Bijzondere dierentuinaanwinsten

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Bijzondere dierentuinaanwinsten

Bericht door Jarne »

Daar kan ik je alleen maar gelijk in geven. In Antwerpen zijn dikdiks en misschien ook de rode duikers volgens mij de juiste kandidaten, hoewel die laatste ook al best groot zijn om slechts toegang tot 1 perk te hebben (ik zou ze dan eerder toegang tot beide grotere perken geven).Geelrugduikers zouden sowieso ook grote stallen moeten hebben die er nu eenmaal niet zijn. Je moet stallen van de okapi's afnemen en hoe geschikt die voor geelrugduikers zijn is nog maar de vraag. Mijn vraagtekens over de combi okapi + geelrugduiker zijn eerder algemeen gericht.

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Bijzondere dierentuinaanwinsten

Bericht door rick04 »

Ze zouden er een paar kwijt kunnen in Diergaarde Blijdorp bij de rode bosbuffels en penseelzwijnen... Het okapiverblijf is denk ik te klein om er duikers bij de houden, ook heeft het denk ik te weinig schuilmogelijkheden. Safaripark Beekse Bergen zou ook wel erg leuk zijn!
You can find me in the zoo :)

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Bijzondere dierentuinaanwinsten

Bericht door Jarne »

rick04 schreef:
21 okt 2020, 17:03
Ze zouden er een paar kwijt kunnen in Diergaarde Blijdorp bij de rode bosbuffels en penseelzwijnen... Het okapiverblijf is denk ik te klein om er duikers bij de houden, ook heeft het denk ik te weinig schuilmogelijkheden. Safaripark Beekse Bergen zou ook wel erg leuk zijn!
Ik heb mijn twijfels hoe goed ze het zouden doen bij penseelzwijnen en buffels, of toch in een relatief klein en open verblijf zoals dat van Blijdorp.

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2837
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Bijzondere dierentuinaanwinsten

Bericht door Joost »

Jarne schreef:
21 okt 2020, 17:27
rick04 schreef:
21 okt 2020, 17:03
Ze zouden er een paar kwijt kunnen in Diergaarde Blijdorp bij de rode bosbuffels en penseelzwijnen... Het okapiverblijf is denk ik te klein om er duikers bij de houden, ook heeft het denk ik te weinig schuilmogelijkheden. Safaripark Beekse Bergen zou ook wel erg leuk zijn!
Ik heb mijn twijfels hoe goed ze het zouden doen bij penseelzwijnen en buffels, of toch in een relatief klein en open verblijf zoals dat van Blijdorp.
Daarnaast verliet de combinatie tussen de penseelzwijnen en buffels, in elk geval aan het begin, ook redelijk moeizaam. Om daar dan nog een soort aan toe te voegen vraag ik me af of dat dan een goed idee is.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Bijzondere dierentuinaanwinsten

Bericht door Apenarend »

Duisburg Zoo heeft sinds begin deze maand als enige in Europa Betta Rubra, een EN goerami soort uit Sumatra.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
JvG
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 859
Lid geworden op: 02 jul 2017, 06:31
Favoriete dierentuin: -

Re: Bijzondere dierentuinaanwinsten

Bericht door JvG »

Parc Animalier d'Auvergne heeft dit jaar een koppel Zuidelijke poedoes geimporteerd vanuit een Chileense dierentuin. Dit betekend nieuw bloed voor het EEP. Helaas is het mannetje na 2 weken overleden maar het vrouwtjes heeft kortgeleden een zoon gekregen ;)
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 4817371073

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Bijzondere dierentuinaanwinsten

Bericht door Jarne »

Een vers koppel Harpijen in Nürnberg afkomstig van Brazilië (F2)
Bron: Facebook, vertaalde versie op Zoovaria

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Bijzondere dierentuinaanwinsten

Bericht door Limburg vooruit »

