COVID-19 in de dierentuinen

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2853
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Joost »

Morgen neemt het Nederlandse kabinet wederom besluiten rondom het coronavirus en of de maatregelen al dan niet verlengd moeten worden of niet. Volgens het RTL Nieuws zal het advies wat het Outbreak Management Team, het team wat de overheid adviseert in de hele situatie en wiens adviezen vaak weer overgenomen worden door de overheid, adviseren dat musea en dierentuinen onder strikte voorwaarden weer open kunnen. Daarbij moet de Horeca mogelijk wel dicht blijven, aangezien men de termijn daarvan mogelijk juist zal verlengen. Het hele artikel:

Advies aan kabinet: basisschoolkinderen in kleine groepjes weer naar school
Bron en meer: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politie ... ssion=true


Gebruikersavatar
Dustin1999
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 675
Lid geworden op: 16 mei 2018, 14:32
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Pairi Daiza en Burgers Zoo
Locatie: Amersfoort

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Dustin1999 »

Ja dat had ik ook gelezen over de dierentuinen, hopelijk horen we daar vanavond ook iets over.

Gebruikersavatar
Dustin1999
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 675
Lid geworden op: 16 mei 2018, 14:32
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Pairi Daiza en Burgers Zoo
Locatie: Amersfoort

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Dustin1999 »

Zeer positief nieuws de grote Nederlandse dierentuinen kunnen weer open!

Bron: https://www.nu.nl/economie/6046203/grot ... mA3PmpCVVg

Gebruikersavatar
Max
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 667
Lid geworden op: 27 okt 2015, 20:54
Favoriete dierentuin: Artis, Blijdorp

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Max »

Ben wel benieuwd hoe ze dat gaan doen voor leden. Krijgen die speciale tijdsloten of een bepaald percentage van elk tijdslot is voor leden gereserveerd?
Dieren zijn het mooiste op de planeet!
Laten we ze dan ook beschermen!

Gebruikersavatar
Dustin1999
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 675
Lid geworden op: 16 mei 2018, 14:32
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Pairi Daiza en Burgers Zoo
Locatie: Amersfoort

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Dustin1999 »

Ja ik weet ook niet hoe ze dat gaan doen voor abonnementhouders, misschien doen ze dat een abonnementhouder om de week de dierentuin mag bezoeken om zo voor iedereen eerlijk te houden. Dat je dus niet twee keer in één week kan of om de twee weken zoiets?

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2853
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Joost »

In de persconferentie van premier Rutte is net bekend gemaakt dat een aantal maatregelen in Nederland versoepeld zal worden, maar dat het overgrote gedeelte verlengd zal worden tot en met 20 mei. In principe zijn er alleen voor onderwijs, sport en evenementen andere besluiten genomen, dus we mogen er vanuit gaan dat de parken ook tot en met 20 mei gesloten zullen blijven. Zeker ook omdat de premier meerdere keren benadrukte dat de versoepeling alleen geldt voor dingen die regionaal plaats vinden en waar dus niet veel verplaatsingen voor plaats zullen vinden van personen door het land, aangezien de dierentuinen dit nou eenmaal wel veroorzaken neem ik aan dat dit dus ook een van de redenen zou zijn om ze dicht te houden.

Het is balen voor ons allemaal, maar de volksgezondheid gaat nou eenmaal even voor, hopelijk houden de meeste parken het financieel vol..

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14924
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

In het Amerikaanse Bronx Zoo was er een poosje terug ophef over diverse roofdieren (tijgers en leeuwen) welke een positieve test voor COVID-19 aflegde. Ondertussen zijn er nog vier extra tijgers, alsook drie leeuwen besmet met het virus.

Wellicht door een besmet personeelslid, maar welke zelf zonder symptomen. De sneewluipaarden, jachtluipaarden, nevelpanters, amourluipaarden, poema's en servals van het park zijn allen nog symptoomvrij.

