Dolfinaria- topic

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Limburg vooruit »

Het begin van het einde voor alle dierentuinen, let op mijn woorden!!
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Gorilla Gust »

Begin van een ommedraai naar het terug accepteren van dolfinaria bij het publiek. Het einde van de showbaden, en de start van lagune's? Dat zie ik er eerder in... Een sombere toekomst voor het Dolifnarium van Brugge, en een laatste kans tot ombouw van Harderwijk, dat zie ik er ook in. Maar het einde van dierentuinen?

Nee... zelfs niet als ik somber wil kijken. Daarvoor zijn de dierentuinen te populair. ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 751
Lid geworden op: 22 jan 2011, 20:06
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Renegade »

Ik hoop van harte dat Limburg Vooruit ongelijk heeft, maar zoals ik eerder op dit forum al heb gezegd ben ik zelf ook erg bezorgd over de toekomst van dierentuinen. Ik kan het optimisme van Gorilla Gust in dele dan ook niet delen.

Het ergste aan heel deze zaak is dat SeaWorld - en bij uitbreiding de hele dierentuinwereld - toegegeven heeft aan de laakbare praktijken, de immorele werkwijze en de bedenkelijke argumenten van de dierenrechtenactivisten. Dat is zeer zorgwekkend.

Ik vind het feit dat men stopt met het kweken van orka's, en op termijn met het houden ervan, op zich niet zo erg. Ik ben lang niet overtuigd dat orka's - en bij uitbreiding eigenlijk alle walvisachtigen, inclusief tuimelaars - wel verantwoord te houden zijn in gevangenschap. Ik zou het écht niet erg vinden moest daaraan een einde komen - of moest op z'n minst de huisvesting veranderen naar een soort van lagunes - maar ik zou wel graag hebben dat het dan voortkwam uit eigen inzicht, onderzoek en overweging van de dierentuinwereld dan uit de invloed van dierenrechtenactivisten.

Hoe dan ook moet de dierentuinwereld nu zeggen dat dit de laatste overwinning is die de radicale dierenrechtenactivisten zullen bereiken. Geen verdere toegevingen meer. De dierentuinwereld moet zich actief gaan en blijven verzetten tegen de schandelijke praktijken en de lasterlijke aantijgingen van de dierenrechtenactivisten. En hoe dan ook: geef vooral nooit toe aan die gasten! Met de meeste van die gasten valt niet te redeneren of een compromis te sluiten.

Ook de bredere maatschappij - en de politiek - zou eindelijk eens moeten tonen aan die dierenrechtenactivisten dat we u hun radicale visie en hun fascistische methoden niet moeten en niet willen.

Ik kijk zelf met veel bezorgdheid naar de toekomst van dierentuinen. Ja, dierentuinen zijn nog altijd populair, maar met betrekking tot het werkelijk verdedigen van dierentuinen hebben we niet veel aan het merendeel van dat publiek. Bovendien is ook een aanzienlijk deel van de bevolking kritisch ten opzichte van of zelfs ronduit tegen dierentuinen (zoals je bijvoorbeeld kunt vaststellen in de commentaren op nieuwsberichten). Dierentuinen hebben ook een aantal mondige, actieve, gemotiveerde en zeer radicale tegenstanders die voor niet veel terugdeinzen. Genoeg reden dus om bezorgd te zijn. Ik hoop dat we over 10-15-20 jaar nog naar een dierentuin kunnen gaan, maar ik durf daar op dit moment mijn hand zeker niet voor in 't vuur te steken, waar ik daar slechts enkele jaren geleden veel meer over verzekerd was.

En andermaal: dierenwelzijn ja, absoluut - dat moest zelfs een belangrijke bezorgdheid zijn. Maar een resoluut nee aan de dierenrechtenideologie!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Gorilla Gust »

De perceptie tegenover 'echte' dierentuinen is gelukkig beter te sturen. Mede dankzij de vele blikken achter de schermen, zowel in de tuinen zelf, als op televisie. Iets waarin de dolfinaria vreemd genoeg de boot wat leken te missen... en min of meer de tol voor lijken te betalen op lange termijn.

