(Dromentopic) Hoe ziet 'jouw dierentuin' er uit?

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Gebruikersavatar
Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 751
Lid geworden op: 22 jan 2011, 20:06
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Re: (Dromentopic) Hoe ziet 'jouw dierentuin' er uit?

Bericht door Renegade »

rick04 schreef:
12 mei 2021, 19:03
Interessant! Ik krijg alleen errors bij beide linken als ik daar op klik..
Probeer nog eens opnieuw, de server van ZooChat lag er zonet even uit.

Of heb ik iets verkeerd gedaan met de links? Want dan weet ik helaas niet wat ik moet doen.

Normaal gezien zou je deze pagina's ook zonder account gewoon moeten kunnen zien.

https://www.zoochat.com/community/threa ... st-1305383
https://www.zoochat.com/community/threa ... st-1305383

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: (Dromentopic) Hoe ziet 'jouw dierentuin' er uit?

Bericht door rick04 »

Ja nu doen ze het wel, bedankt.
You can find me in the zoo :)

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6505
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: (Dromentopic) Hoe ziet 'jouw dierentuin' er uit?

Bericht door Apenarend »

Renegade schreef:
12 mei 2021, 17:54

Een van mijn recente creaties was een deel van een project rond de Amazone waar ik nog steeds mee bezig ben.

Het tweede deel hiervan omvatte boombewomende, grondbewonende en semi-aquatische zoogdieren en moerasvogels uit de Amazone.

Het ontwerp heb ik hieronder opgenomen, de soortenlijst en de beschrijving zijn op de onderstaande links terug te vinden (in het Engels).

Nice. Ik ga dat morgen eens rustig lezen. Staat overigens op een locatie binnen Zoochat waar ik nooit kom, de ideale gelegenheid dus.

Enkel de zebu kan ik op het eerste zicht niet zo thuisbrengen in een Amazone thema.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 751
Lid geworden op: 22 jan 2011, 20:06
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Re: (Dromentopic) Hoe ziet 'jouw dierentuin' er uit?

Bericht door Renegade »

Apenarend schreef:
12 mei 2021, 20:58
Renegade schreef:
12 mei 2021, 17:54

Een van mijn recente creaties was een deel van een project rond de Amazone waar ik nog steeds mee bezig ben.

Het tweede deel hiervan omvatte boombewomende, grondbewonende en semi-aquatische zoogdieren en moerasvogels uit de Amazone.

Het ontwerp heb ik hieronder opgenomen, de soortenlijst en de beschrijving zijn op de onderstaande links terug te vinden (in het Engels).

Nice. Ik ga dat morgen eens rustig lezen. Staat overigens op een locatie binnen Zoochat waar ik nooit kom, de ideale gelegenheid dus.

Enkel de zebu kan ik op het eerste zicht niet zo thuisbrengen in een Amazone thema.
Heeft te maken met het hele verhaal van ontbossing voor veeteelt. De koeien die ze daarbij gebruiken zijn, voor zover ik het kon vinden, meestal van het zeboe-type. De Europese en Amerikaanse vleeskoeien zouden de hitte en de vochtigheid in de Amazone wellicht niet al te best verdragen.

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2838
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: (Dromentopic) Hoe ziet 'jouw dierentuin' er uit?

Bericht door Joost »

Tof plan Renegade, erg vermakelijk en interessant om te lezen!

meubilaie2
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 541
Lid geworden op: 16 jun 2020, 22:30
Favoriete dierentuin: CNME

Re: (Dromentopic) Hoe ziet 'jouw dierentuin' er uit?

Bericht door meubilaie2 »

Ik ben ook bezig met een tuintje. Hebben jullie nog tips of een programma om dit gratis vorm te geven?

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6505
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: (Dromentopic) Hoe ziet 'jouw dierentuin' er uit?

Bericht door Apenarend »

meubilaie2 schreef:
16 mei 2021, 12:41
Ik ben ook bezig met een tuintje. Hebben jullie nog tips of een programma om dit gratis vorm te geven?
Zowel op dit forum (o.m. in de posts van Joost en Renegade) als op Zoochat (bij fantasy zoos) is er best wat informatie te vinden over de verschillende mogelijkheden. Ik zal er de komende maanden verschillende proberen te testen om te kijken welke het meest handig is voor een leek als ik. En daarna mijn plan voor Antwerpen uittekenen.
Het liefst zou ik willen vertrekken van een bestaande fotosituatie, iets van google maps of Geopunt Vlaanderen.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: (Dromentopic) Hoe ziet 'jouw dierentuin' er uit?