We lezen mee met ABC
https://abc7.com/6122870/?ex_cid=TA_KAB ... rtqaFW3VjI
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14924
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Het verontrustende bericht dat het DuitseTierpark Neumünster mogelijk haar eigen (prooi)dieren zou moeten voederen aan de roofdieren omwille van de corono-crisis, zorgde voor een wereldwijde stormloop aan reacties.

Deze reacties zorgde mede voor heel wat donaties, waardoor de dierentuin terug zonder problemen haar rekeningen kan betalen... en voedsel inkopen voor de roofdieren. We kijken mee met het NDR. https://www.facebook.com/watch/?v=225564358720067
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6545
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Apenarend »

Gorilla Gust schreef:
23 apr 2020, 10:31
Het verontrustende bericht dat het DuitseTierpark Neumünster mogelijk haar eigen (prooi)dieren zou moeten voederen aan de roofdieren omwille van de corono-crisis, zorgde voor een wereldwijde stormloop aan reacties.

Deze reacties zorgde mede voor heel wat donaties, waardoor de dierentuin terug zonder problemen haar rekeningen kan betalen... en voedsel inkopen voor de roofdieren. We kijken mee met het NDR. https://www.facebook.com/watch/?v=225564358720067
Goed gespeeld noem ik dat maar ik had er niet ingelopen. Met de giften kunnen ze nu de geit van de buren slachten ipv hun eigen geit....
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7648
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Limburg vooruit »

Apenarend schreef:
23 apr 2020, 12:01
Gorilla Gust schreef:
23 apr 2020, 10:31
Het verontrustende bericht dat het DuitseTierpark Neumünster mogelijk haar eigen (prooi)dieren zou moeten voederen aan de roofdieren omwille van de corono-crisis, zorgde voor een wereldwijde stormloop aan reacties.

Deze reacties zorgde mede voor heel wat donaties, waardoor de dierentuin terug zonder problemen haar rekeningen kan betalen... en voedsel inkopen voor de roofdieren. We kijken mee met het NDR. https://www.facebook.com/watch/?v=225564358720067
Goed gespeeld noem ik dat maar ik had er niet ingelopen. Met de giften kunnen ze nu de geit van de buren slachten ipv hun eigen geit....
Dat is mijn idee er ook van, elke tuin heeft hoefdieren genoeg om te kweken en het overschot ervan op te voeren.
Ik denk dan aan geiten, varkens, gnoes, elandantilopen, herten, ...
Zolang er geen kweekprogramma voor bestaat en de soort is niet bedreigd tenminste.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6545
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Apenarend »

Limburg vooruit schreef:
23 apr 2020, 12:21
Apenarend schreef:
23 apr 2020, 12:01
Gorilla Gust schreef:
23 apr 2020, 10:31
Het verontrustende bericht dat het DuitseTierpark Neumünster mogelijk haar eigen (prooi)dieren zou moeten voederen aan de roofdieren omwille van de corono-crisis, zorgde voor een wereldwijde stormloop aan reacties.

Deze reacties zorgde mede voor heel wat donaties, waardoor de dierentuin terug zonder problemen haar rekeningen kan betalen... en voedsel inkopen voor de roofdieren. We kijken mee met het NDR. https://www.facebook.com/watch/?v=225564358720067
Goed gespeeld noem ik dat maar ik had er niet ingelopen. Met de giften kunnen ze nu de geit van de buren slachten ipv hun eigen geit....
Dat is mijn idee er ook van, elke tuin heeft hoefdieren genoeg om te kweken en het overschot ervan op te voeren.
Ik denk dan aan geiten, varkens, gnoes, elandantilopen, herten, ...
Zolang er geen kweekprogramma voor bestaat en de soort is niet bedreigd tenminste.
Hoeft geen wilde dieren te zijn he. Elke Duitse dierentuin heeft een Baurnhof, zelfs de grote zoals Keulen.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7648
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Limburg vooruit »

Apenarend schreef:
23 apr 2020, 12:42
Hoeft geen wilde dieren te zijn he. Elke Duitse dierentuin heeft een Baurnhof, zelfs de grote zoals Keulen.
Nee natuurlijk niet. Maar het mensdom heeft problemen met het opvoeren van wilde dieren uit een dierentuin die te veel zijn. Maar met die arme varkens, koeien en geiten die niet in de zoo geboren zijn hebben ze dan geen probleem. Ik zou als voederdier trouwens liever op de savanne ergens lopen dan ergens in een klein kot mijn korte leven door te brengen.

