COVID-19 in de dierentuinen

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Na Frankfurt hebben ook de ZOOM zoo en Wuppertal de deuren van het park preventief gesloten. Na Stuttgart en Osnabrück volgde dan ook Zoo Keulen met een beperkt aanbod, alle gebouwen blijven daar gesloten momenteel, je kan er enkel buiten nog wandelen.

In Zwitserland sloten Walter Zoo en Zoo Zurich, in Oostenrijk de dierentuin van Salzburg. In Frankrijk blijven het voorlopig kleinere parken zoals Fort Mardyck, Montagne des singes, Foret des singes en enkele anderen.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Harald
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 451
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:14

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Harald »

Gorilla Gust schreef:
14 mar 2020, 10:14
Dus we overlopen even onze lage landen... Ik meen dat we hiermee een actueel overzicht hebben?
----Nederland----
Apenheul:
Park is sowieso dicht tot 4 april ivm wintersluiting

Aquazoo:
***update*** gesloten tot nader bericht.

Burgers’ Zoo:
***update*** gesloten tot nader bericht.

Dierenpark Amersfoort:
***update*** gesloten tot nader bericht.

Dierenrijk:
***update*** gesloten tot nader bericht.

WILDLANDS:
***update*** gesloten tot nader bericht.

Diergaarde Blijdorp:
Blijdorp blijft voorlopig enkel open voor abonnement-houders. Horeca en gebouwen blijven echter ook voor hen gesloten.

GaiaZoo:
***update*** gesloten tot nader bericht.

Artis:
Als een van de laatste Nederlandse dierentuinen blijft deze open voor bezoeker, maar de gebouwen en horeca zijn wel gesloten.

Ouwehands Dierenpark Rhenen:
Net als Artis is Ouwehands voorlopig open, maar gedeeltelijk. Alle buitenlocaties in het park zijn gewoon te bezoeken, de locaties binnen (zowel verblijven als speeltuinen) blijven voorlopig dicht.
Het entertainment en de dierpresentaties voorlopig niet door. Qua horeca zijn alleen Passaro, de Iglo, Monkey Bites en Pandasia open en van de shops alleen de Zooshop.

Safaripark Beekse Bergen:
***update*** gesloten tot nader bericht. Het resort is wel open.

Avifauna:
***update*** gesloten tot nader bericht.

ZooParc Overloon:
***update*** gesloten tot nader bericht.
----België----
De Zonnegloed:
***update*** gesloten tot nader bericht.

Sealife Blankenberge:
***update*** gesloten tot nader bericht.

Pakawi Park:
***update*** gesloten tot nader bericht.

ZOO Planckendael:
Geopend voor bezoekers, horeca blijft wel gesloten.

ZOO Antwerpen:
Geopend voor bezoekers, horeca blijft wel gesloten.

Monde Sauvage:
***update*** gesloten tot nader bericht.

Pairi Daiza:
***update*** langer in wintersluiting, tot minimaal aan de paasvakantie.

Forestia:
***update*** gesloten tot nader bericht.

Parc Animalier de Bouillon:
***update*** gesloten tot nader bericht.

Domein van de Grotten van Han:
***update*** gesloten tot nader bericht.
In het buitenland volgen dus diverse Duitse tuinen dit voorbeeld, zoals Zoo Frankfurt. Anderen zoals Osnabrück of Wilhelma in Stuttgart zijn maar beperkt open. Voor de Franse dierentuinen hebben onze vrienden van Zoonaute ook een overzichtje: https://www.zoonaute.net/2020/03/13/coronavirusdossier/
Artisklas is ook gewoon geopend.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Top! We voegen het toe bij een nieuwe updatelijst! :)

ZOO bizar koos voor een beperkt programma dit weekend (maximum 30 mensen per vertelling) en gaat daarna ook toe.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Limburg vooruit »

Wat ik niet begrijp is, waar is Europa? Er breekt een crisis uit die in 100 jaar niet gezien is, en wat gebeurd er. Elk land gaat het op zijn manier aanpakken, en Europa zwijgt in alle talen.

Voor mij is het nu heel duidelijk, Europa is niets meer dan een Geldverslindende organisatie met uitgebluste politiekers die gewoon nog een paar jaar veel geld willen verdienen. Nu is iedereen kwaad op de Brexit, maar we gaan nog inzien dat zei de juiste beslissing hebben genomen door uit deze luchtbel te stappen.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Qua termijnen waarop de dierentuinen sluiten zien we ook verschil, diverse tuinen sluiten tot begin April (of nader bericht). Zoo Duisburg is daarentegen alvast tot 19 april gesloten!
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2840
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Joost »

Alle maatregelen van de Nederlandse overheid worden verlengd tot 6 april, een week langer dan eerst het geval was. Vermoedelijk zal nu dan ook de Apenheul, die 4 april weer open zou na de wintersluiting, later open gaan, maar hier is nog niets over gecommuniceerd (het nieuws is ook pas een halfuurtje bekend dus men zal vast nog in beraad gaan).

