Dolfinaria- topic

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Mito

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Mito »

Zeer goed verwoord! Complete onzin om het Dolfinarium te verwijten verantwoordelijk te zijn voor de slachting in Japan, Primera is volgens mij ook niet verantwoordelijk voor de dood van duizenden rokers.

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Gerald »

Goede analyse! Als je iets simpelweg als onzin kan bestempelen dan zijn we snel klaar. Maar helaas zo gaat dat niet in het leven. Want wat is onzin? Wat ik onzin vind kan voor een ander juist heel zinvol zijn.

De discussie hier gevoerd geeft vanuit mijn perspectief een beeld van hoe ik het beleef. Ik vind dat dolfijnen niet in een dolfinariumbadje thuishoren alwaar ze circuskunstjes moeten vertonen. Ik ben van mening dat de dieren nooit op hun eigen wijze gelukkig kunnen zijn in een dolfinarium waar geen bad groot genoeg kan zijn. Ik vind dat dolfinaria over de hele wereld alleen al om die redenen hun poorten moeten sluiten.

Daarnaast ben ik van mening dat de slachtingen in Japan en de handel daaruit van de levende exemplaren aan dolfinaria moet stoppen. Dat is volgens mijn opinie de link tussen de slachtingen en de dolfinaria en ik ben van mening dat alle dolfinaria op de wereld tenminste indirect betrokken zijn juist vanwege hun bestaan. Hetgeen ik via de link naar het transport van een dolfijn vanuit Japan naar Sea World heb aangetoond.

Wel raar trouwens dat ik niemand heb gehoord over die slachtingen, maar dat terzijde.

Ik geloof dat veel mensen een bepaald doel in hun leven hebben met alle goede bedoelingen daaraan verbonden. Zo'n goede bedoeling afdoen als onzin of als pertinente leugens doet geen recht aan de mening van de persoon in kwestie. In deze discussie dus ondergetekende. Het totale ontbreken van enige vorm van respect jegens mijn meningen geeft te denken.

Mijn doel - en met mij vele anderen - is om te zorgen dat er ooit een einde komt aan het houden van zeezoogdieren in gevangenschap en dat er een einde komt aan de zinloze slachtpartijen waar ook ter wereld. Wellicht een utopie maar dit is waar wij voor gaan. Ik respecteer de wijze waarop jullie je leven inrichten, respecteer dan ook de mijne en ga niet belerend mij toespreken alsof ik een klein kind ben en mij vertellen met wie ik wel of niet om moet gaan.

Daarnaast geloof ik dat er onder de lezers mensen zijn die het geheel of gedeeltelijk met mij eens zijn maar die om alleen hun bekende redenen zich niet openbaar uiten. Dat is hun goed recht maar wel een beetje jammer voor deze discussie waar een paar mensen zich luid en duidelijk laten horen. Gelukkig dat er nog mensen zijn die mij op de achtergrond wel ondersteunen. Dank daarvoor.

Voor mij was dit weer eens een wijze les. Het was natuurlijk ook vloeken in de kerk om in een groep dierentuinliefhebbers te gaan roepen dat je bepaalde dieren liever niet ziet in gevangenschap. Maar de wijze waarop sommigen hun mening denken te moeten geven had ik niet zien aankomen.

Daarom besluit ik dit lange epistel met de hoop uit te spreken dat jullie in andere discussies wat vriendelijker tegen elkaar zullen zijn en wat meer respect voor elkaars mening zullen tonen. Van mij zullen jullie geen last meer hebben want ik zal vanaf nu een radiostilte inlassen voor onbepaalde tijd...