Maar goed, de markt is een onvoorspelbaar iets... voor het zelfde geld geeft dit ook binnen de dolfinaria-wereld weinig verdere gevolgen. Al lijkt het me dat een evolutie van het huidige dolfinarium wel nakend is binnen de dierentuinwereld. Met name het creëren van een omgeving buiten de showbaden om...
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 751
Lid geworden op: 22 jan 2011, 20:06
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Renegade »

Met perceptie en mooie beelden zul je de tegenstanders en critici niet overtuigen, zeker de radicale types niet. Er zal meer nodig zijn om de toekomst te verzekeren.

Niet alleen de markt is onvoorspelbaar. Er is ook nog de politiek. Op dit moment laat de politiek zich nog vrij weinig horen over het thema dierentuinen, op een paar enkelingen na dan. Maar als, God verhoede, de activisten ooit voldoende politici weten te bewerken, of als de politiek zich tegen dierentuinen keert, zou het zomaar ineens zéér snel kunnen gaan.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Gorilla Gust »

Zelfs in Nederland, waar reeds een politieke partij voor dieren (welzijn/ rechten) is... is het zover nog niet.

Er is trouwens een meldpunt voor eventuele mistoestanden in Harderwijk gekomen, schijnbaar mede door de Aspro-overname. Zie https://www.biteback.org/dolfileaks/
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Limburg vooruit »

Nu voelen die 'natuuractivisten' zich sterk. Ze hebben een eerste veldslag gewonnen. Volgend doel word de dolfijnen, daarna volgt onherroepelijk de dierentuinen. Eerst olifanten, daarna mensapen, en zo gaan die maar verder.

Ongelooflijk maar waar.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6505
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Apenarend »

Limburg vooruit schreef:Nu voelen die 'natuuractivisten' zich sterk. Ze hebben een eerste veldslag gewonnen. Volgend doel word de dolfijnen, daarna volgt onherroepelijk de dierentuinen. Eerst olifanten, daarna mensapen, en zo gaan die maar verder.

Ongelooflijk maar waar.
Mja, er zal zeker geprobeerd worden om verder te gaan. Er liggen in het Europees Parlement al langer plannen om heel wat strengere eisen te stellen aan (o.m.) oppervlaktenormen voor het houden van bv. grote zoogdieren. Tot op heden kon men dat tegenhouden maar naarmate er meer tuinen komen zoals Emmen, PD en de Oosteuropese parken met hun mega-investeringen, verwatert het belang van de klassieke stadsdierentuinen. Op termijn betekent dit natuurlijk wel een bedreiging voor bv. Antwerpen (Frankfurt, Artis, etc.). Die zullen nooit aan de nieuwe eisen kunnen voldoen, en zullen wellicht de steun verliezen van hun concurrenten die dat wel kunnen.

Maar ik zie toch niet meteen het einde van de dierentuin hoor, zo sterk is die activistische lobby nu ook weer niet. Maar dat er wat zal veranderen tussen nu en pakweg 20 jaar op het vlak van het houden van olifanten, roofdieren, mensapen en enkele andere groepen, daar zal ik niet van verschieten.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Limburg vooruit »

Het word hoog tijd dat alle dierentuinorganisatie's ophouden met bestaan en er 1 organisatie komt voor alle dierentuinen in Europa (wereld is volgens mij niet haalbaar).
Deze tuinen moeten dan allemaal aan dezelfde eisen voldoen en aan de EEP's en ESB's meewerken als ze die soort willen.
Zou het probleem van oveschot in 1 klap wegwerken als je van 600 naar 2500 tuinen gaat.
Je hebt dan ook 1 organisatie die zich kan weren tegen die zogenaamde milieuactivisten.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 751
Lid geworden op: 22 jan 2011, 20:06
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Renegade »

Gorilla Gust schreef:Zelfs in Nederland, waar reeds een politieke partij voor dieren (welzijn/ rechten) is... is het zover nog niet.

Er is trouwens een meldpunt voor eventuele mistoestanden in Harderwijk gekomen, schijnbaar mede door de Aspro-overname. Zie https://www.biteback.org/dolfileaks/
De Partij Voor De Dieren is redelijk duidelijk richting dierenrechten en niet richting dierenwelzijn geörienteerd. Het in se de ietwat opgekuiste politieke vleugel van organisaties zoals Peta en Bite Back.

