Contact met (wilde) dieren

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Ckri987
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 56
Lid geworden op: 28 jul 2013, 21:27
Favoriete dierentuin: Burgers Zoo

Re: Contact met (wilde) dieren

Bericht door Ckri987 »

aaronwwf schreef:In PL staan er volgens mij geen bordjes met verboden de dieren aan te raken maar er zijn wel verzorgers die een oogje in het zeil houden.
Dus omdat er geen bordjes staan mag het?
En ik wil hier niemand beschuldigen. Maar dit is nou precies wat er mis is met de maatschappij. Er wordt niet meer logisch nagedacht. Kijken is niet meer genoeg, alles moet aangeraakt worden en niets is meer heilig. En als je er als mede-bezoeker iets van zegt, krijg je een grote bek. Geen respect meer voor elkaar en voor de dieren en planten om ons heen

aaronwwf

Re: Contact met (wilde) dieren

Bericht door aaronwwf »

Ckri987 schreef:
aaronwwf schreef:In PL staan er volgens mij geen bordjes met verboden de dieren aan te raken maar er zijn wel verzorgers die een oogje in het zeil houden.
Dus omdat er geen bordjes staan mag het?
En ik wil hier niemand beschuldigen. Maar dit is nou precies wat er mis is met de maatschappij. Er wordt niet meer logisch nagedacht. Kijken is niet meer genoeg, alles moet aangeraakt worden en niets is meer heilig. En als je er als mede-bezoeker iets van zegt, krijg je een grote bek. Geen respect meer voor elkaar en voor de dieren en planten om ons heen
Dat zeg ik toch niet :aaaah: ik bedoel dat er iemand vroeg of er geen bordjes in PL waren!

Buidelwolf
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 248
Lid geworden op: 04 jul 2016, 20:37
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Contact met (wilde) dieren

Bericht door Buidelwolf »

aaronwwf schreef:In PL staan er volgens mij geen bordjes met verboden de dieren aan te raken maar er zijn wel verzorgers die een oogje in het zeil houden.
Dat ook gewoon verzorgers dit moeten doen kan er bij mij niet in!

Smet op het imago van een verzorger lijkt me ten eerste, en verder heb ik nog nooit een verzorger dit met plezier zien doen.

Ik denk dat ze best wel meer kunnen betekenen voor de dieren als effe toezicht houden en tien keer op een uur de weg naar het toilet wijzen.

Laat dit over aan een jobstudent of een goede groep vrijwilligers/gepensioneerde?

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Contact met (wilde) dieren

Bericht door Dbelgian »

ik denk wel dat er bordjes staan hoor en aan de inkom (langs de mara's staat er volgens mij ergens een reglement.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Contact met (wilde) dieren

Bericht door Gorilla Gust »

Volgens mij staan er op zijn minst pictogrammen die hierop wijzen in Planckendael, en borden met uitleg in Pairi Daiza. Beiden parken maken kenbaar dat het aanraken van de dieren... niet mag.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Rafiaan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 794
Lid geworden op: 24 jul 2013, 14:35
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Zoologischer Garten Köln

Re: Contact met (wilde) dieren

Bericht door Rafiaan »

In Planckendael wordt het inderdaad heus aangegeven hoor. Bij zowel de pinguïns, maki's, klauwaapjes als mara's wordt de bezoeker gewezen op de regels bij het binnenkomen.
De kaalkopibissen in Pairi Daiza zijn trouwens niet zo schuw. Ik wel eens één of twee op een tafel gezien, vast op zoek naar voedsel.

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Contact met (wilde) dieren

Bericht door Dbelgian »

aaronwwf schreef:In PL staan er volgens mij geen bordjes met verboden de dieren aan te raken maar er zijn wel verzorgers die een oogje in het zeil houden.
op de laatste deur voor je binnen bent, kant van de mara's:
https://photos.app.goo.gl/kPbxC6xRxwzqggZF3

op de andere in-/ uitgang
https://photos.app.goo.gl/n5x1CluTpvDohGCW2

Buidelwolf
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 248
Lid geworden op: 04 jul 2016, 20:37
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Contact met (wilde) dieren

Bericht door Buidelwolf »

Maar als het extreem druk is zien de mensen dit gewoon niet....
.

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Contact met (wilde) dieren

Bericht door Dbelgian »

mensen kijken er sowieso gewoon niet naar

Gebruikersavatar
hillegina
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 242
Lid geworden op: 04 mar 2016, 16:50
Favoriete dierentuin: Ouwehands dierenpark
Locatie: in de Betuwe, NL

Re: Contact met (wilde) dieren

Bericht door hillegina »

In apenheul speelt er een bandje dat steeds de regels van het doorloopverblijf vertelt. De doodshoofdaapjes echter gaan daar bóvenop de mensen zitten uit zichzelf...

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Contact met (wilde) dieren

Bericht door Dbelgian »

Haar ‘beste vrienden’ kunnen haar soms pijn doen: “Als een kat van 220 kilogram op je springt, breek je enkele botten”
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20171208_03232508


Gibbon2000
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 426
Lid geworden op: 27 jun 2016, 15:22
Favoriete dierentuin: Planckendael

Re: Contact met (wilde) dieren

Bericht door Gibbon2000 »

Dbelgian schreef:

Haar ‘beste vrienden’ kunnen haar soms pijn doen: “Als een kat van 220 kilogram op je springt, breek je enkele botten”
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20171208_03232508

Van honingdassen, zebramangoesten, lepelhondjes, servals en zelfs jachtluipaarden begrijp ik het nog, maar waarom ga je zo onverantwoord om met leeuwen, luipaarden en hyena's?

