COVID-19 in de dierentuinen

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14924
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Bouillon was nog open qua horeca. De rest zet enkel op take away in. Dat laatste mag nog begreep ik?
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6542
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Apenarend »

Gorilla Gust schreef:
23 okt 2020, 09:42
Bouillon was nog open qua horeca. De rest zet enkel op take away in. Dat laatste mag nog begreep ik?
Ik vermoed van wel, aangezien ook de frituren en restaurants zo mogen werken.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Joost »

Voorlopig nog wel positief dat de dierentuinen nog wel open mogen blijven, maar wederom een harde klap voor de sector. Met wederom strengere maatregelen zou het me ook niet verbazen als er dan ook minder bezoekers zich getrokken voelen om heen te gaan en dan lopen ze ook nog flink horeca inkomsten mis. Helaas is het schijnbaar nodig, ik hoop voor de dierenparken vooral dat ze niet weer ook dicht gaan moeten, maar ik ben er eerlijk gezegd bang voor.

Ik verwacht komende week in Nederland ook weer aangescherpte maatregelen, want wat men twee week geleden heeft besloten lijkt voorlopig 0 effect te hebben, de cijfers lopen alleen maar verder op...

Gebruikersavatar
black-star
Laafsekikker Moderator
Laafsekikker Moderator
Berichten: 1842
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:12
Favoriete dierentuin: te veel
Locatie: Thuis

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door black-star »

Apenarend schreef:
23 okt 2020, 09:48
Gorilla Gust schreef:
23 okt 2020, 09:42
Bouillon was nog open qua horeca. De rest zet enkel op take away in. Dat laatste mag nog begreep ik?
Ik vermoed van wel, aangezien ook de frituren en restaurants zo mogen werken.
Helaas... we kregen net een overzicht via de provincie in de mailbox:

6. Dierentuinen: indoor ruimtes worden gesloten; het aanbieden en nuttigen van drank en voeding is verboden.

snoopy11
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 120
Lid geworden op: 27 dec 2016, 13:02
Favoriete dierentuin: pairi daiza

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door snoopy11 »

black-star schreef:
23 okt 2020, 11:18
Apenarend schreef:
23 okt 2020, 09:48
Gorilla Gust schreef:
23 okt 2020, 09:42
Bouillon was nog open qua horeca. De rest zet enkel op take away in. Dat laatste mag nog begreep ik?
Ik vermoed van wel, aangezien ook de frituren en restaurants zo mogen werken.
Helaas... we kregen net een overzicht via de provincie in de mailbox:

6. Dierentuinen: indoor ruimtes worden gesloten; het aanbieden en nuttigen van drank en voeding is verboden.
Had dit ook net gelezen. Waarbij ik mij dan de vraag stel, mogen zelf meegebrachte dranken en eten wel genuttigd worden.

Als men de regels letterlijk interpreteerd, vermoed ik van niet. Ik denk dat dit juist moet voorkomen dat mensen hun mondmasker langere tijd gaan afzetten. Dan stelt zich een tweede vraag wat met rokers?

Ik zie vaak genoeg in het park dat in gebieden waar het nu al verplicht is, mensen na vijf stappen hun masker afzetten om te roken. Ik maak mij dan dikwijls de bedenking, waarom rook je dan niet eerst eventjes buiten dit gebied en ga dan verder. Daarvan is dit in Nederlandse parken beter geregeld, algemeen rookverbod behalve op aangeduide plaatsen, maar dat is dan weer een andere discussie dan Covid.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14924
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

snoopy11 schreef:
23 okt 2020, 11:26
Als men de regels letterlijk interpreteerd, vermoed ik van niet. Ik denk dat dit juist moet voorkomen dat mensen hun mondmasker langere tijd gaan afzetten. Dan stelt zich een tweede vraag wat met rokers?

Ik zie vaak genoeg in het park dat in gebieden waar het nu al verplicht is, mensen na vijf stappen hun masker afzetten om te roken. Ik maak mij dan dikwijls de bedenking, waarom rook je dan niet eerst eventjes buiten dit gebied en ga dan verder. Daarvan is dit in Nederlandse parken beter geregeld, algemeen rookverbod behalve op aangeduide plaatsen, maar dat is dan weer een andere discussie dan Covid.
Zo lees ik dat ook, maar de informatie is nog maar pas tot bij de dierentuinen aan het komen. Het lijkt me dat dit morgen vanzelf duidelijk wordt. Een persconferentie waarbij alles in één keer duidelijk is zou wel héél bijzonder zijn. ;)
snoopy11 schreef:
23 okt 2020, 11:26
Daarvan is dit in Nederlandse parken beter geregeld, algemeen rookverbod behalve op aangeduide plaatsen, maar dat is dan weer een andere discussie dan Covid.
Gesteld dat dat wordt gehandhaafd wel.... op dat vlak kijk ik weer liever naar Duitsland. Daar is het rookbeleid goed geregeld qua dierentuinen. Nederland is beperkter, en België een aanfluiting.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

jackdw
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jun 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: Ja