De Partij Voor De Dieren moge dan een redelijk klein en ietwat marginaal partijtje zijn dat vooral veel roept en veel media-aandacht krijgt, en het anti-dierentuinsentiment moge dan niet zo leven in de politiek, op het moment dat grotere en meer mainstream partijen het overnemen (neem bv. N-VA in België of VVD in Nederland) zou het ineens snel kunnen gaan, zeker als die partijen in de regering zitten. In een democratisch bestel is het 'slechts' nodig dat 50,01% van de bevolking of de volksvertegenwoordigers ervoor stemmen om dierentuinen te verbieden om dat gedaan te krijgen.

Dat lijkt op dit ogenblik niet mogelijk, maar wie weet wat is er, gegeven de activiteiten van radicale organisaties en maatschappelijke veranderingen, in de toekomst mogelijk?
Limburg vooruit schreef:Nu voelen die 'natuuractivisten' zich sterk. Ze hebben een eerste veldslag gewonnen. Volgend doel word de dolfijnen, daarna volgt onherroepelijk de dierentuinen. Eerst olifanten, daarna mensapen, en zo gaan die maar verder.

Ongelooflijk maar waar.
Dat is wat ik ook al aanvoelde en minder goed onder woorden probeerde te brengen.

De dierenrechtenactivisten zitten zich vast te verkneukelen nu dat SeaWorld (en bij uitbreiding de dierentuinwereld en de maatschappij) hebben toegegeven. Dit zal hen zeker sterken en ze zullen het zeker opnieuw proberen.

Nu is het absoluut een kwestie van geen verdere toegevingen te doen aan die fundamentalisten en fascisten. Zowel de dierentuinwereld als de maatschappij moeten resoluut "nee" zeggen tegen die gasten, en ze duidelijk maken dat we hun gezeik niet moeten, en dat ze zulke dingen niet opnieuw gedaan zullen krijgen.

Dit soort gasten wil ons niet alleen onze dierentuinen afnemen, dit soort gasten wil ons ook ons stukje vlees, onze andere dierlijke voedingswaren, onze leren zetel, schoenen of jas, onze wollen trui, ons ritje te paard en wellicht zelfs onze huisdieren afnemen - en voor sommige mensen hun broodwinning en hun levenswerk. Die hardcore activisten zijn geen geïsoleerde gekken of onschadelijke radicalen, maar hardcore fascisten die zachtaardig of hardhandig iedereen willen laten plooien naar hun ideologie.

Het wordt hoog tijd dat vanuit de maatschappij én de politiek de dierenrechtenideologie niet meer geduld wordt. Ik heb absoluut geen enkel probleem met het ijveren voor en het opstellen van regels ten behoeve dierenwelzijn (zo ben ik zeker voorstander van normen voor dierentuinen of bv. het verbod op onverdoofd slachten) - maar daarbij wordt er wel vertrokken van de stelling dat de mens het recht heeft om dieren op een verantwoorde wijze te gebruiken - en dus niet van de dierenrechtenideologie die stelt dat de mens dat recht niet heeft. Vrijheid, blijheid wat mij betreft - als je vegetariër of veganist wilt zijn, of dit zelfs wilt promoten of mensen erover informeren, ga je gang. Maar in een democratische rechtsstaat zijn ideologieën die erop gericht zijn anderen te dwingen niet aanvaardbaar.

Het moet overigens nog wel gezegd worden dat sommige organisaties de termen dierenrechten en dierenwelzijn misbruiken - al dan niet bewust om verwarring te zaaien of hun doelstellingen te verbloemen. Zo stellen bepaalde organisaties een einde maken aan wilde dieren in gevangenschap voor als dierenwelzijnswerk - terwijl dit duidelijk een vorm van uitwerking is van de dierenrechtenideologie.
Apenarend schreef:Mja, er zal zeker geprobeerd worden om verder te gaan. Er liggen in het Europees Parlement al langer plannen om heel wat strengere eisen te stellen aan (o.m.) oppervlaktenormen voor het houden van bv. grote zoogdieren. Tot op heden kon men dat tegenhouden maar naarmate er meer tuinen komen zoals Emmen, PD en de Oosteuropese parken met hun mega-investeringen, verwatert het belang van de klassieke stadsdierentuinen. Op termijn betekent dit natuurlijk wel een bedreiging voor bv. Antwerpen (Frankfurt, Artis, etc.). Die zullen nooit aan de nieuwe eisen kunnen voldoen, en zullen wellicht de steun verliezen van hun concurrenten die dat wel kunnen.

