Dolfinaria- topic

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Gorilla Gust »

In Frankrijk heeft men beloten om progressief een einde te maken aan het houden van dolfijnen en orka's in gevangenschap. Dit betekend dat de bestaande dolfinaria in Frankrijk (Marineland, Parc Astérix en Planète Sauvage) geen nieuwe dieren meer mogen onderbrengen in hun faciliteiten. Hier valt eveneens het kweken van dolfijnen onder, wat niet meer wordt toegelaten in Frankrijk.

We lezen mee met ActuZoo. https://www.facebook.com/actuzoo/posts/ ... %2CO%2CP-R
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Limburg vooruit »

Gorilla Gust schreef:
29 sep 2020, 11:51
In Frankrijk heeft men beloten om progressief een einde te maken aan het houden van dolfijnen en orka's in gevangenschap. Dit betekend dat de bestaande dolfinaria in Frankrijk (Marineland, Parc Astérix en Planète Sauvage) geen nieuwe dieren meer mogen onderbrengen in hun faciliteiten. Hier valt eveneens het kweken van dolfijnen onder, wat niet meer wordt toegelaten in Frankrijk.

We lezen mee met ActuZoo. https://www.facebook.com/actuzoo/posts/ ... %2CO%2CP-R
Dit is het begin van het einde. Volgende soorten zijn olifanten en mensapen.

Onbegrijpelijk vind ik.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Jarne »

Dat hadden ze toch al eerder geprobeerd, en was toen teruggeroepen doordat het in strijd was met Europese wetgeving?

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Gorilla Gust »

Jarne schreef:
29 sep 2020, 12:46
Dat hadden ze toch al eerder geprobeerd, en was toen teruggeroepen doordat het in strijd was met Europese wetgeving?
Het is inderdaad een gekend recept, ik ben ook niet geheel zeker of er veel wijzigingen zijn gebeurd aan het wetsvoorstel. Maar wellicht had het momenteel door de gezondheidscrisis iets minder de brede aandacht om hier ten volle tegen in te gaan vermoed ik.

Sowieso zagen we ook het REWILD park verschijnen in Frankrijk, welke een dierentuin (met collectie) wist op te kopen... met het oog op het vrij laten van de dieren. Daar was initieel ook best veel kritiek (zelfs los van de haalbaarheid) op, daar diverse dieren geen eigendom van de dierentuin waren, of dat er dieren in kweekprogramma's zaten. Uiteindelijk is de verkoop van de dierentuin toch ook doorgegaan. Het lijkt me dat de politiek in Frankrijk momenteel open staat voor deze vergaand kritische kijk op het dierentuin/ dolfinaria concept.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Gorilla Gust »

Parc Asterix neemt voorgoed afscheid van haar acht dolfijnen, welke in de komende maanden zouden verplaatst worden naar andere Europese dolfinaria.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Gorilla Gust »

Gorilla Gust schreef:
24 jan 2021, 21:36
Parc Asterix neemt voorgoed afscheid van haar acht dolfijnen, welke in de komende maanden zouden verplaatst worden naar andere Europese dolfinaria.
Ook de zeeleeuwen zullen verhuizen. Het personeel kon grotendeels (hetzij met heroriëntatie) blijven, gedwongen ontslagen zijn vermeden. Op zich ook al mooi in deze tijd. De transferdata van de dolfijnen in kwestie blijven om logische redenen voorlopig vertrouwelijk, maar alle dieren kunnen verhuizen. Ook dolfijn Femke met haar uitgebreide medische voorgeschiedenis.

Desondanks dat dit al een tijdje speelde in Parc Asterix, had ik zelf toch eerder de sluiting van het bad in Planet Sauvage verwacht. Beide toch mindere spelers in het aanbod. Maar wellicht is dit sowieso verre van de laatste sluiting van een dolfinarium in Frankrijk. :s

Adviseur Franse overheid: over vijf jaar orka’s het land uit
http://scherperugvinnen.nl/?p=3049&fbcl ... WKKYLysyKs

Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Gorilla Gust »

Nu Parc Asterix anticipeerde op de strengere wetten voor dolfinaria, en haar dolfinarium sloot, moesten ze helaas dolfijn Femke laten inslapen.

Het 39 jarige vrouwtje uit Harderwijk was reeds langdurig ziek, en te zwak voor een eventuele verhuis. De overige dolfijnen zijn ondertussen wel verhuisd naar Kölmarden, Mundomar en Oceanografic. We lezen mee met Scherpe Rugvinnen op http://scherperugvinnen.nl/?p=3090
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
JvG
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 859
Lid geworden op: 02 jul 2017, 06:31
Favoriete dierentuin: -

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door JvG »

Ik vind het mooi dat ze zo'n besluit durven te maken en erover durven te communiceren. Dat laat in mijn ogen een groot verantwoordelijkheidsgevoel en lef zien. Zeker met de huidige ontwikkelingen in Frankrijk betreft dolfinaria...

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Gorilla Gust »

Geen populaire beslissing inderdaad, maar vanaf de zijlijn gezien wellicht wel de juiste.

