Eigen tuin- en natuurtopic

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Eigen tuin- en natuurtopic

Bericht door Limburg vooruit »

Heb hier net een goudhaantje opgevangen die tegen de venster gevlogen was.

Ga hem 24 uur hier houden om te zien of hij/zij er niets aan over heeft gehouden.

Weet iemand of deze vogels beschermd zijn en dus geringd moeten zijn,want heb hem voorlopig in mijn voliere gezet.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Eigen tuin- en natuurtopic

Bericht door Apenarend »

Limburg vooruit schreef:Heb hier net een goudhaantje opgevangen die tegen de venster gevlogen was.

Ga hem 24 uur hier houden om te zien of hij/zij er niets aan over heeft gehouden.

Weet iemand of deze vogels beschermd zijn en dus geringd moeten zijn,want heb hem voorlopig in mijn voliere gezet.
Beschermd, je mag ze dus niet houden zonder ring.

Je kan hem naar een vogelasiel brengen of idd even afwachten wat het wordt. Strikt gezien mag je dat niet maar de geest van de wet heeft natuurlijk andere doelen dan te verhinderen dat iemand een slachtoffer een beperkt tijd houdt met het oog op herstel en vrijlating.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Eigen tuin- en natuurtopic

Bericht door Gorilla Gust »

Wellicht is deze morgen weer bekomen van de schok, ik zie er weinig graten in dat men deze even een nachtje in veiligheid laat bekomen. Zouden meer mensen mogen doen...
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Eigen tuin- en natuurtopic

Bericht door Limburg vooruit »

Gorilla Gust schreef:Wellicht is deze morgen weer bekomen van de schok, ik zie er weinig graten in dat men deze even een nachtje in veiligheid laat bekomen. Zouden meer mensen mogen doen...
Hij is op en top, tip top in orde. Hij heeft er zelf voor gekozen terug de natuur in te gaan. Mijn voliere is blijkbaar niet geschikt voor zulke kleine vogeltjes ;)
Maar dat wil wel zeggen dat hij terug in orde was, gisterenavond vloog hij al vrolijk mee met de kanarie's.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
hillegina
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 242
Lid geworden op: 04 mar 2016, 16:50
Favoriete dierentuin: Ouwehands dierenpark
Locatie: in de Betuwe, NL

Re: Eigen tuin- en natuurtopic

Bericht door hillegina »

Ik ben vandaag ook weer bezig geweest in de tuin (ben een beetje onze tuinman hier :lala ) en ik heb wat dode planten verwijderd en het voornaamste; het waterloopje bij onze vijver laten lopen (nieuwe pomp ging er vorige week in, oude was stuk, dus moest t slang aankoppelen, goedleggen enz...) daarna nog een beetje eenjarigen verwijderd en mos tussen de planten vandaan getrokken. Dat heb ik rond het waterloopje, dat op een kunstmatig bergje ligt, met keien en een gedeelte met leisteen d'r in gestoken en veel planten ertussen, zoals yucca, campanula, sedem, bergthee, hosta en bloembollen, neergelegd. Verder de slang een beetje weggewerkt met een stuk leisteen.

De vijver is echt mijn favoriete plekje in de voortuin! :cool

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Eigen tuin- en natuurtopic

Bericht door Limburg vooruit »

Ik heb de laatste maanden ook niet stil gezeten ondanks de zeer natte winter en het nog natter voorjaar.

Heb spijtig genoeg alle kersenbomen moeten verwijderen wegens een virusziekte waar ze hier in de streek zeer angstig om zijn. Is zelfs een verplichting de bomen dan te rooien.
Om dit een beetje op te vangen heb ik enkele bomen (die hier zelf gekomen zijn per vogel) laten staan en ga ik deze opkweken tot volwaardige bomen.
Het gaat dan om enkele eiken (geen idee welke), een beuk, een mannelijke katwilg en 2 krulwilgen. Volgend najaar wil ik ook enkele knotwilgen zetten, niet dat ik die nog in volle glorie zal meemaken, maar dan is de basis toch gelegd.