Gebruikersavatar
okapi_els
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 194
Lid geworden op: 13 nov 2010, 15:32
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué
Locatie: Mechelen

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door okapi_els »

Gorilla Gust schreef:
15 mar 2020, 13:58
Qua termijnen waarop de dierentuinen sluiten zien we ook verschil, diverse tuinen sluiten tot begin April (of nader bericht). Zoo Duisburg is daarentegen alvast tot 19 april gesloten!
Ohjee, dan hebben de vrienden van Blijdorp ook een probleem. Er stond een vriendenreis gepland naar Duisburg op 18 april. :(
Doe maar normaal, want dan doe je al gek genoeg...

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

De aangescherpte richtlijnen, die op zondag 15 maart werden afgekondigd door het Nederlandse kabinet in het kader van bestrijding van het coronavirus, hebben ertoe geleid dat Diergaarde Blijdorp tot 6 april geheel niet toegankelijk is voor bezoekers.

De Diergaarde was tot vandaag uitsluitend geopend voor abonnementhouders en had reeds alle binnenverblijven en gebouwen gesloten.

Met de sluiting van scholen, horeca en sportclubs is het signaal dat het openbaar leven stil dient te liggen om de gezondheidscrisis het hoofd te bieden glashelder. Diergaarde Blijdorp neemt daarin haar verantwoordelijkheid zeer serieus.

Daarnaast voorziet Blijdorp dat meer mensen de komende dagen en weken op zoek zullen gaan naar een leuke dagbesteding. Dit zou tot onwenselijke drukte en groepsvorming kunnen leiden en ook daarom is op dit moment besloten tot een totale sluiting voor alle bezoekers.

https://www.diergaardeblijdorp.nl/geslo ... t-6-april/

Steeds weer onderweg enzo(o)!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Limburg vooruit »

okapi_els schreef:
15 mar 2020, 18:55
Gorilla Gust schreef:
15 mar 2020, 13:58
Qua termijnen waarop de dierentuinen sluiten zien we ook verschil, diverse tuinen sluiten tot begin April (of nader bericht). Zoo Duisburg is daarentegen alvast tot 19 april gesloten!
Ohjee, dan hebben de vrienden van Blijdorp ook een probleem. Er stond een vriendenreis gepland naar Duisburg op 18 april. :(
Dat zal wel het minste zorgen zijn denk ik hé.

Er zijn blijkbaar nog steeds mensen (niet persoonlijk okapi els) die de ernst niet inzien als ik zo de foto's bekijk.

In Italië mag niemand nog buiten behalve om te werken, dokter gaan of boodschappen doen. Hier moeten ze eerst online een formulier voor invullen, vanwaar ze naar welke bestemming gaan om welke reden. Doen ze dit niet €250 boete, volgende week is dit hier ook door al die paljassen die zich niet aan richtlijnen kunnen houden!!
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Dustin1999
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 670
Lid geworden op: 16 mei 2018, 14:32
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Pairi Daiza
Locatie: Amersfoort

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Dustin1999 »

Alle dierentuinen in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk zijn gesloten tot 6 april

Gebruikersavatar
okapi_els
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 194
Lid geworden op: 13 nov 2010, 15:32
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué
Locatie: Mechelen

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door okapi_els »

Limburg vooruit schreef:
15 mar 2020, 19:24
okapi_els schreef:
15 mar 2020, 18:55
Gorilla Gust schreef:
15 mar 2020, 13:58
Qua termijnen waarop de dierentuinen sluiten zien we ook verschil, diverse tuinen sluiten tot begin April (of nader bericht). Zoo Duisburg is daarentegen alvast tot 19 april gesloten!
Ohjee, dan hebben de vrienden van Blijdorp ook een probleem. Er stond een vriendenreis gepland naar Duisburg op 18 april. :(
Dat zal wel het minste zorgen zijn denk ik hé.

Er zijn blijkbaar nog steeds mensen (niet persoonlijk okapi els) die de ernst niet inzien als ik zo de foto's bekijk.

In Italië mag niemand nog buiten behalve om te werken, dokter gaan of boodschappen doen. Hier moeten ze eerst online een formulier voor invullen, vanwaar ze naar welke bestemming gaan om welke reden. Doen ze dit niet €250 boete, volgende week is dit hier ook door al die paljassen die zich niet aan richtlijnen kunnen houden!!

Ik snap de ernst volledig! Maar heb er ook mijn bedenkingen bij, ik werk zelf in een voedingswinkel en de voorbije dagen hebben we telkens over de 1500 klanten gehad. Lekker drummen en dringen aan de kassa. Massa evenementen verbied men, samenhokken op café's en restaurants ook terwijl men bij ons die regels niet naleeft. Ja, ik maak mij zorgen.
Het wegvallen van de reis is zonde, maar geheel terecht dat iedereen zijn deuren sluit en maatregelen neemt! Enkele tuinen in Nederland zijn nog steeds van mening dat het niet nodig is....
Doe maar normaal, want dan doe je al gek genoeg...

