COVID-19 in de dierentuinen

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Micheltje
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 65
Lid geworden op: 28 sep 2016, 12:04
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp
Locatie: Rotterdam

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Micheltje »

Gorilla Gust schreef:
06 apr 2021, 22:28
Ik ben benieuwd of er veel abonnementhouders op die dagen gaan langskomen... niet bepaald kassa-kassa, desondanks dat het mogelijk bijdraagt tot het algemene grotere doel. :sssst:
Ik vraag me uberhaupt af of het haalbaar is.
Een ieder moet namelijk de test zelf bij een commercieel teststraat bekostigen

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Micheltje schreef:
06 apr 2021, 23:43
Gorilla Gust schreef:
06 apr 2021, 22:28
Ik ben benieuwd of er veel abonnementhouders op die dagen gaan langskomen... niet bepaald kassa-kassa, desondanks dat het mogelijk bijdraagt tot het algemene grotere doel. :sssst:
Ik vraag me uberhaupt af of het haalbaar is.
Een ieder moet namelijk de test zelf bij een commercieel teststraat bekostigen
Nee, tijdens deze test is dit gratis voor de deelnemers. Toch afgaand op de vorige test-evenementen. Indien dit later ook zo wordt doorgezet, dan kan je wel gaan betalen vrees ik. Al is dat alsnog een peulschil (rond de 10 euro zover ik kan opzoeken) in Nederland tegenover de 48 euro die België momenteel vraagt voor zo een test. Zelf-tests zijn immers niet toegelaten.

Helaas is wel enkel de voorgaande test verplicht, de tweede test na het event is niet verplicht (maar er wordt op aangedrongen). Hopelijk hebben de deelnemers genoeg verantwoordelijkheidsgevoel om alsnog ook de tweede test te ondergaan, anders heeft dit alles weinig nut...

Trouwens, in tegenstelling tot de omliggende landen met geopende dierentuinen, wilt met in deze test de sociale afstand achterwege laten... Op zich interessant, maar een compleet andere weg dan welke de buurlanden insloegen. Naar vrij verkeer van mensen en open grenzen zonder quarantaine-periode toe, vind ik dat niet bepaald geruststellend. De reeds bestaande verschillen tussen de landen vergroten maakt het probleem hierin enkel maar groter.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door MennoPebesma »

Gorilla Gust schreef:
07 apr 2021, 10:00
Trouwens, in tegenstelling tot de omliggende landen met geopende dierentuinen, wilt met in deze test de sociale afstand achterwege laten...
Dat is niet waar. Ook tijdens deze testen/pilots moet iedereen zich aan de basisregels houden.

Citaat van de Rijksoverheid:
Tijdens pilots gelden alle coronaregels
Tijdens de pilots gelden dezelfde maatregelen, zoals de avondklok. En iedereen houdt zich aan de basisregels, zoals handen wassen, 1,5 meter afstand houden en testen bij klachten.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

MennoPebesma schreef:
07 apr 2021, 10:19
Gorilla Gust schreef:
07 apr 2021, 10:00
Trouwens, in tegenstelling tot de omliggende landen met geopende dierentuinen, wilt met in deze test de sociale afstand achterwege laten...
Dat is niet waar. Ook tijdens deze testen/pilots moet iedereen zich aan de basisregels houden.

Citaat van de Rijksoverheid:
Tijdens pilots gelden alle coronaregels
Tijdens de pilots gelden dezelfde maatregelen, zoals de avondklok. En iedereen houdt zich aan de basisregels, zoals handen wassen, 1,5 meter afstand houden en testen bij klachten.
Vreemd... In de Efteling wordt de afstand alvast wel losgelaten tijdens deze gelijkaardige test volgens de pers.