Maar ik zie toch niet meteen het einde van de dierentuin hoor, zo sterk is die activistische lobby nu ook weer niet. Maar dat er wat zal veranderen tussen nu en pakweg 20 jaar op het vlak van het houden van olifanten, roofdieren, mensapen en enkele andere groepen, daar zal ik niet van verschieten.
Heb je ergens informatie over die plannen van het Europees Parlement? Ik kan niet direct veel vinden behalve de bestaande richtlijn en veel gedoe en gelobby van activistische organisaties.

Ik zie niet zo'n probleem met eisen, regels, normen en standaarden. Het is maar de vraag wie deze moet opleggen en toepassen (Europa, nationale/regionale overheden, dierentuinwereld zelf?), maar ik denk dat er absoluut eisen moeten zijn - en voor sommige dieren mogen die best wel streng zijn. Dat kan inderdaad betekenen dat bv. olifanten niet overal meer gehouden kunnen worden, al denk ik dat bv. leeuwen en eventueel mensapen zelfs in bv. Antwerpen nog verantwoord gehouden kunnen worden. Althans onder de huidige normen - maar wat de toekomst brengt valt moeilijk te zeggen. De kleine (stads)dierentuinen hebben vrees ik wel een probleem. Ze zullen op termijn denk ik toch een aantal grote dieren en publiekstrekkers verliezen. Hoe ze dat moeten overleven en opvangen is een zeer moeilijke kwestie.

Wat de veranderende eisen en normen betreft stel ik mij dan ook deze vraag: gaan deze blijven veranderen en verstrengen of gaan we op gegeven moment een soort 'plafond' bereiken? Je kan toch niet oneindig blijven doorgaan met die zaken? Is het op zeker moment niet "goed genoeg"?

Het gaat toch niet zover komen dat je bv. in een volière waarin je nu nog grote roofvogels of grote groepen vogels kan houden straks enkel nog een koppeltje kleine parkietjes of duifjes kan houden? Of moet straks elke dierentuin vijf hectare hebben voor een paar leeuwen? Het moet toch allemaal nog een beetje redelijk blijven. En eerlijk gezegd, zijn we met de huidige manier van werken en de huidige normen, zeker met die die bv. binnen de EAZA en de fokprogramma's gehanteerd worden, al niet een heel eind gekomen?
Limburg vooruit schreef:Het word hoog tijd dat alle dierentuinorganisatie's ophouden met bestaan en er 1 organisatie komt voor alle dierentuinen in Europa (wereld is volgens mij niet haalbaar).
Deze tuinen moeten dan allemaal aan dezelfde eisen voldoen en aan de EEP's en ESB's meewerken als ze die soort willen.
Zou het probleem van oveschot in 1 klap wegwerken als je van 600 naar 2500 tuinen gaat.
Je hebt dan ook 1 organisatie die zich kan weren tegen die zogenaamde milieuactivisten.
Op zich akkoord, het is hoog tijd dat er een grote en sterke dierentuinorganisatie komt die zoveel mogelijk spelers meeneemt en voldoende strenge eisen stelt.

Met zoveel spelers kan het echter lastig zijn om iedereen op een lijn te krijgen. En hoe gaan kleinere spelers kunnen meedoen met de grotere, of zelfs maar aan de strengste eisen voldoen?

Een heel goed idee, maar eentje dat niet gemakkelijk uit te voeren is, en wellicht ook niet snel.

Wat betreft weren tegen de activisten had ik nog een wat controversieel ideetje. Zouden dierentuinen en dierentuinorganisaties, indien het financieel mogelijk is, op gegeven moment niet moeten overwegen om advocaten of het gerecht in te schakelen om op z'n minst na te gaan of de lasterlijke en schadelijke aantijgingen en onwaarheden van de activisten geen criminele laster zijn? Wat betreft de aangiftes tegen bv. Harderwijk zou ook een klacht wegens lasterlijke aangifte overwogen kunnen worden. Wellicht zou dit heel veel stof doen opwaaien en is het alleen daarom al geen goed idee, maar als het doorgaat zoals nu, is het volgens mij wel het bekijken waard.