Jarne schreef:
03 dec 2020, 00:51
Een vers koppel Harpijen in Nürnberg afkomstig van Brazilië (F2)
Bron: Facebook, vertaalde versie op Zoovaria
Het tweede koppel in Europa dit jaar, zeer mooi nieuws. Laat er nog maar een paar komen, ik gun het Planckendael.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Bijzondere dierentuinaanwinsten

Bericht door rick04 »

Gaaf! Dat betekent volgens mij dat er nu in Europa 5.3 Harpij-arenden zijn! Hopelijk volgen er snel nog meer parken zodat ze een beetje kunnen gaan kweken!
You can find me in the zoo :)

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Bijzondere dierentuinaanwinsten

Bericht door Limburg vooruit »

rick04 schreef:
03 dec 2020, 09:21
Gaaf! Dat betekent volgens mij dat er nu in Europa 5.3 Harpij-arenden zijn! Hopelijk volgen er snel nog meer parken zodat ze een beetje kunnen gaan kweken!
Er gaan er volgens mij nog een paar particulier zitten, heb een jaar of 10 geleden nog een koppel te koop geweten.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Bijzondere dierentuinaanwinsten

Bericht door Limburg vooruit »

Voor mij een zeer leuk nieuwtje, de Oliemeulen heeft sinds vorig jaar een koppel zuid-Afrikaanse galago's (Galago moholi) in haar collectie. Deze zijn maar in 9 parken in Europa te zien maar de kweek lukt de laatste jaren gelukkig vrij goed.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Bijzondere dierentuinaanwinsten

Bericht door Apenarend »

Limburg vooruit schreef:
13 dec 2020, 10:28
Voor mij een zeer leuk nieuwtje, de Oliemeulen heeft sinds vorig jaar een koppel zuid-Afrikaanse galago's (Galago moholi) in haar collectie. Deze zijn maar in 9 parken in Europa te zien maar de kweek lukt de laatste jaren gelukkig vrij goed.
Mooie aanwinst.

Zou er in Antwerpen in de donkere gorilla/buffel gang geen plaats zijn voor een in duisternis actieve soort?
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
JvG
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 859
Lid geworden op: 02 jul 2017, 06:31
Favoriete dierentuin: -

Re: Bijzondere dierentuinaanwinsten

Bericht door JvG »

Apenarend schreef:
13 dec 2020, 10:36
Limburg vooruit schreef:
13 dec 2020, 10:28
Voor mij een zeer leuk nieuwtje, de Oliemeulen heeft sinds vorig jaar een koppel zuid-Afrikaanse galago's (Galago moholi) in haar collectie. Deze zijn maar in 9 parken in Europa te zien maar de kweek lukt de laatste jaren gelukkig vrij goed.
Mooie aanwinst.

Zou er in Antwerpen in de donkere gorilla/buffel gang geen plaats zijn voor een in duisternis actieve soort?
Daar heb ik vaak genoeg over gedacht na het nieuws dat het Nocturama dicht ging. Meerdere Afrikaanse nachtdieren hadden hier een mooie nieuwe plek kunnen krijgen.
Maar is er niet een nieuwe (Vlaamse) regelgeving (in de maak) die als doel heeft om alle dieren een buitenverblijf te geven??

jackdw
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jun 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: Ja

Re: Bijzondere dierentuinaanwinsten

Bericht door jackdw »

JvG schreef:
13 dec 2020, 12:45
Apenarend schreef:
13 dec 2020, 10:36
Zou er in Antwerpen in de donkere gorilla/buffel gang geen plaats zijn voor een in duisternis actieve soort?
Daar heb ik vaak genoeg over gedacht na het nieuws dat het Nocturama dicht ging. Meerdere Afrikaanse nachtdieren hadden hier een mooie nieuwe plek kunnen krijgen.
Maar is er niet een nieuwe (Vlaamse) regelgeving (in de maak) die als doel heeft om alle dieren een buitenverblijf te geven??
Blinde grottenvissen en sommige grottenolmen kunnen niet in een buitenverblijf ... :D

