COVID-19 in de dierentuinen

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Gebruikersavatar
Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 751
Lid geworden op: 22 jan 2011, 20:06
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Renegade »

Gorilla Gust schreef:
28 mei 2021, 19:41
rick04 schreef:
28 mei 2021, 19:27
Goed nieuws!
Als je gehele artikels mag overnemen, dan mag je gerust ook de Quote_pers knop gebruiken hoor. Dat is qua layout net iets duidelijker inzake een externe bron.

In de marge, Nederland hanteert een uitzonderingsbeleid op de quarantainevraag tot 12 u voor mensen uit het buitenland. Omgekeerd is dat in België tot 48u.

Dus ook voor recreatieve verplaatsingen onder de 12u in Nederland. Zodoende hoef je dus geen voorgaande quarantaine meer in te gaan, al was dit in Nederland sowieso nooit meer dan een hoogdringend verzoek. De wettelijke basisplicht zoals in België is er qua omkadering nooit gekomen. Nu stellen plichten en vragen of verzoeken sowieso niet veel voor zonder opvolging, maar dat terzijde.

Wel worden dit soort uitstappen nog formeel afgeraden buiten de eigen landsgrenzen. :sssst:
Ik weet niet of Belgen overal even welkom gaan zijn, en ik sluit niet uit dat je toch problemen kunt krijgen. Ik zou het zeer stellig afraden om het doen.

Mij lijkt het toch beter en verstandiger dat iedereen voorlopig, minstens tot het najaar, in eigen land blijft en uitstapjes doet. Ik zou zeggen: ontdek de parken in je eigen land. Dat zijn wij in ieder geval van plan.

Ik zou heel graag weer richting Nederland gaan, onder andere voor GaiaZoo en Zie-Zoo, maar ik denk dat het helaas alweer niet voor dit jaar zal zijn.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Dat zal nog wel meevallen, de grensregio's worden aan beide kanten goed onder de voet gelopen door elkaar... net zoals de dierentuinparkings hier. :sssst:

Iets verder weg dan nu. In het Verenigd Koninkrijk heeft men net zoals in bijvoorbeeld Nederland de dierentuinsector ondersteund tijdens de corona-crisis. In het VK is door technische moeilijkheden en beperkingen echter maar aanspraak op 12% van de initiële £100m gemaakt kunnen worden. De rest van het pakket kwam helaas niet bij noodlijdende dierentuinen terecht. Tot frustratie en ergernis van de sector.

https://www.bbc.com/news/uk-england-merseyside-57286712
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 751
Lid geworden op: 22 jan 2011, 20:06
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Renegade »

De heropening van de binnenruimtes van de dierenparken lijkt uitgesteld te zijn tot minstens 1 juli, met uitzondering van de horeca die mag heropenen vanaf 9 juni.

In de officiële berichten over de beslissingen van het overlegcomité wordt niet gesproken over andere binnenruimtes dan de horeca en ook de tien regels voor de zomer zeggen dat er zoveel mogelijk buiten moet.

Een heropening van de binnenruimtes zit er dus helaas wellicht niet snel in.

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door rick04 »

Voor de Belgische tuinen toch?

Want morgen gaan in de Nederlandse tuinen alle binnengebouwen weer open.
You can find me in the zoo :)

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3456
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door MennoPebesma »

rick04 schreef:
04 jun 2021, 21:07
Voor de Belgische tuinen toch?

Want morgen gaan in de Nederlandse tuinen alle binnengebouwen weer open.
Is inderdaad voor België. Overlegcomité is hetzelfde als het OMT in Nederland.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Limburg vooruit »

Maar naar het buitenland zonder quarantaine mag wel, met honderden naar de voetbal gaan zien mag wel, met duizenden naar een festival mag wel?

Wij hebben de meest onbekwame kutregering in West Europa.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Renegade schreef:
04 jun 2021, 20:26
De heropening van de binnenruimtes van de dierenparken lijkt uitgesteld te zijn tot minstens 1 juli, met uitzondering van de horeca die mag heropenen vanaf 9 juni.

In de officiële berichten over de beslissingen van het overlegcomité wordt niet gesproken over andere binnenruimtes dan de horeca en ook de tien regels voor de zomer zeggen dat er zoveel mogelijk buiten moet.