Het is voor de meeste hoefdieren (wild en gedomesticeerd) gezonder om jaarlijks een jong te hebben. Wat ga je met al die jongen doen, voer de helft op, scheelt u een pak in voederkost en het is nog gezond voor uw dieren ook.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6545
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Apenarend »

Limburg vooruit schreef:
23 apr 2020, 13:39
Apenarend schreef:
23 apr 2020, 12:42
Hoeft geen wilde dieren te zijn he. Elke Duitse dierentuin heeft een Baurnhof, zelfs de grote zoals Keulen.
Nee natuurlijk niet. Maar het mensdom heeft problemen met het opvoeren van wilde dieren uit een dierentuin die te veel zijn. Maar met die arme varkens, koeien en geiten die niet in de zoo geboren zijn hebben ze dan geen probleem. Ik zou als voederdier trouwens liever op de savanne ergens lopen dan ergens in een klein kot mijn korte leven door te brengen.

Het is voor de meeste hoefdieren (wild en gedomesticeerd) gezonder om jaarlijks een jong te hebben. Wat ga je met al die jongen doen, voer de helft op, scheelt u een pak in voederkost en het is nog gezond voor uw dieren ook.
Mja, maar de bestaansreden van een zoo is toch wilde dieren tonen en kweken. De dieren waarvoor er plaats is in het kweekprogramma zou ik daarvoor niet gebruiken. Met de rest: volledig met je akkoord.
Ik zou natuurlijk wel altijd de voorrang geven aan, in nood, het voederen met eigen gedomesticeerde dieren uit de (kinder-boerderij-afdeling. Ik zou eigenlijk persoonlijk zelfs geen probleem hebben met het feit dat zoos op duurzame basis zelf hun voederdieren kweken voor de roofdieren, net zoals ik geen probleem had met het feit dat zoos openlijk gestorven dieren als voedsel voor andere gebruiken (cfr. de discussie rond zoo Kopenhagen en het voeren van een gestoreven giraffe aan de leeuwen). Maar vaak is dat, omwille van de publieke opinie, een brug te ver. Mensen willen niet stil staan bij het feit dat het geitje in de kinderboerderij dat hun zoon of dochter geaaid heeft, overmorgen als voedsel zal dienen voor de leeuwen van even verderop. Terwijl het eigenlijk vrij logisch zou moeten zijn.
Ik was, na het zien van de oproep, eens in het dierenbestand van Neumunster gaan kijken, en ik dacht meteen dat er eigenlijk geen probleem zou moeten zijn :-\
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2436
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door rick04 »

Lijkt mij geen probleem hoor, er is zo'n groot overschot aan o.a. Indische antilopen en bizons. Normaal worden deze dieren (voornamelijk) jonge mannetjes ook ingeslapen, nu (omdat het in het nieuws komt) is het ineens een groot probleem.

Ik ben wel van mening dat (eventueel de EAZA) een lijst maakt met soorten die geslacht mogen worden en die juist niet geslacht mogen worden.
You can find me in the zoo :)

Tec7
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 147
Lid geworden op: 12 okt 2017, 17:02
Favoriete dierentuin: PD

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Tec7 »

wtf, in Belgie gaan de dierentuinen pas open vanaf 8 juni! (in het beste geval)
:doh:

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14924
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Tec7 schreef:
24 apr 2020, 22:42
wtf, in Belgie gaan de dierentuinen pas open vanaf 8 juni! (in het beste geval)
:doh:
Zover nu bekend wordt dat binnen fase3 bestudeerd, net zoals eventuele meerdaagse (binnen- en buitenland) reizen. Als fase 3 (onder voorwaarden dat de voorgaande fases voorspoedig lopen) pas op 8 juni start, dan lijkt het me sterkt dat de dierentuinen reeds op 8 juni zullen kunnen openen. Ik denk dat je daarvoor eerder naar de traditionele zomervakantie moet kijken, juli-augustus.

