EAZA

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Niels Grootegans
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 449
Lid geworden op: 17 jun 2020, 16:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: EAZA

Bericht door Niels Grootegans »

Joost schreef:
14 jul 2021, 21:44
Waarom niet beginnen om parken actief te stimuleren over te stappen op een van de andere soorten?
Eigenlijk is een soort uitfaseren toch een manier om actief te stimuleren over te stappen op een andere soort?

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: EAZA

Bericht door MennoPebesma »

EAZA heeft weer een nieuwe Best Practice Guidelines (BPG) gepubliceerd. Deze gaat over de vuursalamander.
Deze en alle andere BPG's zijn hier te vinden: https://www.eaza.net/conservation/programmes/#BPG

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: EAZA

Bericht door MennoPebesma »

Voor de geïntereseerden: er is weer een nieuwe Best Practice Guidelines (BPG) gepubliceerd. Deze gaat over de witgezichtsaki.
https://www.eaza.net/assets/Uploads/CCC ... proved.pdf

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: EAZA

Bericht door MennoPebesma »

Op de website van de EAZA zijn weer twee nieuwe Best Practice Guidelines (BPG) te vinden. Het betreft de volgende diersoorten:
- Ambystoma dumerilii: https://www.eaza.net/assets/Uploads/CCC ... proved.pdf
- Europese moerasschildpad: https://www.eaza.net/assets/Uploads/CCC ... proved.pdf

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: EAZA

Bericht door MennoPebesma »

Er is weer een nieuwe Best Practice Guidelines (BPG) verschenen op de website van de EAZA. Deze keer gaat het over zeeschildpadden. Het BPG is hier te vinden: https://www.eaza.net/assets/Uploads/CCC ... proved.pdf

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: EAZA

Bericht door rick04 »

Heftig uitgelekt bericht van de EAZA.

https://www.looopings.nl/weblog/18351/D ... schot.html
You can find me in the zoo :)

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: EAZA

Bericht door Limburg vooruit »

rick04 schreef:
29 nov 2021, 15:06
Heftig uitgelekt bericht van de EAZA.

https://www.looopings.nl/weblog/18351/D ... schot.html
:grr :battere:

Meer ga ik niet zeggen, de meeste kennen mijn mening over deze organisatie.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: EAZA

Bericht door rick04 »

Limburg vooruit schreef:
29 nov 2021, 15:17
rick04 schreef:
29 nov 2021, 15:06
Heftig uitgelekt bericht van de EAZA.

https://www.looopings.nl/weblog/18351/D ... schot.html
:grr :battere:

Meer ga ik niet zeggen, de meeste kennen mijn mening over deze organisatie.
Over de EAZA of over dat gebeure van Damian?
You can find me in the zoo :)

dehaas
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 138
Lid geworden op: 02 jan 2017, 15:16
Favoriete dierentuin: San Diego Zoo
Locatie: Delft

Re: EAZA

Bericht door dehaas »

Ik blijf persoonlijk zonder harde bron die ook echt vanuit de EAZA komt nog wat sceptisch kijken naar deze berichten. Het is overigens volgens mij wel de meest rationele beslissing om te nemen tegen het groeiende probleem.
Als een gorillaman echt volledige surplus is die zijn leven niet zal kunnen volbrengen in een normale familieverband acht ik het nog wel ethisch er dan ook maar een einde aan te maken. Dierenwelzijn is meer dan alleen in leven blijven bovendien worden zo kostbare plaatsen in de parken bezet gehouden. Terug brengen naar het wild is vooralsnog een mooie utopie maar geen reële optie.

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: EAZA

Bericht door MennoPebesma »

rick04 schreef:
29 nov 2021, 15:06
Heftig uitgelekt bericht van de EAZA.

https://www.looopings.nl/weblog/18351/D ... schot.html
Ik las het van de week al eerder op ZooChat en Zoofreunde.
De EAZA heeft hier inmiddels zelf ook op gereageerd: https://www.eaza.net/assets/Uploads/202 ... illas4.pdf

De EAZA en het EEP zijn dit op middellange termijn in ieder geval nog niet van plan. Het is alleen geopperd als allerlaatste redmiddel, maar zal pas uitgevoerd worden als er echt geen andere optie meer is.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: EAZA

