EAZA

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: EAZA

Bericht door MennoPebesma »

JvG schreef:
12 feb 2021, 16:00
Zover ik weet is er alleen een fokprogramma voor de Aziatische leeuwen. Die zie je ook echt apart gehouden worden van de Afrikaanse. De Afrikaanse leeuwen worden door de parken zelf bepaald zonder coördinator. Dit zie je ook enorm terug in de verhuizingen waar de diverse ondersoorten steeds meer terecht komen in groepen die al hybriden zijn of al gemengt qua ondersoorten bij elkaar zijn. Transvaalse leeuwen kunnen tevens bruin zijn om het nog ingewikkelder te maken ;) Persoonlijk snap ik niet dat de EAZA niet een aantal ondersoorten zuiver probeerd te houden in Europa door een EEP of ESB (die zijn er nu simpelweg niet...). Zeker van Transvaalse leeuwen (Krugeri) zijn er genoeg. Als ze het nu opstarten dan kunnen de huidige hybridegroepen langzaam overgaan naar zuivere groepen als hun populaties wegvallen en er genoeg dieren beschikbaar worden...
In het laatste overzicht van de fokprogramma's staat ook een EEP voor de Afrikaanse leeuw, beheerd door Givskud Zoo.

Gebruikersavatar
JvG
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 859
Lid geworden op: 02 jul 2017, 06:31
Favoriete dierentuin: -

Re: EAZA

Bericht door JvG »

MennoPebesma schreef:
12 feb 2021, 16:08
In het laatste overzicht van de fokprogramma's staat ook een EEP voor de Afrikaanse leeuw, beheerd door Givskud Zoo.
Hopelijk betekend dat het einde van alle dierentuinmixleeuwen in de grotere dierentuinen die bij de EAZA horen :god:

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: EAZA

Bericht door rick04 »

JvG schreef:
12 feb 2021, 17:25
MennoPebesma schreef:
12 feb 2021, 16:08
In het laatste overzicht van de fokprogramma's staat ook een EEP voor de Afrikaanse leeuw, beheerd door Givskud Zoo.
Hopelijk betekend dat het einde van alle dierentuinmixleeuwen in de grotere dierentuinen die bij de EAZA horen :god:
Inderdaad, ik ben dan wel benieuwd welke ondersoorten ze dan gaan onderscheiden..
You can find me in the zoo :)

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: EAZA

Bericht door MennoPebesma »

JvG schreef:
12 feb 2021, 17:25
Hopelijk betekend dat het einde van alle dierentuinmixleeuwen in de grotere dierentuinen die bij de EAZA horen :god:
rick04 schreef:
12 feb 2021, 20:48
Inderdaad, ik ben dan wel benieuwd welke ondersoorten ze dan gaan onderscheiden..
Van welke ondersoorten zijn er dieren genoeg om een fokprogramma mee te starten?

Gebruikersavatar
JvG
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 859
Lid geworden op: 02 jul 2017, 06:31
Favoriete dierentuin: -

Re: EAZA

Bericht door JvG »

MennoPebesma schreef:
12 feb 2021, 21:39
JvG schreef:
12 feb 2021, 17:25
Hopelijk betekend dat het einde van alle dierentuinmixleeuwen in de grotere dierentuinen die bij de EAZA horen :god:
rick04 schreef:
12 feb 2021, 20:48
Inderdaad, ik ben dan wel benieuwd welke ondersoorten ze dan gaan onderscheiden..
Van welke ondersoorten zijn er dieren genoeg om een fokprogramma mee te starten?
Ondersoorten waarvoor ik mogelijkheden voor een fokprogramma verwacht:
Panthera leo krugeri, Transvaalse leeuw. Degene met de meeste dieren in Europa
Panthera leo bleyenberghi, wel een redelijke populatie maar zover ik weet hele nauwe bloedlijnen in Europa
Panthera leo leo, berberleeuw. In hoevere deze individuen ondersoortzuiver zijn is de vraag maar momenteel zijn er best wel wat houders van deze ondersoort. Enkel vaak in combinatie met andere Afrikaanse leeuwen.

