Contact met (wilde) dieren

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Gebruikersavatar
JvG
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 859
Lid geworden op: 02 jul 2017, 06:31
Favoriete dierentuin: -

Re: Contact met (wilde) dieren

Bericht door JvG »

Zoals ze al zeggen, het eerste nest gaat vaak mis. Meestal leren ze ervan en gaat het daarna beter. Is het leuk voor verzorgers? Nee tuurlijk niet maar het is wel een goed leerproces. Plus daarnaast er zijn "genoeg" cheetahs in dierentuinen. Dus een keertje een nestje dat niet groot wordt is geen groot probleem. Zou de populatie schikbarend klein zijn in dierentuinen dan is ingrijpen in mijn ogen meer geoorlooft, maar dan wel op manieren waardoor het dier mensen zo min mogelijk als plaatsvervangende soortgenoot gaat zien (zoals destijds met condors die gevoerd werden met handpoppen die op volwassen condors lijken)

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Contact met (wilde) dieren

Bericht door Apenarend »

JvG schreef:Zoals ze al zeggen, het eerste nest gaat vaak mis. Meestal leren ze ervan en gaat het daarna beter. Is het leuk voor verzorgers? Nee tuurlijk niet maar het is wel een goed leerproces. Plus daarnaast er zijn "genoeg" cheetahs in dierentuinen. Dus een keertje een nestje dat niet groot wordt is geen groot probleem. Zou de populatie schikbarend klein zijn in dierentuinen dan is ingrijpen in mijn ogen meer geoorlooft, maar dan wel op manieren waardoor het dier mensen zo min mogelijk als plaatsvervangende soortgenoot gaat zien (zoals destijds met condors die gevoerd werden met handpoppen die op volwassen condors lijken)
²

Ik denk wel dat het met vogels makkelijker is om met een handpop te werken dan bij zoogdieren, deze laatste hebben toch meer contact met hun jongen dan het louter voederen.

Maar dit soort ingrijpen kan idd wenselijk zijn wanneer de populatiegrootte dit vereist.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Plaats reactie