ik heb er wel nog eens over nagedacht en ik denk eraan om misschien toch te gaan. Maar ik ga wel proberen te gaan wanneer het niet te druk is en eventueel een masker te dragen (in ieder geval binnen). Volgend weekend en de week erna ga ik met de herfstvakantie wellicht al niet gaan.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Apenarend »

Je hoort toch dat de vierde golf voornamelijk mensen treft die niet gevaccineerd zijn, hopelijk zet hen dat aan tot het wijzigen van hun standpunt.

Ik zou zelf geen bezwaar hebben bij een algemeen verplichte vaccinatie, we doen dat immers ook al voor een aantal (kinder)ziekten.

Ik ben zelf gevaccineerd, het zou met dat vaccinatiebewijs eigenlijk moeten volstaan om overal te kunnen komen (tenzij er natuurlijk nieuwe resistente vormen opduiken). Een extra corona pas vind ik dus eigenlijk een beetje overdreven. Je kan ofwel zeggen dat iemand die niet gevaccineerd is, geen toegang krijgt. Of je kan een sneltest doen vooraleer iemand binnen te laten. Ik begrijp niet goed waarom men dan nog zo'n coronapas zou nodig hebben en ik vrees dat dat de bereidheid tot vaccineren nog verder doet verdwijnen.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 751
Lid geworden op: 22 jan 2011, 20:06
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Renegade »

Apenarend schreef:
23 okt 2021, 19:11
Je hoort toch dat de vierde golf voornamelijk mensen treft die niet gevaccineerd zijn, hopelijk zet hen dat aan tot het wijzigen van hun standpunt.

Ik zou zelf geen bezwaar hebben bij een algemeen verplichte vaccinatie, we doen dat immers ook al voor een aantal (kinder)ziekten.

Ik ben zelf gevaccineerd, het zou met dat vaccinatiebewijs eigenlijk moeten volstaan om overal te kunnen komen (tenzij er natuurlijk nieuwe resistente vormen opduiken). Een extra corona pas vind ik dus eigenlijk een beetje overdreven. Je kan ofwel zeggen dat iemand die niet gevaccineerd is, geen toegang krijgt. Of je kan een sneltest doen vooraleer iemand binnen te laten. Ik begrijp niet goed waarom men dan nog zo'n coronapas zou nodig hebben en ik vrees dat dat de bereidheid tot vaccineren nog verder doet verdwijnen.
Ik begrijp dat de vierde golf ook gevaccineerden kan treffen, vooral in kwetsbare categorieën. Maar daar is men ondertussen ook al met de boosterprikken begonnen.

Covid Safe Ticket is niets anders dan het Europese bewijs dat je volledig gevaccineerd, recent negatief getest of recent genezen van Covid bent. Dus volgens mij is er geen sprake van een aparte coronapas, alleen van een bredere inzet van het bestaande bewijs.

Ik ben zelf ook niet tegen een algemene (of veel bredere) vaccinatieplicht (die overigens in België tot nu alleen voor polio bestaat, en voor bepaalde andere ziektes zoals hepatitis voor werknemers in de zorg), maar het CST, de coronapas of hoe je het ook wilt noemen en die hele pasjesmaatschappij vind ik een slecht idee om allerlei redenen. Vooral omdat het voor onnodige discriminatie en polarisatie en potentieel agressie zorgt, en omdat het gewoon niet effectief is om de circulatie van het virus af te remmen, zeker niet als potentieel toch besmette gevaccineerden ongeremd los mogen gaan op potentiële superverspreidingsevenementen. Mensen met een pasjesmaatschappij onder druk zetten om zich te laten vaccineren vind ik echt geen goed beleid, en hoewel ik kan begrijpen dat men gevaccineerden een beloning wil gunnen, is een dergelijk systeem volgens mij veel te ingrijpend en verregaand. Om deze golf te bedwingen moeten we volgens mij ook meer doen dan alleen mensen uit het ziekenhuis houden - we moeten ook de circulatie maximaal beperken en zo weinig mogelijk mensen besmet laten raken. Sneltesten zijn niet superbetrouwbaar, maar voor sommige zaken kan het misschien wel een extra veiligheid geven. Dat is wel iets waarnaar gekeken zou moeten worden.

Premier Decroo roept morgen het kernkabinet samen over de coronasituatie, er zou sprake zijn van opnieuw een bredere mondmaskerplicht in binnenruimtes, maar niet van de sluiting van sectoren. Ik hoop in ieder geval dat het niet blijft bij een vrijblijvende oproep tot waakzaamheid en voorzichtigheid.

Misschien dat in de dierenparken de mondmaskers binnen ook weer op zullen moeten? We zullen het zien, maar ik zou dat in ieder geval een goede maatregel vinden, zeker nu de herfstvakantie er einde volgende week aankomt en het bij mooi weer wellicht flink druk zal worden.

https://www.gva.be/cnt/dmf20211024_926636371

Plaats reactie