Dierentuinen en privéhouders

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
meubilaie2
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 541
Lid geworden op: 16 jun 2020, 22:30
Favoriete dierentuin: CNME

Re: Dierentuinen en privéhouders

Bericht door meubilaie2 »

Apenarend schreef:
06 jul 2022, 20:30
meubilaie2 schreef:
06 jul 2022, 18:32
wat een bullshit zeg. Werk dan met vergunningen dat mensen kunnen aantonen dat zij bekwaam zijn.
Hoe toon je dat aan? Zo'n vergunningensysteem is goed voor grote houders en kwekers, voor particulieren wordt het zo'n hoop regels en papierwerk dat men ofwel toch afhaakt of dit soort dieren in het geheim gaat houden.

Ik ben er zelf nog niet uit. Het is een van die vele voorbeelden waar het voortdurend misbruik en continu opzoeken van de grenzen door enkelen, de overheid noodzaakt tot optreden waardoor velen worden getroffen, ook zij met de beste bedoelingen.
Dat zal een particulier dan in mijn ogen over moeten hebben voor het houden van een mogelijk schadelijke soort.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Dierentuinen en privéhouders

Bericht door Apenarend »

meubilaie2 schreef:
06 jul 2022, 20:55
Apenarend schreef:
06 jul 2022, 20:30
meubilaie2 schreef:
06 jul 2022, 18:32
wat een bullshit zeg. Werk dan met vergunningen dat mensen kunnen aantonen dat zij bekwaam zijn.
Hoe toon je dat aan? Zo'n vergunningensysteem is goed voor grote houders en kwekers, voor particulieren wordt het zo'n hoop regels en papierwerk dat men ofwel toch afhaakt of dit soort dieren in het geheim gaat houden.

Ik ben er zelf nog niet uit. Het is een van die vele voorbeelden waar het voortdurend misbruik en continu opzoeken van de grenzen door enkelen, de overheid noodzaakt tot optreden waardoor velen worden getroffen, ook zij met de beste bedoelingen.
Dat zal een particulier dan in mijn ogen over moeten hebben voor het houden van een mogelijk schadelijke soort.
Voor veel soorten heb je gelijk, en ik ben zelfs voor een verbod op het houden van de meeste tropische dieren (mits misschien een vergunningenstelsel als uitzondering), maar die gestreepte grasmuisjes uit het voorbeeld van Jake...
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

meubilaie2
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 541
Lid geworden op: 16 jun 2020, 22:30
Favoriete dierentuin: CNME

Re: Dierentuinen en privéhouders

Bericht door meubilaie2 »

Nee klopt dat soort geneuzel is onzin om te verbieden, net als de hamstertjes.

Gebruikersavatar
Harald
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 451
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:14

Re: Dierentuinen en privéhouders

Bericht door Harald »

Aangezien er ook voor deze 30 soorten geen voorschriften van houden zijn, gaat het helaas bij deze lijst dus niet om dierenwelzijn.
De soorten op de lijst mogen dus nog steeds verwaarloosd en slecht gehouden worden.
Konijn zal dus nog steeds het meest verwaarloosde dier blijven.
Veel van de soorten die niet op de lijst staan zullen in het zwarte circuit verdwijnen en dus ook niet meer op de juiste manier gehouden kunnen worden.

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3456
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Dierentuinen en privéhouders

Bericht door MennoPebesma »

JvG schreef:
06 jul 2022, 14:50
De 30 soorten zijn enkel zoogdieren, weet iemand of er nog een lijst komt van de andere diergroepen?
Voor vogels, amfibieën en reptielen komen later ook nog lijsten.


Voor wie geïnteresseerd is in hoe het tot deze lijst van 30 soorten is gekomen zijn hier de criteria waaraan de 300 zoogdiersoorten zijn beoordeeld.