Gebruikersavatar
aardvarkentje15
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1323
Lid geworden op: 27 jan 2015, 18:46
Favoriete dierentuin: Dierenpark ziezoo
Locatie: Nootdorp

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door aardvarkentje15 »

Renegade schreef:
Gorilla Gust schreef:Zelfs in Nederland, waar reeds een politieke partij voor dieren (welzijn/ rechten) is... is het zover nog niet.

Er is trouwens een meldpunt voor eventuele mistoestanden in Harderwijk gekomen, schijnbaar mede door de Aspro-overname. Zie https://www.biteback.org/dolfileaks/
De Partij Voor De Dieren is redelijk duidelijk richting dierenrechten en niet richting dierenwelzijn geörienteerd. Het in se de ietwat opgekuiste politieke vleugel van organisaties zoals Peta en Bite Back.

De Partij Voor De Dieren moge dan een redelijk klein en ietwat marginaal partijtje zijn dat vooral veel roept en veel media-aandacht krijgt, en het anti-dierentuinsentiment moge dan niet zo leven in de politiek, op het moment dat grotere en meer mainstream partijen het overnemen (neem bv. N-VA in België of VVD in Nederland) zou het ineens snel kunnen gaan, zeker als die partijen in de regering zitten. In een democratisch bestel is het 'slechts' nodig dat 50,01% van de bevolking of de volksvertegenwoordigers ervoor stemmen om dierentuinen te verbieden om dat gedaan te krijgen.

Dat lijkt op dit ogenblik niet mogelijk, maar wie weet wat is er, gegeven de activiteiten van radicale organisaties en maatschappelijke veranderingen, in de toekomst mogelijk?
Limburg vooruit schreef:Nu voelen die 'natuuractivisten' zich sterk. Ze hebben een eerste veldslag gewonnen. Volgend doel word de dolfijnen, daarna volgt onherroepelijk de dierentuinen. Eerst olifanten, daarna mensapen, en zo gaan die maar verder.

Ongelooflijk maar waar.
Dat is wat ik ook al aanvoelde en minder goed onder woorden probeerde te brengen.

De dierenrechtenactivisten zitten zich vast te verkneukelen nu dat SeaWorld (en bij uitbreiding de dierentuinwereld en de maatschappij) hebben toegegeven. Dit zal hen zeker sterken en ze zullen het zeker opnieuw proberen.

Nu is het absoluut een kwestie van geen verdere toegevingen te doen aan die fundamentalisten en fascisten. Zowel de dierentuinwereld als de maatschappij moeten resoluut "nee" zeggen tegen die gasten, en ze duidelijk maken dat we hun gezeik niet moeten, en dat ze zulke dingen niet opnieuw gedaan zullen krijgen.

Dit soort gasten wil ons niet alleen onze dierentuinen afnemen, dit soort gasten wil ons ook ons stukje vlees, onze andere dierlijke voedingswaren, onze leren zetel, schoenen of jas, onze wollen trui, ons ritje te paard en wellicht zelfs onze huisdieren afnemen - en voor sommige mensen hun broodwinning en hun levenswerk. Die hardcore activisten zijn geen geïsoleerde gekken of onschadelijke radicalen, maar hardcore fascisten die zachtaardig of hardhandig iedereen willen laten plooien naar hun ideologie.

Het wordt hoog tijd dat vanuit de maatschappij én de politiek de dierenrechtenideologie niet meer geduld wordt. Ik heb absoluut geen enkel probleem met het ijveren voor en het opstellen van regels ten behoeve dierenwelzijn (zo ben ik zeker voorstander van normen voor dierentuinen of bv. het verbod op onverdoofd slachten) - maar daarbij wordt er wel vertrokken van de stelling dat de mens het recht heeft om dieren op een verantwoorde wijze te gebruiken - en dus niet van de dierenrechtenideologie die stelt dat de mens dat recht niet heeft. Vrijheid, blijheid wat mij betreft - als je vegetariër of veganist wilt zijn, of dit zelfs wilt promoten of mensen erover informeren, ga je gang. Maar in een democratische rechtsstaat zijn ideologieën die erop gericht zijn anderen te dwingen niet aanvaardbaar.

