Eigen tuin- en natuurtopic

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Eigen tuin- en natuurtopic

Bericht door Limburg vooruit »

Ik heb hier 2 tuinpioenen staan (Paeonia), deze hebben het tot over 2 jaar zeer goed gedaan. Vorig jaar waren ze zeer slecht en bijna geen bloem, ik heb de inruk dat het dit jaar alles behalve beter gaat, iemand enig idee wat er scheelt of dezelfde ervaring?
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Eigen tuin- en natuurtopic

Bericht door Apenarend »

Heeft er iemand ideeën om kauwen het wat moeilijk te maken om mijn tuin elke dag leeg te roven? Zelfs indien ik een kilo zaad per dag strooi, blijft er niets over voor de heggemus, zwarte roodstaart, turkse tortel en sijs, die hier ook komen scharrelen.

Ze schrikken ook nauwelijks nog van iets: roepen of een raam open doen helpt niet meer. Enkel wanneer ik nog naar buiten kom, vliegen ze weg. Ze hebben ook geleerd aan voedselsilo's en voedselhuisjes te hangen die tegen de wand van het tuinhuis hangen: enkel de silo die loshangt aan de dakrand van het tuinhuis kunnen ze niet meester. Maar daar kunnen enkel de mezen en mijn winterroodborst terecht, al de andere soorten kunnen dat niet.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

jackdw
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jun 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: Ja

Re: Eigen tuin- en natuurtopic

Bericht door jackdw »

Je kan een grote kubus maken van grof gaas waar enkel de kleine vogeltjes doorkunnen ... :s

Verder is het blijkbaar geen goed idee om buiten de koude wintermaanden nog tuinvogels bij te voederen.
De jongen krijgen een volle krop van gestrooide granen die ze soms onvoldoende kunnen verteren en het is beter om de vogels zelf hun "inheems" kostje bij1 te laten scharrelen ... :eten:

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Eigen tuin- en natuurtopic

Bericht door Limburg vooruit »

Zo'n kubus uit tuindraad is ideaal, houtduiven en al wat groter is (zoals kauwen, eksters en kraaien) kan hier niet door. Verder is het nu voornaam om dierlijke eiwitten te voederen.

@jackdw: wat je nu zeker niet mag voeren zijn mezenbollen en pinda's. Een zadenmengeling en insectenpate is nu zeker aan te raden. Zeker in verstedelijkte gebieden.
Maar zelfs op den buiten moeten steeds vaker tuinen sneuvelen voor onderhoudsvrije pampagrassen en kiezel. Want de meeste mensen willen allemaal op den buiten wonen, maar onderhoud aan een tuin is teveel gevraagd.
Hierdoor nog minder insecten en nog minder eten voor de vogels.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Eigen tuin- en natuurtopic

Bericht door Limburg vooruit »

Wie een degelijke oplossing wil voor buxusrupsen zonder behandeling:
-mezen en mussen aantrekken in de tuin met vogelstruiken zoals sleedoorn, lijsterbes, gelderse roos, cornus,...
-indische loopeenden zijn blijkbaar verzot op deze rupsen, je hebt er wel een klein verblijfje met een vijvertje voor nodig.

Behandel de buxus nooit met insecticiede, deze zijn moordend voor de mezen en zeker hun jongen. De buxus tot op de stam terug snoeien en alle afval naar het containerpark brengen is ook een optie. Dit doe je best in een periode dat er nog geen rupsen zijn. De buxus schiet gewoon terug uit.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Eigen tuin- en natuurtopic

Bericht door Apenarend »

jackdw schreef:
29 mei 2023, 12:01
Je kan een grote kubus maken van grof gaas waar enkel de kleine vogeltjes doorkunnen ... :s

Verder is het blijkbaar geen goed idee om buiten de koude wintermaanden nog tuinvogels bij te voederen.
De jongen krijgen een volle krop van gestrooide granen die ze soms onvoldoende kunnen verteren en het is beter om de vogels zelf hun "inheems" kostje bij1 te laten scharrelen ... :eten:
Limburg vooruit schreef:
29 mei 2023, 12:38
Zo'n kubus uit tuindraad is ideaal, houtduiven en al wat groter is (zoals kauwen, eksters en kraaien) kan hier niet door. Verder is het nu voornaam om dierlijke eiwitten te voederen.

