COVID-19 in de dierentuinen

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Gibbon2000
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 426
Lid geworden op: 27 jun 2016, 15:22
Favoriete dierentuin: Planckendael

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gibbon2000 »

Waarin zien zij een discriminatie?

Een dierenpark is een park waar je rondwandelt en naar dieren kijkt. Hierbij is eenvoudig afstand te houden, hoeft niet aangeschoven te worden en is perfect eenrichtingsverkeer toe te passen.
In een pretpark ga je van attractie naar attractie. Alles moet keer na keer ontsmet worden (wat ik persoonlijk nutteloos vind, maar volgens de richtlijnen moet het wel) en men moet keer op keer aanschuiven. Afstand is veel moeilijker te respecteren.
In een pretpark is het ook moeilijker om eenrichtingsverkeer toe te passen. Mensen gaan immers veel liever op de spectaculaire attracties dan op pakweg de paardenmolen en maken vaak meerdere ritjes. Dit maakt dat de drukte veel moeilijker te spreiden is en dat je in principe heel de tour moet doen om een tweede keer op een attractie te kunnen.

Akkoord dat het in een dierenpark bij de leeuwen of olifanten wat drukker zal zijn dan bij een volière. Maar voor de gemiddelde bezoeker is gezien ook gezien. Men blijft geen half uur voor een verblijf staan en passeert er ook geen vijf keer.

Kortom: een dierenverblijf is niet te vergelijken met een attractie.

Daarbij komt ook dat dierenparken torenhoge vaste kosten hebben die constant blijven doorlopen. Dit is bij pretparken veel minder het geval.

Ook vindt het in- en uitstappen in attracties, vooral bij achtbanen, vaak plaats in quasi gesloten, overkapte ruimtes met enkel een opening waar het karretje vertrekt en aankomt. Deze zouden m.i. moeten sluiten. Als ze dat mogen openen, is de sluiting van gebouwen in dierentuinen ook discriminatoir.

Of de sluiting van pretparken nog te verantwoorden is, is een andere vraag. Maar die vraag kunnen we ons ook over bijvoorbeeld de horeca stellen.
Maar van een discriminerende behandeling t.o.v dierenparken lijkt mij hier absoluut geen sprake, gezien het twee totaal verschillende dingen zijn.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Terecht of niet... maar volgens mij halen ze vooral slagkracht uit de druktemeldingen uit Planckendael vermoed ik. Ze hebben niet voor niets gewacht tot na de Krokusvakantie om een klacht in te dienen. In Planckendael waren de klachten achteraf moeilijk te tellen op sociale media op een gegeven moment. In de andere parken (ook over de Zoo hoorde je het minder, desondanks hetzelfde protocol) viel dat beter mee.

Ik vermoed dat ze zich daar ernstig miskeken hebben op het effect van abonnementhouders die zonder melding mochten komen aanwaaien. Met grote wachtrijen tot gevolg, met name aan de ingang. En wie wachtrijen zegt... komt al snel in het straatje van de pretparken terecht.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

De verspreiding van het Corona-virus stopt helaas niet alleen bij de mens. Ook dierentuinbewoners zijn hieraan gevoelig. In Zoo Praha (Praag) zijn momenteel hierdoor enkele leeuwen (Jamvan en Suchi) alsook gorilla Richard getroffen. De dieren vertonen klachten, en worden van nabij opgevolgd. Onderzoek zal bepalen welke corona-variant de dieren kregen, en of er extra ondersteuning nodig is voor de dieren. Aldus de Zoo-directeur op facebook.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 751
Lid geworden op: 22 jan 2011, 20:06
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Renegade »

Zoals het er nu naar uitziet lijkt de kans mij zeer groot dat de tweede heropening van de dierentuinen in België een kort leven zal beschoren zijn. Met de huidige evolutie van de cijfers lijkt het mij zeer waarschijnlijk dat ze volgende vrijdag opnieuw voor een tijdje gesloten zullen worden door het overlegcomité. En eigenlijk had België gisteren al in absolute, totale lockdown gezet moeten worden.

