Het grote 'entreeprijzen vergelijken & voordelen' topic

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
zoofreak
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2136
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:13

Re: Prijsvergelijking dierentuinen

Bericht door zoofreak »

Ik moet zeggen dat ik Apenarend voor 90% volg. En al helemaal vind ik dat de koper van een product het recht heeft om zich vragen te stellen bij de prijs ervan: is hij/zij bereid deze prijs te betalen voor (de perceptie van) het product dat hij ervoor in de plaats krijgt?
Bij de kmda is men van mening dat 24€ voor een bezoek aan Planckendael een marktconforme prijs is en dat het geen remmend effect gaat hebben op de bezoekersaantallen (tenminste, ik neem aan dat een marketingafdeling zo redeneert). Dat is hun inschatting en we zullen zien of dat een correcte inschatting zal blijken te zijn.
Ikzelf ga zoals elk jaar met volle overtuiging een abonnement kopen, maar ik zal daarmee hoogstens één keer naar Planckendael gaan. Ik weet nog niet goed of ik mij nu bekocht moet voelen...

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4220
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Prijsvergelijking dierentuinen

Bericht door Dbelgian »

moest de KMDA toekomen met de gelden die ze zogenaamd binnenrijven van de overheid, zouden ze geen peterschappen hoeven te vragen, moesten er meer mensen een peterschap op zioch nemen (waaronder ik, I know), zouden ze die halve euro niet moeten opslagen (voor de zoo dan) , de KMDA is en blijft een vzw, al wat ze uit het park halen wordt er weer ingestoken.

ocelot

Re: Prijsvergelijking dierentuinen

Bericht door ocelot »

Wat ik me al enkele jaren afvraag , waarom kan een zoo in Duitsland ( Berlijn €13,50 , Keulen €15,50 ) aan zo'n lage toegangsprijzen vasthouden terwijl het hier naar mijn bescheiden mening toch redelijk duur wrd .

Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2800
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

Re: Prijsvergelijking dierentuinen

Bericht door Boomkangoeroe »

ScaraMcDuck schreef:
Hippo schreef:(Dit allemaal buiten het feit dat ik €24 ook te veel vind voor Planckendael...
Dat vind ik persoonlijk ook een bizarre evolutie, ik kan zelf geen reden bedenken waarom Planckendael meer zou moeten kosten dan ZOO Antwerpen. Als ze de huidige evolutie verderzetten en het allemaal én bijzonder goed wordt / blijft voor de beestjes én prachtig ingekleed wordt voor de bezoekers, dan zou ik het op termijn kunnen begrijpen omdat het park qua oppervlakte zoveel groter is. Op dit moment echter ...
Met u ben ik het alvast eens, voor wat hoort wat ;)
Apenarend schreef: Ik vind net de zoo interessanter dan planckendael, smaken verschillen he :)

Vogelhuis, aquarium, reptielenhuis, kleine apenhuis, buitenvolières, nocturama zijn voor mij de belangrijkste trekpleisters, kan me in elk een half uur tot een uur bezig houden. In Planckendael heb ik dat veel minder, enkel in de Aziëserre hang ik een uurtje rond, de rest wandel ik op mijn gemak voorbij.
Ja inderdaad smaken verschillen maar ik ga ook wel een beetje mee in uw mening vooral op het feit dat je schrijft dat je alles zo een beetje voorbij wandelt, wel dat gevoel heb ik ook een beetje. Je blijft nu eenmaal nergens stilstaan omdat je alles in één keer kan zien, dit zou zeker veranderd moeten worden, veel meer spelen met je verblijven aan de rand van het bonobo verblijf komt dit een beetje voor en dan nog bij wandelen door de bomen en bij de serre. Voor de rest vind ik bv het dorpje bij het olifantendorp 1 grote flop :doh: :zotteke: (eigen mening).
Laatst gewijzigd door Boomkangoeroe op 10 jan 2013, 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.

TWit894

Re: Prijsvergelijking dierentuinen

Bericht door TWit894 »

Duitse dierentuinen worden zo goed als altijd gesponsord door bedrijven en zijn ook nog eens vaak eigendom van de stad. Bijna elke Duitse tuin waar ik al geweest ben had in zijn boekje wel een verwijzing staan naar de plaatselijke bank.