Uitleg beoordelingscriteria: https://www.rvo.nl/sites/default/files/ ... dieren.pdf

Alle beoordelingen van de 300 zoogdiersoorten: https://www.rvo.nl/sites/default/files/ ... oorten.pdf

Alle beoordeelde diersoorten worden onderverdeeld in zes risicoklassen, A tot en met F. De indeling in risicoklassen reflecteert de complexiteit van de houderij, en vormt de basis voor het al dan niet plaatsen op de huis- en hobbydierenlijst. Hoe hoger de klasse, hoe hoger de complexiteit van de houderij. Op de huisdierenlijst komen alle dieren in de risicoklassen A, B en C, maar ook de gedomesticeerde diersoorten die niet in deze risicoklassen zitten.

Door ook gedomesticeerde diersoorten toe te laten op de lijst gebeurt er iets vreemds. Bijvoorbeeld: de gedomesticeerde kameel wordt ingedeeld in risicoklasse F, de hoogste klasse. Dit komt omdat kamelen in staat zijn ernstige letselschade te veroorzaken bij de mens, daarnaast zijn in drie risicocategorieën voor de gezondheid en welzijn van het dier meerdere risicofactoren vastgesteld. Toch komt de gedomesticeerde kameel op de lijst, puur omdat het gedomesticeerd is. Een witbuikegel wordt ingedeeld in risicoklasse D, deze valt dus net buiten de huisdierenlijst. Een risicofactor voor letselschade is hierbij niet van toepassing volgens de beoordeling. Wel is er één of meerder risicofactoren vastgesteld in de categorie gezondheid en welzijn dier. Hierdoor komt deze soort niet op de huisdierenlijst.

Volgens de beoordeling van zowel de hond als de kat vallen een aantal rassen buiten de risicoklassen A, B en C, omdat zij ernstig letsel kunnen veroorzaken of bij haarloze rassen het gevaar van onderkoeling bestaat. Toch mogen alle honden- en kattenrassen wel gehouden worden, simpelweg omdat ze gedomesticeerd zijn.

Als je naar de diersoorten op de lijst kijkt en je ook alle gedomesticeerde soorten er af haalt die anders de lijst niet hadden gehaald (buiten de categorieën A, B en C) blijft er al helemaal weinig over. Een geit zou hier bijvoorbeeld al niet op staan, maar ook geen varkens, konijnen, ezels en cavia's. Er valt daarnaast ook geen enkele van de ruim 300 beoordeelde diersoorten in de risicocategorie A of B.


Ik heb niet het idee dat een lijst als deze gaat helpen bij de verbetering van het dierenwelzijn. Zoals Harald al aangeeft gaat dit het welzijn van bijvoorbeeld het konijn niet verbeteren, die blijven nog steeds veel in kleine kooitjes zitten. Maar de mensen die bijvoorbeeld wallaby's of damherten, soorten die redelijk vaak gehouden worden, houden in grote verblijven en met een goede verzorging worden hier de dupe van. Over een serval valt nog wat van te zeggen, maar als deze net als in bijvoorbeeld dierentuinen goed gehouden worden, met een goede verzorging en vooral veilig gehouden worden zie ik daar geen problemen in.

Niels Grootegans
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 449
Lid geworden op: 17 jun 2020, 16:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Dierentuinen en privéhouders

Bericht door Niels Grootegans »

meubilaie2 schreef:
06 jul 2022, 18:32
wat een bullshit zeg. Werk dan met vergunningen dat mensen kunnen aantonen dat zij bekwaam zijn.
Voor zover ik weet blijft het met de juiste verginning nog steeds mogelijk soorten van buiten de positieflijst te houden.

Persoonlijk ben ik nogal kwaad op grote dierenspeciaalzaken (zoals die hier in Ede) die (soms bedreigde) soorten doodleuk uit het wild laten vangen en vervolgens aan de onwetende particulier doorverkopen. Ik heb bij de dierenspeciaalzaak geïnformeerd naar ethische richtlijnen op dit gebied (tot nu toe waren hun handelingen strikt genomen legaal, al draagt het bij aan het verder verdwijnen van enkele (ernstig) bedreigde soorten, zoals de Chinese driekiel, Chinese streepschildpad en meer), maar daar wordt niet op gereageerd. Ik hoop dat deze belachelijke handel door de nieuwe positieflijst verder aan banden wordt gelegd, omdat serieuze kwekers met een vergunning hun dieren toch wel op een andere manier binnen krijgen denk ik.