De Efteling opent op zaterdag 24 april de deuren voor een testevenement van Fieldlab. 8.000 bezoekers mogen naar binnen nadat ze negatief zijn getest op het coronavirus. Eenmaal binnen wordt de anderhalvemeter-regel losgelaten

Aldus https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/337 ... hYKv85uWPQ
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Artis, Blijdorp, Ouwehands Dierenpark en GaiaZOO krijgen momenteel veel vragen over de Corona-test-events waarbij hun parken in April enkele dagen geopend zijn. De Nederlandse overheid wilt met deze test kijken of het heropenen van dierentuinen veilig kan. Gisterenavond werd er een lijst met test-locaties en data bekend gemaakt, maar helaas zonder overleg of concrete afspreken met de parken zelf.

Hierdoor hebben zij momenteel nog geen details, of communicatie naar hun mogelijke bezoekers kunnen uitsturen. Ze rekenen daarom nog even op het geduld van de fans. Zo ook Artis via https://www.artis.nl/nl/ontdek/nieuws/2 ... stlocatie/
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door MennoPebesma »

Gorilla Gust schreef:
07 apr 2021, 10:49
Vreemd... In de Efteling wordt de afstand alvast wel losgelaten tijdens deze gelijkaardige test volgens de pers.

De Efteling opent op zaterdag 24 april de deuren voor een testevenement van Fieldlab. 8.000 bezoekers mogen naar binnen nadat ze negatief zijn getest op het coronavirus. Eenmaal binnen wordt de anderhalvemeter-regel losgelaten

Aldus https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/337 ... hYKv85uWPQ
Er wordt in Nederland onderscheid gemaakt tussen een fieldlab evenement en een pilot test. Tijdens een fieldlab evenement (voetbalwedstrijden, festivals en theatervoorstellingen) worden inderdaad een aantal basisregels losgelaten. Bij een pilot gebeurd dat niet. De dierentuinen en attractieparken doen mee aan de pilots, daarmee zullen daar de basisregels gelden. Althans, dat is wat ik opmaak uit de website van de Rijksoverheid: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... m=redirect
Laatst gewijzigd door MennoPebesma op 07 apr 2021, 12:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Dat verschil was me nog ontgaan, ik ging er vanuit dat in beide gevallen de overheid de organisator/ opdrachtgever was. Ergens toch een apart verhaal, maar ik ben zodoende weer eventjes mee.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2837
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Joost »

Het de testdagen in Artis zijn verplaatst in overleg met de overheid aangezien ze pas gisteren te horen kregen dat ze vanaf zaterdag deze dagen zouden mogen houden en het onmogelijk was om binnen 4 dagen alles op te tuigen (je vraagt je af waarom in Den Haag niemand daar aan heeft gedacht, maar goed). De nieuwe dagen zijn van 16 tot en met 18 april.

Artis verplaatst testdagen: 'Zodat we de tijd hebben om het park gereed te maken'
Bron: https://www.looopings.nl/weblog/16478/A ... maken.html


Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Joost schreef:
07 apr 2021, 20:42
Het de testdagen in Artis zijn verplaatst in overleg met de overheid aangezien ze pas gisteren te horen kregen dat ze vanaf zaterdag deze dagen zouden mogen houden en het onmogelijk was om binnen 4 dagen alles op te tuigen (je vraagt je af waarom in Den Haag niemand daar aan heeft gedacht, maar goed). De nieuwe dagen zijn van 16 tot en met 18 april.

Artis verplaatst testdagen: 'Zodat we de tijd hebben om het park gereed te maken'
Bron: https://www.looopings.nl/weblog/16478/A ... maken.html

Diergaarde Blijdorp doet hetzelfde, en verplaatste haar testdagen naar 30 april, alsook 1 en 2 mei.

Een algemene opening begin Mei wordt hierdoor ook onwaarschijnlijk...
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Door het stijgende aantal COVID- besmettingen in de regio, moet de dierentuin van Keulen haar poorten weer tijdelijk sluiten. Dit conform de afspraken van het veiligheidsprotocol. Doch merkt de dierentuin dat meer en meer mensen bereid zijn zich te laten testen om daarna met een negatief-coronabewijs daarna de dierentuin te kunnen bezoeken. De acceptatie groeide, net zoals het aantal mensen dat zodoende zichzelf kon belonen met een dagje dierentuin!