Een heropening van de binnenruimtes zit er dus helaas wellicht niet snel in.
Hetzelfde voor de bioscopen, die niet vermeld worden... maar wel open gaan aldus de berichten. Ik denk dat je beter wacht tot het besluit in het staatsblad verschijnt voor je deze uitspraak doet. Zover ik hoor gaat het buitenplan dat eerder werd aangekondigd gewoon door, mits kleine aanpassingen/ details.

Ook de Zoo zelf zegt reeds dat ze op 9/6 hun binnendelen mogen openen... :sssst:
https://www.facebook.com/zooantwerpen/v ... n__=%2CO-R
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1556
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Zoozot »

In dit artikel van VRT-nieuws van gisterenavond wordt de heropening van de binnengedeeltes wel vermeld:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/06/04 ... en-4-juni/

Gebruikersavatar
Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 751
Lid geworden op: 22 jan 2011, 20:06
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Renegade »

Het meest recente ministerieel besluit in inmiddels raadpleegbaar, in het artikel over recreatieve inrichtingen staan blijkbaar enkel nog algemene veiligheidsmaatregelen en een verwijzing naar protocollen, zonder onderscheid tussen binnen of buiten. Dus tenzij ik het alweer fout begrijp gaat het toch door vanaf 9 juni?

In ieder geval mijn excuses voor de verwarring, ik vind het echt onduidelijk en onoverzichtelijk momenteel.

https://crisiscentrum.be/nl/news/crisis ... -je-vragen

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Apenarend »

Ik denk dat dat klopt: in het protocol voor Attracties & Musea 'veilig er op uit' van 10 juni 2020 lees ik geen verbod (meer) voor het gebruik van binnenruimtes.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

De negen jaar oude Aziatische leeuwin Neela is in de dierentuin van Chennai (India) onverwacht overleden aan de gevolgen van covid-19. De dierentuin meldt alle covid-19 richtlijnen te hebben opgevolgd. Alle dierverzorgers en helpers zijn ingeënt tegen de ziekte. Ook was het park reeds sinds 20 april gesloten voor bezoekers. We lezen mee met de Standaard.

https://www.standaard.be/cnt/dmf2021060 ... 0xazwK3vu0
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Limburg vooruit »

Mag je ook reeds naar Duitsland als je dezelfde dag terug komt?
Vind daar niet direct iets van terug.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Limburg vooruit schreef:
06 jun 2021, 22:02
Mag je ook reeds naar Duitsland als je dezelfde dag terug komt?
Vind daar niet direct iets van terug.
Registratieplicht:
Wie tien dagen voor binnenkomst in Duitsland in (hoog)risicogebied was, moet zich in principe steeds registreren via https://www.einreiseanmeldung.de/ Er zijn slechts enkele uitzonderingen (beschreven op dezelfde website), zoals transit, een grensoverschrijding voor minder dan 24u, voor professioneel goederenverkeer en in bepaalde gevallen als deel van een officiële delegatie. Er zijn geen uitzonderingen voor wie in virusmutatiegebied is geweest. Meld u in geval van twijfel aan.
Volgens dit wel, dit stond op de Belgische site van buitenlandse zaken: https://diplomatie.belgium.be/nl/Dienst ... /duitsland
Let wel, Duitsland werkt nu op deelstaat-niveau met her en der strengere regels.

Veel hangt dus misschien of van welke locatie je kortstondig wilt aandoen. Zie https://germany.diplomatie.belgium.be/n ... deelstaten
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Correctie... los van de uitzondering op een quarantaine heeft Nederland plots nieuwe extra regels. De 12u uitzondering die ik hierboven vermeld blijft wel geldig. Maar je hebt nu opeens wel een negatieve test nodig (ook na een eventuele vaccinatie). Het niet hebben hiervan kan 95 euro kosten per persoon.

Dus naar Nederland afreizen zonder gedoe kon tot 1 juni... nu weer tijdelijk niet meer.

De logica is een beetje zoek. :doh:
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Gorilla Gust schreef:
07 jun 2021, 22:39
Correctie... los van de uitzondering op een quarantaine heeft Nederland plots nieuwe extra regels. De 12u uitzondering die ik hierboven vermeld blijft wel geldig. Maar je hebt nu opeens wel een negatieve test nodig (ook na een eventuele vaccinatie). Het niet hebben hiervan kan 95 euro kosten per persoon.

Dus naar Nederland afreizen zonder gedoe kon tot 1 juni... nu weer tijdelijk niet meer.