Theo

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Theo »

Gerald schreef: De discussie hier gevoerd geeft vanuit mijn perspectief een beeld van hoe ik het beleef. Ik vind dat dolfijnen niet in een dolfinariumbadje thuishoren alwaar ze circuskunstjes moeten vertonen. Ik ben van mening dat de dieren nooit op hun eigen wijze gelukkig kunnen zijn in een dolfinarium waar geen bad groot genoeg kan zijn. Ik vind dat dolfinaria over de hele wereld alleen al om die redenen hun poorten moeten sluiten.
Dat is een mening waar ik in het geval van grote zeezoogdieren als orka's achtersta. Bij tuimelaars en andere kleinere dolfijnen is het imo goed MOGELIJK om deze in gevangenschap te houden, mits je net als bij andere intelligente dieren als olifanten en mensapen ze voldoende ruimte en afleiding geeft. In een verblijf als de lagune van Harderwijk is daaraan voldaan, maar in veel andere verblijven is nog heel veel te verbeteren imo.
Gerald schreef:
Daarnaast ben ik van mening dat de slachtingen in Japan en de handel daaruit van de levende exemplaren aan dolfinaria moet stoppen. Dat is volgens mijn opinie de link tussen de slachtingen en de dolfinaria en ik ben van mening dat alle dolfinaria op de wereld tenminste indirect betrokken zijn juist vanwege hun bestaan. Hetgeen ik via de link naar het transport van een dolfijn vanuit Japan naar Sea World heb aangetoond.
Deze redenering snap ik nog steeds niet. Als er een aantal zeer slechte restaurants zijn, die dubieus varkensvlees kopen, en verder veel goede, die dat niet doen. Dan betekent het toch niet dat als deze slechte restaurants dicht zouden moeten, de goede dat ook moeten omdat het restaurants zijn.... Dat is imo precies de redenering die jij nu aanvoert, of waar zit volgens jou het verschil?
Gerald schreef:
Wel raar trouwens dat ik niemand heb gehoord over die slachtingen, maar dat terzijde.
Ik denk niet dat er hier ook maar iemand is die die op een manier zal goedkeuren en dat dat voor veel mensen voor zich spreekt. Als mensen het ergens mee eens zijn, zijn ze vaker stil dan als ze een tegenmening geven.
Gerald schreef:
Voor mij was dit weer eens een wijze les. Het was natuurlijk ook vloeken in de kerk om in een groep dierentuinliefhebbers te gaan roepen dat je bepaalde dieren liever niet ziet in gevangenschap. Maar de wijze waarop sommigen hun mening denken te moeten geven had ik niet zien aankomen.
Dit is niet vloeken in de kerk, zolang het met een goede en ruime argumentatie gaat en die ontbreekt voor een groot deel hier imo. Het is juist een heel zinvolle discussie die aan de basis staat van onze liefhebberij
Gerald schreef: Van mij zullen jullie geen last meer hebben want ik zal vanaf nu een radiostilte inlassen voor onbepaalde tijd...
Dit vind ik persoonlijk erg jammer, ik waardeerde vooral de Artis-updates maar ook veel andere bijdragen altijd zeer en ik vind het zelf ook overbodig, want dit is op een enkeling na imo juist een zeer nuttige discussie (noot: ik had de afgelopen 2 weken geen internet, dus alles wat voor gistermiddag verwijderd is, heb ik niet gezien).

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Gorilla Gust »

Gerald schreef:De discussie hier gevoerd geeft vanuit mijn perspectief een beeld van hoe ik het beleef. Ik vind dat dolfijnen niet in een dolfinariumbadje thuishoren alwaar ze circuskunstjes moeten vertonen. Ik ben van mening dat de dieren nooit op hun eigen wijze gelukkig kunnen zijn in een dolfinarium waar geen bad groot genoeg kan zijn. Ik vind dat dolfinaria over de hele wereld alleen al om die redenen hun poorten moeten sluiten.
Op zich kan ik de beredenering dat de dieren vaak te klein zitten wel volgen, maar alle dolfinaria sluiten vind ik om diverse redenen (zie eerder) een brug te ver. Zoals men al eerder aanhaalde, waar zit dan nog het verschil met een aquarium of een dierentuin?