In Nederland groeit het online protest tegen de testen steeds verder en verder aan, en neemt het her en der ook ongewenste proporties met bedreigingen naar mensen die meewerken hieraan. Het opzeggen van abonnementen is qua commentaren ook niet meer op te volgen... desondanks dat de parken duidelijk transparant aangeven dat het maar om een test gaat.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door rick04 »

Kabinet wil toegangstesten verplichten bij pretparken en dierentuinen

Het demissionair kabinet overweegt om Nederlandse pretparken en dierentuinen over een tijdje open te stellen mét een verplichte toegangstest. Dat melden bronnen in de politiek aan BNR Nieuwsradio. In dat geval moeten alle bezoekers van 12 jaar en ouder vooraf een afspraak maken bij een teststraat.

Op dit moment werken enkele parken mee aan een pilot met toegangstests van de overheid. Afgelopen weekend ging Avonturenpark Hellendoorn open voor personen met een negatieve coronatest van maximaal veertig uur oud, de komende weken komen onder meer Ouwehands Dierenpark, Artis en Madurodam aan de beurt.

De overheid ziet die werkwijze nu als de oplossing om de zogeheten doorstroomlocaties op korte termijn weer in gebruik te nemen, weet de radiozender. Mochten er versoepelingen komen voor de sector, dan zal in eerste instantie gekeken worden naar het verplichten van de tests.

Persconferentie
Burgemeesters van de grote steden hameren al weken op het heropenen van de buitenlocaties, zoals dierentuinen en terrassen. Hun roep werd de afgelopen dagen luider. Vanavond geven Mark Rutte en Hugo de Jonge opnieuw een coronapersconferentie over het verlengen van de maatregelen en eventuele versoepelingen.

https://www.looopings.nl/weblog/16513/K ... uinen.html

Ik heb veel over voor een dagje dierentuin, maar ik ga me daarvoor niet laten testen..
You can find me in the zoo :)

Gebruikersavatar
Choco115
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2017, 07:48
Favoriete dierentuin: Berlijn (Zoo en Tierpark)

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Choco115 »

Tsja, ik heb er zelf geen probleem mee om me te laten testen, maar heel veel mensen wel en dit zorgt dus voor veel minder bezoekers. Dierentuinen en pretparken hebben ook al aangegeven dit helemaal niet te willen, maar het kabinet is niet zo goed in luisteren heb ik het idee...
De natuur is het mooiste wat er is

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Hier ook nog de bron van deze berichten:
https://www.bnr.nl/nieuws/binnenland/10 ... www.bnr.nl

Ik ben blij dat men dit hier niet wilt, maar langs de andere kant werkt het wel in Duitsland. Daar is het systeem best transparant en gekoppeld aan de besmettingscijfers. Naargelang dat aantal mag een tuin openen, of enkel openen met een test.

Dus waarom zou dat in principe Nederland niet kunnen werken als tussenfase?

Het grootste probleem lijkt me het gezonken draagvlak en de toenemende anti-vaccinatie beweging (al was dat helaas ook een groeiend aandachtspunt vóór covid-19) die men er niet onder controle krijgt. Maar daar zit de aanmodderende politiek waarbij men elke vorm van paternalisme werkelijk heel lang schuwde voor een groot deel tussen vrees ik. Nu volgen velen liever de zelfverklaarde YouTube-dokters dan virologen en teleurstellende politici... :sssst:
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door rick04 »

Attractie- en dierenparken boos over plan voor verplichte test: 'Wij worden voor het karretje gespannen'

De Nederlandse pretparken en dierentuinen zitten totaal niet te wachten op het invoeren van een verplichte coronatest. Dat zegt Mascha van Till, directrice van Walibi Holland en voorzitter van branchevereniging Club van Elf. Vanochtend werd duidelijk dat het kabinet aanstuurt op het verplichten van negatieve coronatests voor bezoekers van pretparken, dierentuinen en musea.

