COVID-19 in de dierentuinen

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

De Franse dierentuinen hadden slechts 9 dagen om zich te organiseren naar de nieuwe verplichting van het Pass Sanitaire (vaccinatiebewijs, of recente negatieve test naargelang het land van herkomst), doch ging dit in de meeste parken goed. Zelfs het gratis toegankelijke Zoo de Lyon in het stadspark Tête d'Or kon dit uitwerken.

Doch zien de dierentuinen allemaal een daling in de bezoekerscijfers. Ook de dierenparken die hun publiek een sneltest kunnen aanbieden aan de entree van het park zoals Zoo de la Flèche, Zoo de Beauval of de dierentuin van Branferé. Enkele kleinere parken proberen slim in te spelen op de regels die slechts gelden vanaf 50 bezoekers, en laten maximaal 50 gelijktijdige bezoekers toe op dit moment.

Ondertussen liet de Franse overheid wel een versoepeling toe binnen het concept van deze pass, en krijgen kinderen tussen 12-17 jaar alsnog uitstel tot eind augustus, wellicht zelfs september. Volwassen ontkomen er echter niet aan, en hebben voor hun dagje uit een volledige vaccinatie nodig, of een gratis (negatieve) test. Let wel, deze test zijn momenteel gratis voor de Franse inwoners, vanaf dit najaar worden deze belast. We lezen mee met Zooactu.

https://www.zooactu.com/coulisses/pass- ... edxwqSakAg
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Het 9-jarige sneeuwluipaard Ramil uit de dierentuin van het Amerikaanse San Diego heeft positief getest op het COVID19. Tot zover heeft het dier echter geen ernstige klachten, doch is zijn leefgebied nu afgeschermd voor bezoekers nadat afgelopen donderdag de eerste klachten merkbaar werden (hoesten). De drie andere sneeuwluipaarden zijn ondertussen in quarantaine gezet, en worden nauwlettend op gevolgd.

De San Diego Zoo had eerder al een besmetting bij de gorilla's begin dit jaar, en kreeg ondertussen ook reeds een aantal coronavaccins die speciaal ontwikkeld werden voor het gebruik bij dieren. Helaas werd deze nog niet aan de sneeuwluipaarden gegeven.

https://www.theguardian.com/world/2021/ ... o-us-ramil
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Wordt de Franse Pass-sanitaire tijdelijk afgezwakt tot er meer mensen de kans kregen om zich te vaccineren? En zal deze enkel bij binnen/ overdekte locaties nog vereist zijn in plaats van ook in de buitenlucht van onder meer de dierentuinen? Hierover kent men in Frankrijk momenteel een groot debat. De dierentuinen kijken alvast reikhalzend uit naar een aanpassing. Sommige dierentuinen zagen hun bezoekersaantallen fors dalen na de verplichte invoering van dit vaccinatiebewijs.

https://actu.fr/societe/coronavirus/pas ... 27200165-8
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Gorilla Gust schreef:
26 jul 2021, 11:24
Wordt de Franse Pass-sanitaire tijdelijk afgezwakt tot er meer mensen de kans kregen om zich te vaccineren? En zal deze enkel bij binnen/ overdekte locaties nog vereist zijn in plaats van ook in de buitenlucht van onder meer de dierentuinen? Hierover kent men in Frankrijk momenteel een groot debat. De dierentuinen kijken alvast reikhalzend uit naar een aanpassing. Sommige dierentuinen zagen hun bezoekersaantallen fors dalen na de verplichte invoering van dit vaccinatiebewijs.

https://actu.fr/societe/coronavirus/pas ... 27200165-8
De Franse hoop om een soepeler beleid naar dierentuinen toe te krijgen met de Pass-sanitair heeft het helaas niet gehaald in de recente debatten. Er kwamen enkele versoepelingen, alsook aanscherpingen, doch niet voor dierentuinen. Al is er wel uitstel voor minderjarigen tot eind september.

Een dergelijke pass blijft dus noodzakelijk voor een bezoek aan de dierentuin, of aan een horeca-etablissement (ook buiten op terrassen).

Werknemers zonder een dergelijke pass worden vanaf nu niet ontslagen, maar geschorst zonder loon indien er geen andere functie binnen het bedrijf beschikbaar is. Tijdens deze schorsing maken de werknemers ook geen aanspraak op eventuele steunmaatregelen.

