Eigen tuin- en natuurtopic

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
aaronwwf

Re: Eigen tuin- en natuurtopic

Bericht door aaronwwf »

Ik zoek ook een vrouwelijke koningsvaren nergens te vinden, zou wel leuk zijn want heb een reusachtige mannelijke in mijn tuin!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Eigen tuin- en natuurtopic

Bericht door Limburg vooruit »

aaronwwf schreef:Ik zoek ook een vrouwelijke koningsvaren nergens te vinden, zou wel leuk zijn want heb een reusachtige mannelijke in mijn tuin!
Kijk hier eens even:

http://www.arborix.be/simpel_search?key ... da+regalis
http://www.directplant.nl/search/?q=Osmunda+regalis
http://www.ecoflora.be/NL/zoek.aspx?s=Osmunda regalis
http://www.plantenkenens.be/website/ind ... rd=Osmunda regalis

Zijn 3 Belgische en 1 Nederlandse online-plantenkweker die ze heeft.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

ricky

Re: Eigen tuin- en natuurtopic

Bericht door ricky »

Limburg vooruit schreef:De radio2-tuindagen volgend weekend moet ik spijtig genoeg aan me voorbij laten gaan.
Wij gaan er naartoe (behoudens te veel regen). Als ik er zie, zal ik er wel enkele meebrengen voor jou.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Eigen tuin- en natuurtopic

Bericht door Limburg vooruit »

ricky schreef:
Limburg vooruit schreef:De radio2-tuindagen volgend weekend moet ik spijtig genoeg aan me voorbij laten gaan.
Wij gaan er naartoe (behoudens te veel regen). Als ik er zie, zal ik er wel enkele meebrengen voor jou.
Ah, mercikes!!
Een stuk of 2 à 3 zou geweldig zijn moest je ze vinden.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Eigen tuin- en natuurtopic

Bericht door Limburg vooruit »

Ben maar eens aan mijn tuin beginnen opruimen na de storm van vorige Donderdag.
Aan het huis gelukkig geen schade, wat bij veel mensen uit het dorp spijtig genoeg niet het geval is.

Maar in mijn tuin is 5-8 jaar werk in 25 minuten gewoon weggevaagd. Ik kan bijna helemaal opnieuw beginnen. Stuiken open gekliefd, boompjes ontworteld, kleinfruitstruiden vernield, groententuin vernield, vaste planten afgebroken of uit de grond getrokken.

Het bomenbestand in en rond Sint-Truiden is met zeker 10% geslonken, heb nog nooit zoveel gesneuvelde bomen gezien. De brandweer en stadsdiensten zijn nog steeds bezig met het ruimen van de schade, en ze zullen daar nog wel enkele dagen werk aan hebben vrees ik.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Eigen tuin- en natuurtopic

Bericht door Gorilla Gust »

Het is allesbehalve een goed jaar qua regen en stormen inderdaad... hier blijft de tuin voorlopig ook eerder een zwembad. Benieuwd hoelang zaken zoals onze rozen-struiken dat gaan volhouden.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Eigen tuin- en natuurtopic

Bericht door Apenarend »

Je moet eens verbouwen op een iets lager gelegen kavel en zonder riolering :koud: en :warm:
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

aaronwwf

Re: Eigen tuin- en natuurtopic

Bericht door aaronwwf »

Onze buurman is zo slim geweest om zijn deel van de gracht dicht te smijten, waardoor het nu precies een moeras is!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Eigen tuin- en natuurtopic

Bericht door Gorilla Gust »

aaronwwf schreef:Onze buurman is zo slim geweest om zijn deel van de gracht dicht te smijten, waardoor het nu precies een moeras is!
Nooit slim inderdaad, hier deden de vorige bewoners dat ook... We hadden deze gelukkig al gereanimeerd, maar verre van voldoende blijkbaar nu we de doorstroom bekijken daar. Werk in overvloed de komende jaren hier. ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Eigen tuin- en natuurtopic

Bericht door Limburg vooruit »

Iemand toevallig enige kennis en ervaring met het vermeerderen, enten/occuleren van hard fruit? In het bijzonder appel en peer.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Catfish
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 83
Lid geworden op: 08 mei 2014, 12:31
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Eigen tuin- en natuurtopic

Bericht door Catfish »

Gisteren voor het eerst een gigantische waterkever (4 cm) gespot in de vijver die ik vorig najaar gegraven heb. Waarschijnlijk een geelgerande watertor, maar heb het beestje nog niet van voldoende dichtbij kunnen zien om zeker te zijn.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Eigen tuin- en natuurtopic

Bericht door Apenarend »

Catfish schreef:Gisteren voor het eerst een gigantische waterkever (4 cm) gespot in de vijver die ik vorig najaar gegraven heb. Waarschijnlijk een geelgerande watertor, maar heb het beestje nog niet van voldoende dichtbij kunnen zien om zeker te zijn.
Mooi beest maar wel een killer hoor, mocht je eventueel kleine vissen of salamanders hebben.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Catfish
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 83
Lid geworden op: 08 mei 2014, 12:31
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Eigen tuin- en natuurtopic

Bericht door Catfish »