Ik vrees dat het nu ook wel heel duidelijk is dat de versoepelingen van half februari, inclusief de heropening van de dierenparken, veel te vroeg zijn gekomen en onverantwoord waren, onder meer door de snelle opmars van de Britse variant, en een niet onbelangrijke rol hebben gespeeld in het tot stand komen van de derde golf die nu een feit is. Het is alleen nog maar de vraag of die derde golf alleen maar weer héél erg gaat worden of een totale ramp, misschien nog erger dan de eerste en de tweede golf samen. Hoe dan ook kunnen we de "lente van de vrijheid" nu wel volledig vergeten, en vermoedelijk valt ook de zomer al nauwelijks nog te redden. Er is nog maar heel weinig kans dat 2021 ook maar een klein beetje beter zal zijn dan 2020. Het enige wat we nu als individuen en gezinnen nog kunnen doen is onze verantwoordelijkheid nemen en tenzij het echt niet anders kan gewoon thuis in ons kot blijven. Uitstapjes van welke aard dan ook moeten absoluut geschrapt of uitgesteld worden in deze situatie.

Dat ik de snelle heropening van de dierenparken heb gesteund en er gebruik van heb gemaakt, hoewel ik beter had kunnen en moeten weten, daar veroordeeld ik mijzelf bijzonder streng voor. Dat waren meerdere onvergeeflijke inschattingsfouten die hoewel niet onwettig totaal onverantwoordelijk en maatschappelijk en moreel totaal onaanvaardbaar waren. Ik zal daar voor mezelf de gepaste gevolgen aan verbinden.

Gebruikersavatar
PriMAAT
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 80
Lid geworden op: 23 mei 2019, 21:56
Favoriete dierentuin: Singapore Night Safari

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door PriMAAT »

Hmm, of het effectief zover zal komen weet ik toch niet. Er was de combinatie van de krokusvakantie en het goede weer dat enorm veel volk trok naar de parken, wat zwaar op het randje van "corona-proof" balanceerde, maar ik denk dat nu dat de temperaturen weer zakken dat er veel minder volk zal zijn in de dierenparken. Deze week merkte ik al in Planckendael dat, ondanks het nog steeds goede weer, het al pákken rustiger was. Ik denk ook gewoon dat het voor de overheid erg moeilijk is om (nu al) terug te komen op versoepelingen van een paar weken geleden, ik zie het niet echt gebeuren eigenlijk.

Maar of deze versoepelingen in de eerste plaats verantwoordelijk waren is natuurlijk een heel ander paar mouwen, en daar kan ik je in bijstaan dat het mogelijk wat de vroeg was. Maar persoonlijk, als dierentuinliefhebber, vind ik het toch fijn dat ze weer open kunnen en toch wat inkomsten kunnen behalen, wat velen op dit forum ook wel vinden denk ik. Ik zou niet te streng zijn voor jezelf alleszins, zolang je in de parken zelf de maatregelen goed opvolgde en te drukke plaatsen probeerde te vermijden ben je mijns inziens echt niet zwaar over de schreef gegaan hoor.

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Jarne »

Gisteren was het ook goed te doen in Planckendael. Ik heb toen ook geen echte overtredingen gezien en al zeker geen grote massa's op elkaar gepropt. Om eerlijk te zijn, de drukte in parken gaat volgens mij ook veel meer hebben bijgedragen dan die in de dierentuinen. En mensen die de huidige regels aan hun laars lappen gaat ook een veel grotere impact hebben hoor. Zeker nu het wat rustiger is gaat dat bezoekje aan een dierentuin echt geen probleem te vormen, helemaal als je zelf wat oplet dat je niet aan bendevorming doet. Ik zou dus zoals PriMAAT zegt ook niet te streng zijn voor jezelf en gewoon genieten van die extra optie om buiten te komen.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Door de week haalde planckendael of de zoo van Antwerpen amper 20%, momenteel flirten ze met 40/50%. Echt problemen zijn er dus niet meer, in Pakawi Park is het echter wel wat drukker. Maar of deze buiten-activiteiten de oorzaak waren?

Vergeet niet dat het maatschappelijk draagvlak afbrokkelt, en velen weer meer mensen begonnen te zien. De media droegen er vlot aan bij (oh jee, arme jeugd) maar ook de politiek zelf toe (Ecolo) hielp alles behalve. Met verklaringen dat het normaal is om plots twee knuffelcontacten te onderhouden. Meer mensen zien op een dichte afstand (en dus niet voorbij wandelend in een dierentuin) geeft nu eenmaal meer risico's. Het goede weer een dikke week geleden was daar ook wel funest aan, velen spraken ergens samen af zonder veel zelfdiscipline. Je hoort ook veel mensen die afspreken in een dierentuin om familie weer te kunnen zien, dat laatste gaat helaas niet altijd even goed qua afstand. Ik zie dus nog altijd meer problemen in de sociale afstand en omgang, dan in het dierentuinbezoek op zichzelf.