In gesprek met BNR Nieuwsradio herhaalde Van Till vanochtend haar eerdere argumenten: attractie- en dierenparken zijn veelal buitenlocaties die vorig jaar al bewezen hebben veilig open te kunnen. "Er is ruimte, die anderhalve meter is geen punt", aldus de voorzitter.

Bij de Club van Elf zijn enkele tientallen parken aangesloten, waaronder de Efteling, Duinrell, Diergaarde Blijdorp, Attractiepark Slagharen en Toverland. Zou het niet fijn zijn als zij weer open kunnen, desnoods inclusief tests? Nee, zegt Van Till. "Wij worden voor het karretje gespannen om dat testprincipe uit te voeren, terwijl het ons niets brengt en onze gasten ook niet."

Onprettige ervaring
Ze noemt meerdere bezwaren. "Testen is een onprettige ervaring, dat weten we allemaal. Ook logistiek is het een enorme klus." De brancheorganisatie vreest dat potentiële bezoekers zullen afhaken. "We weten dat een groot deel van de gasten thuisblijft."

Het wordt zo wel heel aantrekkelijk om een pretparkbezoek uit te stellen, zegt Van Till. "Een attractiepark is er volgend jaar nog, dus de sense of urgency ontbreekt." Wie de verplichte tests gaat betalen, is nog niet duidelijk. Tijdens de pilot draait de overheid nog op voor de kosten.

Ronduit gevaarlijk
Draait alles uiteindelijk niet gewoon om geld verdienen? "Nee. Ik ben wel commercieel, maar wij zijn een oplossing voor een groot, gevaarlijk probleem. Dat is dat mensen straks knus bij elkaar op een bankje in het park gaan zitten en niet in een gereguleerde omgeving. Het is ronduit gevaarlijk om ons gesloten te houden."

Opengaan met toegangstests ziet Van Till niet echt als een versoepeling. "Dat is eerder nog meer verkrampen. Heel veel gasten zullen thuisblijven omdat ze de drempel te hoog vinden."

Liever niet
Als de Walibi-directrice de vraag krijgt of ze dan liever gesloten blijft, moet ze toegeven dat ze in dat geval waarschijnlijk kiest voor de verplichte coronatest. "Opengaan is altijd beter dan dicht blijven. Als het moet, dan denk ik dat we het doen. Maar liever niet."

https://www.looopings.nl/weblog/16516/A ... annen.html

You can find me in the zoo :)

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Ook GaiaZoo stapt uit de testreeks, het gebrek aan testlocaties lijkt de doorslag te geven bij hen.

GaiaZOO neemt niet deel aan ‘testen voor toegang’

Vorige week kondigde GaiaZOO aan om -ondanks bezwaren tegen het systeem van testen voor toegang- deel te nemen aan de door de overheid geïnitieerde proef, waarbij een negatieve coronatestuitslag als voorwaarde wordt gesteld voor ‘een dagje uit’. Ons zijn maandag 19, dinsdag 20 en woensdag 21 april toegewezen als testdata. Uiteraard zijn doordeweekse dagen allesbehalve ideaal voor een representatieve steekproef.

Hoewel zich in de directe omgeving van de dierentuin grote testlocaties bevinden, is door de organiserende Stichting Open Nederland bepaald dat testen uitsluitend mogelijk is bij aanbieders in Maastricht (23 km afstand), Roermond (48 km afstand) of Venlo (59 km afstand). Los van de afstand die bezoekers daardoor dienen te overbruggen, zijn er inmiddels ook twijfels of de voor ons geldende testlocaties voldoende capaciteit kunnen garanderen voor deze testdagen. Een van de voorwaarden van ‘testen voor toegang’ is dat dit 24 uur voorafgaande aan het geplande bezoek dient te gebeuren. Dat valt in ons geval samen met renovatiewerkzaamheden aan de A79, de hoofdverkeersader naar de dichtstbijzijnde testlocatie in Maastricht, hetgeen nog meer hinder voor onze bezoekers met zich meebrengt.