Ondersoorten waarvoor een fokprogramma momenteel weinig zin heeft:
Panthera leo somaliensis, Somalische leeuw. Met enkel het mannetje Ashrad is het snel klaar in Europa.
Panthera leo vernayi, Kalaharileeuw. De huidige populatie komt van de 1.2 die Basel heeft geimporteerd. De jongen zijn verspreid in Europa bij hybiden of andere ondersoorten.

De overige ondersoorten worden momenteel niet gehouden in Europa. Ik heb bewust de indeling van de ondersoorten gebruikt die vanuit vroeger komt. Voor mijn idee zijn ze er namelijk nog steeds niet uit hoe ze de leeuwen daadwerkelijk moeten indelen...

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: EAZA

Bericht door Jarne »

Ik gok op de recentere Noord-West en Zuid-Oost indeling, dus de P. leo leo (sensu stricto) en P leo. krugeri als basis, aangevuld met andere origines en ook wat zoomix met een hoge zuiverheidsgraad (90+% ongeveer).

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: EAZA

Bericht door Apenarend »

Jarne schreef:
12 feb 2021, 22:20
Ik gok op de recentere Noord-West en Zuid-Oost indeling, dus de P. leo leo (sensu stricto) en P leo. krugeri als basis, aangevuld met andere origines en ook wat zoomix met een hoge zuiverheidsgraad (90+% ongeveer).
Ik vermoed dat men binnen de kweekprogramma's de Aziatische exemplaren nog lang apart zullen houden.

Voor de 'Afrikaanse' leeuw zou men binnen EAZA en anderen kunnen beginnen de moderne indeling te volgen, al vraag ik mij dan af of er voldoende west- en noordafrikaanse exemplaren over zijn in gevangenschap om daarmee apart verder te kweken. Enkel de Berberondersoort heeft 31 holders, maar was er daar geen probleem van inteelt?

Het samenvoegen van de berber en aziatische ondersoort zou 31 + 46 = 77 holders opleveren. Dat is natuurlijk wel een redelijke basis. Maar ik denk dat dat voorlopig niet zal aangedurfd worden. Geen idee ook in welke mate India een rol speelt (voor de input van onverwante dieren is hun houding wel belangrijk; uit Noord- en West-Afrika kunnen die niet meer komen).

In Noord-Amerika zijn er bij mijn weten geen (ras)zuivere Aziatische leeuwen meer. Het kweekprogramma is door AZA stopgezet wegens onderlinge kruisingen met Afrikaanse leeuwen. En het zou nu wel echt een toevalligheid zijn mochten die Afrikaanse allemaal van het noordelijke type geweest zijn.

Voor de zuidelijke Afrikaanse leeuw panthera l. krugeri zou het makkelijker kunnen: transvaal en katanga levert 54 + 24 = 78 holders op.

Ik vermoed dat EAZA als belangrijkste hoofdtaak nu heeft om uit die +250 holders van hybride (of toch minstens waarvan de origine niet vaststaat) leeuwen er de komende jaren een aantal te kunnen en willen doen overstappen in een specifieker programma.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: EAZA

Bericht door Jarne »

Apenarend schreef:
13 feb 2021, 09:42
Jarne schreef:
12 feb 2021, 22:20
Ik gok op de recentere Noord-West en Zuid-Oost indeling, dus de P. leo leo (sensu stricto) en P leo. krugeri als basis, aangevuld met andere origines en ook wat zoomix met een hoge zuiverheidsgraad (90+% ongeveer).
Ik vermoed dat men binnen de kweekprogramma's de Aziatische exemplaren nog lang apart zullen houden.