Dat samen met het klassieke griep- en verkoudhedenseizoen rondom de krokusvakantie is wellicht voldoende om dit alles te duiden. Onrustwekkend? Zeker, maar om nu al direct het kind met het badwater weg te gooien is ook een brug te ver... Dan liever minder aandacht voor de versoepelbrigade in de media, en voor elke minister die zijn eigen doelgroep voor zich probeert te winnen. :s

Trouwens:

Een dagje dierentuin in Denemarken? Het kan weer, hetzij enkel met een negatieve coronatest. De dierentuinen in Denemarken hebben toestemming om vanaf volgende week weer open te gaan. Er is wel een belangrijke voorwaarde verbonden aan de heropening: alle bezoekers moeten een negatieve coronatest kunnen tonen die niet ouder mag zijn dan 72 uur.

https://www.looopings.nl/weblog/16202/P ... atest.html

Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 751
Lid geworden op: 22 jan 2011, 20:06
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Renegade »

Gorilla Gust schreef:
27 feb 2021, 14:53
Door de week haalde planckendael of de zoo van Antwerpen amper 20%, momenteel flirten ze met 40/50%. Echt problemen zijn er dus niet meer, in Pakawi Park is het echter wel wat drukker. Maar of deze buiten-activiteiten de oorzaak waren?

Vergeet niet dat het maatschappelijk draagvlak afbrokkelt, en velen weer meer mensen begonnen te zien. De media droegen er vlot aan bij (oh jee, arme jeugd) maar ook de politiek zelf toe (Ecolo) hielp alles behalve. Met verklaringen dat het normaal is om plots twee knuffelcontacten te onderhouden. Meer mensen zien op een dichte afstand (en dus niet voorbij wandelend in een dierentuin) geeft nu eenmaal meer risico's. Het goede weer een dikke week geleden was daar ook wel funest aan, velen spraken ergens samen af zonder veel zelfdiscipline. Je hoort ook veel mensen die afspreken in een dierentuin om familie weer te kunnen zien, dat laatste gaat helaas niet altijd even goed qua afstand. Ik zie dus nog altijd meer problemen in de sociale afstand en omgang, dan in het dierentuinbezoek op zichzelf.

Dat samen met het klassieke griep- en verkoudhedenseizoen rondom de krokusvakantie is wellicht voldoende om dit alles te duiden. Onrustwekkend? Zeker, maar om nu al direct het kind met het badwater weg te gooien is ook een brug te ver... Dan liever minder aandacht voor de versoepelbrigade in de media, en voor elke minister die zijn eigen doelgroep voor zich probeert te winnen. :s
Met de meer besmettelijke varianten zoals de Britse zijn ook buitenactiviteiten met veel mensen een potentieel risico. Met die varianten kun je eigenlijk bijna geen enkel risico nemen dat niet strikt noodzakelijk is, zelfs niet buiten, en dat is wat er wel is gebeurd. Herinner je ook dat elke versoepeling van de afgelopen weken een politieke beslissing was die volstrekt inging tegen het expliciete advies van de experts, die steeds gezegd hebben dat er niet mocht worden versoepeld voor het niveau van 800 besmettingen en 75 ziekenhuisopnames werd bereikt.

40-50% bezetting is behoorlijk onverantwoord. Zelfs 20% vind ik eigenlijk al veel. En kun je het écht maatschappelijk verantwoorden dat er honderden of zelfs duizenden mensen op een plek aanwezig mogen zij, hoe groot die ook is, waar er maar een beperkt aantal zaken geregeld is, waar er nauwelijks handhaving is, waar heel veel aan de goede wil en het gezond verstand van mensen wordt overgelaten en waar er veel kansen zijn om de regels niet na te leven, terwijl de ziekenhuizen vollopen en mensen hun eigen familie zelfs niet mogen zien? Volgens mij kun je aan het begin van een tweede golf geen enkele bezetting nog maatschappelijk verantwoorden.

