COVID-19 in de dierentuinen

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Jarne »

Apen normaal wel. Maar intussen is bij dierproeven gebleken dat ook muizen er vatbaar voor zijn en waarschijnlijk ook honden en katten (alleszins als carrier, geen idee hoe het zit met ziektesymptomen).

Gebruikersavatar
PriMAAT
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 80
Lid geworden op: 23 mei 2019, 21:56
Favoriete dierentuin: Singapore Night Safari

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door PriMAAT »

Ik veronderstel van niet. Honden al niet in ieder geval, dat was wijdverspreid op social media de laatste dagen. De enige dieren die volgens mij het virus misschien zouden kunnen krijgen zijn mensapen, misschien bij uitbreiding andere primaten, maar dat speculeer ik gewoon. Geen idee of hier al ''officieel'' iets over geweten is.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

In Nederland zijn toch niet alle dierentuin toe.... Uilenpark de Paay zou nog steeds geopend zijn in Beesd. :sssst:
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Jarne »

PriMAAT schreef:
19 mar 2020, 21:32
Ik veronderstel van niet. Honden al niet in ieder geval, dat was wijdverspreid op social media de laatste dagen. De enige dieren die volgens mij het virus misschien zouden kunnen krijgen zijn mensapen, misschien bij uitbreiding andere primaten, maar dat speculeer ik gewoon. Geen idee of hier al ''officieel'' iets over geweten is.
Ik kwam aanvankelijk tegen dat honden het waarschijnlijk niet konden overdragen. Maar een artikel dat ging over die dierproeven kwam ermee af dat ze mogelijk toch carriers konden zijn.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

We maakte er reeds melding van, nog steeds zijn niet alle dierentuinen gesloten binnen de Benelux. De Waalse tuinen sloten vrij (of verlengde hun wintersluiting) snel hun deuren, om mee de COVID-19 verspreiding in te perken. Zij werden iets moeizamer gevolgd door de Vlaamse dierentuinen, en uiteindelijk ook heel wat Nederlandse dierentuinen. In Luxemburg sloot afgelopen week ook de dierentuin Parc Merveilleux.

Hiermee zijn alle dierentuinen in de Benelux gesloten, op één dierentuin na. Het kleinere uilenpark de Paay is nog steeds geopend in het Nederlandse Beesd. De Nederlandse overheid, welke sowieso soepeler is met haar voorzorgsmaatregelen, ziet hier geen problemen in zolang er sprake blijft van social-distancing. We lezen mee met Looopings.
https://www.looopings.nl/weblog/14019/D ... opend.html
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Uiteraard zorgt de stop aan inkomsten ook voor problemen... zowel hier als in het buitenland. In Frankrijk maken ook enkele grotere tuinen zich oprecht zorgen:
https://www.zoonaute.net/2020/03/23/cor ... oGUMr9OJHk
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Limburg vooruit »

Ook Olmen zit door zijn financiële voorraad en vraagt om hulp: https://www.pakawipark.be/
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6505
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Apenarend »

Ik begrijp dit soort berichten over de financiële toestand niet zo goed. Het toeristisch seizoen is nog niet begonnen, er kunnen dus eigenlijk amper inkomsten begroot zijn.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Limburg vooruit »

Apenarend schreef:
23 mar 2020, 17:44
Ik begrijp dit soort berichten over de financiële toestand niet zo goed. Het toeristisch seizoen is nog niet begonnen, er kunnen dus eigenlijk amper inkomsten begroot zijn.
Het gaat over de winterpot die op is, niet over het toekomstig seizoen.

Normaal waren de parken al 14 dagen open, 14 dagen inkomsten voor de huidige kosten te dekken en dan de zomer om een nieuw potje aan te leggen voor de komende winter.
Nu moeten de parken plots langer gesloten blijven, als dit nog een maand aanhoud vrees ik het ergste voor alle kleine parken in de Benelux.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2839
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Joost »

De Nederlandse regering maakt zojuist bekend dat de maatregelen verscherpt worden met onder andere een samenscholingsverbod voor meer dan 3 personen, dit geldt nu tot en met 1 juni. Het lijkt te betekenen dat de Nederlandse dierentuinen dus ook nog minstens 2 maanden dicht moeten blijven. Jammer, maar het is nu even niet anders.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Ik keek ook net naar de persconferentie met de smeekbede aan Nederland om thuis te blijven... en het lijkt me inderdaad vrij logisch dat we nu tot 1 Juni gesloten dierentuinen zullen zien in Nederland.

Al lijkt België bijna een gelijkaardige termijn te gaan nemen (tussen de 8 en 10 weken vermoed men momenteel), en wordt de datum van 5 april sowieso naar achteren geschoven.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6505
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Apenarend »

Limburg vooruit schreef:
23 mar 2020, 18:26
Apenarend schreef:
23 mar 2020, 17:44
Ik begrijp dit soort berichten over de financiële toestand niet zo goed. Het toeristisch seizoen is nog niet begonnen, er kunnen dus eigenlijk amper inkomsten begroot zijn.
Het gaat over de winterpot die op is, niet over het toekomstig seizoen.