Het moet overigens nog wel gezegd worden dat sommige organisaties de termen dierenrechten en dierenwelzijn misbruiken - al dan niet bewust om verwarring te zaaien of hun doelstellingen te verbloemen. Zo stellen bepaalde organisaties een einde maken aan wilde dieren in gevangenschap voor als dierenwelzijnswerk - terwijl dit duidelijk een vorm van uitwerking is van de dierenrechtenideologie.
Apenarend schreef:Mja, er zal zeker geprobeerd worden om verder te gaan. Er liggen in het Europees Parlement al langer plannen om heel wat strengere eisen te stellen aan (o.m.) oppervlaktenormen voor het houden van bv. grote zoogdieren. Tot op heden kon men dat tegenhouden maar naarmate er meer tuinen komen zoals Emmen, PD en de Oosteuropese parken met hun mega-investeringen, verwatert het belang van de klassieke stadsdierentuinen. Op termijn betekent dit natuurlijk wel een bedreiging voor bv. Antwerpen (Frankfurt, Artis, etc.). Die zullen nooit aan de nieuwe eisen kunnen voldoen, en zullen wellicht de steun verliezen van hun concurrenten die dat wel kunnen.

Maar ik zie toch niet meteen het einde van de dierentuin hoor, zo sterk is die activistische lobby nu ook weer niet. Maar dat er wat zal veranderen tussen nu en pakweg 20 jaar op het vlak van het houden van olifanten, roofdieren, mensapen en enkele andere groepen, daar zal ik niet van verschieten.
Heb je ergens informatie over die plannen van het Europees Parlement? Ik kan niet direct veel vinden behalve de bestaande richtlijn en veel gedoe en gelobby van activistische organisaties.

Ik zie niet zo'n probleem met eisen, regels, normen en standaarden. Het is maar de vraag wie deze moet opleggen en toepassen (Europa, nationale/regionale overheden, dierentuinwereld zelf?), maar ik denk dat er absoluut eisen moeten zijn - en voor sommige dieren mogen die best wel streng zijn. Dat kan inderdaad betekenen dat bv. olifanten niet overal meer gehouden kunnen worden, al denk ik dat bv. leeuwen en eventueel mensapen zelfs in bv. Antwerpen nog verantwoord gehouden kunnen worden. Althans onder de huidige normen - maar wat de toekomst brengt valt moeilijk te zeggen. De kleine (stads)dierentuinen hebben vrees ik wel een probleem. Ze zullen op termijn denk ik toch een aantal grote dieren en publiekstrekkers verliezen. Hoe ze dat moeten overleven en opvangen is een zeer moeilijke kwestie.

Wat de veranderende eisen en normen betreft stel ik mij dan ook deze vraag: gaan deze blijven veranderen en verstrengen of gaan we op gegeven moment een soort 'plafond' bereiken? Je kan toch niet oneindig blijven doorgaan met die zaken? Is het op zeker moment niet "goed genoeg"?

Het gaat toch niet zover komen dat je bv. in een volière waarin je nu nog grote roofvogels of grote groepen vogels kan houden straks enkel nog een koppeltje kleine parkietjes of duifjes kan houden? Of moet straks elke dierentuin vijf hectare hebben voor een paar leeuwen? Het moet toch allemaal nog een beetje redelijk blijven. En eerlijk gezegd, zijn we met de huidige manier van werken en de huidige normen, zeker met die die bv. binnen de EAZA en de fokprogramma's gehanteerd worden, al niet een heel eind gekomen?
Limburg vooruit schreef:Het word hoog tijd dat alle dierentuinorganisatie's ophouden met bestaan en er 1 organisatie komt voor alle dierentuinen in Europa (wereld is volgens mij niet haalbaar).
Deze tuinen moeten dan allemaal aan dezelfde eisen voldoen en aan de EEP's en ESB's meewerken als ze die soort willen.
Zou het probleem van oveschot in 1 klap wegwerken als je van 600 naar 2500 tuinen gaat.
Je hebt dan ook 1 organisatie die zich kan weren tegen die zogenaamde milieuactivisten.
Op zich akkoord, het is hoog tijd dat er een grote en sterke dierentuinorganisatie komt die zoveel mogelijk spelers meeneemt en voldoende strenge eisen stelt.

Met zoveel spelers kan het echter lastig zijn om iedereen op een lijn te krijgen. En hoe gaan kleinere spelers kunnen meedoen met de grotere, of zelfs maar aan de strengste eisen voldoen?