Daarom dat er ook belachelijk veel dierentuinen en wildparkjes in Duitsland zijn, anders kunnen die niet allemaal overleven vermoed ik. En er zijn ook 8 keer meer Duitsers, dat zijn dus 8 keer meer mensen die potentiële dierentuinbezoekers zijn. Duitse tuinen halen ook veel grotere bezoekersaantallen, Berlijn zit tegen de 3miljoen elk jaar, maar ook parken als Nordhorn halen daar meer bezoekers als Olmen bij ons.
Laatst gewijzigd door TWit894 op 10 jan 2013, 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Hippo

Re: Prijsvergelijking dierentuinen

Bericht door Hippo »

ocelot schreef:Wat ik me al enkele jaren afvraag , waarom kan een zoo in Duitsland ( Berlijn €13,50 , Keulen €15,50 ) aan zo'n lage toegangsprijzen vasthouden terwijl het hier naar mijn bescheiden mening toch redelijk duur wrd .
Omdat Duitse dierentuinen veelal meer subsidie krijgen van Duitse instanties en vaak eigendom zijn van de stad waar ze liggen, of allesinds toch een grote aandeelhouder zijn.
Er gaat ook gewoon veel meer geld van de belastingen in Duitsland naar toeristische attracties en de Duitse burger wilt dat graag betalen, omdat ze zien dat ze voor die extra belastingen mooie dingen in de plaats krijgen. (Dit heb ik eens gehoord van een zoo-bezoeker die vaak in Duitsland verbleef voor zijn werk).

Om hun prijzen drastisch te verlagen, zouden ze in België meer subsidie moeten krijgen maar iedereen weet dat de gemiddelde Belg moord en brand schreeuwt als er een euro meer belasting moet betaald worden.

Het is ook een beetje een ingesteldheid van de bevolking: in bijvoorbeeld Scandinavische landen betalen ze veel liever belastingen dan in België, omdat ze zien dat er mooie dingen gebeuren daarmee.
De Duitsers vinden dierentuinen leuker dan Belgen.
Als je aan iedere Belg geld vraagt om te investeren in een dierentuin, dan is de reactie al snel: "Jamaar zeg, toch niet om een kot te betalen voor een stel stomme apen?".
Duitsers staan ook voor veel meer open, ze werken langer aan een lager loon dan in België. Dat zou je in België eens moeten proberen...

Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2800
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

Re: Prijsvergelijking dierentuinen

Bericht door Boomkangoeroe »

Apenarend schreef: Ik moet Hippo wel gelijk geven op het vlak van de kwaliteit van bepaalde nieuwe verblijven in Parc Daiza maar dat is volgens mij te wijten aan de haast en spoed die ze daar gedaan hebben om hun Afrikaans gedeelte gestalte te geven (ik heb het overigens nog niet gezien, ga enkel af op berichtgeving hier).
Welke verblijven bedoelen jullie dan zoal?

TWit894

Re: Prijsvergelijking dierentuinen

Bericht door TWit894 »

Nijlpaarden, Gnoe's, giraffen, savanne, luipaarden.

Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2800
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

Re: Prijsvergelijking dierentuinen

Bericht door Boomkangoeroe »

Afbeelding
Deze foto werd alvast genomen bij een voorstelling kmda 2020 waar Dries Herpoelaert zijn strategie voorstelde. Mss komt dit ook op zen plaats in dit topic.

je ziet ook dat ie in één van de topics verwijst naar vaker komen (tot 4x per jaar) dan kan hij dit enkel hebben over de abbonnees zo lijkt mij... Wel weet ik niet wat hij wil bedoelen met als doelgroep de zogenaamde boomers....?
andere afkortingen zijn
B2B = Be to Be
B2C = Be to C = Be to see
Laatst gewijzigd door Boomkangoeroe op 10 jan 2013, 16:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Pachyderm

Re: Prijsvergelijking dierentuinen

Bericht door Pachyderm »

Apenarend schreef:...
Trek jij altijd de conclusie als je de ware toedracht niet weet, er dus geen discussie nodig is? Ik vrees dat ik toch een beetje aan beroepsmisvorming lijd :p Indien zij zo'n prijsverhoging doorvoeren moeten ze die maar verantwoorden, ze hebben daarvoor een woordvoerder. ...
Omdat ik de ware toedracht niet weet durf ik nu juist niet te fel een conclusie te trekken.