Voor de 'Afrikaanse' leeuw zou men binnen EAZA en anderen kunnen beginnen de moderne indeling te volgen, al vraag ik mij dan af of er voldoende west- en noordafrikaanse exemplaren over zijn in gevangenschap om daarmee apart verder te kweken. Enkel de Berberondersoort heeft 31 holders, maar was er daar geen probleem van inteelt?

Het samenvoegen van de berber en aziatische ondersoort zou 31 + 46 = 77 holders opleveren. Dat is natuurlijk wel een redelijke basis. Maar ik denk dat dat voorlopig niet zal aangedurfd worden. Geen idee ook in welke mate India een rol speelt (voor de input van onverwante dieren is hun houding wel belangrijk; uit Noord- en West-Afrika kunnen die niet meer komen).

In Noord-Amerika zijn er bij mijn weten geen (ras)zuivere Aziatische leeuwen meer. Het kweekprogramma is door AZA stopgezet wegens onderlinge kruisingen met Afrikaanse leeuwen. En het zou nu wel echt een toevalligheid zijn mochten die Afrikaanse allemaal van het noordelijke type geweest zijn.

Voor de zuidelijke Afrikaanse leeuw panthera l. krugeri zou het makkelijker kunnen: transvaal en katanga levert 54 + 24 = 78 holders op.

Ik vermoed dat EAZA als belangrijkste hoofdtaak nu heeft om uit die +250 holders van hybride (of toch minstens waarvan de origine niet vaststaat) leeuwen er de komende jaren een aantal te kunnen en willen doen overstappen in een specifieker programma.
Ik zie ze de Aziaten momenteel ook nog gescheiden houden. Voor de Noord-Afrikaanse hoop ik vooral op wat Hybriden met hoge zuiverheid.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: EAZA

Bericht door Limburg vooruit »

Dat ze een algemene DNA-test doen bij de leeuwen, hebben ze bij de chimpansees ook gedaan.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: EAZA

Bericht door rick04 »

Ik zie dat AquaZoo is gestopt met het beheren van het fokprogamma van de Goliathreigers. Weet iemand daar de reden van?
You can find me in the zoo :)

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: EAZA

Bericht door MennoPebesma »

rick04 schreef:
24 feb 2021, 05:33
Ik zie dat AquaZoo is gestopt met het beheren van het fokprogamma van de Goliathreigers. Weet iemand daar de reden van?
Ik had het ook gezien inderdaad, maar ik weet niet wat de reden is. Ze hebben de soort niet in de collectie en ook nooit gehad, maar dat hoeft de reden niet te zijn natuurlijk. Het beheer van het EEP van de Zuid-Amerikaanse Tapirs hebben ze ook maar kort gehad.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: EAZA

Bericht door Limburg vooruit »

Zie net dat Noorwegen bij de niet EU lidstaten staat?? Kan iemand deze fout melden, heb zelf geen account meer bij zootierliste.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
PriMAAT
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 80
Lid geworden op: 23 mei 2019, 21:56
Favoriete dierentuin: Singapore Night Safari

Re: EAZA

Bericht door PriMAAT »

Noorwegen is toch geen lid van de EU?

Hamerhaai
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 178
Lid geworden op: 01 sep 2011, 21:34
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: EAZA

Bericht door Hamerhaai »

Noorwegen is geen EU-lidstaat, dus dat klopt helemaal.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: EAZA

Bericht door Limburg vooruit »

PriMAAT schreef:
14 apr 2021, 10:02
Noorwegen is toch geen lid van de EU?
Nu sta ik wel met het rood op mijn wang :blush:
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
PriMAAT
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 80
Lid geworden op: 23 mei 2019, 21:56
Favoriete dierentuin: Singapore Night Safari

Re: EAZA

Bericht door PriMAAT »