Voorlopig gelden deze maatregelen tot minimaal 15 november 2021.

https://www.zooactu.com/actualites/pass ... G9x46u-4Zs
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
JvG
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 859
Lid geworden op: 02 jul 2017, 06:31
Favoriete dierentuin: -

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door JvG »

Gorilla Gust schreef:
26 jul 2021, 13:47
Werknemers zonder een dergelijke pass worden vanaf nu niet ontslagen, maar geschorst zonder loon indien er geen andere functie binnen het bedrijf beschikbaar is. Tijdens deze schorsing maken de werknemers ook geen aanspraak op eventuele steunmaatregelen.
Dan hoop ik wel dat ze daar verder zijn met vaccineren dan in Nederland... Persoonlijk heb ik mezelf meteen aangemeld voor de vaccinatie maar de tweede prik heb ik nog niet. Als je het mij vraagt kan je zoiets dan ook alleen eisen van medewerkers als je de kans hebt gehad om gevaccineerd te worden...
Anders is het niet te doen voor medewerkers... helemaal niet als je meteen geen loon of steunmaatregeling krijgt

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

De vaccinatiegraad ligt er heel wat lager, zover ik begrijp kunnen de mensen die wilde hierdoor al eerder een aanspraak maken op een prik. Maar velen schieten pas nu bij de aankondiging hiervan in actie. De koude douche wist velen te verrassen op dat vlak.

Onrechtstreekse dwang vs een gewone transparante verplichting. Het tweede lijkt me in dat geval toch logischer, zo vermijd je alvast de tijdsdruk die de dwang doet ontstaan, alsook de vele extra zaken die men nu moet gaan invoeren. Al deze handelingen kosten iedereen ook geld...


Trouwens, in de marge... Voldoe je niet aan de voorwaarden van het Pass-sanitair in Frankrijk, maar wil je toch een uitje? Dat kan... Indien je de auto niet verlaat mag je de zodoende de autosafari van Thoiry ZooSafari bezoeken aan 15 euro. De wandelsafari van het park is dan helaas niet inbegrepen tijdens jouw bezoek.
Zie: https://www.facebook.com/zoothoiry/phot ... 279898284/
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 751
Lid geworden op: 22 jan 2011, 20:06
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Renegade »

Ik lees de laatste dagen steeds meer extreem verontrustende en angstaanjagende zaken die nu naar boven komen over de deltavariant, zoals onderstaand artikel.

Ik begin me af te vragen of de bestaande veiligheidsmaatregelen (nog los van de naleving en handhaving ervan) wel volstaan voor deze nieuwe variant, vooral in de binnenruimtes maar zelfs buiten, en of zelfs een systeem zoals in Frankrijk hier wel voldoende een antwoord op biedt. Zijn de dierenparken echt zo veilig als ze willen volhouden? Ik begin het mij toch af te vragen. Ik ben aan het overwegen of ik nog doorga met de resterende plannen voor de zomer en de herfst.

Het gaat heel erg afwachten worden wat de herfst en winter gaan brengen, maar ik vrees dat het er voor de herfst- en winterevenementen echt niet goed uitziet. Alles zal afhangen van hoe erg het in de ziekenhuizen wordt.

https://www.hln.be/wetenschap-en-planee ... ~a30466a8/

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Limburg vooruit »

Renegade schreef:
30 jul 2021, 12:27
Ik lees de laatste dagen steeds meer extreem verontrustende en angstaanjagende zaken die nu naar boven komen over de deltavariant, zoals onderstaand artikel.

Ik begin me af te vragen of de bestaande veiligheidsmaatregelen (nog los van de naleving en handhaving ervan) wel volstaan voor deze nieuwe variant, vooral in de binnenruimtes maar zelfs buiten, en of zelfs een systeem zoals in Frankrijk hier wel voldoende een antwoord op biedt. Zijn de dierenparken echt zo veilig als ze willen volhouden? Ik begin het mij toch af te vragen. Ik ben aan het overwegen of ik nog doorga met de resterende plannen voor de zomer en de herfst.

Het gaat heel erg afwachten worden wat de herfst en winter gaan brengen, maar ik vrees dat het er voor de herfst- en winterevenementen echt niet goed uitziet. Alles zal afhangen van hoe erg het in de ziekenhuizen wordt.

https://www.hln.be/wetenschap-en-planee ... ~a30466a8/
Ik geloof toch niet in het vaccinverhaal. Het is voor mijn intussen al wel duidelijk dat de vaccins niet lijken te werken. Bij mij moeten ze niet afkomen met nog een 3de want ik wil het niet meer. Genoeg vergif in mijn lijf gehad, het lijkt toch niet te werken.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Apenarend »

Limburg vooruit schreef:
30 jul 2021, 16:11
Renegade schreef:
30 jul 2021, 12:27
Ik lees de laatste dagen steeds meer extreem verontrustende en angstaanjagende zaken die nu naar boven komen over de deltavariant, zoals onderstaand artikel.