De logica is een beetje zoek. :doh:
Plop... toch een uitzondering tot 12u. Ze maken het onoverzichtelijk en complex. Nog even en je moet er aparte studies voor volgen. Benieuwd of de handhavers er nog aan uit kunnen. ;)

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... aatregelen

Momenteel bent u verplicht een recente negatieve NAAT (PCR)-testuitslag te tonen als u naar Nederland reist vanuit een hoogrisicogebied. Dit geldt voor alle vormen van vervoer: het vliegtuig, de trein, bus of auto.

Dit geldt voor iedereen van 13 jaar en ouder die niet in een uitzonderingscategorie valt;
De verplichting geldt niet voor reizigers die met de regionale grensoverschrijdende bus naar Nederland reizen;
En niet voor automobilisten die korter dan 12 uur in Nederland zijn, of automobilisten die korter dan 12 uur in een hoogrisicogebied zijn geweest.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

jackdw
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jun 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: Ja

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door jackdw »

Gorilla Gust schreef:
08 jun 2021, 08:20

Momenteel bent u verplicht een recente negatieve NAAT (PCR)-testuitslag te tonen als u naar Nederland reist vanuit een hoogrisicogebied. Dit geldt voor alle vormen van vervoer: het vliegtuig, de trein, bus of auto.

En niet voor automobilisten die korter dan 12 uur in Nederland zijn, of automobilisten die korter dan 12 uur in een hoogrisicogebied zijn geweest.
Is toch duidelijk? Als je binnen 12 uur Nederland terug uit bent hoef je geen test ... :google:

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3456
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door MennoPebesma »

Het is soms even zoeken, maar de Rijksoverheid heeft een aparte pagina met alle uitzonderingen op de regel van de verplichte test: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... onderingen

Reizigers met de auto of motor
U reist met de auto of motor. U reist niet voor uw werk. U heeft geen negatieve NAAT(PCR)-testuitslag nodig als u:

- minder dan 12 uur in Nederland bent;
- minder dan 12 uur in een land was met een oranje reisadvies door corona. Tijdens de reis maakte u alleen korte, noodzakelijke tussenstops. Of u stapte over en bleef op de overstapplaats.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

jakidw schreef:
08 jun 2021, 08:54
Gorilla Gust schreef:
08 jun 2021, 08:20

Momenteel bent u verplicht een recente negatieve NAAT (PCR)-testuitslag te tonen als u naar Nederland reist vanuit een hoogrisicogebied. Dit geldt voor alle vormen van vervoer: het vliegtuig, de trein, bus of auto.

En niet voor automobilisten die korter dan 12 uur in Nederland zijn, of automobilisten die korter dan 12 uur in een hoogrisicogebied zijn geweest.
Is toch duidelijk? Als je binnen 12 uur Nederland terug uit bent hoef je geen test ... :google:
Als ze dat op één pagina zouden zetten wel, en geen websites bouwen dit elkaar tegenspreken... of stukken weglaten van het verhaal :doh:
Er zijn ondertussen aparte pagina's bij de Nederlandse rijksoverheid over deze onderwerpen, maar het is goed zoeken naar het gehele verhaal met alle uitzonderingen.

Sowieso vreemd dat men er pas als alles beter gaat echt beperkingen (met boetes) gaat opleggen, maar dat terzijde. We zijn ondertussen weer mee. :)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Nederland gooit ogenschijnlijk de remmen los, en laat eind deze maand de mondmaskerplicht vallen in onder meer de dierentuinen.

Wel blijft de anderhalve meter maatschappij van kracht, en dient iedereen afstand van elkaar te bewaren. Hierdoor zijn de meeste tuinen min of meer verplicht om hun bezoekersaantallen nog te beperken door middel van reservaties.

In de loop van de zomer hoopt men ook die laatste maatregelen te kunnen schrappen, zover de zomer van 2020 zich niet herhaald in de cijfers van Augustus. Mits de stijgende vaccinatielijn is men hierin echter hoopvol, waardoor de maatregelen desondanks de binnenkomende delta-variant versneld worden losgelaten. We lezen mee met het AD op
https://www.ad.nl/politiek/einde-van-ee ... ~a6fc1d22/
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door rick04 »

Persoonlijk vind ik het iets té snel gaan nu, maar wel fijn dat er meer mag en kan, al houd ik m'n hart vast voor komend najaar als iedereen varianten heeft meegenomen van vakantie.. ik zie liever dat ze tot na de zomer nog iets strenger waren geweest.
You can find me in the zoo :)

Plaats reactie