GaiaZOO ontvangt jaarlijks 500.000 bezoekers en kent ruim 40.000 abonnementhouders. Het merendeel daarvan is woonachtig in de directe omgeving van de Kerkraadse dierentuin, dus ook in Duitsland en België. Steeds meer van onze abonnementhouders behoren tot de doelgroep die inmiddels al één of twee vaccinaties heeft mogen ontvangen. Ons bereiken veel telefoontjes en berichten waarin mensen zich afvragen waarom men naar Maastricht, Roermond of Venlo moet rijden om een test te ondergaan. Ook vragen reeds gevaccineerde bezoekers zich af waarom men zich -ondanks het toegediende vaccin- toch nog moet laten testen en tijdens het parkbezoek ook nog alle RIVM-richtlijnen moet volgen. Voor Belgische en Duitse geïnteresseerden is deelnemen extra ingewikkeld vanwege de grensoverschrijdende regels.

Er zijn kortom te veel knelpunten waardoor wij hebben besloten af te zien van deelname aan ‘testen voor toegang’. De voor GaiaZOO zo kenmerkende gastvrijheid, kan met het volgen van deze omslachtige procedures niet worden verleend. Daarnaast is GaiaZOO van mening dat vorig jaar is bewezen dat zij haar bezoekers een veilig en verantwoord dagje uit kan bieden door middel van het ‘Veilig Samen Uit-protocol’ (opgesteld door de grootste dagattracties van Nederland). In dit protocol staan drie garanties centraal: anderhalve meter afstand, heldere informatievoorziening en extra hygiënemaatregelen. Met behulp van dit protocol heeft GaiaZOO in 2020 honderdduizenden bezoekers ontvangen. Gezien de oppervlakte van het park en het feit dat wij mensen een veilig en verantwoord dagje in de natuur kunnen bieden, zijn wij van mening dat onze dierentuin juist een alternatief kan bieden voor de toenemende druk op openbare ruimte, parken en bossen.

Steeds weer onderweg enzo(o)!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Limburg vooruit »

Dan moeten ze ook niet klagen dat ze gesloten moeten blijven. Alle overheidssteun ook stopzetten vanzelfsprekend.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

dehaas
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 138
Lid geworden op: 02 jan 2017, 15:16
Favoriete dierentuin: San Diego Zoo
Locatie: Delft

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door dehaas »

Op dit moment is de overheidssteun richting dierentuinen als het aan mij ligt al niet bepaald riant. Dat de overheid hier nu een plan op poten zet wat veel geld kost, dubieuze financieren en deal heeft met commerciële partijen en ook nog eens niet praktisch voor veel mensen is snap ik erg goed dat dierentuinen en pretparken hier niet heel veel zin hebben om aan mee te werken. Vorig jaar is het zonder (snel)testen prima verlopen zonder uitbraken in de parken. Mij is het niet duidelijk waarom dat nu niet weer zou kunnen.

dehaas
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 138
Lid geworden op: 02 jan 2017, 15:16
Favoriete dierentuin: San Diego Zoo
Locatie: Delft

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door dehaas »

Hierbij het interessante en kritische artikel van Follow the Money over het sneltest openstellingen.

https://www.ftm.nl/artikelen/sneltest-e ... tMiljoenen

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2837
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Joost »