Ik begin me af te vragen of de bestaande veiligheidsmaatregelen (nog los van de naleving en handhaving ervan) wel volstaan voor deze nieuwe variant, vooral in de binnenruimtes maar zelfs buiten, en of zelfs een systeem zoals in Frankrijk hier wel voldoende een antwoord op biedt. Zijn de dierenparken echt zo veilig als ze willen volhouden? Ik begin het mij toch af te vragen. Ik ben aan het overwegen of ik nog doorga met de resterende plannen voor de zomer en de herfst.

Het gaat heel erg afwachten worden wat de herfst en winter gaan brengen, maar ik vrees dat het er voor de herfst- en winterevenementen echt niet goed uitziet. Alles zal afhangen van hoe erg het in de ziekenhuizen wordt.

https://www.hln.be/wetenschap-en-planee ... ~a30466a8/
Ik geloof toch niet in het vaccinverhaal. Het is voor mijn intussen al wel duidelijk dat de vaccins niet lijken te werken. Bij mij moeten ze niet afkomen met nog een 3de want ik wil het niet meer. Genoeg vergif in mijn lijf gehad, het lijkt toch niet te werken.
Waarom zou het niet werken? Je blijft besmettelijk maar je wordt er minder ziek van. De mensen die nu in het ziekenhuis liggen waren voor zover ik weet niet ingeënt, kregen een zeldzame variant waartegen de vaccins iets minder goed werken of hebben andere aandoeningen; enkele voorlopig nog niet uitgeklaarde uitzonderingen wellicht niet te na gesproken.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Limburg vooruit »

Apenarend schreef:
30 jul 2021, 16:39
Limburg vooruit schreef:
30 jul 2021, 16:11
Renegade schreef:
30 jul 2021, 12:27
Ik lees de laatste dagen steeds meer extreem verontrustende en angstaanjagende zaken die nu naar boven komen over de deltavariant, zoals onderstaand artikel.

Ik begin me af te vragen of de bestaande veiligheidsmaatregelen (nog los van de naleving en handhaving ervan) wel volstaan voor deze nieuwe variant, vooral in de binnenruimtes maar zelfs buiten, en of zelfs een systeem zoals in Frankrijk hier wel voldoende een antwoord op biedt. Zijn de dierenparken echt zo veilig als ze willen volhouden? Ik begin het mij toch af te vragen. Ik ben aan het overwegen of ik nog doorga met de resterende plannen voor de zomer en de herfst.

Het gaat heel erg afwachten worden wat de herfst en winter gaan brengen, maar ik vrees dat het er voor de herfst- en winterevenementen echt niet goed uitziet. Alles zal afhangen van hoe erg het in de ziekenhuizen wordt.

https://www.hln.be/wetenschap-en-planee ... ~a30466a8/
Ik geloof toch niet in het vaccinverhaal. Het is voor mijn intussen al wel duidelijk dat de vaccins niet lijken te werken. Bij mij moeten ze niet afkomen met nog een 3de want ik wil het niet meer. Genoeg vergif in mijn lijf gehad, het lijkt toch niet te werken.
Waarom zou het niet werken? Je blijft besmettelijk maar je wordt er minder ziek van. De mensen die nu in het ziekenhuis liggen waren voor zover ik weet niet ingeënt, kregen een zeldzame variant waartegen de vaccins iets minder goed werken of hebben andere aandoeningen; enkele voorlopig nog niet uitgeklaarde uitzonderingen wellicht niet te na gesproken.
Sorry maar ik geloof er niet meer in, ze maken ons al anderhalf jaar veel blaasjes wijs. We gingen tegen de zomer terug naar het normale leven, alleen om die reden heb ik me laten vaccineren, niet om op reis of naar een festival te gaan, gewoon terug leven.
En tegen September zitten we allemaal terug opgesloten tegen dit tempo.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Limburg vooruit schreef:
30 jul 2021, 17:31
Apenarend schreef:
30 jul 2021, 16:39
Limburg vooruit schreef:
30 jul 2021, 16:11
Renegade schreef:
30 jul 2021, 12:27
Ik lees de laatste dagen steeds meer extreem verontrustende en angstaanjagende zaken die nu naar boven komen over de deltavariant, zoals onderstaand artikel.