Voor haaien of zeeleeuwen is een aquarium ook nooit te vergelijken met de uitgestrektheid van de echte zeeën. Olifanten kennen zelfs in de grotere dierentuinen slechts een fractie van wat ze in het wild kennen, nog maar te zwijgen van vogels... :s

Als je spreekt over het sluiten van het ene, dan haalt je er (onbewust) ook de rest van de sector bij. Dat dat op een dierentuinforum wel wat tegenkanting geeft is dan niet zo heel vreemd. Op zich is alles hier nog 'vrij respectvol' verlopen, op kleinere woorden (geen enkele post is verdwenen, er zijn enkel enkele termen aangepast) na hebben we vanuit het forum immers niet ingegrepen. Want vroeger (of op andere fora) in dergelijke discussies wel anders was. Je hebt uiteraard altijd mensen die te fel (en te snel) reageren, dat is helaas bijna onvermijdelijk. Ik zou zeggen, probeer je er niet door te laten uit te lokken (of ontmoedigen). Een gedegen betoog wint bij veel (stille) lezers nog altijd vlugger de sympathie dan een snelle felle one-liner.


Over de slachtingen op zich is er weinig te zeggen wat mij betreft, het is duidelijk dat dat niet kan en gestopt moet worden. Ik denk dat de meeste, inclusief degene die je duidelijk niet volgen in je opinie, het daarover wel eens zijn. Een verband tussen die slachtingen en 'onze' dolfinaria is echter een ander paar mouwen...
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Johnny

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Johnny »

Alles wat de actiegroepen aanbrengen pertinent als leugens benoemen is volgens mij alvast ook niet correct (en dus een leugen). Dat is eenvoudigweg een mening terugkaatsen, en dat klinkt misschien hard, maar alles als een leugen benoemen is ook hard (en eenvoudigweg terugkaatsen). Net door die harde stellingen, het heen-en-weer gekaats, en de overtuigingen die er achter zitten kan je van kampen in deze discussie spreken. Indien er geen waarheden in dit verhaal zaten, was de immers discussie nooit zover gekomen. Maar om terug naar een inhoudelijk verhaal te keren, zonder in te gaan op een welis-nietes verhaal...
Dat heet het beestje bij de naam noemen. Bewust onwaarheden verspreiden is liegen, punt. En er zijn gewoonweg geen 'kampen'. Je hebt dolfinaria, die onterecht beschuldigd worden van wanpraktijken door mensen die daar niks mee nodig hebben. En bewust aansturen op het sluiten van een instelling waar dieren het aantoonbaar goed hebben, waar honderden mensen werken en die dat werk naar eer en geweten doen, waar gewonde dieren opgevangen en gerehabiliteerd worden, door het verspreiden van leugens omdat die mensen een mening hebben, dat is ronduit respectloos. Als ze daar niet tegen kunnen, vette pech.
Los van Harderwijk halen wij ook Sea World aan en zoals je op mijn eerdere post kan zien halen die nog steeds dieren uit Japan. Wij strijden voor het sluiten van alle dolfinaria, wereldwijd dus en richten ons niet specifiek op Harderwijk of Brugge.
Sea World haalt geen dieren meer uit het wild. Er wordt wel meer beweerd door dat soort figuren. En ze hebben jaarlijks voldoende opvangdieren, als er wat uit het wild zou moeten komen dan kunnen ze het wel op die manier oplossen.