Bericht door rick04 »

Paint en SketchUp zijn ook wel goed te gebruiken. Paint vooral voor plattegronden en SketchUp vooral als je gebouwen wilt ontwerpen of volières.
You can find me in the zoo :)

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: (Dromentopic) Hoe ziet 'jouw dierentuin' er uit?

Bericht door Limburg vooruit »

Kan je door middel van grachten een savanneruimte opdelen zodat het 1 vlakte lijkt maar de grote soorten (giraffen, olifanten en neushoorns ) niet bij elkaar kunnen.
De kleinere soorten zoals gnoes, zebra's,... zouden de 3 delen wel kunnen gebruiken.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: (Dromentopic) Hoe ziet 'jouw dierentuin' er uit?

Bericht door rick04 »

Dat zou mogelijk moeten zijn, je kan ook werken met rotspartijen met openingen hierin waar alleen de kleinere hoefdieren doorheen zouden kunnen.
You can find me in the zoo :)

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6505
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: (Dromentopic) Hoe ziet 'jouw dierentuin' er uit?

Bericht door Apenarend »

rick04 schreef:
18 sep 2021, 20:27
Dat zou mogelijk moeten zijn, je kan ook werken met rotspartijen met openingen hierin waar alleen de kleinere hoefdieren doorheen zouden kunnen.
Limburg vooruit schreef:
18 sep 2021, 19:59
Kan je door middel van grachten een savanneruimte opdelen zodat het 1 vlakte lijkt maar de grote soorten (giraffen, olifanten en neushoorns ) niet bij elkaar kunnen.
De kleinere soorten zoals gnoes, zebra's,... zouden de 3 delen wel kunnen gebruiken.
Diepe grachten die enerzijds bepaalde soorten verhinderen om ergens te komen, en kleinere soorten wel toelaten: dat lijkt mij een beetje moeilijk. Helemaal onmogelijk is het niet, voor bv. giraffen kan je vrij gemakkelijk een barrière met stenen maken. Maaar het voorstel van Rick lijkt mij de beste: geen grachten, maar nauwe doorgangen.

Het concept om via grachten optisch 1 ruimte te maken is natuurlijk niet nieuw, bv. Bronx Zoo (leeuwen versus nyala's) en Milwaukee (predactor prooi opstellingen voor zowel Afrika, Azie als Amerika) passen dit al lang zeer succesrijk toe.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: (Dromentopic) Hoe ziet 'jouw dierentuin' er uit?

Bericht door rick04 »

Paaltjes net onder het wateroppervlak kan ook een oplossing zijn mits je met veel water werkt.
You can find me in the zoo :)

Gebruikersavatar
VicVincke
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 jun 2022, 08:05
Favoriete dierentuin: zoo planckendael

Re: (Dromentopic) Hoe ziet 'jouw dierentuin' er uit?

Bericht door VicVincke »

hallo iedereen ik ben namelijk bezig aan mijn eigen dierentuin te realiseren genaamd Zoopark Hallaar
in de eerste fase zou er een verblijf voor Kinderboerderij, kaapse buffels, netgiraffe, zebra's, leeuwen en neushoorns zijn
daarna word he verder uitgebreid
wat vinden jullie er van

Micheltje
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 65
Lid geworden op: 28 sep 2016, 12:04
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp
Locatie: Rotterdam

Re: (Dromentopic) Hoe ziet 'jouw dierentuin' er uit?

Bericht door Micheltje »

VicVincke schreef:
10 jun 2022, 09:29
hallo iedereen ik ben namelijk bezig aan mijn eigen dierentuin te realiseren genaamd Zoopark Hallaar
in de eerste fase zou er een verblijf voor Kinderboerderij, kaapse buffels, netgiraffe, zebra's, leeuwen en neushoorns zijn
daarna word he verder uitgebreid
wat vinden jullie er van
Geen primaten erbij?

meubilaie2
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 541
Lid geworden op: 16 jun 2020, 22:30
Favoriete dierentuin: CNME

Re: (Dromentopic) Hoe ziet 'jouw dierentuin' er uit?

Bericht door meubilaie2 »

Waarin ontwerp je dat?

Gebruikersavatar
VicVincke
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 jun 2022, 08:05
Favoriete dierentuin: zoo planckendael

Re: (Dromentopic) Hoe ziet 'jouw dierentuin' er uit?