Hun communicatie is zeker lovend gezien het gevoelige onderwerp. Minder en minder tuinen durven dit dezer dagen, wat het meer en meer noodzakelijk maakt!
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Gorilla Gust »

Het Brussels gewest heeft een Europese primeur beet. Brussel verbiedt als eerste Europese regio het houden van walvisachtigen en zeeroofdieren. “Hoewel niemand wil geloven in de opening van een dolfinarium op het Brusselse grondgebied, is de maatregel in de eerste plaats symbolisch.”

https://www.hln.be/brussel/brussel-verb ... ~a3d11083/
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Catfish
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 83
Lid geworden op: 08 mei 2014, 12:31
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Catfish »

Een beetje zoals het geel poeder van Urbanus dus ;)

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Gorilla Gust »

Laafsekikker schreef:
26 jun 2021, 18:01
Dolfijnen in dierentuinen

Voor het Nederlandse park Dolfinarium in Harderwijk rijzen er problemen sinds de regering een rapport uitbracht. Een rapport over de welzijnsomstandigheden dat eveneens verbeteringen eiste. De eigenaar van het Dolfinarium, de recreatieparken- groep ASPRO, hervat zijn gebruikelijke strategie met het bezuinigen op budgetten en vernieuwingen, en kondigde daarop aan om 12 dieren naar een Chinees avonturenpark te sturen, waaronder acht van de groep tuimelaars. Het nieuws veroorzaakt verontwaardiging in de dierenrechtengemeenschap die er nu bij de Nederlandse regering op aandringt om de overdracht te stoppen en tegelijkertijd een algemeen fokverbod voor walvisachtigen uit te vaardigen, om een ​​einde te maken aan het houden van dolfijnen in Nederland.
Zeezoogdierbioloog Dr. Benjamin Schulz van de CETASEA Association, geeft de gegroepeerde activisten de schuld van de verhuizing naar China en hekelt hun strategie als onwetendheid voor de behoeften van de dolfijnen, en wil daarbij echter een alternatief voorstellen. Het alternatief is een onderwerp dat druk en intensief wordt besproken in de dierentuingemeenschap, waarbij de meningen echter uit elkaar lopen. Zeker, de verhuizing naar China roept bij alle kanten kritiek en twijfel op. Laafsekikkers vroeg daarom Dr. Schulz om meer te vertellen over het alternatief dat hij voorstelde, alsook zijn visie op de campagnes van dierenrechtenorganisaties en het EAZA-management van de dolfijnenpopulatie in Europa toe te lichten[


Compilatie dolfijnen in diverse Europese dierentuinen
Lees er alles over op viewtopic.php?f=107&t=5311

Reacties zijn steeds welkom onder deze post:
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Niels Grootegans
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 449
Lid geworden op: 17 jun 2020, 16:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Niels Grootegans »

Interessant artikel!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Gorilla Gust »

Binnenkort deel 2... wordt vervolgd!
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Gorilla Gust »

Dierenwelzijn en een kweekstop, hand in hand?
Iedereen lijkt tegenwoordig een mening te willen geven in het debat waarmee men denkt het probleem van walvisachtigen in gevangenschap op te kunnen lossen. Dierenrechtengroepen en NGO's zijn er een grote partij in, politici volgen daarnaast de luidste stemmen als ze denken dat ze politieke stemmen kunnen winnen, en zelfs vanuit de dierentuingemeenschap kan er sterke tegenstand zijn van dierentuinhouders die dolfinaria op sociale media veroordelen. Deze laatste vlak nadat ze net het hek van hun hoefdierenverblijf snel herstelde, of hun vogels lieten kortwieken.

Afbeelding

Dr. Schulz: "Ja, dat klonk expres ironisch, maar ik wil niemand lastig vallen met hun standpunt, ik wil eerder uitleggen waarom alle publiekelijk besproken 'oplossingen' absoluut ontoereikend zijn voor gevangen walvisachtigen. Ik wil echter een kijk geven op hoe de toekomst eruit zou kunnen zien, met optimale omstandigheden voor deze dieren."

Lees er alles over op viewtopic.php?p=95928#p95928
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Niels Grootegans
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 449
Lid geworden op: 17 jun 2020, 16:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Niels Grootegans »

Bedankt voor het vervolg. Ik vind de argumenten op zich sterk, maar heeft de heer Schulz ook wetenschappelijke documenten bijgevoegd waarop hij zijn uitspraken baseert? Dat zou mij zeer interesseren en mij meer in staat brengen de argumenten van de heer Schulz zelf ook te gebruiken.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Gorilla Gust »

Ik bundel eventuele vragen via het forum of Facebook, en zal ze doorsturen naar hem. Wordt vervolgd.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Jarne »

Niels Grootegans schreef:
03 jul 2021, 12:58
Bedankt voor het vervolg. Ik vind de argumenten op zich sterk, maar heeft de heer Schulz ook wetenschappelijke documenten bijgevoegd waarop hij zijn uitspraken baseert? Dat zou mij zeer interesseren en mij meer in staat brengen de argumenten van de heer Schulz zelf ook te gebruiken.
Dit zijn alvast een paar interessante studies die zijn woorden bevestigen:

https://archives.evergreen.edu/masterst ... is2013.pdf

https://www.researchgate.net/publicatio ... oo_Animals

https://www.sciencedirect.com/science/a ... 4710002120

Niels Grootegans
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 449
Lid geworden op: 17 jun 2020, 16:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Niels Grootegans »

Bedankt voor de artikelen!

Niels Grootegans
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 449
Lid geworden op: 17 jun 2020, 16:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Niels Grootegans »

Afgelopen vrijdag was ik in het Dolfinarium. Daar hebben ze een gescheiden mannen- en vrouwengroep tuimelaars, en tijdens een presentatie werd daarbij vermeld dat dit soort situaties in de natuur ook voorkomen. Dr. Schulz haalde echter nogal uit naar gescheiden groepen, vanwege wat hij 'seksuele frustratie' noemde. Hoe ziet hij dit voor zich? Ontstaat die frustratie al bij een gescheiden groep als in het Dolfinarium, of alleen als dieren nooit de gelegenheid krijgen te kweken?

Plaats reactie