Het is momenteel inderdaad bijzonder lastig om mensen nog te motiveren de regels na te leven. Ik vrees dan ook dat dwang en repressie op dit ogenblik de enige mogelijke middelen zijn, en dat mensen door een harde absolute lockdown dwingen om in hun kot te blijven de enige mogelijke optie is om deze nieuwe golf zo klein mogelijk te houden. De strategie van een beetje toelaten en een beetje vrijheid geven werkt duidelijk niet, laat niet toe om een veilige(re) zone te bereiken en zorgt telkens opnieuw voor (de dreiging van) nieuwe golven. Ik denk dat het nodig is om opnieuw alles te sluiten behalve de voedings- en dierenvoedingswinkels, apotheken en de medische en paramedische inrichtingen. Ook de parken, bossen, natuurgebieden, recreatiegebieden en speeltuinen zou men gezien de recente drukte beter afsluiten, of in ieder geval opnieuw verbieden om stil te staan of stil te zitten en om te eten, drinken of roken. Ook een algemene mondmaskerplicht op het hele openbare domein is aangewezen.

Natuurlijk vind ik dat vreselijk, maar nu we aan het begin van een derde golf staan lijkt het mij de enige wetenschappelijk correcte optie. Als we deze golf nu zo snel mogelijk zo ver mogelijk de kop indrukken én tegelijk de vaccinatie eindelijk eens op gang komt is er misschien nog een beetje hoop voor de tweede helft van dit jaar. Als we doorgaan zoals we nu bezig zijn moeten we ook voor de zomer niet op iets rekenen.

Voor mezelf heb ik ondertussen beslist dat ik tot het einde van het jaar huisarrest (met uitzondering van essentiële zaken) en dierentuinverbod krijg en ook geen foto's meer mag verwerken of posten. En dat vind ik eigenlijk nog een hele milde sanctie voor een reeks onvergeeflijke en antimaatschappelijke inschattingsfouten.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Pessimisme zit in deze tijd in een klein hoekje, vergeet ook niet te leven en te genieten van de kleine dingen op de momenten dat dit kan. Ook mét het correct en stipt volgen van de richtlijnen is dit immers mogelijk. Geef het zeker eens een kans. :)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Renegade schreef:
27 feb 2021, 17:15

40-50% bezetting is behoorlijk onverantwoord. Zelfs 20% vind ik eigenlijk al veel. En kun je het écht maatschappelijk verantwoorden dat er honderden of zelfs duizenden mensen op een plek aanwezig mogen zij, hoe groot die ook is, waar er maar een beperkt aantal zaken geregeld is, waar er nauwelijks handhaving is, waar heel veel aan de goede wil en het gezond verstand van mensen wordt overgelaten en waar er veel kansen zijn om de regels niet na te leven, terwijl de ziekenhuizen vollopen en mensen hun eigen familie zelfs niet mogen zien? Volgens mij kun je aan het begin van een tweede golf geen enkele bezetting nog maatschappelijk verantwoorden.
Daarop inpikkend, we spreken over 40-50% bezetting binnen de marge van circa 30% van de maximale bezetting. Die 50% is dus in werkelijkheid slechts 15% van de normale toegestane capaciteit.

Weet ook dat bijvoorbeeld de Nederlandse dierentuinen tot december nog 50% hanteerde ipv de gangbare 30% hier in België momenteel. Monde Sauvage en de Zonnegloed gebruiken vooral de beschikbaarheid van de parking, zonder parkeerplaats mag je het park niet betreden. Hoe zich dat exact vertaald naar percentages is met niet geheel duidelijk, maar het lijkt me rond eenzelfde (of lager) percentage te moeten liggen.

Een groot verschil daarin is echter Duitsland, en zeker Halle. Ook Zoo Halle in Duitsland heeft de deuren weer mogen openen, doch met strenge regels. Zo is de dracht van een FFP2 mondmasker buiten de gekende reservatie en sociale afstand verplicht. Maar hier mogen er hier slechts 600 gelijktijdige bezoekers de dierentuinen betreden.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 751
Lid geworden op: 22 jan 2011, 20:06
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Renegade »

Gorilla Gust schreef:
28 feb 2021, 11:47
Pessimisme zit in deze tijd in een klein hoekje, vergeet ook niet te leven en te genieten van de kleine dingen op de momenten dat dit kan. Ook mét het correct en stipt volgen van de richtlijnen is dit immers mogelijk. Geef het zeker eens een kans. :)
Ik kan niet ontkennen dat ik buitengewoon pessimistisch ben over de huidige toestand die volgens mij (en volgens veel experts trouwens ook) extreem ernstig is. Ik ben echt bang dat er een absoluut apocalyptisch scenario van een gigantische derde golf dreigt. En ik vrees dat we dat zonder strengere regels niet gaan kunnen vermijden en dat de huidige regels gewoon niet meer volstaan, nog los van het feit dat veel te weinig mensen ze nog naleven.