Bericht door Apenarend »

dehaas schreef:
29 nov 2021, 15:24
Ik blijf persoonlijk zonder harde bron die ook echt vanuit de EAZA komt nog wat sceptisch kijken naar deze berichten. Het is overigens volgens mij wel de meest rationele beslissing om te nemen tegen het groeiende probleem.
Als een gorillaman echt volledige surplus is die zijn leven niet zal kunnen volbrengen in een normale familieverband acht ik het nog wel ethisch er dan ook maar een einde aan te maken. Dierenwelzijn is meer dan alleen in leven blijven bovendien worden zo kostbare plaatsen in de parken bezet gehouden. Terug brengen naar het wild is vooralsnog een mooie utopie maar geen reële optie.
Ik ben ook geneigd naar dit standpunt. Het is onvermijdelijk eenmaal een kweekprogramma zeer succesvol wordt en er onvoldoende opvangplaatsen zijn. Een kweekstop, de meest logische beslissing indien tijdig genomen, kan natuurlijk nefast zijn op langere termijn.

Of men dit moet communiceren is een andere vraag. Indien stilgehouden blijft natuurlijk de vraag hoelang dat kan.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2479
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: EAZA

Bericht door zoofan »

Mannengroepen kunnen toch goed gaan. Kijk naar Pairi Daiza, Thoiry en Beekse Bergen.

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: EAZA

Bericht door MennoPebesma »

zoofan schreef:
29 nov 2021, 16:33
Mannengroepen kunnen toch goed gaan. Kijk naar Pairi Daiza, Thoiry en Beekse Bergen.
Dat kan zeker. Maar op de lange termijn, als de dieren volwassen worden, gaat het niet meer altijd goed. Dat geeft de EAZA zelf ook aan in hun statement op deze berichten: "Niet alle mannengroepen zijn sociaal stabiel op de lange termijn."

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: EAZA

Bericht door Limburg vooruit »

zoofan schreef:
29 nov 2021, 16:33
Mannengroepen kunnen toch goed gaan. Kijk naar Pairi Daiza, Thoiry en Beekse Bergen.
Klopt, maar zover ik weet zijn er niet veel eazatuinen meer die nog willen starten met gorilla's.
Kostelijk in onderhoud, personeel en verblijf.

Bij de niet eazaleden ga je zeker nog tuinen vinden die wel een mannengroep willen, maar die krijgen geen.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
JvG
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 859
Lid geworden op: 02 jul 2017, 06:31
Favoriete dierentuin: -

Re: EAZA

Bericht door JvG »

Maar waar zit het verschil tussen een "overtollige" gorillaman die koste wat kost in leven moet blijven en bijvoorbeeld giraffe Marius destijds of bantengmannetjes? Ik ben geen voorstander van zomaar euthanasie maar als er geen andere goede, diervriendelijke opties zijn? Dan zou het een keuze kunnen zijn. Het verschil tussen een Indische antilope, banteng, giraffe, wolf of gorilla moet dan toch eigenlijk niet meer uitmaken? In mijn ogen gaat het welzijn van de gehele populatie voor de welzijn van een enkel individue. Indien mensen echt elk dier in dierentuinen wilt laten leven koste wat kost dan verwacht ik dezelfde keuzes in hun prive leven, dus o.a. geen producten van dieren die ervoor zijn gestorven of verre vakanties die slecht voor het milieu zijn. Voldoe je niet aan die regels dan heb je in mijn ogen niet echt een hele grote stem in een euthanasie-verhaal

meubilaie2
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 541
Lid geworden op: 16 jun 2020, 22:30
Favoriete dierentuin: CNME

Re: EAZA

Bericht door meubilaie2 »

zoofan schreef:
29 nov 2021, 16:33
Mannengroepen kunnen toch goed gaan. Kijk naar Pairi Daiza, Thoiry en Beekse Bergen.
loro parque

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1556
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: EAZA

Bericht door Zoozot »

Limburg vooruit schreef:
29 nov 2021, 16:53
zoofan schreef:
29 nov 2021, 16:33
Mannengroepen kunnen toch goed gaan. Kijk naar Pairi Daiza, Thoiry en Beekse Bergen.
Klopt, maar zover ik weet zijn er niet veel eazatuinen meer die nog willen starten met gorilla's.
Kostelijk in onderhoud, personeel en verblijf.