Gebruikersavatar
Samberto
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 381
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Samberto »

Beste Gerald, als veeleer 'stille lezer' heb ik je posts met veel interesse gelezen. Ik heb zo goed als geen ervaringen met dolfinaria, maar je algemene gedachtengang komt toch op veel vlakken overeen met de mijne. Zoals je zelf zegt: je hebt een bepaald doel in je leven, met daaraan goede bedoelingen verbonden. Twijfel geen seconde om deze verder na te streven!
Ook de tegenargumentaties heb ik aandachtig gelezen, en dat geeft uiteraard ook stof tot nadenken.
Ik heb me echter op geen enkel moment geërgerd aan de gehele discussie. Integendeel.
Vermoedelijk komen de posts harder over tegenover de posters dan tegenover de 'buitenstaanders'.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Gorilla Gust »

Johnny schreef:Dat heet het beestje bij de naam noemen. Bewust onwaarheden verspreiden is liegen, punt. En er zijn gewoonweg geen 'kampen'. Je hebt dolfinaria, die onterecht beschuldigd worden van wanpraktijken door mensen die daar niks mee nodig hebben. En bewust aansturen op het sluiten van een instelling waar dieren het aantoonbaar goed hebben, waar honderden mensen werken en die dat werk naar eer en geweten doen, waar gewonde dieren opgevangen en gerehabiliteerd worden, door het verspreiden van leugens omdat die mensen een mening hebben, dat is ronduit respectloos. Als ze daar niet tegen kunnen, vette pech.
Sorry, maar als je het einde van een zin echt met het woord punt moet laten eindigen. Dat spreek ik toch van een felle overtuiging, waardoor ik toch weer teruggrijp naar de term kamp. De pro's en contra's liggen ver uit elkaar in deze discussie. ;)



Een ander respectloos noemen tijdens het brengen van zijn mening kan natuurlijk voorvallen, soms is het immers ook zo. Maar wanneer je er bij zegt dat ze die verwoording eenvoudigweg maar moeten accepteren, want anders hebben ze 'vette pech'... Als ik dat zou terug spiegelen is krijgt de verwoording van jouw gedachten op die manier ook een respectloze stempel vrees ik. :sssst:
Johnny schreef: Sea World haalt geen dieren meer uit het wild. Er wordt wel meer beweerd door dat soort figuren. En ze hebben jaarlijks voldoende opvangdieren, als er wat uit het wild zou moeten komen dan kunnen ze het wel op die manier oplossen.
Dus wat hier met een concreet voorbeeld wordt aangehaald klopt niet volgens jouw?
http://www.laafsekikkers.be/forum/viewt ... 920#p56920 :s
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Mito

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Mito »

Gorilla Gust schreef:
Johnny schreef: Sea World haalt geen dieren meer uit het wild. Er wordt wel meer beweerd door dat soort figuren. En ze hebben jaarlijks voldoende opvangdieren, als er wat uit het wild zou moeten komen dan kunnen ze het wel op die manier oplossen.
Dus wat hier met een concreet voorbeeld wordt aangehaald klopt niet volgens jouw?
http://www.laafsekikkers.be/forum/viewt ... 920#p56920 :s
En waar staat dan dat Seaworld dieren uit het wild haalt?

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Gorilla Gust »

In die post wordt toch het transport van een dolfijn tussen het verre Oosten en SeaWorld aangehaald meen ik? Als ik het goed begrijp ging het om een nakomeling van dolfijnen die gevangen werden na de drijfvangsten in Japan.

Als dat klopt, is het in mijn ogen wel een onrechtstreekse manier waarop de slachtingen en drijfvangsten in stand gehouden worden daar...
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Johnny

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Johnny »

Gorilla Gust schreef:In die post wordt toch het transport van een dolfijn tussen het verre Oosten en SeaWorld aangehaald meen ik? Als ik het goed begrijp ging het om een nakomeling van dolfijnen die gevangen werden na de drijfvangsten in Japan.