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door jackdw »

In Zoo Antwerpen en Planckendael is een mondmasker enkel binnen verplicht en op drukke plaatsen.
Vermits enkel de toiletten open zijn zijn ze daar verplicht, en daar waar mensen zich staan te verdringen bij een beest dat meer volk trekt. ... :D

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Jarne »

En op het klauwapeneiland, ondanks dat de apen de hele tijd binnen zaten bij mijn bezoek.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14924
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

jakdw schreef:
23 okt 2020, 12:28
In Zoo Antwerpen en Planckendael is een mondmasker enkel binnen verplicht en op drukke plaatsen.
Vermits enkel de toiletten open zijn zijn ze daar verplicht, en daar waar mensen zich staan te verdringen bij een beest dat meer volk trekt. ... :D
Ik vermoed dat dat ook snel algemeen verplicht zal worden aan dit tempo. In heel het land. ;)

Maar wat ik me nu wel afvraag... Souvenirshops vallen onder het winkel-protocol toch? Die blijven dan wél open?
Anders lijkt de meerwaarde om open te gaan voor dierentuinen geheel nihil als je enkel abonneehouders gaat aantrekken momenteel.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

De gele ster
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 okt 2019, 16:05
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door De gele ster »

Zelfs als souvenirshops wel open mogen blijven is dat allicht niet meer rendabel. Het loon van de werknemer die daar heel de dag staat ligt al snel hoger dan de winst die je draait met die paar mensen die wel nog komen en een aankoop besluiten te doen.

Het was al lang huilen met de pet op, maar deze extra verstrengingen net voor de herfstvakantie blokkeren nog een allerlaatste kans waarop de parken iets of wat meer bezoekers hadden kunnen trekken. Ik verwacht de komende weken/maanden uit verschillende landen persberichten dat er boeken definitief worden neergelegd. Je kunt geen verliezen blijven opstapelen, al helemaal niet als je, zoals dierenparken, en hele hoop vaste kosten hebt die doorlopen en er geen enkel perspectief geboden kan worden.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14924
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

De gele ster schreef:
24 okt 2020, 10:25
Zelfs als souvenirshops wel open mogen blijven is dat allicht niet meer rendabel. Het loon van de werknemer die daar heel de dag staat ligt al snel hoger dan de winst die je draait met die paar mensen die wel nog komen en een aankoop besluiten te doen.

Het was al lang huilen met de pet op, maar deze extra verstrengingen net voor de herfstvakantie blokkeren nog een allerlaatste kans waarop de parken iets of wat meer bezoekers hadden kunnen trekken. Ik verwacht de komende weken/maanden uit verschillende landen persberichten dat er boeken definitief worden neergelegd. Je kunt geen verliezen blijven opstapelen, al helemaal niet als je, zoals dierenparken, en hele hoop vaste kosten hebt die doorlopen en er geen enkel perspectief geboden kan worden.
Op facebook gaf Zoo Antwerpen aan dat haar shop ook diende gesloten te blijven. Hopelijk is dat nog iets waar een versoepeling in komt (aangezien alle andere winkels buiten de poort wel open mogen blijven), anders wordt het inderdaad een economisch moeilijke situatie. Enkel nieuwe dagtickets kunnen dan nog iets van inkomsten opbrengen.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7646
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Limburg vooruit »

Het is compleet van de pot gerukt, een gewone winkel mag open blijven, ook de niet essentiële. Alle restaurant mogen aan afhaal doen, en dierenparken mogen weer niets.

Ik begrijp trouwens niet dat de pretparken geen proces aanspannen, sluit de indoor attracties en voer een systeem van reserveren in bij de attracties en je hebt evenveel kans op besmetting als in een doorsnee winkel.

Deze regering en de politiekers van de laatste 10-15 jaar moeten volgends mij examen doen in bekwaamheid, de slechtst scorende mogen door naar een parlementszetel en de laatste in de klas mag minister worden.
Heb nog nooit zo'n bende onbekwaamheid bij elkaar gezien.

Ps; deze reactie is niet tot stand gekomen door de maatregelen betreffende dierenparken, deze mening heb ik al heeeel lang.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14924
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Er is gewoon veel onduidelijk, met name qua opening van shops of het toestaan van picknicks.