Ik zou mijzelf heel graag een kans willen geven om te genieten van wat er nu wel kan, maar ik blijf heel sterk betwijfelen dat een dierentuinbezoek momenteel wel écht veilig en te verantwoorden is, zeker met de meer besmettelijke varianten. Ik heb dan ook beslist om al mijn plannen voor de lente (nog een paar keer Planckendael, heel misschien Antwerpen buiten, Han en Forestia) definitief te schrappen, hoe dolgraag ik die plannen ook zou willen uitvoeren en hoe hard ik daar ook naar uitkeek. Een natuur- of boswandeling zijn wellicht nog wel mogelijk en te verantwoorden en ik ga daar zeker eens over nadenken.

Een straf tot het einde van het jaar, zo heb ik inmiddels ingezien, is erover, maar ik blijf er wel bij dat ik inschattingsfouten heb gemaakt. En hoewel ik mijzelf niet alles ga afpakken zoals ik eerst van plan was, heb ik wel beslist om enkele maanden, wellicht minstens tot 1 juni, af te zien van dierentuinbezoekjes. Hopelijk is tegen die tijd de toestand verbetert en écht onder controle.
Gorilla Gust schreef:
28 feb 2021, 12:28
Renegade schreef:
27 feb 2021, 17:15

40-50% bezetting is behoorlijk onverantwoord. Zelfs 20% vind ik eigenlijk al veel. En kun je het écht maatschappelijk verantwoorden dat er honderden of zelfs duizenden mensen op een plek aanwezig mogen zij, hoe groot die ook is, waar er maar een beperkt aantal zaken geregeld is, waar er nauwelijks handhaving is, waar heel veel aan de goede wil en het gezond verstand van mensen wordt overgelaten en waar er veel kansen zijn om de regels niet na te leven, terwijl de ziekenhuizen vollopen en mensen hun eigen familie zelfs niet mogen zien? Volgens mij kun je aan het begin van een tweede golf geen enkele bezetting nog maatschappelijk verantwoorden.
Daarop inpikkend, we spreken over 40-50% bezetting binnen de marge van circa 30% van de maximale bezetting. Die 50% is dus in werkelijkheid slechts 15% van de normale toegestane capaciteit.

Weet ook dat bijvoorbeeld de Nederlandse dierentuinen tot december nog 50% hanteerde ipv de gangbare 30% hier in België momenteel. Monde Sauvage en de Zonnegloed gebruiken vooral de beschikbaarheid van de parking, zonder parkeerplaats mag je het park niet betreden. Hoe zich dat exact vertaald naar percentages is met niet geheel duidelijk, maar het lijkt me rond eenzelfde (of lager) percentage te moeten liggen.

Een groot verschil daarin is echter Duitsland, en zeker Halle. Ook Zoo Halle in Duitsland heeft de deuren weer mogen openen, doch met strenge regels. Zo is de dracht van een FFP2 mondmasker buiten de gekende reservatie en sociale afstand verplicht. Maar hier mogen er hier slechts 600 gelijktijdige bezoekers de dierentuinen betreden.
Naar mijn aanvoelen is zelfs 40-50% van de coronacapaciteit vrij veel op een moment dat de epidemie zich snel uitbreidt, ik vrees dat dat toch te veel kansen geeft op onwenselijke drukte en het niet naleven van de afstandsregels op sommige punten, en aan niet toegelaten samenscholingen tussen verschillende gezinnen.

Realistisch gezien is het opnieuw sluiten van de dierenparken voor minstens enkele weken op dit moment helaas zeer waarschijnlijk, zeker als de cijfers aan het huidige tempo blijven stijgen.

Het Duitse regime is wel heel streng, ik zie zoiets hier niet gebeuren. Maar je kan eventueel nog wel de bestaande regels aanscherpen. Men kan de capaciteit eventueel nog verder verlagen en/of het inzitten van stewards of ander toezicht op bepaalde gevoelige punten verplichten. Het zou misschien ook helpen als de politiediensten de dierenparken regelmatig opnemen in hun controleschema's, zeker op de drukke dagen.