Als dat klopt, is het in mijn ogen wel een onrechtstreekse manier waarop de slachtingen en drijfvangsten in stand gehouden worden daar...
Die dieren kunnen niet eens geimporteerd worden door Sea World..... En waar zie jij enige bewijsvoering dat het klopt? Die figuren roepen wel vaker wat. Voorbeeldje:

http://www.seaworldparksblog.com/peta-g ... rong-again

Sorry, maar als je het einde van een zin echt met het woord punt moet laten eindigen. Dat spreek ik toch van een felle overtuiging, waardoor ik toch weer teruggrijp naar de term kamp. De pro's en contra's liggen ver uit elkaar in deze discussie. ;)



Een ander respectloos noemen tijdens het brengen van zijn mening kan natuurlijk voorvallen, soms is het immers ook zo. Maar wanneer je er bij zegt dat ze die verwoording eenvoudigweg maar moeten accepteren, want anders hebben ze 'vette pech'... Als ik dat zou terug spiegelen is krijgt de verwoording van jouw gedachten op die manier ook een respectloze stempel vrees ik. :sssst:
Er zijn geen pro's en contra's, er zijn geen kampen. Je hebt gewoon een stel mensen dat het nodig vindt om bewust leugens te verspreiden. En je hebt de waarheid.

Ik zeg het zoals het is. Als je bewust leugens verspreid dan ben je respectloos bezig. Sterker nog, het is laster. Sea World lijdt nu al enorme schade door Blackfish, een documentaire die bijna volledig onwaar is. Het wordt door veel mensen klakkeloos voor waar aangenomen, en het is voor Sea World vechten tegen de bierkaai. Zij kunnen gewoon maar wat roepen, terwijl de dolfinaria het moeten bewijzen. Als ze ook maar enig respect hadden, dan onthielden ze zich wel van dergelijke acties.

Mito

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Mito »

Dus jij gelooft dat een dier dat is geboren uit twee ouders die in 1994 gevangen zijn, dat vervolgens 18 jaar na dato naar Seaworld verhuisd dat dát de slachtingen in stand houdt?

Zijn alle parken die olifanten die uit werkkampen in Azië hebben gehaald, ook recent nog, dan ook verantwoordelijk voor de wildvang van olifanten? Daar hoor ik namelijk nooit iemand over.

Wat ik verbazingwekkend vind is dat zoveel mensen een mening hebben over dolfijnen in gevangenschap maar er niet geluisterd wordt naar de mensen die dagelijks met deze dieren werken. Denk je werkelijk dat trainers het ook maar langer dan een jaar zouden uithouden wanneer er niet goed gezorgd wordt voor deze dieren of het idee hebben dat de dieren ongelukkig zijn? Mensen die dagelijks de dieren observeren, ze een uitdagende dag bezorgen en hun gezondheid nauwlettend in de gaten houden. Daar zou misschien eens wat beter naar geluisterd moeten worden in plaats van naar mensen die altijd kritiek hebben maar zelden of nog nooit recent een park hebben bezocht laat staan (recent) met deze dieren gewerkt hebben.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Gorilla Gust »

Of dat transport nu echt is of niet kan ik zelf niet zeggen... Ik vroeg enkel of het nu waar was of niet, puur omdat ik mezelf er nooit in verdiept heb. Als ze een specifiek feit aanhalen, moet het voor de experts klein bier zijn om dat effectief te bevestigen of de grond in te boren. Maar ik neem aan dat je ook het niet zeker weet Johnny?
Mito schreef:Dus jij gelooft dat een dier dat is geboren uit twee ouders die in 1994 gevangen zijn, dat vervolgens 18 jaar na dato naar Seaworld verhuisd dat dát de slachtingen in stand houdt?
Rechtstreeks? Neen, uiteraard niet... Dat kan je ook onmogelijk rechtstreeks linken, daarvoor zijn er teveel randfactoren doorheen de tijd. Die verhuis kan er om letterlijk duizend redenen gekomen zijn.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Johnny

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Johnny »