Bericht door VicVincke »

heb nog geen ontwerp namelijk omdat ik dit in de toekomst werkelijk wil laten worden maar zouden jullie naar zoon park komen?

Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 531
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: (Dromentopic) Hoe ziet 'jouw dierentuin' er uit?

Bericht door Asbolus »

VicVincke schreef:
10 jun 2022, 09:29
hallo iedereen ik ben namelijk bezig aan mijn eigen dierentuin te realiseren genaamd Zoopark Hallaar
in de eerste fase zou er een verblijf voor Kinderboerderij, kaapse buffels, netgiraffe, zebra's, leeuwen en neushoorns zijn
daarna word he verder uitgebreid
wat vinden jullie er van
Het klinkt nogal als een oppervlakkige plek met ABC soorten. Niet de plek waar zoo-fanaten heen zouden gaan.
Plus een eerste fase zou je kleiner moeten beginnen dan deze soorten. Vooral voor je een ruil/aanvraag kan doen bij de grote fokprogramma's.
Een startend park zou je eerder kunnen zien gebeuren met soorten als kraanvogels, capybara, alpaca, nandoe, etc. kleinere soorten die ook in de privehandel meer voortkomen.
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: (Dromentopic) Hoe ziet 'jouw dierentuin' er uit?

Bericht door Jarne »

Anubite schreef:
11 jun 2022, 15:20
VicVincke schreef:
10 jun 2022, 09:29
hallo iedereen ik ben namelijk bezig aan mijn eigen dierentuin te realiseren genaamd Zoopark Hallaar
in de eerste fase zou er een verblijf voor Kinderboerderij, kaapse buffels, netgiraffe, zebra's, leeuwen en neushoorns zijn
daarna word he verder uitgebreid
wat vinden jullie er van
Het klinkt nogal als een oppervlakkige plek met ABC soorten. Niet de plek waar zoo-fanaten heen zouden gaan.
Plus een eerste fase zou je kleiner moeten beginnen dan deze soorten. Vooral voor je een ruil/aanvraag kan doen bij de grote fokprogramma's.
Een startend park zou je eerder kunnen zien gebeuren met soorten als kraanvogels, capybara, alpaca, nandoe, etc. kleinere soorten die ook in de privehandel meer voortkomen.
Inderdaad. Zooparc vallée de la sûre en Zie-Zoo zijn goede voorbeelden hiervan. Ook soorten zoals wallabies, kamelen, mara’s, struisvogels, emoe’s, servals, stokstaartjes, prariehonden, sneeuwuilen, dwergflamingo’s, sommige ara’s… zijn allemaal goede kandidaten voor kleinere parken. Minder gemakkelijk/niet in de privé te verkrijgen maar extreem gemakkelijk via andere parken of opvangcentra aan te geraken zijn dan weer soorten zoals ringstaartmaki’s, wasberen, stinkdieren, kleinklauwotters, fenneks, stekelvarkens, poema’s,… en als je wat groters wilt een paar surplus steppezebra’s of mannelijke antilopen.

Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 531
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: (Dromentopic) Hoe ziet 'jouw dierentuin' er uit?

Bericht door Asbolus »

Jarne schreef:
11 jun 2022, 15:31
Anubite schreef:
11 jun 2022, 15:20
VicVincke schreef:
10 jun 2022, 09:29
hallo iedereen ik ben namelijk bezig aan mijn eigen dierentuin te realiseren genaamd Zoopark Hallaar
in de eerste fase zou er een verblijf voor Kinderboerderij, kaapse buffels, netgiraffe, zebra's, leeuwen en neushoorns zijn
daarna word he verder uitgebreid
wat vinden jullie er van
Het klinkt nogal als een oppervlakkige plek met ABC soorten. Niet de plek waar zoo-fanaten heen zouden gaan.
Plus een eerste fase zou je kleiner moeten beginnen dan deze soorten. Vooral voor je een ruil/aanvraag kan doen bij de grote fokprogramma's.
Een startend park zou je eerder kunnen zien gebeuren met soorten als kraanvogels, capybara, alpaca, nandoe, etc. kleinere soorten die ook in de privehandel meer voortkomen.
Inderdaad. Zooparc vallée de la sûre en Zie-Zoo zijn goede voorbeelden hiervan. Ook soorten zoals wallabies, kamelen, mara’s, struisvogels, emoe’s, servals, stokstaartjes, prariehonden, sneeuwuilen, dwergflamingo’s, sommige ara’s… zijn allemaal goede kandidaten voor kleinere parken. Minder gemakkelijk/niet in de privé te verkrijgen maar extreem gemakkelijk via andere parken of opvangcentra aan te geraken zijn dan weer soorten zoals ringstaartmaki’s, wasberen, stinkdieren, kleinklauwotters, fenneks, stekelvarkens, poema’s,… en als je wat groters wilt een paar surplus steppezebra’s of mannelijke antilopen.
Elk park is een goed voorbeeld hiervan. Een park als Burgers' Zoo begon als een fazanterie met vogels en herten...
Overloon was een uitbreiding op een botanische tuin.
Veel dieren die je noemde via 'extreem makkelijk te verkrijgen' naast de poema zijn dieren die je tegenwoordig ook in de privehandel makkelijk verkrijgt voor soms minder dan 1000 euro per dier. Maar de meeste dieren zijn onderdeel van het grote programma en dus zullen wel wat meer moeite kosten en al meer een gezet park zijn. Een programma zal je niet zomaar een zebra geven als je hiervoor alleen met kikkers, ara's en slangen hebt gewerkt bv.
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: (Dromentopic) Hoe ziet 'jouw dierentuin' er uit?