Al moet ik wel toegeven dat sommige beoordelingsnormen van de overheid wat al te bont lijken. Het probleem van bijvoorbeeld een kudde damherten zie ik ook niet...

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3456
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Dierentuinen en privéhouders

Bericht door MennoPebesma »

Niels Grootegans schreef:
08 jul 2022, 17:25
Voor zover ik weet blijft het met de juiste verginning nog steeds mogelijk soorten van buiten de positieflijst te houden.
Als ik de brief van de minister goed begrijp dan zijn er niet heel veel uitzonderingen voor diersoorten die niet op deze lijst staan:
Uitzonderingen
Dierentuinen en wildopvangcentra zullen worden uitgezonderd van het verbod op het houden van niet-aangewezen zoogdiersoorten. Dat is nu al zo. Ook voor dierenartsen en voor de doorvoer van dieren via Nederland geldt nu al een uitzondering, die ik in stand houd. Er komen geen nieuwe uitzonderingen bij. Voor dierentuinen zal gelden dat zij niet-aangewezen zoogdiersoorten enkel kunnen houden indien zij beschikken over een dierentuinvergunning.

Bron: Kamerbrief over huis- en hobbydierenlijst https://www.rijksoverheid.nl/binaries/r ... nlijst.pdf

Niels Grootegans
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 449
Lid geworden op: 17 jun 2020, 16:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Dierentuinen en privéhouders

Bericht door Niels Grootegans »

Oh, in dat geval wordt het al een heel stuk ernstiger... Ook voor dierentuinen die wat bij de kweker vandaan willen halen...

jackdw
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jun 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: Ja

Re: Dierentuinen en privéhouders

Bericht door jackdw »

Niels Grootegans schreef:
08 jul 2022, 17:25
Persoonlijk ben ik nogal kwaad op grote dierenspeciaalzaken (zoals die hier in Ede) die (soms bedreigde) soorten doodleuk uit het wild laten vangen en vervolgens aan de onwetende particulier doorverkopen. Ik heb bij de dierenspeciaalzaak geïnformeerd naar ethische richtlijnen op dit gebied (tot nu toe waren hun handelingen strikt genomen legaal, al draagt het bij aan het verder verdwijnen van enkele (ernstig) bedreigde soorten, zoals de Chinese driekiel, Chinese streepschildpad en meer), maar daar wordt niet op gereageerd. Ik hoop dat deze belachelijke handel door de nieuwe positieflijst verder aan banden wordt gelegd, omdat serieuze kwekers met een vergunning hun dieren toch wel op een andere manier binnen krijgen denk ik.
Dierenspeciaalzaken beslissen niet wat er wordt gevangen. Ze kunnen alleen handelen in de dieren die gevangen worden en die zouden nu steeds legaal moeten zijn. :cool

Chinese driekielschildpadden, Chinese streepschildpadden en vele anderen worden op grote schaal gefokt en worden dus niet onttrokken aan de natuur! :cool

Niels Grootegans
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 449
Lid geworden op: 17 jun 2020, 16:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Dierentuinen en privéhouders

Bericht door Niels Grootegans »

jackdw schreef:
09 jul 2022, 16:52
Chinese driekielschildpadden, Chinese streepschildpadden en vele anderen worden op grote schaal gefokt en worden dus niet onttrokken aan de natuur! :cool
Dat wist ik niet, dat is dan in ieder geval mooi. Toch vind ik het nog steeds zeer de vraag of de mens allerlei exotisch gedierte de aarde over moet slepen voor de huisdierhandel. Veel dieren horen daar naar mijn mening niet thuis (de professionelere privékwekers nig steeds buiten beschouwing gelaten uiteraard).

Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 531
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Dierentuinen en privéhouders

Bericht door Asbolus »

Niels Grootegans schreef:
25 jul 2022, 17:34
jackdw schreef:
09 jul 2022, 16:52
Chinese driekielschildpadden, Chinese streepschildpadden en vele anderen worden op grote schaal gefokt en worden dus niet onttrokken aan de natuur! :cool
Dat wist ik niet, dat is dan in ieder geval mooi. Toch vind ik het nog steeds zeer de vraag of de mens allerlei exotisch gedierte de aarde over moet slepen voor de huisdierhandel. Veel dieren horen daar naar mijn mening niet thuis (de professionelere privékwekers nig steeds buiten beschouwing gelaten uiteraard).
Je kan niet leren deze dieren te kweken als je de kans niet krijgt. Gezien ik Zoo&Zo ken (de zaak in Ede) weet ik ook dat er genoeg gevraagd en onderzocht wordt voor ze exoten meegeven. Dat is ook de reden dat er al langere tijd de grotere reptielen daar nog zitten en ze vaak sneller door de standaard baardagamen gaan.
Ik kan je ook zeggen dat ik begonnen ben met ongewervelde kweken puur door te starten met pachnoda marginata. Vanuit daar leer je kleine dingen en kan je bedreigde soorten gaan proberen. Het kost tijd, maar zeker de moeite waard om ook die soorten in de privekwekers te ondersteunen in voortplanting.
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Niels Grootegans
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 449
Lid geworden op: 17 jun 2020, 16:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Dierentuinen en privéhouders

Bericht door Niels Grootegans »

Eigenlijk zouden nieuwe kwekers bij oudere kwekers het vak moeten leren. Als je ziet in welke omstandigheden exotische dieren in huis (en in dierenspeciaalzaken, tuincentra...) soms gehouden worden...

jackdw
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jun 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: Ja

Re: Dierentuinen en privéhouders

Bericht door jackdw »

Niels Grootegans schreef:
25 jul 2022, 18:22
Eigenlijk zouden nieuwe kwekers bij oudere kwekers het vak moeten leren. Als je ziet in welke omstandigheden exotische dieren in huis (en in dierenspeciaalzaken, tuincentra...) soms gehouden worden...
Bijvoorbeeld voor schildpadden vind je alle hulp en info bij:
https://www.trionyx.nl/

Daar ben ik zelf ook lid van geweest, ontzettend interessant en zelf ook schildpadjes gefokt, maar door kleiner te gaan wonen niet meer.

Ik woon nu wel terug ruimer en heb nu bloemenkevers als Pachnoda m p, miljoenpootjes en isopods (pissebedden) en die zijn ook interessant maar vragen minder werk en kan je ook al eens enkele dagen alleen laten om een reisje te maken als dierentuinen bezoeken. En van mijn eega mag 'k daar mee binnen, die vind ze zelf leuk, ze ging in haar jeugd vissen met wormen en maden enZOO ... :D

Een aquarium met vooral levendbarenden sluit de rij af ... :blush:

Hamerhaai
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 178
Lid geworden op: 01 sep 2011, 21:34
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Dierentuinen en privéhouders

Bericht door Hamerhaai »

Dat ongewervelde spul is ook leuk hè? Ik heb zelf ook pissebedden en miljoenpoten. Verder nog een paar landslakken en sinds kort een kweekgroep Pachnoda marginata peregrina. De larven van die laatste wil ik als aanvullend voer gebruiken voor mijn luipaardgekko's.

Edit: en sinds een aantal maanden heb ik een Eurydactylodes vieillardi, een kleine gekko'tje dat oorspronkelijk uit Nieuw-Caledonië komt.

meubilaie2
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 541
Lid geworden op: 16 jun 2020, 22:30
Favoriete dierentuin: CNME

Re: Dierentuinen en privéhouders

Bericht door meubilaie2 »

Misschien leuk voor een subtopic? Ik heb zelf schorpioenen, vogelspinnen, roofwantsen en miljoenpoten gehad.

jackdw
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jun 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: Ja

Re: Dierentuinen en privéhouders

Bericht door jackdw »

Een artikel over vliegduiven, zie onderaan ... :koffie:

Eigenlijk is het aanstootgevend dat duiven-"liefhebbers" ZOO met hun dieren mogen omgaan. De steden zijn vergeven van verloren gevlogen vliegduiven.