Gorilla Gust schreef:Of dat transport nu echt is of niet kan ik zelf niet zeggen... Ik vroeg enkel of het nu waar was of niet, puur omdat ik mezelf er nooit in verdiept heb. Als ze een specifiek feit aanhalen, moet het voor de experts klein bier zijn om dat effectief te bevestigen of de grond in te boren. Maar ik neem aan dat je ook het niet zeker weet Johnny?
Mito schreef:Dus jij gelooft dat een dier dat is geboren uit twee ouders die in 1994 gevangen zijn, dat vervolgens 18 jaar na dato naar Seaworld verhuisd dat dát de slachtingen in stand houdt?
Rechtstreeks? Neen, uiteraard niet... Dat kan je ook onmogelijk rechtstreeks linken, daarvoor zijn er teveel randfactoren doorheen de tijd. Die verhuis kan er om letterlijk duizend redenen gekomen zijn.
De experts doen niet anders, het probleem met dergelijke activisten is dat ze zoveel de wereld in slingeren, wat massaal doorgelinkt wordt, dat de experts nauwelijks gehoord worden.

Die volgers van PETA en Sea Shepherd geloven uiteraard alles, en lijken niet verder te kunnen kijken. Want dat ze constant het verband met die slachtingen leggen, die zonder dolfinaria ook gewoon plaatsvinden is natuurlijk kleinzielig. Als ze nu gewoon eens dieper gingen nadenken..... Maar dat doen ze niet.

En het feit is dat ze volgens mij liegen en bedriegen om hun punt te maken. Morgan is ook zo'n discussiepunt voor die lui. Ze hebben foto's gepubliceerd waarop Morgan vol littekens zou staan. Vervolgens ziet niemand die er komt die littekens ( waaronder ik), en verscheidene personen die daar meerdere dagen zijn geweest hebben met eigen ogen gezien dat ze niet alleen zit en dat ze gewoon goed met de andere orka's omgaat. Dus veel duidelijker kunnen ze niet door de mand vallen.

Alhoewel er natuurlijk veel te verbeteren valt op gebied van huisvesting ( in elke dierentuin overigens), is het ook klinkklare onzin om iedere keer te stellen dat orka's niet geschikt zijn om in gevangenschap te houden. Waaruit zou dat moeten blijken? Er is geen sprake van dat ze er gedragsstoornissen door ontwikkelen, en de afstanden die ze afleggen in de zee doen ze uit noodzaak. Als er voldoende te eten is, waarom zouden ze dan nog die afstanden zwemmen, ook in het wild? Ook iets wat mensen constant lijken te vergeten. Dat er sprake is van agressie klopt. Mensen vergeten hierbij dat het een roofdier is, en dat orka's in het wild ook mensen hebben aangevallen. In een dolfinarium is de kans op ongelukken veel groter vanwege het contact tussen mens en dier, dus het gaat gewoon wel eens mis. Dierenparken passen bij olifanten immers ook protected contact toe om die reden? Of zijn zij ook ongeschikt voor gevangenschap? Ik heb geen 'black elephant' documentaire gezien tot nu toe....... En keep in mind, ongelukken met honden, paarden etc komen veelvuldig voor. Volgens deze redenering kunnen deze dieren dus ook niet gehouden worden.

Maar dat is aan die mensen allemaal niet besteed. Het idee dat ze ook werkelijk zouden weten waar ze het over hebben.....

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Gorilla Gust »

Johnny schreef: De experts doen niet anders, het probleem met dergelijke activisten is dat ze zoveel de wereld in slingeren, wat massaal doorgelinkt wordt, dat de experts nauwelijks gehoord worden.

Die volgers van PETA en Sea Shepherd geloven uiteraard alles, en lijken niet verder te kunnen kijken. Want dat ze constant het verband met die slachtingen leggen, die zonder dolfinaria ook gewoon plaatsvinden is natuurlijk kleinzielig. Als ze nu gewoon eens dieper gingen nadenken..... Maar dat doen ze niet.
Ik lees inderdaad her en der de meningen van experts of mensen die er dagelijks mee bezig zijn. We hadden bijvoorbeeld ook al eerder het artikel "De link die niet bestaat: Dolfinarium en de Japanse drijfvisserij" door het Dolfinariumweb aangehaald hier, en ook in de discussie van orka Morgan werden beide kanten aangehaald hier.