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1556
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Bijzondere dierentuinaanwinsten

Bericht door Zoozot »

JvG schreef:
13 dec 2020, 12:45
Daar heb ik vaak genoeg over gedacht na het nieuws dat het Nocturama dicht ging. Meerdere Afrikaanse nachtdieren hadden hier een mooie nieuwe plek kunnen krijgen.
Maar is er niet een nieuwe (Vlaamse) regelgeving (in de maak) die als doel heeft om alle dieren een buitenverblijf te geven??
Volgens de nieuwste wetgeving zal het tegen 2030 verplicht zijn om alle primaten een buitenverblijf te geven, maar nachtactieve soorten (lori's, galago's, doeroecoeli's etc.) zullen nog steeds een uitzondering op deze regel blijven.

Het toevoegen van een paar kleinschalige nachtdierenverblijven in die grot voor bv. galago's, nijlroezetten (nu hebben ze er toch al valse vleermuizen hangen :doh: ) of molratten lijkt me niet onmogelijk en het zou die gang een serieuze een veel interessantere invulling kunnen geven dan de veredelde binnenspeeltuin die het nu is. Ik vermoed dat het oorspronkelijk niet zover gekomen was omdat de sluiting van het nocturama ten tijde van de bouw van het savannecomplex waarschijnlijk nog niet 100% vaststond (tot op heden eigenlijk nog niet). Een paar kleinschalige displays in die grot zou het gemis toch al een klein beetje compenseren.

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Bijzondere dierentuinaanwinsten

Bericht door Jarne »

Voor bepaalde zoogdieren zie ik sowieso niet zo'n verplichting komen, kleine knaagdieren bijvoorbeeld. Als ze dat gaan verplichten voor dierenparken komt direct de vraag waarom dat men thuis wel hun hamster, chinchilla of konijn in een minihokje binnen mag houden.

Maar inderdaad, een groep nijlroezetten, een koppel galagos en misschien ook de springhazen hadden daar een mooie plek kunnen krijgen. Naakte molratten had ook een leuke soort geweest.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Bijzondere dierentuinaanwinsten

Bericht door Limburg vooruit »

1.4 roodscheendoeken in beauval. Daarmee komt de Europese populatie op 6.6
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Bijzondere dierentuinaanwinsten

Bericht door Apenarend »

Limburg vooruit schreef:
20 dec 2020, 07:01
1.4 roodscheendoeken in beauval. Daarmee komt de Europese populatie op 6.6
Mooi. Hopelijk komt er snel een derde kandidaat want Chleby zit nu met een mannenoverschot. Keulen plant ze opnieuw in zijn masterplan maar het is onduidelijk tegen wanneer.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Bijzondere dierentuinaanwinsten

Bericht door Limburg vooruit »

Apenarend schreef:
20 dec 2020, 11:47
Limburg vooruit schreef:
20 dec 2020, 07:01
1.4 roodscheendoeken in beauval. Daarmee komt de Europese populatie op 6.6
Mooi. Hopelijk komt er snel een derde kandidaat want Chleby zit nu met een mannenoverschot. Keulen plant ze opnieuw in zijn masterplan maar het is onduidelijk tegen wanneer.
Ik hoop dat ze van Chleby uit een mannengroep van 3 naar elders sturen en 1 man naar een tuin die ervaring heeft met deze soort. En dat Beauval 1 vrouw wil afstaan aan deze tuin zodat je met 3 mogelijke kweekgroepen zit en een mannengroep.

Het verhoogd enkel de kans op kweek.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Bijzondere dierentuinaanwinsten

Bericht door Apenarend »

Zie-Zoo heeft als achtste tuin in Europa wenkbrauwspoorkoekoeken (met dank aan Rick04).
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Plaats reactie