In Pairi Daiza laten ze de shop bijvoorbeeld open, en staan ze ook picknicks toe, doch voorlopig in afwachting van het ministerieel besluit en haar details. Bij de grotten van Han zou picknicken dan weer niet toegestaan zijn momenteel. Ik denk dat geen enkele dierentuin het echt zeker weet momenteel...
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Tec7
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 147
Lid geworden op: 12 okt 2017, 17:02
Favoriete dierentuin: PD

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Tec7 »

Ik snap ook niet waarom dierentuinen geen afhaalmaaltijden mogen organiseren maar het restaurant ernaast dat wel mag doen... :doh:

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6542
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Apenarend »

Tec7 schreef:
24 okt 2020, 23:00
Ik snap ook niet waarom dierentuinen geen afhaalmaaltijden mogen organiseren maar het restaurant ernaast dat wel mag doen... :doh:
Ik vermoed dat dat te maken heeft met de wijze waarop een onderneming geregistreerd is, met name in de vestigingswetgeving.
Een restaurant binnen een betalende entiteit (bv. een pretpark, zoo, museum, etc.) bestaat enkel ten dienste van de bezoeker die een (al dan niet betalend) toegangsbewijs heeft. Volgens mij mogen zij geen maaltijden organiseren voor niet-bezoekers. Anders zou bv. een schoolkantine ook afhaalmaaltijden kunnen organiseren.

Politici moeten nu snel maatregelen nemen per sector. restaurants in een dierentuin zitten in een andere sector dan deze in de openbare ruimte. Daarom verschillen de maatregelen.

Wij leven in een hoogontwikkelde samenleving. Dit virus tart elke vezel van ons systeem zowel in snelheid als in omvang. Tenzij we in een zeer autocratische samenleving zoals China willen leven, heeft dit dus zijn consequenties.

In tegenstelling tot velen, ben ik vrij mild voor politici, beleidsmakers en virologen. Er worden veel fouten gemaakt, maar het zijn geen supermensen. Veel van die mensen moeten heel moeilijke beslissingen nemen, midden een kakafonie van sociale media en de waan van de dag in de pers.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Jarne »

Apenarend schreef:
25 okt 2020, 11:46
Tec7 schreef:
24 okt 2020, 23:00
Ik snap ook niet waarom dierentuinen geen afhaalmaaltijden mogen organiseren maar het restaurant ernaast dat wel mag doen... :doh:
In tegenstelling tot velen, ben ik vrij mild voor politici, beleidsmakers en virologen. Er worden veel fouten gemaakt, maar het zijn geen supermensen. Veel van die mensen moeten heel moeilijke beslissingen nemen, midden een kakafonie van sociale media en de waan van de dag in de pers.
De mentaliteit van veel Belgen en Nederlanders maakt het er ook niet makkelijker op voor beleidsmakers hier. De hoeveelheid mensen die ik nu nog tegenkom die geen afstand houden, mondmaskers slecht/niet dragen (blijkbaar is er een ongeschreven regel dat als je belt je ook buiten de regels valt, of zo lijkt het toch) en in het algemeen gewoon doen alsof er niets aan de hand is....

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7646
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Limburg vooruit »

Jarne schreef:
25 okt 2020, 13:44
Apenarend schreef:
25 okt 2020, 11:46
Tec7 schreef:
24 okt 2020, 23:00
Ik snap ook niet waarom dierentuinen geen afhaalmaaltijden mogen organiseren maar het restaurant ernaast dat wel mag doen... :doh:
In tegenstelling tot velen, ben ik vrij mild voor politici, beleidsmakers en virologen. Er worden veel fouten gemaakt, maar het zijn geen supermensen. Veel van die mensen moeten heel moeilijke beslissingen nemen, midden een kakafonie van sociale media en de waan van de dag in de pers.
De mentaliteit van veel Belgen en Nederlanders maakt het er ook niet makkelijker op voor beleidsmakers hier. De hoeveelheid mensen die ik nu nog tegenkom die geen afstand houden, mondmaskers slecht/niet dragen (blijkbaar is er een ongeschreven regel dat als je belt je ook buiten de regels valt, of zo lijkt het toch) en in het algemeen gewoon doen alsof er niets aan de hand is....
Dat ligt net aan die beleidsmakers. Elke week nieuwe regels, elke week andere dingen die mogen en niet mogen. De absurde denkwijze van deze beleidsmakers.
En door het politiek gekibbel van de laatste jaren heeft er gewoon niemand nog echt respect voor de beleidmakers.