Een heel goed idee, maar eentje dat niet gemakkelijk uit te voeren is, en wellicht ook niet snel.

Wat betreft weren tegen de activisten had ik nog een wat controversieel ideetje. Zouden dierentuinen en dierentuinorganisaties, indien het financieel mogelijk is, op gegeven moment niet moeten overwegen om advocaten of het gerecht in te schakelen om op z'n minst na te gaan of de lasterlijke en schadelijke aantijgingen en onwaarheden van de activisten geen criminele laster zijn? Wat betreft de aangiftes tegen bv. Harderwijk zou ook een klacht wegens lasterlijke aangifte overwogen kunnen worden. Wellicht zou dit heel veel stof doen opwaaien en is het alleen daarom al geen goed idee, maar als het doorgaat zoals nu, is het volgens mij wel het bekijken waard.
ik ben het volledig met je eens! ik ben op facebook opgekomen voor het dolfinarium (ik kreeg wel heel, heel veel gezeik over me heen) en ik zal, als het kan ´´strijden´´ voor het bestaansrecht van dierentuinen! (dolfinarium valt daar ook onder) :sssst:
"It's a moral question about wether we have the right to exterminate species" - Sir David Attenborough

Gebruikersavatar
Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 751
Lid geworden op: 22 jan 2011, 20:06
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Renegade »

Dat is goed dat je dat doet, Aardvarken. Zelf heb ik de moed, de energie, de tijd en de vaardigheid in het debatteren niet om dat te doen. Ik hoop dat jij het gezeik dat je krijgt van je af kan zetten, want ik kan dat helaas niet zo goed.

Wat dolfinaria betreft... ik moet toegeven, ik heb er nogal gemengde gevoelens over. En ik heb gemengde gevoelens over Dolfinarium Harderwijk, zoals ik eerder op dit forum heb gezegd. Ik ben geen grote fan van het houden van dolfijnen in gevangenschap. Dolfinaria is het aspect van de dierentuinwereld dat ik wellicht het minst kan verdedigen. Ik ben er ook van overtuigd dat op z'n minst een aantal dingen moeten veranderen aan dolfinaria. En ik sluit niet uit dat vroeg of laat toch besloten wordt dat dolfijnen houden niet verantwoordelijk kan.

Dat gezegd zijnde, het Dolfinarium krijgt de laatste jaren wel bijna alle stront over zich heen. Enkele jaren geleden was er dat gedoe met orka Morgan, vorig jaar waren de protesten, nu dit weer. Zoiets kan voor een bedrijf toch niet positief zijn? Dat kan toch niet blijven duren zonder gevolgen?

Ook nog: ik blijf nog steeds vrezen voor het voortbestaan van dierentuinen en onze hobby. Ik zou niet willen dat het verdwijnen van dolfinaria een opstapje is naar het einde van dierentuinen.

Gebruikersavatar
hillegina
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 242
Lid geworden op: 04 mar 2016, 16:50
Favoriete dierentuin: Ouwehands dierenpark
Locatie: in de Betuwe, NL

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door hillegina »

Hier nog een nieuwsbericht van nu.nl: http://www.nu.nl/binnenland/4228691/zie ... arium.html

Met vriendelijke groet,
*hilleina*

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Gorilla Gust »

Dat laatste klopt Hillengina, maar men zou deze klacht herhaaldelijk blijven indienen zijn... het zal dus nog wel even duren vooraleer die zaak echt afgehandeld is vrees ik. Al komt er wellicht toch niets van, daar de vermeende bewijslast in deze zaak steeds weerlegt kan worden door het park.

Maar tot op heden is de zaak ook steeds onontvankelijk verklaard meen ik... en wil niemand zich er echt over uitspreken.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Catfish
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 83
Lid geworden op: 08 mei 2014, 12:31
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Catfish »

Je kan bepaalde evoluties nu éénmaal niet tegenhouden. Dierentuinen zullen moeten mee evolueren of verdwijnen, of we dit nu graag hebben of niet en je mag er van uitgaan dat het welzijn van de dieren meer en meer bepalend zal zijn voor het al dan niet toelaten van bepaalde installaties.