Ik begin me af te vragen of de bestaande veiligheidsmaatregelen (nog los van de naleving en handhaving ervan) wel volstaan voor deze nieuwe variant, vooral in de binnenruimtes maar zelfs buiten, en of zelfs een systeem zoals in Frankrijk hier wel voldoende een antwoord op biedt. Zijn de dierenparken echt zo veilig als ze willen volhouden? Ik begin het mij toch af te vragen. Ik ben aan het overwegen of ik nog doorga met de resterende plannen voor de zomer en de herfst.

Het gaat heel erg afwachten worden wat de herfst en winter gaan brengen, maar ik vrees dat het er voor de herfst- en winterevenementen echt niet goed uitziet. Alles zal afhangen van hoe erg het in de ziekenhuizen wordt.

https://www.hln.be/wetenschap-en-planee ... ~a30466a8/
Ik geloof toch niet in het vaccinverhaal. Het is voor mijn intussen al wel duidelijk dat de vaccins niet lijken te werken. Bij mij moeten ze niet afkomen met nog een 3de want ik wil het niet meer. Genoeg vergif in mijn lijf gehad, het lijkt toch niet te werken.
Waarom zou het niet werken? Je blijft besmettelijk maar je wordt er minder ziek van. De mensen die nu in het ziekenhuis liggen waren voor zover ik weet niet ingeënt, kregen een zeldzame variant waartegen de vaccins iets minder goed werken of hebben andere aandoeningen; enkele voorlopig nog niet uitgeklaarde uitzonderingen wellicht niet te na gesproken.
Sorry maar ik geloof er niet meer in, ze maken ons al anderhalf jaar veel blaasjes wijs. We gingen tegen de zomer terug naar het normale leven, alleen om die reden heb ik me laten vaccineren, niet om op reis of naar een festival te gaan, gewoon terug leven.
En tegen September zitten we allemaal terug opgesloten tegen dit tempo.
Gif? Je slikt dan geen enkel ander middeltje of snoepje zonder goed te weten hoe dit gemaakt wordt? Het is niet omdat men dit snel kon maken... dan men niet weet waar men mee bezig is. Een beetje wantrouwen is gezond, maar ondertussen is het toch al duidelijk dat de voordelen net zoals bij alle andere vaccins en medicatie velen malen groter zijn dat de kans op een nadeel? Zelfs nu héél de wereld er met zijn neus bovenop zit!

En wat wordt straks het verschil met het normale leven? Er zijn weliswaar beperkingen, maar lang niet meer de lockdowns die we eerst kende. Door de hoge vaccinatiegraad gaan we er steeds stap per stap naar toe. In één beweging kan je er niet raken, dat zagen we in Nederland. En dat werd ook vlot uitgevoerd naar de vele bij hen populaire campings volgens de Franse media. Deze vakantie-export of coronatoerisme was trouwens mee één van de redenen tot de huidige Pass-Sanitaire daar. Ik neem aan dat we slim genoeg zijn om te leren van de buren, en dit zelf graag vermijden.

Vermits nu de laatste prikken stilaan ingepland en gezet worden, lijkt alles eindelijk rooskleurig te worden. Dan zijn straks ook de jongeren voorzien van antistoffen, en dan kan komen we haast in het oude leven. Dat worden de corona-vaccins hoogstens iets zoals het griep-vaccin, en kennen we gewoon een milde opstoot elk jaar. Geen drama's meer zoals vorig jaar. Een groot deel van de bevolking kan het alsnog krijgen, maar ondervind er dan eindelijk slechts enkele verkoudheidsklachten door. Dan hebben we eindelijk minder ziekenhuisopnames (en procentueel gezien vooral nog door mensen die niet geloven in vaccinaties), minder doden, minder impact op de maatschappij.