Apenarend schreef:
Catfish schreef:Gisteren voor het eerst een gigantische waterkever (4 cm) gespot in de vijver die ik vorig najaar gegraven heb. Waarschijnlijk een geelgerande watertor, maar heb het beestje nog niet van voldoende dichtbij kunnen zien om zeker te zijn.
Mooi beest maar wel een killer hoor, mocht je eventueel kleine vissen of salamanders hebben.
Ik was van plan om er dit jaar stekelbaarzen in te steken, en misschien tijdens de zomer wat Chinese Danio's... we zullen zien of die allemaal snel genoeg zijn. Salamanders en kikkers zitten er voorlopig nog niet in.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Eigen tuin- en natuurtopic

Bericht door Limburg vooruit »

In theorie zal je geen salamanders krijgen in een vijver met vissen of kikkers.
Dit is wel de theorie want in de praktijk heb ik het al wel geweten. Al waren dat wel zeer grote vijvers.

In mijn tuin wordt morgen het laatste snoeiwerk gedaan. Dan is de 3 jaarlijkse monstersnoei klaar. Dan nog alles door de handelaar duwen en verdelen tussen de planten.
Als dit klaar is komt er een nieuw groot verblijf voor de kippen. De juiste oppervlakte weet ik niet want het wordt geen rechthoekig verblijf.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1556
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Eigen tuin- en natuurtopic

Bericht door Zoozot »

Limburg vooruit schreef:In theorie zal je geen salamanders krijgen in een vijver met vissen of kikkers.
Dit is wel de theorie want in de praktijk heb ik het al wel geweten. Al waren dat wel zeer grote vijvers.
Het is ook mogelijk in kleine vijvers hoor. Een familielid van mij heeft een vijvertje van zo'n 5m2 met goudvissen, salamanders en padden.

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Eigen tuin- en natuurtopic

Bericht door Dbelgian »

stekelbaarzen zijn rovers trouwens

Theo

Re: Eigen tuin- en natuurtopic

Bericht door Theo »

Catfish schreef:
Apenarend schreef:
Catfish schreef:Gisteren voor het eerst een gigantische waterkever (4 cm) gespot in de vijver die ik vorig najaar gegraven heb. Waarschijnlijk een geelgerande watertor, maar heb het beestje nog niet van voldoende dichtbij kunnen zien om zeker te zijn.
Mooi beest maar wel een killer hoor, mocht je eventueel kleine vissen of salamanders hebben.
Ik was van plan om er dit jaar stekelbaarzen in te steken, en misschien tijdens de zomer wat Chinese Danio's... we zullen zien of die allemaal snel genoeg zijn. Salamanders en kikkers zitten er voorlopig nog niet in.
Hou het alsjeblieft bij stekelbaarsjes en doe er geen danio's in. Visseneitjes belanden op de gekste manieren in andere waters en de inheemse fauna heeft geen behoefte aan nog meer exoten...

Dier
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 298
Lid geworden op: 01 okt 2016, 04:21
Favoriete dierentuin: Olmense Zoo

Re: Eigen tuin- en natuurtopic

Bericht door Dier »

In onze vijver zitten goudvissen en padden maar er komen maar heel zelden jonge padjes van.

Vrijdag heb ik de eerste 2 tjiftjaffen gehoord waarvan 1 gezien wow dat is vroeg en vorige week heb ik 2 padden in amplexus in de tuin gezien en overal komen de katjes aan de bomen te voorschijn.
Ja de lente is in aantocht en daar wordt ik blij van! :)
Hebben jullie al trekvogels gezien/gehoord en/of padden en bloesems?

Theo

Re: Eigen tuin- en natuurtopic

Bericht door Theo »

Dier schreef:
Vrijdag heb ik de eerste 2 tjiftjaffen gehoord waarvan 1 gezien
Vandaag ook de eerste gezien en gehoord dit jaar :) en tel daarbij de eerste bloeiende sleutelbloemen en vijvers vol kikkerdril en actieve alpenwatersalamanders en ik kan niet anders concluderen dat het ook in de Jura lente wordt :)

Catfish
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 83
Lid geworden op: 08 mei 2014, 12:31
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Eigen tuin- en natuurtopic

Bericht door Catfish »

Theo schreef:
Catfish schreef:
Apenarend schreef:
Catfish schreef:Gisteren voor het eerst een gigantische waterkever (4 cm) gespot in de vijver die ik vorig najaar gegraven heb. Waarschijnlijk een geelgerande watertor, maar heb het beestje nog niet van voldoende dichtbij kunnen zien om zeker te zijn.
Mooi beest maar wel een killer hoor, mocht je eventueel kleine vissen of salamanders hebben.
Ik was van plan om er dit jaar stekelbaarzen in te steken, en misschien tijdens de zomer wat Chinese Danio's... we zullen zien of die allemaal snel genoeg zijn. Salamanders en kikkers zitten er voorlopig nog niet in.
Hou het alsjeblieft bij stekelbaarsjes en doe er geen danio's in. Visseneitjes belanden op de gekste manieren in andere waters en de inheemse fauna heeft geen behoefte aan nog meer exoten...
Weinig risico bij Chinese danio's, want niet bestand tegen onze winterse lage temperaturen.
Ondertussen zit er toch al één alpenwatersalamander in de vijver, een eenzaam vrouwtje voorlopig, hopelijk komen er nog wat mannetjes op bezoek.

Plaats reactie