De Nederlandse branchevereniging 'Club van Elf', waar 23 dagattracties (waaronder Apenheul, GaiaZOO, Burgers' Zoo, Artis, Diergaarde Blijdorp, Ouwehands dierenpark en Wildlands) bij aangesloten zijn, zou volgens onderstaand artikel de hoop op een vroege opening in mei hebben opgegeven. Men mikt momenteel op een opening in de zomermaanden. https://www.looopings.nl/weblog/14244/P ... EoFnwK9ksk

En ook in Denemarken was er even verwarring, maar mogen de dierentuinen toch niet openen op 1 mei...
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6545
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Apenarend »

Gorilla Gust schreef:
25 apr 2020, 09:58
Tec7 schreef:
24 apr 2020, 22:42
wtf, in Belgie gaan de dierentuinen pas open vanaf 8 juni! (in het beste geval)
:doh:
Zover nu bekend wordt dat binnen fase3 bestudeerd, net zoals eventuele meerdaagse (binnen- en buitenland) reizen. Als fase 3 (onder voorwaarden dat de voorgaande fases voorspoedig lopen) pas op 8 juni start, dan lijkt het me sterkt dat de dierentuinen reeds op 8 juni zullen kunnen openen. Ik denk dat je daarvoor eerder naar de traditionele zomervakantie moet kijken, juli-augustus.

De Nederlandse branchevereniging 'Club van Elf', waar 23 dagattracties (waaronder Apenheul, GaiaZOO, Burgers' Zoo, Artis, Diergaarde Blijdorp, Ouwehands dierenpark en Wildlands) bij aangesloten zijn, zou volgens onderstaand artikel de hoop op een vroege opening in mei hebben opgegeven. Men mikt momenteel op een opening in de zomermaanden. https://www.looopings.nl/weblog/14244/P ... EoFnwK9ksk

En ook in Denemarken was er even verwarring, maar mogen de dierentuinen toch niet openen op 1 mei...
Duitsland en Zweden daarentegen... je moet eens de beelden bekijken van de Zweedse steden gisterenavond.... het is toch hetzelfde virus? Na de zoveelste wansmakelijke vertoning van de federale regering gisterenavond blijf je je afvragen waarom ik 53% van mijn loon al kwijt ben voordat het gestort wordt, en je er dan zo'n lamentabele service/communicatie voor in de plaats krijgt.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14924
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Door de Corona-maatregelen leveren diverse (directie)besturen binnen de Compagnie des Alpes loon in. De algemene directie 20%, bij alle Franse parken 10%. Omtrent Bellewaerde is nog niets bekend, maar wellicht gaat het daar ook om een zelfde beweging gaan, Walibi Nederland leverde ook reeds 10% in. Zie ook:
https://www.looopings.nl/weblog/14247/W ... risis.html


In Duitsland zijn diverse dierentuinen terug geopend, en word het allemaal wat soepeler. Maar met extra voorzorgsmaatregelen omtrent de verspreiding van COVID19. Helaas neemt niet elke bezoeker het zo nauw met deze maatregelen, en luisteren ze ook niet naar de aanwijzingen van het personeel in Tierpark Neumünster. Hierdoor ziet het Tierpark zich genoodzaakt om het verlaagde maximum aantal mensen in het dierenpark nogmaals te verlagen, en bijkomend in te grijpen waar nodig. Ofwel? Enkelingen zorgen er op deze manier voor dat er wachtrijen buiten het park ontstaan aan de ingang. :doh: :battere:
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Choco115
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2017, 07:48
Favoriete dierentuin: Berlijn (Zoo en Tierpark)

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Choco115 »

In Tsjechië zijn de dierentuinen vanaf vandaag weer geopend!
Bron: NOS
De natuur is het mooiste wat er is

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14924
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Een oproep vanuit een noodlijdende diere tui groep:
https://m.hln.be/in-de-buurt/antwerpen/ ... ~ac5e5bbf/
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Plaats reactie