Gibbon2000
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 426
Lid geworden op: 27 jun 2016, 15:22
Favoriete dierentuin: Planckendael

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gibbon2000 »

Als je het echt realistisch wilt bekijken, laat je je niet leiden door louter cijfers.
De cijfers worden in bepaalde maten gemanipuleerd.

Wanneer men meer test, zakt de positiviteitsratio, bij minder tests stijgt die net: "zeer slecht nieuws, we zitten in een derde golf". Als je logisch nadenkt is het normaal dat die bij meer tests zakt. Door grote screenings van o.a. scholen stijgt het totaal aantal tests, terwijl hier maar zeer weinig positieve gevallen bij zitten. Wanneer je enkel mensen met symptomen laat testen, zorg je al voor een eerste filter, waardoor je veel minder negatieve tests krijgt.

Ik zeg niet dat we het niet serieus moeten nemen, maar je moet alles in zijn context plaatsen en met de nodige korrels zout nemen. Als je alle cijfers (doden, besmettingen, positiviteitsratio, ziekenhuisopnames...) tezamen bekijkt, met het afgelopen jaar vergelijkt en bekijkt hoever we van rampzalige toestanden zitten. Dan denk ik dat we nog niet moeten beginnen panikeren.
Laatst gewijzigd door Gorilla Gust op 01 mar 2021, 08:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Aangepast ivm niet bewezen beweringen/ informatie

Gebruikersavatar
Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 751
Lid geworden op: 22 jan 2011, 20:06
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Renegade »

Gibbon2000 schreef:
28 feb 2021, 15:57
Als je het echt realistisch wilt bekijken, laat je je niet leiden door louter cijfers.
De cijfers worden in bepaalde maten gemanipuleerd.

Wanneer men meer test, zakt de positiviteitsratio, bij minder tests stijgt die net: "zeer slecht nieuws, we zitten in een derde golf". Als je logisch nadenkt is het normaal dat die bij meer tests zakt. Door grote screenings van o.a. scholen stijgt het totaal aantal tests, terwijl hier maar zeer weinig positieve gevallen bij zitten. Wanneer je enkel mensen met symptomen laat testen, zorg je al voor een eerste filter, waardoor je veel minder negatieve tests krijgt.

Ik zeg niet dat we het niet serieus moeten nemen, maar je moet alles in zijn context plaatsen en met de nodige korrels zout nemen. Als je alle cijfers (doden, besmettingen, positiviteitsratio, ziekenhuisopnames...) tezamen bekijkt, met het afgelopen jaar vergelijkt en bekijkt hoever we van rampzalige toestanden zitten. Dan denk ik dat we nog niet moeten beginnen panikeren.
Ik denk dat u de extreme ernst van de situatie toch te veel wilt kaderen en minimaliseren. We moeten op dit moment inderdaad niet panikeren, maar we moeten wel zéér bang en uiterst voorzichtig zijn en ons zeer grote zorgen maken.

Op een dikke week tijd er 100 mensen met Covid-19 bij op intensieve zorgen, dat is een cijfer dat op geen enkele manier liegt. Je kunt niet ontkennen dat dat een derde golf is. De derde golf is een feit op dit moment, en het valt alleen nog maar te bezien hoe dramatisch het gaat worden. Mijn voorspelling is dat het zonder snelle verregaande verstrengingen nog erger wordt dan de vorige twee golven samen. Er is geen enkele mogelijke "context" voor deze situatie: het gaat heel erg en ook bijzonder snel de slechte kant uit en er is absoluut een zeer snelle en zeer krachtige reactie nodig met zeer strenge maatregelen.

Men heeft de mensen nog lang niet bang genoeg gemaakt voor dit virus en de gevolgen ervan, anders zouden ze zich wel anders gedragen. De extreme ernst van de huidige situatie wilt blijkbaar alweer maar niet doordringen bij velen.

De enige correcte optie op dit moment is een onmiddellijke absolute, totale lockdown, minstens even streng als in maart 2020. Het is de enige oplossing die de derde golf écht kan verlagen en stoppen. De bestaande maatregelen zijn vooral door de Britse variant niet toereikend.