Doe desnoods zoals in China, zo is het en niet anders; Wil je u er niet aan houden zware boetes en/of gevangenisstraffen. Zet het leger in voor de ordehandhavers te helpen, laat deze ook veldhospitalen oprichten. Bij de minste scheet in het buitenland zijn ze vertrokken om daar te gaan helpen en hier in eigen land mogen ze niet! Begrijpen wie begrijpen kan hoor.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Jarne »

Limburg vooruit schreef:
25 okt 2020, 14:27

Dat ligt net aan die beleidsmakers. Elke week nieuwe regels, elke week andere dingen die mogen en niet mogen. De absurde denkwijze van deze beleidsmakers.
En door het politiek gekibbel van de laatste jaren heeft er gewoon niemand nog echt respect voor de beleidmakers.
Basisregels omtrent afstand houden en mondmaskers op het openbaar vervoer en binnenruimtes zijn al maanden hetzelfde, dat sommige mensen zich daar totaal niet aan houden kan je niet op de beleidsmakers steken.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7646
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Limburg vooruit »

Jarne schreef:
25 okt 2020, 14:37
Limburg vooruit schreef:
25 okt 2020, 14:27

Dat ligt net aan die beleidsmakers. Elke week nieuwe regels, elke week andere dingen die mogen en niet mogen. De absurde denkwijze van deze beleidsmakers.
En door het politiek gekibbel van de laatste jaren heeft er gewoon niemand nog echt respect voor de beleidmakers.
Basisregels omtrent afstand houden en mondmaskers op het openbaar vervoer en binnenruimtes zijn al maanden hetzelfde, dat sommige mensen zich daar totaal niet aan houden kan je niet op de beleidsmakers steken.
Daar zijn we het dan niet over eens. Ja die regels zijn er al lang, maar er is te weinig controle en de boetes zijn veel te laag! En daar is de politiek wel fout.

Née de regeringen zijn niet van alles fout, maar in mijn ogen toch voor minstens 75%. De grenzen hadden bv. nooit open gemogen voor plezierreizen, familiebezoek,... Iedereen die toch naar het buitenland moest verplicht 14 dagen in een quarantainegebouw vanuit de regering, niet thuis want dan doen ze het toch niet.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6542
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Apenarend »

Limburg vooruit schreef:
25 okt 2020, 14:27
Jarne schreef:
25 okt 2020, 13:44
Apenarend schreef:
25 okt 2020, 11:46
Tec7 schreef:
24 okt 2020, 23:00
Ik snap ook niet waarom dierentuinen geen afhaalmaaltijden mogen organiseren maar het restaurant ernaast dat wel mag doen... :doh:
In tegenstelling tot velen, ben ik vrij mild voor politici, beleidsmakers en virologen. Er worden veel fouten gemaakt, maar het zijn geen supermensen. Veel van die mensen moeten heel moeilijke beslissingen nemen, midden een kakafonie van sociale media en de waan van de dag in de pers.
De mentaliteit van veel Belgen en Nederlanders maakt het er ook niet makkelijker op voor beleidsmakers hier. De hoeveelheid mensen die ik nu nog tegenkom die geen afstand houden, mondmaskers slecht/niet dragen (blijkbaar is er een ongeschreven regel dat als je belt je ook buiten de regels valt, of zo lijkt het toch) en in het algemeen gewoon doen alsof er niets aan de hand is....
Dat ligt net aan die beleidsmakers. Elke week nieuwe regels, elke week andere dingen die mogen en niet mogen. De absurde denkwijze van deze beleidsmakers.
En door het politiek gekibbel van de laatste jaren heeft er gewoon niemand nog echt respect voor de beleidmakers.

Doe desnoods zoals in China, zo is het en niet anders; Wil je u er niet aan houden zware boetes en/of gevangenisstraffen. Zet het leger in voor de ordehandhavers te helpen, laat deze ook veldhospitalen oprichten. Bij de minste scheet in het buitenland zijn ze vertrokken om daar te gaan helpen en hier in eigen land mogen ze niet! Begrijpen wie begrijpen kan hoor.
Wie nu nog niet de basisregels kent, moet dat niet afschuiven op politici.

De regels veranderen omdat de cijfers en de situatie voortdurend veranderen. Mochten de regels niet worden aangepast, terwijl de cijfers en de situatie veranderen, vermoed ik dat je dan ook zou roepen op die politici.

Voor een autocratie zoals China bedank ik. Het enige waarin ik je kan volgen is dat wanneer maatregelen worden opgelegd, men die meteen strikt moet toepassen, inclusief bestraffing. We zijn in dat opzicht inderdaad veel te soft geworden in onze emo-democratie.
Maar zodra er een strenge bestraffing zou volgen, zal je dan weer andere mensen hebben die meteen beginnen te roepen over een politiestaat, politici uitschelden als fascisten, etc.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Plaats reactie