Wanneer gaan dierenrechtenorganisaties daar eens op reageren? :s

Uiteindelijk gaat het voor het grote deel deel enkel over prijzen in de wacht slepen en veel geld aan hun duivenverkoop overhouden ... en de gemeenschap blijft zitten met die verloren gevlogen sukkeltjes die hun plan maar moeten trekken, half verhongeren en door gebrek aan goede voeding vatbaar zijn voor allerlei ziektes!

En als er dan toch eens enkele naar de oorspronkelijke eigenaar worden teruggebracht worden ze de kop uitgetrokken omdat ze als vliegduif niet goed genoeg zijn ... :grr

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/08/01/duiven-vermist/

Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 531
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Dierentuinen en privéhouders

Bericht door Asbolus »

Hamerhaai schreef:
26 jul 2022, 12:31
Dat ongewervelde spul is ook leuk hè? Ik heb zelf ook pissebedden en miljoenpoten. Verder nog een paar landslakken en sinds kort een kweekgroep Pachnoda marginata peregrina. De larven van die laatste wil ik als aanvullend voer gebruiken voor mijn luipaardgekko's.

Edit: en sinds een aantal maanden heb ik een Eurydactylodes vieillardi, een kleine gekko'tje dat oorspronkelijk uit Nieuw-Caledonië komt.
Oh die gecko is zeker leuk! Hoegroot huis je deze momenteel?
Welke landslak soort heb je zitten?
Ik ben momenteel een spinnengallerij aan het opzetten puur voor verschillende ongewervelde, en dus de collectie aan het uitbreiden. Zoek een beetje inspiratie voor specifieke soorten naast de standaard reuzemiljoenpoot en afrikaanse landslak
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Hamerhaai
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 178
Lid geworden op: 01 sep 2011, 21:34
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Dierentuinen en privéhouders

Bericht door Hamerhaai »

Anubite schreef:
02 aug 2022, 08:29
Oh die gecko is zeker leuk! Hoegroot huis je deze momenteel?
Welke landslak soort heb je zitten?
Ik ben momenteel een spinnengallerij aan het opzetten puur voor verschillende ongewervelde, en dus de collectie aan het uitbreiden. Zoek een beetje inspiratie voor specifieke soorten naast de standaard reuzemiljoenpoot en afrikaanse landslak
De Eurydactylodes zit in een bakje van 30x30x45.

Leuk idee! De slakken die ik heb zijn een Limicolaria-soort. Ze lijken wel op agaatslakken, maar blijven een stuk kleiner.

Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 531
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Dierentuinen en privéhouders

Bericht door Asbolus »

Hamerhaai schreef:
02 aug 2022, 10:22
Anubite schreef:
02 aug 2022, 08:29
Oh die gecko is zeker leuk! Hoegroot huis je deze momenteel?
Welke landslak soort heb je zitten?
Ik ben momenteel een spinnengallerij aan het opzetten puur voor verschillende ongewervelde, en dus de collectie aan het uitbreiden. Zoek een beetje inspiratie voor specifieke soorten naast de standaard reuzemiljoenpoot en afrikaanse landslak
De Eurydactylodes zit in een bakje van 30x30x45.

Leuk idee! De slakken die ik heb zijn een Limicolaria-soort. Ze lijken wel op agaatslakken, maar blijven een stuk kleiner.
Klinkt goed! Heb je toevallig een adresje voor de kleine geckosoort? Heb toevallig nog een bak staan van 40x30x40 die ik daar mogelijk goed voor kan gebruiken! En kan ik gelijk weer een nieuwe soort leren kennen en over inlezen
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Hamerhaai
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 178
Lid geworden op: 01 sep 2011, 21:34
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Dierentuinen en privéhouders

Bericht door Hamerhaai »

Ik heb je een bericht gestuurd.

Plaats reactie