Normaal waren de parken al 14 dagen open, 14 dagen inkomsten voor de huidige kosten te dekken en dan de zomer om een nieuw potje aan te leggen voor de komende winter.
Nu moeten de parken plots langer gesloten blijven, als dit nog een maand aanhoud vrees ik het ergste voor alle kleine parken in de Benelux.
Indien men de weinige inkomsten van maart nodig heeft om er niet onder door te gaan, is er zeker iets mis met de financiële situatie. Er zijn in maart, tenzij de paasvakantie reeds dan valt, overal ontstellend weinig betalende bezoekers. Ik kan dat niet begrijpen, maar ik ben dan ook zelf een bijna extreem voorzichtige cijferaar.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2839
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Joost »

Het zat er al aan te komen, maar Ouwehands en Artis melden allebei op hun online kanalen dat men inderdaad tot 1 juni dicht blijft, de rest zal dan vast snel volgen.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Limburg vooruit »

Joost schreef:
24 mar 2020, 19:20
Het zat er al aan te komen, maar Ouwehands en Artis melden allebei op hun online kanalen dat men inderdaad tot 1 juni dicht blijft, de rest zal dan vast snel volgen.
Geen lijstje met bezoekersaantallen 2020 dus, hier gaan niet alleen kleine parken mee in de shit komen! Zou China hun huur voor de panda's wegschelden dit jaar? De problemen komen van daar hé.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

In een geglobaliseerde wereld kan je niet van directe schuld spreken... als elk ander land ook direct zijn verantwoordelijke nam, dan was dit nooit zo verspreid. Het gaat hier om een combinatie van oorzaken en plaatsen.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Apenarend schreef:
23 mar 2020, 22:19
Limburg vooruit schreef:
23 mar 2020, 18:26
Apenarend schreef:
23 mar 2020, 17:44
Ik begrijp dit soort berichten over de financiële toestand niet zo goed. Het toeristisch seizoen is nog niet begonnen, er kunnen dus eigenlijk amper inkomsten begroot zijn.
Het gaat over de winterpot die op is, niet over het toekomstig seizoen.

Normaal waren de parken al 14 dagen open, 14 dagen inkomsten voor de huidige kosten te dekken en dan de zomer om een nieuw potje aan te leggen voor de komende winter.
Nu moeten de parken plots langer gesloten blijven, als dit nog een maand aanhoud vrees ik het ergste voor alle kleine parken in de Benelux.
Indien men de weinige inkomsten van maart nodig heeft om er niet onder door te gaan, is er zeker iets mis met de financiële situatie. Er zijn in maart, tenzij de paasvakantie reeds dan valt, overal ontstellend weinig betalende bezoekers. Ik kan dat niet begrijpen, maar ik ben dan ook zelf een bijna extreem voorzichtige cijferaar.
Toch spreekt de zoo zelf van een financiële aderlating... https://atv.be/nieuws/dieren-missen-de-bezoekers-95313
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2839
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Joost »

Limburg vooruit schreef:
24 mar 2020, 20:00
Geen lijstje met bezoekersaantallen 2020 dus, hier gaan niet alleen kleine parken mee in de shit komen!
Daar ben ik ook bang voor, al ga ik er vanuit dat de meeste grotere dierenparken door de jaren heen ook een grotere financiële buffer hebben opgebouwd dan de kleinere parken, als ze slim zijn (en het überhaupt mogelijk was) wel tenminste. Maarja hoe groot die buffer is en of ze het daarmee maanden vol kunnen houden.. De schade bij de kleine parken zal sowieso vele malen groter zijn, al was het maar dat omdat sommige grote parken dusdanig verweven zijn met hun stad dat men (lees: de gemeente/lokale bevolking) die simpelweg niet om gaat laten vallen. De gevolgen van deze crisis gaan we denk ik ook nog jaren merken in het dierentuin landschap, Blijdorp zou bijvoorbeeld een groot deel van het masterplan uit eigen zak betalen, nu er maanden land wel kosten maar geen winsten gemaakt worden zou het zomaar gevolgen kunnen hebben voor deze plannen, maar dat is voorlopig natuurlijk vooral gissen..

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Limburg vooruit »

Volgende heeft misschien niets met dierentuinen te maken. Maar wel met het verdomde virus.

Ik hoop uit de grond van mijn hart dat alle leden hier, hun familie, vrienden, kennissen maar ook hun vijanden kerngezond zijn. Moesten er mensen zijn die toch ziek zijn, veel beterschap.

Dit virus heeft ook een mooie kant, mensen beginnen terug rond zich heen te kijken. Buren en familie helpen elkaar waar mag/kan. De lucht is plots veel gezonder wat voor een longziekte zeker niet onbelangrijk is.

Ik merk ook rond mij dat mensen alles veel beter relativeren en het materiële minder belangrijk vinden. Reizen en het hebben is plots minder belangrijk.
Ook al zijn er vele onder ons waarschijnlijk technisch werkloos (zoals ikzelf) en zal het voor deze mensen niet zo makkelijk zijn, zolang we maar gezond zijn.
Voor zei die het kunnen, probeer veel in de tuin bezig te zijn, dit staat al honderden jaren bekend als het beste verzet tegen depressie en vermoeidheid. En de buitenlucht en zon is nog gezond ook.

Voor iedereen hier, hou het gezond. De rest komt later weer in orde.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2839
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Joost »

Mooi gezegd LV, daar kan ik me alleen maar bij aansluiten!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Dierenopvangcentrum De Zonnegloed heeft door de coronacrisis binnen enkele dagen geen geld meer geld voor het eten van de dieren. Want het centrum is volledig afhankelijk van de bezoekers en hun giften.

We lezen er meer over op https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/03/30 ... C4eoRG5jTw
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Plaats reactie