@jackdw: wat je nu zeker niet mag voeren zijn mezenbollen en pinda's. Een zadenmengeling en insectenpate is nu zeker aan te raden. Zeker in verstedelijkte gebieden.
Maar zelfs op den buiten moeten steeds vaker tuinen sneuvelen voor onderhoudsvrije pampagrassen en kiezel. Want de meeste mensen willen allemaal op den buiten wonen, maar onderhoud aan een tuin is teveel gevraagd.
Hierdoor nog minder insecten en nog minder eten voor de vogels.


Bedankt beiden. Kauwen zijn ongelofelijk inventief in het vinden van een oplossing. Begrijp me ook niet verkeerd, ik vind het zeer aantrekkelijke vogels en ze hoeven ook niet weg. Zo'n kubus is misschien wel een oplossing; ik vraag me af of kleine vogels zich daarin wel veilig gaan voelen, omdat het moeilijker snel wegvliegen is.

Verder heeft mijn amper 40m² grote tuin, gelegen in een menselijke woestenij en zelf ook niet de groenst uitgeruste, maar liefst 2 broeders: mezen in een nestkastje en de heggemus in ... de taxusheg. Van die laatste weet ik het niet zeker maar ik zie de koolmezen toch voortdurend af en aan vliegen met insecten naar de nestkast. Ik heb het gevoel dat zij voor zichzelf komen bijtanken aan de voedselsilo (momenteel gevuld met hazelnoten): ze moeten relatief ver vliegen om insecten te vinden (zeker rupsen), en dan lijkt het me voor hen eigenlijk net beter dat er wordt bijgevoederd. De heggemus zie ik overigens minder vaak dan buiten het broedseizoen, ook die zoekt volgens mij levend voedsel verderop.

Tenslotte is hier ook water te drinken.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Eigen tuin- en natuurtopic

Bericht door Limburg vooruit »

Al mijn kippen zijn ondanks alle voorzorgsmaatregelen gepakt door een vos. Ik ben nu aan het twijfelen van ze in een volière te plaatsen.
Werkt dit, ik graaf rondom prikkeldraad in zodat hij er niet onderdoor gaat.

Nu vertelde me iemand dat 2 varkens erbij zetten ook zou helpen. Hebben ze mij nu iets wijs gemaakt of klopt dit?
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Eigen tuin- en natuurtopic

Bericht door Apenarend »

Limburg vooruit schreef:
06 jul 2023, 19:59
Al mijn kippen zijn ondanks alle voorzorgsmaatregelen gepakt door een vos. Ik ben nu aan het twijfelen van ze in een volière te plaatsen.
Werkt dit, ik graaf rondom prikkeldraad in zodat hij er niet onderdoor gaat.

Nu vertelde me iemand dat 2 varkens erbij zetten ook zou helpen. Hebben ze mij nu iets wijs gemaakt of klopt dit?
Niet bang dan dat die varkens de kippen gaan opvreten?

Zou gansen geen betere oplossing zijn?

Worden je kippen eigenlijk overdag gepakt? 's nachts in een afgesloten hok moet toch mogelijk zijn om ze veilig te houden.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Eigen tuin- en natuurtopic

Bericht door Limburg vooruit »

Schemer, voor ze op hok zitten en het deurtje sluit. Maar we waren niet thuis, dus niks gehoord.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Eigen tuin- en natuurtopic

Bericht door Limburg vooruit »

Eten varkens kippen?? Ik heb ze toch reeds samen zien zitten.

Maar dan word het een volière van 8 op 16 ongeveer. Dat zal wel voldoen voor een tiental kippen.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Eigen tuin- en natuurtopic

Bericht door Apenarend »

Limburg vooruit schreef:
06 jul 2023, 20:20
Eten varkens kippen?? Ik heb ze toch reeds samen zien zitten.

Maar dan word het een volière van 8 op 16 ongeveer. Dat zal wel voldoen voor een tiental kippen.
Goed doorvoede varkens zullen dit misschien niet doen. Maar ze zijn omnivoor, eten vlees en zijn best in staat om kip, kuiken of ei aan te slaan.

Het is geweten dat everzwijnen grondbroeders zoals hazelhoen, korhoen en fazant opeten.

Een van de gruwelijkste marteltechnieken van de Camorra was boerderijvarkens uithongeren en er dan een lid van een rivaliserende clan tussen gooien.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Eigen tuin- en natuurtopic

Bericht door Limburg vooruit »

Oké, dan krijgen de varkens een hok bij de geiten als ze ze toch komen.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Eigen tuin- en natuurtopic

Bericht door Limburg vooruit »

Ik heb opnieuw een Pachipodium lamerei aangeschaft nadat de vorige aan de bodem rot was.