Bij de niet eazaleden ga je zeker nog tuinen vinden die wel een mannengroep willen, maar die krijgen geen.
Bij gorilla's gaat een gebrek aan potentiële holders niet meteen het grootste probleem zijn; het is en blijft een bijzonder attractieve en populaire diersoort. En als er zich onder niet-eazatuinen fatsoenlijke kandidaten aandienen om een eventueel plaatsgebrek op te vangen ben ik ervan overtuigd dat die optie sowieso sneller zal worden overwogen dan euthanasie.

Gebruikersavatar
Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 751
Lid geworden op: 22 jan 2011, 20:06
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Re: EAZA

Bericht door Renegade »

Zoozot schreef:
29 nov 2021, 19:02
Bij gorilla's gaat een gebrek aan potentiële holders niet meteen het grootste probleem zijn; het is en blijft een bijzonder attractieve en populaire diersoort. En als er zich onder niet-eazatuinen fatsoenlijke kandidaten aandienen om een eventueel plaatsgebrek op te vangen ben ik ervan overtuigd dat die optie sowieso sneller zal worden overwogen dan euthanasie.
Ik vraag me af hoeveel fatsoenlijke kandidaten er bij niet-EAZA tuinen gaan zijn voor gorilla's.

Het is geen gemakkelijke diersoort om te houden en ook de verblijven zijn duur, dus er gaan niet veel kleine niet-EAZA tuinen zijn die zelfs maar van gorilla's kunnen dromen, alleen de grootste en kapitaalkrachtigste zullen dat kunnen. Van de niet-EAZA tuinen die ik ken zijn er bijna geen die deftige verblijven voor mensapen kunnen bieden, of überhaupt mensapen houden.

Als niet-EAZA tuinen fatsoenlijke verblijven en zorg kunnen bieden moet die optie zeker overwogen worden, maar ik vraag me af hoe realistisch die optie is.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: EAZA

Bericht door Apenarend »

Renegade schreef:
29 nov 2021, 23:28
Zoozot schreef:
29 nov 2021, 19:02
Bij gorilla's gaat een gebrek aan potentiële holders niet meteen het grootste probleem zijn; het is en blijft een bijzonder attractieve en populaire diersoort. En als er zich onder niet-eazatuinen fatsoenlijke kandidaten aandienen om een eventueel plaatsgebrek op te vangen ben ik ervan overtuigd dat die optie sowieso sneller zal worden overwogen dan euthanasie.
Ik vraag me af hoeveel fatsoenlijke kandidaten er bij niet-EAZA tuinen gaan zijn voor gorilla's.

Het is geen gemakkelijke diersoort om te houden en ook de verblijven zijn duur, dus er gaan niet veel kleine niet-EAZA tuinen zijn die zelfs maar van gorilla's kunnen dromen, alleen de grootste en kapitaalkrachtigste zullen dat kunnen. Van de niet-EAZA tuinen die ik ken zijn er bijna geen die deftige verblijven voor mensapen kunnen bieden, of überhaupt mensapen houden.

Als niet-EAZA tuinen fatsoenlijke verblijven en zorg kunnen bieden moet die optie zeker overwogen worden, maar ik vraag me af hoe realistisch die optie is.
Ik denk dat je daarin gelijkt hebt: niet EAZA leden zijn niet meteen de meest kapitaalkrachtige. Misschien is er hier en daar een uitzondering, maar veel verschil zal dat niet uitmaken.

Maar het lijkt mij eigenlijk ook niet nodig: EAZA telt nu meer dan 400 leden; Trek er daar de institutionele en corporate leden af, alsmede ook de tijdelijke en alle andere restcategorieën, dan kom je toch uit op 250 zoos. Volgens ZTL zijn er nu 68 houders van gorilla's; De grootste winst zit dus nog steeds binnen de EAZA leden, zij het dat ook daar de normale restricties gelden (geld, plaats, gekwalificeerd personeel kunnen betalen).
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: EAZA

Bericht door rick04 »

De EAZA heeft weer in samenwerking met Zoo Mulhouse een BPG uitgebracht, dit keer van de Geelvoetrotskangaroe, een van mijn favoriete soorten. https://www.eaza.net/assets/Uploads/CCC ... y-2022.pdf
You can find me in the zoo :)

Plaats reactie