Het kan zijn dat iedereen die nu roept dat € 24,00 te veel is na een gesprek met de verantwoordelijken van de KMDA helemaal anders denken. Maar omdat de KMDA zich hier niet kan verdedigen leidt deze hele discussie dus tot niets want we kennen de toedracht niet :)

We krijgen alleen wederom een slechtere naam bij de KMDA omdat we weer fel van leer trekken tegen hen zonder inhoudelijk te weten waarom ze iets beslist hebben.

Als ik soms de posts hier lees lijkt het wel alsof we een forum zijn tégen de KMDA in plaats van de (h)echte dierentuinvrienden.
Als ik dit vergelijk met fora over bijvoorbeeld de Efteling en Disneyland heerst er daar toch een andere sfeer tov deze parken. Ze zijn daar ook niet altijd tevreden over de gang van zaken binnen die parken, maar daar proberen de leden toch te nuanceren en te begrijpen waarom iets zo beslist is.

En deze fora worden door de Efteling en Disney gerespecteerd, soms zijn er zelfs vriendschappen ontstaan, terwijl wij door de KMDA enkel verguisd worden...

TWit894

Re: Prijsvergelijking dierentuinen

Bericht door TWit894 »

Ik vind dat ze die kritiek maar moeten kunnen slikken. Er staan hier op het forum een hele boel tips en ideeën waar ze soms ook nog inspiratie uit kunnen putten. Het is niet dat het park wordt afgekraakt. Voor mensen die vaker in dierentuinen komen is het nu eenmaal anders als de prijs stijgt dan voor mensen die een keer in de 5 jaar gaan.
We zouden eigenlijk korting moeten krijgen en een "fervente dierentuinbezoeker kaart" (van Laafse Kikkers :p) :eten:
Daarbij, het is niet zo dat we niet graag naar de zoo en Pld gaan want anders zaten we niet op een forum als dit :vriendjes:

Hippo

Re: Prijsvergelijking dierentuinen

Bericht door Hippo »

Pachyderm schreef:We krijgen alleen wederom een slechtere naam bij de KMDA omdat we weer fel van leer trekken tegen hen zonder inhoudelijk te weten waarom ze iets beslist hebben.

Als ik soms de posts hier lees lijkt het wel alsof we een forum zijn tégen de KMDA in plaats van de (h)echte dierentuinvrienden.
Als ik dit vergelijk met fora over bijvoorbeeld de Efteling en Disneyland heerst er daar toch een andere sfeer tov deze parken. Ze zijn daar ook niet altijd tevreden over de gang van zaken binnen die parken, maar daar proberen de leden toch te nuanceren en te begrijpen waarom iets zo beslist is.

En deze fora worden door de Efteling en Disney gerespecteerd, soms zijn er zelfs vriendschappen ontstaan, terwijl wij door de KMDA enkel verguisd worden...
Dank u om dit nog eens aan iedereen te zeggen! :)

Ik probeer altijd mijn best te doen om in te gaan tegen kritiek, met argumenten waarom er eventeel voor dit of dat gekozen is. Om aan te tonen dat wij het niet weten. Maar aangezien er altijd slecht moet gepraat worden over de KMDA, heb ik minder en minder zin om dit telkens te doen.
Ik kan het trouwens enkel maar beamen dat we inderdaad een slechte naam hebben en dat andere parken vaker gesteund worden door hun aanhang. Je voelt dat ook gewoon als je in het park komt: "Das er ene van dat forum, past maar op.".

Maar misschien komt dat wel door de Belgische mentaliteit? Een Belg moet kunnen klagen en zagen, hé ;) .