Klassieke dolfinaria zijn daarom gedoemd om te verdwijnen. Bij uitbreiding verwacht ik dat binnen middenlange termijn (15 -25 jaar) elke combinatie diersoort x verblijftype welke aanleiding kan geven tot stereotiep gedrag, verveling, ... verboden zal worden. Het zal dus op termijn ook moeilijk worden om andere intelligente dieren en roofdieren te blijven houden in dierentuinen...

Als het van de positieve kant bekijkt: dierentuinen kunnen dus alleen maar spectaculairder worden: groter, meer combi-verblijven, meer 'natuurlijk' gedrag..

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Limburg vooruit »

Catfish, dat is nu eens net waar ik schrik voor heb. Alle dierentuinen met dezelfde soorten in dezelfde soort verblijven. Dan hoeft het voor mij niet meer.

Dat die activisten eens deftig gescreend worden, want 90% van wat er rondloopt weet niet eens wat ze vertellen.

Ik ken maar 1 uitzondering in die regel, en die komt hier ook af en toe. Daar kan je nog deftig geargumenteerd mee praten, al is hij ook niet van zijn ideeën te krijgen. Maar dat ben ik ook moeilijk natuurlijk.
Laatst gewijzigd door Limburg vooruit op 21 mar 2016, 16:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Gorilla Gust »

Limburg vooruit schreef:Dat die zogenaamde activisten eens gaan werken en hun nuttig gaan bezig houden. Want de meeste 90% van wat er rondloopt weet niet eens wat ze vertellen.
Hervallen in stereotypes is niet nodig lijkt me, er zijn binnen de groep mensen die tegen dolfinaria zijn ook heel wat gewone werkmensen. Degene die je dagdagelijks kan zien protesteren die zullen inderdaad wellicht niet werken...

Ik denk zelf ook niet dat dergelijke groepen zeer groots zijn, en zeker niet dat ze ook echt 100% uit toegewijde mensen bestaat. Maar de groep is wellicht toch wat groter dan die 2-3 man die je voor de deuren van dergelijke parken aantreft. ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Limburg vooruit »

Gorilla Gust schreef:
Limburg vooruit schreef:Dat die zogenaamde activisten eens gaan werken en hun nuttig gaan bezig houden. Want de meeste 90% van wat er rondloopt weet niet eens wat ze vertellen.
Hervallen in stereotypes is niet nodig lijkt me, er zijn binnen de groep mensen die tegen dolfinaria zijn ook heel wat gewone werkmensen. Degene die je dagdagelijks kan zien protesteren die zullen inderdaad wellicht niet werken...

Ik denk zelf ook niet dat dergelijke groepen zeer groots zijn, en zeker niet dat ze ook echt 100% uit toegewijde mensen bestaat. Maar de groep is wellicht toch wat groter dan die 2-3 man die je voor de deuren van dergelijke parken aantreft. ;)
Heb het aangepast, beter zo?
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Gorilla Gust »

Geen enkel probleem mee! Waar activisten vaak met slogans en stereotypen werken, zie ik als voorstander van dergelijke parken, en als forumbeheerder, liever discussies die vrij zijn van zulke stempels. :)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Gerald »

Waarom denk je dat veel activisten in het weekend voor de poort staan? :)

De toon is hier weer eens ouderwets "gezellig" reden waarom ik niet vaak reageer maar laten we nu eens iedereen in zijn of haar waarde laten en gewoon een discussie voeren over de voors- en tegens zonder dat de kluiten modder om een ieders oren vliegen.

De negatieve publiciteit die er nu heerst rondom het dolfinarium in Harderwijk hebben ze ook goeddeels aan zichzelf te danken: met openheid bereik je meer en voorkom je verkeerde aannames. Zeker in deze tijd van sociale media waar het nieuws razendsnel rondgaat.

Wat mij persoonlijk betreft hoop ik dat ze het (orca) voorbeeld van Sea World gaan volgen en geen shows meer geven en de mannengroep elders gaan onderbrengen, bijvoorbeeld op Neeltje Jans zoals dr Ingrid Visser suggereert.

Ook de andere shows - voor zover die er zijn - stoppen en alleen trainingen geven voor medische doeleinden.

Als ze dit doen zijn ze al een heel stuk op de goede weg. En als dit financieel niet uit kan, tja dan moet de hele tent maar dicht...

Voor diegenen die het rapport van Ingrid Visser niet kennen: https://www.docdroid.net/QGElmAy/visser ... s.pdf.html

Plaats reactie