Dat hun meningen moeilijker te vinden zijn klopt wel, daar moet ik je gelijk in geven.

Online klinkt de stem van tegenstanders in dergelijke discussies harder dan die van voorstanders, maar dat is ook eigen aan een online-gemeenschap. Goede zaken geven vaak stilzwijgende goedkeuringen op, slechte zaken roepen vaak luide commentaren op. Dat is ook op fora niet anders. ;)


Dat volgers van activisten hieromtrent de online-propaganda geloven is normaal, ze staan er immers ook volledig voor open. In principe is dat net hetzelfde als dat voorstanders van dolfinaria enkel maar harde punten in de antwoorden van de dolfinaria naar dergelijke propagandastukken kunnen terug vinden. De situatie van dieren in het wild of in gevangenschap is immers nooit volledig hetzelfde, en altijd onvergelijkbaar. Dreigingen vallen weg, sociale structuren krijgen andere vormen, medisch kan er worden ingegrepen, voedselbronnen staan niet onder druk.

Conclusies die uit vergelijkingen voortkomen zijn vooral gedreven door je eigen gedachte bij dieren in gevangenschap vrees ik. Als ik een voorstander voor dolfinaria ben, zie ik enkel maar de beschermde en vooruithelpende punten in die vergelijking. Omgekeerd ziet een tegenstander vooral het gegeven van vrijheidbeperking, beperking in mogelijkheden om zelf sociale structuren te vormen...

En zoals eerder al aangehaald, nu zit de discussie vooral nog bij circussen en dolfinaria. Waardoor dierentuinen even vrij spel krijgen (en je ziet ook dat sommige de financiële succesformule's uit dergelijke parken gewoon overnemen), maar onvermijdelijk slaagt de discussie ook naar de dierentuinen door. Want een dolfijn in gevangenschap is in principe niet veel anders dan pakweg een olifant of leeuw in gevangenschap.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Johnny

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Johnny »

Conclusies die uit vergelijkingen voortkomen zijn vooral gedreven door je eigen gedachte bij dieren in gevangenschap vrees ik. Als ik een voorstander voor dolfinaria ben, zie ik enkel maar de beschermde en vooruithelpende punten in die vergelijking. Omgekeerd ziet een tegenstander vooral het gegeven van vrijheidbeperking, beperking in mogelijkheden om zelf sociale structuren te vormen...

En zoals eerder al aangehaald, nu zit de discussie vooral nog bij circussen en dolfinaria. Waardoor dierentuinen even vrij spel krijgen (en je ziet ook dat sommige de financiële succesformule's uit dergelijke parken gewoon overnemen), maar onvermijdelijk slaagt de discussie ook naar de dierentuinen door. Want een dolfijn in gevangenschap is in principe niet veel anders dan pakweg een olifant of leeuw in gevangenschap.
Conclusies die eruit getrokken worden zijn niet gedreven door eigen gedachten hoor..... Het is vrij goed te zien hoe een dier zich gedraagt in gevangenschap en of hij er schadelijke gevolgen van ondervindt. Vandaar ook dat het feiten tegen beweringen is.

En als dierentuinfan zie ik ook wel wat er verbeterd moet worden in dierenparken, en dat is een proces dat nog altijd gaande is, en de komende jaren ook nog wel gaande zal blijven. Dierenparken moeten nu eenmaal vernieuwen om te blijven bestaan. Doen ze dat niet, dan blijven de mensen uiteindelijk weg. Maar dat staat volledig los van het feit dat ik een voorstander ben. Als je botweg dingen blijft roepen die gewoon weg niet waar zijn, en daarbij zware schade toebrengt, dan moet je je gewoon erg diep schamen.