TWit894

Re: Prijsvergelijking dierentuinen

Bericht door TWit894 »

Hippo schreef: Maar misschien komt dat wel door de Belgische mentaliteit? Een Belg moet kunnen klagen en zagen, hé ;) .
:D :D

Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2800
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

Re: Prijsvergelijking dierentuinen

Bericht door Boomkangoeroe »

Pachyderm schreef:Als ik soms de posts hier lees lijkt het wel alsof we een forum zijn tégen de KMDA in plaats van de (h)echte dierentuinvrienden.
Dat denk ik eerder niet we geven enkel onze eigen bevindingen gewone consumenten doen dit ook, vrije meningsuiting en daaruit moet je je eigen lessen trekken. Negatieve reacties zijn er overal en altijd je moet ze gewoon ergens kunnen plaatsen en eruit leren.
Laatst gewijzigd door black-star op 13 jan 2013, 20:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote leesbaar gemaakt

zoofreak
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2136
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:13

Re: Prijsvergelijking dierentuinen

Bericht door zoofreak »

Je bent het meest kritisch over wat je het liefste ziet.

Voor wie er mocht aan twijfelen:ik ben een verknochte liefhebber van de Zoo en zal tegenover derden altijd de verdediging opnemen.
Maar ik behoud wel het recht op kritisch commentaar, zéker op dit forum.
Als dit forum door kmda-mensen gevolgd wordt, dan is het heus niet om voortdurend lofuitingen aan hun adres te horen. Wat kan je daar immers uit leren? Je kan niet aan de ene kant willen dat je op sociale media druk besproken wordt en anderzijds gepikeerd zijn als er kritische dingen gezegd worden.
En ik ga ervan uit dat het verstandige mensen zijn: ze zullen wel filteren en interpreteren.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6613
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Prijsvergelijking dierentuinen

Bericht door Apenarend »

Hippo schreef:
Pachyderm schreef:We krijgen alleen wederom een slechtere naam bij de KMDA omdat we weer fel van leer trekken tegen hen zonder inhoudelijk te weten waarom ze iets beslist hebben.

Als ik soms de posts hier lees lijkt het wel alsof we een forum zijn tégen de KMDA in plaats van de (h)echte dierentuinvrienden.
Als ik dit vergelijk met fora over bijvoorbeeld de Efteling en Disneyland heerst er daar toch een andere sfeer tov deze parken. Ze zijn daar ook niet altijd tevreden over de gang van zaken binnen die parken, maar daar proberen de leden toch te nuanceren en te begrijpen waarom iets zo beslist is.

En deze fora worden door de Efteling en Disney gerespecteerd, soms zijn er zelfs vriendschappen ontstaan, terwijl wij door de KMDA enkel verguisd worden...
Dank u om dit nog eens aan iedereen te zeggen! :)

Ik probeer altijd mijn best te doen om in te gaan tegen kritiek, met argumenten waarom er eventeel voor dit of dat gekozen is. Om aan te tonen dat wij het niet weten. Maar aangezien er altijd slecht moet gepraat worden over de KMDA, heb ik minder en minder zin om dit telkens te doen.
Ik kan het trouwens enkel maar beamen dat we inderdaad een slechte naam hebben en dat andere parken vaker gesteund worden door hun aanhang. Je voelt dat ook gewoon als je in het park komt: "Das er ene van dat forum, past maar op.".

Maar misschien komt dat wel door de Belgische mentaliteit? Een Belg moet kunnen klagen en zagen, hé ;) .
Sorry hoor Hippo, maar ik vind dat wel verregaand wat je beweert. Ik hou zeker niet de stelling aan dat er 'altijd slecht moet gepraat worden over de KMDA' en probeer altijd iets wat ik poneer ook te argumenteren. Dat jij of iemand anders het daar niet persé eens moet zijn hoort er gewoon bij.
Ik vrees al evenzeer dat tot die Belgische mentaliteit behoort dat men niet tegen kritiek kan. Een slechte naam begot, het is hier toch niet de fanpagina van de KMDA? Ik lees met evenveel aandacht een negatieve opinie van bv. Limburg Vooruit dan een positieve van bv. jou. Ik heb zelf geen enkele behoefte om tot een bepaalde aanhang van een bepaald park te behoren.
Ik lees hier van jou (zoals hierboven de opmerking ivm de belastingen) ook soms zaken waarvan ik denk dat het iets genuanceerder zou kunnen, maar ik denk dan elk zijn eigen leefwereld en mening.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

zoofreak
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2136
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:13

Re: Prijsvergelijking dierentuinen

Bericht door zoofreak »

B2B = Be to Be
B2C = Be to C = Be to see
B2B = Business to business
De zoo als bedrijf benadert andere bedrijven bvb events, sponsoring, bedrijfsabonnementen, coproducties enz

B2C = Business to consumer
De zoo als bedrijf benadert de particuliere klant bvb: ticketverkoop, abo's, merchandising,...