Gebruikersavatar
Choco115
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2017, 07:48
Favoriete dierentuin: Berlijn (Zoo en Tierpark)

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Choco115 »

Ach laten we alsjeblieft hier niet ook met deze zinloze discussie beginnen. Sommige mensen denken dat Corona wel meevalt, anderen zijn juist doodsbang. Ikzelf denk dat het weinig zin heeft om doodsbang te zijn, maar Corona valt absoluut niet mee, en ik kan me niet voorstellen dat mensen die naasten/zelf dit hebben gehad ook denken dat het ‘wel meevalt’. Maar hoe ik erin sta maakt weinig uit, feit is dat ik liever over dierentuinen discussieer en het een beetje gezellig houd.
De natuur is het mooiste wat er is

Gebruikersavatar
Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 751
Lid geworden op: 22 jan 2011, 20:06
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Renegade »

Choco115 schreef:
28 feb 2021, 23:24
Ach laten we alsjeblieft hier niet ook met deze zinloze discussie beginnen. Sommige mensen denken dat Corona wel meevalt, anderen zijn juist doodsbang. Ikzelf denk dat het weinig zin heeft om doodsbang te zijn, maar Corona valt absoluut niet mee, en ik kan me niet voorstellen dat mensen die naasten/zelf dit hebben gehad ook denken dat het ‘wel meevalt’. Maar hoe ik erin sta maakt weinig uit, feit is dat ik liever over dierentuinen discussieer en het een beetje gezellig houd.
De discussie over de algemene coronamaatregelen moeten we hier inderdaad wellicht niet voeren. Waar we kunnen hier wel discussiëren over de vraag of het verantwoord is de vroege heropening van de dierenparken te laten verder duren nu de derde golf begonnen is en de cijfers onrustwekkend stijgen.

Persoonlijk vrees ik dat het antwoord op die vraag resoluut nee is, aangezien ik ten zeerste betwijfel of een openstelling op dit moment wel écht veilig en verantwoord kan, en wel maatschappelijk en moreel verantwoord kan worden. Ik hou van de dierenparken, maar ik vind een openstelling in de huidige extreem ernstige situatie bijzonder moeilijk te verantwoorden.

Wie het anders bekijkt mag altijd proberen mij toch te overtuigen.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Om dramatische gevolgen van de coronacrisis te voorkomen, schiet de gemeente Apeldoorn dierenpark Apenheul te hulp. Door een lening te verstrekken willen burgemeester en wethouders voorkomen dat Apenheul blijvende schade oploopt. Dat komt bovenop de noodhulp die het kabinet beschikbaar stelt voor dierentuinen, waaruit Apenheul mogelijk ook kan putten. Bedragen noemt het gemeentecollege daarin niet. Wel geeft het gemeentebestuur aan dat het miljoenenpakket van minister Schouten hierbij wordt betrokken. De komende weken wordt de lening verder uitgewerkt aldus de Stentor:

https://www.destentor.nl/apeldoorn/apen ... ook.com%2F
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Renegade schreef:
01 mar 2021, 11:47

Wie het anders bekijkt mag altijd proberen mij toch te overtuigen.
Dat lukt wellicht niet, maar ik zie wel dat dierentuinen niet de oorzaak zijn van de huidige problemen.

Wel het feit dat de mensen mede in dierentuinen moedwillig meer contacten op zoeken, nauwe contacten. Afspreken met vrienden en familie in een dierentuin is nu best populair. Op zich moet dat geen probleem vormen indien je steeds voldoende afstand houdt, maar dat laatste... dat vervaagt tijdens een uitje snel. Zeker tussen grootouders en kleinkinderen. Een zelfde probleem als naar de bossen en parken toe, of bij de mensen in de achtertuin.

Geen dierentuin-gerelateerd probleem, maar een maatschappelijke toegenomen laksheid qua tendens. Het is maar een bijzonder kleine zelf toegeëigende versoepeling bij sommigen, maar wel eentje die meer gevolgen heeft dan men op het eerste zicht denkt.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 751
Lid geworden op: 22 jan 2011, 20:06
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Renegade »

Gorilla Gust schreef:
02 mar 2021, 12:20
Renegade schreef:
01 mar 2021, 11:47

Wie het anders bekijkt mag altijd proberen mij toch te overtuigen.
Dat lukt wellicht niet, maar ik zie wel dat dierentuinen niet de oorzaak zijn van de huidige problemen.