Nee, ik ben heel blij met de vaccins. In de cijfers zien we nu eindelijk dat er een soort van groepsimmuniteit dankzij die vaccinaties begint te ontstaan, toch afgaand op de cijfers qua antistoffen bij bloeddonoren (vaak medisch bewustere mensen, die trouw het vaccin namen), daar zien we nu antistoffen bij meer dan 90% van de mensen. Waar dit eerder zonder vaccins amper op 30% lag. Beter bewijs dan dat is toch niet nodig? Zie https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/239149 ... gen-corona

Het zal nu veelal een kwestie zijn van het vaccineren van een klein deel tegenstanders, en vooral de armere landen. Daar verwacht men immers dat er varianten kunnen ontstaan die dit alles in de war brengen.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

De Franse politie verhoogt de controles op toeristische trekpleisters inzake de 'pass-sanitair', om zo het effect van het huidige corona-toerisme en de eventuele import van het virus te beperken. Afgelopen week gingen een tiental politieagenten zo onder meer naar de dierentuin (en attractiepark) van Touroparc. Met name om te controleren of de bezoekers in orde waren tijdens met hun pass-sanitair alsook identiteitscontrole. Er zijn geen tekortkomingen vastgesteld tijdens deze eerste controle.

https://france3-regions.francetvinfo.fr ... o7fH1f_Un0
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
aardvarkentje15
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1323
Lid geworden op: 27 jan 2015, 18:46
Favoriete dierentuin: Dierenpark ziezoo
Locatie: Nootdorp

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door aardvarkentje15 »

Ik ben zelf nog steeds voorstander van de maatregelen, maar ik hoop vurig dat de 4e echte coronagolf (hier in NL) ook de laatste is. Ik vrees ervoor dat bij nieuwe maatregelen door een 5e of miss 6e golf de maatschappij het niet meer accepteert en er zich niet meer aan houdt waardoor alles alleen maar erger word. Ab Osterhaus wil al dat 90 procent zich vaccineert vanwege de delta-variant (wat ze denk ik sws niet gaan halen omdat veel mensen geen prik willen, wat uiteraard ieder zijn eigen keuze is. Meestal luistert de overheid ook niet naar hem.) Verder hoop ik dat begin volgend jaar gewoon alle maatregelen voorbij zullen zijn (incl. 1,5 meter). Al zijn de meningen daar soms over verdeeld.
"It's a moral question about wether we have the right to exterminate species" - Sir David Attenborough

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

De tellingen qua nummering van golf verschillen naar gelang de herkomst van de experts. Ik meen dan men hier in België Nederland een vijfde golf toekende qua stempel. Maar dat terzijde. ;)

In vergelijking met pakweg Frankrijk stellen de maatregelen in Nederland nu niet bepaald veel voor buiten een reservatieplicht... en her en der een aangewezen looproute.

Als daar al geen draagvlak voor gevonden kan worden, dan heeft de politiek toch wel héél ernstig gefaald.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Het Corona-paspoort wordt meer en meer de norm. Na Frankrijk moeten ook diverse attracties in Italië dit verplicht vragen aan hun bezoekers. In Italië kreeg het de naam Certificazione Verde, en is een vaccinatiebewijs net zoals een recent herstelbewijs of negatief testbewijs voldoende om dag-attracties te kunnen bezoeken. Dierentuinen kunnen voorlopig de dans nog even ontspringen.


Het Franse Zoo-refuge La Tanière weigert dan weer haar bezoekers te controleren op het verplichte Pass-Sanitair (het groene COVID-paspoort), en riskeert daardoor verplicht gesloten te worden door de lokale overheid. Het park meent door haar oppervlakte van 20ha flexibel met deze verplichting (boven de 50 gelijktijdige bezoekers) om te springen, doch gaat de overheid hier niet mee akkoord. Desondanks dat men nu ook reeds een daling van 40% in de bezoekersaantallen ziet, geeft het park wel aan dat een effectieve sluiting een economisch drama zou zijn voor hun. Morgen, op 5 augustus, wordt dit vervolgd, wanneer ook het Conseil constitutionnel zich over deze wetten uitspreekt. https://www.zooactu.com/actualites/tani ... 0o1DOxk8EA


Tot slot Nederland. Ook Nederland vraag vanaf zondag 8 augustus een Coronabewijs aan alle reizigers op haar grondgebied uit een gele zone. Voorlopig zijn hier geen uitzonderingen op bekend, en is dit ook noodzakelijk voor een dagje dierentuin. Dagattracties dienen dit niet te controleren, reizigers kunnen wel gecontroleerd worden de Koninklijke Marechaussee. Wie geen coronabewijs heeft, kan een boete krijgen van €95. Een COVID-bewijs is voor Nederland een bewijs van vaccinatie, een herstelbewijs, of een recente negatieve test. We lezen er alles over op https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... reizen-aan
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Bezoekers die om medische redenen geen mondmasker moeten of mogen dragen, zijn niet welkom in Bellewaerde. Tenzij ze wél een mondmasker dragen. Dat ondervond een alleenstaande moeder afgelopen week desondanks een attest, én een invalidenkaart. Haar relaas en onbegrip lezen we in HLN+ op https://www.hln.be/anzegem/zonder-mondm ... ~ab71247c/

Bellewaerde wenst echter streng vol te houden aan de parkregels, om geen dagdagelijkse discussie aan te gaan met de vele bezoekers. Het toelaten van dergelijke uitzonderingen zorgt voor een verminderd draagvlak alsook onveiligheidsgevoel bij andere bezoekers. Wanneer de mondmaskerplicht minder strikt wordt, zijn deze mensen van harte welkom, en zullen deze met open armen worden ontvangen.