Verder is er een deel van de beplanting verhuisd zodat er midden in de tuin een stuk vrij is gekomen voor mijn kippen, ze zullen er ongeveer 10x groter gaan zitten dan nu en dit kan nog uitgebreid worden indien nodig. Er zullen ook enkelle dames bij komen want er is meer vraag naar mijn eitjes dan de kipjes hier kunnen leggen.

Daarnaast is de kleinfruittuin ook uitgebreidt en is er opnieuw een groententuintje opgestart. Het zal jullie niet verbazen dat dit alles op een ecologisch verantwoorde manier gebeurt.

Op termijn zou ik graag een mooie serre plaatsen, maar wegens kostprijs is dit even op de lange baan geschoven.
Verder komen er in de toekomst ook kweekbedden aanleggen voor vaste planten en een containerveldje om deze verder op te kweken.

Het bijenhotel staat ook nog steeds op de planning, waarschijnlijk ga ik deze dit najaar bouwen.

Door de huidige ingrepen en de toekomstige ingrepen is mijn natuuronvriendelijke grasoppervlakte al geslonken van zo'n 1'000 naar 550 m². In de toekomst gaat dit nog minderen tot een klein gazonnetje achter het huis en de paden in de tuin zodat ik geen 4 uur meer nodig heb om mijn gras af te rijden. Let wel, de dierenweide is hier niet bij gerekend.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

aaronwwf

Re: Eigen tuin- en natuurtopic

Bericht door aaronwwf »

Moesten er ooit speciale vragen zijn van vogelopvang of zoogdierenopvang,... vraag maar want ik werk in mijn vrije tijd in het vogelasiel in Merelbeke?

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Eigen tuin- en natuurtopic

Bericht door Dbelgian »

ok een vraag, daarnet een pimpelmees op prospectie zien gaan in onze brievenbus, ontmoedig ik hem door het nest materiaal weg te halen of is er een andere manier om hem te ontmoedigen? :)

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Eigen tuin- en natuurtopic

Bericht door Limburg vooruit »

Dbelgian schreef:ok een vraag, daarnet een pimpelmees op prospectie zien gaan in onze brievenbus, ontmoedig ik hem door het nest materiaal weg te halen of is er een andere manier om hem te ontmoedigen? :)
Een nieuwe brievenbus zetten en de pimpelmees laten doen :lala :bravo:

Nu normaal, neem het nestmateriaal 2 dagen weg en ze zal wel een nieuw plaatsje zoeken om te nesten.
Eventueel enkele nestkasten ophangen in de buurt.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Eigen tuin- en natuurtopic

Bericht door Dbelgian »

we hebben al eens een koppeltje laten doen (snelle rakkers) en we hadden een extra brievenbus gezet maar daar leken die reclameronddragende jongens blijkbaar niet van onder de indruk het vrouwtje moet toen zowat versmacht gewest zijn onder een lading reclame (geen lijk gevonden btw wel een verlaten nest met 1 koud eitje).

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Eigen tuin- en natuurtopic

Bericht door Apenarend »

Dbelgian schreef:we hebben al eens een koppeltje laten doen (snelle rakkers) en we hadden een extra brievenbus gezet maar daar leken die reclameronddragende jongens blijkbaar niet van onder de indruk het vrouwtje moet toen zowat versmacht gewest zijn onder een lading reclame (geen lijk gevonden btw wel een verlaten nest met 1 koud eitje).
Misschien helpt het om, indien mogelijk, heel dichtbij een pimpelmeesgeschikte nestkast te hangen?
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Eigen tuin- en natuurtopic

Bericht door Dbelgian »

dan nog moeten de dieren het willen

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Eigen tuin- en natuurtopic

Bericht door Apenarend »

Dbelgian schreef:dan nog moeten de dieren het willen
In combi met het voortdurend weghalen van nestmateriaal uit de brievenbus, zou dit kunnen lukken.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
hillegina
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 242
Lid geworden op: 04 mar 2016, 16:50
Favoriete dierentuin: Ouwehands dierenpark
Locatie: in de Betuwe, NL

Re: Eigen tuin- en natuurtopic

Bericht door hillegina »

Hoe komt zo'n beestje in de brievenbus? Ik zou toch een andere brievenbus neerzetten, waarbij je de deksel op moet tillen... Dat kunnen de vogels niet doen neem ik aan?