Limburg vooruit schreef:
14 apr 2021, 10:14
PriMAAT schreef:
14 apr 2021, 10:02
Noorwegen is toch geen lid van de EU?
Nu sta ik wel met het rood op mijn wang :blush:
Vergissen is menselijk ;)

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: EAZA

Bericht door Limburg vooruit »

PriMAAT schreef:
14 apr 2021, 10:30
Limburg vooruit schreef:
14 apr 2021, 10:14
PriMAAT schreef:
14 apr 2021, 10:02
Noorwegen is toch geen lid van de EU?
Nu sta ik wel met het rood op mijn wang :blush:
Vergissen is menselijk ;)
Klopt, ik dacht echt dat ze erbij hoorde. Maar als je nadenkt had ik het moeten weten, in Noorwegen gaat alles ZEER goed. Ze hebben geen bemoeinissen van een bende uitgebluste politiekers.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: EAZA

Bericht door Apenarend »

Limburg vooruit schreef:
14 apr 2021, 10:44
PriMAAT schreef:
14 apr 2021, 10:30
Limburg vooruit schreef:
14 apr 2021, 10:14
PriMAAT schreef:
14 apr 2021, 10:02
Noorwegen is toch geen lid van de EU?
Nu sta ik wel met het rood op mijn wang :blush:
Vergissen is menselijk ;)
Klopt, ik dacht echt dat ze erbij hoorde. Maar als je nadenkt had ik het moeten weten, in Noorwegen gaat alles ZEER goed. Ze hebben geen bemoeinissen van een bende uitgebluste politiekers.
Beetje flauw vind ik dit. Een steenrijk land met amper 5.5 miljoen inwoners, plaats zat en zeer noordelijk gelegen... een land dat bv. grootschalige wolvenjacht toelaat, zeer veel tropisch hout importeert, zijn rijkdom haalt uit fossiele brandstoffen, zelf genoeg energie kan putten uit waterkracht dankzij zijn geografie, etc.

Het is jammer dat veel mensen de EU alleen maar zien via eurocraten als Michel en co, of dat eeuwige gedoe in dat Europees Parlement.

De EU is zoveel meer: 75 jaar vrede intussen binnen de grenzen van de EU. En voor de natuurliefhebbers zijn er prachtige initiatieven als Rewilding Europe, Europese natura2000 investeringsprogramma's, bescherming van grote carnivoren, etc. En ja ook wat woke gedoe rond klimaat en zo. En problemen die niet opgelost geraken zoals de vluchtelingen, maar de vraag is of dit ligt aan de EU. Dat zou ook voor indivduele landen niet op te lossen zijn. We missen een globale strategie tegenover een aantal wereldproblemen, en dat ligt net aan de eigenheid van Europa: een lappendeken van culturen, talen, etc. We willen toch geen voorbeeld nemen aan even grote culturele machtsblokken als de USA en China die hun etnische bevolking om zeep hebben geholpen of in kampen stoppen? We zouden een eengemaakte buitenlandstrategie moeten hebben en een echt Europees leger. Maar daarvoor zijn we te verschillend van aard.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: EAZA

Bericht door Limburg vooruit »

Apenarend schreef:
14 apr 2021, 12:47
Limburg vooruit schreef:
14 apr 2021, 10:44
PriMAAT schreef:
14 apr 2021, 10:30
Limburg vooruit schreef:
14 apr 2021, 10:14
PriMAAT schreef:
14 apr 2021, 10:02
Noorwegen is toch geen lid van de EU?
Nu sta ik wel met het rood op mijn wang :blush:
Vergissen is menselijk ;)
Klopt, ik dacht echt dat ze erbij hoorde. Maar als je nadenkt had ik het moeten weten, in Noorwegen gaat alles ZEER goed. Ze hebben geen bemoeinissen van een bende uitgebluste politiekers.
Beetje flauw vind ik dit. Een steenrijk land met amper 5.5 miljoen inwoners, plaats zat en zeer noordelijk gelegen... een land dat bv. grootschalige wolvenjacht toelaat, zeer veel tropisch hout importeert, zijn rijkdom haalt uit fossiele brandstoffen, zelf genoeg energie kan putten uit waterkracht dankzij zijn geografie, etc.