En dat een tegenstander rept over vrijheidsbeperking of dat het niet natuurlijk is, is ook een gebrek aan kennis. Vrijheid is een menselijk begrip, een dier weet niet eens wat het is. Al die ruimte hebben ze niet eens nodig. Met andere woorden, ze bewijzen een dier absoluut geen dienst met hun acties.

En dierenparken worden ook niet gespaard overigens, alleen daarover zijn geen documentaires gemaakt. Komt bij, mensen hebben nu eenmaal dat zwaar geromantiseerde beeld van orka's en dolfijnen als hoogintelligente wezens, praktisch onze gelijken. Plus zij om de een of andere reden commercie zien als iets gruwelijks, want o wee als je geld probeert te verdienen. En dat zijn eigenlijk de redenen dat dolfinaria een mikpunt zijn..... Die mensen missen gewoon de capaciteiten om verder te kijken dan hun neus lang is.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Gorilla Gust »

Johnny schreef:En als dierentuinfan zie ik ook wel wat er verbeterd moet worden in dierenparken, en dat is een proces dat nog altijd gaande is, en de komende jaren ook nog wel gaande zal blijven. Dierenparken moeten nu eenmaal vernieuwen om te blijven bestaan. Doen ze dat niet, dan blijven de mensen uiteindelijk weg. Maar dat staat volledig los van het feit dat ik een voorstander ben.
Dierenparken moeten inderdaad vernieuwen om te overleven, maar dat mag niet de enige drijfveer zijn. In principe zijn het immers geen volbloed commerciële bedrijven (al merk je daar tegenwoordig niet vaak meer iets van), maar ook instellingen die aan natuurbehoud en educatie dien te voldoen.

Vernieuwen moet niet enkel in het voordeel van de kassa gebeuren, maar ook in het voordeel van de dieren. Zowel in dierentuinen als in dolfinaria... :sssst:
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Gorilla Gust »

Er werd me net gewezen op de aparte dolfinariumsite van het Duisburgse dolfinarium, onder de vorm van een kruispost haal ik het hier ook even aan. We vinden er informatie over de dieren terug, trainingen, voeding en andere educatieve informatie:

http://www.delfinarium-zoo-duisburg.de/index.php
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Johnny

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Johnny »

Gorilla Gust schreef:
Johnny schreef:En als dierentuinfan zie ik ook wel wat er verbeterd moet worden in dierenparken, en dat is een proces dat nog altijd gaande is, en de komende jaren ook nog wel gaande zal blijven. Dierenparken moeten nu eenmaal vernieuwen om te blijven bestaan. Doen ze dat niet, dan blijven de mensen uiteindelijk weg. Maar dat staat volledig los van het feit dat ik een voorstander ben.
Dierenparken moeten inderdaad vernieuwen om te overleven, maar dat mag niet de enige drijfveer zijn. In principe zijn het immers geen volbloed commerciële bedrijven (al merk je daar tegenwoordig niet vaak meer iets van), maar ook instellingen die aan natuurbehoud en educatie dien te voldoen.

Vernieuwen moet niet enkel in het voordeel van de kassa gebeuren, maar ook in het voordeel van de dieren. Zowel in dierentuinen als in dolfinaria... :sssst:
Als een dierenpark op de fles gaat, kunnen ze überhaupt niks meer aan natuurbehoud en educatie doen. En je moet gewoon de bezoeker tevreden houden, die wil graag wat nieuws. En dat men daarbij de dieren meetrekt is toch alleen maar mooi mee genomen.

Johnny

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Johnny »

Dit is een leuke link, wil deze nog even te plaatsen

http://awesomeocean.com/2014/09/30/simm ... e-animals/

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Limburg vooruit »

Zwembad geopend met een diepte van maximaal 42 meter! Als dit voor de mens kan,kan het ook voor dolfijnen, haaien, zeeleeuwen en orka's. Dit zwembadje heeft 4.3 miljoen liter water!

http://www.hbvl.be/cnt/dmf20141013_0131 ... ter-wereld
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Plaats reactie