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Limburg vooruit »

Bij ons in de spar max. 5 klanten gelijk binnen. Bij binnenkomen verplicht handen ontsmetten met gel, bij het buitengaan opnieuw.

De eigenaar staat er letterlijk op te kijken, voor de gezondheid van het personeel.

Overdreven, ik vind van niet. En dit kan in elke winkel gedaan worden, afhankelijk van de grootte natuurlijk. In een Delhaize/Colruyt kan best wat meer volk gelijktijdig binnen.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2840
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Joost »

Na Blijdorp heeft ook Artis ondertussen besloten de deuren te sluiten. Van de NVD tuinen is Ouwehands nog de enige die niets heeft laten horen, op de site staat dat ze morgen "gewoon" open zijn...

Gebruikersavatar
Dustin1999
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 670
Lid geworden op: 16 mei 2018, 14:32
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Pairi Daiza
Locatie: Amersfoort

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Dustin1999 »

Ouwehands gaat ook sluiten melden ze via Facebook

De Beveiligert
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jan 2020, 16:10
Favoriete dierentuin: Loro Parque

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door De Beveiligert »

Dustin1999 schreef:
15 mar 2020, 19:27
Alle dierentuinen in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk zijn gesloten tot 6 april
Mondo Verde is volgens bronnen nog steeds geopend weliswaar louter voor abbonnees maar toch....

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2840
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Joost »

De Beveiligert schreef:
15 mar 2020, 22:35
Dustin1999 schreef:
15 mar 2020, 19:27
Alle dierentuinen in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk zijn gesloten tot 6 april
Mondo Verde is volgens bronnen nog steeds geopend weliswaar louter voor abbonnees maar toch....
Doezoo Leens ook en volgens mij nog wel meer kleine tuintjes, ik neem aan dat Dustin het puur had over de "grotere" dierenparken? :s

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6505
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Apenarend »

Limburg vooruit schreef:
15 mar 2020, 19:48
Bij ons in de spar max. 5 klanten gelijk binnen. Bij binnenkomen verplicht handen ontsmetten met gel, bij het buitengaan opnieuw.

De eigenaar staat er letterlijk op te kijken, voor de gezondheid van het personeel.

Overdreven, ik vind van niet. En dit kan in elke winkel gedaan worden, afhankelijk van de grootte natuurlijk. In een Delhaize/Colruyt kan best wat meer volk gelijktijdig binnen.
Kan nog wel komen hoor. We zitten hier nog niet in een lock down zoals in Spanje en Italië.

Ik heb begrip voor een overheid die stelt dat je niet meteen de allerstrengste maatregelen kunt nemen. En voeding behoort, net zoals opvang voor kinderen van werkende mensen, toch tot de zaken die moeten blijvend georganiseerd worden, hoe erg het ook wordt.

Minder begrip heb ik voor de lock down party organisers, de Sluis en Maastricht gangers, de culturele/vrijetijds eventjes met hun 'wij-vinden-er-wel-wat-op attitude, en alle mensen waarbij politieoptreden noodzakelijk is vooraleer ze begrijpen dat ze naar huis moeten.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Limburg vooruit »

Apenarend schreef:
16 mar 2020, 11:53
Ik heb begrip voor een overheid die stelt dat je niet meteen de allerstrengste maatregelen kunt nemen. En voeding behoort, net zoals opvang voor kinderen van werkende mensen, toch tot de zaken die moeten blijvend georganiseerd worden, hoe erg het ook wordt.
Ik niet echt, ze zijn hier weer veel te laat in gang geschoten zoals altijd. Ze wisten hoe het virus in China om zich heen sloeg nog voor het hier was.
Per direct alle persoonsvluchten schrappen, landgenoten in het buitenland 1x de kans geven terug te komen en 14 dagen in quarontaine. Willen ze niet, veel succes.

Had de politiek begin Maart ballen aan hun lijf gehad was dit allemaal niet gebeurd en hadden we nu respect voor de politiekers. Nu is er totaal geen respect en doen de mensen wat ze willen, alles wat onze politiekers reeds zeiden dat nooit ging gebeuren is intussen wel gebeurd.

Ik moet 1-2 meter afstand houden van de medemens, moet je bij ons op het werk eens proberen. Maar ik moet nu wel vertrekken naar daar.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2840
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Joost »

Ook Artisklas Haarlem, DoeZoo Leens en Mondo Verde Landgraaf sluiten de komende weken de deuren.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6505
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Apenarend »

Kunnen dieren ook corona krijgen?
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Plaats reactie