En terug naar het buitenland... ;)

Alle reizigers die ouder zijn dan 12 jaar en die uit uit België (of andere risicogebieden komen volgens de Nederlandse corona-index) moeten vanaf vandaag een coronabewijs kunnen voorleggen tijdens een controle in Nederland. Een coronabewijs is de Nederlandse benaming voor het gekende coronacertificaat. Daarop staat of je volledig gevaccineerd bent, je een negatieve test aflegde of herstelde van het virus. Wie het niet heeft, riskeert een boete van 95 euro.

Mensen die echter de grens overgaan voor een daguitstap zoals een dierentuinbezoek moeten het bewijs niet voorleggen. Hoe dit verschil gecontroleerd wordt is helaas tot op heden onbekend. :doh: :sssst:
https://www.hln.be/hoogstraten/vanaf-va ... ~af642dd5/
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 751
Lid geworden op: 22 jan 2011, 20:06
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Renegade »

Zoo-Refuge La Tanière ziet zich nu toch genoodzaakt om de regels rond de pass sanitaire toe te passen, aangezien anders de prefectuur van het departement dreigde met administratieve sluiting voor onbepaalde duur en/of fikse boetes.

https://france3-regions.francetvinfo.fr ... 06453.html

Blijkbaar wordt er wel niet overal streng gecontroleerd. Zo zou DIsneyland Parijs (geen dierentuin, ik weet het) wel controleren op de bewijzen, maar niet op identiteit, zodat het systeem zo lek is als een zeef en je gemakkelijk met een vals bewijs, of dat van iemand anders, binnen kunt. Zeer ongelukkig, en ik vrees een beetje dat grote parken zoals Disney met zulke zaken nog wegkomen, maar kleinere parken misschien niet.

Hoe dan ook blijkt er inmiddels een levendig illegaal handeltje in valse vaccinatiebewijzen en coronapassen te zijn. En hoewel ik vind dat wat men in Frankrijk heeft ingevoerd veel te ver gaat, keur ik dat soort praktijken streng af en vind ik dat mensen die zich daarmee inlaten zeer zwaar gestraft dienen te worden.

https://www.looopings.nl/weblog/17418/G ... uiken.html

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Renegade schreef:
09 aug 2021, 16:04

Blijkbaar wordt er wel niet overal streng gecontroleerd. Zo zou DIsneyland Parijs (geen dierentuin, ik weet het) wel controleren op de bewijzen, maar niet op identiteit, zodat het systeem zo lek is als een zeef en je gemakkelijk met een vals bewijs, of dat van iemand anders, binnen kunt. Zeer ongelukkig, en ik vrees een beetje dat grote parken zoals Disney met zulke zaken nog wegkomen, maar kleinere parken misschien niet.
Daarom dat de politie ook steekproeven houdt, zoals bijvoorbeeld in de dierentuin van Touroparc. Zij mogen immers wel volledig legitiem een identiteitscontrole uitvoeren. Als parken dit doen moeten ze deels rekenen op jouw medewerking.

Let wel op, Disney doet dit momenteel niet... maar had wel aangegeven dat te gaan doen. Her en der doen enkele andere pretparken dit momenteel ook reeds.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Desondanks COVID zijn het topdagen voor pretparken en dierentuinen, met drukke beelden op de paden van veel parken. De meeste pretparken hebben dan ook geen tickets meer beschikbaar op de dag zelf, dierentuinen zoals Apenheul blijkbaar ook slechts beperkt. We lezen mee met het AD:

https://www.ad.nl/apeldoorn/week-van-te ... ~a1bb055a/
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

In de meeste Duitse dierentuinen geld nu de 3G regel voor bezoekers. Waarbij je een bewijs moet tonen dat je ofwel bent gevaccineerd, genezen van COVID, of getest op COVID. Een zelfde basisprincipe zoals we eerder in Frankrijk zagen ingevoerd worden.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Plaats reactie