Wel het feit dat de mensen mede in dierentuinen moedwillig meer contacten op zoeken, nauwe contacten. Afspreken met vrienden en familie in een dierentuin is nu best populair. Op zich moet dat geen probleem vormen indien je steeds voldoende afstand houdt, maar dat laatste... dat vervaagt tijdens een uitje snel. Zeker tussen grootouders en kleinkinderen. Een zelfde probleem als naar de bossen en parken toe, of bij de mensen in de achtertuin.

Geen dierentuin-gerelateerd probleem, maar een maatschappelijke toegenomen laksheid qua tendens. Het is maar een bijzonder kleine zelf toegeëigende versoepeling bij sommigen, maar wel eentje die meer gevolgen heeft dan men op het eerste zicht denkt.
"Bijzonder kleine toegeëigende versoepeling" is wel heel eufemistisch gesteld voor gedrag dat de gezondheid en het leven van tienduizenden mensen in gevaar brengt en ons alleen nog maar veel langer in deze crisis houdt. Mensen weten goed genoeg dat samenscholingen met meer dan vier volwassen verboden zijn en dat elkaar ontmoeten zonder afstand onverantwoord en verboden is, maar ze doen het willens en wetens toch. Veel mensen lijken te denken dat buiten alles veilig is, terwijl bij nauwe contacten ook buiten het virus overgedragen kan worden, zeker met de nieuwe varianten. En zo kunnen op een drukke dag in een dierentuin misschien wel een paar honderd nieuwe besmettingen ontstaan. En zo zijn dierentuinen misschien niet de oorzaak van de huidige problemen maar kunnen ze er wel aan bijdragen.

Zeker nu we voor de derde golf staan kun je je afvragen of het naar de maatschappij en de zorgsector toe wel te verantwoorden is om, als je zulke zaken niet beter kunt voorkomen of reguleren, de plaatsen waar mensen toch bij elkaar kunnen komen, zoals dierenparken, nog open te laten. En hoewel ik ook begrijp hoe belangrijk het is, onder meer voor het mentaal welzijn, om mensen toch iets te gunnen, vind ik het bijzonder moeilijk om een balans te vinden tussen dat en het onder controle krijgen van het virus, zeker als de cijfers snel de slechte richting uitgaan.

Als je mensen nauwelijks nog kunt motiveren om de regels na te leven vrees ik dat het bijzonder moeilijk gaat worden om een nieuwe golf te vermijden of onder controle te krijgen zonder zeer harde maatregelen..

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Dat is helaas de keerzijde van onze democratie, iedereen heeft een stem... dus ook mensen die onwaarheden vertellen en de mensen die hen blind volgen. Van een politiek stigmatiserend gedachtegoed tot complottheorieën over ziektes als COVID. Net als mensen die gewoon de wetenschap niet willen geloven. Als je die groep uitsluit kunnen veel zaken sneller opgelost worden, maar zo werkt het niet in Europa. Nu lijkt dat een nadeel, maar op andere vlakken is dat een enorm gewonnen voordeel.

Langs de andere kant kan je ook kijken naar de bewonderenswaardige aanpak van Nieuw-Zeeland. Toch ook een moderne rechtstaat en democratie... waar het om een of andere reden toch makkelijker is om paternalistisch op te treden?
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 751
Lid geworden op: 22 jan 2011, 20:06
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Renegade »

Gorilla Gust schreef:
02 mar 2021, 17:27
Dat is helaas de keerzijde van onze democratie, iedereen heeft een stem... dus ook mensen die onwaarheden vertellen en de mensen die hen blind volgen. Van een politiek stigmatiserend gedachtegoed tot complottheorieën over ziektes als COVID. Net als mensen die gewoon de wetenschap niet willen geloven. Als je die groep uitsluit kunnen veel zaken sneller opgelost worden, maar zo werkt het niet in Europa. Nu lijkt dat een nadeel, maar op andere vlakken is dat een enorm gewonnen voordeel.

Langs de andere kant kan je ook kijken naar de bewonderenswaardige aanpak van Nieuw-Zeeland. Toch ook een moderne rechtstaat en democratie... waar het om een of andere reden toch makkelijker is om paternalistisch op te treden?
Nieuw-Zeeland heeft natuurlijk ook het voordeel een eilandstaat te zijn, eigen baas te zijn over hun grenzen én die grenzen ook vrij gemakkelijk behoorlijk potdicht te kunnen afsluiten. Het feit dat ze zeer snel en doortastend optreden en dat men dat ook pikt helpt natuurlijk ook.

Plaats reactie