Hij staat op de kast uit direct zonlicht, kamertemperatuur is altijd +20 °C en krijgt om de 2 á 3 weken een jeneverglasje water. Toch is hij op 3 weken tijd minstens de helft van zijn bladeren kwijt.

M.a.w help. Wie weet wat ik verkeerd doe.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Eigen tuin- en natuurtopic

Bericht door Apenarend »

Limburg vooruit schreef:
23 nov 2023, 10:16
Ik heb opnieuw een Pachipodium lamerei aangeschaft nadat de vorige aan de bodem rot was.

Hij staat op de kast uit direct zonlicht, kamertemperatuur is altijd +20 °C en krijgt om de 2 á 3 weken een jeneverglasje water. Toch is hij op 3 weken tijd minstens de helft van zijn bladeren kwijt.

M.a.w help. Wie weet wat ik verkeerd doe.
Kamerplanten verliezen wel meer hun blad wanneer ze in een nieuwe omgeving staan, ik zou nog niet panikeren.

Wel dacht ik dat dit een zonneaanbidder was, ik zou hem zeker in deze periode vlakbij het raam zetten: het aantal zonuren is heel beperkt voor een plant die uit de (sub)tropen komt.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Eigen tuin- en natuurtopic

Bericht door Limburg vooruit »

Apenarend schreef:
23 nov 2023, 17:48
Limburg vooruit schreef:
23 nov 2023, 10:16
Ik heb opnieuw een Pachipodium lamerei aangeschaft nadat de vorige aan de bodem rot was.

Hij staat op de kast uit direct zonlicht, kamertemperatuur is altijd +20 °C en krijgt om de 2 á 3 weken een jeneverglasje water. Toch is hij op 3 weken tijd minstens de helft van zijn bladeren kwijt.

M.a.w help. Wie weet wat ik verkeerd doe.
Kamerplanten verliezen wel meer hun blad wanneer ze in een nieuwe omgeving staan, ik zou nog niet panikeren.

Wel dacht ik dat dit een zonneaanbidder was, ik zou hem zeker in deze periode vlakbij het raam zetten: het aantal zonuren is heel beperkt voor een plant die uit de (sub)tropen komt.
Gaan we doen, bedankt.
Is deze lieveling giftig voor honden, normaal doen ze niets aan mijn planten, maar dan zet ik hem op hoogte moest dit het geval zijn.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Eigen tuin- en natuurtopic

Bericht door Apenarend »

Limburg vooruit schreef:
23 nov 2023, 17:55
Apenarend schreef:
23 nov 2023, 17:48
Limburg vooruit schreef:
23 nov 2023, 10:16
Ik heb opnieuw een Pachipodium lamerei aangeschaft nadat de vorige aan de bodem rot was.

Hij staat op de kast uit direct zonlicht, kamertemperatuur is altijd +20 °C en krijgt om de 2 á 3 weken een jeneverglasje water. Toch is hij op 3 weken tijd minstens de helft van zijn bladeren kwijt.

M.a.w help. Wie weet wat ik verkeerd doe.
Kamerplanten verliezen wel meer hun blad wanneer ze in een nieuwe omgeving staan, ik zou nog niet panikeren.

Wel dacht ik dat dit een zonneaanbidder was, ik zou hem zeker in deze periode vlakbij het raam zetten: het aantal zonuren is heel beperkt voor een plant die uit de (sub)tropen komt.
Gaan we doen, bedankt.
Is deze lieveling giftig voor honden, normaal doen ze niets aan mijn planten, maar dan zet ik hem op hoogte moest dit het geval zijn.
Geen idee, ik lees dat nergens, dus vermoedelijk niet. Wel groeien er stekels aan, op de plaatsen waar de bladeren zijn afgevallen. Vermoedelijk zullen jouw honden na 1 slechte ervaring er geen interesse meer in hebben.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Eigen tuin- en natuurtopic

Bericht door Limburg vooruit »

Zijn er hier leden die een leden die hun tuin met kiezel en planten ertussen of in bakken hebben?
Ik heb hier nu echte plantenborders, maar door aanhoudende gezondheidsproblemen ben ik genoodzaakt naar een onderhoudsarme tuin te gaan met planten in bakken op hoogte enzo.
Planten tussen kiezel of schors kan ook nog.

Echter, met dit soort tuinen heb ik 0,0 ervaring omdat ik dit meestal niet mooi vind.
Foto's bij eventuele posts zijn welkom om me een beter beeld te vormen.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Plaats reactie