Bericht door Jarne »

Anubite schreef:
11 jun 2022, 18:29
Jarne schreef:
11 jun 2022, 15:31
Anubite schreef:
11 jun 2022, 15:20
VicVincke schreef:
10 jun 2022, 09:29
hallo iedereen ik ben namelijk bezig aan mijn eigen dierentuin te realiseren genaamd Zoopark Hallaar
in de eerste fase zou er een verblijf voor Kinderboerderij, kaapse buffels, netgiraffe, zebra's, leeuwen en neushoorns zijn
daarna word he verder uitgebreid
wat vinden jullie er van
Het klinkt nogal als een oppervlakkige plek met ABC soorten. Niet de plek waar zoo-fanaten heen zouden gaan.
Plus een eerste fase zou je kleiner moeten beginnen dan deze soorten. Vooral voor je een ruil/aanvraag kan doen bij de grote fokprogramma's.
Een startend park zou je eerder kunnen zien gebeuren met soorten als kraanvogels, capybara, alpaca, nandoe, etc. kleinere soorten die ook in de privehandel meer voortkomen.
Inderdaad. Zooparc vallée de la sûre en Zie-Zoo zijn goede voorbeelden hiervan. Ook soorten zoals wallabies, kamelen, mara’s, struisvogels, emoe’s, servals, stokstaartjes, prariehonden, sneeuwuilen, dwergflamingo’s, sommige ara’s… zijn allemaal goede kandidaten voor kleinere parken. Minder gemakkelijk/niet in de privé te verkrijgen maar extreem gemakkelijk via andere parken of opvangcentra aan te geraken zijn dan weer soorten zoals ringstaartmaki’s, wasberen, stinkdieren, kleinklauwotters, fenneks, stekelvarkens, poema’s,… en als je wat groters wilt een paar surplus steppezebra’s of mannelijke antilopen.
Elk park is een goed voorbeeld hiervan. Een park als Burgers' Zoo begon als een fazanterie met vogels en herten...
Overloon was een uitbreiding op een botanische tuin.
Veel dieren die je noemde via 'extreem makkelijk te verkrijgen' naast de poema zijn dieren die je tegenwoordig ook in de privehandel makkelijk verkrijgt voor soms minder dan 1000 euro per dier. Maar de meeste dieren zijn onderdeel van het grote programma en dus zullen wel wat meer moeite kosten en al meer een gezet park zijn. Een programma zal je niet zomaar een zebra geven als je hiervoor alleen met kikkers, ara's en slangen hebt gewerkt bv.
Steppezebra’s hebben geen kweekprogramma uitgezonderd manenloze zebra’s. Niet EAZA-parken zat die wel graag eens kweken ermee, maar plek vinden ervoor en in het bijzonder voor hengsten is niet evident. Ook voor veel makkelijk te houden soorten in kweekprogramma’s is er vaak enorm veel vraag naar houders van surplusdieren. Dan denk ik bijvoorbeeld aan algazellen en addaxen. Afhankelijk van de coördinator kan je als klein parkje vaak wat van die surplus krijgen.

Ik denk dat je er ook van zou verschieten hoeveel soorten ofwel geen echt kweekprogramma hebben of waarvan veel individuen en parken niet in een kweekprogramma zitten. Olmen is nog nooit EAZA geweest, toch komen ze vlotjes aan tijgers, leeuwen, luipaarden, diverse kleine katachtigen, …

Plaats reactie