Het is jammer dat veel mensen de EU alleen maar zien via eurocraten als Michel en co, of dat eeuwige gedoe in dat Europees Parlement.

De EU is zoveel meer: 75 jaar vrede intussen binnen de grenzen van de EU. En voor de natuurliefhebbers zijn er prachtige initiatieven als Rewilding Europe, Europese natura2000 investeringsprogramma's, bescherming van grote carnivoren, etc. En ja ook wat woke gedoe rond klimaat en zo. En problemen die niet opgelost geraken zoals de vluchtelingen, maar de vraag is of dit ligt aan de EU. Dat zou ook voor indivduele landen niet op te lossen zijn. We missen een globale strategie tegenover een aantal wereldproblemen, en dat ligt net aan de eigenheid van Europa: een lappendeken van culturen, talen, etc. We willen toch geen voorbeeld nemen aan even grote culturele machtsblokken als de USA en China die hun etnische bevolking om zeep hebben geholpen of in kampen stoppen? We zouden een eengemaakte buitenlandstrategie moeten hebben en een echt Europees leger. Maar daarvoor zijn we te verschillend van aard.
Hierover verschillen wij duidelijk van ideeën.

Waar ze hun rijkdom halen maakt in wezen niets uit, die blijven niet en toch zal het land steenrijk blijven.
Wolven zijn in de Scandinavische landen echt een probleem, beetje zoals onze vossen. Die schieten wij hier ook af.
Wat dat tropisch hout betreft heb je dan weer 100% gelijk, maar ook hier worden stappen gezet.

Die 75 jaar vrede is het enige positieve aan de EU, voor de rest is er werkelijk niks positief aan.
*Open grenzen, de ondergang van het westen.
*De euro, alles is op 20 jaar tijd ook minstens 3x zo duur geworden.
*Open handel, alle grote fabrieken trekken naar Oost Europa omdat ze daar de mensen nog kunnen uitbuiten. Je wordt overspoeld door groenten en fruit uit het zuiden dat hier ook groeit.
*Wat heeft Europa al gedaan tijdens deze hele gezondheidscrisis, niks.

En zo kan ik nog wel enkele pagina's verder gaan.

Ik zie Europa als een geldverkwistende organisatie zonder oog voor eigen burgers, waar politiekers die in eigen land niet meer op de stembiljetten raken naar uitwijken om daar uit te bollen tegen een schandalige vergoeding.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: EAZA

Bericht door Gorilla Gust »

Limburg vooruit schreef:
14 apr 2021, 13:49
Die 75 jaar vrede is het enige positieve aan de EU, voor de rest is er werkelijk niks positief aan.
*Open grenzen, de ondergang van het westen.
*De euro, alles is op 20 jaar tijd ook minstens 3x zo duur geworden.
*Open handel, alle grote fabrieken trekken naar Oost Europa omdat ze daar de mensen nog kunnen uitbuiten. Je wordt overspoeld door groenten en fruit uit het zuiden dat hier ook groeit.
*Wat heeft Europa al gedaan tijdens deze hele gezondheidscrisis, niks.

En zo kan ik nog wel enkele pagina's verder gaan.

Ik zie Europa als een geldverkwistende organisatie zonder oog voor eigen burgers, waar politiekers die in eigen land niet meer op de stembiljetten raken naar uitwijken om daar uit te bollen tegen een schandalige vergoeding.
En zonder Europa gingen fabrieken niet een een lager loonland? Zonder Europa werd alles niet duurder?
Soms hebben mensen een boeman nodig, en past Europa daar makkelijk in het plaatje. Maar dat is toch niet volledig terecht in mijn ogen...
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Plaats reactie