Gebruikersavatar
JvG
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 859
Lid geworden op: 02 jul 2017, 06:31
Favoriete dierentuin: -

Re: Contact met (wilde) dieren

Bericht door JvG »

Als je dieren met de hand opvoedt gaan ze je vaak zien als soortgenoot. Dus je bent onderdeel van hun familie en vaak in de zin van een ouder die dus de baas over hun is. Om het onverantwoord te noemen lijkt me meteen wel heel ver gaan. De kans dat er iets misgaat is wel aaanwezig maar waarschijnlijk kent ze de dieren zo goed dat ze weet waar ze op moet letten.

Trouwens honingdassen in een rijtje te houden dieren naast zebramangoesten en lepelhonden lijkt me niet op de goede plek. Volwassen leeuwen lopen zelfs nog om voor een honingdas. Ze zijn bijna altijd enorm humeurig, ze vallen altijd aan naar de edele delen van de tegenstander, zijn dan ook nog eens razendsnel plus hun klauwen zijn zo sterk en scherp dat je daar echt niet tussen wilt komen...

Gibbon2000
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 426
Lid geworden op: 27 jun 2016, 15:22
Favoriete dierentuin: Planckendael

Re: Contact met (wilde) dieren

Bericht door Gibbon2000 »

JvG schreef:Als je dieren met de hand opvoedt gaan ze je vaak zien als soortgenoot. Dus je bent onderdeel van hun familie en vaak in de zin van een ouder die dus de baas over hun is. Om het onverantwoord te noemen lijkt me meteen wel heel ver gaan. De kans dat er iets misgaat is wel aaanwezig maar waarschijnlijk kent ze de dieren zo goed dat ze weet waar ze op moet letten.

Trouwens honingdassen in een rijtje te houden dieren naast zebramangoesten en lepelhonden lijkt me niet op de goede plek. Volwassen leeuwen lopen zelfs nog om voor een honingdas. Ze zijn bijna altijd enorm humeurig, ze vallen altijd aan naar de edele delen van de tegenstander, zijn dan ook nog eens razendsnel plus hun klauwen zijn zo sterk en scherp dat je daar echt niet tussen wilt komen...
Het klopt inderdaad dat met de hand opgevoede dieren je vaak als soortgenoot gaan zien, hier zit nu net het gevaar in. Grote katten gaan vaak zeer ruw met elkaar om, dit hoeft niet perse slecht bedoelt te zijn, maar mensen kunnen hier nu eenmaal niet tegen.
Ze zou bijvoorbeeld niet de eerste zijn die verlamt geraakt doordat ze in haar schouder of nek gebeten wordt. Mensen hebben nu eenmaal geen dikke vacht en dik nekvel. Dit zijn dingen die je niet kan vermijden, hoe goed je de dieren ook kent.

Wat de honingdassen betreft, is het waar dat ze fel uit de hoek kunnen komen, maar enkel wanneer hier een reden voor is, een leeuw vormt nu eenmaal een bedreiging. Om nu te zeggen dat ze altijd humeurig zijn, vind ik een beetje kort door de bocht.

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Contact met (wilde) dieren

Bericht door Dbelgian »

VIDEO: “Nog nooit ongeluk gehad, maar het kan altijd gebeuren”: man houdt zeven leeuwen en tijgers als ‘huisdier’
https://www.hln.be/wetenschap-planeet/d ... r~ab756522


Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Contact met (wilde) dieren

Bericht door Jarne »

Is het nog al iemand opgevallen dat de kuifcaracara in de zoo tamelijk tam en mensgericht is? Indien hij op de grond zit komt deze altijd naar je toe en bied hij zijn kop aan om te strelen, soms komt hij zelfs uit de boom speciaal daarvoor. Iemand ook enig idee waar dit gedrag vandaan komt?

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Contact met (wilde) dieren

Bericht door Dbelgian »

in de hoop dat het hier goed staat.
wie zich geroepen voelt:

DISCUSSIE. Welpjes overleden: moeten dierentuinen sneller ingrijpen, of moeten ze de natuur meer haar gang laten gaan?
https://www.gva.be/cnt/dmf20181024_0386 ... laten-gaan


Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Contact met (wilde) dieren

Bericht door Limburg vooruit »

Ze mogen niet van onze geweldige minister ingrijpen!! Nu moet die brulaap ook niet de schijnheilige kl...z.. uithangen! Nu hoort ge hem niet hé.


Edit: taalgebruik aangepast.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Contact met (wilde) dieren

Bericht door Apenarend »

So what? In de natuur gebeurt dit ook. Ik vind het juist goed dat er zo weinig mogelijk menselijk ingrijpen is. Van dat gedoe met welpjes op de armen heb ik altijd gegruwd.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Max
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 666
Lid geworden op: 27 okt 2015, 20:54
Favoriete dierentuin: Artis, Blijdorp

Re: Contact met (wilde) dieren

Bericht door Max »

Apenarend schreef:So what? In de natuur gebeurt dit ook. Ik vind het juist goed dat er zo weinig mogelijk menselijk ingrijpen is. Van dat gedoe met welpjes op de armen heb ik altijd gegruwd.
Ik ben zelf ook geen voorstander van deze manier van groot brengen, maar als je dieren in gevangenschap houd heb je wel een bepaalde plicht over deze dieren. Als je deze welpjes kan redden moet je dat in mijn ogen zeker doen, er zijn ook manieren om ze met de fles groot te brengen zonder dat ze gehecht raken aan mensen.
Dieren zijn het mooiste op de planeet!
Laten we ze dan ook beschermen!

Plaats reactie