Hippo

Re: Prijsvergelijking dierentuinen

Bericht door Hippo »

Ik ben misschien ook niet het goede voorbeeld, ik buig te veel door naar het verdedigen van bepaalde zaken. Maar ik kan het niet helpen dat ik de indruk krijg dat er vooral negatieve kritiek ge-uit wordt. Natuurlijk zie ik ook wel dat iemand als Zoofreak meer dan genoeg zegt: "Dat vind ik positief!". Maar een algemene tendens vind ik toch wel het negatieve, maar misschien komt dat omdat mensen vooral reageren als ze iets niet goed vinden en minder wanneer ze iets wel goed vinden?
Er zijn ook andere dierentuinforums, waar de mensen andere parken genegen zijn (bv. Blijdorp, Amersfoort, ...) en daar zie ik toch wel minder negatieve reacties.

Dat komt ook door mijn ingesteldheid: ik heb zo al genoeg "problemen". 't Zijn hier allemaal kleinigheden waar we over klagen, terwijl het leven zoveel belangrijkere zaken heeft en je gewoon moet genieten van wat er in de dierentuin gebeurt. Waarom zou ik me dan moeten ergeren of negatief uitlaten over een zaak waar ik kom voor mijn plezier en waar ik toch niks aan kan doen? Niemand ondervindt er last van dan er een diersoort uit de collectie gaat, niemand ondervindt er last van dat de uitbreiding nog niet is ingevuld, ...

Ik heb het daar persoonlijk erg moeilijk mee, maar dat is natuurlijk mijn probleem.
Als het van mij afhangt dient een forum voor: nieuwtjes te delen en te lezen (zowel van media als van een bezoek), een vraag erover te stellen ("Weet er al iemand waar dier Y naartoe is gegaan"), ... en de daarop commentaar houd ik liever voor mezelf.

Maar goed, ik weet dat een forum ook dient om discussies te starten. Ik begeef me ondertussen al 8 jaar op dierentuinforums en ik weet ondertussen dat je iedereen zijn mening moet laten hebben en gewoon moet denken: "Ik reageer niet, het is zijn of haar goed recht.". Maar zo af en toe moet ik toch nog eens kunnen zeggen dat ik het niet eens ben met de rest ;) .

On-topic maar weer? :)

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4220
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Prijsvergelijking dierentuinen

Bericht door Dbelgian »

Hippo schreef:[

Maar misschien komt dat wel door de Belgische mentaliteit? Een Belg moet kunnen klagen en zagen, hé ;) .
Zagen en klagen is de Vlaamse nationale sport (dat bedoel ik dan niet op politiek vlak)

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Prijsvergelijking dierentuinen

Bericht door Gerald »

Leuk allemaal hoor. De één zegt dat als je kritiek hebt op de hoge toegangsprijs je die kritiek ook moet kunnen onderbouwen en de ander roept weer dat we hier niet zoveel kritiek op de KMDA moeten spuien. Ik lees hier heel veel, er worden links en rechts wat appels met peren vergeleken al dan niet voorzien van onderbouwingen maar...

Wat heeft de doorsnee bezoeker hier allemaal mee van doen? Helemaal niets! Die ziet dat hij met z'n gezinnetje wéér duurder uit is een dierenpark. Wat kan hem het schelen wat daar allemaal aan vooraf gaat? Hij moet meer dokken en dát is zijn beleving en: de klant heeft altijd gelijk.

Dus als straks blijkt dat veel mensen afhaken omdat zij die hoge entree niet wensen te betalen dan is dát het gelijk van de koffietafel en niet al die prachtige onderbouwingen met fruitschalen gevuld met appels en peren.

En die bezoeker die mag dan ook kritiek spuien op de organisatie die hem een leuk dagje uit met zijn gezin door de neus boorde. Terechte kritiek die diezelfde organisatie zich bijzonder mag aantrekken.

En ja: ik ben ook zo'n balende bezoeker dus ik uit mijn kritiek ook.

Plaats reactie