Persoonlijk heb ik er geen problemen mee om me te laten testen voor een bezoek, op dit moment zou ik veel doen om bij een park naar binnen te mogen. Normaal ben ik niet zo van de openlijke kritiek op de overheid, maar de manier waarop ze deze testevenementen tot stand hebben laten komen is echt gênant. Dierenparken, attractieparken, musea, theaters, bioscopen, vrijwel alle doorstroomlocaties hebben eerder al aangegeven dat alleen openstelling met een test totaal niet wenselijk is. Vorige week kondigt de overheid aan dat bepaalde parken mee gaan doen met een test, zonder dat ze dat zelf überhaupt wisten, en onder het mom van 'als het goed uitpakt kunnen ze misschien ook open zonder test'. En nu zijn we nog geen week later, heeft het overgrote gedeelte van de testevenementen nog niet eens plaats gevonden, maar blijkt men al wel hun conclusies te hebben getrokken. En bij de testdagen in Hellendoorn en de Keukenhof waren niet eens personen van de overheid aanwezig om te kijken hoe het ging, dus kennelijk zijn die testdagen echt alleen om te kijken of de toegang na negatieve test werkt. Dan snap ik wel dat je als park geen zin hebt om mee te werken aan iets wat je al niet zag zitten en wat ze voorgedaan hebben als een ander soort test.

Daarbij de overheid betaalt op dit moment de 925 miljoen euro die het testen van alle personen kost, maar als dingen weer open mogen komen deze kosten allemaal op het bordje van de ondernemers. De vraag is of het dan überhaupt interessant is om open te gaan, omdat je daar mogelijk al meer kosten aan kwijt bent dan wat het oplevert.

Ik vraag me ook af waarom men alles op een hoop gooit. Een dierentuin is iets totaal anders dan een theater en een attractiepark is niet hetzelfde als een museum. Waarom moet er één lijn zijn voor alle doorstroomlocaties en kijkt men niet naar maatregelen voor gelijke sectoren. Bijvoorbeeld dierentuinen en pretparken samen omdat ze allebei voornamelijk buiten zijn en bioscopen en theaters samen omdat je bij allebei op een vaste plek binnen zit.

Ik ben echt niet tegen testen voor toegang, maar ik heb wel moeite met de manier waarop men het nu speelt.

Gebruikersavatar
aardvarkentje15
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1323
Lid geworden op: 27 jan 2015, 18:46
Favoriete dierentuin: Dierenpark ziezoo
Locatie: Nootdorp

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door aardvarkentje15 »

Choco115 schreef:
13 apr 2021, 07:33
Tsja, ik heb er zelf geen probleem mee om me te laten testen, maar heel veel mensen wel en dit zorgt dus voor veel minder bezoekers. Dierentuinen en pretparken hebben ook al aangegeven dit helemaal niet te willen, maar het kabinet is niet zo goed in luisteren heb ik het idee...
(excuus voor mogelijk off topic alvast)

Ik ook niet, maar het is wat mij betreft allemaal dubbel. Zonder de bedoeling om hier een discussie te starten: Aan de ene kant wil ik dat het virus zo snel mogelijk de kop in gedrukt word,(met het oog op potentiele varianten die op de loer liggen, welke eventueel het vaccin miss de baas kunnen worden, waardoor alle inspanning om deze te ontwikkelen weer voor niets is geweest.) ...

maar aan de andere kant: ik vind het verplicht testen ook wel vrij ver gaan, het word ook allemaal onlogisch wat mij betreft. het zou beter zijn als ze de buitenlocaties (dierentuinen, Atracctieparken) opengooien om de drukte op straat en in de natuurgebieden te spreiden. Ook gaat het verplichte testen juist weer inderdaad resulteren in bezoekers die gaan afhaken, waardoor er dan veel minder mensen als normaal komen, waardoor er weer minder geld in het laatje komt.

Maar laten we hopen dat het verplichte testen iets tijdelijks is.

Nog 1x off topic (Excuus): wat het kabinet betreft: Ik vind ook dat ze het heel anders hadden moeten aanpakken naar mijn idee, dan waren we nu al van al die heisa af geweest.
"It's a moral question about wether we have the right to exterminate species" - Sir David Attenborough

Plaats reactie