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Eigen tuin- en natuurtopic

Bericht door Dbelgian »

een brievenbus is een ideale nestkast, het heeft ee opening waar ze door kunnen, staat van de grnd en dus onbereikbaar oor rovers zoals katten.

maar het was blijkbaar maar een prospectie, nog niets gezien voor de rest :)

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Eigen tuin- en natuurtopic

Bericht door Limburg vooruit »

Dbelgian schreef:maar het was blijkbaar maar een prospectie, nog niets gezien voor de rest :)
de verstoring heeft gewoon haar werk gedaan.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Eigen tuin- en natuurtopic

Bericht door Limburg vooruit »

Beste,

ik ben reeds enige tijd op zoek naar de Pelargonium zonale 'Yellow'. Een gele geraniumsoort die ik tot op heden enkel via 'de bakker' onlie gevonden heb.
Ik wens echter niet bij deze onlinesite te bestellen wegens slechte ervaringen.

Heeft iemand enig idee of ik deze ergens elders kan viden of moet ik nu echt het nog eens wagen via 'de bakker' om aan deze zeldzaamheid te raken?
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Eigen tuin- en natuurtopic

Bericht door Limburg vooruit »

Limburg vooruit schreef:Beste,

ik ben reeds enige tijd op zoek naar de Pelargonium zonale 'Yellow'. Een gele geraniumsoort die ik tot op heden enkel via 'de bakker' onlie gevonden heb.
Ik wens echter niet bij deze onlinesite te bestellen wegens slechte ervaringen.

Heeft iemand enig idee of ik deze ergens elders kan viden of moet ik nu echt het nog eens wagen via 'de bakker' om aan deze zeldzaamheid te raken?

Laat maar, ben er intussen achter dat het zoals van deze firma te verwachten was om boerenbedrog gaat.
De geranium 'Yellow' is crémekleurig en helemaal niet zo geel zoals hun bewerkte foto.
Ongelooflijk dat dit nog kan in deze tijd!!
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Eigen tuin- en natuurtopic

Bericht door Apenarend »

Vind je geen andere kwekerij? Er zijn er genoeg te vinden op het web. Of is de cultivar die je zoekt heel zeldzaam? Er bestaan ook particuliere ruilbeurzen, misschien moet je die eens bezoeken.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Eigen tuin- en natuurtopic

Bericht door Limburg vooruit »

Apenarend schreef:Vind je geen andere kwekerij? Er zijn er genoeg te vinden op het web. Of is de cultivar die je zoekt heel zeldzaam? Er bestaan ook particuliere ruilbeurzen, misschien moet je die eens bezoeken.
In de U.K. vind je ze, in België tot op heden nog nergens gevonden. Enkel bij 'de bakker' in Nederland wel.

Ik overweeg van ze toch aan te schaffen als ik ze ergens elders vind. Maar dit zal niet zo eenvoudig worden. De geranium is spijtig genoeg een plant die steeds minder en minder gekweekt word door liefhebbers wegens zijn oudbollige naam.
Volledig onterecht vind ik, maar ja.

We blijven zoeken. Ik ga dit jaar hoop ik wat meer plantenbeurzen bezoeken als vorig jaar, en ook de eerste dag op openingstijd. Dan zie je het meeste. De radio2-tuindagen volgend weekend moet ik spijtig genoeg aan me voorbij laten gaan.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Plaats reactie